Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Volkswagen e-up!

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • E-Up!
    Member
    • May 2020
    • 66
    •   

    V poslednej dobe sa tu často rieši Rapidgate.

    Otestoval som pokles výkonu nabíjania v zimných podmienkách.


    Komentár

    • matchke
      Member
      • Apr 2015
      • 310
      •   

      Neviete ako je to s trojickami eUP, Mii eletric a Citigo-e iV? Este sa vyrabaju?

      Komentár

    • Gasparko
      Gasparko
      Junior Member
      • Sep 2021
      • 2

      Dobry den,

      mam VW e_UP 2017 najazd 51000 km a od vcera mi zacal pri nizsich rychlostiach od motoroveho preistoru, mozno ja naprva proste v predu davat obcas pocas jazdy taky pisklavy zvuk ako stebotanie neakeho operenca. Ked ide 20kn trasu tak sa to objavi tak 3 krat na par sekund ale kazdy den uz. Poznate to, co by to mohlo byt. Bojim sa ist do servisu kedze to nerobi stale a asi tu v Nitre nebudu mat ani velke skusenosti s e-upmi.

      dakujem

      Komentár

      • Gasparko
        Gasparko
        Junior Member
        • Sep 2021
        • 2

        tu je potom nahravka toho zvuku keby ste to niekto spoznali, mova teoria podlepene brzdove platnicky uvolnene
        dakujem
        Error 451! The page is blocked due to the decision of the authorities in your area. @media only screen { body {background-color: #ececec;align-items: center;} .l-main, .l-wrapper-bg, .utl .l-wrapper-bg, .utl .l-footer {background…
        Naposledy upravené Gasparko; 21-09-2021, 10:17.

        Komentár

        • E-Up!
          Member
          • May 2020
          • 66
          •   

          Ako dokážem v aplikácii We Connect nastaviť plánované nabíjanie cez 230V? Príklad: večer zaparujem auto do garáže, akumulátor je nabitý na 70 % a ráno o 02:00 potrebujem aby sa auto začalo nabíjať do 100 %.

          Vďaka za rady.

          Komentár

          • R82
            R82
            Junior Member
            • Dec 2020
            • 21

            Poradite niekto alteranivný rozmer snehových retazí? nikdy som reťaze nepotreboval. Zajtra idem lyžovať a nepustia bez nich. Pneu R15 165/60.
            Chcem len nejake lacaky zo supermarketu viac/ menej jednorázovky. Ale samozrejme presne tento úzky rozmer nemajú. R15 185/55 by mohli sadnuť ?
            Alebo radsej R14 185/ ... . Dik. Mam na up-e original letne aero alu disky. Snad to nebude problem.

            Komentár

          • R82
            R82
            Junior Member
            • Dec 2020
            • 21

            Dakujem za ponuku, hlavne to vodítko RX 50 mi pomohlo. Idem do Obi rano pre Compass X50.
            (Kohútka)

            Komentár

            • PeHo
              PeHo
              Junior Member
              • May 2020
              • 3

              Pridavam moje skusenosti po 30tis km. Akurat som po servise.
              - auto absolvovalo 3x zvolavaciu akciu, 2 teraz na 30tis servise. 1Riesili tiahlo ktore ide k radiacej pake. 2 asi novy firmware na zdruzeny display lebo po vypnuti auta (deaktivovani) mohol vybijat/vybijal 12V bateriu.
              - nastavili svetla lebo boli nastavene pekelne nizko
              - dal som vymenit sterace lebo povodne boli nanic. (To som platil)
              - dal som preverit preco pri cuvani je pocut buchnutie z prednej napravy. Bolo mi povedane ze predne brzdove kotuce v celku hrdzaveju z vnutornej strany. Pri cuvani sa platnicky zachytia o kotuc a buchnu o bok strmena ... t.j. brzdy treba z casu na cas prebrzdit. .. zatial pomohlo
              - vyhrievanie vodicovho sedadla prestalo fungovat. Problem v operadle nie v sedaku, objednali nahradny diel, zatial netusim co to znamena ci cele operadlo alebo?
              menili brzdovu kvapalinu, pelovy filter, servis 167€(bez stieracov) asi relativne dost. Dostal som zoznam udrzby co robili. Servis porsche inter auto slovakia bratislava


              Najazd cca 17tis/rocne
              Auticko je sekundarne v domacnosti jazdi s nim manzelka, sme s nim spokojni.

              Komentár


              • romiix
                romiix komentoval
                Upraviť komentár
                Som na tom s poruchami a servismi podobne, akurát cena servisu po 30000 km bola 74 €.
                A o 2 týždne ma čaká prehliadka po 60000 km.

              • Sly
                Sly komentoval
                Upraviť komentár
                My máme teraz na e-upe cca 35tis, ale na servisnú prehliadku pri 30000 sme mali podobný rozpis prác aj s nejakou zvolávačkou, platili sme v BB autonovo 58 eur a najväčšia naúčtovaná sranda bola Eko nemrznúca zmes za asi 8 eur. A nekúp to! Nabudúce doplním všetko, nenechám voľné ani na poldeci vody.
            • Ľuboš Geleta
              Member
              • May 2014
              • 464
              • lubos98970
              •   

              Známi si kúpil VW E-UP 2019 akumulátor 16 kWh. Mám k tomu video. Mrzí ma že som nezaznamenal rýchlosť nabíjania na E-UP ktorá ma šokovala. Šlo to veľmi rýchlo a aj od 90-100% sa to z nabíjaním vôbec nemaznalo. Rozdiel v dojazde som zaznamenal.

              Komentár


              • tommik
                tommik komentoval
                Upraviť komentár
                Veľmi rýchlo?

              • Ľuboš Geleta
                Ľuboš Geleta komentoval
                Upraviť komentár
                Áno Tommik oproti verzii kde je 32 kWh je to priam šialene rýchlo. Aj z veľa inými elektromobilmi keď to porovnám bez ohľadu na prijaté množstvo elektriny v kWh sa tá staršia verzia 16 kWh nabije nadpriemerne rýchlo z 90-100%. Neviem či je to štandard ale ak si dobre spomínam tak z 33-100% to dal za asi 25-29 minút, žiaľ som to nezaznamenal. Ale to napravím a porovnám keď v Lidli spustia rýchlonabijanie v PE.

              • Milo
                Milo komentoval
                Upraviť komentár
                Tak ty tu vystupuješ ako propagátor EV a sám šíriš takéto nezmysly. Keď to má takú malú baterku (16 KWh) tak sa asi aj kratšie nabíja ako baterky s podstatne väčšou kapacitou, bez ohľadu na spomalenie ku konci. To je matematika asi základnej školy. Btw rýchlosť nabíjania nie je vôbec "šialene rýchla" ani oproti faceliftu eUp alebo eGolfu.

              • Ľuboš Geleta
                Ľuboš Geleta komentoval
                Upraviť komentár
                Milo - ja šírom nezmysli? Obávam sa že tvoj príspevok je nezmysel. A odpusti si tento spôsob vyjadrovania sa lebo sa ti dostaví len také isté správanie - možno si na to z kŕčmi zvyknutý. Tak či tak mám v pláne spraviť porovnanie rýchlosti nabíjania na týchto dvoch autách na rovnakej nabíjačke za rovnakých podmienok - tam sa ukáže či dokážem nabiť z 90-100% nabiť o presne 100% času naviac oproti E-UP 16 kWh.

