Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Propaganda

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • Ricky75ba
    Junior Member
    • Apr 2014
    • 17

    Propaganda

    Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu

Meno:	615E09FB-8D93-44B7-A62B-D380EE6CD562.jpeg
Videní:	1275
Veľkosť:75,2 KB
ID:	39136
    MINISTERSTVO PROPAGANDY

    Zastavil som sa na čerpacej stanici Slovnaft na kávičku. Mal som čas a tak som si začal listovať v bezplatnom časopise Fresh, ktorého tam bola celá hromada. Na piatej strane som našiel informáciu: nemeckí výskumníci zistili, že dieselový Mercedes je ekologickejší ako Tesla.

    V roku 1933 založil Hitler spolu s Goebbelsom ministerstvo propagandy. Nemeckí vojaci mrzli a umierali na Ruskom fronte ale ľudia v Nemecku dostávali dokonca aj filmové zábery o veľkej prevahe a skvelom postupe Wehrmachtu. V automobilovom priemysle toto funguje do dnes. Tento článok je perla a bohužiaľ aj napriek diesel gate tomu veľa ludí uverí.

    Kto by sa chcel nad obsahom zamyslieť, tu je pár faktov aj keď nie som “nemecký výskumník”.
    • Správne je porovnávať autá v rovnakej triede ale aj aspoň približne rovnakého výkonu. Najslabšia Tesla Model 3 je o 1,2 sekundy na stovku rýchlejšia ako Mercedes C220d. Najvýkonnejšia Tesla Model 3 Performance je o 0,6 sekundy na stovku rýchlejšia ako najvýkonnejší Mercedes C63 AMG S. V článku nie je uvedený konkrétny model od Tesly ale od Mercedesu áno. Zaujímavé by bolo porovnanie emisií najvýkonnejších verzií u oboch výrobcov. Viete si predstaviť reálnu spotrebu C63 AMG S ? Porovnanie v článku ale viac vyhovuje propagande.
    • Určili životnosť batérií na 10 rokov s nájazdom 15 000 km ročne. Dnes je už dokázané praxou, že Tesly jazdia úplne bežne cez 300 000 km a preto sa emisie pri výrobe batérie musia rozrátať na reálnu životnosť a nie na niekoho domnienku. Berme teda batériu po 300 000 km ako “úplne zničenú a nepoužitelnú” čo nie je pravda. Emisie ktoré výskumníci “odhadli” na 98 gramov na 1 km, budú teda 49 gramov na km.
    • Ďalej propaganda píše o emisiách pri výrobe elektriny ale nikde ani zmienka o emisiách pri výrobe nafty do toho ekologického dieselového Mercedesu. Nafta sa v Nemecku zrejme vyskytuje voľne v prírode a stačí ju iba pozbierať zo zeme :-). V realite je v rafinérii potrebných 1,2 kWh elektriny na výrobu jedného litra paliva. Tu je to jednoducho vysvetlené - https://youtu.be/6IXoTVXzQxI. To znamená, že vlastne každé spalovacie auto spotrebuje na svoju prevádzku aj nejaké množstvo elektriny. Za zmienku stojí aj účinnosť spaľovacích motorov, ktorá sa pri najmodernejších pohybuje okolo 35%. Elektromotor v aute má učinnosť okolo 90%.
    • Porovnajme najvýkonnejšiu Teslu Model 3 Performance a Mercedes C63 AMG S. Berme oficiálne údaje o spotrebe od výrobcov. Tesla má dojazd 530 km a Mercedes spotrebu 10l/100km. Je nám absolútne jasné že oba údaje sú nereálne ale použijeme ich pre výpočet. V Tesle ja batéria s kapacitou 75 kWh. Spolu so stratou pri nabíjaní 85 kWh elektriny. 85:5,3=16,03. Spotreba na 100 km je teda 16,03 kWh. A teraz Mercedes. Spotreba 10l/100km x 1,2 kWh= 12 kWh na 100 km. Tu ale ešte nie je zarátaná ťažba, prečerpávanie a prevoz ropy tankerom do rafinérie a následne rozvoz hotového paliva na Čerpacie stanice. Dovolím si teda pridať iba 10% a máme spotrebu elektriny pri výrobe paliva na úrovni 13,2 kWh pre Mercedes a 16,03 kWh pre Teslu. To až tak veľký rozdiel nie je, keď zrazu porovnávame autá približne rovnakého výkonu. O tomto sa ale samozrejme nikdy a nikde nepíše a ani nehovorí. Je to predsa proti pravidlám ministerstva propagandy.
