Ak máte reštauráciu, hotel, parkovisko alebo ste developer, mesto a chcete na svojom pozemku umožniť nabíjanie elektromobilov, prečítajte si toto. Môže Vám to ušetriť veľa peňazí.
DRUHY NABÍJACÍCH STANÍC
Existujú dva hlavné druhy nabíjacích staníc:
- nabíjacie stanice do 22kW/32A na striedavý prúd (AC)
- nabíjacie stanice nad 22kW/32A na jednosmerný prúd (DC)
Nabíjacie stanice do 22kW/32A na striedavý prúd (AC) vlastne nabíjačky ani nie sú. Skutočné nabíjačky, v tomto prípade, sú umiestnené priamo v aute - palubné nabíjačky. Nabíjacia stanica do 22kW je vlastne len konektor, ktorý posiela striedavý prúd (AC) do nabíjačky v aute. Nabíjačka v aute potom konvertuje tento striedavý prúd na jednosmerný a pošle ho do batérie.
Model S je štandardne vybavený jednou 11kW/16A 3-fázovou nabíjačkou. Ak chcete naplno využiť nabíjacie stanice s výkonom 22kW/32A 3-fázovou nabíjačkou AC, dá sa nakonfigurovať Model S s dvoma 11kW/16A 3-fázovými nabíjačkami - "Dual Chargers".
Pri kúpe inej značky elektrického auta si dobre pozrite aké výkonné nabíjačky auto v sebe má. Ak výrobca neposkytuje možnosť nakonfigurovať auto s 22kW/32A 3-fázovou nabíjačkou, tak také auto by som (aspoň ja osobne) zásadne odmietol kúpiť. Výhoda totiž tejto 22kW nabíjačky je tá, že vám umožní nabiť auto dostatočne rýchlo aj na nabíjacích staniciach s výkonom 22KW AC, alebo aj na 32A zásuvkách. Ale ak si kúpite auto čo má len 3,7 kW nabíjačku, tak jediný spôsob ako nabiť auto rýchlo bude s použitím nabíjacích staníc na jednosmerný prúd, tým sa však strašne zníži počet nabíjacích miest (lebo také stanice sú veľmi drahé a je ich málo). Napr.: Taký VW e-up! sa dá kúpiť len s 3,6 kW 1-fazovou nabíjačkou. Takže keď prídete k nabíjacej stanici s výkonom 22kW AC, budete môcť na nej využiť len 3,6kW. Jediné miesto kde budete môcť rýchlo nabiť bude keď použijete nabíjaciu stanicu na jednosmerný prúd Combo (CCS), taká však pre model e-up! na Slovensku zatiaľ neexistuje. Volkswagen si s autom e-up! očividne robí srandu zo zákazníkov. Toto auto, a ostatné jemu podobné, je to isté ako keby vám v reštaurácii namiesto chutného jedla, ponúkli obhryzené kosti. Čo by ste si o takej reštaurácii pomysleli?
Rozdiel v nabíjaní približne 20 kWh batérie podľa druhu nabíjačiek v jednotlivých automobiloch
Vysvetlenie k tabuľke: V tabuľke sú použité najvýkonnejšie palubné nabíjačky dostupné pre daný model. Tá tabuľka znamená ako približne dlho by trvalo nabiť 20kWh baterku v jednotlivých autách. Inak povedané, keby každé auto malo len 20kWh baterku, tak približne tak dlho ako je v tabuľke napísané, by trvalo tú baterku nabiť.
Môj názor prečo do mnohých elektromobilov dávajú také slabé palubné nabíjačky: Okrem toho, že to je lacnejšie, robí to majiteľa takého auta závislým na istom druhu rýchlo nabíjacích staníc DC kde treba platiť za nabíjanie. Napr. keby taký e-up! mal 22kW nabíjačku, tak tú mrňavú baterku by som nabil aj na bežnej 32A zásuvke (ktoré sú všade) za pár minút aj u známych na návšteve. Kým sa najem auto by bolo nabité. Ale takú palubnú nabíjačku e-up! nemá. A tak jediné miesto kde môžem rýchlo nabiť je použiť rýchlo nabíjaciu stanicu DC.
Nabíjacie stanice nad 22kW/32A na jednosmerný prúd (DC) sú už naozaj nabíjačky. Patria sem rýchlo nabíjačky CHAdeMO, Tesla super nabíjačky Supercharger, a teraz najnovšie rýchlo nabíjačky Combo - CCS (Combined Charging System). Jednosmerný prúd z týchto nabíjačiek obchádza nabíjačky v aute a ide rovno do batérie. Väčšinou sa používajú s výkonom 44 až 50kW, ale dajú sa kúpiť aj s výkonom 20kW.
