Vzduchovy tepelny management baterie Ioniqu je dost iny ako kvapalinove BTM Fiatu a Tesly. Ioniq ma na prednej strane bateriovych blokov chladiace/ohrievanie bloky, ktore upravuju vzduch z kokpitu auta a tlacia ho ventilatorom na baterie. Ohrievanie/chladenie vzduchom jednak nefunguje rovnomerne pre vsetky clanky a nema uzavrety okruh ako kvapalinovy system, cize vzduchove ohrievanie/chladenie nebude tak energeticky efektivne ako kvapalinove, Pouzitie odchadzajuceho vzduchu z vetrania auta, je sice dobry napad, lebo tento vzduch je relativne cisty a ma relativne stabilnu teplotu, ale nikdy nemoze dosiahnut parametre kvapalinoveho systemu. Keby bol pouzity vzduch z vonku, bolo by to uplne nestastie, v systeme by musel byt filter aby sa na bateriove bloky nedostali necistoty. V podstate aj z interieru sa mozu do chladiaceho systemu dostat necistoty (no mozno aj tam je filter), lebo Ioniq berie vzduch pri nohach zadnych pasazierov a necistoty budu znizovat ucinnost vzduchoveho tepelneho managementu. Toto je len info z internetu, majitelia Ionoqov to zrejme upresnia.
Oznámenie
Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.
Nissan Leaf
Zložiť
1000,- € zľava na Model S, X
Zložiť
Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.
teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie
Zložiť
Tag Cloud
Zložiť
Toto je prilepená téma.
X
X
-
-
Ioniq sa mi cim dalej tym viac paci..aj vzduchove chladenie je ovela lepsie ako ziadne ( bad nissan, bad ) aj pri extremnych podmienkach staci dat dolu nohu z plynu, poriadne pustit v aute klimu a aj vzduchove chladenie udrzi bateriu v pohode. Ako to ma urobene Kia Soul, vie niekto?
-
Podla mna by to vyrobcovia mali spravit, tak aby majitelia si auto neposkodili tim, ze taketo veci nevedia. Ved je vela majitelov, ktory si nevedia ani natankovat. Proste auto by malo spravit vsetko preto, aby sa majitel len viezol a nabijal co sa tika EV. Malo by sa vedie ochranit.
-
-
Na tomto obrazku vidno, ze nassavacie otvory chladenia baterie Ioniqu su v prednej casti baterie a vzduch z interieru sa privadza bez upravy priamo na predne bloky baterie. Chladiace bloky su len v zadnej casti baterie. Nedopatral som sa ako to presne funguje, no vyzera to tak, ze predne bloky baterii chladi len vzduchom z interieru a zadne aj klimatizaciou. Nezda sa mi to technicky optimalne.1 Bild
Komentár
-
Pod sedačkami sú veľké nasávacie otvory na vzduch, to je pravda, ale inde môžu byť ešte ďalšie, prípadne zo zadnej časti môžu byť v batérií vzduchové kanály, cez ktoré ide vzduch aj do prednej časti.
Ani v horúčave pri ceste do HR som nemal pri nabíjaní výkonom do 70kW problém, že by sa obmedzovalo nabíjanie a tiež ani potom pri rýchlej jazde nebola nejaká hláška o teplote batérie. Proste to beriem, že to má Hyundai zvládnuté a vedia prečo dávajú takú dlhú záruku.
Dokonca ani nikde nie je vidieť teplotu batérie, ani sa nedá zistiť inak ako s OBD diagnostikou, takže pre nás jazdiacich na Ioniqu je to nepodstatná informácia a nezaťažujeme sa tým, čo za nás už vymysleli konštruktéri.
-
-
Tak môj Leaf sa vydaril. Jeden dielik mi zhasol až po 115.000 km. A to nabíjam z 80% na rýchlonabíjačke.1 Bild
- Likes 1
Komentár
-
To rýchlonabíjanie je práve dôvod na ten dobrý stav batérie. Parazitické javy sú aktívne práve počas nabíjania takze čím rýchlejšie nabíjaš tým lepšie. Samozrejme má to horný limit niekde na úrovni 2C. V prípade 24 kWh batérie je to 48 kW nabíjací príkon.
Staré Tesly, ktoré nabíjajú iba na SC sú v oveľa lepšom stave než take čo nabíjajú iba doma.