    • Ďalšia dôležitá poznámka. Pri propagandistických porovnaniach sa nikdy nespomínajú pravidelné servisné prehliadky a nutnosť výmeny súčiastok a náplní. Spaľovací motor potrebuje v najlepšom prípade raz za rok alebo po 30 000 km výmenu oleja, filtrov . . . Za 300 000 km sa toto udeje 10x. Koľko je to spolu vyjazdeneho oleja ? Ako sa recykluje ? Koľko emisií sa vyprodukuje pri jeho výrobe ? Toto všetko elektrické auto vôbec nepotrebuje. Okrem toho aj brzdové platničky a kotúče vydržia minimálne dvojnásobok, lebo sa používajú iba v núdzových prípadoch vďaka rekuperácii.
    • Stále je tu ešte možnosť vyrobiť elektrinu ekologicky. Vodná, solárna alebo veterná elektráreň už nie je zriedkavosťou. Keby nemeckí výskumníci robili toto porovnanie v Nórsku, to by im moc do ich článku nesedelo. Tam je 98% elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov.
    • Férové by podľa sedliackeho rozumu bolo započítavať emisie pri výrobe elektriny pre obe autá a tak isto aj emisie pri ťažbe ropy a následnej výrobe a distribúcii paliva do toho ekologického dieselového Mercedesu. Bude to pre Teslu 82 g/km. Pre Mercedes treba síce o niečo menej elektriny ale musíme ešte férovo pridať aj emisie pri ťažbe ropy a distribúcii paliva. Emisie pri výrobe a likvidácii oleja, filtrov . . . V konečnom dôsledku približne rovnako. Na konci ešte pripočítame emisie oboch áut pri jazde.
    • Alebo úplne vynechajme proces výroby paliva aj elektriny pre obe autá rovnako. Potom pôjdu vedľa seba Elektrická Tesla s emisiami 0 gramov na kilometer a dieselový Mercedes s emisiami z výfuku 112 gramov na kilometer iba počas jazdy.
    • Zabudol som na emisie pri výrobe batérii ? Nie nezabudol, len výskumníci zabudli uviesť niekoľko spôsobov ako sa batérie po skončení ich životnosti v aute dajú ďalej využívať “napríklad ako zásobníky energie pre budovy na ďalších 10 rokov” alebo dnes už úspešne a dosť výnosne recyklovať. Nikto tak drahú súčiastku nevyhodí na smetisko.
    • Emisie pri výrobe celého elektromobilu tu samozrejme sú, ale dieselový Mercedes žiadne emisie pri výrobe nemá ? Pre elektromobil netreba vyrobiť komplikovanú prevodovku, na elektromotor treba asi tak 1/4 ocele oproti dieslovému motoru, nepotrebuje celý výfukový systém s katalyzátorom a lambda sondou, nepotrebuje chladič, alternátor, vodnú pumpu . . . . Potrebuje ale veľkú batériu. V propagandistických článkoch je takmer vždy uvedená neekologická výroba elektromobilov ale nikdy sa nespomenie ekológia pri výrobe spaľovacích áut.
    • Zaujímavé ale je, že aj Mercedes už vyrába a predáva elektromobil EQC s veľkou 90 kWh batériou. Myslíte si že sa niekde objaví článok v ktorom výskumníci porovnajú elektrický Mercedes EQC s dieslovým Mercedesom GLE 400d a napíšu že ten diesel je ekologickejší ?
    • Bohužiaľ je na svete príliš veľa ludí, čo si niečo iba prečíta a hneď to berie ako fakt bez akéhokoľvek zamyslenia sa. Práve preto je v tejto oblasti také veľké množstvo skeptikov a neprajníkov. Porovnávajme čokoľvek férovo, matematicky korektne, bez emócií a dohladajme si k tomu vždy relevantné hodnoty na dosadenie do rovnice.
    • Tak len toto som chcel objasniť :-)
  • milan84
    Senior Member
    • Jun 2015
    • 851
    •   

    #2
    vyborne zhrnutie.

    k tomu EQC len dodam, ze novinar so sme, ktory bol na rovnakej prezentacii ako ja, dokazal pustit von clanok, kde pise o.i. aj toto:
    "zaruka na bateriu je 8r / 160.000km. POTOM JE NUTNE BATERIU VYMENIT" Napisal som im, nech si nerobia hambu a nech nezavadzaju, ale stale to tam maju bez opravy.
    za dva dni to nastastie asi nema velku sledovanost, lebo je tam mizerny pocet prispevkov, ale z tych par ludi sa nad tym nikto nepozastavil. Takze ludia, telce beru vsetko co im media serviruju. A to je tato pikoška sucastou predplateneho obsahu !