13A bežná domáca zásuvka 3,7 kW(14km/h)
Áno, elektromobil, vrátane Modelu S, sa dá nabiť aj na bežnej zásuvke. Dlhšie to síce trvá, ale vždy lepšie ako nič. Používa sa to len ako núdzové riešenie, keď nič iné nie je. Za hodinu nabíjania, Model S získa 14km reálneho dojazdu (Typical Range, displej ukazuje dojazd na plné nabitie okolo 400km). Možno sa to zdá byť strašne málo, ale za noc to spraví dosť tiež. Napr. keby som na hotel prišiel o 224 km zníženým dojazdom, o šiestej večer dám nabíjať, tak na druhý deň o desiatej ráno je auto nabité.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
16A 5 kolíková červená 3-fázová zásuvka (55km/h)
Táto (vľavo) 16A zásuvka je cenovo najvýhodnejšie, najjednoduchšie riešenie ako sprístupniť na hoteloch, parkoviskách nabíjanie elektromobilu. Povinnou výbavou každého elektrického auta by mal byť nadstavec na takúto zásuvku. Mnoho domácnosti má takúto zásuvku, používa sa na miešačku alebo na pílenie dreva. Zásuvka stojí len okolo 4,50 EUR. Za hodinu nabíjania, Model S získa do 55 km reálneho dojazdu (Typical Range). Keby som na hotel prišiel o 224 km zníženým dojazdom, o šiestej večer dám nabíjať, tak o desiatej večer (v ten istý deň) je auto nabité.
Obrázok v strede ukazuje ako sa dá nasadiť 16A nadstavec pre 16A zásuvku na originál Tesla kábel (ten v pravo). Tak isto sa dá nasadiť aj nadstavec pre domácu zásuvku. Tá skrinka na kábli je vlastne konektor, je to v podstate prenosná nabíjacia stanica umožňujúca nabíjať batériu so 16A.
Jednu dôležitú vec si treba uvedomiť: Model S sa nabíja vtedy, keď sa nepoužíva. Čiže nabíjanie, vo väčšine prípadov, nezaberá žiaden extra čas. Priemerný Američan strávi za volantom asi 3 hodiny denne (Slovák ešte menej). Čiže zvyšných 21 hodín auto stojí. A to je čas kedy sa má auto nabíjať. Za ten čas by sa úplne prázdna baterka s takouto zásuvkou nabila aj trikrát.
Viac info o tejto možnosti pre hotely je aj tu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
32A 5 kolíková červená 3-fázová zásuvka (110km/h) - je potrebné mať v aute dvojitú nabíjačku (2x11kW nabíjačka) - "Dual Chargers"
32A zásuvka je trochu väčšia. Tá vyššie na obrázku. Aby sa dala plnohodnotne využiť, treba aby hotel mal taký výkon, väčšinou by to nemal byť problém. Za hodinu nabíjania, Model S získa do 110 km reálneho dojazdu (Typical Range, displej ukazuje dojazd na plné nabitie okolo 400km). Keby som na hotel prišiel o 224 km zníženým dojazdom, o šiestej večer dám nabíjať, tak už po ôsmej hodine večer je auto nabité.
Bez konektoru môže Model S použiť 32A zásuvku iba ak má prevodku na 16A, čo málokto má. Preto najideálnejšie riešenie, keď už sa hotel rozhodne niečo inštalovať, je nainštalovať zásuvkovú rozvodnicu, ako je na obrázku. Elektromobil s prevodkou alebo konektorom by mohol použiť tú 32A a Model S bez toho by mohol použiť tú 16A. Stojí len okolo 42 EUR. Dá sa kúpiť napr. tu. Ak chcete umožniť nabíjanie viacerým autám naraz, stačí už len nainštalovať ďalšie 16A zásuvky.
Tu na obrázku môžete vidieť v praxi ako zásuvková rozvodnica za 46,- eur dokáže nabíjať elektromobil rovnako rýchlo ako aj veľká stojanová nabíjacia stanica za 5-7 tisíc eur. Kábel je v 32A zásuvke (vedľa nej je 16A zásuvka). Tá malá skrinka na kábli je vlastne konektor, je to v podstate prenosná nabíjacia stanica umožňujúca nabíjať batériu s 32A. Čiže nabije do 110km za hodinu nabíjania. Toto je najideálnejšia nabíjacia stanica, cenovo dostupná pre každého, má tri druhy zásuviek a nabije na nej každý elektromobil, alebo aj elektrický bicykel. Keby aspoň takéto zásuvkové rozvodnice boli na parkoviskách pred každým nákupným centrom, supermarketom, hotelom, reštauráciou, tak problém s nabíjaním elektromobilov by bol vyriešený.
Zásuvky je dobré mať čo najbližšie k rozvodovej skrini, inak sa bude znižovať rýchlosť nabíjania. Predlžovací kábel tiež znižuje rýchlosť nabíjania a výrobca ho neodporúča používať.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wallbox/konektor 11kW(55km/h), 22kW(110km/h) - striedavý prúd (AC) - na 22kW je potrebné mať v aute dvojitú nabíjačku (2x11kW nabíjačka) - "Dual Chargers"
V ponuke sú dve verzie: wallbox 11kW s výstupným prúdom 16A a wallbox 22kW s výstupným prúdom 32A. Dajú sa kúpiť aj s káblom, alebo aj bez. Dajú sa vybrať buď so zásuvkou na Typ1 alebo na Typ 2. Zásuvka Typ 2 "Mennekes" je štandard v EU, používa ju aj Tesla Model S. Niektoré wallboxi majú aj obyčajnú 3,7kW 13A zásuvku. Ceny sa pohybujú niekde od 700,- eur až do 2400,- eur.
kábel so zástrčkou na Typ 1
kábel so zástrčkou na Typ 2 "Mennekes"
- Wallbox 11kW s výstupným prúdom 16A - stojí aj okolo 900,- eur a dokáže nabiť auto len tak isto rýchlo (55km/h) ako aj, hore už spomenutá, 16A zásuvka. Každý majiteľ elektromobilu by mal mať aj nadstavec na 16A zásuvku. Takže kúpiť takúto nabíjačku považujem, aspoň z môjho pohľadu, za obrovské mrhanie peniazmi.
