Vzhľadom k tomu, že sa s majiteľmi Modelu Y poslednou dobou roztrhlo vrece a mnohí sa na cestách aj vídame zakladám túto tému, aby napísali svoje poznazky a skúsenosti s týmto modelom
Oznámenie
Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.
Skúsenosti s modelom Y
Zložiť
1000,- € zľava na Model S, X
Zložiť
Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.
teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie
Zložiť
Tag Cloud
Zložiť
X
-
Priznajte sa koho zastavili policajti na diaľnici minulý týždeň medzi sencom a voderadmi? Myslím že to bolo v sobotu okolo obeda.
-
S dynamitom ktorý to má na akcelerátore sa ťažko jazdí v “norme” 😂
-
tak mna presne na tomto useku tiez ochranili a pomohli mi odlahcit buksu o dvacku. cca 6 tyzdnov dozadu. ale mili boli. beriem to tak, ze som si obnovil "predplatne" snad na dalsich par rokov.
je ich teraz vidno castejsie a na viacerych miestach, treba jazdit opatrne...
-
-
Z negativnych veci mi napada iba hrozne makky lak. Mam 7/2022 zo Shanghaia a prve utretie mikrovlaknom po vapkovani ma stalo 200€ na prelesteni celeho auta. Niekde v temene sa snazi pripomenut aj nieco ine, co by som chcel zlepsit, ale nic konkretne mi teraz nenapada, pretoze vsetko ostatne je pre mna zatial fakt bozi. Vratane tlmicov a to by som nemal mat tie nove "soft suspension" co zaviedli okolo 9-10/2022 v Cine.
Komentár
-
Som prekvapeny s tym lakom, lebo niekde vo video merali mikrometrom, ze ten lak uz aj na cinskom je slusny.. ja mam zatial len jeden nedostatok. Ak prejdem miestom kde uplne stratim signal ( branisko kazdym razom ) hranice a podobne internet nenaskoci do LTE ale ostane Edge do restartovania. Co sa podvozku tyka… presiel som zo vzduchu na Model Y a zvykol som si ale tak zrejme uz to je nejaky upgrade toho co bol v minulorocnych modeloch lebo vobec sa mi to nezda uskakane ako to prezentovali mam 7/22 ako ty.
-
nový lak sa niekoľko mesiacov umýva opatrne alebo ani moc neumýva, preto sa neodporúča ani prvý polrok chodiť do umyvárky
lak z Číny na mojej Y (Deep Blue) som si dal merať, má medzi 110 - 120 mikrometrov, merali mi na Citigo, ten má okolo 100-110 mikrometrov, že všetky koncernove aj iné bežné značky majú tak, len nemecké prémiovky že majú okolo 180 mikrometrov, nevidím problém s hrúbkou laku
-
Hrubku mi nikto nemeral, tak neviem kolko mam, ale problem je v jeho makkosti. Radsej som k nej pridal 0,2+ mm foliou a budem dufat, ze snahy susedov o podpis na dverach nebudu adekvatne rast.
K negativam som si spomenul na
- pomaly nabeh USB, takze po aktivacii nepokracuje v prehravani mp3-jok, ale skoci na radio (ktore tiez niekedy trva).
- ludia na zadnej lavici by ocenili este dlhsie sedaky, tie 3cm co vraj od oktobra pridali, by sa hodili. Ale aj tak je omnoho lepsie, nez v 3ke.
- skoda nizsej citlivosti wifi, nedokaze sa pripojit na mieste, kde telefon ano (parkovisko pod panelakom)
- "plechy - kapota" na ochranu chodcov po naraze su voci nim az prilis ustretove, takze makucke a co je horsie, vrany vedia trafit s hocicim presne na miesto, ktore sa neda potom vyrovnat (cize kde medzi vstvami plechu nie je pristup pre naradie).
Toto je individualne
- v jednom svetle a jednej kamere mam flaky asi od vyroby, akoby zatecenie vlhkosti.
- z nejakeho dovodu kamera na pravom B-stlpiku castejsie hlasi, ze je zakryta alebo oslepena, aj ked tam ziadna prekazka nie je.
-
-
Nechápem tú logiku vyhodiť predný radar :-/. Zas po dlhšom čase chvíľku na Tesle (MY DE). Vždy ma zaujíma ako sa posunul AP/EAP/FSD oproti roku 2020.
Hmla na pár sto metrov a medzi dedinami, kde sa dalo ísť v pohode 90tkou z ničoho nič seklo rýchlosť na 75. Hlášky ako autopilot speed limited due to poor visibility / autosteer aborted for system error. Pritom bol deň a viditeľnosť na 90tku bola. Cestou späť zničoho nič na 90tke na 55kmh. Dosť nepríjemné, ak idú za autom ďalšie autá.
V obci bolo tiež nejaké divné značenie, resp. prechod na zrekonštr.cestu bez značenia, trhlo si to nebezpečne volantom. Zadnú kameru som na parkovisku vyčistil, po 15-20km zas zaprasená. Stále nemožnosť zasahovať šoférom do riadenia.
Ostatným veciam (motory, infotainment,..) samozrejme nieje čo vytknúť. Možno ešte podvozku, stále je to taká "hrkálka".
Ale posun "AP" voči 2020 žiadny a tie nové bez radaru sú ešte nepoužiteľnejšie. Neviem si predstaviť, že ešte aj ultrazvuky pôjdu preč.
Škoda Zo špičky v dobách AP1 je Tesla dnes v asistencií na tom najhoršie. Nezažil som v EV nespoľahlivejší systém.3 FotkyNaposledy upravené nick81; 27-12-2022, 14:49.
Komentár
-
Neboj uz ohlasili, ze idu davat radar znova ale nejaky lepsi ako bol ten. Oni dokonca vypli radary aj na autach co ich maju a stava sa mi to iste (spomalenie kvoli hmle) na mojom aute, ktore radar ma. Takze u mna v tomto smere zhorsenie vlastnosti ako ked som kupoval.
-
Miroslav Rojko Akože ľudí zavádzajú roky, že je problém súčasne spracovať radar a kamery. Zhadzuje sa LIDAR/Radary ... a zrazu už nie? Btw info o 4D radare sa písalo už 2 roky dozadu.. https://teslaclub.sk/node/22383?p=63269#post63269
To FSD beta ich za ten rok asi v praxi veľa naučilo. Stratené roky...
