Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

vodikove auta

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • dango
    Moderator
    • Nov 2014
    • 516
    •   

    vodikove auta

    nazor toyoty
  • ICE666SVK
    Senior Member
    • Jul 2014
    • 1946

    #2
    V nejakom dokumente bolo hovorene, ze z vodikom je to beh na dlhsie trate ako z elektrinou. Samotna vyroba, skladovanie atd. Ja by som sa nechcel vozit s tak vybusnou latkou ako je vodik v aute. Nepaci sa mi ani LPG ci CNG.

    Komentár

    • Juro
      Administrator
      • Mar 2014
      • 2160
      • juraj1702
      •   

      #3
      Tuto je preklad názoru Elona Muska na vodíkový pohon aj s videom:
      Nechcem tu z toho robiť debatu o vodíkových palivových článkoch, pretože si myslím že sú extémne hlúpe. Je veľmi ťažké vodík vyrábať, skladovať, a používať v autách. Vodík je mechanizmus na uskladnenie energie, nie je to zdroj energie. Takže ho musíte odniekiaľ získať. Ak ho chcete získať z vody, znamená to že rozkladáte H2O. Elektrolýza je extrémne energeticky neefektívny proces. Ak by ste napríklad zobrali energiu vyrobenú solárnym panelom, miesto toho aby ste ňou priamo nabili batériu, rozložíte ňou vodu, zoberiete vodík, zahodíte kyslík, natlakujete vodík na extrémny tlak, alebo ho skvapalníte, potom ho napumpujete do auta a poháňate ním palivový článok, efektivita je asi dvakrát horšia než keby ste použili batériu. Je to príšerné. Prečo by ste to robili? Nedáva to žiadny zmysel. Navyše, vodík ma veľmi malú hustotu, je to zákerná molekula, dokáže sa dostať všade. Vodík spôsobuje krehnutie kovov. Je to neviditeľný plyn, ak dôjde k úniku, ani to nezistíte. Ale keď už unikne, je extrémne horľavý a horí neviditeľným plameňom. Ak si máte vybrať mechanizmus na uskladnenie energie, vodík je extrémne hlúpa voľba. Radšej si vyberte metán, alebo propán. To by bolo ďaleko, ďaleko jednoduchšie. Najlepší možný scenár pre vodík sa nevyrovná dnešným batériám. Očividne to nedáva zmysel. V nasledujúcich rokoch to bude zjavné, nie je vôbec potrebné aby sme tu o tom viedli debatu.
      Zdroj prekladu: Robin Babicek na Facebooku

      O vodíku hovorí od 10:20
      Ako zdieľať odkazy na príspevky, Ako pridať obrázok, Ochranná fólia Xpel Ultimate
      Moje príspevky sú mojim duševným vlastníctvom chránené autorskými právami a NESMÚ byť použité/citované mimo teslaclub.sk bez môjho súhlasu.

      Komentár

      • Pacho
        Junior Member
        • Apr 2015
        • 7

        #4
        Tu je porovnanie efektívnosti vodíka verzus elektriny: Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu

Meno:	Hydrogen-vs-EV-redlight.jpg
Videní:	601
Veľkosť:203,0 KB
ID:	4246



        Tu je aj video, v podstate to isté čo povedal Elon Musk:


        Vodíkové auto je podľa mňa dobrá hlúposť. A keby aj teraz bolo také auto, tak si radšej kúpim elektrické. Vodík proste nedáva zmysel. To nikto nebude chcieť, jazdiť na bombe.

        Komentár

        • 1fisker
          Senior Member
          • Aug 2014
          • 1486
          •   

          #5
          Vodík je somarina a čudujem sa, že niektoré firmy sa tým zaoberajú. Ten kto má aspoň základné znalosti z chémie na úrovni strednej školy to ľahko pochopí. Strata času.

          Komentár


          • matchke
            matchke komentoval
            Upraviť komentár
            Pokial firmy dostavaju granty, tak to bude pre nich zaujimave "robit vedu".
        • dango
          Moderator
          • Nov 2014
          • 516
          •   

          #6
          tiez sa mi zda elektrina z alternativnych zdrojov ako to najlepsie. na islande maju tiez pokusy s vodikom - prebytocne teplo vyuzit na elektrolyzu, ale nic moc. tiez by som nerad jazdil s vybusninou pod zadkom

          Komentár

          • dzodzo
            Member
            • Oct 2016
            • 104

            #7
            v tomto clanku su tiez zhrnute niektore body ohladne vodiku, v zasade je to podobne ako vravel musk, ze vodik nie je zdroj energie ale iba transportne medium a je neefektivne ho vyrabat a skladovat
            Explore the development of the fuel cell and study the different systems. Fuel cell technology is twice as efficient as combustion in turning carbon fuel to energy.

