Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Moze/da sa BEV dobit rekuperaciou pri tahanim na lane?

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • Taur
    Member
    • Dec 2019
    • 296
    •   

    Moze/da sa BEV dobit rekuperaciou pri tahanim na lane?

    Mozno smiesna otazka na elektro podkutych, ci by sa nedal BEV v pripade nudze trocha dobit tahanim hoci za spalovakom. Ak nastartujem BEV a budem ho tahat na lane, tak laicky nevidim rozdiel oproti tomu ked idem dole tiahlim kopcom. Ved ked idem zo Strbskeho plesa dole do Strby, tak rekuperujem mnoho km prakticky neustale pri rychlosti 50-90km/h. Dole Donovalmi podobne. Tak v com je rozdiel pre BEV ci ide na lane povedzme 50km/h, alebo dolekopcom rovnakou ryhclostou. Alebo to nieje ziadny problem a je to pouzitelne riesenie ked dojde stava?
    Ak je to riesenie pouzitelne s vyhradou, tak co by bolo este znesitelne, tahat akou rychlostou, kolko km alebo minut, pripadne rekup akym max vykonom (radsej 5-10kw dlhsie, alebo 30-40kw 10-15min) ... Ide mi o to v nudzi nabit takto 3-8kwh, aby som dosiel k nabke.
    Mne sa este nestalo zeby mi dosla stava zatilal, klop, klop, ale keby som zostal visiet v "pustine" bez ochotnej zasuvky v dohlade, tak da sa to riesit takto, alebo znicim BEV a "vybuchne" ?
  • jux
    jux
    Senior Member
    • Apr 2015
    • 1378
    •      

    #2
    Samozrejme, ze sa da, je o tom kopa videi... no vyrobcovia BEV spravidla (az na vynimky) zakazuju tahanie.

    Komentár


    • Taur
      Taur komentoval
      Upraviť komentár
      Nepochybujem ze na YT je kopa blaznivych videi aj ze vyrobcovia to zakazuju v navodoch, mne ide o to ci je to len ich alibizmus, alebo ten zakaz je technicky podlozeny a hrozi realne poskodenie BEV. Nehovorim o tahani 200km ani ze kazdy den. Ale ci hrozi nieco BEV ak to spravim parkrat v nudzi za zivot auta. A ak hrozi ci su nejake hranice v medziach ktorych je to riziko minimalne a kedy je to uz neumerne.
      Ak to nerobit zaujima ma technicke zdovodnenie/vysvetlenie preco nie, lebo laickou logikou nevidim funkcny rozdiel v tahani a jazde dolekopcom. Ci by som s BEV nemal ani ist dolekopcom 10-15km, zabudli to dat do navodu?

    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      Technicky samozrejme nemoze dlhsie trvajuca rekuperacia autu ublizit. Dole z Donovalov sa mi aj teraz v zime pri zapnutom kureni narekuperuje do baterie okolo 1kWh. Autu to urcite neublizi, no stale je mozne, ze auto si extremnu rekuperaciu zaloguje a vyrobca tie udaje moze v pripade potreby pouzit proti tebe.
      Naposledy upravené jux; 15-01-2021, 13:05.

    • palo47
      palo47 komentoval
      Upraviť komentár
      Pokial nie je úplne vybitá bateria (tak že sa vozidlo zablokuje), tak ťahanie je určite na 100% v poriadku
  • Wilo
    Member
    • May 2019
    • 337
    •      

    #3
    Vacsi problem budes mat so samotnym tahanim. Vacsina vyrobcov ho, ako bolo spomenute, priamo zakazuje. A na vela EV ani nenajdes dieru na tazne oko tak mozes zahaknut akurat tak o stierac
    Naposledy upravené Wilo; 16-01-2021, 09:58.

    Komentár


    • Taur
      Taur komentoval
      Upraviť komentár
      To fakt? Cize u EV v ramci povinnej vybavy nemusim nosit lano? A ako odtiahnem EV tvoriace prekazku v cestnej premavke? Ci len odtahovfka, alebo tlupa co bude tlacit?
      Pouzijem simply clever riesenie a zahaknem o napravu alebo tak nejak.

    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      No neviem, vacsina (vsetky?) EV je zospodu komplet zadeklovana kvoli aerodynamike takze ani naprava nehrozi. Vsak si pozri na svojom ci mas vpredu otvor na tazne lano. Na i3 tam bol, ale napriklad Hyundai Ioniq tam nema. Je to individualne. V kazdom pripade manual hovori netahat. V pripade nudze odtlacit ludskou silou do bezpecia a nasledne odtah na plosine.

