Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

zavedenie wallboxu ku garazovemu statiu v bytovom dome?

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • htomas1
    Junior Member
    • May 2021
    • 1

    zavedenie wallboxu ku garazovemu statiu v bytovom dome?

    Dobry den, velmi rad by som si kupil elektricke auto, no predtym by som chcel vyriesit jeho nabijanie. Vlastnim jedno garazove statie v garazi, ktora ma viacerych majitelov, kedze patri bytovemu domu. Snazil som zistit, aky je proces instalacie wallboxu ku miestu statia - hlavne teda zavedenia elektriny, na ktoru sa potom wallbox pripoji, no nikde v ramci slovenskych zdrojov som na nic podobne nenarazil.
    Wallboxy s identifikaciou su dostupne tiez, tam problem nevidim, ide mi len o technicku stranku zavedenia elektriny ku garazovemu statiu.
    Potreboval by som zistit aky je celkovy proces elektrifikacie - ake dokumeny su k tomu potrebne, koho kontaktovat, ake su moznosti a aka priblizne je cena takehoto projektu. Ak by s podobnym zavadzanim nabijania mal niekto z vas skusenost, budem vdacny za cokolvek, co by ma vedelo posunut smerom k realizacii 'elektrifikacie garazoveho miesta'. Myslim, ze ludi, ktori by chceli mat wallbox v zdielanej garazi bude postupne viac a viac.
    Vdaka moc!
    Tomas
  • jux
    jux
    Senior Member
    • Apr 2015
    • 1378
    •      

    #2
    Predpokladam, ze chces mat v garazi zdielany odber s bytom, aby si nemusel vybavovat osobitne odberne miesto.
    Ako prve treba dat urobit projekt a ten si dat schvalit majitelmi v dome. Bez schvalenia majitelmi sa nepohnes dalej. Odhadujem, ze napajanie tvojho bytu ma 25A3f istic. V tom pripade myslim, ze existujuci istic netreba posilnovat, takze na zriadenie zdielaneho odberu v garazi 16A3f nemusis nic riesit s distribuckou. Privod ku garazovemu statiu sa zapoji za vstupny istic, ktoreho vystup je spravidla uz mimo plombovanej zony merania, takze netreba ani riesit odplombovanie a zaplombovanie. Pre jednoduchost nabijania bez nebezpecenstva pretazenia hlavneho istica je mozne pouzit wallbox, ktory riadi nabijanie elektromobilu tak, ze sleduje sumarny odber bytu + nabijania a v pripade hroziaceho pretazenia hlavneho istica znizi vykon alebo vypne nabijanie elektromobilu, ak sa zataz znizi, pokracuje v nabijani.
    Po realizacii pripojky treba dat vyrobit projekt skutocneho vyhotovenia (spravidla velmi podobny projektu na schvalenie) a reviznu spravu.

    Komentár


    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      Ja mam tiez 25A/3f istic, pricom niekedy (hlavne v noci) nabijam aj tri elektromobily sucasne, pricom nemam spominane riadenie napijania podla odberu a zatial sa mi ani raz nestalo, ze by som pretazil vstupny istic. Ked nabijam naraz, tak mam nastavene nabijanie jedneho elektromobilu na 12A3f a dva dalsie nabijam na 10A1f - tie dva po 10A/1f samozrejme kazdy z inej fazy.
  • nemo
    Senior Member
    • Oct 2015
    • 599
    •   

    #3
    Instaloval som pripojku v podzemnej garazi jednom bytovom dome v druhom som to daval robit. Obidve v Bratislave. Pripajalo sa vzdy za existujuci bytovy elektromer 3F/24A. Obidve vedenia som kablovo dimenzoval az na 3F/32A.

    V prvom pripade som poziadal suhlas spravcu bytoveho domu. Dostal som podmieneny pisomny suhlas - musim dodat reviznu spravu a dokumentaciu. Suhlas majitelov som neriesil. Na samotnu instalaciu som nevedel zohnat elektrikara (asi 65 m dlhe vedenie v podhladoch a sachtach z 2. posch do -1. podzemia) tak som to instaloval sam a nechal elektrikara zapojit len konce kablov - trvalo mu to asi 3 hod. (150 EUR) a vybavil aj reviznu spravu. Dokumentaciu pre spravcu bytoveho domu som napisal sam - popis elektrickych parametrov, vyznacenie trasy kabla do technickych vykresov od bytu, podorysu poschodia a podzemnej garaze. Tie boli dostupne z priloh kupnej zmluvy k bytu.

