Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

pomoc pri kupe prveho elektroauta allias kopec hlupych otazok :)

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • melo king
    Junior Member
    • Feb 2024
    • 2

    pomoc pri kupe prveho elektroauta allias kopec hlupych otazok :)

    Zdravim tesliaci

    Zvazujem kupu prveho elektroauta. Po precitani/sledovani roznych recenzii a testov sa priklanam najviac ku tesle. Konkretne model 3, alebo Y. Kedze to nie je malo penazi v hlave mi sroti kopec, pre vas mozno dost pritrublych, otazok.

    Zadefinovanie mojej pozicie:
    Popravde sa mi viac pacia ine auta, napriklad id.buzz, ale kupit ho, ak date vedla neho do tabulky model Y, by bola slusna zhovadilost.
    Jazdime najcastejsie dvaja plus krpec. Ale samozrejme obcasne aj v plnom obsadeni.
    Byvam v dome. Dost zatienenom, takze pripadna fotovoltaika by mozno az nemala vyznam. Svietilo by na nu prakticky len v lete a aj to len par hodin. Ale zasa na druhej strane mi auto najcastejsie stoji vonku, lebo na nom do prace nedochadzam.
    Nemam moznost auto garazovat. Parkovat bude stale vonku na juhozapadnom Slovensku. S wallboxom ale problem nie je.
    Auto kupujem na firmu. Kedze vyvoj ide neskutocnym tempom, planujem ho mat dva roky, len po dobu odpisu, cize tak trochu na skusku a preto mi rozumnejsie pride jemne jazdene.
    Na aute najazdim rocne zhruba 15 az 17t km. Vacsinou poskakovanie v okoli. Parkrat do tyzdna 3-4km (a spat), alebo castejsie 10km (a spat), 2-3x za mesiac 125km (a spat), parkrat do roka 350km (a spat) a potom raz do roka 700+ km (a spat).
    Casto sa mi stane, ze auto stoji aj viac dni bez pohybu. Vynimocne aj tyzden. Ale ked aj mam jazdy, tak v prepocte na hodiny je vlastne drvivu vacsinu roka skoro nonstop stojace pri dome.
    Zvazujem aj alternativu starsieho mestskeho elektrickeho miniauticka (fiat500e je krasny), ktore mi pokryje 80% mojich jazd (nie km, len jazd) a ku tomu jazdeny dieslovy van na dlhsie trasy a pripadnu potrebu prevozu vacsich veci, ci viacero osob.

    Otazky:
    Isli by ste radsej do jednej poriadnej tesly, alebo dvoch starsich aut z vyssie spominanej alternativy?
    Ako velky problem je mat teslu nonstop, aj v zime, vonku? Meni to veci zasadne? Ako velmi?
    Aka je spotreba auta (so sentry / bez sentry) za den v lete / v zime pri stani vonku? Je lepsie, alebo rozumne to mat vtedy pichnute dlhsie na nabijacke?
    Cena auta je nakup minus predaj. Z tohto pohladu by ste mi odporucali kupit co? Ktory rocnik? Novy model 3 highland, alebo skor dvojrocnu ypsilonku? Alebo nieco ine? Od akeho rocnika? Co podla vas strati na hodnote za dva roky najmenej?
    Idu nejake suskandy o blizkom zavedeni dotacii na elektromobilitu. Neviete nejake blizsie zakulisne info? Dost ma to uz tlaci, ale ak by bola, samozrejme by sa oplatilo na nu pockat.
    Je stary model 3 vzadu naozaj tak nepohodlny pre dospelych a je novy model 3 o tolko v tomto smere lepsi?
    Stary model 3 vs model Y vo verziach LR su obe z pohladu podvozku kostitras na urovni pritvrdenych hothatchov, alebo nepocitujete zasadny diskomfort?
    Ako velmi ste pri dlhsich trasach otrokmi vhodnych nabijaciek? Ze musite z hlavnej trasy odbocit aj niekolko km len kvoli nabijacke.
    Kolko vas stoji havarijna poistka? Pripadne aj kde.
    Naozaj nechodite niekolko rokov do servisu, alebo je to mytus zalozeny na par stastlivcoch?
    Kto je podla vas najlepsi (cena/vykon/ludskost) dovozca tesiel na Slovensku?
    Kedy si myslite, ze sa prejavi klesajuca cena novych aut aj v inzertnych cenach tych jazdenych? Aktualne mi to pride ako divna anomalia, ze sa dvojrocne auta casto predavaju za cenu novych.
    Sli by ste do fotovoltaiky aj ked ekonomicka navratnost je nepravdepodobna? Len tak pre ten pocit 'apokalyptickej' zalohy?
    Na co som sa nespytal a mal som sa?