    Komentár


    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Malo príspevkov, lebo článok je chvalabohu zamknutý.

    • 1fisker
      1fisker komentoval
      Upraviť komentár
      Kupodivu až taká blbosť to nemusí byť. Stretol som sa s tým, že niektorí výrobcovia odporúčajú batériu po určitom, dosť krátkom čase vymeniť, ale to sa týka skôr 12V batérie. Možni si Mercedes zmyslel, že treba aj veľkú

    • milan84
      milan84 komentoval
      Upraviť komentár
      1fisker Tu sa s tebou budem aj hadat. Ktory vyrobca EV podla teba zverejni info, ze po par rokoch je nutne menit bateriu? Gulka do vlastnej hlavy...

      A nie, mercedes si to nezmyslel (samozrejme tam nezaznel o tom ani naznak). To len kvalita novinarčiny na Slovensku zobrazuje vseobecne zname "ide o kvantitu, nie kvalitu". Preto nam taketo auta prezentuju násť - roční youtuberi, ktori este donedavna jazdili akurat tak na bicykli.
  • ivan32
    Member
    • Sep 2014
    • 178
    •   

    #3
    Toto treba publikovať v HN, Pravde, Sme......
    v tých novinách ktoré píšu bludy. Čo to môže stáť taký stĺpček? Zložíme sa? Dávam 10€

    Komentár

    • LUK4SH
      Junior Member
      • Jun 2019
      • 4
      •   

      #4
      Ja by som este mozno odporucil nemeckym sudruhom zahrnut do vypoctov aj v dnesnej dobe tak "popularne" biopaliva. Spracovanie surovin - sadenie, hnojenie, postrek, zber a preprava su realizovane za pomoci strojov a techniky na fosilne paliva. A nasledna vyroba paliva tiez nie je zrovna ekologicka. Okrem dalsej produkcie CO2 su medzi negativami aj produkcia N2O, velke mnozstvo spotrebovanej vody, nicenie zivotneho prostredia (pesticidy) a zaberanie ornej pody. A podiel biopaliv v nafte sa stale zvysuje...

      Komentár


      • drobco
        drobco komentoval
        Upraviť komentár
        Tu je niečo aktuálne na túto tému. Veľa ľudí ešte nie je pripravených psychologicky na elektromobily. Som rád, že žijem v tejto dobe, keď sa menia technológie dopravy. Chce to otvorenú myseľ.

        https://www.teslamagazin.sk/elektrom...chyby-vypocet/
    • Hody
      Junior Member
      • Jul 2017
      • 15

      #5
      Neviem, co to bol za text. Mozno len nejake PR Mercedesu

      Podobne ako tento PR clanok samozvaneho "najrychlejsie rastuceho technologickeho portalu", ktory je v skutocnosti len predajcom reklamy, cinskych fonov a gadgetov... Tvari sa to, ako legitimny clanok, ale v skutocnosti je to len zaplatena PR masaz od Toyoty:

      https://fontech.startitup.sk/su-elek...e-jednoznacne/

      Komentár


      • ivan32
        ivan32 komentoval
        Upraviť komentár
        Pri vete "Elektromobily ešte ani nestihli poriadne nastúpiť na trh a mnoho automobiliek stále pracuje na ich vývoji" sa zastavuje rozum.
        Spalovací motor ešte stále vyvíjajú aj keď je na trhu už vyše 100 rokov...
    • JozkoPucik
      Member
      • Aug 2018
      • 132

      #6
      Ano, svagor mi ten clanok poslal pred par dnami, hned som mu to vysvetlil ako ty @Ricky75ba ja to vidim na jasnu propagandu vodiku v autach. Bolo jasne, ze do toho vyskumu sa dali miliardy a ludia to aj tak odmietli. Hned ked som cital, ze "riesenie je vodik" "staci len prerobit uz aktualne cerpacie stanice" bolo mi to jasne.

      A este ko tomu ekologickemu nabijaniu, moja domacnost je uz od polovice februara nezavisla od siete kvoli fotovoltaike. Auto nabijam hlavne (podotykam hlavne) z vlastnej vyroby.

      Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu

Meno:	Untitled.png
Videní:	1151
Veľkosť:48,7 KB
ID:	39401

      Som az taky blazon, ze auto necham doma nabijat a do prace idem na bicykli, aby som vyuzil, ze je pekne pocasie na vyrobu! Su z toho len vyhody. V praci sa osprchujem a fungujem normalne. Taktiez robim nieco pre svoju postavu, zdravie a planetu. Auto viem plne nabit za dva dni, aj ked take nabitie ani nie je treba pri tom dennom behani a to nehovoriac o tom ze nabijam cez vikend.
      Pripojené súbory
      Naposledy upravené JozkoPucik; 06-07-2019, 20:36.

