Našiel som túto diskusiu o aktualizácii softu v citigo a nabíjaní jednou fázou 7,2kW. Bol už niekto u nás v servise a zapli mu to?
Skoda Citigoe iV
Zložiť
1000,- € zľava na Model S, X
Zložiť

Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.
teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie
Zložiť
Tag Cloud
Zložiť
X
-
-
jeden sa tam dozadoval, aby mu to zapli a poslali ho do kelu
zjavne to vo velkom nebudu zapinat hocikomu, kto si povie -
interná nabíjačka v Citigo nevyžaduje posunutie fáz ako pri trojfázovom motore, takže angličanovi stačí v Type 2 konektore zapojiť jednu jeho fázu na nielen PIN prvej fázy ale aj druhej - proste prepojiť oba Piny a bude mu nabíjať 7,2 kWh
je to rýchlejšie riešenie ako sa niečoho dožadovať v servisoch, kde pri EV ani nevedia o čom človek hovorí -
Doplnim Mira: kazda viacfazova nabijacka v BEV su vlastne dve alebo tri jednofazove nabijacky. Ked das tu istu fazu na vsetky 3 alebo 2 nabijacky, nic sa nestane, len mozny vykon bude trojnasobny alebo dvojnasobny.
Na zmenu z viacfazoveho na jednofazove sa sa to moze prepojit vonku mimo auta, alebo vnutri v aute.
Tm3 to pri gen2 umc spaja vnutri v aute, cize prud 32A ide jednou fazou v typ2 konektore (prvou).
Tms/x spaja (vsetky 3) fazy pri gen1 umc vonku v adapteri umc, takze od adaptera cez umc a typ2 konektor je prud 32A rozlozeny na 3 vodice, cize po cca 11A.
Pri bastleni treba dat pozor na prud.Naposledy upravené jux; 25-09-2020, 11:20.
-
-
ak chcete lacný wallbox, urobte si sami tak ako som opísal tu:
Wallboxy - domáce zásuvky pre nabíjanie elektromobilov sú pohodlným spôsobom nabitia Vášho elektrického vozidla.
riadiaci modul, jeden stykač, zásuvka a do 250€ je trojfázový 22kW wallbox aj s ochranou proti AC aj DC únikom, čo majú len tie drahšie wallboxy
a dáte tam poctivé káble a súčiastky, o ktorých viete že sú dobré
Komentár
-
Ak je to inak pouc ma.Naposledy upravené jux; 26-09-2020, 06:59.Komentár
-
Je možné ze je v tomto chladnejsom pocasi tak viditelna strata kapacity baterie? Ked som v lete nabil na 100% tak mi ukazovalo dojazd vysoko nad 300. Dnes som nabijal do cca 95% a mam 240km. To ked bude - 10 tak budem mat 100 pri takomto tempe? Nie ze by mi to az tak vadilo proste budem nabijat o nieco castejsie len som proste prekvapeny ze este pri relativne normalnych teplotach je to take vyrazne.
Komentár
-
Citigo má špirálu, namiesto 10 až 12 čakaj v zime 14 až 16 kWh/100km. A najhoršie je, keď robíš krátke jazdy po meste - neustále rozkuruješ auto. -
Algoritmus ktorým trojičky up/mi/go stanovuju dojazd je len veľmi orientačný. Dosť tam rozhoduje posledná spotreba.
Závisloť kapacity baterie u modelov 2019 (články LG Chem e61) je podľa výrobcu nasledovná:
45 C: 102,1%;
25 C: 100%;
0 C: 90,4%;
-10 C: 84,2%;
-20 C: 60,2%.
Na SK sú ale zimy teraz mierne a batérie je dobre tepelne izolovaná. Ak trochu svieti cez deň slnko, tak sa kabína prehreje a bateria cez noc vychladne len dosť málo. Dosť som bol prekvapený ako málo cez chladnú noc bateria ochladne. Takže jazdy v zime nebudú až tak kritické.
Videl som testy “skutočnej” (= zo siete 230 V AC) spotreby na portále F Drive. Boli značne vysoké, tak som sa rozhodol ju zmerať. E-up som nabil na 80% ( nastavené vo WeConnect) , urobil jazdu BB-RK-BB rýchlosťou akou dovolila prevádzka (70- 110 km/h) a s rešpektovaním 54 km/h cez obce. Nijak som sa pri jazde neoobmedzoval, v žiadnom prípade som nejazdil “na spotrebu”.
Po dojazde som odčítal stav čitača dodanej energie do baterie (cez OBD),
nabil bateriu znova na 80% z 2,3 kW nabijačky pripojenej cez merač energie.
