Podarilo sa mi na krátko vyskúšať KIA NIRO a vznikla z toho nasledujúca recenzia.
TEST: KIA NIRO HYBRID
Predslov: podarilo sa mi otestovať nový hybridný automobil KIA NIRO od automobilky KIA MOTORS. Ide pre automobilku o novú hybridnú technológiu integrovanú do automatickej dvoj spojkovej prevodovky. Veľkostne je NIRO možné zaradiť niekde medzi KIA CEED a SPORTAGE. Automobil NIRO bol vo výbave PLATINUM s doplnkovým balíkom bezpečnostných elektronických systémov a doplatkovými koženými sedačkami obutý do 18“ kolies. Poďme sa spoločne pozrieť ako si NIRO viedol pri krátkom teste. Vopred upozorňujem, že nie som profesionál, ani športový novinár ani rally jazdec, ale radím sa k bežným užívateľom automobilov, ktorých je na cestách väčšina i keď mám rád nové technológie.
.
.
TEST: KIA NIRO HYBRID
Predslov: podarilo sa mi otestovať nový hybridný automobil KIA NIRO od automobilky KIA MOTORS. Ide pre automobilku o novú hybridnú technológiu integrovanú do automatickej dvoj spojkovej prevodovky. Veľkostne je NIRO možné zaradiť niekde medzi KIA CEED a SPORTAGE. Automobil NIRO bol vo výbave PLATINUM s doplnkovým balíkom bezpečnostných elektronických systémov a doplatkovými koženými sedačkami obutý do 18“ kolies. Poďme sa spoločne pozrieť ako si NIRO viedol pri krátkom teste. Vopred upozorňujem, že nie som profesionál, ani športový novinár ani rally jazdec, ale radím sa k bežným užívateľom automobilov, ktorých je na cestách väčšina i keď mám rád nové technológie.
.
Posudzovaná časť | Subjektívny pohľad | Hodnotenie x/10 |
Exteriér | K exteriéru sa vyjadruje veľmi ťažko, nakoľko každý človek má vlastný vkus a čo sa páči jednému nemusí sa páčiť druhému. Z môjho pohľadu je však NIRO po dizajnovej stránke veľmi vydarený. Dovolím si povedať, že v skutočnosti vyzerá oveľa lepšie ako na fotografiách. Na fotografiách pripomínal z prednej časti hrocha, ďakujem dizajnérom, že skutočnosť je iná. NIRO určite nie je až tak fotogenický, lebo v skutočnosti vyzerá lepšie ako na fotografii. Vozidlo je vyššie ako klasický osobný automobil a veľmi dobre sa z neho nastupuje a vystupuje. Dvere, okná, vonkajšie plasty presne zapadajú do karosérie a nič nevyčnieva, a tak po tejto stránke nie je čo vytknúť. Osobne mi vadí zopár malých detailov, ako napr.: zvary na dverách. Viem ide o použitú technológiu a KIA sa oproti minulým generáciám snaží, ale zvary na rohoch dverí z vnútornej strany napriek ich zabrúseniu a snahe o ich vyrovnanie je vidieť. Oku to moc nelahodí, hlavne keď ste zvyknutý na jednoliate výlisky bez nadbytočných zvarov. Našťastie ich vidieť iba pri otvorených dverách a keď sa na to sústredíte. Pri bežnej prevádzke si to veľa ľudí ani neuvedomí. Plastové olemovanie blatníkov trocha vystupuje a malo by dostatočne chrániť karosériu od odskakujúcich kamienkov. Osobne však odporúčam lapače nečistôt aspoň na predné kolesá a to nie len v prípade NIRA. Nie je nič horšie keď vám predné kolesá odhadzujú kamienky rovno na zadnú časť dverí (Majitelia prvej generácie SOULov, by vedeli rozprávať). | 8/10 |
Interiér | Skúsme sa nevenovať dizajnu, ale kvalite prevedenia a pocitu vodiča:
|
8/10 |
Pracovisko vodiča | Výhľad z vozidla je naozaj dobrý, sedí sa dostatočne vysoko a čo potrebujete máte na dlani. Na druhej strane vzhľadom na výšku pohľad dozadu vľavo a dozadu nie je ideálny, ale to vám vynahradí cúvacia kamera s dostatočným rozlíšením. Prístrojová doska neohúri ani neurazí. Pre mňa ľavý „budík“ ukazujúci stav CHARGE, ECO, POWER vyzerá dosť lacno a nie je to úplne ono. Toto auto si už zaslúžilo plnohodnotný grafický displej s voliteľnými ukazovateľmi. Stredný LCD displej medzi lacno vyzerajúcimi budíkmi, je čitateľný a zobrazuje čo potrebujete s dostatočným prehľadom. Auto naozaj skrz ukazovateľ štýlu jazdy motivuje vodiča jazdiť v zelenej zóne a maximalizovať používanie elektromotora s kombináciou benzínového agregátu. |