              • Taur
                Taur komentoval
                Upraviť komentár
                Uvedomujes si ze 10% zo 16kwh stareho eUP je 1,6kwh a 10% z 32kwh noveho eUP/citigo je 3,2kwh cize logicky novemu z 90% na 100% to moze trvat 2x tolko cize o 100% dlhsie a aj tak budu nabijat rovnako ryhclo?
                Ja som toto zazival so starym Zoe 26kwh vs Zoe II s 52kwh. Ten stary bol na AC22kw prakticky vzdy za hodinku plne nabity, novemu tie iste percenta trvaju 2x dlhsie pri jeho dvojnasobnej kapacite baterie a % lezu hore polovicnou rychlostou oproti staremu ked na ne clovek pozera.

              • Miroslav Rojko
                Miroslav Rojko
                Senior Member
                Miroslav Rojko komentoval
                Upraviť komentár
                Viaceri aj svetovi Youtuberi porovnavaju % u rozdielnych velkosti baterky, ide o vykon C, nie kWh. Ak mensia baterka nabije skorej ako vacsia, tak nabija vacsim C a je a) bud lepsie urobeny manazment baterky aby tak mohla nabijat alebo b) vyrobca kasle na degradaciu.
                Prvy Ioniq nabijal cez 2C, Tesla 3 nabija v urcitom pasme cez 3C a tento maly VW je verim tomu s C lepsie ako Citigo a preto slova chvaly su namieste.

              • SKolja
                SKolja komentoval
                Upraviť komentár
                Miroslav Rojko
                Senior Member
                Miroslav Rojko to co hovoris o nabijani pri rovnakom C je pravda, ale nabijacka musi byt schopna dodat pozadovane kW, 50kW nabijacky pri Lidli urcite 2C do 32kWh baterie nebudu vediet dodat (netusim pri kolko C nabija ten e-UP, je to iba priklad) a cas sa bude natahovat. Mozno maju auta rozdielnu chemiu baterii.

              • Miroslav Rojko
                Miroslav Rojko
                Senior Member
                Miroslav Rojko komentoval
                Upraviť komentár
                SKolja myslim, ze Tvoja poznamka o dodani dostatocneho vykonu je v tejto teme pri tychto dvoch autach uplne irelevantna. Ako Citigo tak aj eUpu sa ani nesniva, ze by prekrocili vykon 50kW nabijacky.

              • romiix
                romiix komentoval
                Upraviť komentár
                Miroslav Rojko
                Senior Member
                Miroslav Rojko Čisto technicky je 50kW (125A) pre Citigo-iV tak akurát. Ak si správne spomínam, limit auta za ideálnych podmienok je 120A.

              • Miroslav Rojko
                Miroslav Rojko
                Senior Member
                Miroslav Rojko komentoval
                Upraviť komentár
                120A a mensie napätie, ja som na Citigo nikdy cez 40kW nevidel.
                Takze Vase reakcie smeruju tam, ze Citigo je limitovane na 50kW nabijacke alebo je to skoro na hrane ? Zobudte sa zo sna.

              • Taur
                Taur komentoval
                Upraviť komentár
                Pokial viem tak eUP/Citigo aj oficialne v prospektoch ma udavane DC 40kw max, tak tazko mozno cakat 40+.

              • SKolja
                SKolja komentoval
                Upraviť komentár
                Miroslav Rojko
                Senior Member
                Miroslav Rojko ako som napisal, nabijacie parametre tychto aut nepoznam. Podla toho co sa pod mojim komentarom pise, je moja poznamka pre tieto 2 auta naozaj irrelevantna.

              • romiix
                romiix komentoval
                Upraviť komentár
                Miroslav Rojko
                Senior Member
                Miroslav Rojko Ak to bola reakcia na mňa, tak áno, trvám na tom, že 125A nabíjačka (tzn. marketingovo označovaná ako 50kW) je pre Citigo-iV optimálna.
                Disponujem vlastnou fotkou na ktorej je Citigo-iV pripojené s 19% SOC, nabíjací výkon 36,72 kW a vzhľadom na charakteristiku batérie odhadujem pre dané SOC napätie batérie 306,6V (nie je žiaľ na displeji nabíjačky). Tzn. nabíjací prúd okolo 119A.
                Zároveň plne súhlasím, že tento prúd je využiteľný nanajvýš jednotky minút a preto postačuje aj 100A nabíjačka.
                Žiaľ, napr. 60A Delta je naopak vyslovene nevhodná, veľmi pomalá a napriek tomu že deklarovaný 25kW výkon nie je pre Citigo-iV úplne slabý, reálne sa dobíja ešte kus pomalšie.

              • palo47
                palo47 komentoval
                Upraviť komentár
                Veľmi doležitá je konkrétna technológia použitých člankov. E-up 2013 má članky s cca polovičnou energetickou objemovou/váhovou hustotou ako e-up 2019 (članky LG Chem e-61, skoro zhodne s -e-63, specifikácia sa ľahko najde na googli). Starý model článkov je zrejme menej citlivý na max velkosť nabíjacieho prúdu a jeho pokles pri pri poklese teploty a na a u nového modelu sa platí za dvojnásobnú kapacitu zníženým max nabíjacieho prídu a jeho výrazne väčšim poklesom pri poklese teploty. Ak chce VW garantovat 70% kapacity na 8 rokov tak musí rešpektovať špecifikáciu výrobcu. Naviac e-up nema teplotný manažment batérie.

                Vplyv ma aj použitá konfigurácia bateriového packu 2P- 82S keď sú radene paralelne len dva članky a to obmezuje nabijaci prúd. Ak by bola kofiguracia 3P- 82s s rovnakými člankami, tak sa nabija max 60 kW ale kapacita by bola 48 kWh a e-up by nestal cca 24 k € ale cca 30 k€. E-up 2013 má, ak si dobre pamätám, cca 2P 102S čo tiež zvyšuje MAX nabíjací vykon.

                Ale treba rešpektovať že VW navrhol e-up na mestské jazdenie kde sa predpokladá prioritne nočnych AC 2,4 kW z bežnej zásuvky. Uz teraz bežne díleri v CZ hovoria záujemcom, že BEV sa nehodí pre tých čo nemajú možnosť nočného nabíjania.
                Naposledy upravené palo47; 24-02-2022, 01:18.

              • E-Up!
                E-Up! komentoval
                Upraviť komentár
                Ľuboš ak sa smiem spýtať koľko nakoniec stál ten e-up!?

              • play3man
                play3man komentoval
                Upraviť komentár
                Starý e-up sa nabíja úplne v pohode výkonmi nad 40 kW aj do vysokého SoC a nový vie ísť max na 37-38 kW na pár sekúnd. Čiže v praxi síce nový e-Up má väčší dojazd a prvých 50 percent nabije približne rovnako rýchlo ako starý, no práve tých bonusových 16 kWh sa nabíja už výrazne pomalšie. Inak povedané, starý a nový e-up dokáže prejsť rovnakú trasu cca rovnako rýchlo. Ak ale niekto jazdí trasy niekde na hranici 150 km bez nabíjania s tým, že v cieli si ho vie nabiť a čas nie je podstatný, tak nová generácia je pre neho určite lepšia. A síce, nová verzia je všeobecne lepšia.. a hlavne, batéria robí menej cyklov.

