Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Straty pri nabíjaní

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • 1fisker
    Senior Member
    • Aug 2014
    • 1486
    •   

    Straty pri nabíjaní

    Kdesi som videl tabuľku strát pri nabíjaní pre rôzne autá, boli to dosť vysoké hodnoty, najhoršie bola na tom Tesla 3. Nejako sa mi to nezdalo, preto sa pýtam, aké máte skúsenosti. Vždy som žil v presvedčení, že straty môžu byť max. do 10%, ale mohol som sa mýliť. Ak tú tabuľku nájdem dám ju sem.
  • jux
    jux
    Senior Member
    • Apr 2015
    • 1350
    •      

    #2
    Fisker nechci stale vsetko na podnose, jednoducho pogugli a citaj:
    V texte: Tesla model 3 ma efektivitu AC nabijania 95%.

    https://www.caranddriver.com/feature...arging-losses/

    Komentár


    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Dalej podla toho clanku je vyhodnejsie nabijat v zime v garazi, lebo vonku sa aj pri AC ohrieva baterka a efektivita klesa k 60%. Taktiez je 10% mensia strata, ked sa nabija vyssim prudom ako nizsim.
      Ta druha vec je logická lebo fixna spotreba auta pri nabijani robi svoje (uz od cias prvych EV) ale ze Tesla stale ohrieva pri AC, som nevedel. Bol som v tom, ze cez OTA toto odstranili a vyhrieva len na DC. Na AC by malo hriat len ked si nastavim v apke casovac odchodu a zaciarknem “precondition” - vtedy vyhreje interier a zaroven bateriu pred zadanym casom odchodu.

    • 1fisker
      1fisker komentoval
      Upraviť komentár
      Nepotrebujem gugliť, chcel som skúsenosti tu prítomných elektromobilistov

    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      Miro, predohrev baterie pri AC nabijani v nizkych teplotach nepovazujem za straty, je to ochrana baterie a urcite stoji za to. Tiez ine cinnosti, na ktore auto mina energiu pocas AC nabijania nemozno povazovat za straty, lebo majitel vedome nechal ficuriny pozapinane - napriklad kamerovy dohlad zerie dost. Kazda cinnost navyse berie nejaku energiu a treba to zohladnit.

    • nick81
      nick81 komentoval
      Upraviť komentár
      jux Ochrana baterky je len coldgate/rapidgate. predohrev je len ochrana nervov šoféra :-), aby nečakal na DC večnosť. Zohrievanie 300kilovej masy z napr,. 2 na 40/50 stupňov v priebehu tak krátej doby nie je pre baterku úplne zdravé. Ale je to ak sa človek ponáhľa nutnosť. Kúrenie baterky pri domácom AC 11kW nad 5 stupnov C je zbytočne. Pri 50kW nad 15-20C detto.

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      Máš vcelku odvážne výroky o zbytočnosti funkcii čo dala Tesla do tepelného managementu batérie. Myslim, že trepeš, sorry.

    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      nick81 ohrev pri AC nabijani nema nic spolocne s DC nabijanim, Pri AC nabijani tesla ohrieva bateriu len v minusovych a malych plusovych teplotach, mozno do 10 stupnov. To je jasna ochrana baterie a na nasledne DC nabijanie ani komfort vodica nema ziaden vplyv. Samozrejme si vodic moze dat pocas AC nabijania vyhriat auto, no to je ina pesnicka.

    • nick81
      nick81 komentoval
      Upraviť komentár
      To nebolo myslene iba na Teslu. Plosne. Vezmi si Ioniq5. Aby vedeli prezentovat vysoke vykony, davaju slusne prudy aj do ladovej baterky.. Vid moja baterka dnes rano 1-2 stupne a oni do nejde prazia 70kW.. co niro max 22kW (ake su degradacie pri 22kW vieme).. a nasledne sa 70kW rychlo zohreje (rychlejsie ako PTC) a za 10 minut 180kW.. v priebehu 20 min ma 50C.. Nehovor mi, ze ohriat 320 kilo netto hmoty z 1C na 50C za 20 min a davat tam 150-200kW je zdrave.