7/10 |
Informačný systém a multimédia | V strede palubnej dosky sa nachádza 8“ dotykový displej spolu s ovládacími prvkami. Odozva systému je rýchla a presná s dotykom teda problém mať nebudete. Na rozdiel od iných automobiliek tak nemusíte tlačiť na displej ako zmyslov zbavení, ale stačí jemný dotyk a systém ihneď rozpozná dotyk a jeho umiestnenie. Všetko je prehľadné a intuitívne a aj úplný laik ihneď pochopí štruktúru menu a zobrazených položiek. Pozitívne vnímam informácie o stave batérie a aktuálneho stavu systémov zúčastňujúcich sa na pohybe vozidla (el. motor/benzín). Rovnako, pozitívne vnímam motivovať vodiča dosiahnuť, čo možno najvyššiu možnú ekologickú jazdu jednak zelenou zónou na palubnej doske ako aj ukazovateľom vo forme stromu, ktorý sa vypĺňa farbou od kmeňu až po korunu a najväčší eko šofér by mal rovnako ako pri eSOULe dosiahnuť nirvánu vo forme dozretia červených jabĺk v korune tohto stromu (to sa však nepodarilo dosiahnuť). Mne sa za krátky čas podarilo dosiahnuť skoro úplné zaplnenie koruny stromu. Za mňa sa z reproduktorov šíri lepší zvuk s primeranými basmi a výškami (pozn. nie som šialený audiofil). Nič nerezonuje. Navigácia je dostatočne intuitívna a zobrazuje prehľadne. Naozaj veľmi poteší bezdrôtové nabíjanie telefónu. | 8/10 |
Spotreba | Kapacita batérie určenej na pohon elektromotora je cca. 1,6 kWh a systém ju pustí zhruba do 40-50% vybitia a následne sa zapína benzínový agregát. Čo sa týka kombinácie pohonu, vyzerá to nasledovne: Do 30km/h, t.z. pri rozjazde a pomalej jazde v kolónach auto využíva pohon elektromotorom a môžem povedať, že ma to nadchlo. Bezproblémovo prejdete niekoľko km len na elektromotor, a to ticho. Šetríte palivo a šetríte životné prostredie. Podľa slov ľudí, ktorí už auto používajú dlhšie, ak je správna konštelácia: počasia, vodiča a dostatku el. energie v batérii auto používa výhradne elektromotor až do 40-50km/h, ale pochopiteľne nie dlho. Do budúcna by mohla KIA malým SW updatom umožniť čerpať el. energiu do 30% kapacity a aspoň do 40km/h, určite by to užívatelia uvítali. Chápem však, že táto verzia NIRA je hybridná a nie plug-in hybridná, ale naozaj by to potešilo. Pri cestách po meste 50-80km/h rýchlosťou som sa dostal na spotrebu zhruba 4,7 litra a to na 18“ kolesách a začínal som na spotrebe 50l/100km pri naštartovaní vozidla. Pri mojej eko jazde a zahrievaní motora šla spotreba každou chvíľou rapídne dole. Na 16“ diskoch verím, že v meste a pri rýchlostiach do 80km/h naozaj dosiahnete zhruba výrobcom udávanú spotrebu. Spotrebu na diaľnici sa mi bohužiaľ nepodarilo zaznamenať, nakoľko na to by som potreboval dlhšiu jazdu a zhodnotiť správanie sa vozidla a vzájomnú spoluprácu benzínového agregátu a elektromotora pri vyšších rýchlostiach. Skúsime si to teda porovnať so spotrebou dieslovej 1,6 TDi (Fanatickí užívatelia spaľovacích motorov nech túto časť preskočia.). Spotreba NIRO s 18“ kolesami: 4,7l.......... 47kWh energie (1l paliva má v sebe zhruba 10kWh energie). Spotreba naftový motor 6,0 l .........60kWh energie. Pozn.: Energia z trakčnej batérie vo vozidle sa nezapočítava nakoľko si ju vozidlo vyrába samo. Úspora je tak na úrovni cca. 27% oproti naftovému motoru. Cena paliva benzín 1,31€/l (6,15€ na 100km), nafta 1,27€ (7,62€ na 100km) (podľa ceny na S...fte podľa portálu natankuj.sk, braná najnižšia