Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Najväčšia batéria na Slovensku

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • Miroslav Rojko
    Senior Member
    • Nov 2016
    • 1314
    •   

    Najväčšia batéria na Slovensku

    Bol som pozrieť na najväčšiu a najjednoduchšiu batériu, ktorú tu máme už pomaly 40 rokov.

    Choďte sa previesť, je to kúsok od diaľnice a z výšky nad 1100 mestrov aj pekné výhľady.

    https://www.seas.sk/pve-cierny-vah

    [priezvisko]@me.com
  • 1fisker
    Senior Member
    • Aug 2014
    • 1542
    •   

    #2
    Tam je povolený vjazd autám?

    Komentár


    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      ano, zákazové značky naspodu sú už vyše roka preč a sú tam umiestnené informačné tabuľe, kadiaľ k hornej a kadiaľ k dolnej nádrži
  • jux
    jux
    Senior Member
    • Apr 2015
    • 1378
    •      

    #3
    Bol som tam teslou v zime, cesta bola zladovatela, na tom 5 cm cerstvy sneh, bolo to zaujimave...
    No s tym, ze najjednoduchsiu by som uplne nesuhlasil - Mozno v case realizacie. Tie cerpadla/generatory maju kazdodennu narocnu robotu, ich udrzba stoji nemale peniaze, okrem nakladov na prevadzku a servis zariadenia su straty elektriny v systeme asi 25%. Dnes by to bolo uz neefektivne cenovo, prevadzkovo aj technologicky (a mozno by to uz nepreslo ani zasahom do prirody)
    Vie niekto spocitat kolko energie v MWh reprezentuje tych 3,7mil m3 vody s prevysenim 428m?

    Komentár

    • EV_Future
      Member
      • Mar 2018
      • 74
      •      

      #4
      Ja som tam bol 2x na bicykli z Popradu, celkom brutalna tura pocas stupania - hlavne v lete pri 30 stupnoch, ten rozpaleny asfalt a stojaty vzduch pri bezvetri, k tomu dotieravy hmyz, ktory si na mne pochutnaval.. Ale stoji to za to, velmi pekne miesto. Na aute to muselo byt o dost jednoduchsie Kolko sa dalo zrekuperovat pri ceste dolu?

      Komentár

      • Miroslav Rojko
        Senior Member
        • Nov 2016
        • 1314
        •   

        #5
        Dovolím si nesúhlasiť, udržiavať čerpadlá nie ja až také náročné, niektoré čerpadlá sú desiatky rokov v prevádzke.

        Polohová energia vody je E = m * g * h, t.j. 3 700 000 000 kg * 9,81 m/s2 * 428 m = 1 553 511 600 000 J = 431,531 MWh
        Naposledy upravené Miroslav Rojko; 17-06-2019, 11:09.
        [priezvisko]@me.com

        Komentár

        • Miroslav Rojko
          Senior Member
          • Nov 2016
          • 1314
          •   

          #6
          Pre porovnanie, najväčšia batéria Tesly (Austrália) o kapacite 129MWh stála 56 mil. €. Ak cykluje medzi 10 až 90% SOC, tak sa dá povedať, že Čierny Váh je 4 x väčší a jeho cena vyjadrená Tesla batériami by bola minulý rok 220 mil €. Degradácia žiadna, nádrž sa nezmenšuje. Koľko by stála v súčasnosti výstavba ČV neviem odhadnúť.
          [priezvisko]@me.com

          Komentár


          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Neviem ci je to pravda, no tvrdia, ze ta australska teslacka bateria sa zaplatila za 1 rok prevadzky. Elektrina v Australii je sice na nase pomery velmi draha, spickova este viac a cena okamziteho zabranenia blacoutu sa zrejme da len tazko vycislit, no aj tak to nieco hovori.
            Postavit bateriovu trva minimum casu, je to minimalny zasah do prirody, pricom nepotrebuje takmer ziadnu udrzbu ani prevadzkovych pracovnikov, pricom jej nabeh vybijania aj nabeh nabijania su zlomky sekundy, neporovnatelne menej ako u precerpavacky, tiez ucinnost je cca 90 %, takze oproti precerpavecke lepsia cca o 15%.

          • Peterka
            Peterka komentoval
            Upraviť komentár
            Pokial viem, tak precerpavacka je energeticky stratova, viac spotrebuje ako vyrobi. Akurat ze spotrebovava nocny- lacny prud a dodava v spicke resp. podla potreby siete. Ked som tam raz bol, isli cez den turbiny aj cerpadla- vraj maju zazmluvnene odbery a aby sa vyhli pokute, tak to islo neefektivne, ale to bolo pred niekolkymi rokmi...

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            No, ja ked som bol student v 80tych rokoch, tak sme mali exkurziu po SK elektrarnach a boli sme aj tu. Takze ta elektraren funguje uz min 35 rokov. TOlko baterie nedaju ani nahodou.
            A v svetle nasich atomiek ktore sa nedaju v noci vypnut je to vynikajuca vec. Ina vec je, ako utrpela priroda pri vystavbe... Ale to uz nezmenime.

