Na úvod, len poviem, že sa snažím objektívne prinášať skúsenosti s prevádzkou elektromobilu. Teraz konkrétne s NIssanom Leaf 40 kWh. Veľa ľudí má názor že je to nepoužiteľné auto v bežnej prevádzke. Toto sa snažím vyvracať a preto som poslal tento článok, ktorý mám aj tu, okrem Mojelektromobil.sk aj redakcii Topspeed.sk, aby sa to dostalo do povedomia čo najširšiemu okruhu motoristov. Bohužial to nenechali na posúdenie motoristom, ale si neodpustili svoj komentár, ktorý je zaručene ,, pravdivy a objektívny". Po tejto skúsenosti, už im nič nepošlem a ani neprijmem ich prípadné pozvanie na ďalší test elektromobilu. Preto som poslal Marošovi Čabákovi list. Tento vám predkladám k nahliadnutiu:

Ahoj Maroš.

Keď si mi písal, že tam chceš dať svoj komentár, mal som obavy. Predsa len človek, ktorý sa touto problematikou dôslednejšie nezaoberá, na EV jazdí len cca 2 týždne pri testoch, nemôže byť objektívny. Bohužial sa to naplnilo. Preto sa idem teraz vyjadriť k niektorým tvojim tvrdeniam.

1/ Citujem: priaznivá spotreba 13,3 kWh/100km - tá je podľa našich skúseností pre bežný život nereálna. Odmietame totiž jazdiť v zákryte za kamiónom tempom do 90 km/h, obmedzovať si komfort života slabým kúrením, či menším chladením len v záujme čo najnižšej spotreby.

Moja odpoveď: ..Túto spotrebu som dosiahol reálnou prevádzkou. Každy motorista má inú reálnu prevádzku. Táto bola moja. Jazdím v zime prevažne krátke 20 km úseky a mne sa neoplatí vyzliekať v aute bundu po 10-tich km, aby mi dalších 10km nebolo teplo pri klime na 22 st.C…Mne pri nastavenej 19-stke a oblečenej bunde bolo tak teplo, že som čakal, kedy už konečne vystupim. My nežijeme v Nórsku kde je – 20st.C. Prečo by som mal dávať nižšiu teplotu, kôli šetreniu peňazí, keď som sa vozil zdarma ..!!! Jasne som tam napísal, že táto spotreba sa týka len mna a nie iných elektromobilistov.
Jazda za kamionom: Ano jazdil som za kamiónom, ale opäť, nie kôli šetreniu financii. Veď som jazdil zdarma !! Jazdil som tak kôli tomu, aby som mal dostatočný dojazd do cieľa. Leaf má malú kapacitu batérie. Ja som sa nemusel naháňať, ako niektorí manageri, aby stihli všetko vybaviť. Pre tých by Leaf nebol vhodným autom. Ak som neklimatizoval, tak len preto, že to z mojej potreby nebolo nutné. Nie som zastanca premršteného klimatizovania kabiny na čo najnižšiu teplotu. Je to už môj druhý elektromobil. Vedel som do čoho idem. Poznám to auto dokonale a viem, čo si môžem alebo nemôžem dovoliť. Ja som človek, ktorý rozmýšľa, ako sa niečo dá a nie, ako sa nedá. A mne sa dalo s týmto autom pokryt všetky moje cesty.

2/ Citujem:…tak by mal človek reálne zaplatiť rádovo orientačne za nabíjanie 4 000 eur.
Moja odpoveď: Ty si vybral ten najhorší možný variant pri platenej nabíjačke, ktorý je aj tak polovičný oproti výdavku fosílneho auta na čerpacej stanici. Prečo si nedal, ako príklad Ejoin, kde by si zaplatil za AC aj DC nabíjanie len 1.767 €. Pýtam sa: Chcel si podsunúť ľuďom dojem, že prevádzka EV nie je o moc výhodnejšia ako jazda s fosilom?...Dúfam že nie….