      Komentár


      • 1fisker
        1fisker komentoval
        Upraviť komentár
        Cez víkend sa nechodí na výlety?

      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        Mame novy dom v novej lokalite, zatial behame len po okoli a tak. Peso, bicykle atd. Sle ako som pisal nie je problem ist stvrtok/piatok do prace na bicykli aby som mal auto na vikend nabite.
    • Jiri GrandPa
      Senior Member
      • Dec 2016
      • 707
      • viera8131
      •      

      #7
      Ja napriek tomu, že mám strechu na JZ a nie J, stíham nabiť obidve EV teraz keď sú dlhé dni. Niekedy keď potrebujem nabiť rýchlejšie tak striedac “pricucava” zo siete. A keď nie som doma zasobujem ulicu. V júni 438 kWh.

      Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu  Meno:	4AC226BE-4A4F-4408-A749-43412E339B4F.jpeg Videní:	0 Veľkosť:55,9 KB ID:	39407

      Komentár


      • Miroslav Rojko
        Miroslav Rojko komentoval
        Upraviť komentár
        JZ je v našich polohách rovnako ideálne ako J. Najlepšie je podľa výpočtov juho - juhozápad (azimut okolo 200). Ja mám azimut 195.

      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        Tak u vas je aspon mozne posielat do siete.....

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        A ešte mi aj platia 5c za kWh. To je príjemný bonus o ktorom som nevedel.

      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        Ani mi nehovor, je mi s toho SSE az zle. Aspon keby som to mohol posielat do siete, kludne aj zadarmo. Tyzden sme boli prec, to mohli byt tolko “stavy” do site zadarmo...... su to mantaci
    • Juraj Ondrejka
      Junior Member
      • Jun 2014
      • 28

      #8
      Jiri GrandPa Ty si v ZSE a mas instalaciu od nich? Ja mam uz tri roky FV ale zatial prebytky len darujem ZSE , ktore mi v noci predaju. Informoval som sa o tom vykupe co propagovali, tak udajne az v 3Q snad zacnu vykupovat aj od instalacii co nerobilo ZSE.

      Komentár


      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Ano, som u ZSE. Nemam instalaciu od nich. A ani som nemal ziadnu dotaciu. Ten, kto dostal statnu dotaciu, nedostane od ZSE nic ale dodava do siete zadarmo. Co je mimochodom lepsie, lebo ja ani za 20 rokov nevyrobim do siete tolko, aby to aspon dosiahlo vysku dotacie.

      • Juraj Ondrejka
        Juraj Ondrejka komentoval
        Upraviť komentár
        Ano mal som dotaciu ale neviem ci to nie je viazane len na dva roky prevadzky.
    • mardo driver
      Junior Member
      • Jun 2019
      • 15

      #9
      Chlapi, poradte mi firmu alebo skusennosti toho co mate doma. Planujem to dat na strechu koli tesle. Chcem kupit este model 3. cize to budem potrebovat tak ci tak. Dakujem VAm!

      Komentár


      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Ja mam dobru skusenost s touto firmou http://www.geea.sk/
        Vybavili aj komplet vsetky papierovacky. Treba im napisat a pozvat ich na obhliadku. To je dost dolezite ked budes robit prieskum trhu a ponuky. Od stola ponuka bez obhliadky miesta instalacie nie je uplne seriozna lebo instalacia a instalacny material je dost velka polozka.

      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        Ja mam od https://www.collectsun.sk/ su vpohode, len nemam skusenosti s inymi, takze tazko povedat aky su ostatny. Predtym ako som sa vratil na Slovensko som hladal tiez firmu a odpovedali len oni z asi 10 oslovenych. Len to je tiez subjektivne, lebo vsetkym som pisal na email alebo spravy na ich webstranky. Niektore firmy moc neriesia email tak preto sa mi mozno neozvali, ale mozu byt dobre.

        V kazdom pripade treba brat do uvahy, ze ak chces mat 3-fazove nabijanie tak treba vykon asi tak 11 kw, co je mozno tak 60 panelov a to uz je dost. Auto vsak nabijes do 6 hodin. Ked pojdes len zo zasuvky auto budes nabijat so solaru 2 dni (ked beriem do uvahy ako svieti slnko pocas dna), ale potrebujes tak mozno max 20 panelov.