Po ukončení nabíjania som znova odčítal stav čitača dodanej energie do baterie (cez OBD) a odčítal odobratú energiu z AV 230 V.
Po spracovaní nameraných údajov mi vyšlo:
Spotreba zo siete AC, ( tj včítane účinnosti AC nabijacky v e-up): 13,96 kWh/100 km
Účinnosť zabudovanej e-up nabíjačky pri výkone 2,3 kW: 85%
Spotreba z baterie (pri odhade účinnosti nabijania 97% - nová bat) 11,87 kWh/100 km
Spotreba odčítaná. z web verzie WeConnect: 10,57 kWh/ 100 km (zodpovedá cca tomu čo ukazuje diplej)
Teplota baterie bola v rozmedzi 19- 22 C od začiatku do konca merania ( od rána na začiatku do rána nasledujúceho dňa)
Zaťaženie vozidla bol len vodič cca 100 kg, tlak v pneu 240 kPa.
Vidieť, že údaje MFD aj WeConnect sú o cca 11% optimistickejšie, čo je relatíne dosť. Asi si VW nedal dosť námahy aby vypracoval presnejši algoritmus stanovenia spotreby. Netreba sa teda príliš vytešovať zo spotreby ktorý ukazuje displej resp WeConnect.
Pri odhade dojazdu je rozhodujúca spotreba z baterie a teplota baterie. Spotreba zo siete, hlavne v prípade nabíjania doma zo zásuvky, asi nikoho zaujímať nebude ale sú “ekologickí puristi”, ktorí o inej spotrebe ako skutočnej nechcú ani počuť.
Zodpovedne zmeraná potreba z baterie v realnej prevadzke na horskej ceste prvej triedy s celkovým stúpaním 1750 m (a aj klesaním - vracal som sa do toho istého bodu- prevýšenie medzi štarom a cieľom 0 m) 11,8 kWh/100 km pri teplote baterie 20 C čo umožňuje dojazd pre novú bateriu 274 km. Je to podľa mňa veľmi dobrá spotreba a dojazd a trojičky sú pre prímestkú dopravu veľmi užitočné auto.
Škoda, však s citygo v tomto roku definitívne končí, veľká škoda. Obávam sa, že podobný osud v roku 2021 stihne aj e-up.Naposledy upravené palo47; 27-09-2020, 09:30. -
Z môjho predošleho príspevku vyplýva, že pre toho koho zaujíma skutočna spotreba z baterie a nabija doma je moznost jednoducheho zistenia spotreby z baterie z merania spotreby z 230 AC a vynásobenim koeficietom účinnosti zabudovanej nabíjacky a účinnosti nabijania baterie tj: 0,85*0,97= 0,82. Merače spotreby su dnes dostupné za dobré ceny. Žial účinnosť nabíjania baterie klesá s počtom klesá. Ja som ziskal odhad účinnosti zo seriózneho vedeckého članku kde skúmali pokles účinnosti nabijania s narastajúcim počtom cyklov. Hodnotu 97% stanovili pre novu bateriu s rovnakou technológiou ako majú trojičky up/mi/go 2029. Takže uvedené meranie pri použiti spoľahlivého merača spotreby malo mat dobrú presnosť určite vyššiu ako displej vozidla. Malokto však bude detaine sledovať spotrebu po 3-4 rokoch jazdenia, skôr ho bude zaujímat pokles dojazdu. -
ale veď e-up už tiež ukončil prijímanie objednávok, pár dní po ohlásení škody, tiež končí, nahradené to bude v 2023 ID.1 -
tak neviem co robim ja zle, ale mne vychadza realna spotreba pri opakovanych domacich 10A nabitiach na 100% a dodanych kwh z wattmetra v rozmedzi
18.3 - 22.7 kWh/100km
spotreba podla aplikacie 15.0 - 18.9
jedna sa o cca stokilometrove jazdy, aj po dialniciNaposledy upravené denial; 02-10-2020, 18:37.
