Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Tepelné čerpadlo

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • 1fisker
    Senior Member
    • Aug 2014
    • 1542
    •   

    Tepelné čerpadlo

    Pri Kone a Nirovi tu boli diskusie o tepelnom čerpadle, že vraj aký to má úžasný vplyv na spotrebu.
    Zaujímalo by ma, či Tesly majú tepelné čepadlo.
  • Adrnln
    Junior Member
    • Jul 2014
    • 12

    #2
    Doteraz nemali ale 2mesiace dozadu ich zacali montovat vo Freemonte aj v Cine do vsetkych novych 3 a Y. Pri nasledujucom refreshi sa predpoklada ze ich zacnu montovat aj do S a X. Zatial data ukazuju ze je to v zime dost velka pomoc

    Komentár

    • mozeg
      Member
      • Dec 2015
      • 439
      •   

      #3
      Pôvodne zverejnené od 1fisker Pozrieť príspevky
      Pri Kone a Nirovi tu boli diskusie o tepelnom čerpadle, že vraj aký to má úžasný vplyv na spotrebu.
      Zaujímalo by ma, či Tesly majú tepelné čepadlo.
      Uzasny vplyv pri velkych bateriach az taky nieje. Za mna uzasny by bolo ak by bol rozdiel 100km plus co nie je. Realne ma TC polovicnu spotrebu ale pri 0C sa to zacne menit aj pri TC sa zapnu odporove kable. Ono to suvisi aj s tym ake chladivo sa pouziva, napr. pre Kanadu pouzivaju chladivo ine ako pre teplejsie krajiny. Rozdiel je na dlhych trasach napr. ja mam pri OC a nastavenych 22-23C vetrak na 2-3 spotrebu 1,6kWh +/- zasvieti slniecko a zrazu 1kWh a pod. TC z toho co tu hlasia okolo 0,8KWh. Takze rozdiel 0,8kWh povedzme pri jazde 500km a teda 6h to vychádza 6x0,8=4,8kWh. Spotreba v Zime NIro Kombinacia dialnica/okres okolo 20kWh. Takze rozdiel do 30km :-). A platis za to 1000€ navyse. Pri malobaterkacoch povedzme do 40kWh je rozdiel znacny ale pri velkych baterkach az taky nebude.

      Komentár

      • nick81
        Senior Member
        • Nov 2019
        • 534

        #4
        Ako píše mozeg. Pri 0C a do Kona/Niro 2020 sa to veľmi nevyplatí, ak to nie je v cene. Tieto modely používajú TČ iba na interiér a nie ohrev baterky. Nábeh je pár min okolo 1-2kW, potom to ide na 500W. Dnu mám 20.5 postupne ak dávam do 24 tak to rastie cca do 800-1000W. 0.5kW pri 20C in si drží aj pri napr. -3C, ide aj trochu do mínusov. Silnejšie zimy uvidím po zime. Resp. na dec. tripe V lete Hyundai Kia oznamili, že vylepšili čerpadlo aj do väčších mínusov. Na 2021 modeloch vo väčších zimách by toto nemuselo byť na zahodenie.

        Čo sa týka Tesly, tam to môže byť ešte zaujímavejšie. Baterku tam kúria tuším s 5kW (Niro má len 2kW na bat.). Ak TČ bude kúriť cez octovalve aj interiér aj baterku môže to byť na Teslách výrazný rozdiel.

        Komentár


        • 1fisker
          1fisker komentoval
          Upraviť komentár
          Ako zistí laik, či je tepelné čerpadlo používané na interiér alebo na ohrev baterky? Na stránkach výrobcov áut takéto informácie nie sú. Kde sa to teda dá zisťovať? Má zmysel sa tým vôbec zaoberať? Lebo aj tu na Teslaclube sú dosť rozporuplné informácie. Niektorí tvrdia, že je to výborná vec, že ušetrí až 30% dojazdu, iní, že TČ je zbytočné. Faktom je, že niektorí výrobcovia dávajú TČ v základnej výbave, inde je za doplatok vyše 1000 eur.
          Takže neviem si z toho urobiť záver. Malo by to napr, zmysel u ID3 (58kWh) alebo u Kony? Práve som odmietol ponuku na zaujímavé autíčko z dôvodu, že nemá TČ.