        Treba vediet viacero detailov, napriklad o tvojej domacnosti, sieti, cim kuris, ake zariadenia atd. U mna to je jednoduche, lebo nemame plyn, len elektriku. Tepelne cerpadlo kuri a ohrieva vodu, vsetko ostatne tiez ide len na elektriku takze to chce vykonnu elektraren, aby to utiahlo Teslu a aj domacnost naraz.

      • mardo driver
        mardo driver komentoval
        Upraviť komentár
        dik pani! idem to pocitat, mam vsetko na elektriku podobne ako Jozko, plyn pouzivam len na varenie. Na druhej strane byt je pod strechou, cize najblizsie ako sa len da. Rozmyslal som aj nad teslabattery ktore by boli v pivnici. Tiez planujem navrat domov za rok dva. Takze je dobre mat to pripravene. No nic, idem studovat. Dakujem!

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Na Slovensku môžeš mat výkon max. 10 kWp, to znamená, že pri 300W paneloch je to 33 panelov. Jožko nestraš.
        Ak ma elektráreň viac ako 10 kWp inštalovaných panelov tak to už nie je maly zdroj a podlieha plateniu spotrebnej dane z elektriny a úplne inej legislatíve (pakaren).
        Ja mám 8.7 a pri peknom dni pridám do batérie cca 20 kW, lebo 10 kW vezme dom a 10 kW batéria domu.
        Samozrejme v priebehu roka výkon kolíše. Takze jazdiť iba na slnko sa nedá.

      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        Ach áno, Jiri GrandPa má pravdu, treba to mať len do 10 KW lebo potom to nie je malý zdroj, presne tak. Áno celý rok sa na tom nedá ísť, ale minimálne 2/3 roka áno.

      • mardo driver
        mardo driver komentoval
        Upraviť komentár
        takze do 10k vravite, dobre teda. Ja budem spokojny ak mi to nabije baterku v aute, pokial sa prida aj domacnost je to len plus. Paci sa mi tato ideologia a cesta, uz to ze od casu nekupujem nove auta, koli tomu ze je to zbytocne a nemuselo byt koli mne vyrobene nove auto, tato zelena casta sa mi len viac a viac paci.

      • dango
        dango komentoval
        Upraviť komentár
        Ja planujem 6kWp rozmiestnit z vychodu cez juh az po zapad. Zatial 3-clenna plne elektrifikovana domacnost s obyvanim na 80% casu ma rocnu spotrebu <4MWh, cize mi ostane prebytok vykonu aj na auto

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Si si isty ze to je lepsie nez vsetko na juh? Alebo nemas miesto?

      • dango
        dango komentoval
        Upraviť komentár
        mam miesta dost aj na juh, ale pride mi logickejsie a efektivnejsie vyuzit aj ranne a poobedne slnko

      • Juraj Ondrejka
        Juraj Ondrejka komentoval
        Upraviť komentár
        Ja som mal http://citysolar.sk/ su celkom v pohode.
    • jux
      jux
      Senior Member
      • Apr 2015
      • 1378
      •      

      #10
      Sulik basni o vodiku, uz len cakajme kolko milionov v nom chce utopit...
      "Ministerstvo hospodárstva SR podľa Sulíka predstaví 14 možností opatrení na podporu vodíkovej technológie. Medzi možnými opatreniami, ktoré by malo MH SR predstaviť, je podľa neho napríklad podpora vodíkových áut, vybudovanie čerpacích staníc na vodík či projekt na vybudovanie kompletnej vodíkovej autobusovej flotily v jednom z okresných miest"
      Využívanie vodíkových technológií by mohlo Slovensku výrazne pomôcť k splneniu emisných limitov EÚ

      Komentár


      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        Hej, ten článok som videl už dávnejšie, tiež som zvedavý čo tým zase sledujú.

      • patapuf
        patapuf komentoval
        Upraviť komentár
        Veľmi sa v tom nevyznám. Vlastne vôbec. Ale nie je možné, že len hľadajú spôsob na vytvorenie novej dane? Lebo myslím, že ak niekto nabíja elektromobil, asi sa im horšie bude vyberať daň za nejaké nabíjanie elektromobilu, ktorý si môže každý nabiť aj doma, ako za vodík, ktorý by mohol každý brať len na špec. staniciach. Teda, aspoň ma to napadlo. Neviem, ako to funguje.

      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        No, neviem, skvor ako Jux povedal, asi zas s toho budu mat nejake provizie atd. Budu to len vyhodene miliony.....nase miliony...... Vtipne je, ze na ten vodik treba tiez elektriku a to uz moze ist rovno na nabijanie elektromobilu. Je to cele dost komplikovane, ale v konecnom dosledku na vodik treba poriesit hlavne logistiku, skladovanie po pripade vyrobu priamo na cerpacich staniciach.

