Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Technika nabijania na DC staniciach

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • dango
    Moderator
    Gold Member
    • Nov 2014
    • 698
    •   

    Technika nabijania na DC staniciach

    .
  • Miroslav Rojko
    Senior Member
    • Nov 2016
    • 1316
    •   

    #2
    Tie Greenway Delta 25 kW sú obmedzené Ampérmi ako aj 50kW nabíjačky, pri nízkom nabití (voltáži batérie) dávajú len 18 kW.

    Nabíjačka informáciu o napätí batérie má, to je taký problém to regulovať výkonovo a nie ampérovo ?
    [priezvisko]@me.com

    Komentár


    • nick81
      nick81 komentoval
      Upraviť komentár
      Prúd [A] sa mení zvýšením rozdielu napätia medzi nabíjačkou a akumulátorom. Ak je elektronika stavaná na 60 ampérov, zvýšením napätia by si zničil akumulátor, alebo nabíjačku. Elektrotechnici opravte ma prosím, ak sa mýlim.
      Príklad. baterka Nira a Enyaqa má v nejakom momente rovnakých 350V.
      Niro chce mať 75kW, nabíjačka tam pošle 360V. Enyaq chce 125kW, nabíjačka pošle ešte o kusok viac 370V. Obrazne, nepočítal som to :-)
      Naposledy upravené nick81; 10-12-2021, 14:32.

    • dango
      dango komentoval
      Upraviť komentár
      Kazda nabijacka je obmedzena ampermi aj napatim zatial tie napatia sa drzia v rozsahu elektroniky, s prudom je to uz obcas problem. Pekne to bolo vidiet na 39kwh packoch co dali do faceliftoveho ioniqa (a teda aj kona a niro). Tam musel ist clovek na UFC, aby dokazal vyliezt nad 50kW prave kvoli nizkej voltazi packu; na 50kw stojanoch to oblizuje 40kw

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      nick81 - takto DC nabíjačky vôbec nefungujú. Nabíjačka ukončí zvyšovanie napätia podľa maximálneho napätia batérie. Sucasne sa správa ako prúdový zdroj. Cize dodáva jednosmerný prud podľa maxima aké dovoľujú výkonové prvky v nabijačke.
      Keď je vysoké SOC auto “povie” nabijacke ako ma znížiť prud.

    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      Nabijanie celeho packu funguje principialne rovnako ako nabijanie jedneho clanku podla pekneho obrazku co sem dal nemo. Samozrejme priebeh nie je tak priamy, pretoze ho ovplyvnuju vlastnosti nabijacky.

    • dango
      dango komentoval
      Upraviť komentár
      a na uzavretie temy, fungovalo by to podla scenara, co pozaduje Miro na nabijackach, ktore su softwareovo priskrtene, ako napriklad v lidloch/kauflandoch
  • Miroslav Rojko
    Senior Member
    • Nov 2016
    • 1316
    •   

    #3
    To je samozrejmé čo píšete prečo to tak je ale ja sa čudujem, že sa operátori výrobcom nesťažujú na tieto nezmyselné obmedzenia - prečo ešte nikto nezačal riadiť podľa výkonu, ten je podstatný - ak má Delta nastavený 25kW maximálny príkon zo siete + straty, tak by mohla zvýšiť dodávané ampére aby pri nižšom napätí dávala rovnako 25 kW, pričom nevyrazí istič.
    Pri prevádzke nabíjačky je predsa najväčšou položkou rezervovaná kapacita a takto ostáva nevyužitá kvôli tomu, že nejaký programátor si dobre neurobil robotu a pre zjednodušenie limituje len prúd namiesto sofistikovanejšieho regulovania výkonu P (kW) = I (A) x U (V). Prečo proste pri obmedzovaní neprepočítajú maximálny prúd podľa napätia - P / U = I a bolo by vyriešené ?
    Operátori dávajú sadzby za minúty, na GreenWay človek nemôže nabíjať viac ako 60 minút a pritom nabíjačka je takto lajdácky regulovaná, pritom každé jedno auto má baterku pod 400V a teda je spomaľované.
    [priezvisko]@me.com

    Komentár


    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      Miro, nie je to take jednoduche. Ked ma nabijacka dimenzovane silove prvky na prislusne ampere, jednoducho ich nemoze prekrocit.