-
-
A aj pre ostatných - skontrolujte si tlak v pneumatikách a dofúkajte. Pri takto výraznom poklese vonkajšej teploty klesol aj tlak v pneu a zbytočne strácame nezanedbateľné percentá dojazdu. Ja fúkam vždy aspoň o 10% vyšší tlak ako je predpísané výrobcom, vtedy ešte nepocítiť stratu komfortu alebo nerovnomerné opotrebenie pneumatík a spotreba klesne.[priezvisko]@me.comKomentár
-
No pri zvyseni tlaku zas jazdis ako na rebrinaku. Uz predpisane tlaky BEV byvaju vyssie ako u podobnych spalovakov s rovnakymi gumami. Ja naopak davam hlavne na autach co jazdia vecsinou v meste tlak mensi, nech je jazda pohodlnejsia aj za cenu vyssej spotreby. Sice sa tak casto dostanem na hranicu indikacie nizkeho tlaku v pneumatikach, no jednoducho to ignorujem, resp. dofukam len tesne nad. -
práve nie, veľa EV má tlak na 2,5, dávam 2,7 až 2,8 a je to akurát
po meste možno jedno ale pri dlhšej trase cítiť vplyv na spotrebu -
Určite výrobca pre e-up preferoval spotrebu a preto predpisal tlak až 250 kPa nezavisle od nakladu. Ja odhadujem, že vplyv hustenia bude pri rýchlostiach cca 90 km/h voči aerodynamickému odporu velmi malý. Preto štandarne fúkam na 230 kPa. Jazdim v 99% sám bez nakladu ale pri významnejších zmenách teplotu korigujem tlak (po odstáni v tieni). Nema to plyv na indikaciu tlaku v pneu cez ABS lebo kalibrujem meranie pri 230 kPa. ABS meranie je relatívne.
Jazda s hustením 230 kPa je citelne príjemnejšia a zrejme trpí podstatne menej aj podvozok na SK cestách a behúň pneu by sa mal opotrebovávať rovnomernejšie lebo pneu nie je prefúkaná. Nikdy nejazdím na doraz takže pre mňa spotreba nie je prioritou.Naposledy upravené palo47; 27-09-2020, 10:41. -
pri Citigo je ešte jeden problém, na ktorý pomáha zvýšenie tlaku a to nízkoprofilové pneumatiky
pri vyššom tlaku sa predsalen tak nestlačia a menej hrozí oškretie lemu disku -
Ale nizkoprofilové pneu citygo primárne shoršujú komfort jazdy a keď ich prifúkam, tak je to ešte horšie. A oškretiu disku prifúkanie významnejšie nepomôže. Jeden dôvod že som si vybral e-up boli aj pneu 165/65 R16, ktoré sú primárne na horších cestach komfortnejšie. Ak niekto jazdi väčšinou po dobrej dialnici tak tam môže byť prifúkanie užitočné.
-
-
Dnes som spravil 425 km, priemerna rychlost 77 km/h, spotreba podla palubaka 16.9, podla wattmetra 19.8 kWh/100km.
Jazda ako so spalovakom - bez obmedzovania a po dialnici 130.
Vonku 10 oC, kurenie na 20.
Odchod z domu 100%.
Cez stiavnicke vrchy (kvalitna hmla) hore do BS.
1. Budca - zo 40% na 80% za 37 minut, dodanych 14.7 kWh. nabijaci vykon na zaciatku 31kW, na konci 12kW. prepocitana teoreticka dodana energia za hodinu = 24 kWh
Donovaly, RK.
2. LM - z 26% na 81% za 42 minut, dodanych 19.7 kWh. GW neukazuje vykon, ale reklamy. prepocitana teoreticka energia za hodinu = 28 kWh
Certovica, Podbrezova.
3. Budca - z 20% na 71% za 58 minut, dodanych 17.6 kWh. nabijaci vykon na zaciatku 29kW na konci 12kW. prepocitana teoreticka energia za hodinu = 18 kWh. tuto to islo najpomalsie. teplota baterie 44 oC.
Dojazd domov s 9% v baterke. Nabitie doma na 100% zhltlo 32kWh.Naposledy upravené denial; 27-09-2020, 11:28.Komentár
-
takze nabijanie c.3 jasny rapidgate a to uz mame daleko od letnych teplot. Aj podla inych sprav a videii by si v lete pravdepodobne taketo cisla mal uz pri druhom nabijani.
Ja viem, ze to auto bezne tieto trasy nema co jazdit, ale tie hodnoty 12-15kW su usmevne aj pre mna ako majitela kusku historie kedy to bolo bezne.