      • 1fisker
        1fisker komentoval
        Upraviť komentár
        Hlavne treba vedieť vodík ekologicky a ekonomicky vyrobiť, a to zatiaľ asi nevieme

      • Miroslav Rojko
        Miroslav Rojko komentoval
        Upraviť komentár
        už to tak čierne nevidím, pozeral som na TA3 príspevok z tej konferencie a uvažujú reálnejšie, nie nasilu vodík ale vodík do nákladných áut, autobusov a vlakov a batérie do osobných áut. Aj Ševčovič v rozhovore sa takto vyjadroval.
        Sulík chce podporiť jedno okresné mesto na skúšku - dotovať vodíkové autobusy a urobiť z toho vzorový príklad.

        Chcú tlačiť vodík tam, kde je potrebné veľa batérií - do ťažkých vozidiel a to nie je až tak zlý postup. Kamión potrebuje 10x viac batérií ako osobák, takže dať tam desatinovú baterku a vodíkový generátor je možno lepšie, čas ukáže.

      • patapuf
        patapuf komentoval
        Upraviť komentár
        Priznám sa, že som žiadny článok nečítal, takže podrobnosti neviem. Ale ak by sa to týkalo len nákladov, vlakov, busov, MHD, asi by to aj malo zmysel.

      • jux
        jux komentoval
        Upraviť komentár
        Do vyvoja komponentov vodikovej mobility boli naliate za poslednych 30 rokov obrovske peniaze a vysledok je zatial de facto ziaden. Za vela rokov sa problemy s drahou vyrobou a uskladnenim vodiku nepodarilo posunut do stadia rentability a pouzitelnosti. Vodikovy dopravny prostriedok s palivovymi clankami je extremne zlozity stroj, narocny na vyrobu a udrzbu. Vodikovy koncept ma za sebou dlhy vyvoj, bol rozvijany davno predtym, ako boli k dispozicii pouzitelne baterie pre EV. Kedisi sa snazili dokonca spalovat vodik v ICE motore namiesto benzinu, no tiez z toho nic pouzitelne nebolo.
        Bateriove vozidla a ine stroje na baterie maju za sebou ovela kratsi a dynamickejsi vyvoj a za kratky cas sa dostali do stadia masovej pouzitelnosti. Neverim, ze vodikova technologia dokaze tento trend zvratit. Ak by bolo velmi rychlo (comu neverim) vyriesenych viacero klucovych problemov, mozno by nasla svoje miesto v skutocne velkych strojoch - napriklad velkych lodiach, no tam vidim skor buducnost v malych modernych jadrovych reaktoroch, aj ked je jadro dnes nepravom vytlacane masivnou antipropagandou.

      • Taur
        Taur komentoval
        Upraviť komentár
        Kym to nevyriesia tak ze si do hydroauta doma nacapujem do nadrze vodu z vodovodu ma vodik nezaujme .
        Idealnym riesenim by bolo keby auta jazdili na odpadky ako DeLorean z Back to the future.

      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        Tak taký Hyundai to berie vážne https://www.youtube.com/watch?v=clMGhqxzh-E

      • jux
        jux komentoval
        Upraviť komentár
        No nejaku masovu vyrobu neplanuju, tento rok 50 kusov :-(((

        Hyundai will roll out 50 trucks this year and total of 1,600 units by 2025

      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        jux áno, je to ako si písal ten vývoj je stále ešte v plienkách. Napriek tomu však Hyundai už má v ponuke Fuel Cell autá, ktoré sa už dajú kúpiť, ale čo sa týka týchto veľkých áut pôjde to pomaly.

      • SKolja
        SKolja komentoval
        Upraviť komentár
        Podpisujem komentar #10.7 od jux
        Proces vyroby vodika je narocny a celkova e2e ucinnost re stale biedna. V nakladnej/hromadnej cestnej doprave by to malo vyznam ak by sa vodik vyrabal z prebytkov vyroby el. energie, kde ide o lacnejsie riesenie ako velkokapacitne baterie. Lode by som skonvertoval na atomovy pohon uz zajtra.
    • jux
      jux
      Senior Member
      • Apr 2015
      • 1378
      •      

      #11
      Pôvodne zverejnené od JozkoPucik Pozrieť príspevky
      Hyundai už má v ponuke Fuel Cell autá, ktoré sa už dajú kúpiť
      Aj Toyota ma... No vyroba a predaje FCEV su len kusovky, drviva vecsina bud len reklamne kusy zadarmo, alebo kupene z nejakych projektov - podobnych ako planuje Sulik. Realne nakupy firmami a sukromnymi osobami su mizive precento a tak to zrejme este dlho ostane. Ja to vidim tak, ze cez vodik sa budu len prehanat projektove peniaze spriatelenym firmam bez realneho vystupu.