    Dakujem za precitanie a este viac za pripadne odpovede.​
  • milan84
    Senior Member
    • Jun 2015
    • 861
    •   

    #2
    Fuuuuha. Tolko otazok v jednom prispevku.
    Kolega nic v zlom, ale najprv si trochu uprac aky typ auta - velkost chces a kolko do toho mozes investovat.Vymenoval si auta od F500, cez dve rozne tesly az po Buzz. Trochu velky rozptyl.
    Predpokladam, ze mas uz nieco napozerane? Testy, recenzie...
    Ak ano, tak si chod niektore z aut vyskusat. BUZZ a ine bezne znacky ma kazdy diler. El 500vku aktualne testujem. Za tie prachy co pytaju na Slovensku blbost. Ako jazdenka mozno stoji za zvazenie.

    Komentár


    • Taur
      Taur komentoval
      Upraviť komentár
      melo king Naco dve auta? Ja by som riesil sikovne mensie nove/jazdene EV na to behanie okolo komina a na tu jednu 700km a par 350km ciest do roka by som si pozical (z pozicovne alebo od rodiny/kamosa) poriadne EV trebars i Teslu S/X ci Buzz alebo hoci aj spalovak. Naco 97% roka parkovat auto, platit PZP, dialnicnu, STK, udrzbu ... kvoli zriedkavemu pouzitiu. Pri troche kreativity sa da pozicat na firmu a rodinnu cestu dostat do nakladov ako sluzobku.

    • melo king
      melo king komentoval
      Upraviť komentár
      Myslim, ze to bolo napisane celkom logicky. Ale uznavam, ze na moc velkej ploche, cize sa to nie kazdemu chcelo citat s porozumenim.

      Zadefinoval som moje mozgotrasy na uvod a potom dal nejake otazky. Otazky zostali nezodpovedane

      V kazdom pripade dakujem za reakciu.
  • Wilo
    Member
    • May 2019
    • 338
    •      

    #3
    Ja parkujem TM3P aj TMY vonku pred domom v lete aj zime, na veci to nemeni vobec nic. Rovnako som parkoval aj Ioniq, BMW i3 aj spalovaky. Sentry mam doma vypnute, kedze mam okolie pod kamerami, zapinam len ked parkujem na miestach, kde nie som uplne komfortny spotreba zalezi od viacerych faktorov, ci mas zapnutu ochranu interieru pred prehriatim, ako casto kontrolujes auto cez appku atd. Ak ho nechas na pokoji, tak pri vsetkych vypnutych veciach sa rano budim s rovnakym SoC ako som zaparkoval. Bezne picham na kabel okolo 20-30%, ak nic neplanujem.

    Tvrdost podvozku je cisto subjektivna zalezitost, nespoliehaj sa na druhych, treba si skusit osobne. Kazdy ma ine preferencie a cit. Priamo som porovnaval s MB GLC350 Coupe v AMG Packete, a TMY mi prisla komfortnejsia, obe na 20” kolesach. BMW X3 so zakladnym podvozkom bola zas tak uhupana, ze manzelke tam bolo nonstop nevolno. Paradoxne jedine SUV, na ktorom sa cela rodina vratane deti zhodla, ze je podvozkovo lepsia bol Kodiaq 2.0TDi

    Otrocina dlhych tras sa pomaly vytraca. Kedysi to bolo peklo a kazda cesta znamenala dokladnu pripravu. Odkedy mam Teslu tak neriesim. Vyhodou su relativne vyhodne ceny nabijania bez pausalov. Ak si kupis nieco ine, trosku sa to komplikuje. Normalne by si si hodil pausal podla svojej beznej trasy a pokrytia tym ktorym poskytovatelom a mas vybavene, Ionity aj ZSE Roaming ti krasne pokryju beznu potrebu na vysokej urovni. Tvoj problem je, ze mas pomerne maly km najazd, a dost malo dialkovych tras. Co znamena, ze pausal nevyuzijes asi az tak efektivne ako niekto, kto nabeha rocne 30-40tis km, a bud budes zbytocne preplacat ked prave nejazdis, alebo budes fungovat na zakladnom konte a zas budes platit zbytocne vysoku tarifu za kWh. Treba si to doma prepocitat.

    Na tvojom mieste by som asi pozrel nejaku jazdenku, na bezne jazdenie okolo komina kludne starsiu Konu 64kWh, ktora sa nezlakne ani dlhsej trasy. Budes mat ultra lacne jazdenie, a na tak maly pocet dlhych ciest ani to pomalsie nabijanie nepocitis. Na vacsi rodinny trip si za usetrene peniaze raz za rok pozicias daky kombik alebo van. Otestujes si zivot s EV a po 2 rokoch sa rozhodnes, ci si pripraveny zit tymto sposobom. Pripadne nechas Konu manzelke a ty si kupis nieco univerzalnejsie. Ale kupovat nove auto s tak malym predpokladanym najazdom asi nie je uplne ekonomicke.

