Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

VW ID.3

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • jux
    jux
    Senior Member
    • Apr 2015
    • 1393
    •      

    Otazka na majitelov ID.3.
    Zvazujeme este kupu ID.3 zrejme tu s mensou bateriou.
    Potrebujeme jedno mensie auto ako je TM3, no chceme ho s zadnym nahonom, takze vychadza nam zrejme len ID.3. Pozeral som konfigurator ID.3 ... je to katastrofa. Prekombinovane, nejasne, nie je mi jasne co nakoniec z toho konfigu vyjde. Na druhej strane uznavam, ze koncern sa snazi a zasluzi si nejake moje peniaze.
    Otazky: - ako je to s tepelnym cerpadlom ID.3... je este stale tak neefektivne, ze sa neoplati?
    - nezrovnalosti s kapacitou baterie sa este nikomu nepodarilo objasnit?
    budem vdacny za kazdy dalsi nazor o ID.3.

    Komentár


    • milan84
      milan84 komentoval
      Upraviť komentár
      TC neefektivne a drahe. Bez zmeny vo fungovani/konstrukcii.
      Ceny novych aut su zial na maxime. Od jesene uz tusim 3. zdrazenie.
      Nezrovnalosti sa nepodarilo objasnit, vyzera to na novy pojem pre "netto" ako sme boli kedysi zvyknuti. T.j. je to asi kapacita, ktoru vies ulozit a nie vytiahnut z nej.
      O ID.3 mam dva testy, pozri ak si nevidel:
      https://www.youtube.com/watch?v=H_HhKAWZDTE
      https://www.youtube.com/watch?v=1bChmY45Jok&t

      Keby si mal realny zaujem dalej, kludne mi napis do spravy. Viem ti na importe preverit "moznosti starych cien", resp. nejake skladovky za lepsi peniaz ak by este boli.

    • Vilo
      Vilo komentoval
      Upraviť komentár
      Tiež mi príde ten konfigurátor neprehľadný, ale zas katastrofa to podľa mňa nie je.
      Tepelné čerpadlo som priplatil, pretože jazdím veľa aj v zime. Nemám skúsenosť s ID.3 bez neho, takže sa objektívne vyjadriť neviem koľko to pomáha. Môžem akurát poskytnúť svoje štatistky.
      Vonkajšia teplota 5°C, trasa 41km, priemerná rýchlosť 61km/h, spotreba 14,2kWh/100km (auto parkovalo vonku, teplota batérie 6°C, bez kúrenia)
      Vonkajšia teplota -1°C, trasa 276km, priemerná rýchlosť 71km/h, spotreba 16,8kWh/100km (auto parkovalo vonku)
      Vonkajšia teplota -3,5°C, trasa 78km, priemerná rýchlosť 66km/h, spotreba 21,5kWh/100km (auto parkovalo vonku, teplota batérie -5°C)
      Vonkajšia teplota -8°C, trasa 182km, priemerná rýchlosť 75km/h, spotreba 19,6kWh/100km (auto parkovalo v garáži, teplota batérie pred odjazdom 8,5°C)

      Čo sa týka kapacity batérie, deklarované je 62kWh, využiteľných 58kWh.
      Moje pozorovania a merania hovoria, že 0-100% je cca 54kWh a pod nulou sú ešte schované chýbajúce 4kWh - čiže cca 25km v extrémne obmedzenom režime s vianočným stromčekom na palubovke.
      Tie 4kWh pod nulou nemám 100% overené, pretože som na to ešte nemal gule. Na 0% som už bol, diagnostika písala 0,8kWh zostatok, ale ďalej som nešiel.

      Ale ak by mal niekto záujem to odskúšať a robil by mi podporné vozidlo pre nevyhnutný odťah, tak by som na to moje auto obetoval.
      Všetko čo som zatiaľ na YT videl bolo že to vyjazdili do 0%, došli na nabíjačku a vypočítali dojazd, ale myslím, že auto ešte desiatky km dá.

    • milan84
      milan84 komentoval
      Upraviť komentár
      Vilo enyaq mi po 16km pod nulou odmietol pokracovat viac ako cca 2kmh. skusil som aj vyp/zap bez zmeny. nepomohlo mu ani dotiahnutie k nabijacke aj na D rezime kusok. Tam sa uz nepohol vobec.
      Ak ti diag. pri 0 napisala 0,8kWh tak to mas tak na 5km max pri fukani na akcelerator.
      Nevieme sa zhodnut ani s Lubosom, ani inymi majitelmim ci ta kapacita ma byt a je ratana aj ta pod nulou alebo nie. Ale nevychadza to ani s nou.

    • Vilo
      Vilo komentoval
      Upraviť komentár
      milan84 Dík za doplnenie info. Enyaq má väčšiu batériu, tak aj dojazd pod 0% by som tam čakal viac ako 25km. Takže to veru nesedí...
      Možno sa tam aj ráta kapacita pod 0%, ale ak aj áno, je to podľa mňa nefér voči zákazníkovi, lebo tam už je jazda výrazne obmedzovaná.
      Našiel som výrobcu a kód článkov, ktoré sú tam použité, chcel som nazrieť do datasheetu výrobcu, z toho by sme vedeli veľa otázok zodpovedať.
      Bohužiaľ som sa k datasheetu nedogooglil.

    • nick81
      nick81 komentoval
      Upraviť komentár
      Ak si vezmeme novú EV6 77,4 ktorú sme merali, dalo to len 74,0kWh ,, dobitie 0-100 79kWh, Nový Enyaq Sportline bol 73,1, dobitie 78.. Vyzerá to na nový trend aspoň týchto výrobcov. Lebo napr. EQS bolo 107,8 netto na jazdu (dobitie 5-100 tam bolo 108kWh). Nie je to teda iba anomália starej Kony/eNiro, že sa dáva niekde netto na jazdu ako využiteľná.

      Čo ma desí sú merania Oliverovej ID4 a Press Enyaq z jesene. Obe mali 30 tis km a obe zhodne okolo 69,5kWh. 3,5kWh dole po 30 tis je dosť. Oliver hlásil, že bude mať na jar 40-50tis, tak spravíme ďalšie meranie, aby sme zistili či to bola len nejaká chyba merania (z 3 meraní sa nedajú robiť závery) , resp. to už neklesá hlbšie. Škoda, že nikto nemeral svoje auto cez čítače od začiatku.

      Milan do tvojho videa skúsim lepšie popozerať JSONY všetkých tých testoch, či sa tam nehýbu napätia pri 0-100 pri tých nájazdoch. Resp. už by som mal robiť nejakú tabuľku, kde sa budú všetky testy zapisovať.

    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      nick81
      milan84 Chlapci zlati prepacte za offtopic, ale robite neskutocnu (nad)pracu nielen na svojich autach, ale aj na vsetkych pozicanych novinkach. S tou bateriou v ID4 ste ma sice nepotesili, ale… Klobuk dole a vsetka ucta, dakujeme za taketo informacie, ktore pomahaju vsetkym sa spravne rozhodnut 🤓

    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      Este porovnanie vahy ID.3 s mensou a vecsou bateriou... V tabulkach som nasiel rozdiel az 130kg, je to skutocne tak? Pozrite prosim do technicakov ID.3 s mensou a vecsou bateriou, ake su uvadzane hmotnosti. Tiez ci ma ID.3 s vecsou bateriou moznost 18palcovych diskov.
  • dango
    Moderator
    • Nov 2014
    • 592
    •   

    jux ja mam v 58ke tieto udaje v TP:
    Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu

Meno:	Capture.PNG
Videní:	546
Veľkosť:814,6 KB
ID:	82091

    Komentár

    • Vilo
      Member
      • Sep 2017
      • 106

      dango To je zvláštne, že vidím toľko rozdielov voči mojej 58-tke. Mám tepelné čerpadlo, podvozok sport plus, matrix svetlá, ale auto je o14kg ľahšie. Vypisujú tie údaj od brucha, alebo máš niečo príplatkové čo robí taký rozdiel v hmotnosti?
      A vtipné je, že moje auto je o 2mm dlhšie. Asi som dostal tučnejší držiak ŠPZ ;-)
      Pripojené súbory

      Komentár


      • Taur
        Taur komentoval
        Upraviť komentár
        Cajti si pisu do TP ako im pride, mne raz pri prepise zmenili predny ochranny ram na tazne zariadenie ktore tam nikdy nebolo. Inokedy mi zo 4x4 spravili dvojkolku. Kedze ma nenapadlo dokladne TP kontrolovat (nevedel som ze ich rucne cele prepisuju, logicky som myslel ze len edituju maitela), tak sa na to ze mi zmenili pocet hnanych naprav prislo az pri dalsej STK ked im neychadzali hodnoty pre dvjkolku. A na ten ram az po rokoch ked na STK ich zacali riesit/komtrolovat, dovtedy si ani na STK nevsimli resp. im to boloj edno.

