Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Životnosť baterií

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • SKolja
    Member
    • Dec 2018
    • 244
    •      

    Životnosť baterií

    Narazil som na celkom zaujimavy clanok ako predlzovat zivotnost baterii:
    https://batteryuniversity.com/learn/...ased_batteries
    Urcite sa to tu uz preberalo, ale celkom zaujimava (aspon pre mna) je druha tabulka kde je zavislost poctu cyklov na velkosti vybijacieho cyklu, kde mi z prveho pohladu vychadza ze pre zivotnost baterie je lepsie mat vybijacie cykly mensie a nabijat castejsie (v okoli stred kapacity baterie).
    Ostatne je tiez celkom zaujimave citanie.
  • 1romeo1
    Member
    • May 2021
    • 48
    •   

    #2
    Wilo ty nemáš ani len poňatia čo to robí s trebars 82kWh batériou, ak ide do nej čo i len 100kW A samozrejme aj plné výkony z nej.Všetko čo je nad 1C je presne to isté ako keby ste vy miesto chôdze bežali a nie hodiako ale pod 10sekund 100m a to dlhodobejšie. Takto sa presne cíti batéria po takýchto výkonoch! No od vás by som nechcel kupovať starší elektromobil. Mám s OZE a FVT 10ročné skúsenosti a čoto aj odskúšané ako sa správa LiFePO4 batéria a čo je pre ňu bežný chod aj ked výrobca deklaruje vyššie zaťaženia. Najideálnejšie ked do a z batérie ide max 0,3C Liyonky o čosik viac ale určite nie 2C.

    Komentár

    • Wilo
      Member
      • May 2019
      • 337
      •      

      #3
      1romeo1 hej hej, vlastne mam s BEV len 7 rocne skusenosti s aktualne vyse 200.000km a vsetky auta som predaval s uplne vymlatenou baterkou, ze novy kupujuci ju musel okamzite menit. Odhalili ste ma

      Komentár

      • Jiri GrandPa
        Senior Member
        • Dec 2016
        • 707
        • viera8131
        •      

        #4
        To nam to zasa pribudol odbornik.
        1romeo1 - no tak daj relevantne informacie, grafy degradacie alebo aspon link na studie o bateriach vyvinutych PRE EV, nie pre stacionarne uloziska.
        Lebo taketo kecy ze nemame ponatia si strc za klobuk.
        Len tak mimochodom moja 5 rocna Tesla nabija este stale vykonom cez 120 kW (pri nizkom SOC) a po 100 000 km ma degradaciu okolo 6%. A podla skusenosti z podobnymi autami inych majitelov bude mat pri 400 000 km degradaciu okolo 10-12%.
        A to nabijam 50% na superchargeroch. Takze neviem kde je problem.

        Komentár

        • 1romeo1
          Member
          • May 2021
          • 48
          •   

          #5
          Wilo čo je to 200tisíc km. Si to prerátaj na cykly ty chytrák.Pri 400-500cykloch chceš hodnotiť batériu?? Prihlás sa s milionom km ked tam bude cez 2000cyklov. Tá tvoja Tesla už ani nebude. Batérie Tesla PW1 , ktoré obsahujú staré Tesly S tak po 2500cykloch a 0,33C sú na 60% kapacite. Pri tých tvojích zabijackých nabíjaniach za k 2000cyklom ani nedostaneš! Konkurenčné čínske Pylontech s ktorými ja robím (ako tu bolo písané stacionárne úložiská teda "horšie" baterky) majú po 1600cykloch a 0,33C 88% kapacity. Ak zvyšuješ C tak je to len horšie a horšie pre každú jednu batériu a to sa výrobca môže chvastať kadečím (je to len mediálny trik) fyzika sa nedá oklamať. Popozeraj si tie tvoje "fantastické" Tesly batérie v jednotlivých reportoch a "grafoch" a aj další chytrák z čiech Jiri. A v novších reportoch je aj TPW2. No tiež to nieje žiadna sláva.Horšia ako "zlá" stacionárna Pylontech batéria. https://batterytestcentre.com.au/wp-...April-2020.pdf
          Naposledy upravené 1romeo1; 14-07-2021, 08:41.