      To ze Tesla robi blbosti ako kurenie baterky na 40C na 50kW to vsetci vieme. A je to zbytocne. Baterka ma zbytocny sok (moj nazor). Pritom ju staci dat max na 15C, a davat do nej 50kW.. je to setrnejsie aj energeticky, aj myslim aj na zivotnost. Ak mas iny nazor, mas na to pravo prip. daj nejake merania, poznatky, ze to je inak. Nie som a nebudem najmudrejsi. Neber to ako utoky na Teslu. Kazde auto ma co na vylepsovanie. O nic predsa nejde...

      Kempujem celu zimu na nabkach, viem ako sa bms brani a ake su degradacie. Predohrev nad 5C chrani nervy sofera, baterka sa sama ochrani s coldd/rapid gate .. Dobijat na 75kW DC z 30% na 70% ... hodinu 20 minut nie je nic relaxacne. Netvrdim ze ina chemia nema rada "ine".
      Ak pridaju rucny predohrev... som jednoznacne za aby bol co najviac natiahnuty v case.. tj. baterka teplotne pripravovala pomaly kludne 1.5-2.5 hodiny pred nabijanim.
      Naposledy upravené nick81; 25-11-2021, 08:09.

    • nick81
      nick81 komentoval
      Upraviť komentár
      jux Suhlas. Ale kurenie na 40C pri 50kW stojane je uplna zbytocnost. Zbytocne tam dlho Tesla nabija pomaly (~36kW).

    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      Kurenie baterie pri 50kW DC nie je zbytocnost, tych 3 ci 6kW co ohrieva bateriu urychli nabijanie a netrapi bateriu velkym nabijacim vykonom, ked je studena. Navyse teplo, ktore ostane po nabijani v baterii tesla zuzitkuje na kurenie tepelnym cerpadlom, takze energia sa nestrati, prave naopak, vysledok, je, ako by mala bateria vecsiu kapacitu ako skutocne ma, lebo cast energie sa akumuluje ako teplo, ktore sa nasledne pouzije na kurenie.

    • nick81
      nick81 komentoval
      Upraviť komentár
      Ale ved ona nemusi byt studena.. Dokurovalo ju aj pri 22C vonkajsej teplote na DC 75kW. Pri 15C baterke vyhadzovat energiu do PTC je uplne zbytocne na 50kW stojane. V tychto pripadoch je to vyhodenych 5-6kW a predlzeny cas na "pomalom DC" voci vsetkych ostatnym autam. V extra mrazoch je to ochrana spolu s coldgate, pri chlade a malych vykonoch je to len vec komfortu (usetreny cas soferovi ak trci v aute), tam potom zabezpecuje ochranu len coldgate. Cim mensi vykon tym moze byt baterka studensia, neublizi jej to.

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      FYI Tesla baterie su "teple" az pri teplote clankov cez 30 stupnov, 2170 dokonca az 35. Preco to tak je netusim.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      nick81 Nie je to celkom tak ze je to zbytocne. Je to zvysovanie kapacity baterie - ked sa baterka viac ohreje, za jazdy moze Tesla brat teplo z ochladzovania baterie namiesto palit kWh z jej kapacity.
  • 1fisker
    Senior Member
    • Aug 2014
    • 1486
    •   

    #3
    Našiel som tabuľku strát pri nabíjaní. Čo poviete na to?

    Komentár


    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      Ze bez dalsich detailov ta tabulka nic nehovori… akym vykonom sa nabijali? Aka bola teplota? Je to AC ci DC?

    • 1fisker
      1fisker komentoval
      Upraviť komentár
      Tak nič bližšie neviem, bolo to v článku o elektromobilite, zdroj je tam uvedený ADAC.
      No ale 25% strát pri Tesle sa mi zdá naozaj moc.
      Naposledy upravené 1fisker; 24-11-2021, 21:22.

    • nick81
      nick81 komentoval
      Upraviť komentár
      https://presse.adac.de/meldungen/ada...deverlust.html
      https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...rbrauchswerte/

      AC do 22kW, 23stupnov. Porovnanie nabky s palubny pocitacom .. Ale palubne okrem Tesly neukazuju dodanu energiu. Takze si ani nedali tu namahu merat ukladanu energiu do BMS?