      • dango
        dango komentoval
        Upraviť komentár
        mozno to tazne urobilo rozdiel? neviem, nic ine ma nenapada, co by to mohlo byt

      • Miroslav Rojko
        Miroslav Rojko
        Senior Member
        Miroslav Rojko komentoval
        Upraviť komentár
        Ta dlzka vozidla byva na nemeckych autach rozdielna pri inych styling packetoch. Staci troska iny tvar naraznika vo vyssej vybave. Ine znacky na to kaslu ale nemci su pedanti, mal som to tak tiez pri par nemcoch.
    • jux
      jux
      Senior Member
      • Apr 2015
      • 1393
      •      

      dango Vilo Obaja ste zrejme kupovali ID.3 na Slovensku. Predajcovia vam dali k autam CoC? Mate udaje v CoC rovnake ako v technicakoch ?

      Komentár

    • Vilo
      Member
      • Sep 2017
      • 106

      jux Pozerám a ak DE dekódujem korektne, tak mi TP s CoC sedí.
      Pripojené súbory

      Komentár

      • jux
        jux
        Senior Member
        • Apr 2015
        • 1393
        •      

        Pre I'd.3 prave radikalne zjednodusili configurator. Kopa veci sa uz neda objednat.

        Komentár


        • dango
          dango komentoval
          Upraviť komentár
          A vytvorili "easy" model .... strasne casto menia tie konfiguracie a balicky; Dokonca uz odstranili 77ku verziu. A nemoznost objednat MATRIX svetla - tak to je vrchol....
          Naposledy upravené dango; 10-02-2022, 13:44.

        • Vilo
          Vilo komentoval
          Upraviť komentár
          :-o už sa dá fakt len farba vybrať, disky, tepelné čerpadlo a tá zbytočná guľa
          Tak to som trafil asi najlepšiu verziu konfigurátora, keď som kupoval...
          Naposledy upravené Vilo; 10-02-2022, 13:57. Dôvod: typo

        • tommik
          tommik komentoval
          Upraviť komentár
          Vitajte vo svete Japonca. Jedna výbava, jeden motor, rozdiel len vo farbe

        • Taur
          Taur komentoval
          Upraviť komentár
          Jedna vybava nevadi ked je to fulka.

        • tommik
          tommik komentoval
          Upraviť komentár
          No len to by museli nechať tú najväčšiu batériu, s ktorou práve mi to auto dávalo ako taký zmysel. Bohužiaľ to sa nestalo.

        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          Ma tu niekto na fore ID.3 s vecsou bateriou? Chcel by som sa pozriet aku ma pohotovostnu hmotnost voci ID.3 s mensou bateriou, ktorych je tu na fore viacej. Podla tabuliek je ID.3 s vecsou bateriou tazsia o 130kg, co u mna znamenalo ze ID.3 s velkou bateriou nechcem. Tiez velka bateria nedovoluje niektore priplatkove vybavy. Vecsia bateria znamena standardne len stvormiestne ID.3, sice sa da dokupit piate miesto, no potom sa uz neda do auta nalozit takmer ziadna batozina (podla vahy pasazierov) aby sa neprekrocila celkova hmotnost auta.
      • jux
        jux
        Senior Member
        • Apr 2015
        • 1393
        •      

        Id.3 a zrejme vsetky klony, podobne ako citigoe a spol sa neda nabijat teslackimi UMC 1, 2 ani wallboxom HPWC. Ne VW, ktore som trstoval vsetky idu nabijat teslackimi UMC aj HPWC.
        Naposledy upravené jux; 10-02-2022, 12:52.

        Komentár

      • jux
        jux
        Senior Member
        • Apr 2015
        • 1393
        •      

        Fisker: ani predajca nevie, tiez bol sokovany, este vcera nemal ziadne info. Zrejme nemaju/nebudu mat niektore elektronicke komponenty. Najsmutnejsie su tie matrixy, ktore ma VW skutocne dobre. Tak ponukaju len co budu vediet poskladat. No terminy dodavky teraz nakonfigurovanych budu vraj aj tak az na konci roka.

        Komentár

        • jux
          jux
          Senior Member
          • Apr 2015
          • 1393
          •      

          Vilo, zaujimave, asi ina verzia HPWC ako mam ja.

          Komentár

        • milan84
          milan84
          Senior Member
          • Jun 2015
          • 740
          •   

          čipy, čipy, čipy. VW to tusim zasiahlo paradne. Snad najviac. Nepozeral som ine trhy, dost mozne, ze tam bude vacsi vyber ako u nezaujimavych Slovakov.
          Julo a ostatni, co ste zohnali demo, alebo skladovku, dobre ste urobili. Tento rok sa uz asi moznost inej vybavy (hlavne tie matrixy) nebude dat !

          Komentár


          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            Na jednej strane ma tato situacia aj "tesi". Z ekologickeho hladiska sa vyrobi menej aut a viac sa zutilizuju sucasne. Aj autobazare preriedli

          • Wilo
            Wilo komentoval
            Upraviť komentár
            Ale tiez sa dlhsie nechaju v obehu starsie auta s vyssou emisnou triedou. I ked vyuzitie starsieho smradlaka je asi stale ekologickejsie ako vyroba noveho nizkoemisneho.

          • Taur
            Taur komentoval
            Upraviť komentár
            Wilo Ale aj z dlhodobeho pohladu? Vravis ze by bolo pre ekologiu lepsie zrusit/znizit naroky emisnych a technickych kontrol nech sa vek vozoveho parku cim viac zvysuje?

          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            Podľa mňa veľa ľudí má auto ako nástroj na premiestňovanie do práce a nepotrpia si na výbave akou sú veľké LCD a pod.
            Keby robili také modely, ktoré majú len minimum výbavy, bolo by to lacnejšie, ekologickejšie, možno 40% ľudí by to stačilo. Lenže to by na toľko nezarobili, takže také auto neponúknu.
            Ďalší faktor je, že v dnešnej dobe nie je problém spraviť podvozok, ktorý by vydržal 25 rokov. Keby bola platforma, na ktorej by sa dali modernizovať len pokazené/zastaralé komponenty desiatky rokov, bolo by to lacnejšie a ekologickejšie. Ale opäť by to znamenalo menej peňazí pre automobilky, takže touto cestou nepôjdu.
            A ešte jedna vec - v civilizovaných krajinách je možné prerobiť ICE auto na BEV auto. Ekologicky to dáva zmysel a dá sa to spraviť bezpečne.
            U nás to legislatíva neumožňuje. Proste by som s ICE autom prerobeným na BEV neprešiel cez EK, lebo by nemali kam vopchať sondu.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Vilo nielen v civiizovaných krajinách ale aj v Čechách si prerábali spaľováky na elektromobily. Niečo o tom viem, nakoľko som mal o to kedysi záujem a bola to len z núdze cnosť, odradila ma napr. nemožnosť klimatizácie alebo dopracovanie kúrenia za cenu staršieho spaľovacieho auta, tiež baterky nebolo kam dať a zaberali väčšinu kufra. Veľa áut nemalo kúrenie, ostávali v nich manuálne prevodovky a ani sa nemohlo majiteľom snívať o takej efektivite (spotrebe) ako majú súčasné EV. Keď začali byť EV sériovo vyrábané, väčšina týchto prerábok ostala len ako exponáty a kúpili si normálne EV, kde funguje všetko, čo sa od auta očakáva.