          • Peterka
            Peterka komentoval
            Upraviť komentár
            z wikipedie:
            Čierny Váh je údolná vodná nádrž na Liptove, bola vybudovaná na strednom toku rovnomennej zdrojnice Váhu v 2. polovici 20. storočia. Je súčasťou systému priehrad Vážskej kaskády. Nádrž má objem 3,7 mil. m³ vody.
            Prečerpávacia vodná elektráreň je svojím inštalovaným výkonom 735,16 MW najvýkonnejšou vodnou elektrárňou na Slovensku.[1] Elektráreň bola uvedená do prevádzky v roku 1981. Priemerná ročná produkcia elektrickej energie je 370,8 GWh.[1]
            Vodné dielo pozostáva z dvoch nádrží, horná nádrž bola vybudovaná na krasovej plošine Vyšné Sokoly v nadmorskej výške 1 160 m n. m., dolná nádrž je klasická údolná nádrž v nadmorskej výške 733 m n. m. Voda sa prečerpáva z dolnej nádrže do hornej a podzemnými prívodmi prechádza cez turbíny. Zo siedmich turbín je jedna typu Kaplan, ostatné typu Francis. Prietok - 6× 30 m3s-1 + 1× 8 m3s-1.

          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Peterka predsa kazda akumulacia energie znamena, ze do akumulaceho systemu treba dat viac energie ako sa z neho da zobrat. Ide o to o kolko viac tam treba dat a kolko su naklady na take ulozenie. Ja len tvrdim, ze uz nastala doba, ked cena baterii a elektroniky k nim uz tak poklesla, ze komplet naklady na vybudovanie a prevadzkovanie uloziska elektriny budu uz dnes vyzsie pri vystavbe precerpavacej elektrarne ako pri bateriovom ulozisku.
            Je jasne, ze co bolo vybudovane sa bude pouzivat aj nadalej, no regulacia by bola efektivnejsia, keby sa viac automatizovalo nabijanie elektromobilov pocas prebytkov elektriny - nielen nocny prud, ale aj ine dynamicke vplyvy pocas dna. Pootm by ani nebolo treb amat tolko ulozisk na vyrovnanie. Na elektromobile by si majitel len nastavil, ze kedy chce mat kolko nabite a system by dodaval do kazdeho elektromobilu prave tolko energie, kolko treba aby to nesposobovalo problemy v sieti ale vyuzivalo prebytky s tym, ze cim vecsi casovy rozsah nabijania majitel poskytne, tym viac pomoze stabilite siete a tym dostane nizsiu cenu elektriny na nabijanie.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Ja by som tú ekologickú záťaž nevidel až takú. Hore je to nádherné, okolo zánovný rovný asfalt pre krásnu prechádzku s výhľadmi a sú to prírodné materiály (betón) a dole je to trochu širšia riečka - raj rybárov, majú tam aj povolený lov.

            A tiež si zoberte, že záťaž je aj vyrobiť baterku pre 4300 kusov Tesla S alebo X Long Range a namiesto takejto nádrže môže toľko áut dostať svoju baterku.

          • Peterka
            Peterka komentoval
            Upraviť komentár
            jux Jasne, mas pravdu, ak to berieme iba ako ulozisko energie. Ja som to myslel tak, ze do akumulatorov mozes dat bezplatnu energiu slnka z fotovoltiky a mas "ziskovy system", kdezto precerpavacka je v sumare energeticky stratova
        • Peterka
          Member
          • May 2017
          • 196
          •      

          #7
          Ja som tam bol viackrat na bajku, "obycajnom" na vlastny pohon. Vtedy tam bol este zakaz vjazdu autam a nadaval som, ked ma nejake smradlave predbiehalo a aj napriek zakazu ich tam chodilo dost. Pred niekolkymi rokmi (5-10) som bol aj v elektrarni na exkurzii. Bol tam iba jeden clovek ako "sluzba", vsetko je automatizovane, cerpadla/turbiny sa zapinaju dialkovo niekde z centraly podla potreby.

          Komentár

          • Miroslav Rojko
            Senior Member
            • Nov 2016
            • 1314
            •   

            #8
            Aj v CZ majú niečo ako my, ale ich najväčšia je stále výkonovo menšia ako naša. Aspoň niečo nám dopriali v dobách pražského centralizmu väčšie ako u nich.

            Práve vyšlo na mall.tv, má to ešte dve súvisiace videá.

            Straty potvrdil riaditeľ v rozhovore na 24%, takže jux mal hore pri Čiernom Váhu dobrý odhad.

            Čierny Váh v rozhovore nespomínajú, len nejaké poľské atď. Asi by nemohli ohurovať, že je jedna z najväčších v Európe, keď nie je ani najväčšia v strednej, ani z bývalého Československa.
            Největší přečerpávací elektrárna v České republice. Kompletní přečerpání trvá 7 hodin. Energie se vyrábí spouštěním vody dolů, což se děje ve dne, v noci se zase čerpá vo
            [priezvisko]@me.com

            Komentár

            • dango
              Moderator
              Gold Member
              • Nov 2014
              • 693
              •   

              #9
              Cesky CEZ ma pre svoje elektrarne pripravene virtualne prehliadky ( http://virtualniprohlidky.cez.cz/ ) a pre 4 z nich (OZE, 2xjadro a uhlie) pripravili aj moderovanu online prehliadku. Vyklad je menej technicky, ale mozno niekoho zaujme.
              Nechte se nabít poznatky o energetice virtuálně v elektrárně!

              Komentár

              Pracuje...
              X