      Chapem to tak, ze nabili 50kWh... potom to vyjazdili, presli 200 km,, palubak ukazal 23kWh/100 a vypocitali rozdiel? Ugh..
      Naposledy upravené nick81; 24-11-2021, 21:10.

    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      Jo, to mi pride podobne odborne ako ten test degradacie baterie ID3 co robil ten nemecky YouTuber. Odflaknute, od oka, bez hlbsieho merania a znalosti 🤷‍♂️

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      Že je to úplná kravina.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      To je stary test a uz sme tu o nom pisali. Bohuzial toto forum ma na vela veci kratku pamat (inak povedane vacsina sa len pyta to iste a nepouzije vyhladavanie).
      Spotreba Tesly je vacsia ako inych aut, nakolko bezia / mozu bezat systemy, ktore si uzivatel volitelne zapne alebo nevypne. Tiez samotne spotreba palubneho pocitaca. V case toho testu prave Tesla este prihrievala baterku aj pri AC nabijani, potom to ukazovali aj youtuberi a bolo to opravene.
      Keby som Hyundai nabijal mobilnym konektorom k autu prepnutym na 8A, tiez mam stratu cez 20%, nakolko si auto berie svojich 250 - 300 W a az k tomu sa priratava % strata nabijacky.

    • palo47
      palo47 komentoval
      Upraviť komentár
      Ano je to starý test ktorý robil ADAC. Ale podľa mňa ho ADAC robili poctivo To či BMS zaplo vyhrievabie baterie z pôvodneho testu nebolo jasné
      Z hľadiska ekológie je podstatná len energia odobratá zo rozvodnej siete a km ktoré s touto energiou najazdíš. Auto by malo byť v bežnom režime tak ako ho použiva bežný vodič a ak BMS nezávisle na vodičovi zváži že je vhodné zapnúť vyhrievanie baterie je na mieste zahrnút aj tuto energiu do spotreby. Ekológiu nezaujíma koľko systémov beži v aute na pozadi a či sú relevantné a potrebne pre bežnú jazdu. Auto by malo využiť maximum odobratej energie na pohyb. Bol to test na energetickú účinnosť a nie na napr rýchlosť nabíjania a tak ho je potrebné aj brať.
      Naposledy upravené palo47; 25-11-2021, 19:06.

    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      palo47 ano, ale ked v aute bezia rozne systemy, tak nemozno hovorit o stratach pri nabijani. To nie je strata, ale spotreba.

      Strata je to, co sa “vypari” v menici, v ramci odporu atd. Takze nie, nemozno ten test brat ziadno, ani ako test ucinnosti, ani ekologie. Ako bolo spomenute v inom vlakne, Tesla bateriu aj zohrieva, a toto teplo nasledne vyuziva pre tepelny komfort vodica, takze si dopredu naakumuluje teplo. Ine auta to nerobia, a musis nasledne pustit kurenie. Ale to v tom teste zohladnene nie je. Tesla mysli dopredu, ostatni to riesia operativne. Co zaruci dlhsi dojazd nech si kazdy zvazi sam
  • Jiri GrandPa
    Senior Member
    • Dec 2016
    • 651
    • viera8131
    •      

    #4
    Pôvodne zverejnené od nick81 Pozrieť príspevky
    Pri 15C baterke vyhadzovat energiu do PTC je uplne zbytocne
    Mozes prosim uviest nejaky relevantny zdroj preco toto tvrdis?
    Mimochodom tu hovorime o clankoch 18650 alebo 2710, nie o velkych pouch clankoch. Nechce sa mi verit tomu, ze by Tesla robila zbytocnu vec pri managemente baterie po 10 rokoch skusenosti s nimi.
    Ale mozem sa mylit, preto sa pytam na zdroj, alebo je to len tvoj dojem?

    Komentár


    • nick81
      nick81 komentoval
      Upraviť komentár
      Ja pisem o NCM. Neviem najst na temu NCA ziadne relevatne merania. NCM ma tiez pre velke vykony teploty vyssie (35-45C) .. Len pre 11 / 22 / 50kW su hranice odstupnovane postatne nizsie, kedy im to vobec nevadi. Tesla mozno nerobi zbytocnu vec. Mozno to ma suvis s tym, ze nevedia kolko KW da max nabka a preistotu si to predhreju aj na viac ako je treba. Len z pohladu pouzivatela je to plytvanie, resp. zbytocne prve miesto v rebricku straty pri nabijani.