-
Ako hovoríš, je to zábava. Ja cele FSD považujem za vyťahovanie peňazí “blbších” zakaznikov, ktorí uverili, tento niekedy bude. Veď si zober, keď len každý 20-ty mu to zaplatil za tie roky, čo to predava - auta dávno naburane alebo predané.
-
Ked mam autopilot ,alebo len tempomat strasne ma stve fantomove brzdenie !! Fakt masaker aj ked nic nejde som uplne sam na ceste sirokodaleko nikde nikde da to plne brzdy a to nehovorim ako sa to laka kamionovom v protismere na okreskach. Dalej ma dost štve že pri autopilote ,alebo aj tempomate musia byt na automatiku stierace aj svetla.. Na dialnici svetla nebypinaju dobre dialkove oslnuju auta takze sa to neda pouzivat, a ked ked prsi alebo mrholi tak tiez tie stierace idu ako chcu raz zotieraju ked tam nic neni a ked maju zotriet tak cakaju aj dalsich 30s.. Inak som velmi spokojny ako bolo spomenute vyssie.
- Likes 1
Komentár
-
Som z toho trochu mimo. Vyberám už namiesto Niro20 pomaly nové auto. A tu sa za tie posledné 3 roky nespravilo v tomto smere nič :-( A ešte bez radaru/ultrazvukov to ide ku horšiemu. Kde sú všetky tie benefity OTA, prechod na visionstack? Je jasné, že Tesla naj powertrain, výkon/cena, infotainment, ale toto sú zrovna veci, ktoré pre mňa nie sú tak prioritné ako spoľahliví asistenti/svetlá/stierače. Matrixy už aspoň aktivovali?
-
cyber_yan Neviem, ja skôr si viem zatiaľ predstaviť EV6 / Ioniq 6 / Genesis GV60 a určite s Comma3 Openpilot (sunnyhaibin c3 fork). Spoľahlivé/konfigurovateľné samo-riadenie, predohrev/200kW+ nabíjanie s dobou krivkou, slušný výkon/dojazd, dobré ceny za nabíjania, matrixy/fungujúce stierače. Najpohodlnejšie sedačky (s relax režimom) na dlhé trasy, aké sme mali v rámci testovaných áut, 3.6kW 230V V2L, slušný podvozok. GV60 - aktívne odhlučnenie interiéru.
-
Zato tá KIA/Hyundai urobili pokrok ako víno 😂.
Iná kastla a črevá furt rovnaké.
-
Jiri GrandPa Každý nech si kúpi čo mu vyhovuje. Mám dosť najazdené v TMY/3 aj EV6, aby som si vedel tie autá do detailov porovnať a po 120 tis.km s Openpilot ma logicky zaujíma hlavne kvalita asistencie. O to viac ma mrzí, že AP/FSD Tesly jazdí horšie ako pred 3 rokmi. A to tu 3 roky len čítam, ako sa to 1, čoskoro fixne, lebo OTA, 2. visionstack to opraví, lebo radar je hnoj, 3. aj tak skončím na Tesle. Človek už nad tou Teslou vážne uvažuje, keď je tu za rohom fabrika, je ochotný pretrpieť servis v zahraniči. A nakoniec zistí, že stierače idú random ako v 2020, a čo hocijaké bežné auto už slušne asistuje v meste aj mimo obce, tak AP tam ešte viac ohrozuje posádku. Ale hlavne, že tam pridali Steam a dá sa robiť music show :-/
-
Jiri GrandPa tuto poznámku som teda nepobral. Kia a Hyundai so svojimi EV6, ioniq 5 a ioniq 6 spravili nie že pokrok ale skok oproti tomu čo mali v ponuke EV pred 3 rokmi. A že sú to rovnaké črevá v inom obale? To ešte dnes niekoho prekvapí? Jak keby superby nemali črevá z passata (už 20 rokov)Naposledy upravené PistaTT; 28-12-2022, 09:35.
-
PistaTT Lebo Tesla prekope každú chvíľu celý model Pre každú automobilku je to náklad, aký si nemôže len tak dovoliť. Tak ako Tesla priebežne vylepšuje, tak aj HMC (ročne facelift). A zrovna zhadzovať e-GMP, ktoré je komplet celé nové. Takisto aj tam sú priebežné hw/sw vylepšenia - nový HVAC/menežment, novší HUD, asistencia, nové matrixy atď.Naposledy upravené nick81; 28-12-2022, 09:53.
-
Aky skok urobili Hyundai /Kia po 5 rokoch ? Urobili vacsie krabice s vacsou spotrebou, na efekt pouzili 800V architekturu, pricom predny motor nechali 400V aby mohli neustale spotrebu aj rekuperaciu konvertovat medzi 400/800V. Na obrovskom aute ako Ioniq5/je kufor velkosti eNira a majitel co presiel z Kony narieka, ze ma o 20% nizsi dojazd na najnovsom 77kWh I5 ako ma na Kone pri dialnicnych rychlostiach. Infotainment s funkciami rovnakymi ako pred 5 rokmi v Kone. Velkodusne teraz dali predohrev na nabijacku, lebo rok v novych modeloch ev6/I5 to nebolo a v zime z reklamynch 250kW nabijali desatinovou rychlostou.
Ano kritizujem Teslu, ze FSD nikdy nebude v Europe ale tak ostre zakruty (a niekedy aj kruhovy) mi nevytocil ziadny asistent na Hyundai. Takze kritizujem nieco, co je skoro na vysokej urovni ale aj keby to bolo o polovicu horsie, stale je to o 100% lepsie auto ako Hyundai/Kia, ktori oproti Kona/eNiro 2018 neurobili nic podstane lepsie a okrem superrychleho nabijania v lete za idealnych podmienok je to vsetko co sa tyka uzivatelskych vlastnosti, rovnake. Akurat oproti Kone pridali platenie za navigaciu a za vymenu chladiacej kvapaliny.
Keby aspon tie percenta baterie po jazde ukazali, to uz je hanba a to uz ma kazdy okrem Dacie Spring.
nick81 Prave tie reakcie na zakaznikov ako si aj po Tvojej peticii o predohreve zazil u Hyundai, su uplne opacne pri Tesle. Jeden priklad - stazovali sme sa, ze na pomalych 50kW zbytocne vyhrieva baterku, prisiel update a uz si auto chekne vykon nabky na zaciatku nabijania a podla toho rozhoduje. To je ten hlavny rozdiel - Tesla neustale hlada nieco lepsie a vylepsuje, nielen software ale aj hardware niekolkokrat rocne. Chipova kriza ? Tak behom dvoch mesiacov preportovali ich software z Intel Atom na Ryzen a vybavene - zakaznik napriek nedostatku chipov dostal rychlejsi entertainment.