    Komentár


    • melo king
      melo king komentoval
      Upraviť komentár
      Velka vdaka za plno super poznatkov. Velmi si mi pomohol spravit si obraz na niektore moje otazky.

      Plan cislo jedna bol presne na uvod jazdene EV kategorie Kona. Ale ten dizajn nedokazem pozut. A ako to uz byva, zacnete s nejakym rozumnym bugetom a po par tyzdnoch hladania ho zdvojnasobite, lebo sak toto a potom hento

      Mna auta celkom bavia, takze je pre mna dolezite mat z neho aj nejaku radost. Ci uz dizajn, alebo vykon, alebo zabavnost, alebo nieco, co ma potesi. Kona je velmi rozumna volba, ale nicim ma nechytila a hlavne uz ten dizajn je fakt pre mna nestravitelny. Obzvlast ten pohlad na kufor mi dviha kufor A ine auto v tomto pomere hodnoty za peniaze, ktore by bolo mojmu oku lahodnejsie, prakticky neexistuje.

      Mozem este otazku na tvoju havarijnu poistku pre 3/Y? Kolko?

    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      Ja platim KASKO okolo 1100€ za auto, ale auta mam registrovane v AT, tu je trosku iny system, plus mam v rovnakej poistovni este kopec inych produktov takze to nie je smerodajna informacia pre teba. Skus pohladat v priecinku Model Y, myslim ze sa tam riesila cena havarijnej na SK.

    • SKolja
      SKolja komentoval
      Upraviť komentár
      Keď nie Konu, tak eNiro...

    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      SKolja chce pekne auto, nie naburany furik 🙈😂 ja to chapem, dizajn EV toho obdobia nebol pre kazdeho, na to musel byt zaryty fanusik. Vyber bude v kazdom pripade tazky podla tych kriterii.

    • melo king
      melo king komentoval
      Upraviť komentár
      to all: Napadla mi dalsia otazka. Je mozne v teslackom infotainmente zvacsit font? Musim uz na citanie pouzivat okuliare a v aute ich nenosim. Co mi v cudlikovej klasike nevadi, ale pri tabletoidnom ovladani by mi zvacsenie dost pomohlo.

      to SKolja: Ano, Niro je "normalnejsie", ale jednak je pri nom o dost mensi vyber a tiez to nie je ziadna dizajnova hitparada

      to Wilo: Vdaka moc za tu poistku aj podporu v rozmarnosti

      Velmi sa tesim na buducnost elektromobility, ktora poskytuje dizajnerom ovela vacsiu volnost. Uz teraz je par modelov cerpajucich z rokov minulych a tento trend vyzera, ze neustava. A to je presne moje gusto. Napriklad aj taky Renault 5 bude krasne auto. Pre istotu, opat hovorim len o dizajne a tiez to neznamena, ze sa mi nepaci aj moderny dizajn. Tak ci tak cisto srdcom si mozem dovolit kupit len motorku a nie auto

      Za mna to aktualne vyzera najskor na Y. Dizajn je mdly a trochu disproporcny, ovladanie je pre mna skor krok spat, podvozok zbytocne tvrdy, ale nic z toho nie je katastrofalne a na druhej strane ma prepravnu kapacitu vanu, charizmu vyladeneho ekosystemu, ktory nepracuje proti cloveku, ale pre neho a hlavne je tu ten pocit, ze platim za vykon supersportu. Hoci ten je dobry asi tak na prvy tyzden po kupe
      Ale poznate to... Vyberiete si auto a potom pride nejaky kamos s tak dobrou ponukou na nieco ine, ze nakoniec to skonci uplne inak

    • jeeff
      jeeff komentoval
      Upraviť komentár
      Velkost pisma v infotainmente Tesly je mozne nastavit na standardne a velke:

      https://www.youtube.com/watch?v=JAfAO6xIlqU

    • melo king
      melo king komentoval
      Upraviť komentár
      to jeff:
      velkost pisma - super, vdaka moc.
  • melo king
    Junior Member
    • Feb 2024
    • 2

    #4
    to Taur:
    Ano, mas pravdu, logiku to ma. Ale skusil som minule dovolenkove obdobie pozriet nejake vany/busy v roznych pozicovniach a vsetko prec. Plus ten pocit, ze sa mozes rozhodnut z hodiny na hodinu, alebo... ma to viac dovodov, preco som staromilec a co je doma, to sa pocita

    V kazdom pripade dakujem za tvoj pohlad na moju prvu otazku.

    Komentár

    • jeeff
      Member
      • Nov 2015
      • 194
      • lubos1519
      •   

      #5
      Ak ste 3 s malym dietatom tak TM3 je v pohode, akurat treba pozriet ci sa vam zmesti kocar cez otvor kufra. Y je vacsia, ale TM3 je podla mna vyrazne krajsia.

      Co sa tyka jazdenka VS nova, tak tam pravdepodobne bude mat lepsi TCO jazdenka, kde pokles ceny nebude asi taky vysoky a zaroven aj poistka bude pravdepodobne nizsia. Akurat neviem, ci sa daju spravit odpisy aj na jazdene auto, ale asi ano.