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      Miro ty si z toho spravil úplnú kovbojku.
      Keď mám DC zdroj, ktorý ma výstupný prúd dimenzovaný na 120 A, tak ho proste nemôžem zaťažiť väčším prúdom, lebo by zhorel!
      A napätie s tým nemá vôbec nič. Ak môj batery pack má max napätie 350V, tak na ňom NESMIE byt viac lebo degradácia a keď tak fuknem 400V tak môže nastať deštrukcia článkov.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Stale sa ohanate ampermi. Vyrobcovia nabijaciek neuvadzaju ze je to 125A nabijacka ale 50kW nabijacka. Preto by mali prudove suciastky dimenzovat na taky prud, aby pracovala s udavanym vykonom na kazdom povolenom napati.
      Ak ma nabijacka rozsah napatia od 300V, tak by mal byt patricny prudovy limit taky, aby aj pri tomto napati davala 50kW. Alebo uvadzat, ze je to 125A nabijacka a nie 50kW.

    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      Miro, nerozumies, ze suciastky maju nejake parametre a maju nejaku cenu, keby si mal nabijat na nejakom BEV co ma malo clankov ale vecsiu kapacitu - povedzme vybite by mali 200V, tak 50kW nabijacka by mu musela dat 250A aby dodala co auto potrebuje pre nabijanie 50kW. To by museli byt silove prvky v nabijacke bud zdvojene, alebo s dvojnasobnym dovolenym prudom. Chladenie nabijacky by muselo byttiez s dvojnasobnym vykonom. Menice by museli byt ineho typu aby dokazali zdvihnut prud pri malom napeti. To by bola uplne ina a podstatne drahsia nabijacka len aby obsluzila okrajovu zalezitost.

    • dango
      dango komentoval
      Upraviť komentár
      50/25kW nabijacky su prezentovane ich maximalnym vykonom. Moje auto ma vysoku voltaz, preto sa na tych stojanoch nabija 49,8kW a 125A tam ide len pri velmi nizkom SOC, pri vyssom uz nabijacka stahuje prud (aj pod 120A), aby 50kW nebolo prekrocenych.

    • demo
      demo komentoval
      Upraviť komentár
      Ešte nikto nespomenul limit toho CCS kábla, ktorý zvykne byť 125-150A.

    • romiix
      romiix komentoval
      Upraviť komentár
      Presne tento problém plánuje riešiť nová stanica ejoin. Celkový výkon bude iba 30kW, ale výstup je dimenzovaný na 100A. Takže ideálne aj pre malobaterkáče s nízkym napätím - napr. Citigo-iV.
  • nemo
    Senior Member
    • Oct 2015
    • 565
    •   

    #4
    Li-ion clanok sa najprv nabija konstantnym prudom (zlta ciara), pricom napatie pomaly rastie, kym clanok nedosiahne 4,2V (po cervenu ciaru). Tento konstantny prud je riadeny autom a limitovany nabjackou. Potom sa nabijacka zmeni na zdroj konstantneho napatia (fialova ciara) pricom prud postupne klesa na 0A kedy je dosianute 100% SOC. Bateria su clanky zapojene tak aby na kazdom individualnom clanku prebiehalo nabijanie presne takto. Nabijanie moze prerusit nadmerne teplo pri napatovo-prudovej regulacii v nabijacke alebo tepelna ochrana snimajica teplotu jednotlivych clankov.

    Auto moze maximalne tak prisposobovat nabijaci prud v prvej faze nabijania tym, ze signalizuje nabijacke ako zdroju prudu, aky velky prud ma udrziavat. Nabijacka vyhovie do vysky svojho maxima. 50kW nabijacky maju max len 125A.


    Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu

Meno:	cccv-color_380.jpg
Videní:	356
Veľkosť:74,9 KB
ID:	80364

    Komentár


    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      Přesně tak.

    • Pavol
      Pavol komentoval
      Upraviť komentár
      Pekne vysvetlené. Ďakujeme
  • Miroslav Rojko
    Senior Member
    • Nov 2016
    • 1316
    •   

    #5
    Téma určite bude otvorená v budúcnosti medzi užívateľmi, verejnosťou, nakoľko zatiaľ ani Vy tu nechápete, čo som chcel povedať. Možno časom sa na to ľudia začnú zameriavať. Mne išlo o akési klamanie spotrebiteľa výkonom, ktorý je dosiahnuteľný len pri určitom napätí. Technickú stránku samozrejme poznám (že je to obmedzené prúdom) ale ide o to, že výrobcovia nabíjačky neoznačujú 62,5A ale 25 kW alebo nie 125A ale 50 kW. Prečo napríklad Delta 25 kW sa nevolá 31,25 kW ? Keď si pozriete technický list tejto nabíjačky, pracuje v rozsahu 200V až 500V a teda pre auto s baterkou pri 500V dáva 31,25 kW výkon.