Co vylepsil Hyundai v infotainmente ? Ze na velkom displeji si uz nemoze dat tri veci vedla seba zakaznik ako mohol na Kone - mi povedal svoje prve pocity zakaznik EV Hyundai od 2017 roku. Nic na infotainmente nepochvalil.
-
Miroslav Rojko Netvrdím, že eGMP je dokonalé. Tieto veci čo stále píšeš sa ma netýkajú. Infotainment mám vždy Carplay Waze/ABRP. ABRP zobrazuje zostatky/rozplánuje nabíjania.Takisto Comma3 vytočí všetko, hlavne jazdí spoľahlivo a ako človek. Nemusím byť na ceste za debila. EV6 RWD má spotrebu ako Kona/Niro, zájde ďalej. Netvrdím, že Tesla je zlá. Má kopec výhod, len žiaľ tá asistencia je u mňa osobne nepriechodná.
-
Pôvodne zverejnené od Miroslav Rojko Pozrieť príspevkyAky skok urobili Hyundai /Kia po 5 rokoch ?
Z mojho pohladu su prave auta ako EV6/Ionig 5 konecne EV, ktore su generacnym skokom pre Kia/Hyundai - nie su to obaterkovane standarne spalovacie auta, ale EV ktore boli od gruntu dizajnovane ako EV - vratane toho kde bude co ulozene, ake bude rozlozenie hmotnosti, s dorazom na aerodynamiku, s pouzitim (pre laika) modernej EV technologie s rychlym nabijanim, solidnym dojazdom a pritom su to plnohodnotne auta pre 4-5 ludi aj s rozumne velkym batozinovym priestorom.
Ak by nebolo toto v ponuke, tak sa dnes vozim na nejakom spalovaku, lebo eSoul/eNiro a pod. neboli auta, ktore by som povazoval za vyhovujuce mojim potrebam.
Nie som hardcore fanda EV, no zaroven som sa pre EV6 rozhodol po dokladom uvazeni. Tesla je v mnohom napred, to nerozporujem. ma tiez svoje pre a proti. Apropo, uz Tesla podporuje CarPlay/resp. iny sposob ako bezat Waze (bez hackovania)? (EV6 zial len carplay po kabli). Kazde auto ma co to do seba. na kazdom sa daju najst nedostatky a kazdy z nas ma ine potreby a preferencie. Ja som sa tu nijako neobuval do Tesly, len som reagoval na to ze K/H nerobia ziadny pokrok. (asi su menej akcni ako tesla, ale podla mna sa rataju az vysledky a tie si musi kazdy vyhodnotit sam za seba)
Netusim ake vsetky rozdiely su medzi Konou E a i5 a ze ma niekto mensi dojazd je urcite zvlastne. Mozem hovorit len zo svojich skusenosti kedy mam priemernu spotrebu 18.5 (skoro 20 000 km v casoch ked nebolo zima) a asi 21 (asi 3 000 km v obdobi ked bolo chladno). ale ja nemusim byt reprezentativny priklad (obdobne ako ten jeden znamy s i5)Naposledy upravené PistaTT; 28-12-2022, 12:09.
-
PistaTT TMY nemá AA/Carplay, ale pod displejom sú umiestnené našikmo nabíjacie boxy. Dá sa waze pustiť rovno na telefóne. S týmto by som problém nemal
E-GMP je chybné hodnotiť len podľa Ioniqu5 AWD. 72kWh má vyššie spotreby ako EV6 77 AWD. Takže áno, I5 77 s ťažším aku môže byť horšie Kona. Kia si našťastie ide svojou cestou :-). Nie je to tým predným motorom (400/800V), predok nie trvalo pripojený (pripája sa fyzicky podľa potreby) a väčšinou sa nepoužíva.
-
To rypnutie ohľadom CP bolo len na margo toho ako Tesla x krát za rok inovuje infotainment. Nevidím dôvod púšťať Waze z mobilu s uhlopriečkou 6" keď mi pred tvárou svieti 4-5 násobne väčší displej.
A ono to aj v tej tesle nejako ide akurát to nieje out of the box ale pomocou nejakého ďalšieho geretu.
-
Chalani takže predohrev baterky funguje aj na nabíjačky zse. Včera som bol pozrieť mamu(cca 220 km tam) a cestou naspäť som si dal do navigácie nabíjačku v Žiline pri metre. Ohrievanie sa zaplo, nabíjanie bez problémov. Takže cca 440 km jazda bez problémov.
- Likes 2
Komentár
-
Potvrdzujem. Aj na Greenway ale tam vidim len nabijacky nad 100 kW,
-
@Jiri ja som potom zavadzal s tym ze to zatial nefunguje, ale cestou ked som si zvolil zse na budci neudialo sa nic vzapati som to prehodil na SCh Kaskady a hned zaplo predohrev, bral som to ze to este nefunguje, ale zrejme niekde nastala chybicka
-
Zalezi na verzii software aky mas a tiez na rychlosti konkretnej nabijacky. Ak je ZSE pomalsie ako SCH, auto nemuselo mat potrebu predhrievat (aku teplotu mala aku ?). Alebo na vzdialenosti od nabijacky, ak na ZSE stacilo menej ohrievat, mohlo zapnut ohrev neskor.
-
Soft mám aktuálny, práve preto som to skúšal po ceste kde ZSE je výkonnejšie ako SCH a teplotu batérie v danej chvíli neviem, ale bol som možno 10km pred ZSE a nedialo sa nič tak som to hneď prehodil na SCH ktorý sa nachádza nedaľeko a ihneď nabehla príprava na rýchlonabíjanie. Neviem možno len náhoda hlavne že to funguje. Vyskúšam cestou domov
-
PistaTT navrhnute EV od podlahy vs prerobeny spalovak sa asi trocha precenuje. Napisem dva priklady - Hyundai Ioniq bol pri uvedeni na trh vynimocne dobry EV a bol to vlastne spalovak. Karbonove bmw i3 s tenkymi kolesami dalo techniku spalovaciemu mini a Mini zrazu malo o dost mesiu spotrebu a pritom tiez vychadzalo zo spalovaka a bez odlahceneho karbonu.
