Tak som prisiel o svoje EV panenstvo. Za dva dni som absolvoval skoro 800km s EV po vychodnej polke SK, da sa povedat "problematickej" koli vyrazne slabsiemu pkrytiu nabijackamy oproti zapadnej. Vzhladom na to EV z pozicovne koli parametrom nebolo ktovieco. Starsi model ZOE s dojazdom cca 200km, bez DC portu, nastastie AC palubna nabka je 22kw. Prax ukazala, ze to vlastne problem nebol i ked 2x som bol takmer v uzkych koli vlastnej mensej nerozvaznosti. Celkovo to prebehlo uplne v pohode, s trochou rozvahy, planovania a zaratanim casovych rezerv sa da s EV fungovat aj v nasich vychodnych koncinach.
EV bolo ako som v porovnani so spalovakom ocakaval tiche a svizne v akceleracii.
Auto som si z pozicovane prebral plne nabite, dostal som k nemu karty pre nabijaciu siet ZSE a GW, nabijanie som mal v cene prenajmu, cize nic viac za spotrebovane kwh sa u tejto pozicovne nedoplacalo. Isto je to tym ze auto nemalo DC port, a pausaly maju zvolene s neobmedzenym, alebo vyhodnym AC nabijanim. V aute bol aj kabel pre nabijanie z domacej zasuvky 230V a kabel type-2 pre nabijanie z verejnych nabijaciek. Auto som nemusel vracat nabite, oproti splaovaku ktory je treba pozicovni vratit plne dotankovane.
Po vybaveni formalit som vyrazil na cestu a po dialnici som si to hasil 130tkou, po okreskach tiez predpisovo.Ciel bol verejna nabijacka pred Mestskym uradom Trebisov. Cestu tam a spat by som zvladol do tych 200km aj bez nabijania, ale chcel som si to vyskusat. Nabijacka v TV je zdarma pre verejnost, maju tam 2 porty, vykon 22kw a dve vyhradene miesta, nabijacka je pred mestkym uradom a stanovistom mestskej policie, ktora vyuzva EV aj ho na jednom z miest parkuje, co ale nie je problem lebo spustit a vypnut nabijacku na poziadanie pride mestsky policajt v case 6-22:00, takze ak by nahodou prisli dva EV to mestske preparkuju. Pripojil som auto ukazalo do plneho nabitia 40min. To bolo ovela menej nez som potreboval na vybavenie pracovnych zalezitosti a nez zvysok posadky potreboval na prezretie muzea, parku a mauzolea Andrassyovcov oproti MU. Z TV som odchadzal s plne nabitym autom, este nieco som nabehal v PO a okoli celkovo cca 190km pri teplote 8-10C v ten den, cize nemusel by som vobec nabijat. Vecer som pichol auto na nabijacku ZSE Hornbach, nechal som tam auto a presiel sa domov 10min. O 1,5h som si zasiel po plne nabite auto a odparkoval ho pred panelak.
Rano som vyrazil o 3:30 teplota mierne pod nulou. Po skusenosti z predosleho dna mysliac si svet gombicka nasadil som do LM dialnicne tempo 130km/h, ze tych 135km dam v pohode. Za popradom som zistil ze tak easy to nebude. Dojzad prudko klesal, zrejme zohralo rolu viac faktorov, okrem top rychlosti (predsa len to mestske auto nieje stavane na konstantnych 130 vtedy je spotreba dost vysoka vyse 23kwh/100) zohral rolu aj mraz ked bateria nie je v optime a tiez kurenie odobera energiu a mozno nieco aj svetla. Stacilo vsak znizit rychlost na 110, aby som v pohode dosiel k ZSE LM, neskor som pre istotu este znizil rychlost na 90, aby som dosiel az na GW RK, keby nahodu bola nabka v LM mimo prevadzky (aj ked v zalohe bola este blizsia AC nabka v Demanova Village vedla TeslaSuperCharger).