      Komentár


      • Teq
        Teq komentoval
        Upraviť komentár
        nechcel by som byt pri tom ked na nejakom nakladnom aute alebo nebodaj lodi exploduje nadrz s vodikom...nech uz tesla pride so Semi aby nemuseli s vodiokom vymyslat, aj u nas vo firme maju obrovske plany s vodikom a ja len zakazdym neveriacky krutim hlavou

      • Miroslav Rojko
        Miroslav Rojko komentoval
        Upraviť komentár
        Možno nákladiaky vybavia katapultom

      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        Tak neviem, je to asi ako s LPG, tiež ľudia riešili to, že to bude vybuchovať a nemyslím, že boli nejaké veľké problémy. Hádam k ničomu nedôjde.

      • Taur
        Taur komentoval
        Upraviť komentár
        A ked vravia ze hydroautu z vyfuku ide cista voda, nebudu hrozit zaplavy ked budeme vsetci jazdit na vodik? Alebo aquaplaning na dialnici.

      • Teq
        Teq komentoval
        Upraviť komentár
        JozkoPucik ja ked som mal este LPG auto tak mi vsetci bohorovne tvrdili, ze LPG nadrz ma 7 ci kolko ventilov a je niekolko nasobne bezpecnejsia ako nadrz s benzinom alebo naftou...co je na tom pravdy neviem, ale urobil som cez 150 000 km a nevybuchol som ani raz plus tlak v LPG nadrzi je zhruba taky aku mas v pneumatikach a je to tekute palivo, zatilaco vodik je najmensia molekula vo vesmire

      • jux
        jux komentoval
        Upraviť komentár
        LPG ma tlak okolo 5 atm, pri vysokych teplotach mozno do max do 10.
        Je to uplne ina pesnicka ako vodik natlakovany na stovky atmosfer.
        Ked teraz plati zakaz vjazdu LPG aut do podzemnych garazi ako to bude pri vodikovych autach ?

      • Taur
        Taur komentoval
        Upraviť komentár
        LPG nemoze do podzemnych lebo sa tusim drzi pri zemi, tak aby sa ludia neotravili pri uniku. Vodik asi nieje otravny a tusim stupa hore, takze ak ho budu zakazovat v podzemi skor koli vybusnosti, aby nezboril budovu. LPG nadrz vraj nevybuchne, ale vyhori cez otvor/ventil v pripade poziaru auta.
    • jux
      jux
      Senior Member
      • Apr 2015
      • 1378
      •      

      #12
      Andrejcak v Pravde vypustil dalsiu perlu, kde sa navaza do elektromobilov.
      https://auto.pravda.sk/magazin/clano...y-su-rekordne/

      Komentár


      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        No je pravda, že v Nemecku sú teraz veľké zľavy na nové autá, ako píše, nahromadili sa skladové zásoby. To isté sa čakalo na SK, ale nejako k tomu nedošlo. Akurát je na návšteve sused Nemec a má nového Golfa 8 a vraj ho leasuje za 180,- Euro mesačne namiesto bežných vyše 300,-

      • Miroslav Rojko
        Miroslav Rojko komentoval
        Upraviť komentár
        splietať dotáciu a zľavy kvôli množstvu skladu môže len novinár jeho úrovne ale na to sme už zvyknutí

        zľavy sú na spaľováky, na EV sú štedré dotácie od vlády, nie zľavy

      • milan84
        milan84 komentoval
        Upraviť komentár
        skoda kliknut, autor drzi svoju "odbornu" liniu
    • jux
      jux
      Senior Member
      • Apr 2015
      • 1378
      •      

      #13
      Konecne rozumny clanok o vodiku... cuduj sa svete na pravde.
      https://zurnal.pravda.sk/rozhovory/c...je-nezmyselny/
      Produkovať vodík pre účely viacerých odvetví je veľmi nehospodárne, prízvukuje analytik globálnych trendov a rizík Juraj Mesík. Takéto palivo ostalo len úvahou.

      Komentár


      • JozkoPucik
        JozkoPucik komentoval
        Upraviť komentár
        Wow, som v šoku

      • milan84
        milan84 komentoval
        Upraviť komentár
        super!!
        uspech zaruceny, lebo to nepisal Andrejcak 😉
    • Miroslav Rojko
      Senior Member
      • Nov 2016
      • 1311
      •   

      #14
      Ďalšia perlička z Pravdy dnes, čo za idiotov to tam vedie keď púšťajú také "pravdy" do sveta ?