A co sa tyka CarPlay akoze co mi ma chybat ? Vsetko Tesla ma v svojom odladenom infotainmente. Navigacia v Tesle zohladnuje este aj smer a silu vetra pri ratani optimalnej trasy, nielen premavku. Waze nezohladnuje profil cesty pre EV s ohladom na plynulost jazdy (caste brzdenia alebo kopcovity teren). Waze mam len na policajne hliadky a to staci na nabijacej podlozke.
Praveze ako uzivatel Kia si nevies predstavit co vsetko ma poskytovat infotainment elektromobilu. Mas klasicky infotainment aky davaju do spalovakov, s pridanim zoznamu nabijaciek a par info o % baterky a dojazdu.
A co sa tyka spotreby, ak mas pod 20, tak nejazdis ako so spalovakom soferi s velkym najazdom. Moj znamy na Kone jazdil podobne ako ja, 140-150 dialnice a nikdy sme ani ja ani on nemali priemerku nad 20kWh/100km. Na I5 AWD sa pohybuje pri takom istom rezime jazdy ako je zvyknutý, okolo 25kWh a viac ak prevazuju dialnice a to sa kroti, lebo prve dni mal okolo 30 kWh.
[priezvisko]@me.com
Komentár
-
Ja mam vcelku tazku nohu (hoci s TDI som maval hlavne na dialnici tazsiu. s EV jazdim okresky 100-115, dialnica 130-150) no moje bezne jazdenie je menej ako z polovice po dialnici (SC-BA, t.j. povolenych 110, podla moznosti jazdim na nej okolo 130) a ta dialnica byva sem-tam plna tak sa ide pomalsie... a mam RWD 168 kW a rekuperujem na max (v podstate vyuzivam bud tempomat alebo i-Pedal), tak preto taka spotreba. Asi by sa s tym dalo jazdit za 16-17, keby som moje obvykle trasy jazdil sposobom ako chalani co davaju testovacie videa na YT... ale zas nie som ochotny sa podriadovat autu. to auto je tu pre mna a nie ja pre auto. a teda nie som nedelny sofer. nevravim, ze je to nejaky vysoky najazd, no rocne tych 40-45 tisic spravim. aj s EV mam po takmer 7 mesiacoch uz odkrutenych 25 tisic.
Osadit kasnu spalovacieho auta baterkami a elektromotorm znamena riesit kompromisy, ktore vyvojar nemusi riesit ak stavia auto ako EV od sameho zaciatku. ja netusim ci prvy Ioniq bol bajecne EV. Mozno bol ale to bol stav v akom EV nedokazalo byt uplnou alternativou pre mna. Proste mi moje vlastne predsudky nedovoluju zvazovat ako realnu alternativu eGolf, ePassat, eNiro, eSoul a podobne medzistupne. Takze popri Tesle (ktora je vcelku draha - TM3 zacina na nejakych 46k bez dane, TMY od nejakych 66k bez dane) je toto prave ta u mna prva akceptovatelna generacia EV (EV6 v strednej vybave s vacsou baterkou RWD som objednaval v case ked cennikova cena bola okolo 44k bez dane).
a Carplay mne osobne vyhovuje viac ako ktorykolvek infotainment (je jedno ci Kia alebo VW group alebo Toyota. v BMW je to tak na povazenou, ale nakoniec aj tam skor CP ako nativne funkcie, hoci niektore ma BMW spravene fantasticky a CP za nimi zaostava).
v Tesle som sa viezol len par krat ako spolujazdec. mozno je ta ich apka dokonala pre EV potreby (skeptik vo mne by povedal ze nic nie je dokonale) ale Waze mam rad prave kvoli realtime dopravnym informaciam a proste ho v aute chcem mat a to co najpohodlenejsim sposobom (takze podpora Carplay je proste must). Mozno existuju aj nejake ine automobilky ako Tesla, ktore CarPlay proste nemaju. Za mna vsak podpora CP je standardnou poziadavkou, ktoru ma vyrobca akehokolvek mojho buduceho auta ponukat. Ze si Elon postavi hlavu je jeho vec. Nevie/nechce dodat zakaznikom uzitocnu funkcionalitu, ktoru vacsina konkurencie do aut dava uz 5+ rokov.Naposledy upravené PistaTT; 28-12-2022, 15:57.
-
Tvoja modla menom CarPlay je len náhrada zlých infotainmentov výrobcov, ktorí zaspali dobu. Nepochopil si, že pri Tesle ho nepotrebuješ, má zabudovaných viac služieb ako má CarPlay. Alebo má CarPlay okrem Waze a Google máp a Spotify aj také niečo ako Netflix, Disney, Youtube, internetový browser ? Alebo Ti Waze vypočíta presnú spotrebu % baterky na trase a navrhne nabíjačky a vypočíta čas na nich ako dlho nabíjať a ísť k ďalšej ? Proste stále píšeš o niečom, čo zďaleka neposkytuje to, čo by mal infotainment EV auta obsahovať.
-
Samozrejme ze CP nema netflix alebo browser. (pri soferovani mi taketo veci nechybaju). kedysi som sa hral s HTC mobilom a MirrorLinkom a dokazal som v superbe zrkadlit cele prostredie Androidu a teda vsetky apky. ale aj tak som to bral skor ako hranie sa a nie realnu potrebu to vyuzivat.
Ani netvrdim ze CP musi kazdy milovat a pouzivat.
Ta volba ma byt na kazdom pouzivatelovi a automobilka by ju mala umoznovat. (a vacsina relevantnych automobiliek to tak robi)
CP je interface pre pohodlnu a standardizovanu interakciu s mobilom a mobilnymi apkami. UX nie je zavisly od toho akym sposobom uchopi pouzivanie mobilu v aute ten-ktory vyrobca aut.