          Komentár

          • dango
            Moderator
            Gold Member
            • Nov 2014
            • 693
            •   

            #6
            1romeo1 s takym uvazovanim teda treba jazdit len na 1/4 plynu a teda sa vyvarovat predbiehaniam, popripade predbehovaci manever robit na 1km dlhom useku, kedy zvysim rychlost o nepatrnu 1km/h. Lebo ved setrim baterku

            Komentár

            • nick81
              Senior Member
              • Nov 2019
              • 534

              #7
              1romeo1 Niro 64 mám s max. 75kW. Degradácia 75tis km = 1%, odsedel som si na DC za rok nekonečne veľa času. 2-3x viac ako by som chcel . A úprimne prijal by som možnosť nabíjať rýchlejšie šetriť čas, za cenu nejakej mierne vyššej degradácie. 500 tis-1 mil km auto mať neplánujem. Čiže nejaký kompromis = rozumný nab.výkon, rozumná degradácia som ochotný akceptovať. Zas ak to auto uchladí až taký problém to C nie je. Ideálne ak by sa dal v aute výkon obmedziť. Riešiť tu 2500 cyklov? Veď za 10r tu budú úplne iné typy bateriek.
              Môžem opýtať? Tie Pylontech mali aké chladenie?
              Naposledy upravené nick81; 17-07-2021, 12:33.

              Komentár

              • Wilo
                Member
                • May 2019
                • 337
                •      

                #8
                1romeo1 ach jaj, to nam tu zas dosiel expert.

                Este rozmyslam, ako vyargumentujes Ioniq 28kWh, ktory nabija viac ako 2C, vzhladom na malu baterku si tiez prejde relativne dost nabijacich cyklov a stale sa tam odmieta prejavit zasadnejsia degradacia. Treba to tym zmrdom sikmookym otrieskat o hlavu, ze co za nepodarok to vytvorili.

                Inac celkom nechapem tvojmu uvazovaniu. Auto je spotrebny tovar, ci sa ti to paci alebo nie. Nie su to zberatelske hodinky ani umenie. Je to tovar, ktory casom straca (vacsinou) hodnotu a zhorsuje sa jeho technicky stav. Je to jedna z najhorsich “investicii” ake moze clovek urobit. Nikdy som neplanoval na aute urobit 1M kilometrov, stale to neplanujem urobit, a nikdy ani nebudem planovat take nieco podstupit. Neplanujem urobit ani 500.000km, a ani 300.000km. Ak si tak strasne uzkostlivy a mas panicky strach z degradacie, jazdi na spalovaku, lebo sa potom stavas otrokom vlastneho auta a posadnutosti setrenia baterie do absurdna. Alebo este lepsie, pouzivaj MHD, nemusis riesit amortizaciu uz vobec 🤷‍♂️

                Komentár

                • Apos
                  Junior Member
                  • Apr 2019
                  • 8

                  #9
                  1romeo1 miesto hustych reci by som zvazil sa zamysliet, ze "battery pack" v aute, nie je JEDEN MONOCLANOK, kde by malo vyznam sa bavit o Cckach nabijacich vybijacich prudov. A taktiez to nie je ani seria mono clankov. Obvykle sa jedna o adekvatne dimenzovane paralelne skupiny clankov, kde sa da bavit o sucte napr. 1C prudov napr. per clanok v paralelnej skupine. Takze kapacita baterioveho packu ako celku moc vela nehovori o rozumnych nabijacich a vybijacich prudoch, ale jeho vnutorna konfiguracia za to hovori pomerne vela. Odporucam volit radsej slusnejsi prejav a menej agresivne reci, najma voci clenom fora, ktori maju roky osobnych skusenosti. To ze niekto, ako jedinec, ma nejake skusenosti este negarantuje, ze jeho dojem/pocit/skusenost je vseobjimajuca pravda a ze sa nemoze mylit. Akurat si tak clovek usetri trapas. Mala poznamka na okraj, litiovych clankov je velmi vela druhov, s velmi odlisnym zlozenim, odlisnymi elektrolytmi, anodami, katodami... Toto vyrazne meni ich charakteristiku, a teda aj ich schopnost garantovane vyrobcom zvladat xC na/vybijacie prudy v predpisanom mnozstve cyklov s zostatkovou kapaciou % po takejto zatazi. A ak takuto predpisanu podla specifikacie zataz dany clanok nezvlada, je reklamovatelny, lebo sa jedna o vyrobnu vadu, alebo zavadzanie vyrobcu. Argumentovat LFP stacionarne orientovanymi clankami VS clanky urcene pre automobilovy priemysel, nemusi byt stastna kombinacia, nakolko sa jedna o kompletne odlisne "battery chemistries", co napoveda aj ich primarny ucel.