    V druhom pripade sa jednalo o novostavbu kedy objednanie pripojky bolo ako klientska zmena realizovana pred odovzdanim bytu a garazoveho statia do uzivania. Ta novostavba ma predpripravu na taketo pripojky z podzemnej rozvodnej skrine na parkovacie miesta alebo do pivnicnych kopiek. Cena za pracu, material, reviznu spravu a dokumentaciu spolu 900 eur s DPH. Ukoncenie CEE cervenym konektorom.

    Riesilo sa aj tu: https://teslaclub.sk/node/6358
    Naposledy upravené nemo; 14-05-2021, 18:48.

    Komentár

    • tibor j.
      Junior Member
      • May 2021
      • 9

      #4
      Zriadenie wallboxu pred bytovku - z tem ktore su na tomto fore sa mi najviac hoidla prave tato, ale ak je to niekde uz spominane, tak ma pokojne nasmerujte linkom.

      Rad by som si zriadil wall box pred bytovku. Je to verejna plocha kde parkuju auta. Auto mam zaparkovane cca 3m, od steny a rad by som si natiahol kabel z bytu. Prikladam ja foto, kde su vyznacene potencionalne miesta - apson podla mna, kde by mohlo stat auto a nabijat sa. Nevadi mi ak by na tom mieste stal aj niekto iny - mne staci nabit raz za tyzden.

      Riesim to s miestnym uradom no tam su velmi neochotni, tak hladam riesenia a skusim im ich ponuknut.

      Mate nejake skusenosti s firmami ktore to robia alebo vlastne?

      Komentár


      • tommik
        tommik komentoval
        Upraviť komentár
        1) Súhlas vlastníka pozemku, na ktorom bude WB umiestnený a parkovať auto.
        2) Nakoľko bude, predpokladám, napájaný z nejakého rozvádzača, ktorý napája celú bytovku tak určite elektro projekt.
        3) Vlastný elmer, resp. iný spôsob výpočtu spotreby.
        4) Ak kábel z tohto rozvádzača pôjde cez spoločné priestory (stena na chodbe bytovky a pod.), tak určite súhlas vlastníkov.
        5) S úradmi by som riešil maximálne tak ohlášku.
        6) Ak má bytovka správcu (bytové družstvo), tak by mal určite o tom vedieť.
        7) Po realizácii samozrejme revízna správa nakoľko ide o elektrické zariadenie.

      • tomas1870
        tomas1870 komentoval
        Upraviť komentár
        tibor j. ako to dopadlo? začínam nad niečím podobným uvažovať, s tým že by som si od mesta zaplatil vyhradené parkovacie miesto a tam zaviedol wallbox zapojený rovno za moje hodiny v bytovke. Len parkovacie miesto patrí mestu, cesta pod ktorú by išiel kábel tak isto.. neviem či by to schválili

      • cio
        cio komentoval
        Upraviť komentár
        Nám sa to podarilo, po roku sme to vybavili a môžeme inštalovať
        najväčší problém bol káble po bytovke. Domová schôdza .. kalamita
        Naposledy upravené cio; 28-12-2024, 21:11.
    • Catchcash
      Member
      • Dec 2019
      • 180
      •   

      #5
      Nejake tipy na wallboxy do podzemnej garaze? Chcel by som 11kW a wallbox nech ma vlastny kabel aby som nemusel s tym saskovat Idealne nieco s RFID (pripadne nieco podobne) aby som nebol prekvapeny potom

      Komentár


      • cio
        cio komentoval
        Upraviť komentár
        napríklad SMINN https://www.sminn.sk/domacnosti/, vie to robiť aj pokročilé funkcie, časom môžeš používať aj iné veci
        Naposledy upravené cio; 28-12-2024, 21:21.

      • Catchcash
        Catchcash komentoval
        Upraviť komentár
        Neskoro ale dakujem, Mam uz Webasto Pure II 22kW 7m kabel za 375 z NAY
    • Sany
      Junior Member
      • Oct 2021
      • 9

      #6
      Ahojte akurat riesim nabijacku v spolocnej garazi bytoveho domu. Chcel by som sa spytat na dokumentaciu k natiahnutiu el. kabla (5x 4mm2) cez spolocne priestory. Spravca mi tvrdi, ze nemozem si natiahnut 380V, kedze to nieje v kolaudacnom rozhodnuti. Nemali ste s tym skusenosti?