              • palo47
                palo47 komentoval
                Upraviť komentár
                @Play3man
                Nie je isté či je menší počet cyklov e-up 2019 je výhodou. Každá technológia má inú rýchlosť degradácie s počtom cyklov. Ale je veľmi pravdepodobné, že to výhodou je.
            • R82
              R82
              Junior Member
              • Dec 2020
              • 21

              1. Viete niekto ako otvoriť kryt nabíjacieho portu na VW-eup/citygo ak je nefunkčný kľúč (elektronicka časť)?.Tlačitkom pred riadiacou pákou to nejde.

              2. Ešte pred hodinou som si myslel, že je klúč vybitý, lebo už dva dni ide tak 50/50. Baterka 3,05V. Vymenil som za novu 3,32V (je tam CR2032), ale stále nefunguje. Tlacítka niesu vybehané, lebo tá červena ledka blikne pri stlaceni. Ešte mi napadlo, že medzi výmenou baterky prešlo cca. 2 min. , ci sa nestratila nejaká info z kluca. ( padla mi baterka pod gauč počas výmeny :-/) .
              Mam druhý náhradný, ale o tento by som nerád prišiel. Nový podľa odhadu je do 200€.
              Prípadne ak je tam nejaký sposob nakopirovania dát z náhradneho na tento. Mechanicky vyzerá ako nový z vnútra suchý bez korózie. Prípadne, je to na reklamáciu?

              Komentár


              • romiix
                romiix komentoval
                Upraviť komentár
                Ak je to pod 2 roky, skúsil by som reklamáciu.

              • demo
                demo komentoval
                Upraviť komentár
                Raz som si všimol, že vo VAG klúčoch je dáka somarina, že nová batéria musí mať vyššie napätie ako nejaká hranica, inak sa elektronika nespustí. Musel som vtedy dobiť novú batériu na vyššie napätie (3.5 V?) a až potom to začalo fungovať.
                Originál nové batérie majú asi vyššie napätie, je to asi robené zámerne, aby si človek potom kúpil VARTU alebo čo.
            • R82
              R82
              Junior Member
              • Dec 2020
              • 21

              1. Tak, veko sa otvara na dverach samozrejme. Nikdy som to nepouzil. Vzdy klucom ,tak mi to nenapadlo vecer.

              Komentár

              • R82
                R82
                Junior Member
                • Dec 2020
                • 21

                Bol tam panasonic made in indonesia. Idem pozhanat taku istu a uvidim.

                Komentár


                • R82
                  R82 komentoval
                  Upraviť komentár
                  Panasonic Made in Indonesia som zohnal . Nepomohlo. /nová mala 3,21V/ . Nechal som tam povodne a vymenil baterky medzi sebou. Nahradný kluc funguje aj stou co som si myslel, že je vybitá. Hlavný kluc stale len bliká po sltačení tlačítok, ale auto nereaguje. Idem sa pokúsiť reklamovať.
              • romik16
                romik16
                Junior Member
                • Sep 2018
                • 13

                Chcem sa spytat majitelov tohto šikovneho auticka ci by bol vhodny na nabijanie tohto auta tento walbox letak_wallbox_toyota.pdf,,ci by to fungovalo ,ci je to vhodnejsie ako nabijenie original kablom na od vw na 240 wolt

                Komentár

              • Catchcash
                Member
                • Dec 2019
                • 161
                •   

                Uplnou nahodou som natrafil na toto:

                https://auto.bazos.sk/inzerat/138250...2020-36kwh.php

                Tolko predsta stali nove nie? Som ostal obareny tou cenou normalne...

                Komentár


                • tommik
                  tommik komentoval
                  Upraviť komentár
                  Dakto zabudol z predajnej ceny odrátať dotáciu, ktorú na auto dostal

                • Catchcash
                  Catchcash komentoval
                  Upraviť komentár
                  Tiez som na to myslel ja som kupoval za 10k +- v tom istom case (asi o 3m skor) a najazd zhruba rovnaky...dobry business plan

                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  Catchcash Ani nove tolko nestali, S bonusom tusim 17.900 resp. 19-20.000 bez dotacie podla doplatkovej vybavy. S dotaciou nieco nad 11 vychadzal ten eUP co som si vyskladal ja.

                • E-Up!
                  E-Up! komentoval
                  Upraviť komentár
                  Okrem 16" kolies má tento predávaný kus plnú výbavu. Je tam príplatková čierna strecha, spätné zrkadlá, domontovaná lakťová opierka, príplatkový poťah predných sedadiel. S bonusom od výrobcu sa cena pohybovala okolo 20.500 v tom čase. Zaujímavo je tam riešené dodatočné čalúnenie batožinového priestoru.

                • Miroslav Rojko
                  Miroslav Rojko
                  Senior Member
                  Miroslav Rojko komentoval
                  Upraviť komentár
                  Do inzerátu si každý môže napísať koľko chce. Na druhú stranu, auto stálo niečo menej ako 20, dotácia nie je predajná cena ani ju neznižuje. Na dotáciu nedosiahol každý, takže to je jeho súkromná vec či mal alebo nemal (aj keď podľa dátumu v inzeráte prezradil, že mal). Po pár týždňoch to dá na 19 tis. a predá.

                • Catchcash
                  Catchcash komentoval
                  Upraviť komentár
                  Miroslav Rojko
                  Senior Member
                  Miroslav Rojko ja vobec neriesim ci mal alebo nemal dotaciu je to kazdeho osobna vec ked preda dobre pre neho ked nie pojde s cenou dole ako pises. Len ma to proste prekvapilo necakal som ze taky inzerat najdem

                • E-Up!
                  E-Up! komentoval
                  Upraviť komentár
                  Pred 2 týždňami bol zverejnený rovnaký model s podobným počtom najazdených kilometrov za cenu 19.900. Minulý týždeň už to auto bolo predané. Dvojročné elektromobily sa predávajú za rovnaké ceny ako stáli nové

                • Miroslav Rojko
                  Miroslav Rojko
                  Senior Member
                  Miroslav Rojko komentoval
                  Upraviť komentár
                  Mali e-Up-y cúvacie kamery ? Na fotke má displej klasického maxi-dot autorádia, čo mu tam zobrazuje pohľad v 4-bitových farbách ? Ten kufor má pekne poriešený, ten lak sa odŕha jedna radosť aj od jednoduchých nekovových vecí.

                • E-Up!
                  E-Up! komentoval
                  Upraviť komentár
                  Ano, cúvacia kamera sa netradične zobrazuje na tom malom displeji, tento kus má cúvaciu kameru.

                • Miroslav Rojko
                  Miroslav Rojko
                  Senior Member
                  Miroslav Rojko komentoval
                  Upraviť komentár
                  našiel som nejaké foto : https://www.parkers.co.uk/volkswagen...view/interior/

                  tak prečo do-psej-matere majú takú strašnú grafiku na tom autorádiu, keď dokáže ísť takto skoro plnofarebne ?

                • E-Up!
                  E-Up! komentoval
                  Upraviť komentár
                  Bratislavské trojičky sú už na trhu nejaký ten rok, ak sa nemýlim tak už je to viac ako 10 rokov. Nemôžeš čakať, že tam bude najmodernejší infotainment. Rozlíšenie cúvacej kamery pre dané rozmery displeja je použiteľné. Nie je najlepšie, ale tá kamera sa dá normálne používať, nerozumiem, čo ti tam vadí?