Ale spotrebu mas paradnu vzhladom na teren a rychlosti na dialnici. -
pri malom mestskom aute hovoriť o rapidgate ....
na benzínovej Citigo pôjdeš dlhšie trasy ? na to sú iné autá
Citigo iV je určené na mestské a prímestské jazdenie a na to to jedno až dve DC denne plnou rýchlosťou postačujú, aj tak väčšina ľudí si ho nabije doma z AC
niekto ho zoberie na okruh, dá znížený podvozok určený na o 250 kg ľahšiu benzínovú (som zvedavý na ten inzerát od teslicka.cz keď sa ho budú chcieť zbaviť), niekto hce na ňom orať pole ale potom sa nečudujte, že to nie je podľa Vašich predstáv, na malom mobile tiež nebudete pozerať večer celá rodina film ale si pustíte veľký televízor alebo projektor -
ved toto, bezna slovenska rodina si nemoze dovolit mat dve auta ale potrebuje jedno auto na vsetko, ci je to uz komfortne alebo idealne alebo nie, nemaju inu moznost. preto to zamrzi ze sa v roku v 2019 vykaslali na teplotny menezment, aj keby ho nevyuzilo vela ludi, urcite by aspon predlzil zivotnost bateri. -
romiix odfotim si displej nabijacej stanice na zaciatku a na konci nabijania.
doma pouzivam wattmeter.
zapisujem si to aj sem: https://www.spritmonitor.de/de/ueber...=5&powerunit=2
ale tam to ukaze spotrebu len pri nabitiach na 100% a cenu zrejme len ak su dve take odmerane nabitia po sebe.
ak poznate lepsiu stranku, dajte vediet.
-
-
Komentár
-
V ČR som pri odovzdávaní auta nebol. Preberaní protokol podpísal vodič odťahovky, po ktorom som poslal aj podpísanú proforma faktúru s 0 DPH a vyhlásenie k DPH. Predajca mi spolu s autom poslal aj finálnu faktúru, CoC a čistý technický preukaz. Auto mi zložili priamo na stanici kontroly originality. Po KO bol ešte jeden prevoz ku mne domov. Náklady na odťah Zlín - Trenčín a následne v rámci TN boli spolu 300 Eur.
-
co presne sa pytas?
v predajni mi vybavili (bez mojej pritomnosti) na ceskom mestskom urade ceske vyvozne znacky platne 3 mesiace a dali mi aj cesku zelenu kartu s PZP a havarijnym poistenim.
prisoferoval som normalne na tom na slovensko, isiel som na nejaku vraj prepotrebnu KO a podal som akusi protieuropsku ziadost na uznanie akehosi typoveho schvalenia, ktore sice je od vyroby platne pre celu EU, ale podla nejakeho "zakona" to musi slovensky uradnicek "uznat" znova. tam na mna zvysoka seru a zrejme za menej ako 30 dni to nebude.
predtym som este musel zaplatit akysi idovoz, ktory bol drahsi ako na teslu a akoby to uz fabrika nezaplatila pri vyrobe, ale sme predsa na slovensku.
na danovom urade s mojou ziadostou o potvrdenie na mna takisto prdia, takze uvidime.Komentár
-
kde si to kupoval, agrotec ?
aj ja som sa toho obaval, takze som si to potvrdil aj cez MHSR:
>dovoz vozidla zo zahraničia na tzv. vývozných tabuľkách EČV nie je v rozpore s podmienkou podľa čl. II. ods. 2 písm. c) Zmluvy o poskytnutí dotácie na
>nákup batériových elektrických a plug-in hybridných elektrických vozidiel.
>Pridelenie dočasných (vývozných) tabuliek EČV sa nezaznamenáva do evidencie vozidiel. Takýto dovoz teda nie je v rozpore so Zmluvou a podmienkami
>pre refundáciu finančných prostriedkov.
dali mi COC a cesky velky TP (cast 2), kde nie je zapisany nikto (ani ja) a na KO na to cumeli ako puci.
a namiesto maleho TP (cast 1) mi dali "Osvedceni o prideleni registracni znacky pro vyvoz", kde som zapisany ja ako provozovatel & vlastnik a plati 3 mesiace (ako znacky).
zatial ho nemam na SK znackach, lebo cakam na nasich uradnikov, ktori maju prilis dlhe lehoty.