Ja asi len nedokazem pochopit, ze tuto volbu ma robit za mna niekto druhy. V mojom vesmire som to ja sam kto sa rozhoduje ci mi vyhovuje navigacia od vyrobcu auta, googlemaps, applemaps, sygic, waze, mapy.cz alebo ktorakolvek ina apka. V starych casoch pred AA/CP som to riesil kvalitnym drziakom mobilu a vstavanu navigaciu som pouzival len ako pripadny backup. Dnes rad vyuzijem vstavany displej prave na interakciu s mobilnymi apkami (waze, podcast, spotify, telefon a obcas niektore dalsie).
a samozrejme ak mam v aute CP, tak mozu existovat pripady, kedy vyuzijem to co auto nativne ponuka (lebo proste pride taka potreba). stale si budem moct vybrat kedy je co pre mna lepsie.Naposledy upravené PistaTT; 28-12-2022, 16:00.
-
zasa si vybral niečo iné do reakcie ako podstat príspevku, takže potretie a dosť (sa budem citovať): "Alebo Ti Waze vypočíta presnú spotrebu % baterky na trase a navrhne nabíjačky a vypočíta čas na nich ako dlho nabíjať a ísť k ďalšej ? Proste stále píšeš o niečom, čo zďaleka neposkytuje to, čo by mal infotainment EV auta obsahovať."
-
ocividne si nerozumieme. ja netvrdim ze tam ma byt CP a treba vyhodit odtial to co tam Tesla ponuka dnes.
ja si myslim, ze pre vela zakaznikov je podpora CP uzitocna a radi by ju mali a ziskali by tym moznost vyberu.
Waze mi samozrejme neda tie informacie o ktorych pises. Ale to, ze tam budem mat moznost pouzit Waze mi predsa nebrani pouzit dnes na cestu do prace Waze a zajtra na cestu do Salzburgu to co tam ma Tesla. Nemam pocit, ze by som kazdy den potreboval asistovat s tym kde sa mam zastavit nabijat a kolko. Pouzivam auto ocividne inym sposobom ako ty (a na tom nevidim nic zle).
To mas ako so standardnymi navigaciami. Kedysi davno som navigaciu zapol tak 5-10x za rok (cestou na dovolenku alebo sluzobku na miesta kde to dobre nepoznam). Potom prisiel waze a pouzivam ho neustale aj na trasy, ktore uz poznam naspamat. Toto takmer rovnake je s asistenciou nabijania na trase - potrebujem to len pri dlhych trasach a tie robim len obcas. Na vsetko ostatne mi bohato vystaci Waze a s velkou sancou mi da vyssiu pridanu hodnotu ako akykolvek iny produkt. Preco by som nemal chciet Waze s hlaseniami policajnych hliadok, nehod a kolon a mal vyuzit to co tam dala Kia / Tesla? Lebo mi to da neskutocne hodnotnu informaciu, ze cestou do roboty sa nemusim zastavit na ziadnej nabijacke?
-
Moj osobny nazor na infotainment je niekde uprostred. Najlepsi zabudovany ma Tesla, kde naozaj netreba spustat Waze/Navigaciu na mobile. Ale na druhej strane AA/CarPlay je standart a ak niekto pouziva viac aut, tak by mal moznost pouzivat rovnake aplikacie aj na Tesle cez AA/CP. Ale najidealnejsie by bolo, keby sa vsetci dohodli a autombilky by pridali interface na USB cez ktory by sa dali pouzivat vsetky jazdne data z auta v aplikacii na mobile (GPS/management baterie/statusy svetiel, dveri, stieracov) - proste nieco ako ma nick81 v EVdash.
Celkom ma zaujalo ze nove BMW (zatial iba podla toho co som cital) vedia zrkadlit mapy cez AA nielen na infotaimente, ale aj v instrument clusteri priamo pred vodicom.
-
AA/CP sa tiez vyvijaju. to co pises je hudba buducnosti, no uz nie na hony vzdialenej. https://www.macrumors.com/2022/12/28...play-features/
bavil som sa s kamosom co ma par mesiacov Teslu a teda vykony zabudovanej navigacie nekomentoval velmi lichotivo.
vyskytli sa aj skolacke chyby typu navigacia do zakazu vjazdu, cez sukromne pozemky alebo jednosmerky opacnym smerom, nezmyselne zachadzky a otocky, alebo naopak oneskorena aktualizacia map pri otvoreni nejakej novej cesty... nekorektne maximalne povolene rychlosti v mapovych podkladoch popri chybajucej schopnosti citat znacky kamerou... proste sme z Waze uz hodne zhyckani.
Samozrejme, Waze mu nespravi to woodoo tykajuce sa nabijania popri dlhej ceste, netrigeruje ohrev bateriek atd... ale to nazoaj clovek nepotrebuje kazdy den.
Pochybujem, ze akakolvek OEM navigacia sa moze u nas vyrovnat Waze... Naschval pisem ze pochybujem a nie ze to tvrdim, lebo som to uz davno prestal skusat s inymi moznostami. Davam tam teda drobnu pochybovacnost, ze by niekto dalsi dokazal spravit taky pokrok aby sa to k Waze priblizilo. A ano, aj vo Waze sa daju najst chyby. ale co je na tom neporovnatelne s hociktorou OEM, ze nahlasena chyba vie byt opravena obratom v priebehu par dni. o tomto si OEM mozu nechat snivat mokre sny.Naposledy upravené PistaTT; 09-01-2023, 22:37.
-
Ja som sa bavil so znamym tiez o navigacii ale kedze som to nevidel na vlastne oci, tak nebudem hejtovat navigaciu v EV6.
Problem s rychlostami ma Tesla hlavne na vedlajsich cestach ale tie ine veci, to sa mi nestava. Dokonca ma nadmiemerne pokrytie cisel domov, lebo mne moj dom podla adresy najde ale ked ide ku mne niekto, tak 9 z 10 ludi netrafi a navigacie ich vedu len do stredu obce, vratane slavnej Waze.
Takze teraz dalsiu rozpravku - ako dalsi znamy v Tesle ma iny problem. Nie je nad vlastne skusenosti, vsak ?
-
Prepáč ale očividne máš na navigáciu iné nároky ako ja. Kia zabudovaná navigácia je mi ukradnutá lebo v tej kii má človek carplay a možnosť slobodného výberu. Niekto rád Waze, niekto sygic, niekto XY. To ty tu prezentuješ postoj, že Navi v tesle je vlastne najlepšia a nič iné nemá kto v aute potrebovať. Maj si svoje klapky, máš dokonalé auto a neber žiadny iný názor za relevantný. Ži si svoju bublinu a ďalej hlásaj, že je lepšie ak za teba rozhodne Musk. To je tvoj pohľad na vec. Za mňa je chýbajúca podpora carplay v tesle alebo akomkoľvek inom aute proste mínusový bod.