      Na slovenských cestách jazdí už vyše 2 600 elektro­mobilov a dobíjateľných plug-in hybridov. Ich rozšíreniu pomohla najmä vlaňajšia dotácia. Bez nej o elektrické autá nie je až taký veľký záujem. Majú totiž viacero nevýhod ako vysokú cenu, stále pomerne slabú dostupnosť verejných nabíjacích staníc, ale aj vysoké náklady na prevádzku. Práve v týchto oblastiach má Slovensko v porovnaní s Nemeckom či krajinami Škandinávie čo doháňať.

      Žil som v domnení, že nízke náklady na prevádzku sú výhoda EV ale dozvedel som sa, že EV má vysoké náklady na prevádzku. Na Slovensku je koľko nehnuteľností s elektrinou, 3 milióny, kde všade tam sa dá nabíjať EV. Čo sa týka rýchlonabíjačiek, máme na počet vozidiel najhustejšiu sieť nabíjačiek v Európe.
      Ďalšie kolo dotácií na elektrické autá? Vraj už budúci rok.
      [priezvisko]@me.com

      Komentár


      • milan84
        milan84 komentoval
        Upraviť komentár
        podla mena vidim, ze asi zaskolil Andrejčak ci ako sa vola dalsieho aktivistu. Ostava len verit, ze SmerPravda citaju len penzisti a ludia, ktori nehladaju info o autach.

      • 1fisker
        1fisker komentoval
        Upraviť komentár
        prosím, neurážať mňa - penzistu

      • Miroslav Rojko
        Miroslav Rojko komentoval
        Upraviť komentár
        A bohužiaľ aj táto správa, nielen v Pravde ale ako to ministerstvo zasa vypustilo, je sabotovanie rozvoja elektromobility. Aj tí, čo EV chceli a mali naň, zmierení s tým, že nestihli dotácie, zasa odložia nákup a budú čakať na ďalšie dotácie. Veď prečo by nechceli dotáciu. Bohužiaľ to k rozvoju neprispieva ale zasa výrazne zastavuje predaj elektromobilov.

        Stačilo by keby ministerstvo bolo ticho (aj tak s týmto kolom bolo prúserov dosť) a proste keď budú mať všetko interne pripravené, vydiskutované, tak len ohlásiť mesiac pred tým, že je ďalšie kolo dotácií. A EV by sa predalo o dosť viac tento aj budúci rok.

      • SKolja
        SKolja komentoval
        Upraviť komentár
        Miroslav Rojko Presne toto je aj moj nazor na chaoticke pridelovanie dotacii ministerstve. Dotacie by mali byt bud na kazde predane vozidlo dostupne priamo cez predajcu pri predaji alebo vobec. Alebo tak ako v Rakusku, ze dotacia sa prideluje spatne po kupe automobilu na zaklade ziadosti a splneni vsetkych pozadovanych podmienok (a nemoze sa stat ze ked splnite Vam dotaciu nepridelia).
        K urovni clankov o elektomobilite v Pravde je zbytocne sa vyjadrovat

      • Marcel Pavlík
        Marcel Pavlík komentoval
        Upraviť komentár
        milan84
        už som niekde písal, že minimálne prezieraví k elektrodoprave sú aj mladí, dokonca z príbuzných oborov - ITň. aj tí chalani, ktorí sprevádzajú predvádzanie kia niro iba opakujú naučených pár floskúl. až keď sme v rozhovore zabŕŕdli do vlastností, povedali ako vlastne vidia to auto. lebo sa vozia z predajne domov 50+50km denne.
    • nemo
      Senior Member
      • Oct 2015
      • 561
      •   

      #15
      Sulik: na jar chceme predstavit narodnu vodikovu strategiu (15:10) OMG :

      Komentár


      • Teq
        Teq komentoval
        Upraviť komentár
        asi by mal niekto povedat ako sa vodik vyraba a ked sa to zrata ci sa to oplati

      • Marcel Pavlík
        Marcel Pavlík komentoval
        Upraviť komentár
        ctrl c/v:
        POTRUBIA CERTIFIKOVANÉ NA VODÍK Kvalitné rúrky HFW X70M uspejú v kvalifikačných testoch na vodík (ASME CODE) Dlhodobé skúšky lomovej húževnatosti…železiarne podbrezová, Luigi Cuzzolin, člen dozornej rady, honorárny konzul, pipex italia,
        V tomto ovzduší totálnej neistoty v riadení Covidu budú musieť vlády proti svojej vôli urobiť veľmi ťažkú ​​voľbu medzi zamknutím sa doma ...
    Pracuje...
    X