ale vozim sa na CZ znackach. problem s tym mali akurat rakuski fizli, ktori ma varovali, ze na tych znackach chyba vlavo pasik s oznacenim krajiny, takze mam mat nalepku MPZ "CZ" na aute ...Naposledy upravené denial; 27-09-2020, 23:53. -
Zzz tak to budes mat auto odparkovane niekde vedla mojho.. mne dnes poslali fakturu.. v piatok to idem platit a v stredu chcem ist po neho.. tiez idem na tie prevozky, ktore tu uz boli spomenute.. platnost je mesiac, dnes som to s nimi overoval. pozriem este tie COVID test.. zatial som pripraveny na tu karantenu
Inak kurz CZK je teraz velmi dobry
-
Spotreba zo siete AC, ( tj včítane účinnosti AC nabijacky v e-up): 13,96 kWh/100 km
Účinnosť zabudovanej e-up nabíjačky pri výkone 2,3 kW: 85%
Spotreba z baterie (pri odhade účinnosti nabijania 97% - nová bat) 11,87 kWh/100 km
Spotreba odčítaná. z web verzie WeConnect: 10,57 kWh/ 100 km (zodpovedá cca tomu čo ukazuje diplej)
palo47 Prosim ta ucinnost nabijacky 85 a ucinnost nabijania 97 su cisla na zaklade akych podkladov? Co myslis pod pojmom ucinnost nabijania samostatne?Komentár
-
tých 85% internej nabíjačky+3% u baterky je skoro 20% - je podobných aj u iných EV, pri 7,2 kW nabíjaní to je menej % ale stále nad 10%
jednociferné straty sú pri 50kW DC nabíjaní -
ale tych 85 je mozne nejak odmerat, alebo je to teoreticky vypocet? Totiz ina informacia, ktoru som nakupil od cloveka, majitela EV a pracujuceho v energ.sektore mi tvrdi, ze ucinnost nabijacky (vseobecne) je okolo 94-96. Spolu s ucinnostou baterie +-95 je to celkova strata cca 10. -
Záleží pri akom prúde, ako som tu písal. Pri 7,2 kW nabíjaní je strata v % určite menšia ako pri 2,3 kW ale aj tak sú to dvojciferné čísla. Ja som to testoval s novým Ioniq-om, pri ktorom sa nepredpokladala degradácia baterky a bola známa využiteľná kapacita. Stačil lacný merák do zásuvky a odmerať, koľko je napr. 80% baterky a to zopakovať niekoľkokrát. Tiež potom zmerať nabitie o rovnako percent na DC, ktorá ukazuje počet kWh po stratách (sú aj také), proste niekoľkými testami som sa dopracoval k tomu, že straty sú značné.
Skús hľadať tu na fóre v sekcii Ioniq. Tiež pred pár mesiacmi ADAC testoval účinnosť nabíjačiek - koľko kWh nabili a skutočnú spotrebu aj so stratami nabíjania. Čiastkovo to prebral do článku aj demagód Andrejčák na Pravde, ale v originále je to obsiahlejšie aj so stratami. Najväčšiu nabíjaciu stratu mala Tesla 3 - asi aj preto, že bv nej beží najviac počítačov keď nabíja.
Google je pomocník, využi ho.
-
-
Reagujem na komentare k môjmu meraniu skutočnej spotreby e-up a uvádzam viac detailov.
Jediný údaj ktorý som prevzal je účinnosť nabijania baterie. Je to pomer energie ziskanej z baterie k energii, ktorú musím dodať pri nabijani. Použil som udaj z rok starého vedeckého članku: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal...906v2/document. Sú v ňom výsledky merani poklesu účinnosti nabíjania s počtom cyklov. Pre rovnakú technologiu baterii ako použiva e-up (technológia NMC) je to pre novú bateriu namerali 97%. Nemerali presne tie články, ktoré sú v e-up (LG Chem e61, je zhodná len technológia.
Účinnost integrovanej AC nabíjačky je korektne zmeraná. Je to pomer energie dodanej do baterie a energie odobratej zo siete 230 V. Na zistenie energie dodanej do baterie som využil som fakt, že v cez OBD sa dá vyčitať historia nabijania a vybíjania baterie (celkové kWh dodané a odobrané z baterie od začiatku použivania vozidla).
Zmeranie dodanej energie pri nabíjani je trivialna vec, treba použit vhodný elektronický merač spotreby.
Účinnodť nabijačky som zmeral pri výkone 2,3 kW. Pre 4,6 by bola presne zhodná, ak by pracovala aj druhá nabíjačka pripojená na inú fázu. Rozdiel učinnosti jednej nabíjačky pri 2,3 kW a pri 3.6 kW nebude zásadna a teda aj pre 7,2 kW Myslím že nebude vyššia ako pri 2,3 kW , skôr nižsia. Pri vyššom výkone sú nelinárne väčšie straty v spinacích prvkoch impulzného regulatora ako aj v usmerňovači vstupného AC napätia. Režijný výkon napr na chladenie by mal byt lineany s výkonom. Vykon riadiacej jednotky nabijania a manažmentu baterie by nemali presahovat 1 - 2 % z nabíjacieho výkonu.
Ak budem mať waalbox tak zmerám aj pri 7,2 kW AC a dám vedieť.