Fakt, že pomalé nabíjanie je pre batériu dobre je mýtus. Už sme to tu diskutovali.
-
Jux: To zníženie výkonu je rádovo par percent. Nepodstatne. Nazabudn že si kryjú chrbát kvôli 8 ročnej záruke.
Curgali: Kľudne im v tom servise oponuj. Máš dôkaz v rukách.
-
zaujimava debata.
zil som tiez s informaciou, ze idealne je pomale nabijanie a nie pravidelne rychlonabijanie. Takze bud ma curgali fakt podareny kus, alebo na tom bude nieco pravdy.
Pri Leafoch (mimo USA a najstarsich kusoch) je bezne vidiet aj 11 dielikov pri cca 30.000km, alebo potom 9-10 pri km okolo 70-80.000.
AK sa ale nemylim, dost podstatna vlastnost je aj samotny vek baterky. Moze mat malo km, ale ak dlho stoji, malo sa pouziva klesa kapacita aj pri nizkych najazdoch. Viem o Leafe, co ma 40.000km (na slovensku), ale 4,5r a uz nejaku chvilu mu svieti len 11 dielikov.
Komentár
-
ako mozes mat 103 percent ????
Co znamena nenechavat stat s plnou bateriu? dlhodobo, tyzden -dva? Alebo myslis, ze bateria zle znasa aj nabitie do plna v noci a do rana státie?
Bola vselikde aj tema, ze nie je pravda, ze nabijanie iba na 80 percent predlzuje baterii zivot. Kde je pravda asi nevieme nikto presne povedat.
-
Ok. Dám sem link na tu prednášku ešte raz. Profesor Jeff Dahn je už asi 3 roky u Tesly.
Je to v celku náročná prednáška ale vysvetľuje to po lopate.
Konkrétne tam aj uvádza prečo je bateria Leafu taká nachylna na stratu kapacity.
https://youtu.be/9qi03QawZEk
Ale spat k rýchlosti nabíjania:
Od minuty 22 popisuje experiment s rôznymi rýchlosťami nabíjania a vybíjania a ich vplyv na “coulombic efficiency”.
To je po slovensky povedané pomer veľkosti náboja (ak chcete energie) do batérie dodaného a následne získaného. Tento pomer vlastne definuje degradáciu kapacity batérie.
A na fólii v čase 24:50 zaznie to najpodstatnejšie “the time of exposure (to charging current) is the bad factor, not the number of charging cycles”
“Doba počas ktorej je článok vystavený nabijaniu pri vyššej teplote je ten zlý faktor, nie počet nabijacich cyklov sám o sebe”.
V tom grafe ukazuje nárast “coulombic inefficiency” (pokles kapacity) pri nabijacich a vybíjacích časoch 24,50 a 100 hodín a je tam krásne vidieť ako klesla kapacita článku pri len 4 sto hodinových cykloch oveľa viac ako u 4 cyklov po 24 h.
Pokles sa vyrovná pri rovnakom celkovom čase. Tzn. že 4x rýchlejším nabijaním došlo k poškodeniu článkov teplotou až po 4 násobnom počte nabijacich cyklov (kilometrov) v porovnani s pomalým nabijanim.
Hadam som to vysvetlil, ja som si tu prednasku musel pozriet 3x aby som ju pochopil lebo nie som chemik.Naposledy upravené Jiri GrandPa; 14-03-2018, 15:03.
Komentár
-
OK. takze podla vsetkych zozbieranych info je najidealnejsie pre stary Leaf:
-nabijanie na 80 percent
-udrzat chladnu bateriu
-pravidelne nabijat na rychlonabijackach namiesto domaceho nabijania
Vyhnut sa:
-nabijaniu horucej baterii (leto,dialnica)
-trvalo drzat auto s plnym nabitim
-drzat auto napr na slnku, kde sa bateria zohreje este viac.
Chapem to spravne?
-
Chápeš to správne.
To presne percento na koľko nabíjať nemusíš brat rigidne. Ak by sis sa ideálne dokázal držať s úrovňou nabitia batérie medzi 20 a 80% tak to je pre životnosť batérie ideálne.
Ale - ak si na ceste a potrebuješ občas ísť do 100% (radšej iba 95) tak sa nič hrozné nestane pokial s autom zase hneď pôjdeš aby úroveň nabitia klesla pod tých 80% kým to zase odstavíš.