        • nick81
          nick81 komentoval
          Upraviť komentár
          1fisker Ja osobne tým, že bývam v paneláku naháňam každý KM. A som za TČ rád (aj tých 30km bez TČ pri 0C je ekvivalent -5kW). Už aj tak leto vs zima je pri okreskách veľký rozdiel 50-100km aj s TČ. Nikde nie je odmeraná tabuľka rôznych modelov s a bez TČ napr. po 5C až do -30C. Túto zimu chcel odsledovať, pri akom mínuse v Niro MY20 TČ prestane fungovať, resp. koľko pôjde na kúrenie. Auto mám iba od marca, takže moje skúsenosti ber z rezervou.

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Tesla nekuri bateriu pokial nie je na kabli alebo neprichadza k nabijacke. Takze na to TC nepotrebuje. Model 3 ma vyrazne lepsie (v interieri) vyriesene kurenie ako Model S, ale preto si aj potiahne viac energie v porovnanim s letom ako Model S.
          Takze verim, ze to TC bude mat pozitivny vplyv na kurenie v TM3 aj TMY, obzvlast v nasich miernych zimach.

        • dango
          dango komentoval
          Upraviť komentár
          Je velmi zavadzajuce uvadzat, ze usetri 30% dojazdu (resp ho predlzi o 30%), ale TC znizi potrebu vykurovania na 30%, co sa na celkovej spotrebe a dojazde prejavi tak mozno 3%

        • mozeg
          mozeg komentoval
          Upraviť komentár
          Jasne ze je lepsie mat TC v aute ale pri velkobaterkacoch taky velky rozdiel nie je max. 30km. A sorry ale ak nahaname kazdy km kvoli dojazdu tak je to smiesne a necudujem sa ze sa petrolhedi rehocu. Pri BMW i3 60Ah s TC klesol dojazd v zime zo 160km v meste kludne aj na 80-100km. Prepad ako hovado. Pri eNire sa zvysi spotreba na priemerku 18,5kWh zo 14,5kWh v lete. Gumy, pocasie, kurenie. Najvacsi vplyv na dojazd ma aj tak pocasie a rychlost, to vieme asi vsetci. Moze my GOM ukazovat 450km ked idem po dialnici a snezi fuka hned je z toho 280km dojazdu a na toto si musia ludia zvyknut, a to je velky problem. Tiez si pamatam roky dozadu ked som na stupaku od Ilavy do Trencina obiehal na dieslovom golfe Teslu S a rehotal sa ze sa suchcu 110km/h (hanba mne).
      • Miroslav Rojko
        Senior Member
        • Nov 2016
        • 1314
        •   

        #5
        Tepelné čerpadlo má veľmi pozitívny vplyv. Pri dlhých trasách je to menej % z dojazdu, lebo keď sa auto za 10 - 15 minút rozkúri na požadovanú teplotu, tak potom udržovanie teploty už toľko nespotrebuje a v priemere na celú trasu je to možno 5 až 10% úspora.

        Ale krátke jazdy, to je iné. Predstavte si, že chodíte každú hodinu, dve autom na iné miesto - klasický scenár po meste. Za hodinu auto vo vnútri vychladne a rozkuruje sa znova a znova a to niekoľkokrát denne. V tomto prípade spotreba stúpne rapídne. Napr. pri Citigo je to aj o viac ako 50% (potiahne 6kWh/100 km len na kúrenie prvých pár minút) a napr. keď v lete jazdí niekto raz za týždeň k nabíjačke (300km), v zime je to skoro polovica a musí dvakrát za týždeň. Kto je činžiakový, že nabíja na verejných, netreba hovoriť, že strávi na DC niekoľko hodín mesačne viac len kvôli tepelnému čerpadlu. A pri DC aj cena nabíjani nie je zanedbateľná.

        Preto za mňa jednoznačne tepelné čerpadlo.
        [priezvisko]@me.com

        Komentár


        • mozeg
          mozeg komentoval
          Upraviť komentár
          Miro ja to robim napr. tak ze raz z tyzden nechavam auto na 6hkdin na AC nabijacke a mam na cely tyzden. AC stlpik mam cca 400 -500m od domu tak chodim na kolobezke.

        • Taur
          Taur komentoval
          Upraviť komentár
          mozeg to si ma pobavil, ze na kolobezke 450m. Vyberat, odkladat, vlacit sa s nou mi pride narocnejsie ako prejst tu vzdialenost pesi za 5-6min. Usetris nou 2-3min? Ci si alergicky na akykolvek pohyb?