Ale ZSE bola funkca, ked som sa napojil mal som 15% baterie, piemernu spotrebu som mal 22.3kwh/100. Zistil som, ze v LM okolo nabky rano o 5:00 nie je nic otvorene, aj do McD a Tesca vedla este len prichadzali zamestnanci. Reku nebudem sediet v aute, treba natiahnut nohy tak som sa trocha poprechadzal v mraze, potom zasiel do tepla vestibulu este zatvoreneho Tesca, kde je aj kavomat. Odchadzal som po hodine a stvrt nabity na 85%, ze zvysok dobijem na GW v RK, aby som mal max pred cestou hore na Oravu, kde je to bieda s nabijackami. Na GW v RK su az dve nabijacky, mozu sa aj 3 EV naraz nabijat. Dobil som sa na 98% a hura do pustych Oravskych koncin. Pobehal som Oravu s planom ze sa v cieli cesty priebezne dobijem v hoteli kde som mal pracovne strtetnutie, aby som usetril cas ked tam maju 22kw nabku, ale ked mi zahlasili za nabitie 30e, tak som im pekne podakoval s presvedcenim ze do RK tych 60km dole kopcom hravo zvladnem ked mi auto pisalo dojazd 105km. Ze sa dobijem trochu zase na GW v RK, aby sm dosiel do BB. Tak som aj urobil a za necelych 20min kym som umyl okna a vybavil WC bolo auto nabite na 50%. Ukazalo sa ze som ani nemusel dobijat lebo do BB som prisiel s dojazdom este skoro 50km, lebo predtym dole Oravou aj potom cestou dole z Donovalov rekuperacia predlzila dojazd.
V BB som vyuzil verejnu 22kw AC nabijacku pri OC Terminal vedla zel. stanice. Su tam dve vyhradene miesta rozumne dalej od obchodov, takze neboli obsadene spalovakmi. Nbijal som tam nieco vyse hodiny z toho cca pol hodiny som si zdriemol v aute kym bolo vyhriate, kedze som bol hore od 3:00, potom som siel obzriet ake su tam obchody lebo som v tom OC este nebol, ale obvykle retazce ako v kazdom OC, tak som sa vypol a pokracoval na nabku ZSE LM. Povodne som myslel, ze vyskusam aj ZSE Forum PP, ale tam by som do zaverecnej 21:00 nedosiel. V LM som sa priebezne dobil, za ten cas sa poflakal po Tescu a pokracoval do PO. Od PP som videl ze mam dojazd v pohode tak som svihal tych 120-130, ze aj ked sice nemusim rano vracat auto nabite, ale nerobi mi problem im to dat nabit a vratit plne, tak som siel zasa k "mojej domovskej" ZSE Hornbach. Prisiel som s dojazdom 15km a ajhla na AC nabijacke kempuje taxikar Bolt, svietilo ze plne nabite a nikde nikto. Bolo -3C, tak z obavy ci mi tych 15km v mrazivej noci z baterie do rana "nezmizne", aby som vobec rano dosiel do pozicovne som radsej zbehol na ZSE McD, opatrne 40kou , kde som za 15 min. nabil na 45km a bol som v klude. Rano som auto vratil.
Ak by bolo auto moje a by som ho uz poznal, jazdil trosku s rozvahou a bez zbytocnych obav na tych 590km co som nim za ten den spravil, by mi stacilo dobit raz v RK a potom v BB. Mozno este cestou na chvilku niekde do istoty. Auto s dojazdom 400-500km, by stacilo nabit raz v ten den, co naozaj nieje ziadny problem napriklad popri obede.
Jedine co ma mrzi, ze nabijackam chyba obvykle vybavenie pump, WC nieje problem, nabky nestoja v poli, alke ked som potreboval umyt okna musel som zastavit na klasickej pumpe. Kolesa tiez nedofukate a pod. Pokial viem strierky na okna niesu ani na HUBoch, ale mozno casom vzniknu ala klasicke elektricke pumpy aspon na tahoch.