            Komentár

            • Juro
              Administrator
              • Mar 2014
              • 2160
              • juraj1702
              •   

              #8
              Obrázok je vraj hodný 1000 slov.
              Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu

Meno:	hydrogenkomplex.jpg
Videní:	610
Veľkosť:287,4 KB
ID:	20467
              Ako zdieľať odkazy na príspevky, Ako pridať obrázok, Ochranná fólia Xpel Ultimate
              Moje príspevky sú mojim duševným vlastníctvom chránené autorskými právami a NESMÚ byť použité/citované mimo teslaclub.sk bez môjho súhlasu.

              Komentár


              • Podlesny
                Podlesny komentoval
                Upraviť komentár
                Nie som zástanca vodíkového pohonu, ale nedalo by sa produkovať vodík priamo tam, kde by som ho načerpal do auta? Dík za odpoveď

              • dzodzo
                dzodzo komentoval
                Upraviť komentár
                jedno velke zariadenie na vyrobu vodika je asi lacnejsie a konstrukcne jednoduchsie nez vyrabat tisice malych zariadeni na vyrobu priamo na odbernych miestach
            • curgali
              Member
              • Jul 2014
              • 293
              •   

              #9
              Neviem či ste dnes pozerali TV spravy, ale vystúpil tam Sulík a povedal, že batérie nie sú ekologické a on bude podporovať vodík...

              Mal by si pozrieť toto video...medzi 06:00 - 22:30 min aby videl kde by mal svet smerovať...

              Naposledy upravené curgali; 07-06-2020, 20:52.

              Komentár


              • Wilo
                Wilo komentoval
                Upraviť komentár
                Mam taky pocit ze SASka je celkovo dost antiEV naladena. Rozpraval som uz s viacerymi ludmi odtial a nastastie nemaju 40% lebo by nebolo ani dotacii ani ziadnych vyhod. Co ma prekvapuje od strany ktora sa v minulosti profilovala dost liberalne a progresivne. Risko Risko...

              • Miroslav Rojko
                Miroslav Rojko komentoval
                Upraviť komentár
                veď majú pravdu, to spadá pod liberálny postoj, žiadne dotácie a nech rozhodne trh, čo sa presadí

                nemyslím si, že sú antiEV naladení, skôr sú anti-dotačne naladení a to je správne

              • Jiri GrandPa
                Jiri GrandPa komentoval
                Upraviť komentár
                Trh vyresi v nasom pokrivenom kocko psovi kapitalisme/socialisme babkinu vrtulu ... To je ten problem.
                Ked trh tak pome na to -
                Zdravotne poistenie - preco je "zadarmo" pre polovicu populacie?
                Preco si nemozem priplatit oficialne za lepsiu zdravotnu proceduru/techniku/pomocku?
                Preco sa dotuje cena plynu a elektrony pre domacnosti so ziskov z cien firmam?
                Nemusim pokracovat, ze?

              • Miroslav Rojko
                Miroslav Rojko komentoval
                Upraviť komentár
                Zdravotné poistenie je poistenie, záleží od nastavenia ako to je. Že priplácaš na menej zarábajúcich, ber ako daň za život (ako za fantomasa). Kebyže neprispôsobivým občanom prestanú chodiť sociálne dávky, začnú viac kradnúť, prepadávať a ohrozovať. Preto je vždy na úvahe, či platiť viac policajtov ako v USA alebo je finančne lepšie im čo to dať na dávkach bez zásluh a mať pokoj a ako také bezpečie.
                Cena plynu pre domácnosti sa dotuje z cien firiem ? Naozaj ?

              • Taur
                Taur komentoval
                Upraviť komentár
                No neviem, ved totalitny socializmus to mal s ciganmi vcelku poriesene, museli chodit do roboty a nemali tolko casu zbijat, tych par co sa spriecali zavreli, tak ako aj teraz. Ja by som zaviedol miesto socialnych davok, podpor a pod. garantovanu pracu. Na roboty co nema kto robit za mzdu na prezitie 4 dni v tyzdni a piaty volno na hladanie si krajsiej a lepsie platenej prace. Pripadne na rekvalifikciu, studium a pod. A bolo by jedno ci kopac, alebo chirurg bez zamestnania, kazdy by zametal ulice, zbieral odpad okolo riek, prevadzal deti pred skolou .... proste robotu ktoru v obci treba, kym si nenajde nieco lepsie. Ale nedaval by som prachy za nicnerobenie nikomu.