      Komentár


      • cio
        cio komentoval
        Upraviť komentár
        správca sa hlboko mýli. Potrebuješ elektro projekt od človeka §24 s pečiatkou. (rátaj 100€)
        potom to musí schváliť domová schôdza prostou väčšinou prítomných (určite Ti to schvália, do očí nebude nikto proti)
        potom to dáš namontovať odborne spôsobilej osobe §21,22,23 (hocijaký elektrikár)
        pamätaj na natiahnutie UTP dátových kábla, aby sa dali oživiť aj DATA
        doporučujem počítať priereazy tak že časom počet wallboxov rozšírite, dáte to na 1 elektro prípojku a budeto to využívať viacerí a raz mesačne vám to uroí vyúčtovanie. Také systémy dnes už ponúka viacero výrobcov .. SMINN, AGEVOLT, atď...
        Naposledy upravené cio; 28-12-2024, 14:22.

      • tomas1870
        tomas1870 komentoval
        Upraviť komentár
        cio a ak sa môžem spýtať, čo viac potrebujem ak chcem vytiahnuť elektrinu z bytovky na ulicu na parkovacie miesto oproti vchodu? Projekt a schválenie na bytovej schôdzi nie je problém, čo sa týka bytovky. Ale ulica? Potrebujem sa dostať na druhú stranu cesty, je to jednoduchá komunikácia, stavané spolu s bytovkou cca 10 rokov dozadu, parkovacie miesta na opačnej strane kolmo na vozovku. Musím dostať súhlas mesta? Prenajal by som si od mesta parkovacie miesto, a tam potiahol kábel. Otázka či vzduchom z bytovky niekde zhora (som na treťom poschodí to by bolo najmenej), alebo popod cestu sa dá nejako ten kábel dostať.. Je to nejako regulované a podmienené súhlasom mesta? (majiteľ komunikácie)

      • cio
        cio komentoval
        Upraviť komentár
        tomas1870 na verejnú nabíjacku netreba stavebne povolenie, iba ohlášku.je na to novela stavebneho zákona. samozrejme treba suhlas obce, ale ten ti daju.
        klucove je to ako zabezpecis to aby na tej nabijacke mohol nabijat aj niekto iný
        potom nie je potrebne ani najom, lebo miesto môže slúžiť aj iným osobám
        1 nabijacka môže mať do buducna aj 2 porty 2x11kWh, takže Ti môže aj pekne zarábať
        nabíjačka môže byť ľahko verejná, riešenie má ZSE, SMINN? GREENWAY, EJON.. stačí si vybrať kto ti je sympatický

        nejde o to že na nej musí nabíjať aj niekto iný, ale o to či môže a bude môcť za dobré ceny
        samozrejme nie také ako Ty, ale prijateľné ceny
        Naposledy upravené cio; 29-12-2024, 19:53.

      • tomas1870
        tomas1870 komentoval
        Upraviť komentár
        cio ďakujem za cenné info. Ja osobne nezdieľam názor že spraviť si verejnú nabíjačku je aktuálne na Slovensku dobrý biznis plán, a ešte menej pre FO ak to je vôbec technicky možné keďže ako FO mám nárok na regulované ceny elektriny a tam je pokiaľ viem obmedzený odber e neverím že to môže FO ďalej predávať (ale možno sa mýlim). V každom prípade obsadenosť nabíjacích staníc sa aktuálne pohybuje medzi 5 ať 7%, to znamená priemerne z 24 hodín niekto nabíja na nabíjacej stanici denne 72 až 100 minút.. ak by som mal investovať pár tisíc a mať mesačne návratnosť investície na úrovni doslova max pár desiatok € tak mi to nestojí za to aby som to parkovacie a nabíjacie miesto vôbec zdielal. Otázka je či sú vôbec dnes nabíjacie infraštruktúry aj vo veľkom vôbec ziskové alebo to všetko len budujú z dotácií + investujú s tým že raz sa dostanú do plusu.. V budúcnosti bude situácia určite iná a problém bude asi hlavne získať kapacitu ale to nebude u nás na vidieku tak skoro.. (zasa môj laický názor, ak by sa to oplatilo už dnes tak prečo nepribúdajú nové a nové nabíjačky, hlavne AC na sídliskách..)

      • cio
        cio komentoval
        Upraviť komentár
        tomas1870 aká krajina také nabíjačky.
        Povinnosť budovať nabíjačku ma obec. Daj si žiadosť na starostu a nech Ti to zariadia. Vies ako sa to skonci ...
        Ja som Ti dal recept ako to urobit aby si to mal. Preuctovanie elektriky medzi susedmi je bezny jav.

        Všetko co pises je pravda, ale takto sa uvažovať nemá. Ja som Ti napisal ako veci urychlit. Samozrejme ze to generuje nejake komplikacie. Nabijacku môžeš casom komusi odovzdať, predat. Aj na Slovensku sa to časom dostane do koľají. Takto to bolo na začiatku aj s internetom, zdielali sa prípojky a robilo sa to na partizánov.
        Elektrika pre dve auta 2x11kWh je brnkačka.