A na druhej strane to pomalé nabíjanie (3 kW) tiež nie je úplne zle pokial sa deje pri studenej batérii. Tie merania straty kapacity robili pri teplote 60 stupňov.
Podľa mna je chyba prísť domov s Leafom po dlhej ceste (hlavne v lete) a dať ho hneď pomaly nabíjať. Treba počkať a dať to až po polnoci.Naposledy upravené Jiri GrandPa; 13-03-2018, 22:59.
-
Jiri GrandPa, lekciu som si pozrel a parada. Potvrdzuje dohady ktore som mal, dik za link!
-
-
Otazka: co je pomale a co je rychle nabijanie? 100kWh bateria s 5kw bude asi pomale, 10 az 20kW je stale pomale alebo uz nie?.. chademo a SC je uz urcite rychle.
Podla mna prave udrzanie optimalnej teploty pocas nabijania je problem. Aj najlepsi tepelny management podla mna nedokaze odviest teplo pri rychlonabijani z vnutra clanku dostatocne rychlo a stred clanku sa lahsie prehreje pri rychlonabijani ako pri pomalsom nabijani.
Fiatky nabijaju vecsinou cely cas 3kW a su v dobrom stave. Je 6kW pre 20kWh bateriu fiatky este pomale, alebo uz nie?
Ja sa skor priklanam k nazoru, ze je lepsie nabijat dlhsie mensim vykonom aby clanky ostali chladnejsie ako kratko a zohrievali sa. Jednoducho co najmenej vystavovat pocas nabijania clanky vysokej teplote - to je v sulade s prednaskou. Male clanky sa daju lebsie odchladit ako velke.
Komentár
-
Ideálne je nabíjať batériu prúdom 1-2C keď je v chladničke :-).
Ale reálne s tebou súhlasím. Nejde o to akú veľkú kapacitu má batéria pre definíciu rýchleho a pomalého nabíjania.
Pomalé nabíjanie je take ktoré nezohreje batériu.
Mám doma batériu k FVE a tá má zabudovanú malú chladničku ktorá udržuje teplotu pod 30 stupňov. Výsledkom je záruka na 10 rokov pre 80% kapacity.
Faktom je, že aj keď má maximálny nabíjací prúd 90A, už 60A ju zohreje za 15 minút nad 30 a chladnička fici naplno.
BTW CHAdeMO je pre Teslu IMHO ten najhorší variant. Príliš pomalé ale 200A už batériu zohreje.
-
-
Z praktickeho pouzivania li-ion a lifepo clankov vypadlo ze idealne je nabijat ich 0,5C a udrziavanie medzi 20-80%.budu skoro nesmrtelne.
Pripadne ak ide o Leaf kupit second hand clanky 2-4ks a vymenit ich. Najcastejsie su problemove tie ktore su najblizsie k podlahe auta v najhrubsej casti akumulatora. je ich tam viac na sebe a neprospieva im to.
Komentár
-
Videl som leaf spy z leafa ktory nabijal len na 6.6 kW a bateriu mal v 100% stave po vela vela cykloch. Faktom ale je, ze vacsina degradovanych bateri je v u pouzivatelov co nabijaju v amerike na L1 (115 V 10 A ) Niektore dokonca ani nemaju chademo. 2000 takych cyklov a bateria ma 65 % kapacity. Ja moju bateriu nabijam vzdy ked je co najchladenjsia (zas ale nemusi byt extrem - 20 ), a ked sa neda teplote vyhnut tak dorazit do destinacie tak aby bateria mala 30-40 % SOC a pockat dokym vychladne dokym sa da nabijat. Uvidime ako na tom bude o par rokov. Ked som ale leafa kupil mal 98% SOH (kapacita) a 95% HX (vnutorny odpor) teraz ma 103.6% SOH a 97-100% HX (zalezi na teplote). Zatial teda prospievaNaposledy upravené Teq; 14-03-2018, 06:23.
-
-
Hladal som nejaku tabulku ci graf akym C sa vlastne nabijaju rozne velke baterie elektromobilov roznymi nabijacimi vykonmi, kedze som nenasiel, urobil som ju.1 Bild
- Likes 1
Komentár
-
Ioniq ide maximálne 2,2C, aj to len do 80% baterky, potom spomalí na 0,9C a nad 90% už len 0,25C.