                • Miroslav Rojko
                  Miroslav Rojko
                  Senior Member
                  Miroslav Rojko komentoval
                  Upraviť komentár
                  vadí mi, prečo nedajú krajšiu grafiku na ostatné funkcie, keď autorádio má taký displej, ktorý dokáže zobrazovať kameru a teda nie je to displejom, že zobrazovanie informácií či už o stanici alebo iné vyzerá tak ako yzerá ale len tým, že si programátori vo VW nedali trochu viac záležať na grafike

                  doteraz to vyzeralo, že sú obmedzovaní diplejom

                • Sly
                  Sly komentoval
                  Upraviť komentár
                  Na 5 tych dverách vidno nálepku že dotáciu dostal.
                  Môžem sa spýtať koľko musel pôvodne majiteľ pri dotácii zakúpené vozidlo prevádzkovať, 2 či 3 roky? Neviem, nedostal som.

                • Catchcash
                  Catchcash komentoval
                  Upraviť komentár
                  Sly 2 roky

                • Sly
                  Sly komentoval
                  Upraviť komentár
                  Catchcash díky. Takže nič neporuší, iba ... stráca ľudskosť

                • E-Up!
                  E-Up! komentoval
                  Upraviť komentár
                  Sly
                  Ak by si získal dotáciu a po 2 rokoch predávaš elektromobil, predával by si ho lacnejšie o 8000?

                • head
                  head komentoval
                  Upraviť komentár
                  Cenu urcuje ponuka a dopyt, nie obstaravacia cena vozidla. Ak mu je niekto ochotny dat tolko kolko si pyta, tak by bol hlupak ak by daval 8000 eur zlavu.

                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  Sly A opacne keby si vzal drahu pozicku na auto tak kupujuci by mu mal ludsky zaplatit o par tisic viac nad trhovu cenu, lebo predavajuci preplatil vela na vysokych urokoch??? Tak nejak by mal svet fungovat?

                • klikar
                  klikar komentoval
                  Upraviť komentár
                  Hlupaci sme my, ze dovolujeme aby existovali dotacie. Predaj po 2 rokoch je jasnym dokazom ze majitelovi neslo o rozsirenie elektromobility ale o obycajny biznis na ktory sa mu poskladali danovi poplatnici, ktori su nedobrovolne nuteni sa na tom podielat. Navyse este zvoleny system neumoznoval kazdemu rovanky pristup k principialne zlym dotaciam, takze este aj diskriminacia ludi ktori nevedeli co bude treba vypisat do formulara alebo nie su tak pocitacovo zrucni.

                • E-Up!
                  E-Up! komentoval
                  Upraviť komentár
                  klikar
                  Čo ak majiteľ po dvoch rokoch bol s elektromobilom natoľko spokojný, že ho po dvoch rokoch vymenil za väčší, výkonnejší a hlavne drahší elektromobil, na ktorý už nedostal dotáciu? Predávaný elektromobil poslúži ďalšiemu majiteľovi a predávajúci jazdeného elektromobilu kúpou nového rozšíri rady elektromobilov a svojim spôsobom ďalej propaguje myšlienku elektromobility.

                • klikar
                  klikar komentoval
                  Upraviť komentár
                  A co ak nie. Vratia sa peniaze spat ak to bol spekulant? Ak si ide po 2 rokoch kupovat drahsie a vacsie auto bez dotacie, tak na neho asi mal aj pred tym aj bez dotacie. Pre mna osobne to za tych 8000 eur nestalo. A problem je ze ludi sa nik nepyta ci s tym suhlasia, ale peniaze im vezmu vo forme dani a poplatkov. Aspon keby na to mal narok kazdy, tak to zkusnem, ale takto urcite nie.

                • head
                  head komentoval
                  Upraviť komentár
                  🙄

                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  klikar Isto su aj spekulanti ale mnohym ludom to aj pomohlo prejst k emobilite. Mne teda urcite dotacia urychlila prechod na EV najmenej o 5 rokov skor. Takze u mna splnila svoj ucel. A aj v tom pripade keby som svoj prvy dotovany EV predal po tych dvoch rokoch, lebo kupim iny, mozno lepsie vyberiem ked uz mam prakticke skusenosti, ale k spalovakom sa uz nevratim. Bez dotacie by som nanho nemal a dotacia + 2rocna prevadzkova uspora oproti splaovaku mi umozni po dvoch rokoch kupit mozno drahsi EV nez ten startovaci s dotaciou ktory som si vybral. Takze nieje to vzdy ako si myslis, ze dotacie sa len zneuzivaju spekulantmi ktori maju na luxusne EV aj bez dotacii.
                  A netvrdim ze ta posledna dotacia bola stastne riesena, ale potom zrus vsetko statom podporovane. Ja niesom veriaci tak preco z mojich dani maju byt plateni farari a opravovane kostoly akoze pamiatky, nezaujima ma futbal tak preco maju byt dotovane stadiony ci repre, nechodim do opery tak preco mam dotovat SND v Blave? A tak by sa dalo pokracovat donekonecna. Tiez sa ma nikto nepytal ci chcem toto podporovat. Urcite sa najde nieco dotovane/statom podporovane co vyuzivas ty a ja nie.

                • jurajsun
                  jurajsun komentoval
                  Upraviť komentár
                  Pozri predavam svoje eNiro po dotácii a kupil som Ioniq 5 bez dotácie, dôvod rýchlejšie nabíjanie, väčšie auto, vyšší komfort a výbava, ale aj pôvodné eNiro je super, posúvam novému majiteľovi, ktorý predáva svoj starý spaľovák.

                • klikar
                  klikar komentoval
                  Upraviť komentár
                  Taur Keby to bolo na mne tak je to davno zrusene. Aj cely stat. Ked ti vezmem 100 eur a poviem ze ta za to budem chranit tak ma oznacis za mafiana, ked to iste spravi stat, tak je to ok. To je ta chyba a moralne to nema opodstatnenie. Nech si kazdy plati to co mu dava zmysel. Veriaci farara, futbalisti stadion, divaci divadlo, ... Kazdy sme ini, vsetci mame ine potreby a ine hodnoty. Kazdy nech si rozhoduje o tom co vyprodukoval a nie o tom co produkuju ini. To ze ty si presiel na elektromobilitu skor akoby ti to trvalo keby si si mal na to nasetrit je mozno pre teba plus, ale mozno ten co to mal platit by radsej chcel prejst do lepsieho domu, alebo hocico ine. To ze sa to deje aj naopak nijako neospravedlnuje tento system a jeho nemoralnost. Ked chces elektroauto tak si na neho nasetri, co na tom ze to potrva o niekolko rokov dlhsie. Preco by mal byt niekto iny ako tvorca hodnoty ten kto urcuje prioritu alokacie zdrojov? Potom by malo byt ok ak ja pridem k tebe, predam tvoje auto a kupim si panely na strechu, lebo naco by som setril, ved mi to potrva par rokov navyse, pre mna je to dolezitejsie ako tvoje auto. Je taketo zmyslanie podla teba ok? Podla mna nie, preto potom jeden co ziska vyhodu v dotacii na elektro, argumentuje ze niekto iny ma dotovany kostol, iny divadlo. Ale naco potom dotacie ked by sa to malo navzajom kompenzovat. Matematika nepusti a ak niekomu das, inemu musis zobrat, cize pri kazdej dotacii bude niekto poskodeny a niekto zvyhodneny a to je zly koncept, lebo kazdy chce byt zvyhodneny ale nikto nechce byt poskodeny.
                  Naposledy upravené klikar; 09-06-2022, 21:32.