    Kto určil, že 125A je 50kW zrovna pri 400V ? Prečo nie pri 350V alebo 450V ? V elektrike pre domácnosť sa zaužívalo prúdové označovanie komponentov (ističov, zásuviek,...) a tie tiež pracujú v rozsahu napätí od 200V do 250V, koľko nám servíruje distribučka. Prečo sa zásuky neoznačujú 3,6kW alebo 2,3kW ? Lebo môže dávať rôzny výkon ale dimenzovaná je na presné ampére. O to mi šlo. Alikvotne, domáce wallboxy sa zaužívalo označenie 16A alebo 32A a podľa toho ich voláme, už minoritne sa označujú 11kW alebo 7,2 kW. Väčšinou 1F / 3F a 16A/32A, lebo to je jednotka prúdu a aj dimenzovania vnútorných komponentov nabíjačky.

    A z pohľadu operátora nabíjacej siete - aby výrobca ušetril na lacnejších komponentoch pri menšom prúdovom zaťažení, hovorí o 50 kW nabíjačke. Kvôli pár minutám pri maximálnom napätí batérie musí napr. Greenway rezervovať kapacitu z distribučnej siete 50 kW ale väčšinu času by mu stačilo 45 kW alebo menej, lebo nabíjačka aj tak má interné komponenty stavané na menší výkon.

    Aby by to bolo férové, tak by napr. ak dá výrobca rozsah nabíjačky od 200V do 500V a prezentuje ju ako 25 kW, mala by mať vnútorné komponenty dimenzované na 125A, aby pri aute s 200V dávala 25 kW. Vtedy výrobca neokráda spotrebiteľa o čas (lebo spotrebiteľ čaká 25kW ako je uvedené na nabíjačke) a zároveň operátora neokráda o zbytočné platenie rezervovanej kapacity distribútorovi a tiež väčší čas obsádzania nabíjačky / menší príjem od používateľa (vystrieda sa menej áut, lebo nabíjajú dlhšie).

    O to mi šlo, označovanie v kW je KLAMANIE, lebo správny údaj je označovanie v Ampéroch.
    [priezvisko]@me.com

    Komentár


    • dango
      dango komentoval
      Upraviť komentár
      Rozumieme, co chces povedat. Ale teraz vsade uvadzat VA charakteristiku, no neviem - nie kazdy ma aspon minimalne potuchy z elektrotechniky, aby sa v tom vedel zorientovat, co ma cakat. Ty ako prevadzkovatel FVE mas tiez panely, ktore su oznacene wattpeakom, nie volt-amperovou charakteristikou. A tiez vies, ze iba vo velmi specifickych pripadoch (radovo jednotky minut do roka) sa ich vykon zhoduje s deklarovanym (pripadne nieco viac). Uzivatelia proste musia vediet, ze 25/50kW je taktiez len spickovych a nie pre kazdeho dosiahnutelnych. A ano, pre prevadzkovatelov by bolo lepsie zarezervovat u distribucky 45kW (kazda usetrena stovka sa pocita) a 50kW stojany softwarovo obmedzit na 45kW

    • nemo
      nemo komentoval
      Upraviť komentár
      Cloveku, ktory sa elektronike nerozumie aj tak kW nic nepovedia. Nevie si vypocitat kolko prejde km po nabiti 20kWh energie. Zavisi to od vonkajsej teploty, stupania/klesiania terenu, stylu jazdy atd. Skor by som bol za to aby sa neoznacovali 50kW nabijacky ako rychlonabijacky. Proste standard CCS1 by sa nevolal rychlonabijanie. CCS2 ma max prud 500A, tam sa uz da uvazovat o rychlonabijani.

    • Taur
      Taur komentoval
      Upraviť komentár
      nemo Neprehanaj, ved rovnako ako ked natankujem 10L zalezi kolko prejdem od profilu cesty a stylu jazdy. Je to to iste s nabitim 20kwh. Aj lajk si odpozoruje za akych podmienok a style jazdy s akym SOC prejde kolko km. Rovnako aj podla kw vykonu nabijania sa nauci odhadnut dobu nabijania. Ale kludne si zvykne aj na A, len je blbe ked jedna nabka pise kw a ina A. Je to ako s kw a konmi vykonu motora, jeden sa orientuje po novom kw, iny stale po starom kone pocita a niekto si nema problem prepocitat jedno na druhe. A aby nebolo malo, tak pre megalajkov vymysleli rychlost nabijania v km/h, co je pre nich mozno fakt najlahsie, lebo vie ako dlho musi nabijat aby presiel potrebne km do ciela.