              • Taur
                Taur komentoval
                Upraviť komentár
                A trh je sice fajn vec, ale je to od trhania, utrhnem co najviac teraz bez ohladu na dlhodobe nasledky. To by sa dalo potom aplikovat na vsetko, aj na bezpecnost, nedokzes si ochranit svoj zisk, tak ti ho zoberiem, neochranis svoju prevadzku ktora mi konkuruje, tak ti ju rozbijem, to je tiez trhave hospodarstvo a budeme v anarchii ani sa nenazdame. Trh chce slobodne podnikat, ale v regulovanom prostredi, kde budu jeho zisky ochranene. Preco nikto neinvestuje s rizikom v krajinach kde je nestabilna situacia? Uplne neregulovany trh nie je prospesny pre spolocnost rovnako ako uplne riadene hospodarstvo. Streda zlata cesta, nejaka vyvazenost je cesta.

              • Wilo
                Wilo komentoval
                Upraviť komentár
                Nie. Su doslova anti-EV naladeni. To ze su podla Sulika baterky neekologicke je len jedna cast. Bol som raz na jeho prednaske kde sa celkovo vyjadril ze elektromobilita je blbost a slepa vetva. Stat potrebuje spotrebne dane z PHM ktore nesmu za ziadnu cenu vypadnut. Obnovitelne energie su hlupost za vysoku cenu. Ten chlap si zije vo svojom svete a to hovorim ako jeho niekdajsi volic.

              • dzodzo
                dzodzo komentoval
                Upraviť komentár
                Prachy za nicrobenie nas onedlho aj tak cakaju, az pokroci automatizacia tak daleko, ze nahradi vacsinu ludskej prace, tak tych bez prace bude treba bud vystrielat alebo im dat nejaky garantovany prijem, aby nerebelovali a to sa nebavime iba o lowend manualnych joboch, ale aj white-collar joboch, napr. ti chirurgovia alebo pravnici... algoritmus nauceny na milionoch historickych pripadov bude vediet urcit riesenie rychlejsie a s vacsou presnostou ako ten najlepsi clovek a za zlomkovu cenu...

              • Marcel Pavlík
                Marcel Pavlík komentoval
                Upraviť komentár
                dzodzo :-D !!!
                to som sa učil na politickej ekonémii na spš. a ako už my, mladá generácia žijeme v socializme a zažívame znaky komunizmu. príklad - na obed si môžeme polievky zjesť koľko chceme, okrúžkov chleba nám nik nepočíta. a ani nie dve desaťročia a do podniku na obranu republiky prišiel nový vedúci kuchyne. na schôdzi roh sa postavil a nastavil tvrdé pravidlá - jeden tanier polievky a nie kopcom, jeden okrúžok chleba (výnimka keď je druhé jedlo ešte guláš). cestou zo schôdze mi došlo, že komunizmus určite a socík skoro isto onedlho končia. vydržali desaťročie.
                pre mladých
                socík - odmena za množstvo a spoločenský význam odvedenej práce
                komunizmus - každý podľa svojich síl/schopností a každému podľa jeho potrieb.
                brežnevova knižka v prílohe rudého práíva - keď som bol kolchozník, tak sme dávali dve vrecia štátu, jedno sebe. a vstávali sme skoro ráno (aby sme si odniesli ...)
            • Radovan
              Member
              • Aug 2014
              • 306
              •      

              #10
              Proč ne vodík? Toyota Mirai ujede 100 km na 1 kg vodíku
              1 kg vodíku vyrobený čistě z vody elektrolýzou spotřebuje 65 kWh elektřiny. Na 65 kWh elektřiny ujede moderní elektromobil 300-650 km podle terénu, teploty a zatížení.
              Infrastruktura pro vodík neexistuje a plnící stanice je 10x dražší než rychlonabíjecí stanice.
              Skladování, stlačování a přečerpávání vodíku stojí další drahé kWh elektřiny navíc.
              Tak proto ne vodík.
              Radovan

              Komentár


              • Taur
                Taur komentoval
                Upraviť komentár
                10x? Vodikova cerpacka stoji vraj 2 mil eur, Nabijacka stoji 200tis eur??? O tom pochybujem. Mozno nejaky super HUB. Bezna DC skor tak 20tis si myslim, takze 100x menej.