- Wallbox 22kW s výstupným prúdom 32A - už svoje opodstatnenie má. Tento wallbox/konektor je potrebný nato, aby sa dalo použiť nabíjanie, z hore už spomenutej, 32A zásuvky. Za hodinu nabíjania, Model S získa do 110 km reálneho dojazdu.
Tento wallbox je od spoločnosti KEBA a je cenovo najvýhodnejší, ale aj kvalitný. Používa ho aj Tesla v servise vo Viedni a dá sa nájsť aj v podzemnom parkovisku multifunkčného komplexu RIVER PARK, Bratislava. Nabíjanie je tam zadarmo. Vhodné pre majiteľov hotelov, reštaurácií, parkovísk (aj kdekoľvek inde) alebo majiteľov Tesiel na používanie doma. Za hodinu nabíjania, Model S získa do 110 km reálneho dojazdu (Typical Range). Nemusí sa zavesiť len na stenu, môže sa zavesiť aj na rôzne stojany. Keby aspoň takéto nabíjačky boli na každom parkovisku, tak strach z dojazdu s Modelom S by bol absolútne irelevantný (aj keď v podstate je už aj teraz).
Tento wallbox je od ZSE/E.ON Slovensko. Sú dve v Bratislave a jedna v ONE Fashion Outlet Voderady. Vačšinou sú aj na Typ 1 aj na Typ 2. Všetky tieto nabíjačky nabijajú len rovnako rýchlo ako aj 16A zásuvka za 4,50 eur. Nabíjanie je na nich momentálne zadarmo, v hoteli Carlton však treba platiť za parkovanie.
Tento wallbox je od VSE/RWE. Zatiaľ viem len o jednom v Levoči a tiež má výstupný prúd len tak isto ako aj 16A zásuvka za 4,50 eur, je na Typ 2. Ale dajú sa od nich kúpiť aj s výstupným prúdom do 32A.
Toto je originál konektor/wallbox na 32A zásuvku s integrovaným káblom na Typ 2 od Tesla Motors, ale momentálne je vypredaný.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nabíjacia stanica 11kW(55km/h), 22kW(110km/h) - striedavý prúd (AC) - na 22kW je potrebné mať v aute dvojitú nabíjačku (2x11kW nabíjačka) - "Dual Chargers"
Tieto nabíjacie stanice, čo sa týka výkonu, sú to isté ako aj tie wallboxi, len inak vyzerajú, stojanové. Dojazd je teda tiež rovnaký: 11kW/16A=55km/h, 22kW/22A=110km/h. Sú to také bežné nabíjacie stanice na striedavý prúd, maximálne do 22kW. Ceny sa pohybujú niekde od 3700,- do 7000,- eur.
Táto nabíjacia stanica je od VSE/RWE. je ich na Slovensku 5 a dajú sa nájsť po jednej v Bratislave, Nitre, Poprade, v Košiciach, v Štóse. Momentálne nabíjanie je zadarmo, na vhodných miestach, netreba žiadnu kartu na ne a preto ich považujem momentálne za najužitočnejšie pre Model S majiteľov. Nie je ich veľa, ale vďaka vhodnému umiestneniu sú to momentálne jediné stanice umožňujúce majiteľom Modelu S cestovanie naprieč Slovenskom. Tieto staničky boli aj použité pri prvom prechode elektromobilu z Košíc do Bratislavy na jedno nabitie. Ďakujeme pekne VSE. Všetky (okrem tej v Nitre 11kW,16A) majú výkon 22kW /32A, zásuvka Typ 2.
Takéto stanice sú 2 verejné, jedna je vo Zvolene a jedna v Banskej Bystrici. Prevádzkovateľom je parkovná spoločnosť. Výkon je tiež 22kW /32A, zásuvka Typ 2 a Shucko. Nabíjanie je zadarmo, ale treba na ne vybaviť RFID kartu. Stojí to trochu námahy, ale nám sa tu kartu predsa len vybaviť podarilo .
Tieto stanice sú od Slov. elektrárne/Enel. Výkon je tiež 22kW /32A, zásuvka Typ 2. Nabíjanie je síce zadarmo, ale treba na ne vybaviť RFID kartu, čo sa nám zatiaľ ešte nepodarilo. Už čakáme od začiatku júna a začínam mať pocit, že sa ani nedočkáme. Zatiaľ ešte nikto na ne kartu nemá. Takže v podstate je to to isté, ako keby aj neboli. Dám vedieť ak sa niečo zmení. Tento RFID kartový systém je ideálny spôsob ako zabrániť ľudom používať tie nabíjačky. Keby sa dalo aspoň použiť platobnú kartu, tak by ste si mohli zaplatiť. Ale sa nedá, môžete mať peňazí koľko chcete. A taký turista zo zahraničia, môže zabudnúť.