          • mozeg
            mozeg komentoval
            Upraviť komentár
            Vilo ICE sa da legalne prerobit na BEV, je to ale veeela papierovaciek a privela penazi za malo muziky. Za dalsie musime prestat spalovat fosilne paliva, je jedno ci v autach alebo elektrarnach, teplarnach... Vsetko zavisi od vyroby elektriny aj vysoke pece na ocel aj cementarne aj .... POtrebuejeme viac obnovitelnych zdrojov, atomky, studenu fuziu. Spotreba elektriny sa zvysuje a bude zvysovat, pretoze aj "treti svet" (dnes uz tretim svetom nie je) bude chciet ako zijeme my a na to potrebujeme sakra vela elektriny.

          • mozeg
            mozeg komentoval
            Upraviť komentár
            A opat za chipovu krizu simozu automobilky same, nech tam prestanu pchat 45nm +, m chipy za par centov a prejdu na vyrobu ktora fici. Telefonov, tabletov je dost len tam nie su 20r vykopavky chipy.

          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            mozeg áno, technicky vzaté sa to dá. Jedna z požiadaviek je súhlas výrobcu. Ako reálne vidíš, že posielaš do Japonskej (alebo ktorejkoľvek inej) automobilky vypracovanú dokumentáciu prerábky auta a oni Ti odpíšu: "Nie je problém, Váš návrh na prerábku schvaľujeme"?
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko Vo väčšine bodov máš pravdu, ale zároveň treba brať do úvahy, že keby to bolo legálne, existovali by firmy, ktoré by sa tomu venovali a teda ceny by boli dostupnejšie a technické riešenia prepracovanejšie.

          • Wilo
            Wilo komentoval
            Upraviť komentár
            Taur co je dlhodoby pohlad? Ked mas uz vyrobene 15 rocne auto vs novy elektromobil, tak ten spalovak proste bude ekologickejsi, lebo mozno pozije este 5-10 rokov a potom pojde do srotu, kedze uz nebude rentabilne alebo technicky mozne ho zmysluplne udrzat pri zivote (cest vynimkam), ale za tu dobu ani zdaleka nevyprodukuje uz tolko emisii aby sa vykompenzovala vyroba a prevadzka noveho BEV. Keby sme brali povedzme 5-rocny spalovak alebo uplne novo vyrobeny, uz to bude samozrejme ine. To co uz bolo raz vyrobene, treba vyuzit na maximum, je to zvacsa to najviac ekologicke rozhodnutie

          • EV_Future
            EV_Future komentoval
            Upraviť komentár
            Wilo ekologia nie je iba o pocitani emisii CO2. 15-rocny spalovak bude ludom dymit rakovinotvorne latky rovno pod nosom a k tomu neprijemne hucat/vrcat. Aj emisie hluku su neprijemne, rovnako ako emisie jemnych prachovych castic. A to vobec nehovorim o dalsom parametre mimo ekologiu - a tou je bezpecnost 15- a viac rocneho auta oproti modernym autam. Staci pozriet zopar prikladov, ako dopadne nehoda, kde nabura stare auto do moderneho. Dnesne moderne auta povacsine koncia so "skrabancami", zatial co stare jazdenky su zdemolovane v takom rozsahu, ze len velmi vzdialene pripominaju automobil. Ja by som uz len kvoli bezpecnosti nechcel take stare auto, ekologiu stranou.

          • Wilo
            Wilo komentoval
            Upraviť komentár
            EV_Future ved to je uplne v poriadku. Ak sa stare auto rozbije, tak sa ukonci jeho zivot, a v ramci totalnej skody sa poberie do srotu este skor. Jeho uzitkova hodnota bude stale spocivat v tom, ze zachrania aspon par nahradnych dielov, ktore zas zuzitkuje niekto iny, a nebudu sa musiet vyrabat. Zivotny cyklus tohto auta sa uzavrie a hotovo. Majitel sa mozno zabije, ano, ale to je jeho rozhodnutie, ze na takom aute jazdil, bezpecnost nema s ekologiou absolutne nic spolocne.

            To ci take auto produkuje nadmerne mnozstvo skodlivin uz je zalezitostou regulatora, legislativy a pravidelnej kontroly technickeho stavu. Aj 15-rocne auto moze byt “zdravsie” ako novy model, ktoremu mlady zasran vymontoval vyfuk a vymenil za tuningovu ruru, len nech to lepsi huci to, ze vela ludi si dava vypinat riadiacu jednotku pre davkovanie a kontrolu AdBlue uz ani nehovorim. Proste ludia su vynaliezavi, toto nema nic s vekom auta. To stat kompletne zlyhava pri kontrole. Btw, nove priamovstrekove benziny su este skodlivejsie ako stare, tie mikrocastice su tak male, ze ich nezachyti ani filter, a su silno rakovinotvorne lebo ich nezastavia ani prirodzene bariery v ludskom tele, preto su stale tlaky na to, aby mali aj vsetky benziny obdobu DPF filtra, a stale nemaju. Starsie benziny s nizsou ucinnostou produkovali vacsie casticky, s ktorymi si lahsie poradil aj ludsky organizmus a neboli tak skodlive. Nie je vsetko ciernobiele
        • jux
          jux
          Senior Member
          • Apr 2015
          • 1393
          •      

          Nezobral som skladovku ani predvadzacku.
          Nakoniec som objednal pred par dnami standardne takmer max. vybavu, ked to islo este podla povodneho konfiguratora s tym, ze predajca mi zarucil, ze do septembra auto bude.
          Cena je za move auto samozrejme vyssia, no nechcel som auto o ktorom neviem kedy bolo vyrobene.

          Komentár


          • milan84
            milan84 komentoval
            Upraviť komentár
            konfiguraciu mas naozaj stedru a vybornu. Tak uz len aby dodrzali ten datum. Asi nebudem hadat, ked poviem, ze si bol posledny co si mohol na Slovensku vyskladat pouzitelnu ID3 a za rozumnejsiu cenu.
        • dango
          Moderator
          • Nov 2014
          • 592
          •   

          Dolezity update 2.4 pred 3.0 (tyka sa to aj ID.4)
          -u dealera vymena 12V baterie
          -update control unit

          1. zoptimalizovane zohrievanie baterie (idealne na kratke trasy)
          2. bateriu zohriat zo siete (toto ma najviac stvalo, ze doteraz nebola moznost)
          3. navysenie DC vykonu verzie 58kwh na 120kW
          4. planovac nabijania konecne bude fungovat spravne

          Mali by sme byt kontaktovani VW, netreba sa hlasit u majora Halusku

           

          Komentár


          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Nechapem vymenu 12V baterie na takmer novom aute. Cim dalej tym viac ma znepokojuju dalsie nejasne a nedotiahnute veci na id.3 ktoru som objednal. Dufam, ze to neolutujem. Chyba mi, ze pri tomto update nevylepsili tepelne cerpadlo.
            Viem, ze aj prve tesly mali problemy s 12V bateriou, no to bolo davno. Dnesne auta by problem z 12V bateriou nemali mat. Moja takmer 6rocna X-ka ma povodnu 12V bateriu, tiez nase 8 a 7 rocne i-miev-y maju povodnu 12V bateriu.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Tie 12V batérie sú problémom aj u Kony a tá je na trhu dlhšie, na mojej starej Kone novému majiteľovi tiež už menili 12V baterku, vydržala 3 roky. Evidentne dobíjanie 12V a dimenzovanie kapacity 12V baterky nezvládajú viacerí.