cena). Takže ušetrené 1,50€/100km, nie zlé, či? Čísla CO2 sú tiež zaujímavé, NIRO: 88g/100km alebo 108g/100km (podľa obutia a výbavy), porovnateľný spaľovací motor - cca 129g/100km, takže ročne pri najazdení 20 000 km ušetríme zhruba 1t CO2. To už nie je na zahodenie. Napriek obutiu (18“) sa mi jazda zdala dostatočne pohodlná aj na rozbitej ceste. Oproti SOULu na 18“ diskoch je jazda určite lepšia. Osobne si myslím, že práve kvôli spotrebe a väčšiemu pohodliu je 16“ obutie lepšie. Verím, že pri jazde mestom na 16“ diskoch sa na deklarovaných 3,8-4l/100km dá dostať. Skúseností užívateľov, ktorí zároveň zdieľajú svoje údaje cez databázové portály o spotrebe svojich áut to potvrdzujú a spotreba sa rovná alebo mierne prevyšuje výrobcom uvádzané hodnoty. |
8/10 mesto a okrsky, diaľnica sa nehodnotí |
Jazdné vlastnosti | Kontakt s vozovkou skrz riadenie je dobrý ale iný. Pocitovo je viac taký elektronický, pripomínajúci autopilot na plachetnici. Auto držalo na ceste počas testu veľmi dobre a v zákrutách sa moc nenakláňalo. Zrýchlenie pri spolupráci elektromotora a benzínu vzhľadom na spoločný výkon cca 140 hp je dostatočný. Nie je to trhač asfaltu ale vzhľadom na určenie je výkon určite dostatočný. Prevodovka má samozrejme aj športový režim, ktorý oceníte pri predbiehaní. Auto pri tomto režime chytí druhý dych. Asistenčné systémy pracovali skvelo. Auto sa samo držalo v jazdných pruhoch aj v zákrutách a zvláda aj menšie polomery zákrut (ostrejšie zákruty) pri správnej rýchlosti. Asistent jazdy v kolónach reagoval dostatočne skoro a nie trhavo. Asistent proti stretu s chodcom odskúšaný nebol. Prechod medzi jazdou na čistú elektrinu a naštartovaním benzínového motora nie je skoro vôbec citeľný a zaznamenateľný. Naozaj som sa musel sústrediť, aby som zaznamenal kedy naskočil benzínový motor. Dvoj spojková prevodovka pracovala výborne a porovnateľne s nemeckými automobilmi rovnakej cenovej kategórie. |
7/10 |
Batožinový priestor | Batožinový priestor je dostatočný aj pre mladú rodinu. Kočík, batožina, hračky, sterilizátory a pod. dôležité veci tam určite zmestíte. Nakladanie je pohodlné. Zadné sedadlá sa však nepolohujú a tak dosť ukroja z batožinového priestoru. Čo však treba naozaj vytknúť je tvrdý plast na bokoch batožinového priestoru. Po mesiacoch aktívneho používania bude kufor vyzerať ako bojisko po bitke pri Kursku. Naozaj pri aute za skoro 30tisíc eur už nemôže byť kufor otapacírovaný? Odporúčam tak použiť po kúpe takzvanú „gumu v spreji“ prehľadnej farby, ktorá sa dá poľahky neskôr strhnúť dole. Pod podlahou batožinového priestoru je rezerva. V dnešnej dobe už nevidím dôvod so sebou vláčiť rezervu. Namiesto rezervy sa zmestí batožina a kufor sa vám zväčší o nie zanedbateľný priestor. Sprej na defekty alebo súprava na opravu vám rezervu nahradí bezproblémovo. | 7/10 |
Celkové hodnotenie | NIRO ma veľmi pozitívne prekvapil, nakoľko som ho šiel otestovať s obavami, že je to KIA a netreba od interiéru a prevedenia veľa očakávať. Automobilka sa naozaj posunula a oproti modelom 5 rokov dozadu je NIRO obrovským skokom vpred. Hybridná technológia pracuje skvelo. NIRO priniesol svieži vietor do hybridnej oblasti a ostáva len dúfať, že sa mu bude dariť a ľudia ocenia jeho prínos. Poniektorí zrejme ocenia aj znížený poplatok za zápis vozidla a podnikatelia aj výrazne zníženú cestnú daň. Ak sa ma opýtate či by som si NIRA kúpil môžem Vám s kľudom a čistým svedomím povedať, že áno. Samozrejme uvidíme s akými chybami/vadami sa budú majitelia NIRA stretávať, ale zatiaľ KIA palec hore a určite budeme zvedaví na viac hybridných modelov. | 7,5 |
Komentár