      Naposledy upravené Stano Kurek; 07-02-2024, 11:23.

      Komentár

      • Stano Kurek
        Administrator
        • May 2014
        • 290

        #6
        Ak sa rozhodnete pre Teslu alebo potrebujete poradiť, prosím kontaktujte nás emailom alebo telefonicky radi poradíme od konfigurácie až po kúpu a servis,... k tomu ponúkame charging FVE, BESS ako aj dynamické riadenie, a sw... ai. Dokončujeme webovú stránku kde to konečne všetko bude sumarizované,... jazdíme na EV + Telsa viac ako desať rokov!
        Stano

        Komentár

        • PistaTT
          Member
          • Jun 2022
          • 132
          •   

          #7
          ja zareagujem na tu cast o FVE - pri dnesnych cenach EE pre domacnosti by som na tvojom mieste o FVE vobec neuvazoval. pri najazde 15 000 km rocne, priemernej spotrebe povedzme 20 kWh/100 km (nech sa nam dobre pocita) je to velmi nahrubo 3 MWh za rok, co znamena ucet za elektriku na urovni cca 500 EUR s DPH (pri dnesnych cenach). Musel by si tu FVE spravit za velmi atraktivnu cenu aby sa ti to oplatilo...

          A skusim tu tiez rozvit myslienku preco napriek tomu, ze by som mal byt idealny kandidat na domacu FVE (juhozapadne slovensko, rodinny dom so sedlovou strechou, podorys L s moznostou vyuzivat JV aj JZ strany strechy, prakticky ziadne tienenie...), to pre mna nie je aktualne temou (a mozno ma niekto vyvedie z omylu padnymi argumentmi)

          Rocne pritom najazdim vyrazne viac - okolo 45 tisic km a vacsinu z toho su trasy "okolo komina" takze bez nutnosti casto vyuzivat komercne nabijacky.
          Pritom rodinny dom vykurujem a TUV ohrievam tepelnym cerpadlom (zem-voda).
          Rocna spotreba EE za domacnost - cca 9 az 10 MWh (kurenie a chladenie, ohrev TUV, spotrebice...)
          Rocna spotreba EE na nabijanie - cca 8 MWh
          Rocna faktura za spotrebu elektriny cca 2700 EUR s DPH (ZSE DD5)

          Tak a teraz preco (zatial) neriesim FVE
          1. s autom som pocas pracovneho dna prec z domu (byvam na dedine, pracujem v BA) - vyrobenu elektriku by som musel bud skladovat v lokalnej baterii alebo odovzdavat do baterie virtualnej.
          2. v lete ma domacnost mesacnu spotrebu cca 400 kWh, v zime do 1200 kWh - v lete by som mal extra velke prebytky a v zime by som nepokryl ani spotrebu domacnosti, nie to este potreby auta. Pri virtualnej baterke netreba zabudnut na platby za distribuciu...
          3. regulovane ceny EE pre domacnosti su stale extremne vyhodne a pri dnesnych cenach mi proste nevychadza navratnost investicie do FVE (diametralny rozdiel oproti firmam, kde FVE dava velky ekonomicky zmysel).
          4. aby bola rozumna navratnost (max. 8 rokov) domacej FVE pre mna, tak by ostrovny system (s vykonom cca 20 kWp a s baterkou minimalne 80 kWh) musel vojst do 22 000 EUR s DPH, s papierovackami, dodavkou, montazou, pomocnym materialom, napojenim na barak, reviziou... Ak by sme ratali, ze ceny EE pre domacnosti budu rast, tak samozrejme mozeme takyto predpoklad zohladnit a podla toho maximalnu cenu projektu vlastnej FVE navysit. Ceny EE pre domacnosti su vsak politicky prilis citliva tema a ak nechceme nechat dochodcov a ine socialne slabsie skupiny zmrznut, tak dramaticky narast (narast o 100+%) nie je prakticky mozny a politikcy priechodny. Ako laik v tejto oblasti by som ocakaval skor mierne postupne navysovanie regulovanych cien (o jednotky percent medzirocne).

          Takze teraz otazky
          - aka je aktualne cenovka ostrovneho systemu 20 kWp a 80 kWh LiFePo baterkou a vsetkou potrebnou bizuteriou? (ak ma niekto predstavu),
          - aka je predpokladana zivotnost ostrovneho FVE systemu?
          - ake su priemerne rocne prevadzkove naklady (servis, udrzba, opravy) pocas doby zivotnosti?
          - co sa deje pri skonceni zivotnosti jednotlivych komponentov?
          - ako (financne, casovo) narocne je to nechat zdemontovat a zlikvidovat (ci zrecyklovat) pri nahrade za nove komponenty?