            Len neviem
            jux, či stihneš tú ID.3 na dotáciu, lebo už je niekoľko týždňov zastavená výroba ID.3 kvôli káblovým zväzkom z Ukrajiny a stále nemajú riešenie. Tým sa automaticky posúvajú všetky objednávky. Na druhú stranu ak majú vo VW hlavu na krku, urobia to čo Tesla a budú uprednostňovať objednávky s najvyššou výbavou (cenou), ale na to by som sa nespoliehal. Tiež MHSR má možnosť posunúť termín na nákup v odôvodnených prípadoch.

            Ja som poučený z čakania na prvý Ioniq ako to je s autami z výroby, na termín má vplyv všetko, aj prdnutie si jedného človeka na druhom konci sveta a preto sa radšej objednávkam z výroby vyvarovávam. Aj Teslu som kupoval ako už vyrobenú na lodi, čakal som mesiac na dopravu. Aj keď je taká doba, že sa niekedy nedá inak. Teraz mám objednávku na Y a tam čakám do júla 2022 aby boli už v Berlíne vyrobené. Ale Tesla sa zatiaľ nechystá posúvať termín a doprava tiež nie je z iného kontinentu.

          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            jux Na Tvojom mieste by som sa neobával. Tie veci ohľadom SW sú dlhodobo frustrujúce a stále na to všade frflem. Ale čo sa týka kvality spracovania, jazdných vlastností, komfortu - celkovo HW (s výnimkou failu ohľadom nepodsvietených tlačítiek) je to výborné auto.
            Keby som sa mal rozhodnuť znova, kúpil by som ho znova, stále nie je na SK trhu lepšie auto v tej cene.
            Tie SW veci sú otravné, ale komfort, spoľahlivosť a bezpečnosť sú dôležitejšie ako tie "smart" fičury, ktoré fungujú zle alebo vôbec.

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            BatteryLife tam spominal, ze je tam ine cyklovanie, ako si VW predstavoval - ale nepovedali mu viac info. Ja som zatial za ten presne 1 rok nezaznamenal problem s 12V, aj ked auto stalo v mrazoch cez 3 tyzdne

          • Catchcash
            Catchcash komentoval
            Upraviť komentár
            koli 12V baterii je zvolavacka na Citigo mozno nejaky koncernovy problem...nie je problem so samotnou bateriou ale s tym ze palubny system ju vybija tak tam len nejaky soft novy nahrali alebo nieco co by to mal poriesit

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            plne suhlasim s Vilo nazor

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            "stále nie je na SK trhu lepšie auto v tej cene"

            Asi vtip, nie ?

            ID.3 sa predáva za rovnaké ceny ako napr. Ioniq 5 v menšej výbave a aj napriek niektorým chybičkám I5, ktoré nie sú tak zásadné ako u ID.3 je to auto o triedu alebo dve väčšie a s bohatšou výbavou a väčšou batériou.

            Priameho zrovnania dojazdu starej Kona a ID.3 58 kWh som sa osobne zúčastnil.

            ID.3 ohúrilo rečami o úžasnom software, ktorý po vzore Tesly bude mať OTA, vedieť updatovať aj iné riadiace jednotky ale zrovna s tým software sa najviac pasujú a nie je to ešte ani podľa predpovedí pred uvedením auta. Príbeh o účinnosti tep.čerpadla, kedy aj taký moloch a zatĺkač ako VW zákazníkom vracal peniaze za príplatok, je ďalšia čerešnička.

            Nehovorím, že je to zlé auto, aj ja som ho chcel skúsiť, ale keď berieme čisto hodnotu za peniaze, nie je zrovna etalónom. Ako každá automobilka, v niečom je dobrá a v niečom zaostáva a ide o namiešanie toho koktailu. Zadný náhon je veľké plus, mohli dopracovať ťažné aj na ID.3, predsalen je to to isté ako ID.4, kde umožňujú ťahať.

          • mozeg
            mozeg komentoval
            Upraviť komentár
            Priklanam sa k
            Miroslav Rojko, to auto stoji 46k s 58kWh baterkou. Okrem toho vsetkov konfiguratore okresali a uz nic sa neda doobjednat. Za 46 sa da kupit uz aj EV6 so 77kWh baterkou v konfiguracii AIR (stale davaju 8% zlavu).

          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            Budem musieť ísť na skúšobnú jazdu na Hyundai Ioniq 5, aby som vedel objektívne posúdiť komfort a kvalitu.
            Ale cena pri rovnakej výbave je zhruba o 10% vyššia pri Hyundai.
        • dango
          Moderator
          • Nov 2014
          • 592
          •   

          a s 3.0 v druhom polroku plno novych funkcii (na 77kwh verziach zvysenie nabijania na 135kW)


           

          Komentár


          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            - Automatické parkovanie s príplatkovou výbavou park assist +. Automaticky zaparkuje na parkovacom mieste, ktoré je dostatočne veľké, aby na ňom zaparkoval aj menej skúsený vodič - to nepotrebujem
            - Travel assist. Vylepšenie funkcionalít, ktoré skúseného vodiča len otravujú (lane assist) - to nepotrebujem
            - Vylepšený voice control - na SK trhu nefunguje - že by tento update zaviedol voice control na SK trhu? Normálne ma voice control skôr otravuje ako zaujíma, ale keďže nie sú podsvietené tlačítka pre kúrenie, voice control by som uvítal
            - zvýšenie nabíjacieho výkonu z 100kW na 120kW. Marketingovo to znie dobre. Avšak ak 5% z nabíjaní, ktoré nerobím doma nabíjam v 2% prípadoch na UFC nabíjačkách a zrovna tam prídem s baterkou vymlátenou pod 10%, dostatočne zohriatou a budem schopný využiť výkon nad 100kW na pár minút a v optimálnom prípade sa mi skráti čas nabíjania o 3 minúty oproti súčasnému obmedzeniu na 100kW - to nepotrebujem
            - Zobrazenie SoC na displeji - konečne
            - Battery care - to čo sa doteraz dalo nastaviť sliderom v granularite po 10% sa bude dať obmedziť na 80%? Ak to neprináša nič sofistikovanejšie (napr. zohrievanie batérie v chlade, pričom bežne to nerobí - obetovať dojazd pre dobro batérie), tak je to úplne zbytočné.
            - Oprava bugov - ktorých? nevieme

            Takže keď to zhrniem, tento veľký update prinesie cutting edge technológiu zobrazenia SoC na displeji a bližšie nešpecifikované opravy bugov. A update príde v júli až decembri (pôvodne sľubovali začiatkom 2022).

          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Skutocne ten update príde v júli až decembri?
            Ved to ma byt ota update. Pripada len mne divne, ze vo velkom preberaju update, co bude o pol roka. Som zrejme ovplyvneny castymi updatami na nasich teslach, ale pol roka na ota upate je smutne az smiesne. Veril som, ze VW sa posuva dopredu, no toto ma sklamalo.

          • tommik
            tommik komentoval
            Upraviť komentár
            Návrat 77kWh verzie do cenníka nič?

          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            jux Je to hamba u VW s tými aktualizáciami. ID.3 je na trhu cca 1,5 roka, v SW je stále plno chýb, bola zatiaľ len jedna aktualizácia (2.3), pričom ani tú ešte všetci nemajú, niektorí museli ísť do servisu, aby im umožnili prijímať OTA, teraz vraj budú zvolávať do servisu znova, aby tam nahrali 2.4, aby 3.0 mohla ísť vzduchom.
            Proste bordel.