              • Radovan
                Radovan komentoval
                Upraviť komentár
                Tak u nás v ČR rychlonabíječka 1 stojan kolem 1 mil Kč, plnička 1 místo 10 mil. Kč. Stejně jako výše uvedené vše čerstvě údaje z 3 denní mezinárodní konference Nízkouhlíkové technologie Visegrad found - ČR, Slovensko, Polsko, Maďarsko.

              • palo47
                palo47 komentoval
                Upraviť komentár
                @Radovan
                To je predčasný záver uvidíme čo bude za 10 rokov.
                Zaujímavý je chystaný počin Toyoty https://www.auto.cz/nova-toyota-priu...-hybrid-140971.
                Toyota velmi vážne pracuje s variantou priameho spaľovania vodika v klasickom motore. A nielen uvažuje už je na trhu aj športove vozidlo na baze Coroly s trojvalcom spalujúcim vodík https://magazin.autobazar.eu/toyota-...lanok5822.html . Auto je určite citelne lacnejsie, odpadajú chúlostive palivové články, vyrovnávacia bateria a zrejme spaľovací motor na vodik nepotrebuje žiadny katalyzátor a DPF, možno niečo na redukciu NOx. Ale pre puristov je priame spalovanie vodiíka určite kacírstvom.

                Ideálne by bolo, keby sa podarilo vyvinúť kompaktne cenovo dostupne generátory vodika na báze elektrolýzy. Počom by mohla byť plnička vodika ostrovného typu, odpadla by zložitá a stratová preprava vodíka na plniace stanice. Menej efektívnu vyrobu elektrolýzou by mohlo kompenzovať výrazné zníženie strát pri prevoze. A ak by sa dala vybudovať lokálna fotovoltaika tak skoro ideálne riešenie.
                Ale ja som v tom laik, len ma to napadlo keď som sa dozvedel, že Čína chce rozvijať zásobovanie elektrickou energiou na báze malých lokálnych modulárnych jadrových thoriových reaktorov. Odpadne tak budovanie VN distribučnej siete, ktorá je pri rozlohe Čínu velmi drahá, má teda už aj citelné straty a je zranitelná prirodnými katastrófami.
                Naposledy upravené palo47; 28-09-2021, 11:38.
            • Taur
              Member
              • Dec 2019
              • 254
              •   

              #11
              Stale sa rozobera a mytuje ze po 5-8 rokoch teba menit v BEV drahu bateriu a preto je vodik lepsi bla bla. V autosalone na STV rozoberali Mirai a padlo tam ze tie tlakove nadrze na vodik sa musia menit po 15tich rokoch. Prvy krat som to pocul, nikde som to predtym ani necital, ale dava to logiku kedze aj LPG sa musia menit kazdych 10rokov. By ma zujimalo kolko stoji v Mirai vymena tej nadrze. Asi to nebude za babku ...

              Komentár


              • ICE666SVK
                ICE666SVK komentoval
                Upraviť komentár
                Ja mam info ze ci je to nadrz LPG ci CNG tak po 4 rokoch. to vraj menia. Tak co je vlastne pravda?

              • Taur
                Taur komentoval
                Upraviť komentár
                LPG som mal. po 10r som musel menit niezeby jej nieco bolo, ale kvoli STK.
                Naposledy upravené Taur; 06-09-2021, 21:01.

              • Jiri GrandPa
                Jiri GrandPa komentoval
                Upraviť komentár
                Ja už to ani nekomentujem.
                Dnes zase Sulik perlil na STV v správach o najsamsuper vodikovom aute a najčistejšej mobilite lebo elektromobil je prechodne riešenie. Nejake H2 auto slovenského pôvodu ma byt vystavené voľakde na výstave naj technológií ( zvyšok mi unikol že kde to).
                No comment.

              • Taur
                Taur komentoval
                Upraviť komentár
                Jiri GrandPa Ma to byt niekde u arabacov, tusim v Dubai a vystavovat sa ma bus na vodik zo Spisa. Mal by mal mat nejake unikatne riesenie nadrzi z TUKE KE na ukladanie vodika pri nizsom tlaku ako doteraz.
                Tak som to nasiel
                https://www.mojelektromobil.sk/firma...poru-ministra/

              • dzodzo
                dzodzo komentoval
                Upraviť komentár
                tieto vodikove zalezitosti na kratke trasy nedavaju zmysel, tam to bohato vedia pokryt baterie, vodik ma zmysel skor na nejaku longhaul dopravu v kamionoch a nakladnych lodiach

              • nick81
                nick81 komentoval
                Upraviť komentár
                dzodzo Inak na dlhé trasy s autom si už vôbec neviem predstaviť. S elektrikou cestujem kade-tade a vždy bolo kde nabiť. Neviem si predstaviť ísť Taliansko/Chorvátsko/Estónsko na vodíku. To by boli iné odklony od trasy kvôli "doplneniu", ak by vôbec bola aj v dosahu ďalšia stanica. Ak je elektrika "nejaký" diskomfort, toto je úplny masochizmus/kamikaze na cestovanie.