Aktualizácia: Slov. elektrárne nám dali podmienku, že nám kartu vydajú iba ak sa staneme ich odberateľom elektriny. Keď zistili, že sme pred nedávnom podpísali zmluvu s inou spoločnosťou, nechcú nám kartu vydať.
Teraz však už sa dá karta požičať na vrátnici areálu s nabíjačkou. Viac info tu.
Toto je "prvá lastovička" od spoločnosti IFT, nabíjacia stanica v Eurovea. Výkon je 22kW /32A, zásuvka Typ 2. Nabíjanie je momentálne zadarmo a bez karty. Dúfam, že ich bude čoskoro viac aj na iných, tak vhodných miestach, ako je nákupné centrum.
Nabíjacia stanica v Auparku, Bratislava. Je tam plno wallboxov, ale často tam auto nabíjať nenájdete, lebo všetky wallboxi sú na zásuvku Typ 1, čo ani nie je európsky štandard. Keby aspoň jeden wallbox bol aj na Typ 2. Pritom toto sú wallboxi s výkonom len 11kW s výstupným prúdom 16A, čo je to isté ako aj 16A 5 kolíková červená zásuvka. Keby tam namiesto tých wallboxov dali 16A 5 kolíkové červené zásuvky, tak by tam mohli nabíjať, rovnako rýchlo všetky elektromobily a ešte by aj ušetrili minimálne 2400,- eur za cenu wallboxov.
To je tak keď sa niečo robí len preto, aby si mohli povedať, že majú aj nabíjaciu stanicu, splnili normu. To, či sa to dá aj používať, ich už netrápi.
Touto stanicou Aupark vlastne povedal, všetci majitelia Tesiel choďte prosím nakupovať do nákupného centra Eurovea. A aj tak je. Najväčšia pravdepodobnosť stretnúť Model S je práve tam.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rýchlo-nabíjacia stanica CHAdeMO 44kw-55kW - jednosmerný prúd (DC)
Rýchlo nabíjačky CHAdeMO sú najvýkonnejšie nabíjacie stanice, čo svet mimo Tesly Motors dokázal vytvoriť. V angličtine sa im hovorí "fast chargers", "quick chargers" alebo "rapid chargers". Ceny sa pohybujú niekde od 10 000,- - 20 000,- eur. Ľudia si ich veľmi často mýlia so super nabíjačkami "Superchargers" od Tesla Motors. Hlavne ich využívajú autá Nisan Leaf. Model S ich bude môcť používať až keď Tesla začne dodávať CHAdeMO adaptér, niekedy v septembri tohoto roku.
Toto je rýchlo nabíjačka CHAdeMO od ZSE/E.ON Slovensko v Bratislave. Výkon 50 kW a je tiež zatiaľ zadarmo, ale treba RFID kartu. Keby som k tejto nabíjačke prišiel o 224 km zníženým dojazdom, tak do hodiny by malo byť auto nabité.
Ďalších 18 rýchlo nabíjačiek CHAdeMO po celom Slovensku je hlavne od spoločnosti greeway, z toho jedna od spoločnosti elmark plus a dve od Nissan predajcu (jedna v BA, druha v ZA). Tieto od greeway majú výkon 44kW. Keby som k tejto nabíjačke prišiel o 224 km zníženým dojazdom, tak za niečo vyše hodiny by malo byť auto nabité. Sú tiež zadarmo a môžu aj ostať navždy zadarmo, ak si svoj elektromobil zaregistrujete u nich do konca augusta 2014.
Viac info je tu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Supernabíjačka - Supercharger 135 kW - jednosmerný prúd (DC)
Supernabíjačka Supercharger je najvýkonnejšia nabíjačka na svete. Výkon má momentálne do 135 kW, zásuvka na Typ 2 (Mennekes). Výkon plánujú ešte viac zvýšiť. Nabíjanie na Supernabíjačkách je, a aj vždy bude zadarmo (v cene auta). Keby som k tejto nabíjačke prišiel o 224 km zníženým dojazdom, tak približne za 30 minút je auto nabité. Momentálne najbližšia nabíjačka k Slovensku je vo Viedni, čiže vzdialená na jedno nabitie pre celé západné Slovensko.
Komplet hotová Supernabíjačka vyzerá takmer ako klasická pumpa. Neskôr bude takáto strecha nad každou Supernabíjačkou (kde to má zmysel). Strecha je pokrytá fotovoltaickými panelmi, ktoré dokážu vyrobiť viac energie ako tie autá spotrebujú.
Takto vyzerá momentálne Supernabíjačka vo Viedni. Bežne má Supernabíjačka 8 až 10 stojanov.
Tu môžete vidieť ako sa nabíja Model S na Supernabíjačke:
Viac info je tu.
Vlákno pre mapu nabíjacích staníc je tu.
