Ja, skusim zo svojho pohľadu sa vyjadriť a opäť aj so snahou pochopiť aj druhú stranu.
Ad.1 Vystavba- Ja som bol pred rokmi milo prekvapený, že niekto na Slovensku sa rozhodol vystavať sieť DC rýchlonabíjačiek a byť si vedomý toho, že ešte pár rokov z toho nebude prakticky nič. Spojenie GW+Nissan+fondy EÚ vyriešili prvotnú investíciu v prospech všetkých zúčastnených a riziko rovnomerne rozložilo na niekoľko subjektov. Za to všetko palec hore. A zrejme vďaka EÚ aj 5 rokov nabíjania zadarmo.
Ad.2 Minutová tarifikácia vs kWh- GW to poňal celé ako službu DC nabíjania s minutovou tarifikáciou. Otazkou je či sa im vôbec čudovať. Ak by predávali kWh museli by spĺňať obrovské množstvo zákonných podmienok a podrobiť sa regulácii.dodávajú nam službu nabíjania, ktorá sa skladá z dvoch zložiek: (i) cena za kWh v rovnakej výške ako ju nakupujú, (ii) DC nabíjania vrátane státia. Za mňa logické a zrejme jediné rozumné riešenie.
Ad.3 Možnosť výberu dodávateľa- ak si väzmem mapu Slovenska z východu na západ jediným dodávateľom služby DC nabíjania je na tejto trase práve GW. Vzhľadom na terajšiu penetráciu na trhu iných dodávateľov tejto služby je možné konštatovať, že sa nám tu potencionálne črtá Monopol GW, čo môže deformovať správanie sa GW. Dokiaľ nebude penetrácia na trhu vyššia, tak s týmto asi nič nespravíme, až do času kedy by nastúpila štátna regulácia.
Ad.4 Náklady- každá firma sa snaží optimalizovať ako sa len dá. V dnešnej dobe je obrovské množstvo možností či už vlastná lacná pracovná sila alebo outsorcing. To už je ale úloha na GW nájsť možnosť, či je možné náklady optimalizovať. tu sa možno viem vyjadriť práve k spomínaným nákladom na právnikov. Dnes je trh s právom tak zdeformovaný, že nie je nezvyklé na Slovensku nájsť túto službu v rozmedzí 16,50€ až 200€ s DPH/hod. Záleží čo preferujete. v Bratislave je možné nájsť kvalitnú právnu službu od 30-60€ s DPH. Fancy medzonárodné kancelárie makajú za 150-200€ na hodinu-prestíž niečo stojí. Na východe vám ju ponúknu aj za 16,50€ s DPH. Vlastný právnik s 5 ročnou praxou stojí zhruba 1600€ v hrubom, čo je v superhrubom zhruba 2200€+200 iné náklady, teda 2400€ pri 160 hodinách a sme na 15€ na hodinu pre zamestnávateľa (zamestnanec dostane 7,50€/hodina v čistom). Asi nie je o čom, že. A takto je to asi pri všetkom. Freelancerov na trhu IT je na celom svete neúrekom, rovnako technikou, ktorí na základe outsorcingovej zmluvy budú "opatrovať" DC nabíjacie stojany.
Ad.5 Reakcia GW- tu sa chcem poďakovať manažmentu GW, ktorí napriek hlavne negatívnym reakciám nestrkajú hlavu do piesku, ale snažia sa vysvetľovať. Len tak ďalej.
Ad.6 Vzťah s klientom - osobne tu vidím priestor na zlepšenie. Dnes si všetky väčšie a niektoré menšie firmy uvedomujú, že spokojný klient je hlavnou devízou spoločnosti. Iba spokojný klient sa vráti a je ochotný zaplatiť aj niečo navyše, aby služba pokračovala a firma mala prostriedky na jej ďalšie zlepšovanie. Naozaj v dnešnej dobe treba počúvať hlas klienta. A práve na tomto fore kde sú vaši terajší klienti, ba dokonca budúci klienti treba brat inšpiráciu ako službu nastaviť a následne komunikovať na zákazníkov. Ako príklad uvediem práve Teslu: zákazníci sú plní nadšenia a eufórie, nie len preto, že je to niečo nové ale aj preto akým spôsobom sa na nich product a služba komunikuje. môžem vám potvrdiť, že keby zajtra Elon vystúpil a povedal, že musí ukončiť výrobu elektromobilov, lebo...., tak ja prvý mu napíšem kam mu mám poslať svoje peniaze, aby vývoj a produkcia v elektromobilite pokračovali. a takých by boli státisíce (dobrovoľné príspevkové financovanie je toho príkladom). Ba dokonca nemusím ísť ani do USA a odvolávať sa na Teslu, za mňa aj keby sa tvorcovia či prevádzkovateľ tohto fóra vyjadril, že na prevádzku môžme prispieť, neváham a peniaze podľa svojho budgetu pošlem. Ľudia radi podporia niečo čo má zmysel. príkladov vo svete je vela hudba zadarmo a napriektomu kapela zarába milióny.... Naozaj skúste prehodnotiť komunikáciu s klientami.