                • klikar
                  klikar komentoval
                  Upraviť komentár
                  jurajsun Gratulujem, aj plne chapem. Ja poukazujem na nieco ine, ze akekolvek dotacie su nemoralne, lebo zijes na ukor ineho, ktory s tym nemusel suhlasit. Cize v mojom svete si si na neho mal najprv nasetrit a nevyuzival peniaze inych. Ano viem, ze aj tvoje vyuzivaju ini a to tiez nie je ok. Kazdy ma rozhodovat len o hodnotach co vytvoril. Ale o tom ci takto nas svet bude vyzerat rozhoduju ti, ktori na tom benefituju, cize to nezmenia.

                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  klikar To potom su podla teba nemoralne aj dane a vlastne akakolvek solidarita. Zrusime skolstvo, cesty, kanalizaciu, zdravotnictvo, obranu, policiu, akykolvek vyskum ... vratime sa pred eru dani. Co z toho co dnes mas, pouzivas, vyuzivas by podla teba vzniklo keby to malo byt ciste na trhovom principe?

                • Sly
                  Sly komentoval
                  Upraviť komentár
                  Taur myslíš ako ja pôžičku, lebo sa mi neušla tá skvelá dotácia, kvôli tomu že nie každý má cez pracovnú dobu o 12:00 možnosť sa pripojiť na PC a za 3 min vypísať nejaký slint. To je spravodlivé podľa koho, takto sa robí v demokratickom svete dotácia?

                • Miroslav Rojko
                  Miroslav Rojko
                  Senior Member
                  Miroslav Rojko komentoval
                  Upraviť komentár
                  Kto sa o dotaciu trocha zaujimal, tak o nej vedel. Tiez bolo neuspesne kolo, kde bolo mozne vyskusat, co sa ako nahadzuje a pripravit sa. Ale ak niekto v praci zaraba viac ako 8000€ na polhodinu, tak proste napriek dotacii sedi v praci a neurobi si kratke volno alebo sa v praci nepresunie za pocitac. Naozaj to nebolo chodenie a cakanie v poldnovej rade niekde na urade.

                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  Sly Je pravda ze kto o dotaciu stal tak si cas nasiel, mne by to stalo aj za den dovolenky , ale jasne ze ta forma nebola najstastnejsia a dot by mala byt pre kazdeho zujemcu a nie loteria. Duplom ked spekulanti si mohli urvat tri kusy ktore potom obratom predavali dalej niekedy bez ostychu a niekedy pod ruskom 2r prenajmu.

                • klikar
                  klikar komentoval
                  Upraviť komentár
                  Taur. Jasne ze vsetky dane su nemoralne. Podla teba je moralne zobrat niekomu peniaze proti jeho voli a dat mu za to sluzby ktore si neziadal? Solidarita je ok, ale musi byt dobrovolna. Dane nie su solidarita, lebo tam chyba dobrovolnost, nemaz moznost byt nesolidarny, aj ked to nie je moralne pekne, ale kazdy človek by mal mat tu moznost. Zrusime stat, sluzby ktore momentalne poskytuje bez moznosti konkurencie stat ostanu ak bude o nich zaujem a budu financovane dobrovolne ludmi. Podla mna by vzniklo viac veci ako su dostupne dnes, pretoze by som usetril na rezii statu a efektivnejsie by sa alokovali zdroje. Ci myslis ze keby nebol stat tak vsetci umrieme hladom, alebo ludia prirodzene budu uspokojovat svoje potreby a vramci efektivity zacnu medzi sebou obchodovat plody svojej prace a ked to budu citit tak aj dobrovolne prispievat tym menej stastnym, lebo to tak citia, nie lebo musia pod hrozbou vazby alebo prepadu majetku lebo nejaky samozvany vladca sa tak rozhodol.

                • klikar
                  klikar komentoval
                  Upraviť komentár
                  @ Miroslav Rojko To ze sa o dotacii vedelo z nej nerobilo spravodlivu sutaz. Hadam chces povedat ze 70 rocny clovek co nevyrastal s IT mal rovnaku sancu ziskat dotaciu ako ty co si to sledoval a pripravoval sa? Pritom stacilo spravit sutaz od do, nech maju ludia napriklad 2 tyzdne prejavit zaujem a poskytnute peniaze sa rovnomerne rozdelia medzi zaujemcov. To je podla mna spravodlive. Komu by vysla nizka suma, mohol by sa vzdat dotacie a ta by sa prerozdelila zvysku. Nik nemusi brat dovolenky, nemusi si pripravovat data, ziaden naval na servery. Ale aj tato dotacia bola odrazom statu v ktorom zijeme a moralky co tu vladne.

                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  klikar To mas teda dost naivnu predstavu o ludstve. Ved take bezvladie tu uz v historii bolo a niekde este je. Mas dojem ze tymto nasim systemom mame horsiu zivotnu uroven ako niekde v afrike? Povedz mi uprimne kolko by si dobrovolne prispel mesacne napr. na obranu, alebo policiu? Kolko by ta mesacne stala ochranka pre tvoju rodinu a majetok keby tu vladol zakon dzungle bez policie/sudov/vaznic? Zistil by si ze len ta by ta stala viac ako platis teraz dane. Keby si mal platit plne naklady detom na skolske vzdelanie, alebo domacich ucitelov tiez by ta to nevyslo lacnejsie. Kto by dobrovolne prispel na kanalizaciu a cisticku? Nikto, kazdy by mal zumpu, zaplatil by si jej vyvoz firme ktora by splasky vylievala do najblizsej rieky, ved kto by im v tom zabranil keby nebolo uradov, policie, hygieny, zivotneho prostredia ... Pri autonehode ako by si vymohol skodu od vinnika co si plati viac goril ako ty?
                  Snad si nemyslis ze by svet fungoval ako ho tu vidis teraz okolo seba. Vsetci by sa k sebe slusne a korektne spravali a krasne spolunazivali v zhode, porozumeni a pohode pre lasku k bliznemu pretoze by neplatili dane.

                • klikar
                  klikar komentoval
                  Upraviť komentár
                  Sly presne tak. Co je na tom spravodlive ze jeden si musi 8000 nasertrit, druhy si vezme uver a treti to dostane zadarmo. Ale jasne ze ten co to ma zadarmo, ten to chvali. Keby sa na to pozrel moralne, tak by to tak nevidel.