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            Ano, tiez z toho zhrnutia co bude v 3.0 je pre mna prakticke zobrazovanie % a teploty na IC. Ostatne absolutne zbytocnosti. Ta (pre mna neocakavana 2.4) ma potesi viac, ze sa zjemni to ranne ohrievanie baterie a bude moznost ju ohriat este na kabli a zacne fungovat aj planovac nabijania. 100kW DC som vyuzil za ten rok asi 3x, tych 120kW pre mna nebude mat ziaden vyznam

          • milan84
            milan84 komentoval
            Upraviť komentár
            Vilo rozoberal som dost dopodrobna v mojom ostatnom videu fungovanie a tie podmienky aktualizacii. Neviem ako by si vzduchom prijal aktualizaciu na vymenu 12V baterie. VW sa uci a je jasne, ze nie vsetko je hned idealne. Ale za ten rok a pol na tom pracuju, vylepsuju. Pre niekoho je zvysenie nabijacieho vykonu, resp. celkove skratenie nabijania nepodstatne a chce radsej update prdov v aute. Kazdy sme iny.
            Jedine, co sa moze VW objektivne vycitat je meskanie, resp. slabsia informovanost. Ale to opat plati prevazne na mensich trhoch, kde proste tie informacie (oficialne) nema ani zastupenie od materskeho koncernu.
            Naposledy upravené milan84; 23-03-2022, 19:23.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            "Pre niekoho je zvysenie nabijacieho vykonu, resp. celkove skratenie nabijania nepodstatne a chce radsej update prdov v aute. Kazdy sme iny."

            Veľmi skreslený pohľad. Prdy neboli updatované dávno, zatiaľ čo nabíjací výkon za polroka konkrétne na mojej M3 zvyšovali dvakrát ako si v praxi overili nové LG batérie a bez ovácií ako keby dali dvojnásobok. Niekto zdvihne zo 125kW na 130kW a to ešte nemajú doriešený coldgate, takže pol rok aj tak ten prd o ktorom píšeš, platné a skrátenie minimálne.

            Za polrok mi prišlo asi 5 updatov a všade boli aj nové funkcie. VW básní o software 3.0 už štyri mesiace a ďalší ¾ rok to bude trvať až to dostanú všetci ako uviedli - do konca 2023 postupne.

            Asi tak k tým updatom, keď sa niekto chce navážať do niečoho, čomu nerozumie - tu na doštudovanie:

            https://www.notateslaapp.com/software-updates/history/

          • milan84
            milan84 komentoval
            Upraviť komentár
            ano vieme, ze mas najlepsie auto a som rad, ze to pripominas. Co by sme inak robili.
            Max vykon v peaku je jedna vec, doba skratenia celkoveho nabijania zaujima viac. Pri 3.0 to ma byt citelne. Az prax ukaze o kolko a za akych podmienok. Asi sa zhodneme, ze stale je malo automobiliek, ktore prijatelnym sposobom auto neprestajne vylepsuju takymto sposobom updatov. Nikto ti nepovedal, ze to tesla nezvysovala. Pozri sa vsak do historie, ze tam to islo aj opacnym smerom - Kikove Xko atd. Spytaj sa ho, ci bol vtedy nadseny z takeho pristupu.
            Ano, VW basni uz o 3.0 dlho a napisal som, ze je to objektivna kritika. Niekto vsak basni o napr. cybertruck alebo semi niekolko rokov a stale nic. Takze treba sa pozerat na vsetky znacky triezvo a zmierit sa s tym, ze kazda ma ine vyhody a ine nedokonalosti/sluby.

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa
            Senior Member
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Milan ma pravdu!
            Prišla verzia 11, doje..li cely UI a ani len nové prdy tam nie sú!
            Takto sa teda užitná hodnota nezvyšuje 😁.
            Preto som ostal u verzie 10.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Jirko, to je dobre, ze je moznost ostat bez zmien ak Ti nevyhovuju. Dufam, ze aj konkurencia ma taku moznosť.
            Na druhej strane si minorita, ja ako aj vacsina som zmeny v UI, ktore prinasa najnovsie trendy v ovladani ako to pozname aj z poslednych verzii iOS, OS X ale aj Windows 11 privital. Moznost pripinat si na listu vlastne ikony a navyse k nim zoznam najpouzivanejsich mi vyhovuje ako mat tam na stalo tie, comurcila Tesla. Na zjednotenie prevadzkovych informacii a nastaveni pod ikonku Auto som simtoez velmi navykol.

            Milan, zasa vypichujes jednu vec, co museli urobit na ochranu baterie ako bulvar oproti desiatkam vylepseni. A navyse to len pomohlo, Kiko ma viac casu na socialne siete na nabijackach a sme za jeho humor aj rady pre komunitu vdacni. Malokto tak nezistne pomaha ludom okolo seba.

            Kto otvoril odkaz, urcite videl ako jedna aktualizacia od Tesly obsahuje veci tolko ako jedna aktualizacia od VW. Akurat ze od Tesly to chodi minimalne mesacne a navyse reaguje aj na konkurenciu a robi uplne nove funkcie a doplna aj take, co prisli ako novinky od konkurencie.

            Dal som do uvodzoviek zhrnutie, na ktore som od Teba reagoval. Urazat majitelov Tesiel, ze im stacia prdy … a to len pre vlastnu neznalost, nie je fer. Tak potom zasa osobny prispevok na mna, ano ako inak cakat argumenty a vecnu debatu, ktora v tomto vlakne bola dovtedy, ze. Tak zakontrujem a odpoviem rovnakym metrom a mozno zbadas rozdiel vecnej debaty a slovnych utokov na skupinu alebo jednotlivca :
            Ja viem, Tesle nestaci zasvietit celovkou pri farani v jame na podvozok aby si pochopil, co vsetko poskytuje. A ano, vyberam si dlho a vyberam tak, aby som bol spokojny, ked si na rok, dva kupujem auto a ani nemam problem otvorene pisat, co sa mi znepaci a preco zavrhnem aj nieco, co sa zmenilo k horsiemu.
            Auta sa snazim citit a poznat a mojmu vyberu predchadza dlhy cas informacii a skusenosti od realnych majitelov. Nie je to ako sa povozit a okecat bez hlbsieho sa vzitia s autom, to chapem.

            .
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Naposledy upravené Miroslav Rojko; 24-03-2022, 04:56.

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa
            Senior Member
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Dúfam, že si pochopil že srandujem.
            Je mi jasne že časom v. 11 pridané funkcie prevážia to prekopanie.
            Mne najviac vadí to, že už nevidím zobrazenú spotrebu tripu ale musím klikať viackrát do menu aby som videl ako na tom som.
            Dúfal som, že to tam vrátia ale nevyzerá to tak. Ale možno si odvyknem 😁

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Dobre, ze hovoris. Zobral som to vazne, hovorim si, ze ked si “GrandPa”, tak nove veci uz prijímas pomalsie

          • SKolja
            SKolja komentoval
            Upraviť komentár
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko Ja by som tu neriesil nejake zabo-mysie prdy. OTA je super vec, VW sa rozbieha trocha pomaly ale aspon drzi liniu. Mna na tomto pristupe celom najviac irituje ze postupne zmiznu fyzicke ovladace (samozrejme nie z existujuceho auta). Jednoduchsie sa pridavaju funkcie ked netreba riesit fyzicke umiestnenie tlacitiek. A ako
            Jiri GrandPa
            Senior Member
            Jiri GrandPa hovori, nekonecne prekopavanie UI je nieco, co vie pekne nahnevat a zaroven nie moc dobre vplyva na bezpecnost. Ale znizovanie nakladov nepusti.
            Druha vec je management baterie, ci uz nabijanie alebo termomanagement, tu je OTA naozaj nieco so vie velmi vyrazne prispiet k predlzeniu zivotnosti auta. Tu by som ocakaval castejsie updaty (podla toho ako sa s postupom casu budu zbierat data z realnej premavky) ktore nemusia vzdy byt smerom k zepseniu uzivatelskeho komfortu.