                  Komentár

                  • milan84
                    Senior Member
                    • Jun 2015
                    • 853
                    •   

                    #10
                    ja len doplnim ku kolegom vyssie (s kt.suhlasim), ze aj stary Leaf nabija v idealnych podmienkach vykonom viac ako 2C. Paradoxom je, ze auta, ktore takto nabijaju casto maju baterie v +-rovnakom a niekedy aj v lepsom stave ako auta, ktore pouzivaju len AC nabijanie.
                    Takze naozaj robit zavery iba z "Cčka" nie je adekvatne.

                    Komentár

                    • Miroslav Rojko
                      Senior Member
                      • Nov 2016
                      • 1314
                      •   

                      #11
                      Teraz neviem, C sa rata zo zostatkovej kapacity baterky alebo celkovej (nedegradovanej) ? Lebo 24kWh niekde nabija 48 kW vykonom ?
                      [priezvisko]@me.com

                      Komentár

                      • milan84
                        Senior Member
                        • Jun 2015
                        • 853
                        •   

                        #12
                        Miroslav Rojko ano, v lete sa bezne pri vybitom aute dostavam na hodnoty 47-48 na kratkych par minut. Nad 40 dlhsich par minut.
                        Rovnaku otazku si kladiem aj ja, ci z celkovej-novej, alebo vyuzitelnej. Ak to druhe, tak by to bolo skoro 3C.

                        Komentár

                        • mozeg
                          Member
                          • Dec 2015
                          • 439
                          •   

                          #13
                          Uff, ale ste 1romeo1 nalozili. Kazdy sa na vec pozera zo svojej strany a cez svoje "okuliare". 1romeo1 sa na to pozera so skusenostami s uloziskami k FVE. My zas z reality pouzivania EV. Vsetci vlastne maju pravdu. Podtstany je vsak pocet cyklov a ano aj kolko C do toho tecie (clanky dostavaju zabrat). Vsetko zavisi od samotnych bateriovych clankov a na kolko cyklov pri akom prude su dimenzovane. Stacionarne baterky vo FVE sa cykluju kazdy den (zalezi od velkosti a spotreby) v EV je plny cyklus po cca 7-10 dnoch (napr. Ja 64kWh) (zalezi kto kolko jazdi a aku velku ma baterku). 1romeo1 ma pravdu ze ak sa do toho tlaci XY nasobok ma to dopad na degradaciu (napr. TM3 a degradacia pri 70000km), lenze tych XY nasobok C sa tam tlaci zvacsa iba chvilu a potom to pada na zvladnutelne hodnoty do 1,5C. Okrem toho naozaj z pohladu EV nepotrebujeme 1000-2000 cyklov (pri domacom ulozisku to je 3-5 rokov ale pri EV desatrocie).

                          Napr.: Ak zvladne e NIRO 800 cyklov tak to je zhruba 320 000km. pri najazde 20 000km rocne to je 16 rokov. To to auto bude zhnite zvonku zvnutra a nikoho nebude trapit ze baterka ma 60% povodneho C, nakolko zvysne veci budu chciet tolko investicii ze baterku z druhej ruky s vacsim C kupi clovek za par €.

                          Takze relax a jazdime a uzivajme. A ak chcete poradit s FVE tak napiste 1romeo1, tipujem ze je to ten tipek z okolia Martina, ktory rad poradi v oblasti FVE a aj sa venuje montazam. :-)

                          Komentár

                          • 1romeo1
                            Member
                            • May 2021
                            • 48
                            •   

                            #14
                            mozeg zabudol a aj ostatní na jednú podstatnú vec a to že nieje cyklovanie len nabíjanie plugin, ale aj rekuperácia. Niekto tu aj o starom Leafe s vysokými prúdmi písal, no zbohom tie články nechladené vo vnutri ak ešte neodišli tak čoskoro odídu. Vela takýchto batérii sa predáva po fórach. No A tie rýchlonabíjačky nad 50kW tu niesu dlho tak sa ešte neprejavili tie batérie. Počkajme niekoľko rokov a budeme tu mať jazdenky za"babku" s mäkkými batériami. Ozaj chytráci viete kedy batére začínajú balancovať v elektromobile??? Rád sa nechám poučíť od odborníkoch na EM.