          Osobne vnimam FVE pri aktualnej financnej narocnosti ako peknu hracku pre nadsencov.
          Ani ekologicky aspekt nie je u nas extra vyznamny, kedze energeticky mix je vcelku zeleny (vdaka jadru).
          No mozno ma niekto vyvedie z omylu.

          Komentár


          • Taur
            Taur komentoval
            Upraviť komentár
            PistaTT Ja by som sa na to ze ceny ele bude stat dalej drzat nizko nespoliehal. Pri sucasnej lavej vlade skor cakam ze ceny nechaju ist na trhave a prachy co tym vyzmykaju navyse od pracujucich zivitelov rodin do rozpoctu cez DPH atd. daju davkarom a dochodcom ako 14., 15. dochodok ci rozne soc. davky a tym sa zavdacia svojim volicom aby ich znova zvolili. Ked na to chces pozerat politicky. Ja by som pomaly uz na FVE pracoval mat tvoje podnienky. Zatial bez uloziska len s VB, kedze ceny bat klesaju a ked stat zrusi regulaciu a ceny ele vyletia kupil by som potom ulozisko v rozumnej cene.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Tak technologie napreduju. Cena panelov je zhruba stabilna ale vykony sa zvysuju… myslim ze tito akoze socialisti budu zdierat skor firmy ako domacnosti, kym to bude mozne.

          • Zurrona
            Zurrona komentoval
            Upraviť komentár
            Pravdu máš FVE je u nás vďaka dotáciam pre nadšencov.... sám ju mám takže viem o čom hovorím. Návratnosť je niekde na úrovni 7-8rokov ... teda aspoň u mňa.

            odpoveď na tvoje otázky :

            - ostrov bez dodatočného zdroja je u nás nezmysel. Hybrid 20KWp je problém, to už by si sa musel registrovať ako výrobca....u nás v podstate môžeš mať do 10.8KWp.... Batéria sa ti v podstate neopláti vôbec, dal by som u nás max tak 10KW aby ti to pokrylo drobné výpadky ak by boli.
            - 10rokov....odhad
            - záruku máš na tých 10rokov....revíziu by si mal riešiť každý rok. Na druhej strane firma u ktorej si to dnes kúpiš tu za pár rokov byť nemusí a potom budeš záruku uplatnovať akurát na lampárni.
            - enviromentálna záťaž....zatial sa to vraj zahrabáva do zeme, aj keď už začínajú firmy recyklovať
            - V podstate ako nová inštaláacia. Po 10tich rokoch by som si nechal vymeniť pre istotu všetko

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Zurrona ako ti moze vyjst navratnost 7 rokov pri VB a nabijani EV mimo pracovnu dobu? daj nejaky konkretny priklad
            je navratnost lepsia pri nizsom instalovanom vykone?

            ja ked som pozeral ponuky on-grid systemov s vykonom tesne 10 kWp s realizaciou "na kluc" tak tam to bolo okolo 12k minus dotacia cca 3,5k takze finalne cena okolo 8.5k

            ak by FVE vyrobila 10 kWh za rok (dajme tomu) a nejakych 30% by som spotreboval priamo a zvysok ulozil do VB a nasledne cele vybral a spotreboval, tak by to znamenalo ze usetrim z rocnej faktury priblizne 400 eur (za priamu spotrebu vlastnej vyrobenej elektriky v objeme 3 MWh) a povedzme dalsich zhruba 500 eur za 7 MWh ktore som ulozil do VB a nasledne vyuzil rocna uspora na urovni cca 900 EUR. investicia samotna 8500, nejake prevadzkovae naklady (netusim kolko to bude ale ratajme ze 500 Eur na 10 rokov ako nejaky hruby odhad). takze 10 rokov navratnost? pri dotacii... bez baterky...

            mozno tam mam niekde chybu...
            Naposledy upravené PistaTT; 07-02-2024, 21:20.

          • melo king
            melo king komentoval
            Upraviť komentár
            V mojom nevhodnom pripade to je skor o pocitoch a oblube postapokalyptickych filmov

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            K tej FVE. Taktiez dedina okres TT a strecha s panelmi JV/JZ 50:50. Rocne to vyrobi 1.2Mwh / 1 kwp. Na tvoju situaciu, ze nie si cez den doma by som sa zameral na instalaciu na JZ, teda po navrate domov v rozumnom case dokazes este vyuzit vyrobu na nabijanie auta. Resp nabijanie nechat na vikendy, kedze EV6 by si ani pri takom najazde nepotreboval nabijat viackrat tyzdenne.
            Takto sa vies dostat s navratnostou aj pod 5r. Panely kazdym rokom vyrazne zlacnuju. Dnes sa daju zohnat za 0.22e /wp s DPH, pred 3 rokmi to bolo takmer 0.40e/wp