      Nekydam na Teslu, len zas sme v tejto diskusii nedopatrenim inde.. Povodne som komentoval len ze predohrev pri lepsich teplotach je skor o komforte pre pouzivatela, pre ochranu baterky nie potrebny ... Pri NCM urcite ano. Tam by som rad skoncil. Teslu nemam, nemeriam a neviem o nejde dost aby som si toto vedel obhajovat aj tam. A rypat do Tesly urcite nechcem.

      Takze sa ospravedlnujem, ze sa to zas zvrhlo inym smerom. Pardon.
      Naposledy upravené nick81; 25-11-2021, 13:36.

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      Ale coby. Tato diskuzia je uplne OK pre mna. Tesla sa moze a ma kritizovat. Len ma zaujimalo, ze ci nemas zdroj nech do nich mozem ryt "informovane".
  • palo47
    Member
    • Jan 2020
    • 60

    #5
    Ja som pôvodný test čital dosť podrobne. Ak výhrev baterie zaplo BMS automaticky tak merali objektívne.
    Ale do hlav tích čo testovali nevidím a je možné aj parafrázovať aj známe: Verím len protokolu, ktorý som sfalšoval sám”

    Komentár

    • klikar
      Junior Member
      • Feb 2020
      • 13

      #6
      Vytiahol som nejake data z diagnostiky mojho auta ktore ukazuju ako naraba Tesla model 3 s energiou ak by to niekomu bolo napomocne.
      https://docs.google.com/spreadsheets...f=true&sd=true

      Komentár


      • nick81
        nick81 komentoval
        Upraviť komentár
        Vychádza to teda u všetkých na priemerné straty 5-6% len na baterke + straty nabka, pred baterkou. Asi je blbosť, že by boli zle nakalibrované čítače na všetkých autách.

      • klikar
        klikar komentoval
        Upraviť komentár
        Hej, v tychto datach nie su zaratane straty nabijacej stanice kedze nabijam rozne a nezbieram data zo vsetkych nabijani, takze neviem spocitat kolko energie som odobral zo stojanov. Data obsahuju len udaje ktore ma auto k dispozicii, cize energiu ktora prisla do baterie auta, nie ktora odisla zo zdroja energie (nabijacky/zasuvky) a zvycajne presla cez elektromer za ktory sa fakturuje. Celkove mnozstvo spotrebovanej energie bude urcite vyssie kedze ak je auto pripojene k sieti tak vyuziva energiu zo siete, co nie je zahrnute v statistikach z diagnostiky. Tiez je otazne ci merana spotreba energie je na vstupe do nabijacej stanice zo siete alebo na vystupe do auta. Z toho by sa dala zistit efektivita samotnych nabijacich stanic a filozofia uctovania prevadzkovatelov, cize kto ma cenu za kWh vratane strat na nabijacej stanici a kto bez. Koncoveho uzivatela prevazne zaujima kolko ma zaplatit za kWh a kolko kWh energie dostal do baterie, z ktorej sa prevazna cast premeni na pohyb auta, cize prejdene kilometre.

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Tesla zobrazuje hodnotu energie prijatej do baterie, DC co ide do baterie. T.j. efektivitu AC nabijacky v aute vies zmerat celkom jednoducho.
        U DC zalezi ako uctuje energiu operator, to je nieco co nevieme ovplyvnit.
    • klikar
      Junior Member
      • Feb 2020
      • 13

      #7
      Stav napatia bateriovych clankov panasonic (chemia asi NCA) 01/2019 long range po 81685km pri nabiti do 100%.

      Komentár


      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Faktom je že tá teplota je šialená. Nemôžem si pomôcť ale to môže byt dôvodom na tu veľkom veľkú “degradáciu”. Pisem to v úvodzovkách lebo exaktne to zmerané nemám, ale zobrazovaný dojazd mi klesol o 10% po 2 rokoch a 50 000 km.