Ad.7 Cena- tarifikáciu sme si rozobrali vyššie. Naozaj je ťažké zhodnotiť, nakoľko človek nepozná reálne čísla. možno by nebolo zlé si zozbierať od klientov a potencionálnych klientov ich názor na cenu. Za mňa by bola fajn cena 0,20€/minúta nabíjania, prežil by som so super prístupom a dobrou službou aj 0,30€/minúta (to skôr do budúcna). Za mňa je 0,50€/minúta neprijateľná cena, čo vedie len k jedinému M3 bude s najvyšším dojazdom.
Ad.8 Kvalita služby- verím, že ste stavali a službu sa snažíte poskytovať najlepšie ako viete, ale: pri terajsom nastavení práve minútová tarifikácia spôsobuje to, že zaplatím stale inú sumu za rovnaký čas nabíjania nakoľko asi neviete garantovať službu napr. na 95%, t.z. 95% času potečie do auta rovnaké množstvo (nerátam posledných 20% capacity batérie kedy sa výkon znižuje). Takže z 0,50€/minúta môže byť na konci dňa kľudne aj 1€/minúta a to je podľa môjho názoru už naozaj priveľa.
ZÁVER: držím palce GW, aby mali z trhu pozitívnu väzbu na ich ceny a služby, rovnako držim prsty novým dodávateľom a možno raz sa dostaneme k tomu, že sa el. mobilisti na slovensku a v čechách spoja a založia vlastnú Akciovku s vlastných peňazí a vystavajú si "vlastnú" sieť DC/AC nabíjania . Prvý takémuto nápadu poskytnem svoje právne služby a poskytnem založenie A.S. za 1€ a ak bude vedenie a akcionári chcieť aj právne služby s 30-50% zľavou. Verím, že sa pridajú další a podporia svojimi peniazmi za nákup akcií, službami alebo tovarom tento nápad. Všetko chce však čas. Verím, že trh to celé rozlúskne.
Ad.1 Vystavba- Ja som bol pred rokmi milo prekvapený, že niekto na Slovensku sa rozhodol vystavať sieť DC rýchlonabíjačiek a byť si vedomý toho, že ešte pár rokov z toho nebude prakticky nič. Spojenie GW+Nissan+fondy EÚ vyriešili prvotnú investíciu v prospech všetkých zúčastnených a riziko rovnomerne rozložilo na niekoľko subjektov. Za to všetko palec hore. A zrejme vďaka EÚ aj 5 rokov nabíjania zadarmo.
Ad.2 Minutová tarifikácia vs kWh- GW to poňal celé ako službu DC nabíjania s minutovou tarifikáciou. Otazkou je či sa im vôbec čudovať. Ak by predávali kWh museli by spĺňať obrovské množstvo zákonných podmienok a podrobiť sa regulácii.dodávajú nam službu nabíjania, ktorá sa skladá z dvoch zložiek: (i) cena za kWh v rovnakej výške ako ju nakupujú, (ii) DC nabíjania vrátane státia. Za mňa logické a zrejme jediné rozumné riešenie.
Ad.3 Možnosť výberu dodávateľa- ak si väzmem mapu Slovenska z východu na západ jediným dodávateľom služby DC nabíjania je na tejto trase práve GW. Vzhľadom na terajšiu penetráciu na trhu iných dodávateľov tejto služby je možné konštatovať, že sa nám tu potencionálne črtá Monopol GW, čo môže deformovať správanie sa GW. Dokiaľ nebude penetrácia na trhu vyššia, tak s týmto asi nič nespravíme, až do času kedy by nastúpila štátna regulácia.