                • klikar
                  klikar komentoval
                  Upraviť komentár
                  Taur Neviem ci naivnu predstavu ale urcite mensinovu. Ja nehovorim o bezvladi, ale o decentralizacii moci, zruseni monopolu, cize statu. Nemyslim si ze nasa zivotna uroven ja taka aka je oproti africkym statom lebo tu mame stat. Je to o prirodnych zdrojoch a ludoch, ktori na sebe makali a rozmyslali a ucili rozmyslat aj svojich potomkov co prinieslo technologicky pokrok, co tvori nasu zivotnu uroven. Kolko by som prispel to neviem, kedze taky system tu nie je, ale urcite by som si prispieval tak ako si platim zivotne poistenie, havarijne poistenie, dopravu, stravu atd. aj ked ma nik nenuti lebo v tom vidim hodnotu. To ze by tu nebol stat, cize centralna moc, neznamena ze by tu bola dzungla, aj mensie celky si vedia sami vytvorit pravidla. Ci ty v rodine sa riadis zakonmi, alebo vasimi internymi pravidlami. Sudy aj policia mozu byt aj sukromne a decentralizovane. To ze by ma to stalo viac ako teraz je hlupost. Ked nemusis platit stat tak ti viac ostava na platbu sluzieb. Napriklad moja cena prace pre mojho zamestnavatela je 2300 eur, ale ja dostanem na ucet len 1000 eur, zvysok ide statu, cize ja musim vyzit z 1000. Ak by mi stat nic nebral, dostanem 2300 eur, ked som doteraz vyzil z 1000, tak aj potom a este by mi ostalo 1300 eur na sluzby ktore si vyberiem ja, nie ktore vyberu za mna a este nemusim platit ziadnych statnych uradnikov za prerozdelovanie mojich penazi. Nehovoriac o tom ze este aj z tych 1000 eur co dostanem na ucet nemozem minut vsetko ako chcem lebo cena potravin je navysena o 20%dph, benzin o dph a spotrebnu dan, atd. Dani a poplatkov su desiatky ked nie stovky. Jedine s cim suhlasim je ze svet by urcite nebol ruzovy, ludia by boli nadalej dobri aj zli, aj by sa kradlo, aj zabijalo. Ale bez statu by bolo lepsie, bol by tlak na zvysovanie zodpovednosti na spravanie ludi, lebo uz by sa nikto nemohol vyhovarat na stat. V tomto systeme ja rozhodujem vahou 1000 eur - dane a poplatky o tom kde chcem aby sa investovalo. V bezstatnej spolocnosti by som rozhodoval vahou 2300 eur. Dalsia diskusia je aj o tom ze tieto statne peniaze su dalsia skryta dan, kedze stat si ich moze natlacit, cim zvysi inflaciu a znizi moj realny prijem, cize mojich 1000 eur bude mat este mensiu hlasovaciu hodnotu ako doteraz. A nemam sa ako branit, lebo dane sa platit musia v statnej mene. Proste je to len modernejsie otrokarstvo. Ak k tvojmu prikladu s kanalizaciou. Mame vsetky tieto zakony, urady, apod. a aj tak sa v mediach docitas ze ta a ta rieka bola zamorena toxickym odpadom. Vidis ze ani milion regulacii nepomohol. Je to o zmyslani ludi, mne nikto nenariadil recyklovat elektroodpad, ale robim to, lebo mi bolo vysvetlene, ze je to lepsie pre moje zdravie aj zdravie buducich ludi, ak sa nebudu tazke kovy povalovat v beznom odpade ale sa zrecykluju. Cize cesta je vzdelavanie, ist vlastnym prikladom a nie prijimanie mnozstva zakonov a uradov. Tak to vidim ja. Svet nebude zo dna na den lepsi, ale ide o to aka cesta k nemu vedie.

                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  klikar Lenze ku dnesnemu stavu v Europe resp. civilizovanej spolocnosti sme sa postupne dopracovali vdaka tisicrociam dani a centralizacii. Tie drobne komunity spajanim sa dopracovali do dnesneho stavu. To vzdelanie niekde treba ziskat a kde ked nie v skolach postavenych a udrziavanych z dani?
                  Preco vyvoj neskoncil na urovni obcin, alebo povedzme maximalne na urovni mestskych statov ked je to podla teba take super byt decentralizovany? V ktorej dedine by sa ludia dokazali poskladat na jadrovu elektraren, alebo pre hadr.urychlovac pre vedcov?
                  Kolko z tych 2300e by ti zostalo keby ti vsade vystavili ucet za skolku, skolu, univerzitu, zdravotnictvo, cesty, mosty, mhd a neviem co vsetko podla realnych nakladov? Zijes v predstave ze statu nedas 1300e, ale vsetko dostanes za sumy ako su teraz?
                  A k tej kanalizacii si predstav kolko toho by bolo v riekach keby nemal kto dohliadat na to, oproti tomu ked teraz sa jedna len o havariu, alebo nehorazne porusenie danych zakonov/pravidiel.
                  V prvej vlne korony ked treba izolovat osady, tak nabehli do nich policajti z celeho okresu a armada plateni z dani a riadenych centralne. Myslis ze by par miestnych obecnych policajtov to zabezpecilo? Alebo ze by pri decentralizacii vsetky okolite obce/mesta poslai svojich nadsene na pomoc zo svojich rozpoctov? Kazda by sa starala o seba.
                  V skandinavii maju este o dost vyssie dane ako my, centralizmus aj dotacie a mas dojem ze tam sa maju horsie ako u nas?
                  problem nieje v danich ani systeme, ale v tom kto nam vladne a o nich rozhoduje, cize v ludoch. Tam je pes zakopany, lebo keby boli natolko uvedomely politici a uradnici ako si ty ludi vykreslujes, tak by sa s danami rozumne nakladalo a nerozkradali by sa,.
                  Naposledy upravené Taur; 10-06-2022, 13:40.