      • mozeg
        mozeg komentoval
        Upraviť komentár
        Clanky maju max. teplotu do 60°C.
    • klikar
      Junior Member
      • Feb 2020
      • 13

      #8
      Stav napatia bateriovych clankov panasonic (chemia asi NCA) 01/2019 long range po 81685km pri zobrazenom SoC 0%

      Komentár


      • nick81
        nick81 komentoval
        Upraviť komentár
        Tie napätia dole sú sila. Dík moc za zdieľanie. Dúfam, že pre NCA technológiu je to ok. Ale neviem si predstaviť, že sa s Teslou jazdí ešte hlboko pod nulu (2.7, 2.5V), že to vôbec umožní. To musí potom dobre likvidovať tie články.

        Pre rekapituláciu pridávam voltáže jednotlivých platform pre 0 a 100%.

        NCA TM3 LR ...... 2.95 - 4.2V
        NCM MEB ........... 3.42 - 4.18V (Pri DC do 100% nastáva prebíjanie do 4.23V)
        NCM eNiro .......... 3.32 - 4.14V (Posledné percentá nabíja veľmi pomaly. Neprebíja, ale trvá to celú večnosť).

      • mozeg
        mozeg komentoval
        Upraviť komentár
        Pokial viem tak cut off clankou 21700 je papierovo na 2.65V, max 4,2V, max 60°C. Takze 2,95 je tazka pohoda, vacsi pruser je prebijanie. Ked som zachranoval clanky z notebookov tak vsetko pod 2,7V slo do zberu Tym clankom uz pomoct neslo. Zvysok sa v pohode spamatal. Ked sa nabijali na max. dost to skracovalo zivotnost. Chalani z mypower fora sa tomu vela venovali a maju kopec dat ako zachadzat s 18650 a 21700.

        LFP su na tom ako?

        Ale suhlasim ze do 100% nabijat vynjmocne ideal nastavit 95% a neriesit. Spodnych 2,95V je pohodka.
        Naposledy upravené mozeg; 28-11-2021, 09:07.

      • nick81
        nick81 komentoval
        Upraviť komentár
        mozeg 2.95V máš v kľude. Pri výkonoch ti to výrazne padá. Ak si na diaľnici dostanú zabrať pri 0%. Tomu sa treba vyvarovať. Pod výkonom ide článok dole aj o 0.4-0.5V ak je takto vybitý. Ako o nič nejde, že to tak majú. Ale je lepšie sa držať od krajov ako inde.

        Aj keď má LiPol tabuľkovo ok pre 3.0-4.2V ... sa držím ďaleko od krajov .. Už pod 10% tj. pod 3.42 sa pri výkonoch články dosť medzi sebou napätím rozhadzujú. Ak potrebujem ísť do 0 alebo 100 ok, ale nenechávam to takto stáť ani pár hod. Hneď sa ide. Pod 20-30% a nad 90% nenechávam stáť auto cez noc prakticky vôbec. Ten nie ok článok zažil už aj 2.5V. Na ňom vidím, za tých pár krát ako išiel pod 3V nerobí mu to dobre. Hlavne 2-3 návštevy na 2.5-2.7V a je jeho vlastnosti sa zhoršili.
        Naposledy upravené nick81; 28-11-2021, 09:53.

      • mozeg
        mozeg komentoval
        Upraviť komentár
        nick81 suhlas. Ono problem moze byt az pri 0% resp 5% a keby na to clovek dupal, TM3 vykon neobmedzuje ale kto realne bezne jazdi do 0%. Ja sa snazim neist pod 8% bezne aj na dlhych cestach. Psychologia aj tak nedovoli beznemu cloveku testovat 0%. Na co by mu to bolo.

      • klikar
        klikar komentoval
        Upraviť komentár
        mozeg Tesla vykon urcite obmedzuje, to mam odskusane uz velakrat, ved to vidno aj priamo na displeji ako pribudaju bodky na pravej strane. Na lavej strane pribudaju ked je obmedzena rekuperacia. Pri 0% SoC este je v baterii 3,2kWh energie. Na displeji sa pri cca 7% SoC meni farba baterie na cervenu.
    Pracuje...
    X