    • leo
      leo komentoval
      Upraviť komentár
      Nie je to celkom tak. Hlavným komponentom, ktorý dodáva výkon z DC nabíjačky je DC/DC menič, alebo dajme tomu AC/DC menič. Jeho výkon definujú použité prvky, je daný dajme tomu nejakou VA charakteristikou ako napr. na obrázku (pridám nižšie, lebo do komentára neviem pridať prílohu). Výstupný prúd pri danej hardvérovej výbave závisí od mnohých parametrov, napr. vstupného napätia, teploty ale hlavne výstupného napátia. Výrobcovia väčšinou udávajú výkon ako maximálny výkon za dajme tomu nejkaých optimálnych podmienok, to ale neznamená, že menič je schopný dodať potrébný prúd v celom rozsahu výstupného napätia. Nabíjacie stanice mávajú takýchto modulov spravidla viac a sú zapojené paralelne a od ich počtu závisí výsledný výkon nabíjačky.
      Deltu 25kW som nejako neštudoval, ale myslím si, že tá výkonová charakteristika bude v zásade rovnaká, ok, dokáže dodať 25kW, ale to neznamená, že pri 500V vie dodať 31,25kW, skôr si myslím, že tam dodá dokonca menej ako tých 25kW..
      Pri AC wallboxoch je označovanie hodnotou prúdu zaužívané a založené na fakte, že sa vždy jedná o zhruba rovnaké striedavé napätie pri konštantnej frekvencii, t.j. 230/400V pri 50Hz. Pri DC nabíjaní je však rozsah výstupného napätia pomerne široký a 20A pri 300V nie je to isté ako 20A pri 500V..
      Ak sa bavíme o aute s aktuálnym napätím batérie napr. tých 200V (celkom málo, z toho by vyšla cca asi 1,2 kWh batéria, ak sa bavíme o vybitom stave), bolo by to skôr na dolnom rozsahu výstupného napätia dostupných DC/DC meničov, kde ten menič väčšinou vie práve dodať maximálny prúd ale výstupný výkon nie je maximálny, pretože sme na nižsom napätí.
      Dôležité je, že DC nabíjanie si vždy riadi auto, teda dajme tomu BMS alebo je jedno ako nejaké tie riadiace obvody nazveme. Tzn. ak sme v rozsahu, ktorý nabíjačka vie poskytnúť, nie je limitujúcim faktorom nabíjačka, ale batériový pack v aute a jeho riadenie, ktoré by malo brať do úvahy charakteristiku packu aj vrátane napr. schopnosti chladenia batérií aby boli i pri nabíjaní dajme tomu v nejakom rozsahu teplôt, prúdov atď. Celkom limitujúce faktory môžu napr. vychádzať aj z rozbalansovania článkov.
      Nedá sa preto úplne súhlasiť s tým, že označovanie v kW je klamanie, je to celkom adekvátny údaj o výkone nabíjačky ;-) ale pri splnení určitých podmienok. Dôležité je uvedomiť si, že ide o označanie maximálneho výstupného výkonu silových obvodov nabíjacej stanice, ktoré berie do úvahy výkonové možnosti všetkých komponentov nabíjacej stanice vrátane meničov, spínacích a ochranných prvkov a káblov. Neriešime teraz ale dostupnú rezervovanú kapacitu AC prípojného miesta a výkonové parametre nabíjacej stanice. Keď sme ale v oblasti nižšieho napätia, áno, tam vstupuje do rovnice aj limitujúci maximálny prúd. Nie je však daný programátorom, ale skôr fyzikálnymi limitmi HW výbavy.
      Patrilo by sa možno ešte dodať, že ak výrobca nabíjacej stanice použije napr. nižšie uvedený 20kW DC/DC menič, aby bol schopný garantovať tých 20kW v rozsahu výstupného napätia napr. od 200V, mal by použiť 2 takéto moduly.
      (Takže už rozumiem pôvodnému príspevku od Miroslav Rojko ;-), i tak by som tie kW nenazval úplne klamaním, ale tak dajme tomu tak trošku marketingový ťah? :-))
      Naposledy upravené leo; 15-12-2021, 09:37.
  • leo
    leo
    Member
    • Jan 2016
    • 93

    #6
    VA (resp. skôr AV) charakteristika DC/DC meniča 20kW, 150-750V, 0-50A
    Nezávislá os reprezentuje prrúd v A, závislá napätie vo V. Z grafu vidno, že i keď je modul 20kW-ový, pri 150V vie dodať len maximálny prúd 50A, čiže vvýkon 7,5 kW, je to dané prúdovým obmedzením použitých súčiastok a vodičov ktoré v zásade vychádza z možností chladenia. Pri 400V sme stále na 50A, čo máme 20 kW, pri 700V už len 28A, čomu zodpovedá výkon 19,6 kW.

    Komentár

    Pracuje...
    X