                • klikar
                  klikar komentoval
                  Upraviť komentár
                  Taur nesuhlasim, moj nazor je ze sme sa ku aktualnemu stavu dopracovali aj napriek daniam a statom. Nie som vo vseobecnosti proti centralizacii, urcite ma niekde zmysel, ako sa vravi, v jednote je sila, ja spochybnujem monopol statu. To ze nemas moznost opustit tento system. Napriklad nepaci sa mi statne zdravotnictvo, dostanem moznost neplatit zdravotne odvody a je na mne ako si zabezpecim zdravotnu starostlivost, ci pojdem do rizika, alebo si budem platit sukromne zdravotne poistenie. Absencia tejto moznosti je to co kritizujem. Podobne vo vsetkych ostatnych oblastiach kde ma stat monopol. Dobrovolna centralizacia je ok, nedobrovolna nie. Ano vzdelanie treba niekde ziskat, ale statne skoly urcite nie su jediny sposob a myslim ze ked porovnas uroven sukromnych a statnych skol tak je to obrovsky rozdiel, lebo sukromne budu len ked budu poskytovat kvalitne vzdelanie, inak si za nik nich nebude platit. Verejne budu stale, lebo musia byt, lebo niekto rozhodol. Tam nejde o kvalitu, ale o kvantitu, kolko kusov mas, tolko penazi dostanes aj keby si ich nic nenaucil. Samozrejme ze na nakladne projekty ako jadrova elektraren potrebujes spojit vela ludi, cize vela ich zdrojov, s tym nemam problem ak je to na dobrovolnej baze. Preco by musel kazdy prispievat na jadrovu elektraren ked si chce riesit svoje potreby energie inak, napriklad solar, vietor, biomasa, ... A kde nie je mozno volby, cize monopol, tam je neefektivita, kedze ta nic netlaci robit veci efektivne lebo peniaze pridu tak ci tak. Zijem v predstave ze ked statu teraz davam 1300 a staci to na to co mame pri tejto neefektivite, tak by to stacilo aj keby som nemusel platit este stat, uradnikov, zakonodarcov, cize by som platil menej alebo dostal viac hodnoty. Preco si myslis ze ked teraz zaplatim 1300 a je v tom plat poslanca, uradnika a milion dalsich nakladov spojenych zo statom, tak keby som tieto naklady osekal tak uz by to nestacilo? Nechapem tvojej logike. Cize podla teba ak dam ucitelovi rovno na ruku 100 eur aby ucil mojho syna tak je to horsie ako ked dam statu 150 eur, 50 eur ostate statu na jeho prevadzku a ten zaplati ucitelovi 100e. Myslis ze to ako riesil koronu stat bol dobry a efektivny sposob? Myslis ze by si ludia za tie naklady ktore boli pouzite na riesenie korony plus dodatocne navysenie dlhov statu nevedeli poradit lepsie? Napriklad ja by som bol proti plosenmu testovaniu, cim by som usetril neskutocne mnozstvo nakladov a myslim ze vysledok v pocte mrtvych by bol pri najhorsom taky isty. Ale nedostal som sancu rozhodnut sa svojimi peniazmi, lebo mi ich stat nedobrovolne berie a potom neefektivne mina. Netvrdim ze mam odpoved na vsetko, ale myslim ze aj primerny clovek by si s koronou poradil lepsie a za menej penazi ako to ukazal stat. To ze by sa kazdy staral o seba tiez ocakavam a je to tak ok. Clovek sa musi vediet postarat najprv sam o seba aby sa mohol starat aj o druhych. To ze sa maju v skandinavskych krajinach lepsie este stale nie je argument pre stat. Otazka znie je to tak vkoli statu, alebo napriek statu? Myslis ze napriklad Norsko by sa mala tak ako sa ma keby nemalo tolko prirodnych zdrojov, napriklad ropa a vody na pokrytie energetickych potrieb len z vodnych elektrarni? Ja si myslim ze stat je brzda. Uroven posuvaju prirodne zdroje, ludske zdroje, veda, vyskum, vzdelanie, ... A to vsetko je mozne aj bez statu. Myslim ze si ludi nevykreslujem idealisticky, preto ratam s tym ze stale budu aj zli a stat je prave skvely nastroj pre nich. Je naivne si mysliet ze budu vladnut len dobri a ak budu zli, tak zneuziju tento stat, preto je lepsie bez neho. Dane su problem, lebo su nedobrovolne, je to kradez, ak niekomu nedas suhlas zobrat si tvoj majetok aj ked ti za to nieco potom da.

                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  klikar Jasne a keby poistovne neboli regulovane a kontrolovane statom/uradnikmi co budes robit ked tvoja zdravotna poistovna skrachuje kam si 10 rokov pchal prachy a ked budes potrebovat operaciu nad tvoje moznosti za komercnu cenu a tej poistovne uz nebude, skapes?
                  Statne skoly davaju mozno nie spickove, ale slusne vzdelanie masam.
                  A vlastne preco si myslis ze by si dostal do ruky tych 1300e co sa odvadza statu. Zamestnavatel ich odvadza lebo musi, keby nemusel tak ty dostanes stale 1000e a podnikatel si tych 1300e necha. Si myslis ze kapitalisti su ludomili? Ano par spickovych odbornikov by ziskalo viac lebo by si ich prtahovali, ale masy by dostali menej keby nebola minimalna mzda a odvody/dane z ktorych sa im ulahcuje zivot (dotovanim skolstva, zdravotnictva, mhd, kultury.... )
                  Kapitalisti z principu a povahy sa snazia maximalizovat svoj zisk a minimalizovat naklady bez ohladu na ludi, prirodu vlastne cokolvek. Myslis ze firmy co vykazuju obrovske zisky by nemohli dat ludom aj teraz vacsie platy napriek odvodom? Preco im nestaci zisk 100mil, ale chcu stovky ci miliardy? Preco nezdvojnasobia platy zamestnancom? Preco by ti platil 2300e ked staci 1000e. Len aby si este nakoniec potom nedostal len 700e.
                  Niesom komunista ani socialista len realista. Keby to tak nebolo tak nieje rebricek miliardarov dlhy ako tyzden pred vyplatou.
                  Prebujnela administrativa a byrokracia je samozrejme problem, vsetkeho vela skodi. Ja si tiez myslm ze o svojich pemiazoch by som dokazal rozhodovat lepsie, ale ci by vseobecne zivot v prostredi bez zakonov, pravidiel, kontroly a regulacie bol lepsi niesom si isty. Pre obycajnych ludi urcite nie. Skoncili by ako otroci splatkovych spolocnosti a uzernikov.
                  Myslim ze tu pritomni emobilisti sme velmi prevazne nadpriemerny (IQ, prijmom, vzdelanim, uvedomenim ...) a nemozme posudzovat podla seba, brat nas ako bernu mincu a ze pospolity lud by si poradil v takom svete ako my.
                  Naposledy upravené Taur; 10-06-2022, 19:29.

                • klikar
                  klikar komentoval
                  Upraviť komentár
                  Taur Ked niekto skrachuje a nie je inak zabezpeceny tak prides o svoje peniaze lebo si investoval do zlej firmy. Normalny trhovy princip aj s rizikom investovania. Ale stale nevidim vyhodu v state. Protiargument je, co budes robit ty ked skrachuje stat kam si 10 rokov pchal prachy a uz nebude mat kto zaplatit nemocnicu a lekara ktora by ta zoperovala, skapes? Takze ziaden rozdiel vo vysledku, kedze aj staty krachuju. Rozdiel je v tom ze pri sukromnej sfere si mal moznost volby, v state nie. Kde nie je volba, nie je ani zodpovednost. Ty proste viac veris statu, ja sukromnikovi a najviac sam sebe. Keby davas dieta do skoly, vyberies mu statnu alebo sukromnu? Ano tvorba platov by mohla byt ina ale to nik nevie, mohol by som dostat 700 ale aj 3000, alebo by som sa sam stal podnikatelom lebo by som nemusel zivit stat. Kapitalisti urcite nie su ludomili, su tvrdi a preto efektivnejsi. Kto vlastne ulahcuje zivot tym masam. Lebo ty vidis ze sa vsetkym pomaha, ale na to aby si niekomu dal, inemu musis zobrat. A kto je lepsi v obchadzani dani ako mocne sukromne firmy, ved tie maju cele roty pravnikov a v okamihu sa prestahuju na druhy koniec sveta. To prave masy nemaju kam ujst. A ak platia dane sami sebe, tak zbytocne zivia sprostredkovatela - stat, cize bez neho by mali viac. Firmy davaju platy len take ake musia a snazia sa maximalizovat zisk, ale to je ok, ak je tam konkurencia, to je ta sutaz ktora posuva ludstvo dopredu. A ten zisk sa predsa pouzije na nieco, ci myslis ze zmyslom firmy je mat maximalne cislo na ucte? Zisk je odmena za dobre hospodarenie, ktore sa dalej investuje do rozvoja, ludi, spotreby, ... To umoznuje alokaciu obmedzenych zdrojov a alokovat by mali ti ktori to vedia a nie neefektivny stat ktori nic nevytvara, len berie a neefektivne prerozdeluje. Z toho co pises mas jasne lavicove zmyslanie, ja zase pravicove. Ty chces aby niekto rozhodoval za teba, ja nie. Problem je ze ty v mojom svete mozes robit to co doteraz, to znamena ze ak chces mozes delegovat vsetky svoje prava na nieco ako "stat". Ale ja z tohto systemu nemozem odist. Preto si myslim ze moj system je lepsi, lebo dava kazdemu moznost volby, kto chce, stale moze vyuzivat nieco ako "stat", ale nemusi. Osobne nemam problem s rebrickom miliardarov, vacsinou su to len cisla a keby to chceli previezt do hotovosti tak sme na uplne inych cislach, ale to je nepodstatne. Ale aj oni su len ludia, maju len jeden zaludok a obmedzeny cas na tejto zemi. Preto vidis ako kopec milardarov podporuje charitu (napr. Bill Gates, ...), lebo od urcitej hladiny su peniaze skor o alokacii zdrojov ako o naplnani nevyhnutnych potrieb tych ludi. Ja nepropagujem svet bez pravidiel. Pravidla su potrebne, ale nemali by sa vytvarat tak ako teraz zhora nadol ale naopak a vsetko ma byt na baze dobrovolnosti. Urcite by niektori ludia skoncili zle, ale to sa deje aj dnes (bezdomovci, samovrazdy, ...). Ale plynulo by z toho mozne ponaucenie, lebo mali moznost volby a zle sa rozhodli, tak by to nabuduce mozno zmenili oni, alebo ich potomkovia, alebo ludia okolo. Ak rozhodujes za nich, tak potom sa vytraca zodpovednost, ved ked nemas volbu a rozhoduje stat, tak nie som za nic zodpovedny. Urcite toto forum je len nejaka bublina ktora neodraza cely svet, ale svet sa skalda z mnozstva takychto bublin rozne medzi sebou poprepajanych. Keby bolo na mne, dal by som moznost volby kazdemu, tym padom aj zodpovednost za svoju volbu a svet by bol podla mna lepsi ako teraz. Naisto to neviem, ale myslim si to, preto sa tu o tom rozpisujem.