Modelárske baterky v modeloch lietadiel sa tiež bežne nabíjajú 2C, niektoré nabíjačky dovolia dokonca 3C a to si pamätám spred veľa rokov, odvtedy je pokrok v zložení bateriek, takže za až tak vysoké prúdy by som to nepovažoval.
-
Bolo tu spominana vyhodnost nabijania pri nizkych teplotach. Dovolim si pripomenut, ze pri minusovych teplotach je uplne zakazane nabijat vsetky Li clanky.
Navyse nabijanie Panasonic NCR 18650 je v rozmedzi 0 az 10 stupnov celzia obmedzene na 0,25C. - vid specifikacia na obrazku.
SAMSUNG SDI 94AH
Charging temperature: 0° C ~ 60° C
Nominal voltage of the cell is 3,7 V and the operational voltage is 2,75 V – 4,15 V.
Recommend charging/discharging current is 0,33 C (31 A)
Cycle life: 3.200 cycles at 80 % DoD (Deep of Discharge) up to 80 % residual capacity (at discharge current 94 A)
Maximum discharge current is 1 C continuously and peak 4,3 C (413 A, <5 s).
Maximum charging current is 0,5 C continuously
Dimensions: 173 x 125 x 45 mm
Weight: 2 Kg
Discharging temperature: -25° C ~ 60° C1 Bild
- Likes 1
Komentár
-
nissan leaf 1 baterie:
http://hybridautocenter.com/HAC4/ind...=72&Itemid=631
studia o ich starnuti v US
http://www.electricvehiclewiki.com/B..._Capacity_Loss
leaf 2 baterie:
https://pushevs.com/2018/01/29/2018-...ry-real-specs/
-
Prispevky na tejto strane by mohli mat aj samostatnu temu, nieco ako Nabijanie vs teplota, netykaju sa iba Leafa. Je tu vela uzitocnych informacii, predpokladam ze vyrobcovia elektroaut ich vedia a je zvlastne, ze v manuali k autu (teda aspon k ioniqu) o niecom takom nie je ani zmienka, ani ako doporucenie aky sposob nabijania preferovat resp. comu sa podla moznosti vyhybat. To ma trochu privadza na myslienku, ze to v hyundai maju nejako "osetrene", ked naviac ani teplotu baterie nezobrazuju. Cas ukaze... Mna to vsak zaujima, tak teplotu cez OBD diagnostiku uz nejaky cas sledujem. Zatial vsak vzhladom na vonkajsie teploty nemam ziadne "dolezite" zistenia, uvidim ked sa otepli
Komentár
-
Servus, viem ze sa primarne bavine o leafe. Tu je sposob ako to riesi BMW i3, asi podobne ako Tesla https://youtu.be/YZ9UpLkVJlo
Komentár
-
Komentár
-
Bateria ma viac senzorov, mozes si zapnut ich priame citanie (este viac matuce) alebo tento obrascok vlavo dole, kde pise maximalnu priemernu a minimalnu teplotu. Tak ci tak som bateriu pekne uvaril (skoro max na teplomere v aute) pri takej malej trase, aj ked sama dialnica a max. povolena rychlost.Naposledy upravené Teq; 30-03-2018, 19:09.
-
Podelím sa o zaujímavú skúsenosť s mojim Leafom 24kWh. Dnes som sa po týždni vrátil z dovolenku a môj Leaf mal o 1 % viac, ako keď som ho odstavil do garáže. Uskladnil som ho so 67% a po týždni ničnerobenia mal 68%. Neuveriteľné. Počítal som s poklesom kapacity. Auto nebolo uzamknuté, len som zabuchol pred odchodom dvere. Jediné, čo ma napadlo je, že pred týždňom bola výrazne nižšia vonkajšia teplota...
Komentár
-
Si si odpovedal, jasne ze udaje o % vychadzaju iba z napatia baterie. Mnozstvo vyuzitelnej energie v baterii ti naozaj mohlo trochu stupnut, lebo pri vyssich teplotach sa zvysuje pohyblivost ionov. Napatie mohlo stupnut velmi lahko. Aj udaj o dojazde pracuje s napatim. A to aj u Tesly.Naposledy upravené Jiri GrandPa; 18-04-2018, 16:36.
-
Komentár