DRUHY NABÍJACÍCH STANÍC
Existujú dva hlavné druhy nabíjacích staníc:
- nabíjacie stanice do 22kW/32A na striedavý prúd (AC)
- nabíjacie stanice nad 22kW/32A na jednosmerný prúd (DC)
Nabíjacie stanice do 22kW/32A na striedavý prúd (AC) vlastne nabíjačky ani nie sú. Skutočné nabíjačky, v tomto prípade, sú umiestnené priamo v aute - palubné nabíjačky. Nabíjacia stanica do 22kW je vlastne len konektor, ktorý posiela striedavý prúd (AC) do nabíjačky v aute. Nabíjačka v aute potom konvertuje tento striedavý prúd na jednosmerný a pošle ho do batérie.
Model S je štandardne vybavený jednou 11kW/16A 3-fázovou nabíjačkou. Ak chcete naplno využiť nabíjacie stanice s výkonom 22kW/32A 3-fázovou nabíjačkou AC, dá sa nakonfigurovať Model S s dvoma 11kW/16A 3-fázovými nabíjačkami - "Dual Chargers".
Pri kúpe inej značky elektrického auta si dobre pozrite aké výkonné nabíjačky auto v sebe má. Ak výrobca neposkytuje možnosť nakonfigurovať auto s 22kW/32A 3-fázovou nabíjačkou, tak také auto by som (aspoň ja osobne) zásadne odmietol kúpiť. Výhoda totiž tejto 22kW nabíjačky je tá, že vám umožní nabiť auto dostatočne rýchlo aj na nabíjacích staniciach s výkonom 22KW AC, alebo aj na 32A zásuvkách. Ale ak si kúpite auto čo má len 3,7 kW nabíjačku, tak jediný spôsob ako nabiť auto rýchlo bude s použitím nabíjacích staníc na jednosmerný prúd, tým sa však strašne zníži počet nabíjacích miest (lebo také stanice sú veľmi drahé a je ich málo). Napr.: Taký VW e-up! sa dá kúpiť len s 3,6 kW 1-fazovou nabíjačkou. Takže keď prídete k nabíjacej stanici s výkonom 22kW AC, budete môcť na nej využiť len 3,6kW. Jediné miesto kde budete môcť rýchlo nabiť bude keď použijete nabíjaciu stanicu na jednosmerný prúd Combo (CCS), taká však pre model e-up! na Slovensku zatiaľ neexistuje. Volkswagen si s autom e-up! očividne robí srandu zo zákazníkov. Toto auto, a ostatné jemu podobné, je to isté ako keby vám v reštaurácii namiesto chutného jedla, ponúkli obhryzené kosti. Čo by ste si o takej reštaurácii pomysleli?
Rozdiel v nabíjaní približne 20 kWh batérie podľa druhu nabíjačiek v jednotlivých automobiloch
Druh konektoru/nabíjacej stanice | VW e-up! 18,7 kWh | Nissan Leaf 24 kWh | BMW i3 24 kWh | Tesla Model S 85 kWh |
3,6 kW 1-fázová nabíjačka | 6,6 kW/32A 1-fázová nabíjačka | 7,4 kW/32A 1-fázová nabíjačka | 22 kW/32A 3-fázová nabíjačka | |
13A domáca zásuvka - SCHUKO 3,7kW | 8 hodín | 10 hodín | 8 hodín | 7,25 hodín |
16A 5 kolíková červená 3-fázová zásuvka 11kW /nabíjacia stanica do 11kW AC | 6 hodín | 6 hodín | 6 hodín | 2 hodiny |
32A 5 kolíková červená 3-fázová zásuvka 22kW /nabíjacia stanica do 22kW AC | 6 hodín | 3 hodiny | 3 hodiny | 1 hodina |
Môj názor prečo do mnohých elektromobilov dávajú také slabé palubné nabíjačky: Okrem toho, že to je lacnejšie, robí to majiteľa takého auta závislým na istom druhu rýchlo nabíjacích staníc DC kde treba platiť za nabíjanie. Napr. keby taký e-up! mal 22kW nabíjačku, tak tú mrňavú baterku by som nabil aj na bežnej 32A zásuvke (ktoré sú všade) za pár minút aj u známych na návšteve. Kým sa najem auto by bolo nabité. Ale takú palubnú nabíjačku e-up! nemá. A tak jediné miesto kde môžem rýchlo nabiť je použiť rýchlo nabíjaciu stanicu DC.
Nabíjacie stanice nad 22kW/32A na jednosmerný prúd (DC) sú už naozaj nabíjačky. Patria sem rýchlo nabíjačky CHAdeMO, Tesla super nabíjačky Supercharger, a teraz najnovšie rýchlo nabíjačky Combo - CCS (Combined Charging System). Jednosmerný prúd z týchto nabíjačiek obchádza nabíjačky v aute a ide rovno do batérie. Väčšinou sa používajú s výkonom 44 až 50kW, ale dajú sa kúpiť aj s výkonom 20kW.