Účinnosť DC je zložitejšia. Nemám vedomosť ako si reguluje e-up nabijaci výkon, či má vlastnú ragulaciu alebo len komunikuje s DC nabíjačkou a oznamuje jej aky výkon má dodať. Ak len oznanuje kolko vykonu má externa DC nabíjačka dodat, tak celková účinnosť nabíjania je dana len účinnostou externej DC nabíjačky a už uvedenej účinnosti vlastného nabíjania baterie. Účinnosť externej DC nabijačky je dana jej dizajnom, mala by ju obsahovať špecifikáca konkrétneho výrobcu. Nechcem strielať od boku nejakú hodnotu, nijakú som dosial nevidel.
Celé meranie som robil pre overenie akú skutocnú spotrebu energie z baterie má e-up, pretože uvádzané a zobrazované údaje mi dosť nesedeli s mojimi jazdami (5300 km). Účinnost integrovanej AC nabíjačky je len sekundárny výstup, bez jej zmerania by som nevedel zmerať skutočnú spotrebu z bateie e-up.Naposledy upravené palo47; 27-09-2020, 20:38.Komentár
-
vdaka za vycerpavajucu odpoved. Prave som v stadiu merania, kolko realne pretecie kWh do auta. Ale s mojim merakom je aj dnesne meranie velmi skreslene. Diagnostika nissan uvadza, ze pribudlo 6kWh a merak hlasi iba 5kWh. Uz som objednal druhy merak ineho vyrobcu tak uvidim.
Podobne hodnoty ako celkova nabita a vybita je aj v aplikacii na Hyundai, kde to skusim tiez casom zistit.
Ziskat taketo info je pre mna cenne, velmi ma zaujimaju co najpresnejsie naklady a odchylky.
-
-
Info ako vyčítať na e-up historiu baterie cez OBD je na dlhšie ale v priebehu pár dni poskytnem..Komentár
-
Pre trojičky sa toho dá vyčitať až príliš vela, je to neprehladne a terminologia dosť nejasná. Treba zvolit v Setting/Connection profil VW e-up 2 gen.
Myslím, že nabíjací vykon sa priamo nedá odčitavať ale určite sa dá nabíjaci prúd a nabätie baterie, vynásobemím sa získa nabíjací výkon. Teplota motora tam určite je, aj teplota vykonovej elektroniky.
-
-
Toto je postup ako vyčítať cez OBD stav čitača dodanej energie do baterie e-up/citygo:- Stiahnuť aplikaciu “Car Scaner ELM OBD2”
- Zakúpiť Bluetooth LE ( 4.0) OBD2 adaptér. Pozor nie všetky modely sú plne funkčne, čitať Help Car Scaner (dá sa použiť aj WiFi verzia)
- Nainštalovať CarScanner a oživiť komunikáciu s OBD2 adapterom
- V menu Setting/Connection v položke “Selected connection profile” vybrat. Profil E-up 2020 (zhodný aj pre citygo)
- Stianut zoznam zoznam OBD kodov z https://www.goingelectric.de/wiki/VW-e-up-OBD2-SG8C
- V menu aplikácie “Setting/Sensors” tlačidlom “+” vytvorit New PID
- Otvoriť v aplikácii New PID (je na konci zoznamu) a podla parametrov v stiahnutom zozme v položke “Zähler für Kilowattstunden Ladung” vyeditovat Custom PID pre vyčitane historie nabíjania baterie v kWh od zaćiatku použivania vozidla. Postup editovania Custom PiD je v Help
- Vytvoriť si v Dashboard panel v s parametrom “Zähler für Kilowattstunden Ladung” (použiť DEMO mód)
- Po pripojeni k e-up/citygo otvoriť Dashboard a prečitať stav čitača dodanej energie do baterie od začiatku použivania vozidla.
- Pozor! Vždy mať zvolený správny profil (vozidlo) a pri editacii Custom PID neurobiť chybu. Inak autor aplikácie neruči za poškodenie konfiguracie niektorej z riadiacich jednotiek
- Jednofuhšie je to v platenej aplikacii OBD elevenen, vyžaduje špeciálny adapter, cena s adaptétom cca 100 € a plus este kredity za vybrané operácie. Neviem však či uź opravili chybu práve v čítačoch.
- Najprofesionálnejšie je to v diagnostike VCDS, verzia pre 3 vin stojí cca 250 €. Je to ale komplexný nástoj a jeho naštudovanie vyžaduje istý čas.
Naposledy upravené palo47; 28-09-2020, 13:03.Komentár
-
Žial nie.
1. Energia nabíjania je o účinnosť nabíjania väčsia ako energia, ktorá sa dá z baterie získať. Pre novú bateriu v e-up je energia, ktorá sa da z baterie ziskat: 0,97 x energia nabíjania.