                            Komentár


                            • palo47
                              palo47 komentoval
                              Upraviť komentár
                              Ja taký skeptik nie som. Variant (chemizmov) litiových clánkov je v dnešnej dobe už velký počet. Robiť predikcie pre v súčasnosti používane články optimalizovane pre elektromobil je dosť odvážne. Report zo skúšok člankov pre stacinárne úložiska ktrore robila Austrália má len malú výpovednú hodnotu pre članky v súčasných automobioch, tam sú aj výrazne iné kritéria.
                              Ja využivam na e-up rekuperáciu kde to len ide a spolieham že bateriový manažment nedovolí režimy, ktoré by vyrazne zhoršili SoH. Predpokladám že VW ctí doporučenia vyrobcu LG Chem e-61 (výrobca definuje aj pripustne nabíjacie aj vybíjacie bolusy v závislosti od teploty a SoC). Myslím, źe pre mestké používanie nie je termomanažment baterie nevyhnutny, musím však počitať s citelným zhoršenim užitkových vlastnosti v silnejšich mrazoch, čo však v meste nevadí. Ja meriam veľmi často teplotu baterie pred aj po jazde a aj pri velkých teplotách okolia a aj plnom výkonovom využití (plný výkon v stúpani na Donovaly) si nespomínam že by teplota baterie bola vysšia ako 30 deg C. DC nabijanie som doteraz nepoužil ani raz, z reportov mi vyplýva, že je v špecifikacii len do počtu ako nezbytný marketing. Sledoval som pravidelne aj balacovanie (všetkých 84 dvojíc člankov) aj pri roznych SoC a rôznych teplotách. Podľa mna funguje bezchybne, max diferenia 15 mV ake typicky pod 10 mV. Myslím, že nie je podstatné ako principialne balancovanie funguje, postatné je že dlhodobo a za každých okolností účinne vyrovnava rozdiely v kapacite jednotlivých dvojíc člankov. A so sledovanim som už preto skončil. Budem to robiť už len cca 2x do roka.
                              Ak rozmýšlam pragnaticky, tak pri mestkom vozidle nie je podstatné ak po napr 5 rokoch klesne SoH napr na 80 % tak auto bude mať v meste a domácom nabíjaní rovnakú úžitkovú hodnotu. Ale po 15 mesiacoch a 10 tis km sa nezdá že by tomu tak malo byť, SoH je circa 99,4% (25 deg C). A to údajne degradácia je na zaćiatku citlene výraznejšia ako neskôr.
                              Aj keď sa mi jazda elektromobilom veľmi páči (a to mám len e-up, ktorého technika je 10 rokov stará) som veľký skeptik masového rozširenia a skutočného príinosu pre uhlíkovú neutralitu. Aj napriek vyraznemu technickému pokroku som stále zástanca “zastaralého” a konzervatíneho názoru, že elektomobil má zmysel a perspektívu len v meste a v prímestí.
                              Obávam sa, že EU si extrémnym preferovanim elektromobility reźe konár sama pod sebou. Najlepšie by o tom vypovedal udaj o produkcii CO2 z osobnej autodoprave v EU a celkovej produkcii CO2 vo svete zo všetkých súčasných zdrojov. Ak niekto mate seriozny odhad tak ho uveďte. Obávam sa, že to bude pár desatín percenta. (v samotnej EU je to údajne 5,5%). Naviac objavujú sa dosť dôveryhodne’ pochybnosti o skutocnej (pri reálne predpokladanom vývoji energetického mixu) uhlíkovej stope elektoautomobilov. Zatial je EU k týmto pochybnostiam hluchá.
                              Naposledy upravené palo47; 17-07-2021, 23:36.

                            • Jiri GrandPa
                              Jiri GrandPa komentoval
                              Upraviť komentár
                              1romeo1 - “ozaj chytráci” a podobne floskule na tomto fore nemusíš používať. Tu sa nehadame ako mali chlapci kto má väčšiu pravdu.

                            • Jiri GrandPa
                              Jiri GrandPa komentoval
                              Upraviť komentár
                              K tej EU - je celkom dobre možné že tie zákazy nebudú treba.
                              Toto vyzerá vcelku reálne.
                              https://finmag.penize.cz/veda-a-tech...muze-byt-burt?

                            • palo47
                              palo47 komentoval
                              Upraviť komentár
                              K nepotrebnosti zákazu spalovákov.
                              Citovaný článok má pravdu čo podčiarkuje aj schválenie Herberta Diesa za šefa VAG do 2025 pred pár dňami
                              Ale obávam sa, že celé je to zložitejšie a že pretlačovanie elektro z dôvody CO2 je len zástupný dôvod.
                              Za 10-15 rokov niektorí z nás uvidia čo sa z toho vykľuje, ja netuším, nechcem konšpirovať.