13A bežná domáca zásuvka 3,7 kW(14km/h)
Áno, elektromobil, vrátane Modelu S, sa dá nabiť aj na bežnej zásuvke. Dlhšie to síce trvá, ale vždy lepšie ako nič. Používa sa to len ako núdzové riešenie, keď nič iné nie je. Za hodinu nabíjania, Model S získa 14km reálneho dojazdu (Typical Range, displej ukazuje dojazd na plné nabitie okolo 400km). Možno sa to zdá byť strašne málo, ale za noc to spraví dosť tiež. Napr. keby som na hotel prišiel o 224 km zníženým dojazdom, o šiestej večer dám nabíjať, tak na druhý deň o desiatej ráno je auto nabité.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
16A 5 kolíková červená 3-fázová zásuvka (55km/h)
Táto (vľavo) 16A zásuvka je cenovo najvýhodnejšie, najjednoduchšie riešenie ako sprístupniť na hoteloch, parkoviskách nabíjanie elektromobilu. Povinnou výbavou každého elektrického auta by mal byť nadstavec na takúto zásuvku. Mnoho domácnosti má takúto zásuvku, používa sa na miešačku alebo na pílenie dreva. Zásuvka stojí len okolo 4,50 EUR. Za hodinu nabíjania, Model S získa do 55 km reálneho dojazdu (Typical Range). Keby som na hotel prišiel o 224 km zníženým dojazdom, o šiestej večer dám nabíjať, tak o desiatej večer (v ten istý deň) je auto nabité.
Obrázok v strede ukazuje ako sa dá nasadiť 16A nadstavec pre 16A zásuvku na originál Tesla kábel (ten v pravo). Tak isto sa dá nasadiť aj nadstavec pre domácu zásuvku. Tá skrinka na kábli je vlastne konektor, je to v podstate prenosná nabíjacia stanica umožňujúca nabíjať batériu so 16A.
Jednu dôležitú vec si treba uvedomiť: Model S sa nabíja vtedy, keď sa nepoužíva. Čiže nabíjanie, vo väčšine prípadov, nezaberá žiaden extra čas. Priemerný Američan strávi za volantom asi 3 hodiny denne (Slovák ešte menej). Čiže zvyšných 21 hodín auto stojí. A to je čas kedy sa má auto nabíjať. Za ten čas by sa úplne prázdna baterka s takouto zásuvkou nabila aj trikrát.
Viac info o tejto možnosti pre hotely je aj tu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
32A 5 kolíková červená 3-fázová zásuvka (110km/h) - je potrebné mať v aute dvojitú nabíjačku (2x11kW nabíjačka) - "Dual Chargers"
32A zásuvka je trochu väčšia. Tá vyššie na obrázku. Aby sa dala plnohodnotne využiť, treba aby hotel mal taký výkon, väčšinou by to nemal byť problém. Za hodinu nabíjania, Model S získa do 110 km reálneho dojazdu (Typical Range, displej ukazuje dojazd na plné nabitie okolo 400km). Keby som na hotel prišiel o 224 km zníženým dojazdom, o šiestej večer dám nabíjať, tak už po ôsmej hodine večer je auto nabité.
Bez konektoru môže Model S použiť 32A zásuvku iba ak má prevodku na 16A, čo málokto má. Preto najideálnejšie riešenie, keď už sa hotel rozhodne niečo inštalovať, je nainštalovať zásuvkovú rozvodnicu, ako je na obrázku. Elektromobil s prevodkou alebo konektorom by mohol použiť tú 32A a Model S bez toho by mohol použiť tú 16A. Stojí len okolo 42 EUR. Dá sa kúpiť napr. tu. Ak chcete umožniť nabíjanie viacerým autám naraz, stačí už len nainštalovať ďalšie 16A zásuvky.
Tu na obrázku môžete vidieť v praxi ako zásuvková rozvodnica za 46,- eur dokáže nabíjať elektromobil rovnako rýchlo ako aj veľká stojanová nabíjacia stanica za 5-7 tisíc eur. Kábel je v 32A zásuvke (vedľa nej je 16A zásuvka). Tá malá skrinka na kábli je vlastne konektor, je to v podstate prenosná nabíjacia stanica umožňujúca nabíjať batériu s 32A. Čiže nabije do 110km za hodinu nabíjania. Toto je najideálnejšia nabíjacia stanica, cenovo dostupná pre každého, má tri druhy zásuviek a nabije na nej každý elektromobil, alebo aj elektrický bicykel. Keby aspoň takéto zásuvkové rozvodnice boli na parkoviskách pred každým nákupným centrom, supermarketom, hotelom, reštauráciou, tak problém s nabíjaním elektromobilov by bol vyriešený.
Zásuvky je dobré mať čo najbližšie k rozvodovej skrini, inak sa bude znižovať rýchlosť nabíjania. Predlžovací kábel tiež znižuje rýchlosť nabíjania a výrobca ho neodporúča používať.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wallbox/konektor 11kW(55km/h), 22kW(110km/h) - striedavý prúd (AC) - na 22kW je potrebné mať v aute dvojitú nabíjačku (2x11kW nabíjačka) - "Dual Chargers"
V ponuke sú dve verzie: wallbox 11kW s výstupným prúdom 16A a wallbox 22kW s výstupným prúdom 32A. Dajú sa kúpiť aj s káblom, alebo aj bez. Dajú sa vybrať buď so zásuvkou na Typ1 alebo na Typ 2. Zásuvka Typ 2 "Mennekes" je štandard v EU, používa ju aj Tesla Model S. Niektoré wallboxi majú aj obyčajnú 3,7kW 13A zásuvku. Ceny sa pohybujú niekde od 700,- eur až do 2400,- eur.
kábel so zástrčkou na Typ 1
kábel so zástrčkou na Typ 2 "Mennekes"
- Wallbox 11kW s výstupným prúdom 16A - stojí aj okolo 900,- eur a dokáže nabiť auto len tak isto rýchlo (55km/h) ako aj, hore už spomenutá, 16A zásuvka. Každý majiteľ elektromobilu by mal mať aj nadstavec na 16A zásuvku. Takže kúpiť takúto nabíjačku považujem, aspoň z môjho pohľadu, za obrovské mrhanie peniazmi.