            Ak by si sa aj rozhodol pre FVE, moze ti dat stopku distribucka, kedze sa mnozia pripady, ze ludia si davaju velke instalacie, aby krmili VB na zimu bez priameho vyuzitia v case vyroby, a tak sa rychlo mina dostupna kapacita distribucie. A novi ziadatelia dostanu zamietave stanoviska, pripadne len nejake kozmeticke prietoky na urovni 2-3kw.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            dango dakujem. mesacne najazdim cca 4000 km plus minus, to je teda asi 1000 km za tyzden, cez vikend by som mohol nabit doplna a potom vzdy dobit aspon nieco po navrate domov do zapadu slnka aby som zvysil priamy odber.... ale nevedel by som si vystacit s nabijanim cez vikend

          • Zurrona
            Zurrona komentoval
            Upraviť komentár
            Pista TT…ja to rátam trocha ináč….

            Pred inštaláciou FVE som platil za elektriku a plyn cca 1300 až 1400e rocne. Mám len malý zdroj 4KWp s capex výdavkom na úrovni 5k. Začal som kúriť elektrikou a v podstate …. Po novom mám účet za ele necelých 200Eur a za plyn cca 400Eur. Takže ročne ušetrim tých plus mínus barsdaj tomu 6-800Eur. Za rok som vyrobil 4.5MW…. Priama spotreba bola niekde na úrovni 1.6MW a zvyšok som ťahal s VB v podstate za 5centov za KW.
            Naposledy upravené Zurrona; 08-02-2024, 16:27.
        • Kali
          Junior Member
          • Apr 2023
          • 2

          #8
          K FVE - preco ihned uvazujes o tak obrovskom ostrovnom systeme? Kedze kuris EE, tak tebe sa prave moze oplatit virtualna bateria na sezonne ukladanie energie / lacnejsie nabijanie auta.
          Ak vynechas baterie, tak ti zostanu komponenty s dlhsou zivotnostou (invertor 15 rokov, panely 25 rokov).

          1.
          Ak mas spotrebu, ktorou vies ihned spotrebovat vyrobu FVE, navratnost vychadza vyborne:
          1 kWp vygeneruje rocne cca 1.2 MWh rocne, pri tvojich cenach ekvivalent 180 EUR. Pri celkovej cene instalacie 800EUR/kWp je navratnost cca 4.5 roka.

          2.
          Pri vyuziti VB ti 1kWp usetri cca 180EUR - 1200 * 0.07 = 96 EUR rocne. Tzn. tam vychadza ta navratnost cca 8 rokov.

          Vysledna navratnost bude teda kombinacia 1. a 2. bodu. Tvojim cielom by bolo maximalizovat spotrebu v 1. kategorii.
          Ale pozor, FVE ti po osmich neprestane fungovat ale bude produktovat "cisty zisk".

          Komentár


          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Kali nuz, ako som pisal, neviem hned spotrebovat vsetko co vyrobim ani keby to bola malicka FVE s vykonom 1 kWp tak v lete by som vyrbobil aj s takouto malickou nasobne viac ako by som vedel spotrebovat v case ked slnko svieti. cez vikend by som vedel tlacit vyrobenu stavu do auta ale cez tyzden maximalne do VB. a v zime by som s nej nemal ze skoro nic. podla mna je pri mojom fungovani utopiou predpokladat, ze spotrebujem priamo viac ako 35% instalovaneho vykonu prakticky bez ohladnu na to aku velku FVE by som spravil. takze vacsina vyrobenej stavy by sla do VB.

            ak by som teda upravil svoj povodny vypocet a ratal s ongrid systemom s produkciou 12 MWh pri 10 kWp
            tak realne cca 3 MWh priamo spotrebujem (usporim cca 400) a dalsich 9 MWh prezeniem virtualnou baterkou (cca 650)

            bez dotacie je navratnost invseticie 12000 eur + 50 eur/rok prevadzkove naklady na urovni 12 rokov
            s dotaciou 3.5k asi 8 a pol roka.

            samozrejme, ak bude cena EE pre domacnosti povedzme o 2 roky dvojnasobna, tak to bude ina pesnicka. nemali by vsak FVE vdaka technologickemu pokroku zlacnovat (ako bolo dangom naznacene ze samotna cena panelov v prepocte na vykon je dnes takmer polovicna ako pred tromi rokmi)

          • Kali
            Kali komentoval
            Upraviť komentár
            PistaTT - Mam pocit, ze tie ceny/konstanty podvedome/zamerne trochu upravujes, aby ti to vyslo

            Skusme to zhrnut, opravte ma prosim kde sa mylim.