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            Co mna zarazilo, ze cele mesiace sa tu hraju ody na 3.0 kam rovno preskocime a nasledne pride joutuber a povie nie nie. Este tu bude dolezita 2.4 a este si vsetci zajdeme ku obchodnikovi, lebo riadiacu jednotku treba updatnut v servise. Pozrel som si Milanove video a zial malo pridanu hodnotu 0, lebo len sa zopakovali davno zname frazy a ani pan z VW netusil, ze nejaka 2.4 bude a budu sa menit baterky a riadiaca jednotka... Ako som spomenul vyssie, na 3.0 sa mozem vyprdnut, lebo zahrna zbytocnosti, ale 2.4 bude dolezita oprava bugov

          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            SKolja Zasadne prerabky UI boli u tesly dve za 6rokov, kazda podla mna k lepsiemu.
            Objednal som id.3 ciastocne ako podporu koncernu, lebo urobil pokrok, no oba tu spominane updaty su v podstate o nicom.
            OTA malo fungovat davno. Bavit sa o dalsom pos..tom update co neriesi klucove problemy (TC, kapacita baterie) je smutne az smiesne. Navyse nikto vlastne nevie, kedy update dostane.
            Kolko maju predanych aut, ze ich chcu updatovat mozno pol roka? ID.3 som objednal kvoli rozmerom, manzelke je TM3 velka, nechce na nej jazdit. Nebolo na vyber, mensie auto s zadnym nahonom mi vyslo len id.3.

          • SKolja
            SKolja komentoval
            Upraviť komentár
            jux suhlasim s tebou, momentalne v segmente mestskych/kompaktnych aut id.3 (ak nepocitam CUPRA Born) nema konkurenciu. Ale s tym SW si riadne zavarili. Ucia sa za procesu, nic ine im nezostava. Bohuzial to vyzera tak ze v tejto generacii MEB platformy k nejakemu zasadnemu zlepseniu nedojde.

          • nick81
            nick81 komentoval
            Upraviť komentár
            Je to celkovo smutný stav. Aspoň také prkotinky ako zobrazenie SoC na clusteri mohli dať do 2.4, resp. hneď nejakým medzi updatom. Celkovo pri všetkých testovaných autách boli niektoré veci dosť nedotiahnuté a nezáleží na tom či má auto OTA, alebo nie.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Sice nedotiahnute ale lepsie ako v predchodcovi eUp, kde si percento baterie tipujes podľa polohy ručičky palivomera alebo sa musis pripajat do apky.

            Softvér, ktorým sa chceli odlíšiť od H/K a iných, je vlastne teraz ich najväčšou slabinou. Ale keďže je to softvér, dá sa to updatovať. Nepotrebujú na to ani káblové zväzky z Ukrajiny, takže mohli by posíliť tím programátorov. Myslím, že na kvalitu software nemá vplyv ani pandémia ani vojna, a nie sú na to relevantné výhovorky, len konštatovanie, že to nezvládajú.

            Aj ColdGate poriešili, v poslednom Bjornovom 1000km challenge nabijal Seat Born ako divy 130kW vykonom.

            Myslím
            jux, že si zle nevybral, už len pre ten ColdGate, na ktorý iní kašlú a VW sa posnažilo. Čo iné v tej veľkosti ? A možno prekvapia a za pár mesiacov najmú nejakých Slovákov, čo im to tam poriadne naprogramujú.
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Naposledy upravené Miroslav Rojko; 24-03-2022, 12:15.

          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            "učia sa procesu", "je to od nuly nový SW" a pod. takéto tvrdenia neberiem
            Tesla má pomerne často prešľapy, zriedka ich kritizujem. Nie som Tesla Fanboy, ale je to úplne nová automobilka, ktorá si svojou inovatívnosťou vydobila miesto na mimoriadne konkurenčnom trhu. Majú také tempo inovácie, že nie je možné aby po ceste nerobili chyby.
            VW je na trhu takmer 100 rokov a nie je to ani malá ani neskúsená automobilka. Ak len minulýrok zistili, že konkurencieschopné autá majú stále viac a viac SW, tak zaspali na vavrínoch.
            Ďalšia vec - nedodržujú ani čo sami sľúbia.
            OTA updaty každých 12 týždňov - čakáme už zhruba rok a pol.
            SW 3.00 ohlásili nejako na jeseň 2021, že Q1 2022 príde. Q1 vyhlásili, že SW 3.00 príde Q3 alebo Q4 2022.
            Tesla mešká s termínmi tiež, ale vôbec sa nečudujem, často sa jedná o cutting edge technológie, ktoré nikto iný doteraz v automobilovom priemysle nezaviedol.
            VW mešká so závádzaním industry standard riešeniami. Napr. odomykanie cez APP - tvrdia že sa to nedá, pričom iné automobilky to mali už pred 5 rokmi. Aplikácia mi ukazuje aktuálny stav nabitia batérie, svieti tam, že je to 2 minúty stará informácia, pričom auto má úplne iný stav nabitia - auto 2 dni neposlalo stav na ich server a ich server prezentuje starú informáciu ako novú, pretože aplikácia to stiahla pred 2 minútami zo serveru.
            Ja nechcem aby VW mal SW na úrovni Tesly. Ja chcem, aby mal funkcionality, ktoré sú pre auto v danej cenovej hladine bežné a akceptoveteľné množstvo SW chýb.

          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko nechcem predny nahon, takze mi vyslo len id.3

          • nick81
            nick81 komentoval
            Upraviť komentár
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko Ten coldgate na MEB určite neporiešili. Medzi nabkami nechladia tak moc ako HMC, ale napr. pri -10C a okreske sa nám na MEB aku vychladil na 8-10C. Čo je prúser na MEB, že počas nabíjania ti už nevystúpa výkon. Tj. keď prídeš s 10C na UFC max. máš 80kW a aj keď sa zohreje aku, tak už viac nevystúpa - toto je dosť fail. Jednoznačne e-GMP je zatiaľ lepšie aj s chybami čo má. Tie updaty na MEB 2.4/3.0 majú určite zmysel, hlavne pre ID.4/Enyaqy. aby sa dotiahli na eGMP z min.roka.
            Ešte ku tým coldgate. Teraz sme išli z DE/Rostock domov. 950km na 4 čiastočné nabíjania. Úplne v pohode to bolo a pri diaľnici sa držal aku v optimal.teplote. Žiadna tragédia, časy boli od pár minút horšie akoby sa išlo cez MEB. Samozrejme treba to fixnúť kvôli DC nabíjaniu pri dome a okreskám v zime.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            jux Ja súhlasím s Tebou, v tom rozmere nič lepšie nie je a zadný náhon je tiež plus. Podľa správ som bol v tom, že software je už OK ale samotní majitelia nás tu vrátili do obrazu. Tiež som ID.3 alebo ID.4 skoro kúpil a chcel som ho skúsiť.

            nick81 Tak ani to ? Včera som pri zaspávaní mal pusteného Bjorna, tak som myslel a stále ukazoval 130kW výkon, tak som myslel, že to majú. Tak čo mám teda pochváliť ? ... Ale majú výborný podvozok so zadným náhonom.