- Wallbox 22kW s výstupným prúdom 32A - už svoje opodstatnenie má. Tento wallbox/konektor je potrebný nato, aby sa dalo použiť nabíjanie, z hore už spomenutej, 32A zásuvky. Za hodinu nabíjania, Model S získa do 110 km reálneho dojazdu.
Tento wallbox je od spoločnosti KEBA a je cenovo najvýhodnejší, ale aj kvalitný. Používa ho aj Tesla v servise vo Viedni a dá sa nájsť aj v podzemnom parkovisku multifunkčného komplexu RIVER PARK, Bratislava. Nabíjanie je tam zadarmo. Vhodné pre majiteľov hotelov, reštaurácií, parkovísk (aj kdekoľvek inde) alebo majiteľov Tesiel na používanie doma. Za hodinu nabíjania, Model S získa do 110 km reálneho dojazdu (Typical Range). Nemusí sa zavesiť len na stenu, môže sa zavesiť aj na rôzne stojany. Keby aspoň takéto nabíjačky boli na každom parkovisku, tak strach z dojazdu s Modelom S by bol absolútne irelevantný (aj keď v podstate je už aj teraz).
Tento wallbox je od ZSE/E.ON Slovensko. Sú dve v Bratislave a jedna v ONE Fashion Outlet Voderady. Vačšinou sú aj na Typ 1 aj na Typ 2. Všetky tieto nabíjačky nabijajú len rovnako rýchlo ako aj 16A zásuvka za 4,50 eur. Nabíjanie je na nich momentálne zadarmo, v hoteli Carlton však treba platiť za parkovanie.
Tento wallbox je od VSE/RWE. Zatiaľ viem len o jednom v Levoči a tiež má výstupný prúd len tak isto ako aj 16A zásuvka za 4,50 eur, je na Typ 2. Ale dajú sa od nich kúpiť aj s výstupným prúdom do 32A.
Toto je originál konektor/wallbox na 32A zásuvku s integrovaným káblom na Typ 2 od Tesla Motors, ale momentálne je vypredaný.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nabíjacia stanica 11kW(55km/h), 22kW(110km/h) - striedavý prúd (AC) - na 22kW je potrebné mať v aute dvojitú nabíjačku (2x11kW nabíjačka) - "Dual Chargers"
Tieto nabíjacie stanice, čo sa týka výkonu, sú to isté ako aj tie wallboxi, len inak vyzerajú, stojanové. Dojazd je teda tiež rovnaký: 11kW/16A=55km/h, 22kW/22A=110km/h. Sú to také bežné nabíjacie stanice na striedavý prúd, maximálne do 22kW. Ceny sa pohybujú niekde od 3700,- do 7000,- eur.
Táto nabíjacia stanica je od VSE/RWE. je ich na Slovensku 5 a dajú sa nájsť po jednej v Bratislave, Nitre, Poprade, v Košiciach, v Štóse. Momentálne nabíjanie je zadarmo, na vhodných miestach, netreba žiadnu kartu na ne a preto ich považujem momentálne za najužitočnejšie pre Model S majiteľov. Nie je ich veľa, ale vďaka vhodnému umiestneniu sú to momentálne jediné stanice umožňujúce majiteľom Modelu S cestovanie naprieč Slovenskom. Tieto staničky boli aj použité pri prvom prechode elektromobilu z Košíc do Bratislavy na jedno nabitie. Ďakujeme pekne VSE. Všetky (okrem tej v Nitre 11kW,16A) majú výkon 22kW /32A, zásuvka Typ 2.
Takéto stanice sú 2 verejné, jedna je vo Zvolene a jedna v Banskej Bystrici. Prevádzkovateľom je parkovná spoločnosť. Výkon je tiež 22kW /32A, zásuvka Typ 2 a Shucko. Nabíjanie je zadarmo, ale treba na ne vybaviť RFID kartu. Stojí to trochu námahy, ale nám sa tu kartu predsa len vybaviť podarilo .
Tieto stanice sú od Slov. elektrárne/Enel. Výkon je tiež 22kW /32A, zásuvka Typ 2. Nabíjanie je síce zadarmo, ale treba na ne vybaviť RFID kartu, čo sa nám zatiaľ ešte nepodarilo. Už čakáme od začiatku júna a začínam mať pocit, že sa ani nedočkáme. Zatiaľ ešte nikto na ne kartu nemá. Takže v podstate je to to isté, ako keby aj neboli. Dám vedieť ak sa niečo zmení. Tento RFID kartový systém je ideálny spôsob ako zabrániť ľudom používať tie nabíjačky. Keby sa dalo aspoň použiť platobnú kartu, tak by ste si mohli zaplatiť. Ale sa nedá, môžete mať peňazí koľko chcete. A taký turista zo zahraničia, môže zabudnúť.