            Tvoja sucasna cena elektriny - Podla tvojho prveho prispevku platis 2700EUR za 18MWh, tzn. 15 (az 15.8) centov /kWh. (v komentari neskor si vsak uz pouzil 13 centov).
            Cena za VB - Podla ZSE cenniku je distribucia 5 centov/kWh. Take cislo za VB uvadza aj Zurrona vyssie. Su tam aj nejake fixne poplatky (neviem detail), to uz doplnte vy, respektive ich pridajme potom do OPEX. Ty si v komentari nacenil VB takmer az na 8 centov/kWh.
            Cena za realizaciu - Na jednom serioznom (verim) eshope som nasiel teraz cenu za E2E realizaciu 10 800 EUR za 9.8kWp bez dotacie (resp. -4k s dotaciou, ktoru vraj vybavia za teba)
            Pomer priameho vyuzitia k VB si uviedol 1:3 (teda len 25% priameho vyuzitia -> to znie dost malo, najma ked vies cez vikendy dobijat auto)
            Rocne poplatky - 50 EUR

            Rocna uspora za EE by bola teda nasledovna:
            3MWh (450 EUR) + 9MWh cez VB (900 EUR) - Prevadzkove naklady (50 EUR) - Fixne poplatky za VB (? 50 EUR) = 1250 EUR.

            Navratnost 8.64 roka za podmienky rovnakych cien EE po cele obdobie.
            Dalsich 1250 EUR/rocne pocas nasledujucich rokov, kedze zivotnost je vyrazne dlhsia.

            Trochu zvysit priamy odber a vyuzit dotaciu (ved preco nie) a vychadza to este lepsie.
            Btw. ja ta samozrejme neprehovaram do ziadnej instalacie, iba si sa na zaciatku pytal, ci dobre pocitas

          • tommik
            tommik komentoval
            Upraviť komentár
            Treba si vypočítať náklady na vyrobenú elektrinu počas životnosti zariadenia. Mne by to pri 3kWp, 25% priamom využití a 20 rokov životnosti vychádzalo na cca 150€/MWh. Otázka či je to výhodnejšie ako nabíjať v noci za "nočný prúd", ktorý je do 100 €/MWh.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            ja ti kazdopadne dakujem, ze mi pomahas lepsie pochopit tu temu.

            pri vypocte uspory sa bavim len o uspore vztahujucej sa k spotrebovanemu objemu, pricom z tych cca 2700 eur robia nejakych 185 eur fixne mesacne poplatky (ktore sa mozu znizit skokovo ak pridem do stavu, ze sa mi vyplati zmenit DD5 za DD2, ale do tejto zmeny zostavaju fixne bez ohladu na odobrate objemy) - takze priemerna cena za kW je okolo 14 centov (len necele 2 MWh rocne vo VT, zvysook v NT - nabijanie auta je komplet v NT) a zaroven VT su 2 hodiny rano a 2 hodiny vecer, pricom najvyssiu vyrobu FVE ma niekde medzi tym, preto ratam uspory nie z priemernej ceny kWh ale z ceny NT (cca 8 centov). a tiez netusim ci z toho vyrobeneho objemu pri tlaceni do siete nevznikaju nejake straty, tak je ta uspora pri VB este kusok ponizena (z brucha cislo, priznavam sa bez mucenia)

            pomer priamej spotreby neviem nijako kvalifikovane odhadnut. pri tom odhade 10 MWh vyrobenej energie som si povedal ze to bude 30 %, potom som vsak pouzil konstantu 1,2 kWh na 1 kWp, no objem priamo spotrebovanej elektriky som zachoval.
            mozem teda preklopit nejake 2 MWh (stvrtinu vsetkej spotrebi na nabijanie) do priamej spotreby a nieco to spravi... alebo myslis ze to bude viac? nejde o to kolko bude v lete prebytkov - auto ma limitovanu kapacitu baterky a cez vikend ju neviem nabit viac krat...) a zaroven v zimnych mesiacoch by mi vsetka vyroba isla asi do baraku, takze minimalne 12 tyzdnov by to bola nula, jarne a jesenne vikendy podla pocasia nieco v priemere mozno nad 50% kapacity baterky za vikend v priemere a povedzme letne mesiace by som vedel kazdy vikend nabit komplet plnu baterku a este nieco navyse (to co cez vikend vyjazdim). tiez sa vsak neda spolahnut ze v piatok z prace pridem vzdy so SoC pod 5 %... tiez by som nemal cez vikendy hlavne v lete byvat casto mimo domov (dovolenky a podobne) lebo to znizi objem priamej spotreby...

            takymto prepoctom by som dosiel niekam k 5 MWh priamo spotrebovanych (usapora 750) a 7 MWh prehnanych cez VB (cca 550), moze byt? teda 1300 rocne - navratnost pri dotacii cca 7 rokov a nasledne uspora 1300 eur dalsich povedzme 8 az 10 rokov - a to bola len hra s cislami... a nijako nespekulujeme o zdrazovani elektriky.

            teraz otazka ci s pripadnou investiciou vyckavat (lebo technologickym pokrokom budu panely a bizuteria mozno aj lacnejsie) a rozhodnutei spravit povedzme az v momente ked bude jasne, ze aktualna situacia s regulaciou ceny sa chyli ku koncu a nasledovat bude prudke zdrazovanie... alebo je takato taktika chybna a ak toto nastane, tak prudko stupne zaujem o FVE a kedze bude vysoky dopyt, tak bude aj cena ovela vyssia.