              • dzodzo
                dzodzo komentoval
                Upraviť komentár
                no to by museli krajiny strategicky naplanovat plniace stanice na nejakych hlavnych tahoch tej dialkovej kamionovej dopravy, opat bavim sa iba o dialkovej, nejaky rozvoz z logistickeho centra do miestneho tesca v poho pokryju elektricke tahace co sa budu nabijat pocas nakladania/vykladania tovaru

              • nick81
                nick81 komentoval
                Upraviť komentár
                dzodzo Tak kvalitné pokrytie diaľničných ťahov chýba aj elektromobilom. Superchargery sú najďalej, ale ak si vezmeme napr. diaľnice v IT, treba schádzať cez mýto dole z diaľnice. V prípade zápchy mýtnice sú to zbytočné zbytočné zdržania. Ionity radšej nekomentujem, 250-300km od seba a jedna po trase kompletne dole už mesiac :-) . Kým nebudú multistojany priamo na diaľniciach každých 30-50 km, bude to čím ďalej náročnejšia logistika.

              • Radovan
                Radovan komentoval
                Upraviť komentár
                Vodíkový elektromobil Kaipan,, co máme na VŠB-TU Ostrava, má díky laboratorní výrobě pohonu tlakovou nádrž na vodík obyčejnou, tu nejlevnější. Předpisy a technický list nařizují její výměnu co 4 roky. Takže asi tak. Další finta ropné lobby a spalovacích automobilek, jak udržet stávající ježdění na čerpací stanice a výměny v rámci garančních prohlídek.
            • nick81
              Member
              • Nov 2019
              • 352

              #12
              https://www.h2stations.org/stations-....582221&zoom=4

              Chademo, CCS?

              Prečo to pri vodíku neskomplikovať :-) Po kliknutí na detail stanice.
              Chápem to tak, že na stanici CGH2 (other) bude treba redukciu na auto? Alebo smola.

              Passenger car - CGH2 700
              Passenger car - CGH2 350
              Bus - CGH2 350
              CGH2 (other)
              LH2

              Komentár


              • jux
                jux komentoval
                Upraviť komentár
                Dalsou komplikaciou su rozne tlaky. Cize na niektorych vodikocerpackach natankujes vodik na mensi dojazd ako na inych.

              • Taur
                Taur komentoval
                Upraviť komentár
                A tiez podla aktualneho natlakovania zasobnika vraj aj za rozny cas.

              • Jiri GrandPa
                Jiri GrandPa komentoval
                Upraviť komentár
                Redukciu ktorá vydrží 350 atmosfér hej?
                Good luck

              • Wilo
                Wilo komentoval
                Upraviť komentár
                Vodik je tak super 🙈

              • Radovan
                Radovan komentoval
                Upraviť komentár
                Máme v ČR zatím jen jednu plničku, historickou v Neratovicích. Původní záměr ji plnit vodíkem z odpadních plynů z okolních chemiček ztroskotal na nečistotě vodíku, zvláště příměsi rtuti, které ničily drahy vyvíječ elektřiny ve vodíkovém autobuse, což je jediný kus v ČR který tam plní. Takže se čistý vodík, vyrobený v Borsodchem Ostrava ze zemního plynu, vozí přes půl republiky naftovou cisternou, aby tam měli co plnit. A ještě to umí jen tlak 350 namísto 800, takže všichni co tam dnes plní (včetně 2 Mirai registrovaných nově v ČR), mají ani ne poloviční dojezd. Prostě kravina na entou.
            • tommik
              Member
              • Jun 2021
              • 39
              •   

              #13
              Kto by mal záujem...
              https://h2intransport.com/

              Komentár

              • nick81
                Member
                • Nov 2019
                • 352

                #14
                Ak nie ste patroni Elektrodada. Ma velmi zaujimave bonusove video pre patronov ohladom vodiku.
                Tyzdnovy test skoncil dost zle. Nefunkcne verejne stanice vo Viedni. Odtahovka...

                https://www.patreon.com/posts/bonus-na-vodik-58949010

                Komentár

                Pracuje...
                X