3/ Citujem:…takto ako je to bezplatné nabíjanie nastavené dnes to platia všetci ostatní niekde inde, na daniach alebo ako odberatelia elektrickej energie

Moja odpoveď: Občania nebudú platiť energiu na bezplatných nabíjačkách. Túto platia prevádzkovatelia zo svojej režie. Kaufland netvorí ceny vo svojich obchodoch podľa toho, či má zdarma nabíječku, alebo nie. Túto finančnú záťaž nepremieta do cien. Má tam rovnaké ceny, ako aj v prevádzkach bez nabíjačiek. Hotel s bezplatnými nabíjačkmi má rovnaké ceny pre elektromobilistov, ako aj pre fosílnych motoristov…a takto by som mohol pokračovať ďalej. Je to hoax čo si napísal…

4/ Citujem:..vo výpočte je dotácia 5 000 €, čo je voči občanom ďalšia nespravodlivosť.
Moja odpoveď: Mal nejaký občan Slovenska zakázané využiť doterajšie dotácie ?..Kto?.. Ak sa niekto rozhodne nevyužiť dotáciu na nákup EV, a kúpi si auto na fosílne palivo, je to jeho slobodné rozhodnutie. Nikto ho predsa k tomu nenúti. Nie je voči mne, ako človeku, ktorý sa snaží urobiť maximum pre to, aby som ja a moje deti mal čistý vzduch, nespravodlivé dýchať to svinstvo čo vypúšťaju zo svojich áut majitelia fosilov? ...Aká je v tom spravodlivosť?...Drvivá väčšina krajín sveta ratifikovalo Parížsku dohodu o boji proti klimatickým zmenám. Najväčším vinníkom v EU je cestná doprava až so 72 %...27 krajín Európy sa rozhodlo zakázať predaj spaľovacích áut v najbližšej budúcnosti. Preto krajiny dávajú dotácie na nákup EV, aby uľahčili ľudom prechod na elektrickú dopravu, ktorá nás jednoducho čaká. Či sa to niekomu bude páčiť, alebo nie.

5/ Citujem:.. V tom však nie sú započítané náklady na pochopiteľnú výmenu batérií minimálne raz, ani zmeny dnešných priaznivých podmienok na prevádzku.

Moja odpoveď:..Prosím ta Maroš, kde si zobral, ze batériu pri nájazde ..364.520 km treba aspoň raz vymeniť. To si si vymyslel?...Ja nepoznám na Slovensku elektroautomobil, ktorému by odisla batéria. Batérie neodchádzajú, netreba ich meniť, len degradujú. Mne zdegradovala batéria na Nissane Leaf 24 kWh po 140.000km a na tomto poslednom 40 kWh o 12 %....Jeden majitel v CZ má najazdené na Leafe 24 kWh 250.000 km a neodisla mu batéria. A to bola jedna z prvých na trhu. Čo ja mám poznatky, tak najviac degradujú prave u Leafa v dôsledku chýbajúceho termomanagementu batérie. Všetky ostatne batérie iných automobiliek, čo majú chladené batérie, tak degradácia je polovičná. Čo ja mám vedomosť, tak sa stal prípad, keď jednomu majiteľovi Tesly z r. 2014 sa pokazila batéria po 290.000 km a dali mu zdarma druhú. Ak sa aj niečo podobné stalo, tak to sa pokazila elektronika, čo riadila chod batérie. Po oprave ju zas posunuli ďalej do prevádzky na inom aute.
Ak ťa skutočne zaujíma životnosť batérii, prečítaj si to tu. Je to sice o Tesla batériách. Ale iní výrobcovia to majú podobné, keďže Tesla dáva do svojich aut aj batérie azijských výrobcov.

https://www.mojelektromobil.sk/tesla-baterie-zivotnost/

Nepis tu veci jedna babka povedala, alebo počul som. Ak máš poznatok, že sa niekomu zničila batéria a nedala sa opraviť, tak daj link do komentu. Topspeed je etablovaný na webe dlhé roky, má svoju úroveň, a takéto komentovanie bez dôkazov mu na vážnosti a objektivite nepridáva.


Želám tebe a redakcii veľa objektívnych a zaujímavých článkov

Oliver Čurgali