        Privátna nabíjačka pred bytovkou je takticky aj investicne uplny nezmysel.
        Naposledy upravené cio; 30-12-2024, 07:49.

      • tomas1870
        tomas1870 komentoval
        Upraviť komentár
        cio mohol by som poprosiť viac info k tomuto.

        na verejnú nabíjacku netreba stavebne povolenie, iba ohlášku.je na to novela stavebneho zákona. samozrejme treba suhlas obce, ale ten ti daju

        začal som na príprave nabíjacieho miesta pod bytovkou. plán je vytiahnuť kábel z hodín ktoré máme všetci na prízemí von na parkovisko kde mám mestom odsúhlasené vyhradené parkovanie.

        prvé elektrikár, máme to vymyslené, schválené správcom (čo asi aj tak nebolo rozhodujúce ale informoval som ho nech je spokojný), je nás 8 vlastníkov kde 7 majiteľov ako ja každý súhlasí ale ôsmy je developer čo to staval a bohužiaľ má viac bytov ako my ostatný spolu (spolu je 18 bytov) a developer ma tu bombarduje tým že musím mať stavebné povolenie na osadenie nabíjačky na parkovisku, súhlas ostatných prevádkovateľov sietí na ťahanie kábla (od múra bytovky asi 14 metrov spolu s chodníkom a 2 metrami trávnika) schválenie od hasičov.. proste tam je majiteľ človek (ináč rusofil a konzument alternatívnych médií) pre ktorého je elektromibil prekliatie a časovaná bomba a celé to tu vďaka mne skôr či neskôr zhorí (…LFP batéria Tesla a AC nabíjanie ale škoda mu to vysvetlovať)

        čo by som mal reálne naozaj vybaviť? a čo mi môže ak to tam proste natiahneme (zárez do lokálnej cesty čo sa stavala s bytovkou ale pozemok mesto.., trubka, na to betón diletácia) a budeme to vydávať za dočasne osadené kým si platím vyhradené parkovanie? tu to nikto nebude riešiť ale on je schopný ma udať na mestskom úrade že ilegálne staviam na mestskom pozemku.. elektrikár sa smeje že nech to spravím na čierno a netrápim sa, že to tak bežne montuje a max mi dajú nejaku pokutu. ja by som si zaplatil aj za povolenia ale čo kde treba? plán a revíznu správu od elektrikára budem mať, to pôjde do archívu správcu aj som to chcel. ostatné čo treba aby som dostal súhlas obce a na základe akého § netreba stavebné povolenie ale stačí ohláška?

        vopred ďakujem za pomoc

      • cio
        cio komentoval
        Upraviť komentár
        tomas1870
        postupuješ správne. Riaď sa hlavne pokynmi elektro projektanta a stavebným úradom.
        Kľúčové je to aby nikto nechcel robiť zle, aby Ti chceli pomôcť

        U mňa dobre fungvalo to ako som im povedal:
        Raz to budete možno chcieť aj vy, nemôžete vedieť či tie EV nezlacnejú - toto veľmi dobre zaberá.
        Militantých odporcov je veľmi málo, väčšine ľudí je to jedno a iba sa boja noviniek

      • tomas1870
        tomas1870 komentoval
        Upraviť komentár
        cio píšeš že riad sa stavebným úradom. Čiže ohlasovacia povinnosť je voči stavebnému úradu? Ja som myslel že mám ísť na mesto keď to je ich pozemok.. elektrikár ma zasa ubezpečuje že čo tu chcem riešiť, je to zásah ako by som dával kúsok za obrubník nejakú dopravnú značku, malá jama za kybel betónu a nizky stlpik.. 😀 každý sa na to ináč pozerá. Stavebný úrad je kamarát s mojím aktuálnym nepriateľom developerom takže tam už o rok aj tak isto vedia lebo sa bol pytat že či je to pravda že na také niečo netreba stavebné povolenie. Tvrdí že mu povedali že ohlasovacia povinnosť je blbosť že to treba normálne dať žiadosť a dokladovať čo povedia a oni to posúdia či môžem alebo nemôžem prípadne za akých podmienok môžem..

      • cio
        cio komentoval
        Upraviť komentár
        nevzdávaj sa, snaž sa to vybaviť. po nejakom čase sa to podarí. všade ...