Keby som sa v živote riadil len vlastnými skúsenosťami a nedal na názory iných ľudí, ktorých si vážim tak by som asi ďaleko nezasiel. Nie všetko má človek možnosť odskúšať na vlastnej koži. Nevidím problém použiť informáciu z druhej ruky ak je to dôveryhodný zdroj.Naposledy upravené PistaTT; 09-01-2023, 20:39.
-
V téme o Skúsenostiach s modelom Y píšeš JPP... A podľa toho čo si napísal, vidím, že si navigáciu v Tesle nepoužíval, inak by si nemohol napísať to čo si napísal. Áno všetky hentie veci sú boliestkami navigácií, niektorých viac a niektorých menej. Tesla so svojou aktualizáciou máp niekoľkokrát ročne zrovna hentaké problémy nemá, resp. sú ojedinelé na rozdiel od navigácií v autách kde to raz za rok nahrajú v servise a teda sú o moc menej aktuálne.
O tom som písal, že to už je len ohováranie, nie skúsenosti.
Aj v piatok som bol na otočku v Nemecku, 1300 km za deň. A mal som kvôli radarom pustenú aj Waze a zasa som sa presvedčil, že je pre EV oveľa horšie použiteľná na cestách ako vstavaná navigácia, lebo vôbec nezohľadňuje výškový profil cesty, spotrebu EV na diaľnici vs. okreske s ohľadom na dĺžku následného nabíjania a podľa Waze by som na trase každým smerom tratil desiatky minút.
Nepíšem tu o bratislavských uličkách ale o dlhších trasách, kde Waze reálne za natívnou navigáciou určenou pre EV zaostáva a oberá človeka o čas.
-
Snazis sa tu diskusiu uniest smerom, ktory sa odchyluje od toho co som napisal ja.
Prosim vyvaruj sa hanliveho stylu komunikacie o tom ze tu pisem JPP, lebo ty sam si tu pisal o svojom znamom, co na i5 ma horsi dojazd ako na eKone.
Je mozne, ze toho mojho kamosa poznas, alebo ho poznaju dalsi ludia z tohto fora. tolko k JPP.
Ak by Tesla mala podporu CP, tak si (ako pripadny vodic Tesly) nemam problem vybrat na cestu do Nemecka vstavanu navigaciu a na cestu napr. do Hotela v Banskej Stiavnici Waze. Vyuzijem pri tom silne stranky jednej aj druhej v zavislosti od scenara. Uz som to tu pisal a nebudem to opakovat.
Cela tato debata pritom vznikla z toho ako si sam zacal hejtovat inych vyrobcov, ze vlastne prakticky nerobia ziadny pokrok, lebo Tesla neustale inovuje. Ja som si len rypol, ze tak inovativny vyrobca nema v aute podpuru ficury, ktoru ma dnes takmer hocikto iny (aj taka Dacia Duster). Namiesto toho aby si priznal, ze pre niektorych vodicov (podla mna nemalu skupinu, ale tvrde data na to nemam) by podpora CP mohla byt prinosom, tak tu zacnes bluznit o tom ze CP v Tesle je nepotrebne a vlastne az nezmysel, lebo zabudovana navigacia je predsa to najlepsie co moze pre EV byt.
Co sa tyka aktualizacie mapy 4x za rok, to uz dnes ma hocikto a vobec by som to nepovazoval za nejaky nadstandard, minimalne VW koncern to tak ma uz roky (s ich autami som toho najazdil do minuleho roka najviac, tak pisem o svojej skusenosti). Waze ma aktualizaciu mapy v principe denne. Dnes nahlasis chybu, zajtra je opravena v mapovych podkladoch a pozajtra alebo o den neskor je to v apke. Krom toho samozrejme udalosti (policajti, nehody, atd), radary alebo uzavierky. A ano, aj Waze ma kopec chyb, ani Waze nie je uplne dokonala navigacia. Nikdy som to netvrdil. Ale nic co by bolo u nas lepsie proste nepoznam a preto chcem pouzivat v aute prave Waze a primarne preto chcem v aute podporu CarPlay (idealne wireless, no minimalne wired).
Vo finale stale nechapem dovodu preco Tesla podporu CP neponuka a este viac nechapem preco mas k CP ty sam taky odpor, pricom tu v tejto diskusii padlo podla mna dost triezvych argumentov o uzitocnosti CP (v principe v akomkolvek aute). Toto si ale pre seba vysvetlujem len tym, ze je to tvoje osobne nastavenie a tvoj sposob akym (ne)akceptujes nazory inych, hlavne ak nesuhlasia s tvojimi vlastnymi. Doplnim, ze som ani slovkom nespochybnil tvoje tvrdenia ze navigacia v Tesle je pre EV najlepsou z pohladu optimalizacie zastavok na nabijanie. Zaroven som si vsak dovolil upozornit, ze takuto pomoc naozaj nepotrebujem na trase z domu do roboty, na tej trase mi totiz ovela vacsi uzitok doda Waze. A ak mi niekto povie, ze Waze predsa mozem bezat na mobile, tak ma v principe pravdu. Ale preco by som sa s tym mal uspokojit? Gro mojho soferovania su kratke trasy do 200 km. Ta kia ev6 spravi prakticky 350+ (ak by som to nabijal doplna a vyjazdil do nuly tak aj 400+), takze naozaj nepotrebujem nutne optimalizovat 90% mojho jazdenia z pohladu vyskoveho profilu alebo pomoci s planovanim zastavok na nabijanie.Naposledy upravené PistaTT; 10-01-2023, 09:19.
-
Ano, unášam diskusiu pod svojim vlastným príspevkom, to je gól
-
Hovoris o tom ze na trase 1000 km ti Tesla oproti Waze usetri desat minut a ja druhym dychom dodavam, ze to je situacia, kedy je lepsie pouzit Tesla navigaciu namiesto Waze
Opytam sa ta teda na tu tebou ospevovanu Tesla navigaciu inak.
Aky mas z nej benefit pri jazde povedzme z Bratislavy do Nitry?
A ak bude pri Vlckovciach hromadna nehoda a hodinove zdrzanie (co sa bezne stane aj viac krat za rok), posle ta inou trasou ako po D1 a R1 alebo ta necha trcat v kolone?