          • nick81
            nick81 komentoval
            Upraviť komentár
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko Veď ja na ID.x nekydám. Každé auto má svoje plusy. ID3 dobrá spotreba, kompakt, zadný náhon, priestor na sw inovácie tiež.
            jux si vybral určite dobre. Medzery na vylepšovanie má každá značka, len treba ľudia aj novinári robili tlak na výrobcov.
            Naposledy upravené nick81; 24-03-2022, 13:52.
        • jux
          jux
          Senior Member
          • Apr 2015
          • 1393
          •      

          Takze konecne som sa dozvedel, preco musia pred OTA update na ver 3 u ID.x menit 12V bateriu.
          https://teslamag.de/news/neue-softwa...t-besuch-47246
          "In einem Interview mit dem nextmove-Chef bestätigte der VW-Vorstand für technische Entwicklung aber, dass vorher ein „pit stop“ erforderlich sei, bei dem die Elektroautos eine neue 12-Volt-Batterie bekommen. Denn das OTA-Update auf 3.0 dauere etwa sechs Stunden, wofür die bisherige nicht reiche."
          Takze pocas 6 hodinoveho OTA update na ver.3 zije auto z 12V baterie? Nechce sa mi verit, ze VW je tak softverovo neschopne, ze jednak update trva tak dlho a pocas update nevedia espon na nejaky cas nechat bezat menic 400V/12V na dobitie 12V baterie. Uz zacinam lutovat, ze som objednal ID.3

          Komentár


          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            6h trvajúci update... to sú tie výhody vydávania SW s periódou viac ako rok - nič už nie je kompatibilné s aktuálnym SW, takže musia updatnúť všetko naraz. Smutné...

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Nechcem sa nejako zastavat VW ale ked mi aj na Kone robili viac updatov naraz, videl som ze ju mali napojenu na dobijanie baterky - externy zdroj. Neviem ci pri tych updatoch inych ako navigacia nie je auto v nejakom servisnom mode a potom im asi nezapne dobijanie zo 400V.

            Z tejto spravy jednoznacne neviem - tu novu baterku daju len na cas update v servise alebo uz ju vymenia ? Ak ju menia, tak potom niekto pri planovani celkom pekne zlyhal (o OTA sa hovorilomodzaciatku), lebo dat baterku s trocha vyssou kapacitou od vyroby je par € ale menit za druhu je niekolkonasobok toho rozdielu.

          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            Veď o tom píšem. V aute je napr. 5 "veľkých" riadiacich jednotiek. Tie medzi sebou nejako komunikujú.To ako komunikujú je dané ich rozhraním. Jedna z jednotiek riadi DC/DC menič. Nie vždy je možné navrhnúť rozhranie tak aby zostalo bez zmien keď sa pridávajú funkcionality. Niektoré zmeny rozhrania nie je možné robiť so spätnou kompatibilitou.
            Keď sa robia malé vylepšenia a je nutné urobiť zmenu rozhrania medzi dvoma jednotkami, nie je to problém, pretože ak aj jedna z jednotiek, ktoré musia byť aktualizované riadi DC/DC menič, dve jednotky sa dlho aktualizovať nebudú.
            Lenže keď rok robia na SW, ktorý už nemá takmer nič spoločné s tým čo je v autách na ceste, nie je možné aktualizovať len 2 ale 3 jednotky a potom zvyšné, pretože pomenili všetky rozhrania a jediná možnosť je aktualizovať všetkcýh 5 naraz.
            A tak stratia kontrolu nad DC/DC meničom, pretože celé auto bude 6h mŕtve. Tým sa zvyšuje šanca, že aktualizácia zlyhá a nie len že sa človek nedostane do práce pre update, ale bude musieť odtiahnuť auto do servisu.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Vilo to mas zlu predstavu. Samozrejme komunikacia funguje stale pocas 6 hodin a uz z principu, kazda jednotka prijima data, ktore su v hlavicke paketu oznacene pre nu, takze aj ked sa bude updatovat X jednotiek, tak jednotka DC/DC moze fungovat. Skus si precitat nieco o komunikacnych protokoloch, je to ako posta, na obalke musi byt adresat. Nepredstavuj si zbernicu ako trh, kde vykrikuju obchodnici a ktory viac krici, toho pocut a ostatni su nepocutelni.
            Ako by sa cez zbernicu dostal update do tej ktorej jednotky, keby komunikacia nefungovala ? Je to zas a zas len od VW nedokonalo naprogramovane, lebo nie je problem jednej jednotke davat instrukcie alebo ju spustit a druhej posielat firmware.

          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko Živím sa ako embedded developer už nejakú tú nedeľu, nemusíš mi to objasňovať.
            Je aplikačný protokol, ktorý sa používa v aplikácii a druhý protokol, ktorý sa používa v bootloaderi. Ten druhý sa mení len zriedka, pretože ten v princípe len posiela/prijíma dáta a posiela/prijíma požiadavky na reboot jednotky.
            Upgrade obvykle riadi jedna jednotka, napríklad tá komunikačná. Tá poposiela jednotky, ktoré sa majú updatovať do bootloaderu a začne im tlačiť dáta. Keď sú jendotky v BL, tak nevykonávajú nič užitočné.
            Keď update obsahuje príliš zásadné zmeny protokolov, nemôže robiť update postupne a zapínať už updatnuté jednotky, pretože si nebudú rozumieť so starými a teda aj tak fungovať nebudú. Musí updatnúť všetky a až potom ich reštartnúť do aplikácie.
            Ak riadiaca jednotka, ktorá riadi DC/DC menič získava príkaz na zapnutie od inej riadiacej jednotky, tak ju nie je možné zapnúť počas updatu a očakávať, že bude pracovať správne.
            Čo som chcel tým celým povedať - čím väčšie updaty sa robia, tým sa to viac komplikuje a tým je väčšie riziko na bricknutie z rôznych dôvodov.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Vilo prečo predpokladáš, že si nebudú rozumieť ? Na programovej úrovni musí jednotka validovať dáta od inej a keď im nerozumie, tak ich jednoducho zahodí ale nič sa nedeje. Na zbernici sa môžu vyskytovať chybné pakety, bitové šumy a ak by takouto funkciou softvér jednotky nedisponoval, bol by to problém aj pri jazde auta. Takže aj keď sa jednotky pustia hneď po update, nemusí to byť zásadný problém, lebo nové inštrukcie, ktorým niektorá jednotka nerozumie, proste ignoruje a riadi sa len takými, ktorým rozumie. Neverím, že by v niektorej jednotke programátori neurobili takéto základné veci (validáciu vstupov) aj keď je to u VW.
            Dôvod na 6 hodinový update je najpravdepodobnejšie ten, že sa updatujú postupne jednotky manuálne - mechanik sedí za počítačom a postupne spúšťa updaty jednej, druhej a ďalších jednotiek, lebo práve komunikačný modul so SIM ešte nevie riadiť tieto updaty - čo je aj príčina, prečo nie sú OTA. A navyše v tých 6 hodinách je nejaká rezerva a pauza pre mechanika. Robia proste klasický update ako ostatní bez OTA, len tam stále niekde to OTA dávajú do správ ako to plánujú.
            Nerobme si ilúzie, riadiace programy v jednotkách nemajú desiatky MB, skôr je problémom celková zastaralosť chipov (ako vyplynulo pri nedostatku, 45nm staré čipy spred 20 rokov im nikto už nechcel robiť) a komunikačných rýchlostí (CAN používa 4 triedy Class A až D, pričom Class A pri niektorých jednotkách má rýchlosť do 10 kb/s (áno kilobitov s malým b, takže slovom jeden kilobajt za sekundu, čo nebol ani najpomalší mobilný internet cez GPRS v 90-tych rokoch, aj ten mal 38 kbit/s). Koľko má trvať update aj pár sto kB takejto jednotky ak ju niekde VW používa ?

          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Viete mi objasnit, preco ma v podstate nanovo vyvyjane auto tolko riadiacich jednotiek, to nedokazali integrovat? Alebo stale este pouzivaju na niektore funkcie povodne riadiace jednotky zo spalovakov a nasledkom su komplikacie, nedorobky a update je extremne zlozite - hotove nestastie. Navyse ver.3 neprinasa (aspon pre mna) takmer ziadne rozumne vylepsenia. Na dolezite veci ako optimalizacia TC a zrealnenie kapacity baterie sa vykaslali.