      Ale dal si dobry postreh, myslim, ze legislativa je v tomto trosku zaspata a pri BEV by sa uz naozaj lano nemuselo vyskytovat v povinnej vybave. Sice mozme tahat, ale to uz by si mal riesit ten tahany
      Naposledy upravené Wilo; 16-01-2021, 09:59.

    • Roman-ba
      Roman-ba komentoval
      Upraviť komentár
      @Wilo: nechce sa mi ísť do výraze ale myslím ze hyundai v predu oko na ťahanie má...

    • Taur
      Taur komentoval
      Upraviť komentár
      Wilo Mozno lano pri BEV je povinne aby si ludskou silou tahal a nie tlacil, ale kde to lano uviazat ked niesu oka. A ked sme uz pri tom, BEV nema oka ani vzadu, nemoze ani ine auta tahat? Ci ked chcem smrada spred nabky odtiahnut musim mat tazne?

    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      Myslim, ze kazde auto musi mat vpredu hak, oko, alebo nieco podobne o co sa da uchytit tazne lano. Ako by ho bez haku vytiahli na plosinu odtahovaka? Viete o nejakom aute co ho vpredu nema? Aj vzadu byva oko.

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      Viem. Fiat 500e. Je tam síce na nárazníku krytka, ale pod nou len plastový blok so zavitom (!), nič pevné. Nemá vo výbave ani oko.
      Môžeš si síce kúpiť oko na spalovak, ale ten plastový závit moc nevydrží.
      A v manuále výrazne napísané neťahať.
      Ale je to len alibismus výrobcu. Jeden Nemec to prerobil na poriadny úchyt oka a ťahal aj rekuperoval. Bez problémov.
      Podľa mna tá opatrnosť nedovolit ťahanie je z toho dôvodu, že tie prevody v motore/prevodovke nie su testované na nárazové namáhanie, ktorému sa nevyhnes pri ťahaní keď skubnes lanom.

    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      Roman-ba Kona mozno ano, ale stary Ioniq tam mal len taku plastovu kravinu (asi ako Fiat co spominal Jiri), co na tahanie asi velmi nebude, ani vo vybave nebolo oko dodane. Aspon ten co sme mali vo firme, to bol jeden z prvych na SK. Neviem aky je stav teraz.
  • Jiri GrandPa
    Senior Member
    • Dec 2016
    • 707
    • viera8131
    •      

    #4
    Mimochodom Tesly môžu ťahať aj byť ťahané.

    Komentár

    • jux
      jux
      Senior Member
      • Apr 2015
      • 1378
      •      

      #5
      Pôvodne zverejnené od Jiri GrandPa Pozrieť príspevky
      Podľa mna tá opatrnosť nedovolit ťahanie je z toho dôvodu, že tie prevody v motore/prevodovke nie su testované na nárazové namáhanie, ktorému sa nevyhnes pri ťahaní keď skubnes lanom.
      Prevody v EV su podstatne jednoduchsie ako na spalovaku, navyse pri nulovej ci minimalnej rychlosti, ked by mohlo byt "skubnutie lanom" nesposobuje elektromotor ziadny alebo takmer ziadny odpor, lebo rekuperacia funguje az pri vyssich rychlostiach.

      Vyrobcovia davaju do navodov kopu barliciek, aby chranili svoj biznis.
      Podobne len velmi zriedka umoznuju tahanie privesov a len mensich hmotnosti ako rovnake spalovaky aj ked prevody BEV su podstatne jednoduchsie a elektromotor da len taky vykon ako mu dovoli riadiaca elektronika - navyse elektromotor s principu hravo znesie pretazenie.

      Komentár

      • nick81
        Senior Member
        • Nov 2019
        • 534

        #6
        Taur Pridám ti skúsenosť s eNirom. Nechali sme si pár % baterky. Ak sme chceli mať auto v Drive - a funkčné posilňovače, spotreba auta s vypnutým A/C a Neutrál bola je cca 0.3-0.4kW. Vôbec netušim ako sa chová Niro na 0%,, či dá zaradiť drive, alebo je možnosť odbrzdenia el.park.brzdy.

        1. Ťahanie na neutrály -- ak sme išli 50tkou často nastávali šklbnutia lana. EV je v N stále prepojené na motor, funguje ako zotrvačník. Hocijaké jemné klesanie terénu bolo, že sa ťahané auto rozbiehalo a bol veľmi veľký problém dobrzďovať držať lano napnuté. Ten rotor tam dával kopec energie. Blbé je, že som mal iba pevné 5m, a nevedel som že existuje pružné. Ale to je max 4m, a to samo-rozbiehanie to neporieši. Pri 20kmh sa to dalo ako tak držať napnuté. Ak bolo nejaké klesanie, odpájali sme ľano a išli po vlastných. 17km nás stálo 50 minút.