Aj taka 600km cesta s EV aj v sucasnom pokryti nabijaciek bola uplne v pohode staci pouizvat gazdovsky rozum, trosicku planovat, ratat s tym ze jazdim s EV a prisposobit sa tomu, ze to nieje spalovak. Ked boli prve mobili nespominam si, zeby sa niekto stazoval ze ho treba nabijat na rozdiel od toho snuroveho doma ktory nemusim nabijat, len dvihnem sluchadlo a volam. Podobne je to s EV, ma svoje vyhody aj nevyhody, pouziva sa trocha inak ako spalovak a ked to uzivatel chape a zohladni to, myslim ze tych vyhod je viac a clovek nemusi byt zaryty ekolog, aby siel do elektromobilu.
EV bolo ako som v porovnani so spalovakom ocakaval tiche a svizne v akceleracii.
Auto som si z pozicovane prebral plne nabite, dostal som k nemu karty pre nabijaciu siet ZSE a GW, nabijanie som mal v cene prenajmu, cize nic viac za spotrebovane kwh sa u tejto pozicovne nedoplacalo. Isto je to tym ze auto nemalo DC port, a pausaly maju zvolene s neobmedzenym, alebo vyhodnym AC nabijanim. V aute bol aj kabel pre nabijanie z domacej zasuvky 230V a kabel type-2 pre nabijanie z verejnych nabijaciek. Auto som nemusel vracat nabite, oproti splaovaku ktory je treba pozicovni vratit plne dotankovane.
Po vybaveni formalit som vyrazil na cestu a po dialnici som si to hasil 130tkou, po okreskach tiez predpisovo.Ciel bol verejna nabijacka pred Mestskym uradom Trebisov. Cestu tam a spat by som zvladol do tych 200km aj bez nabijania, ale chcel som si to vyskusat. Nabijacka v TV je zdarma pre verejnost, maju tam 2 porty, vykon 22kw a dve vyhradene miesta, nabijacka je pred mestkym uradom a stanovistom mestskej policie, ktora vyuzva EV aj ho na jednom z miest parkuje, co ale nie je problem lebo spustit a vypnut nabijacku na poziadanie pride mestsky policajt v case 6-22:00, takze ak by nahodou prisli dva EV to mestske preparkuju. Pripojil som auto ukazalo do plneho nabitia 40min. To bolo ovela menej nez som potreboval na vybavenie pracovnych zalezitosti a nez zvysok posadky potreboval na prezretie muzea, parku a mauzolea Andrassyovcov oproti MU. Z TV som odchadzal s plne nabitym autom, este nieco som nabehal v PO a okoli celkovo cca 190km pri teplote 8-10C v ten den, cize nemusel by som vobec nabijat. Vecer som pichol auto na nabijacku ZSE Hornbach, nechal som tam auto a presiel sa domov 10min. O 1,5h som si zasiel po plne nabite auto a odparkoval ho pred panelak.
Rano som vyrazil o 3:30 teplota mierne pod nulou. Po skusenosti z predosleho dna mysliac si svet gombicka nasadil som do LM dialnicne tempo 130km/h, ze tych 135km dam v pohode. Za popradom som zistil ze tak easy to nebude. Dojzad prudko klesal, zrejme zohralo rolu viac faktorov, okrem top rychlosti (predsa len to mestske auto nieje stavane na konstantnych 130 vtedy je spotreba dost vysoka vyse 23kwh/100) zohral rolu aj mraz ked bateria nie je v optime a tiez kurenie odobera energiu a mozno nieco aj svetla. Stacilo vsak znizit rychlost na 110, aby som v pohode dosiel k ZSE LM, neskor som pre istotu este znizil rychlost na 90, aby som dosiel az na GW RK, keby nahodu bola nabka v LM mimo prevadzky (aj ked v zalohe bola este blizsia AC nabka v Demanova Village vedla TeslaSuperCharger).