Tak tu mas realny priklad ako ti Waze moze usetrit hodinu pri trase dlhej 90 km.
-
PistaTT To zartujes? Snad kazda navigacia halda alternativne trasy ked sa zmeni dopravna situacia. Ci nie? Aspon som si to mysllel ze ano, ked to robi aj zabudovana v mojom nepremiovom <>Zoe. Hlada alternativy este aj po polnych cestach, ak mu to nezakazem.
-
PistaTT ako citam tuto diskusiu tak mi pripada ze Miroslav Rojko vyuziva navigaciu na dlhe trasy, kde je dolezite pri elektromobile pocitat z dojazdom a aktualnymi parametrami spotreby auta + vsetky enviromentalne premenne ako teplota, sila a smer vetra, vyskovy profil aby navigacia dokazala najlepsie optimalizovat trasu s ohladom na polohu nabijaciek a moznosti nabijania. Toto dokaze iba vstavana navigacia alebo ABRP s pripojenim do OBD2 portu cez AA/ACP.
Z toho co pises ty, mi pride ze mas stale zvyky zo spalovaku, kde je nepodstatne ratat z polohou cerpacich stanic a deailnymi informaciami o spotrebe a eviromentalnych hodnotach. K tomu je Waze OK, ale pre elektromobilistu je to dobra navigacia iba ak netreba nabijat, pripadne sa vzdy jazdi na rovnake nabijacky. Pokial clovek potrebuje jazdit elektromobilom na dlhsie trasy a nechce mat pustene 2 navigacie naraz, tak Waze ho nezachrani.
Mozno sa mylim a Waze uz ma funkcie ako ABRP, ja ho osobne nepouzivam. Pri jazde spalovakom a kratke trasy bez nabijania pouzivam google maps a na dlhe trasy z EV pouzivam APBR. Ale myslim si ze keby som mal v EV teslacku navigaciu, tak na dlhe trasy by to bola momentalne moja primarna navigacia. Na EV momentalne nic lepsie nie je (hlavne z dovodu riadenia pripravy baterie na nabijanie).
-
> A ak bude pri Vlckovciach hromadna nehoda a hodinove zdrzanie (co sa bezne stane aj viac krat za rok), posle ta inou trasou ako po D1 a R1 alebo ta necha trcat v kolone?
SAMOZREJME, Tesla navigacia ma predsa dopravne info, vies si nastavit pri kolko minut usetrenia casu ma preroutovat. Na mape aj predsa vidis cervene ciary. Ja prave pri tych znamych cestach vzdy pouzivam pohlad celej trasy, kde vopred vidim vsetko co je cervene a viem ako ma auto posle.
Naposledy ked bola ta velka buracka na D1 a ja som si to nevsimol ma auto v BA rovno poslalo na D4/R7 a preroutovalo do SC tadial, som si to vsimol az ked ma na Bajkalskej posielalo smerom von na D4/R7 a nie na D1.
Tesla ti spusti automaticky rano navigaciu do prace a poobede domov (nic nemusis robit, sadnes do auta a spusti same), alebo ked mas v kalendari udalost tak ta automaticky routuje na adresu podla udalosti.
Preto je to komfortne, nic nemusim riesit, routuje podla dopravnej situacie, rano automaticky do prace, poobede domov. Nic nemusis zapinat, klikat, nastavovat.
Jedine co nema oproti WAZE su policajti, ale ja jazdim max +10kmh takze to ma netrapi.
-
Plne suhlasim s @jeff a Miroslav Rojko.
Niekto asi potrebuje mat niekolko aplikacii prepinat sa medzi nimi. Podla mna podstata veci mat je vsetko v jednom a hlavne pouzivatelsky funkcne. Co teda musim povedat Tesla poskytuje na vybornu. Preto nepotrebuju mat AP lebo naco? Aby som videl policajne hliadky? Uzivatelsky vyjadrim nazor ze AP nieje potrebny, ani mi nikdy v tomto aute nechybal. A to je podstata veci nie to ci tam zrkadlim apikacie ktore tri robia to co v tesle jedna. Je to moj nazor a je mi jasne ze sa nezhoduje s nazormi ludi inych EV ale preto mame na vyber pri kupe
-
dakujem vsetkym za uvedenie do obrazu. nie vsetky navigacie vedia dobre pracovat s datami o prevadzke, pripadne je to u niektorych vyrobcov podmienene platenim si extra sluzieb a napr. u VW bývala kvalita tohto dosť rozdielna napr. u nás voči Čechám. Som rad, ze Tesla toto zvlada a musim sa priznat ze v Kii zabudovanu navigaciu nevyuzivam takze ani neviem posudit ako dobre to maju osetrene.
a spravny postreh ze pouzivam auto prevazne inym sposobom ako Miroslav. nevidim na tom nic zle. poznam aj dalsich ludi s EV, ktori vacsinu svojich jazd robia v radiuse bezneho dojazdu auta. nie kazdy jazdi kazdy tyzden do Nemecka, hoci aj takych ludi poznam.
tiez chapem ludi, ktorym zabudovana funkcionalita vyhovuje a postacuje a nemam nic proti tomu. ja som sa zaujimal len o tu moznost volby a dostal som tuto od Miroslava solidne nalozene. dakujem za konstruktivny pristup a tymto by som rad tuto uz jalovu diskusiu ukoncil.Naposledy upravené PistaTT; 10-01-2023, 12:30.
-
-
nick81 si jeden z mala, ktori si nahradi chybajuce veci svojim riesenim. Pouzivas Openpilot namiesto nativneho Kia riesenia a pouzivas dalsi tablet namiesto infotainmentu. Podla fotiek co davas z ciest, mas este dalsi mobil k tomu s dalsimi apkami ako Waze, ABRP. To trocha skresluje porovnanie pre tych, co ta nepoznaju a pouzivaju tie informacie, ktore im Kia dava, myslia ze to pouzivas Ty a myslia si o nich, ze sa to da porovnavat s Teslou. Ked si odmyslis tie Tvoje veci, myslis ze je to na urovni Tesly a vie to uzivatelovi pomahat tak ako Tesla navigacia a davat take relevantne informacie ako Tesla ? Ja myslim, ze nie.