      • tomas1870
        tomas1870 komentoval
        Upraviť komentár
        cio v tomto meste sa to nepodarí. máme s elektrikárom za sebou sedenie na "meste" a dostali sme jednoznačnú odpoveď. Sme asi 15ti žiadateľ o oficiálne využitie mestského pozemku na zriadenie nabíjačky (rozumej AC stĺpika) a nikto pred nami to povolenie nedostal a ani nedostane. Taká je jedoznačná odpoveď. Že je to príliš komplikované a sami na meste nevedia čo vlastne majú žiadať od nás, a ako majú postupovať, či nám to majú, alebo môžu povoliť.., alebe sa k tomu majú stavať ako k možnému bezpečnostnému riziku. Či majú robiť zmluvu o prenájme pozemku a za koľko, akú plochu, na jeden stĺpik…
        Zároveň nám ale úplne jasne bolo povedané citujem: Spravte to poriadne ale potichu a na čierno alebo sa na to vyserte, od nás žiadne povolenie nedostanete. V meste je viac nabíjačiek funkčných, ani jedna nedostala žiadne povolenie od mesta… zatiaľ to nikto nerieši ani nekontroluje.. Koniec citátu
        Takže asi tak, sami nevedia ako majú postupovať a radšej nespravia nič aby náhodou niečo nepokazili.
    • Catchcash
      Member
      • Dec 2019
      • 180
      •   

      #7
      Pôvodne zverejnené od cio Pozrieť príspevky
      potom to musí schváliť domová schôdza prostou väčšinou prítomných (určite Ti to schvália, do očí nebude nikto proti)
      Urcite to nie je nadpolovicna vacsina vsetkych vlastnikov cez pisomne hlasovanie? U nas to bolo tak ak si dobre spominam

      Komentár


      • tomas1870
        tomas1870 komentoval
        Upraviť komentár
        ja som to pre istotu spravil nie že schôdza aby niekto nezačal ostatných strašiť ako tie elektromobily horia, ale písomnou formou a za každým som išiel osobne. Najprv tí čo som vedel že sú v pohode a neskôr pomohli podpisy prvých aby sa pridali aj ostatný. Kto je za spraví podpis, kto proti napíše sa k menu že je proti, prípadne že sa zdržiava…
    • masterdead
      Junior Member
      • Feb 2025
      • 1
      •   

      #8
      Ahojte,
      už pár mesiacov riešim nabíjaciu stanicu v bytovom dome, avšak zatiaľ bez úspechu (susedia sa boja požiaru). Naša legislatíva zatiaľ nepozná "right-to-plug", takže do tej doby by som to chcel vyriešiť nabíjacou stanicou na súkromnom vonkajšom parkovacom mieste. Máte s takouto inštaláciou skúsenosti? Ohlásku drobnej stavby zabezpečím. Avšak, odrádza ma vandalizmus, keďže bývam v BA a niektorí ľudia ... no chápete.​

      Komentár


      • mozeg
        mozeg komentoval
        Upraviť komentár
        Treba ist na to inak, daj si tam obycajnu zasuvku alebo miesackovu 3x16A a pouzivaj mobilnu nabku.

      • cio
        cio komentoval
        Upraviť komentár
        Už sa to tu rieši vyššie. Legislatívne je to jasné, horšia je prax.
        Čím menšia dedina, tým horšie

      • tomas1870
        tomas1870 komentoval
        Upraviť komentár
        mám to presne takto spravené, parkovisko pred činžiakom, tesla wall connector na stĺpiku dolu na vyhradenom parkovisku, hore na balkón som dal kameru. zatiaľ za 3 týždňe jediný kontakt 3 malých opálených detí spoluobčanov.. chytili koncovku, zľakli sa a pustili ju do trávy. ináč zatiaľ dobre až sa čudujem

        ale treba priznať že všetky verejné nabíjačky v meste majú normálne kábel a neevidujem že by boli nikedy poškodené od vandalov. za chvíľu to bude na každom kroku. elektrikár čo mi to montoval mal dobrý návrh že skrátiť originálny kábel čo má 7,3m na najkratšie možné nech ich neláka vidina dlhého medeného kábla.. stačil by mi aj 2 metrový ale stratil by som záruku na wall connector. možno keď sa niečo stane tak druhý kábel dám spraviť krátky
        Naposledy upravené tomas1870; 17-03-2025, 19:54.

      • masterdead
        masterdead komentoval
        Upraviť komentár
        mozeg: To co pises, zrejme myslis natiahnut 400v do garaze. Takto som na to povodne chcel ist, ze si na miesto natiahnem "len zasuvku". Ale to je presne ten problem, pretoze uz tahas kabel cez spolocny priestor (a koliecko so schvalovanim a podobne).
        tomas1870: nakoniec zrejme pojdem tymto smerom a ked sa to utrasie, tak to prehodim na vnutorne miesto
    Pracuje...
    X