Aktualizácia: Slov. elektrárne nám dali podmienku, že nám kartu vydajú iba ak sa staneme ich odberateľom elektriny. Keď zistili, že sme pred nedávnom podpísali zmluvu s inou spoločnosťou, nechcú nám kartu vydať.
Teraz však už sa dá karta požičať na vrátnici areálu s nabíjačkou. Viac info tu.
Toto je "prvá lastovička" od spoločnosti IFT, nabíjacia stanica v Eurovea. Výkon je 22kW /32A, zásuvka Typ 2. Nabíjanie je momentálne zadarmo a bez karty. Dúfam, že ich bude čoskoro viac aj na iných, tak vhodných miestach, ako je nákupné centrum.
Nabíjacia stanica v Auparku, Bratislava. Je tam plno wallboxov, ale často tam auto nabíjať nenájdete, lebo všetky wallboxi sú na zásuvku Typ 1, čo ani nie je európsky štandard. Keby aspoň jeden wallbox bol aj na Typ 2. Pritom toto sú wallboxi s výkonom len 11kW s výstupným prúdom 16A, čo je to isté ako aj 16A 5 kolíková červená zásuvka. Keby tam namiesto tých wallboxov dali 16A 5 kolíkové červené zásuvky, tak by tam mohli nabíjať, rovnako rýchlo všetky elektromobily a ešte by aj ušetrili minimálne 2400,- eur za cenu wallboxov.
To je tak keď sa niečo robí len preto, aby si mohli povedať, že majú aj nabíjaciu stanicu, splnili normu. To, či sa to dá aj používať, ich už netrápi.
Touto stanicou Aupark vlastne povedal, všetci majitelia Tesiel choďte prosím nakupovať do nákupného centra Eurovea. A aj tak je. Najväčšia pravdepodobnosť stretnúť Model S je práve tam.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rýchlo-nabíjacia stanica CHAdeMO 44kw-55kW - jednosmerný prúd (DC)
Rýchlo nabíjačky CHAdeMO sú najvýkonnejšie nabíjacie stanice, čo svet mimo Tesly Motors dokázal vytvoriť. V angličtine sa im hovorí "fast chargers", "quick chargers" alebo "rapid chargers". Ceny sa pohybujú niekde od 10 000,- - 20 000,- eur. Ľudia si ich veľmi často mýlia so super nabíjačkami "Superchargers" od Tesla Motors. Hlavne ich využívajú autá Nisan Leaf. Model S ich bude môcť používať až keď Tesla začne dodávať CHAdeMO adaptér, niekedy v septembri tohoto roku.
Toto je rýchlo nabíjačka CHAdeMO od ZSE/E.ON Slovensko v Bratislave. Výkon 50 kW a je tiež zatiaľ zadarmo, ale treba RFID kartu. Keby som k tejto nabíjačke prišiel o 224 km zníženým dojazdom, tak do hodiny by malo byť auto nabité.
Ďalších 18 rýchlo nabíjačiek CHAdeMO po celom Slovensku je hlavne od spoločnosti greeway, z toho jedna od spoločnosti elmark plus a dve od Nissan predajcu (jedna v BA, druha v ZA). Tieto od greeway majú výkon 44kW. Keby som k tejto nabíjačke prišiel o 224 km zníženým dojazdom, tak za niečo vyše hodiny by malo byť auto nabité. Sú tiež zadarmo a môžu aj ostať navždy zadarmo, ak si svoj elektromobil zaregistrujete u nich do konca augusta 2014.
Viac info je tu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Supernabíjačka - Supercharger 135 kW - jednosmerný prúd (DC)
Supernabíjačka Supercharger je najvýkonnejšia nabíjačka na svete. Výkon má momentálne do 135 kW, zásuvka na Typ 2 (Mennekes). Výkon plánujú ešte viac zvýšiť. Nabíjanie na Supernabíjačkách je, a aj vždy bude zadarmo (v cene auta). Keby som k tejto nabíjačke prišiel o 224 km zníženým dojazdom, tak približne za 30 minút je auto nabité. Momentálne najbližšia nabíjačka k Slovensku je vo Viedni, čiže vzdialená na jedno nabitie pre celé západné Slovensko.
Komplet hotová Supernabíjačka vyzerá takmer ako klasická pumpa. Neskôr bude takáto strecha nad každou Supernabíjačkou (kde to má zmysel). Strecha je pokrytá fotovoltaickými panelmi, ktoré dokážu vyrobiť viac energie ako tie autá spotrebujú.
Takto vyzerá momentálne Supernabíjačka vo Viedni. Bežne má Supernabíjačka 8 až 10 stojanov.
Tu môžete vidieť ako sa nabíja Model S na Supernabíjačke:
Viac info je tu.
Vlákno pre mapu nabíjacích staníc je tu.
Komentár