Ja si pamatam z Kony, ze som mal v hlave kalkulacku a neustale musel pocitat kolko asi budem mat baterky tam a tam alebo kolko nabit na nabke aby som dosiel k dalsej a zbytocne nenabijal pomaly pri vysokom SOC. A ani som si to vzhladom na premavku na neznamej ceste nevedel presne urcit a musel este celu cestu prisposobovat rychlost aktualnym podmienkam aby som dosiel. Kia nema ABRP v sebe.[priezvisko]@me.com
- Likes 1
Komentár
-
Viem, že mám špecifické požiadavky. Ale ja vyberám si auto pre seba, nie pre druhých :-) Comma3 si len presuniem. Komerčné systémy budú takto riadiť o 10 rokov, ak vôbec. Tam sa nie je vôbec o čom baviť. Mimo Mercedes EQ si neviem zatiaľ predstaviť náhradu. Resp. ešte FSD Beta, ak by to dali aspoň ako L2 asistent by to mohlo byť zaujímavé. Len keď aj slabá hmla rozhadzuje AP/FSD, tak neviem.
Nemám už fixný tablet počas jazdy (nový 12" ipad tam nedám). A evdash som pôvodne vyvinul len preto, že Niro nezobrazuje %SoC, len paličky - a toto už EV6 má (displej aj HUD). BFU si teda úplne vystačí s kombináciou telefón / infotainment. Ale update na natívne plánovanie trás / zostatky prídu čoskoro.
-
"A ani som si to vzhladom na premavku na neznamej ceste nevedel presne urcit" Stále porovnávaš starú Konu 19 bez SIMky. 2020 - zobrazuje dopravu live skoro už 3 roky. "Praveze ako uzivatel Kia si nevies predstavit co vsetko ma poskytovat infotainment elektromobilu. " - ale viem, jazdil som už na všetkom možnom a dlhé trasy. Pozitíva aj nedostatky všetkých značiek si dobre uvedomujem. Ale hlavne vnímam rozdiely po updatoch. Veci idú ďalej u všetkých...
-
Mal som dopravné informácie aj v starej Kone 2019 (cez Wifi hotspot) a tiež aj v mojej novšej Kone 2020 ale nejde o dopravné info. Myslel som to skôr tak, že v hlave som si podľa spotreby vedel približne vypočítať zostatok baterky na ďalšej nabíjačke ale nevedel som zohľadniť napríklad prevýšenie, premávku atď. do tohoto výpočtu. To, čo Ti robí ABRP.
-
Miroslav Rojko ABRP Premium beží cez CP na infotainemente. Nepotrebujem mať natívne plánovanie od výrobcu. Toto sú veci, ktoré mi nevadia. Išli sme tak aj na Nordkapp a žiadny problém. Chýbajúci predohrev, nespoľahlivé udržiavanie v pruhoch, LED bez matrix, tam ústupky pri novom robiť nebudem.
-
výborne, keď nič nechýba, nie je dôvod meniť auto alebo sa obhliadať po inom
-
Ja sa chystám akurát do servisu nefunguje mi stahovanie zadneho okna, tvari sa ze ide ,ale nieco tam skripe asi zlomeny mechanizmus. Ale pravdepodobne tam bolo nieco od zaciatku,lebo sa mi zdalo ze to jedno okno zadne ide neako divne. Idem do servisu v Budapesti v januari. Auto mam cca 6mesiacov. Inak aj napriek veciam som max.spokojny nemenil by som.
- Likes 1
Komentár
-
Tuto chalanisko z Polska ma velmi dobre riesenie na integraciu AndroidAuto/Apple CarPlay, je to vyrazne lepsie riesenie ako cinsky Carlinkit. Povodne riesenie vyzadovalo 2xRpi4, teraz uz mu to beha len na jednom, na twittri viac krat pisal o nakupe HW, takze pripravuje aj vlastny HW na ktory to bude optimalizovane:
https://teslaandroid.com
- Likes 2
Komentár
-
Pôvodne zverejnené od nick81 Pozrieť príspevkyChýbajúci predohrev, nespoľahlivé udržiavanie v pruhoch, LED bez matrix
- Likes 1
Komentár
-
To som písal moje poźiadavky, ktoré chcem v novom aute namiesto starého eNiro. Áno, Tesla má stále najlepšie robený predohrev. Vyfixovali aj tie muchy, aby to napr.zbytočne neohrievalo aku na pomalých DC. Automatické prepínanie diaľkových aj bez matrix je tam výborné, dá sa tým dobre žiť kým to sw spustia. TM3/Y má dobrý pomer cena/výkon, bezkonkurenčnú spotrebu atď. Je to dnes jedna z naj volieb a pre mnoho ľudí aj najlepšia.
Fakt ma mrzí, že sa to zas zvrhlo na zbytočný flame a offtopic. U mňa je TMY momentálne po eGMP (ev6) voľba č.2. Ale napr. ostatné značky sú úplne nepriechodné väčšinou - kvôli vysokej spotrebe, alebo menšiemu/rovnakému dojazdu ako má staré auto.
Kvalitné udržiavanie pruhov/tempomat žiaľ nie je o legistlatíve. Ostatné automobilky to majú dnes spoľahlivejšie. A to naj napr. EQE/EQS je experience ako pri Comma.ai. Okrem toho, že treba mať prst na volante (legislatíva ok) a na zasneženej ceste to ide do priekopy sa tomu nedá skoro nič vytknúť. Auto spoľahlivo riadi každý jeden moment.
A iné značky tiež majú chyby. Napr. Volvo XC40 Twin, občas schádza na zástavky autobusu, pri zjazdoch na diaľnici to zvykne tiež až nepríjemne trhnúť volantom. Cesty bez čiar rozhodia väčšinu systémov.
Viem, že mám vysoké požiadavky. Len mne jednoducho vadí, ak systém ktorý má asistovať dopadne, že ho nakoniec musíš strážiť ty a pevne držať volant, lebo nevieš kedy trhne volantom, alebo začne nezmyselne prudko brzdiť.Naposledy upravené nick81; 30-12-2022, 08:38.
-
nick81 - Jedna technicka - ty si skuseny "bastler" a to comma riadenie si si do auta pridal. Je toto riesenie pristupne aj beznemu uzivatelovi?
-
Obrovský problém je v tom, že sa automobilky stále navzájom porovnávajú. Ak by si niektoré vzali od Tesly niečo a zase Tesla od iných, bolo by to oveľa lepšie.
- Likes 1
Komentár
Komentár