        • mozeg
          mozeg komentoval
          Upraviť komentár
          Taur tak som si to zmeral presne je to 1km od vchodu k nabijacke. Co je 10-15min peso. Na kolobezke 5-6min. Takze sa mi kolobezka oplati. vyberanie je rovnako pracne ako vytahovanie a strkanie kabla do nabijacky. Takze tak.

        • Miroslav Rojko
          Miroslav Rojko komentoval
          Upraviť komentár
          kolobezka je skvelá vec, vybrať a zložiť je otázka 10 sekúnd, teraz keď zaviedli všade v centre platené modré zóny v mestách, či už Trenčín alebo Piešťany, zaparkujem mimo a na kolobežke bez starosti s hľadaním parkovania som hneď kde potrebujem, Taur hejtuješ lebo si neskúsil, kto raz vozí kolobežku, už si bez nej nevie predstaviť ako mohol existovať

        • Taur
          Taur komentoval
          Upraviť komentár
          mozeg vychadzal som z cisel co si poskytol. 1km su ine pocty, ale v mojom pripade aj tych 10-15min idem radsej pesi sa prejst.

          Miroslav Rojko Kde tam preboha vidis kolobezkovy hate??? Pisal o nabiti raz za tyzden (zrejme AC na par hodin) pri bydlisku vo vzdialenosti 450m nie o kolobezkovani sa do centra miest. jabkla-hrusky. Len som vyjadril nazor, ze raz za tyzden v dnesnej dobe 2 prechadzky po 6min nikomu neuskodia, vychadzajuc z podkladov ktore dal Mne neuskodi urcite, preto chodim z domu sa k nabijacke prejst aj 15-20min dokonca aj 30min som sa uz presiel. Ale nerobim fyzicku robotu, je pravda ze niekto to ma urcite inak.
          Tak ako popisujes vyuzitie kolobezky ty je skvele, proti tomu vobec nic nemam.
      • 1fisker
        Senior Member
        • Aug 2014
        • 1542
        •   

        #6
        Dávam to ešte znova do tejto témy, lebo mi ide o tepelné čerpadlo ako také, ako to vlastne funguje. Inak by som to dal do témy Zoe. Príklad - kolegovi z Čiech ktorý má Zoe 2.verziu som dal otázku, že čo to je za hukot, keď zapnem kúrenie (ja mám 1.verziu). Opýtal som sa ho, či je to tepelné čerpadlo. Človek, ktorý je inak dosť skúsený, nevedel čo tým myslím a ako mi má odpovedať. Nakoniec povedal, že sa jedná o hluk kompresora, ktorý slúži v aute na chladenie a kúrenie. Tak tomu nerozumiem. V lete hučí kompresor, ak je zapnutá klimatizácia, tomu rozumiem, ale v zime? Na kúrenie musí fungovať kompresor? Čo je to teda? Ešte pre upresnenie v aute je také tlačítko, kde sa zapína klíma, keď svieti červene tak je vypnutá, keď nesvieti, tak je zapnutá klíma. Ale v zime to mám tak, že stále svieti, t.j. aby nešla klíma, ale malo by ísť len kúrenie. Napriek tomu stále hučí kompresor pri zapnutom kúrení.

        Komentár


        • milan84
          milan84 komentoval
          Upraviť komentár
          kompresor musi bezat. tepelne cerpadlo je cast celeho AC systemu. Laicky povedane vetvy, okruhy a ventily navyse.

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Princíp tepelného čerpadla
          https://www.ivt.sk/sk/princip-tepelnych-cerpadiel

          Ten istý kompresor sa používa aj pre chladenie aj kúrenie.

        • Miroslav Rojko
          Miroslav Rojko komentoval
          Upraviť komentár
          áno, kompresor je ten istý, len pridajú štvorcestný ventil, ktorý obráti chod kvapaliny - to je tá chýbajúca vec v prednom kufri, čo milan84 rád fotí

        • mozeg
          mozeg komentoval
          Upraviť komentár
          Kompresor zabezpecuje tok chladivu a vymenu energie zo vzduchu. Zaroven sa tym dost zohrieva a toto teplo spolu s teplom ziskanym zo vzduchu sa nasledne pouziva na vykurovanie.
      • milan84
        Senior Member
        • Jun 2015
        • 853
        •   

        #7
        tak ja som dnes spravil cca 150km s konou po meste. Bol som zvedavy na spotreby TC. Pri ustalenom vykurovani na 21 sa pohybovali od 0,7-1 najcastejsie. Asi RAZ som zbadal udaj okolo 500W. Startoval som so studenej garaze, vonku boli -4 a az cez den to slo nad nulu. Tym padom je TC okolo nuly takmer nulovy prinos. Aj spotreba mi vysla v jednom pripade dokonca vyssia ako na Soule bez neho a druhykrat identicka. Cca 14,5.