                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  klikar Ja vobec nemam lavicove zmyslanie, to sa mylis. Len chapem ako sa svet vyvinul a ako sem dospel. Ako si to ty predstavujes to bolo na zaciatku ludstva ze kazdy za seba rozhodoval ale vyvojom sme sa dopracovali sem, lebo to tak asi lud chcel, Pochop ze obycajny ludia su jednoduchy nemozu a ani nechcu rozhodovat za seba. Ono by bolo fajn keby sa dalo uplne rozdelit povedzme na zavislych ktory chcu istoty od statu a nezavislych, samostatnych ako ty a vlastne ako aj ja v principe. Len je to tazko realizovatelne (a obavam sa ze tych nezavislich by bolo 20 mozno max 30%), ale vyvoj technologii toto delenie mozno casom umoznia. Ked ti implantuju chip aby ta vedeli vzdy a vsade identifikovat ako neplatica dani a odvodov, ako toho co nic nechce zadarmo a od ktoreho by inkasovali napr, aj za kazdy krok ktory urobi po chodniku postavenom zo statnych/obecnych penazi na ktory sa danami zlozili zavislaci. A keby ta mlatili na ulici tak policajti by nevsimavo presli okolo lebo scaner by im ozbrazoval ze si nezavislak a danami si neplatis ich ochranu. Keby si nastupil do MHD tak by ta lisok stal 3e namiesto 0,5. Hasici by prisli a len kontrolovali aby ohen z tvojho domu nepreskocil na vedlajsie domy zavislakov atd.
                  Ale tie technologie snad by umoznili vybrat zo sluzieb statu ze si predplatis napr. hasicov, rzp, poriadkovu policiu ...
                  A inak staty krachuju urcite menej casto ako firmy, tie krachuju neraz aj zamerne, aby sa vyhli plneniam. Slobodu vyberu napr. zdravotnej poistovne mas aj teraz, len stat ma nad nimi dohlad a reguluje ich cinnost aby vyzberane peniaze minuly na ludi a nie na svoju prevadzku a zisk. Nikto ta nenuti byt v statnej VSZP.
                  A miliardari podporuju charitu zlomkom a neraz preto ze je to danovo vyhodne preliat peniaze do svojej nadacie.

                • Sly
                  Sly komentoval
                  Upraviť komentár
                  Aspoň vidíme ako je spoločnosť polarizovaná v tejto dobe..
                  Jedna otázka dokáže rozprúdiť dav a myslenie ľudí. Keby to furt smerovalo ku konštruktívnym riešeniam ako tu
              • mozeg
                Member
                • Dec 2015
                • 440
                •   

                Pani fakt sa mi paci debata tak Vam ukazem jednu z moznosti ako aj ako zamestnanec zarobit viac:
                1.Preco si myslite ze dnes je popularny Dubaj aj pre nasich politikov aj pre celebrity. Je to maly europsky danovy raj.
                2. Ak si tam kupite nehnutelnost, stanete sa danovym rezidentom. Moznosti financovania su dostupne aj pre nasinca,resp. rodinu s dvoma prijmami (stredna vrstva).
                3. SR ma podpisanu dohodu o dvojitom zdaneni;resp. zakaz dvojiteho zdanenia.
                4. Dan z prijmu v Dubaji pre Fyzicku osobu nepodnikatela 0%.
                5. Dan z nehnutelnosti 0%.
                6. Apartman vam prenajimaju,navratnost cca 7rokov.
                7.Danovu rezidenciu dostava cela blizka rodina, teda manzelia a deti.
                8. Ked si to cele zhrnieme tak viete rocne usetrit povedzme 8-10k eur na daniach manzelia a neskor ked sa pridaju aj deti dvojnasobok.
                9. Nakonci dna tak platite v SR "iba" odvody a mate zdravotnictvo,skolstvo,dochodok,obranu,policiu...
                10. Takze aj v tomto state sa cesty daju najst...

                Komentár


                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  A nieje nahodou tak ze ked travis cas tu (myslim ze ak viac ako 6 mesiacov z roka) tak platis dane tu resp.v state kde dosiahnes tu vacsinu dni , tzv danovy domicil? To je vhodne pre sportovcov,, podnikatelov atd. ktory vela cestuju a nikde v jednom state sa nezdrzia dokopy pol roka.

                • mozeg
                  mozeg komentoval
                  Upraviť komentár
                  Taur ide o stredisko zivotnych zaujmov. Umelci a sportovci su este osobitna kategoria.

                • Taur
                  Taur komentoval
                  Upraviť komentár
                  mozeg No ved ked fyzicky travis 11 nesiacov z roka na SK, tak mas stred zaujmov tu. Take spekulacie uz v danovom zakone teoreticky osetrili no ci to v praxi riesia a ake je dokazne bremeno netusim.

                • 1fisker
                  1fisker komentoval
                  Upraviť komentár
                  Uvažujem nad tým akú spojitosť má tento príspevok s názvom vlákna
                  Volkswagen e-up!

                • SKolja
                  SKolja komentoval
                  Upraviť komentár
                  Toto funguje na SK ako tu bolo napisane iba vtedy ked clovek stravi na SK menej ako 183 dni, vtedy sa platia dane v mieste danoveho domiscitu.
                  Inak sa platia dane v mieste kde clovek stravi 183 a viac dni. V Rakusku to je este lepsie osetrene, staci aby 183 stravili v Rakusku deti (chodiace do skoly) alebo manzelka a moznost danit mimo Rakuska neexistuje a pre danovnika je povinnost platit dane v AT, pretoze tam ma centrum zaujmu.
                  Ale to sem do elektrofora hadam nepatri.
              Pracuje...
              X