2. Čitač nabijania eviduje aj energiu získanú rekuperáciou, tú by bolo potrebné odčitať a až potom redukovať účinnodťou nsbíjania baterie.
3. Ale dá sa zistiť spotreba celej jazdy od posledného nabíjania. Počas noveho nabíjania sa nič nerekuperuje. Je potrebne urobit rozdiel stavu čítaca pri poslednom a po skončení aktuálneho nabijania a výsledok vynasobit 0.97 a vydelit km od posledneho nabijania. Je však nutné nabíjať pri poslednom a aktuálnom nabíjani do presne rovnakého stavu nabitia. Ja bežne nabijam na 80 % nastavenom vo We Connect.
4. Najednoduhšie je ale použit watmeter na pripojeni k 230 V sieti. Tak sa da ziskavat aj priemer za ľubovolný pocet jázd. Treba ale vynásobením 0,85 ziskať energiu dodanú do baterie (účinnost 2,3 kW vstavanej AC nabijačky je 85%) a potom vynásobenim 0,97 ziskat užitočnú energiu baterie. Udaje watmetra traba ale VŽDY odčitavat pri rovnakom stupni nabitia.Naposledy upravené palo47; 28-09-2020, 13:39. -
Ja použivam Car Scanner s východzím jazykom - angličtina a mám Apple. V menu: “Setting”/ “Connection”/ “Chooce connection profile” mám nastavené “Volkswagen e-UP gen.2 (32kW)”
Potom:
Okamžitý nabíjaci prúd= “H-V battery charge current actual value”
Napätie baterie= “Voltage of the high-voltage battery”
Teplota motora = “E-machine stator temperature”
Okamžitý nabíjací výkon= prúd*napätie
Ešte je dobré sledovať pri nabíjaní teplotu baterie = “The highest measured temperature” . V car scanner sú dva parametre s rovnakým názvom. Jeden ukazuje čislo baterioveho bloku s najvyššou teplotou a druhý teplotu v tomto bloku. Trojičky maju bateriu vyskladanú z cca 17 blokov a v kazdom bloku sa meria teplota.Naposledy upravené palo47; 04-10-2020, 07:48.
-
Podla coho ste si davali havarijne poistenie, co je tam najdolezitejsie?
Co najnizsia spoluucast, skla, GAP ... ?
Lebo mi to ukazuje ponuky od 82 po 584 eur/rok ...
Komentár
-
zatial ju nemam, ale pre mna je dolezite hlavne sklo (tym ze je vyhrievane a ma senzory).. na druhom aute (Audi) mam komunalnu bez spoluucasti a zatial preplacaju vsetko bez problemov..
ako budes riesit zabezpecenie? proti kradezi by malo mat auto nejaky alarm nie? ja som zvazoval VAM, ale bojim sa ze mi odpoja nieco co mozem cez mobil ovladat (napr. kurenie) -
xxc to je pravda ale predpokladam ze zlodej neukradne auto len nato aby ho mal na odtahovke ale s nim chce aj jazdit (ak to nechce koli baterke) a ked ho nastartuje tak sa pozicia aktualizuje. Druha vec je taka ze toto poistovne mozno ani nevedia a proste im to staci
-
Ja mám inú skúsenosť s VW WeConnect. Udaje sa aktualizujú aj keď je vozidlo odstavené. Zaujímalo ma to kvôli odberu z 12 V baterie (stalo sa mi, že bola vybitá). WeConnect funguje tak, že zrejme sa SIM karta v istých intervaloch pripaja k mlbilnej sieti a ak zo serveru bola požadovaná aktualizácia údajov (napr. manuálne vyziadanie uživatelom), tak sa odošle aktuány stav včitane GPS. Vtedy sa na chvíľu výrazne zvýši odber z baterie 12V (cca 1 A). Pri rýchlom odtiahnutí na veľkú vzdialenosť však môže meškať aktulizacia polohy v GSM prijímači (výpočet novej polohy trvá istú dobu, závislá od riešenia GPS prijímača) -
Aby sme sa chapali - GPS neaktualizuje udaje pokial auto ide, funguje to vsetkym takto ci len mne?Az ked zaparkujem tak vidim novu pozicu - neskusal som ho odtiahnut tak neviem ci by aktualizovalo polohu alebo je na to potrebne nastartovat a prejst realne autom.
-
Na trojičkaćh podľa mňa určite GPS tracking (poloha za jazdy) nefunguje.(už len z toho jednoduchého dôvodu, že by to preťažovalo server aplikácie).