Ad.4 Náklady- každá firma sa snaží optimalizovať ako sa len dá. V dnešnej dobe je obrovské množstvo možností či už vlastná lacná pracovná sila alebo outsorcing. To už je ale úloha na GW nájsť možnosť, či je možné náklady optimalizovať. tu sa možno viem vyjadriť práve k spomínaným nákladom na právnikov. Dnes je trh s právom tak zdeformovaný, že nie je nezvyklé na Slovensku nájsť túto službu v rozmedzí 16,50€ až 200€ s DPH/hod. Záleží čo preferujete. v Bratislave je možné nájsť kvalitnú právnu službu od 30-60€ s DPH. Fancy medzonárodné kancelárie makajú za 150-200€ na hodinu-prestíž niečo stojí. Na východe vám ju ponúknu aj za 16,50€ s DPH. Vlastný právnik s 5 ročnou praxou stojí zhruba 1600€ v hrubom, čo je v superhrubom zhruba 2200€+200 iné náklady, teda 2400€ pri 160 hodinách a sme na 15€ na hodinu pre zamestnávateľa (zamestnanec dostane 7,50€/hodina v čistom). Asi nie je o čom, že. A takto je to asi pri všetkom. Freelancerov na trhu IT je na celom svete neúrekom, rovnako technikou, ktorí na základe outsorcingovej zmluvy budú "opatrovať" DC nabíjacie stojany.
Ad.5 Reakcia GW- tu sa chcem poďakovať manažmentu GW, ktorí napriek hlavne negatívnym reakciám nestrkajú hlavu do piesku, ale snažia sa vysvetľovať. Len tak ďalej.
Ad.6 Vzťah s klientom - osobne tu vidím priestor na zlepšenie. Dnes si všetky väčšie a niektoré menšie firmy uvedomujú, že spokojný klient je hlavnou devízou spoločnosti. Iba spokojný klient sa vráti a je ochotný zaplatiť aj niečo navyše, aby služba pokračovala a firma mala prostriedky na jej ďalšie zlepšovanie. Naozaj v dnešnej dobe treba počúvať hlas klienta. A práve na tomto fore kde sú vaši terajší klienti, ba dokonca budúci klienti treba brat inšpiráciu ako službu nastaviť a následne komunikovať na zákazníkov. Ako príklad uvediem práve Teslu: zákazníci sú plní nadšenia a eufórie, nie len preto, že je to niečo nové ale aj preto akým spôsobom sa na nich product a služba komunikuje. môžem vám potvrdiť, že keby zajtra Elon vystúpil a povedal, že musí ukončiť výrobu elektromobilov, lebo...., tak ja prvý mu napíšem kam mu mám poslať svoje peniaze, aby vývoj a produkcia v elektromobilite pokračovali. a takých by boli státisíce (dobrovoľné príspevkové financovanie je toho príkladom). Ba dokonca nemusím ísť ani do USA a odvolávať sa na Teslu, za mňa aj keby sa tvorcovia či prevádzkovateľ tohto fóra vyjadril, že na prevádzku môžme prispieť, neváham a peniaze podľa svojho budgetu pošlem. Ľudia radi podporia niečo čo má zmysel. príkladov vo svete je vela hudba zadarmo a napriektomu kapela zarába milióny.... Naozaj skúste prehodnotiť komunikáciu s klientami.
Ad.7 Cena- tarifikáciu sme si rozobrali vyššie. Naozaj je ťažké zhodnotiť, nakoľko človek nepozná reálne čísla. možno by nebolo zlé si zozbierať od klientov a potencionálnych klientov ich názor na cenu. Za mňa by bola fajn cena 0,20€/minúta nabíjania, prežil by som so super prístupom a dobrou službou aj 0,30€/minúta (to skôr do budúcna). Za mňa je 0,50€/minúta neprijateľná cena, čo vedie len k jedinému M3 bude s najvyšším dojazdom.
Ad.8 Kvalita služby- verím, že ste stavali a službu sa snažíte poskytovať najlepšie ako viete, ale: pri terajsom nastavení práve minútová tarifikácia spôsobuje to, že zaplatím stale inú sumu za rovnaký čas nabíjania nakoľko asi neviete garantovať službu napr. na 95%, t.z. 95% času potečie do auta rovnaké množstvo (nerátam posledných 20% capacity batérie kedy sa výkon znižuje). Takže z 0,50€/minúta môže byť na konci dňa kľudne aj 1€/minúta a to je podľa môjho názoru už naozaj priveľa.
ZÁVER: držím palce GW, aby mali z trhu pozitívnu väzbu na ich ceny a služby, rovnako držim prsty novým dodávateľom a možno raz sa dostaneme k tomu, že sa el. mobilisti na slovensku a v čechách spoja a založia vlastnú Akciovku s vlastných peňazí a vystavajú si "vlastnú" sieť DC/AC nabíjania . Prvý takémuto nápadu poskytnem svoje právne služby a poskytnem založenie A.S. za 1€ a ak bude vedenie a akcionári chcieť aj právne služby s 30-50% zľavou. Verím, že sa pridajú další a podporia svojimi peniazmi za nákup akcií, službami alebo tovarom tento nápad. Všetko chce však čas. Verím, že trh to celé rozlúskne.
Komentár