            btw neviem ci je to naozaj tak, ale mam pocit, ze s tym jak prisli dotacie, tak FVE "na kluc" zdrazeli o nejakych 20 % (aspon co som videl nejake promo ponuky na internetoch)

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Čudujem sa tým percentám využitia fotovoltaiky, veď pri existujúcich virtuálnych batériách je napríklad využitie pri D2 sadzbe minimálne 60% alebo viac. Veď 60% integrovanej ceny elektriny je samotná cena komodity a 40% distribučné poplatky, takže ako môže niekto mať menšie využitie ? Zámerne nechce virtuálnu batériu, ktorá je skoro zadarmo ?

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Vôbec som nepochopil čo píšeš.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Možno preto Ti nevychádza návratnosť.

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            S tymi cenami realizacie FVE to je take "slovenske". Ja som to este stihol za celkom prijatelne ceny. To, co si zacali firmy pytat v roku 22 a 23 je uz chrapunske. Ale trh im to doprial. Nasledne prisiel pokles dopytu a trochu sa upravili ceny, no ale tieto stedre dotacie to znova vyhnali vysoko.
            A ako sa zachovat? Tazko povedat. Teraz s dotaciami sa da zist na celkom normalnu cenu, ak do buducna zdrazie EE, je dost mozne, ze dopyt to znova dvihne do astronomickych cien (1500e/1kwp)
        • Kali
          Junior Member
          • Apr 2023
          • 2

          #9
          Este doplnim, ze to je za predpokladu, ze cena EE sa za tie roky nezmeni, co je asi mylny predpoklad.
          Ak predpokladas, ze ceny EE sa budu zvysovat, tak aj navratnost bude lepsia.

          Komentár

          • PistaTT
            Member
            • Jun 2022
            • 132
            •   

            #10
            Pôvodne zverejnené od melo king Pozrieť príspevky
            Isli by ste radsej do jednej poriadnej tesly, alebo dvoch starsich aut z vyssie spominanej alternativy?
            Nad tymto som trochu rozmyslal a kedze nie som typicky EV nadsenec ale skor pragmatik, ktory si EV zvolil lebo mu to v aktualnej konstelacii vyslo ako vhodne riesenie, tak su moje uvahy zhruba taketo.
            Technologicky prokrok v oblasti EV je v plnom prude a s vynimkou Tesly sa na trh dostavaju (z mojho pohladu) solidne pouzitelne EV az v poslednych cca 3 rokoch. (tymto nechcem znevazovat prinos viacerych priekopnickych modelov, ktore pomahaju s prechodom na elektromobilitu, no z mojho pohladu maju sancu len u vyslovenych nadsencov, nie u sirokej masy)
            Pritom v najblizsich par rokoch by mala v ponuke pribudnut solidna paleta vcelku vyspelych EV, ocakava sa cinska ofenziva a tym padom vyznamny tlak na ceny novych EV v buducich rokoch... Z toho mi vychadza, ze v horizonte niekolkych rokov vyrazne klesne zaujem o starsie EV, ktore bude mozne povazovat za technologicky zastarale, cim by malo dojst k vyznamnejsiemu poklesu cien jazdenych EV. Hlavne nikto nebude kupovat 4-rocne a generacne stare auto za 20 k ak bude moct mat nieco obdobne za 30k akurat nove, vyspelejsie, efektivnejsie, s lepsim dojazdom, rychlejsim nabijanim, v zaruke... takze za mna by som skor siel do novej alebo len malo jazdenej Tesly 3 alebo Y, pripadne korejca typu Ioniq 5 alebo EV6 namiesto kombinacie nejakych starsich kusov povedzme 500e a k tomu nejaky van.
            A kedze pises, ze EV planujes kupit na 2 roky, mozno by stalo za to zvazit vyuzitie operativneho lizingu s tym, ze riziko poklesu buducej predajnej ceny by bolo na lizingovke. No netusim ake podmienky dnes davaju lizingovky na operativny lizing Tesly... Pri autach standardnych vyrobcov tazia lizingovky hlavne z toho, ze dokazu uhrat vyrazne vyssie fleetove zlavy(na auto aj na servis, o poistkach nehovoriac) ako by dostal drobny pondikatel a tym sa mozu dostat k celkom atraktivnej ponuke. Tesla asi fleetove zlavy nedava... Treba nechat nacenit a nasledne si to prepocitat...

            Komentár


            • melo king
              melo king komentoval
              Upraviť komentár
              Vdaka za koment. Ten operak bol za strasne prachy. Nijako to rozumne nevychadzalo.
              Naposledy upravené melo king; 08-02-2024, 22:49.
          Pracuje...
          X