                            • 1romeo1
                              1romeo1 komentoval
                              Upraviť komentár
                              palo47 EU to robí preto, lebo predané spalováky budú jazdiť nadalej a ak sa ráta životnosť spalováku 20rokov tak ak sa prestanú vyrábať spalováky v roku 2030 tak skutočne sa zbavíme spalovákov uhlíkových až v roku 2050. Len EU by mala aj predajcov električiek dokopať do toho aby sa električka dala používať ako zdroj el energie v domácnosti, inak sa dalej nepohneme, lebo OZE potrebujú kapacitárne a len ako samotne stacionárne úložišťa sú drahé.

                            • palo47
                              palo47 komentoval
                              Upraviť komentár
                              Je to síce mimo pôvodnej témy ale nedá mi to nenaviazať na moju krátku poznámku v príspevku zo 17. júna o tom, že zákaz spalovákov bude mať zanedbatelný vplyv na CO2 emisie v celosvetovom meradle.
                              Zo zdrojov EÚ sa dá stanoviť , že súčasne emisie osobných vozidiel v EU činia 1% celkových svetových emisii CO2. Aj keby od zajtra začali v EU jazdiť iba BEV tak zem si to nevšimne. Veď údajne Čina otvára niekoľko uholných elektrárni TÝŽDENNE! A Polsko si vybavuje výnimku na uholné elektrárne lebo jadrove tak skoro nepostavi (aj ak ich EU dovtedy tiež nezakáže) a veterne a solárne nemajú šancu nahradiť všetky uhoľné.

                              Ale zákaz spalovákov je iba malá komplikacia pre nižšiu strednú triedu, ktorá bude mať problém kúpiť si BEV. Európska komisia prijala 14. júla “Ekologickú Bastilu”. uhlíková daň bude zo VŠETKÉHO čo zásadne ovlyvní životnú úroveň hlavne tých menej majetných. Je to šialenstvo, nedá sa vylúčiť obdoba francúzkych “žltých vest” ale v celoeuropskom merítku.

                              A racionalny pohľad na elektomobilitu:
                              Rozvoj elektromobilizmu by mal pokračovať prirodzeným spôsobom, bez dotácii, za plnú výrobnú cenu+ marža. Elektromobil je super ale nech si ho kupujú Ti, ktorí si jazdu chcú užit a sú ochotní za to zaplatiť plnú cenu. A spalováky nech zaniknú prirodzeným spôsobom. Ak dotácie tak len na použitie BEV vo veľkých mestkých aglomeráciach kde sú výraznym zdrojom znečistenia ovzdušia.

                              Ale ako spomenul spravne Jiří Gandl o čisto elektrickej budúcnosti automobilizmu v EÚ je už dávno rozhodnuté.
                              Naposledy upravené palo47; 19-07-2021, 21:49.
                          • mozeg
                            Member
                            • Dec 2015
                            • 439
                            •   

                            #15
                            1romeo1 s tou rekuperaciou mas pravdu, len ono na ten pocet km tej rekuperacie nie je az tak vela. V meste kde je jej najviac je samozrejme aj jej vykon najnizsi. Pri plnom nabiti napr pri tej 64kWh baterke to je tak 4-6kWh takze ten cyklus to o modz neskrati, nebude to 320k km ale 300k napr.

                            Ano s Leadom mas pravdu, bez chladenia dopadne bateria tak ako v leafoch. Clanky bez chladenia naukladane na sebe a katastrofa je tu a dost rychlo.

                            Lenze vsetky resp. Skoro vsetky auta uz maju chladenie, ci vzduchom alebo kvapalinou.

                            Horsie je na tom to plne rekuperovanie v zime. Vyrobca urobi coldgate aby setril bateriu ale rve tam aj 60kW z rekuperacie, sice su to len sekundy ale rve.

                            Vsetko zalezi od typu clanku a jeho vlastnosti a moznosti, ci uz nabijacich alebo vybijacich prudov. A samozrejme zapojenia P a S.

                            KONA a eNiro nabija 1,2C po 60k km degradacia zanedbatelna-pre mna odchlka merania. Za mna ak by to bolo 1,5C (100kW) tak by to bola pecka. O dost by sa skratilo cestovanie na dlhych trasach.

                            Zober si ze do i3 18kWh sa rvalo 46kW a jazdia dodnes, pokles na kapacite od 1-3kWh ak vobec. Tie samsung sdi clanky boli fakt dobre.

                            Cakt to nemusi vydrzat vecne

                            Komentár

                            Pracuje...
                            X