        Komentár


        • 1fisker
          1fisker komentoval
          Upraviť komentár
          takže kedy má TC prínos?

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Medzi 0-20 stupňov.

        • mozeg
          mozeg komentoval
          Upraviť komentár
          Ja vzhladom na pouzite chladivo a velkost vymenika a dalsich veci v aute by somvdal spodnu hranicu tak od 5C vyssie to ma zmysel. Najvacsi rozdiel bude asi okolo 10C vyssie oproti odporovym kablom.

        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          Efektivita ohrevu tepelnym cerpadlom nie je zavisla len od vonkajsej teploty. Velky vplyv ma aj vlhkost vonkajsieho vzduchu. Ak je vzduch suchy, efektivita TC je lepsia. Pri vysokej vlhosti vonkajsi vymennik omrza, znizuje sa jeho efektivita az tak, ze bud sa prestane pouzivat, alebo sa musi odmrazovat. Preto zalezi aj na tom ako kvalitne je cely system cidiel a funkcionality TC navrhnuty. Softver musi spravne odhadnut, kedy zacat vyparnik odmrazovat a kedy uz ani odmrazovanie nepomoze a nechat auto kurit len odporovym ohrevom.
          Dobry clanok o klimatizaciach sTC v elektromobiloch je tu:
          https://link.springer.com/chapter/10...-319-57445-5_6

        • dango
          dango komentoval
          Upraviť komentár
          ano, mozem potvrdit, ze v hmle pri 0C je efektivita horsia, ako za "pekneho pocasia (suchsieho)" pri -5C (aspon teda u domacich TC)
      • mozeg
        Member
        • Dec 2015
        • 439
        •   

        #8
        Zaroven si treba uvedomit ze sa nam pomaly ale isto vytvaraju kategorie EV vozidiel. Nie je mozne pozadovat aby v aute za 30- 40k bolo vsetko to co v aute za 50-100k. Proste ak jednoducho nemam na Teslu alebo Porsche tak si ich nekupim, musim sa poobzerat po niecom inom alebo kupit jazdenku s rovnakym rizikom ako pri spalovakoch. Ja som tiez az dnes rano zistil ze auto predkuruje kabinu a rozmrazuje v nastaveny cas iba ak je na kabli . Co mi je vzhladom na to ze parkujem vonku pred bytovkou bez moznosti nabijania na dve veci.

        Komentár


        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          Malobaterkace, resp. vyvojovo starsie EV mavaju moznost kurenia/chladenia len pri zapojenom nabijacom kabli, niektore ani na kabli.
          Moj stary i-MiEV kuri pri vypnutom aute len s zapojenym AC nab. kablom, no pri nabehu kurenia berie kurenie viac ako dostane z kabla, takze cast ide z baterie. Surodenci ion a c-zero nekuria/nechladia ani pri zapojenom AC nab. kabli. Pri DC nabijani iMiEV ani jeho surodenci nekuria/neklimatizuju, lebo klimou chladia bateriu - no ohrev sedaciek funguje.

        • mozeg
          mozeg komentoval
          Upraviť komentár
          jux dik za prispevok. Napr. BMW i3 vykuri kabinu bez ohladu ci je alebo nie je na kabli. Ak sa auto po vykureni 2x po sebe nepohne, auto ma zato ze je odstavene na dlhsiu dobu a v dalsie dni sa nevykuri. Samozrejme na to nasledne vodica upozorni.

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Tak v tomto je aj Fiatka lepsia. Dokaze kurit/chladit aj ked nie je na kabli (mozem si nastavit pri akej urovni vybitia baterie s tym ma prestat). Ked je na 16A tak zo zaciatku tiez taha cast energie z baterie, potom sa to ustali na nejakych 14A. Ak ju pripojim na 32A tak stiha nielen kurit ale aj dobijat, lebo kurenie ma max 6 kW. Ale to nerobim, tych 16A staci.
          Podotykam, ze nema tepelne cerpadlo pre funkciu kurenia. Kurenie to vyrazne skracuje dojazd. V zime pri mrazoch kludne na polovicu pri kratkych poskakovaniach po meste. Ale 100 km da za hocakych podmienok.
          Naposledy upravené Jiri GrandPa; 02-12-2020, 11:48.
      Pracuje...
      X