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            a co urobia so "starou" 12V bateriou? Daju do spalovakov? Ved ten nakup je take mnozstvo penazi, ze stacilo upozornenie, aby sa update pustal s pripojenou 12V nabijackou. Kto nema, urobia to v servise. Alebo mozno ocakavat do buducna viacero takych velkych updatov, ze aktualna 12V bateria by to nevedela potiahnut?

          • mozeg
            mozeg komentoval
            Upraviť komentár
            Ja som VW z verejnych zdrojov navnimal tak, ze hajruju hordu programatorov (netreba podrobne akych vsetkych) aby sa odstrihli od zavislosti dodavatelov jednotlivych komponentov. VW to mal tak ze vsetci dodavatelia im dali udaje aky vsetok SW maju ich komponenty (chapem to ako BIOSy, Bootloader, API ....) a VW to musel vsetko nastrkat dokopy do niecoho a boli z toho naprasky. Chceli to tak ze pani toto je moj hlavny SW a vy mi dodajte uz nakonfigurovany HW/SW, ktory s tym bude fachcat.

            Evidentne vsak na tom este stale nie su takto a je tam mrte riadiacich jednotiek a nasledne VW nejaky SW a GUI. Takze VW si stale neurcuje od odavatelov ako to ma vyzerat a este k tomu to cele trva brutalne dlho. Robit nieco 6 hodin v dnesnej dobe je sialenstvo.

            jux nelutuj ID3 je fajn auticko len evidentne az jeho dalsia generacia bude mat vyladeny aj SW, dovtedy akurat tak zaplata na zaplatu a lagovanie a.... A v podstate mas odpoved, nie nemaju vlastne riesenie, rozumej nejaky motherboard, a k tomu vlastny soft, nasledne dali jasny manual pre dodavatelov komponentov, ktory by im povedal aj to ze ake komunikacne zbernice to cele podporuje a ake maju byt realne rychlosti a pod...
            Naposledy upravené mozeg; 04-04-2022, 09:23.

          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            Tradičné automobilky sú len montážnícke firmy. Objednajú svetlá z firmy Hella, motor z firmy Continental, baterku od LG Chem a pod. a vo svojej továrni to celé zložia.
            Problém je v tom, že autá majú stále sofistikovanejšie riadiace jednotky a tak automobilka bez svojho SW oddelenia začína mať problémy.
            V roku 2019 VW odpovedali na otázku novinárov koľko dodávateľov SW majú pre ID.3. Odpoveď bola okolo 7 a boli tam aj krajiny kde sa tie oddelenia nachádzajú. Bolo to rozhádzané po celom svete.
            VW každému dodávateľovi zadá ako má ten komponent fungovať a tie firmy niekedy ani nemôžu priamo medzi sebou komunikovať, ale musia ísť cez VW, keď chcú doladiť niečo ohľadom komunikácie s inou jednotkou.
            Tie firmy robia paralelne na svojich SW bez toho, že by mali k dispozícii zvyšné jednotky auta s finálnym SW.
            Výsledkom je, že každý dodá do VW SW, ktorý keď nahrajú do jendotiek v aute, je tam toľko nezrovnalostí, že to nefunguje a musia sa vykomunikovať zmeny.
            To je strašne zdĺhavé, čo je v rozpore s konkurencieschopnosťou - dodať na trh čo najskôr.
            VW zistil, že to nie je dobrý spôsob, ale až keď zmeškali termín uvedenia ID.3 na trh.
            Začali najímať svojich programátorov a začali preberať SW od dodávateľov pod svoje krídla. Preto 3.00 je z veľkej časti robený inými ľuďmi, ktorí nerozumejú detailom prečo boli spravené ako boli a prerábajú ich. Preto nič nepasuje s ničím a 3.00 je taký veľký krok.
            ID.3 má novú architektúru čo sa týka riadiacich jednotiek. Znížili počet riadiacich jednotiek v aute, je tam menej jednotiek, ktoré sú výkonnejšie, beží na nich linux a medzi sebou nekomunikujú cez CAN ale cez ethernet.
            Takže update SW bude rádovo v jednotkách GB.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Linux majú možno v infotainmente ale aj preto boli odstavené ID.3 na parkovisku, že nemali čipy. A výkonnejšie čipy, kde by bežal súčasný linux, nebudú asi robené 20 ročnou technológiou. Snažia sa mať jednu centrálnu jednotku, to im robil Continental podľa tejto správy ale stále je tam spústa jednotiek zo spaľovacích áut. Neviem či sú sebestační čo sa týka software ...

            https://www.continental.com/en/press...olkswagen-id3/

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa
            Senior Member
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Praveze real time riadene aplikacie bezia na derivate linuxu. My pouzivame pri riadeni linearneho urychlovaca (liecba rakoviny ozarovanim) system ktory sa vola VX Works a vychadza to z linuxu. Heartbeat toho systemu je 10 ms. Ale fakt je, ze to bolo nove pred 10 rokmi. Avsak este stale to robi s velkou rezervou to co ma.
            Robil som v tyme produkt manazera a s vyvojom na 3 roznych meistach sveta to bola dost pakaren to skoordinovat. Necudujem sa, ze ma VW tolko problemov.
            To je totiz nemecka mentalita - robit to co mas (a nekukat vedla) a komunikovat najma s nadriadenym a nepreskakovat hierarchiu. Priznam, ze ma to soklo ked nas kupila nemecka firma (Siemens) a zrazu ta volnost v komunikacii pri rieseni problemov nebola vitana...
        • Vilo
          Member
          • Sep 2017
          • 106

          ICAS1 je ten server od Continentalu
          ICAS2 neviem čo je
          ICAS3 rieši infotainment
          Ďalšie "klasické" riadiace jednotky sú pripojené cez CAN
          A pomerne dosť riadiacich jednotiek je pripojených cez ethernet, pričom s najväčšou pravdepodobnosťou na každej beží linux.

          "VW’s software platform and ecosystem are top-notch compared to most classic OEMs, but are “years behind Tesla”."
          Zdroj: https://www.electrive.com/2021/03/04...analyzes-id-3/
          Naposledy upravené Vilo; 04-04-2022, 11:21.

          Komentár


          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko
            Senior Member
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            na obrázku ma upútal aj dátum dole, že je zo septembra 2016 - už minimálne 6 rokov to majú a stále to nie je ono

          • Vilo
            Vilo komentoval
            Upraviť komentár
            Nuž piekli to dlho, ale niet sa čo čudovať, je to obrovská zmena voči klasickým autám, ktoré boli zvyknutí robiť. Síce frflem na ich SW, ale aj tak klobúk dole aké veľké zmeny porobili s tým, že je to efektívne a robustné do budúcnosti.
            Nie ako Stellantis, ktorých riaditeľ donedávna vykrikoval, že sa to nedá a teraz keď vidí, že konkurencia to robí, tak začína špekulovať ako dobehnuť zameškané.
            Toyota má tiež zameškané, pretože donedávna kričali, že vodíkové autá je jediná budúcnosť a EV nemajú význam. Ale oni rýchlo dobehnú konkurenciu, pretože už dlhé roky robia kvalitné hybridy a čo sa hrali s vodíkovými autami - vodíkové auto je tiež EV, len má menšiu batériu a dobíja sa z palivového článku z vodíka, tí prídu zanedlho s dobrými EV.

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa
            Senior Member
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            TVL to je prehistoricke riesenie. Vidno, ako hlboko v minulosti su klasicke automobilky. To nemoze v realnom case uspokojivo fungovat aj keby tie zbernice bezali na 3x rychlosti.
        Pracuje...
        X