        2. Na 1.5 min sme mali zaradené nechiac D. Asi s L1 rekuperáciou, prednému Nirovi prešmykovali na zľadovatelej ceste predné kolesá, nad 10kmh sa nedostal. Generovalo to 3-6kW, za tých 1.5min BMS hlásila +0.1kWh. Toto neviem či za to stojí hodinu jazdiť kvôli získaným cca 4kWh.

        3. Chcelo by to skúsiť ťahanie na D pri L0 rekuperácií (taká minimálna). Čo by mohlo eliminovať ten N-zotrvačník. Len tu je otázka ako sa zachová protikolízny systém. SCC sa dá vypnúť, ale núdzové brzdenie nie. Aby nenastal prípad, že v nejaký moment auto vymyslí kolíziu, a AEB spraví z 2 Nirov 3ks. Príp. prelepiť niečim radar a vyvolať jeho nefunkčnosť "AEB Disabled, Radar Blocked" hláška.

        Celkovo ak by malo ešte dôjsť ku takejto situácií. Pár percent pred kolapsom hľadám benzinku a budem tam podplácať za 230 zásuvku alebo ideal 3fázu. Príp. zvážim odťahovku. To ťahanie aspoň Nira dalo pekne zabrať.

        Komentár


        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          nick81 Kazde lano - aj pruzne je pri tahani problematicke, ak nabuduce planujes test s moznostou nutnosti tahania, poziciam ti tyc na tahanie. S tycou nemusi vodic tahaneho auta robit vobec nic, vecsinou nemusi ani riadit volantom.

        • nick81
          nick81 komentoval
          Upraviť komentár
          jux Dík za info. To by mohlo byť riešenie. Na FB fóre tak niekto ťahal Konu. Toto nebolo plánované. Končím s týmito testami dojazdov. Moc som tlačil na pílu, od začiatku bol dlhodobo deficit dojazdu 30km a mal som to ukončiť v LC pri poslednej nabke.
      • Marcel Pavlík
        Member
        • Apr 2016
        • 138

        #7
        off
        mám vyskúšané všetky laná - oceľové treba grif na uzol, resp. mať k nemu svorky; konopné z obchodu, môže sa pretrhnúť v najnemožnejšej situácii; tzv pružné celé i s pružnou vsuvkou - obe ponúkajú tlmenie a nehrozí až tak veľmi vystrelenie a odskúšal som aj viacvrstvé a lojom napúšťané, na ktorom sa dá urobiť sľučka so siedmimi závitmi;
        jediné bezpečné riešenie pre neskúsených je ťažná tyč ( jux ), ktorá eliminuje všetky spomínané riziká.
        dvojnásobné off - ťahanie na tyči som uvažoval ako riešenie prepravy malobaterkáča na niekoľko sto kilometrové vzdialenosti. spojenie v okách vyplnené giumovými silentblokmi. a využilo by sa tam inak zbytočné analógové ukazovátko stavu čerpania/dopĺňania energie do trakčnej batérie. vždy nastavenie na "D", pri rozjazde ťahané vypomáha, počas jazda "ukazovátko na nule", pri jazde z kopca, brzdení rekuperácia.

        Komentár


        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          Myslim, ze jednoduchsie, rychlejsie aj bezpecnejsie ako tahanie je odviezt malobaterkac na privese.
          Tahanie ma dalsie nevyhody:
          - auto na privese nemusi mat znacku ani poistenie, tahane za autom musi
          - tahat nemozno po dialnici
          Oba moje malobaterkace som viezol z Nemecka na privese tahanom teslou, jeden 800km, druhy 1000km. Bolo to pred vyse dvoma rokmi, teraz je podstatne viac superchargerov.

        • Marcel Pavlík
          Marcel Pavlík komentoval
          Upraviť komentár
          je to pravda do chvíle, kým mám vodičský na 3+tonový vlek.
          diaľnicu nepoužívam, hoci ju mám zadarmo.
          to moje "riešenie" je obmedzené dvomi s vodičským "B", autami, ktoré vyhovujú predpisom, pôvodne to bolo o preprave z východu na západ sk.
          ak by sa jednalo o prepravu v rámci európy,tie firmy si počítajú €1.500. za kontrolu, dovoz, administratívu s doručením pred prvé dvere. už iba nasadnúť.

        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          Ano, specificke podmienky generuju specificke riesenia.
          Tiez suhlasim, ze jednoduchsie dat si auto doviezt pred dvere, ja som prevazanie elektromobilov na privese tahanom elektromobilom ponal ako zazitkove jazdy. Realne skusenosti sa inak nedaju ziskat. Aby ma nic neprekvapilo, pred odjazdom do zahranicia som si vyskusal jazdenie s nalozenym rovnakym autom po okoli - po dialnici, okreske aj prejazd cez Pezinsku babu.
      Pracuje...
      X