Ale ZSE bola funkca, ked som sa napojil mal som 15% baterie, piemernu spotrebu som mal 22.3kwh/100. Zistil som, ze v LM okolo nabky rano o 5:00 nie je nic otvorene, aj do McD a Tesca vedla este len prichadzali zamestnanci. Reku nebudem sediet v aute, treba natiahnut nohy tak som sa trocha poprechadzal v mraze, potom zasiel do tepla vestibulu este zatvoreneho Tesca, kde je aj kavomat. Odchadzal som po hodine a stvrt nabity na 85%, ze zvysok dobijem na GW v RK, aby som mal max pred cestou hore na Oravu, kde je to bieda s nabijackami. Na GW v RK su az dve nabijacky, mozu sa aj 3 EV naraz nabijat. Dobil som sa na 98% a hura do pustych Oravskych koncin. Pobehal som Oravu s planom ze sa v cieli cesty priebezne dobijem v hoteli kde som mal pracovne strtetnutie, aby som usetril cas ked tam maju 22kw nabku, ale ked mi zahlasili za nabitie 30e, tak som im pekne podakoval s presvedcenim ze do RK tych 60km dole kopcom hravo zvladnem ked mi auto pisalo dojazd 105km. Ze sa dobijem trochu zase na GW v RK, aby sm dosiel do BB. Tak som aj urobil a za necelych 20min kym som umyl okna a vybavil WC bolo auto nabite na 50%. Ukazalo sa ze som ani nemusel dobijat lebo do BB som prisiel s dojazdom este skoro 50km, lebo predtym dole Oravou aj potom cestou dole z Donovalov rekuperacia predlzila dojazd.
V BB som vyuzil verejnu 22kw AC nabijacku pri OC Terminal vedla zel. stanice. Su tam dve vyhradene miesta rozumne dalej od obchodov, takze neboli obsadene spalovakmi. Nbijal som tam nieco vyse hodiny z toho cca pol hodiny som si zdriemol v aute kym bolo vyhriate, kedze som bol hore od 3:00, potom som siel obzriet ake su tam obchody lebo som v tom OC este nebol, ale obvykle retazce ako v kazdom OC, tak som sa vypol a pokracoval na nabku ZSE LM. Povodne som myslel, ze vyskusam aj ZSE Forum PP, ale tam by som do zaverecnej 21:00 nedosiel. V LM som sa priebezne dobil, za ten cas sa poflakal po Tescu a pokracoval do PO. Od PP som videl ze mam dojazd v pohode tak som svihal tych 120-130, ze aj ked sice nemusim rano vracat auto nabite, ale nerobi mi problem im to dat nabit a vratit plne, tak som siel zasa k "mojej domovskej" ZSE Hornbach. Prisiel som s dojazdom 15km a ajhla na AC nabijacke kempuje taxikar Bolt, svietilo ze plne nabite a nikde nikto. Bolo -3C, tak z obavy ci mi tych 15km v mrazivej noci z baterie do rana "nezmizne", aby som vobec rano dosiel do pozicovne som radsej zbehol na ZSE McD, opatrne 40kou , kde som za 15 min. nabil na 45km a bol som v klude. Rano som auto vratil.
Ak by bolo auto moje a by som ho uz poznal, jazdil trosku s rozvahou a bez zbytocnych obav na tych 590km co som nim za ten den spravil, by mi stacilo dobit raz v RK a potom v BB. Mozno este cestou na chvilku niekde do istoty. Auto s dojazdom 400-500km, by stacilo nabit raz v ten den, co naozaj nieje ziadny problem napriklad popri obede.
Jedine co ma mrzi, ze nabijackam chyba obvykle vybavenie pump, WC nieje problem, nabky nestoja v poli, alke ked som potreboval umyt okna musel som zastavit na klasickej pumpe. Kolesa tiez nedofukate a pod. Pokial viem strierky na okna niesu ani na HUBoch, ale mozno casom vzniknu ala klasicke elektricke pumpy aspon na tahoch.
Aj taka 600km cesta s EV aj v sucasnom pokryti nabijaciek bola uplne v pohode staci pouizvat gazdovsky rozum, trosicku planovat, ratat s tym ze jazdim s EV a prisposobit sa tomu, ze to nieje spalovak. Ked boli prve mobili nespominam si, zeby sa niekto stazoval ze ho treba nabijat na rozdiel od toho snuroveho doma ktory nemusim nabijat, len dvihnem sluchadlo a volam. Podobne je to s EV, ma svoje vyhody aj nevyhody, pouziva sa trocha inak ako spalovak a ked to uzivatel chape a zohladni to, myslim ze tych vyhod je viac a clovek nemusi byt zaryty ekolog, aby siel do elektromobilu.
Komentár