Ale predpokladám, že ak je auto naložené a nemá vybratú 12 V batériu, tak by sa nejaká orientačná poloha mala dať zistiť. -
Dnes som kontroloval, ako sa pohybuje môj e-up v servise (má 7 chybových hláseni - DTC ale jazdí OK) a vyjasnil som pritom si ako funguje aktualizácia stavu a teda aj polohy.
Poloha sa aktualizuje automaticky ale vo veľmi dlhých intervaloch (určite viac ako 12 hod). Ale v aplikacii pre smartfón (WeConnect/ SkodaConnect) sa dá vyžiadať aktualizacia. Nestačí sa v aplikácii prihlasít, musí sa vyžiadať aktualizácia (v Apple potiahnutim z horného okraja a vydržanie ký sa neuzavrú dva krúžky a poto eśte vydržať 2 sekundy).
Cele to trvá dosť dlho (obvykle viac ako minútu).
Takže bez tejto manualnej aktualizácie nám bude ukazovať aplikácia (aj web aplikácia) len starú polohu (napr mne 14 hod starú).
Systém zrejme funguje len na baze GSM volania, auto nie je trvale v spojení so serverom napr cez internetové 4G pripojenie. Predpokladám, že sa GSM prijímač v aute pripája v istych intervaloch na krátku dobu (napr kvôli šetreniu energie z 12 V batérie) a len počas tohoto krátkeho občasného pripojenia môže server nadviazať s autom spojenie. A to ešte len vtedy ak vyziadate na serveri cez aplikáciu aktualizovanie údajov o vozidle (inak možno automaticky raz za 24 hod- odhad).
Možno sú na tomto fóre odborníci na datovú komunikáciu a mohli by ma opravit, doplniť. V každom prípade ide asi o dosť zvláštne riešenie. V dnešnej dobe už existujú prostriedky na pomalú datovú bezdrôtovú komunikaciu s velmi malou spotrebou, ktoré by asi umožnili častejšiu automatickú aktualizáciu polohy (u údajov jazdy je to pravdepodobne trochu inak). Stále však zostáva problémom, že na dostatočne presné určenie polohy potrebuje byť GSM prijímač istú dosť dlhú dobu zapnutý, čo znižuje výdrž 12 V baterky (moje orientačné meranie ukázalo, že e-upu sa ÚPLNE vybije 12 V bateria po cca 2 mesiacoch stánia) a upozorňuje na to aj návod na použitie, ale žial len s vágnym údajom “ak dlhšiu dobu nejazdí”. -
Ja mam inu skusenost, pokial sa auto nenastartuje, len sa odtiahne, je aj cely vikend udavana poloha posledneho zaparkovania bez ohladu na aktualnu polohu. Aj po manualnom vyziadani a aktualizacii udajov. Pokial VW a Skoda pouziva rovnaky system, co asi ano. Samozrejme, ked ho v servise nastartuju a posunu, poloha sa zaktualizuje. -
Systém určite nefunguje na báze GSM volania, rýchlosti dátového spojenia cez GSM (nepoužívané 20 rokov) sú veľmi nízke na takéto veci. Je to minimálne cez GPRS alebo EDGE, aj keby tam dali predpotopné komunikátory, ale podľa mňa to ide minimálne 3G, lebo samotné komunikačné chipsety v záznamníkoch za pár €, majú automaticky túto podporu posledných veľa rokov. Nízke rýchlosti (a teda GSM volanie) sa nepoužívajú nielen pre nízku rýchlosť ale aj z dôvodu spotreby energie, nakoľko odoslanie paketov trvá neúmerne dlho pri plnej spotrebe zariadenia.
Druhá vec je nadväzovanie spojenia a to sa kvôli výdrži batérie naozaj robí väčšinou tak (nehovorím konkrétne o Citigo ale ako to má väčšina výrobcov záznamníkov), že záznamník je online pripojený len keď je zopnutý kľúčik (a teda pracuje alternátor) a v čase vypnutého auta sa nadväzuje spojenie cez 3G v nejakých časových intervaloch, ktoré sú dlhšie ako minúty, niekedy aj 30 minút.
Čo sa týka spotreby, tak tá je u takýchto jednoduchých záznamníkov okolo 150mA pri 12V a ešte sa tam dáva prídavná malá batéria aby záznamník aspoň pár dní vydržal pracovať, keď sa odpojí 12V batéria, ktorá sa samozrejme dobíja len pri zapnutom kľúčikovom napätí. V osobných autách to pomaly nemá vplyv na vybitie 12V batérie, v nákladných autíách to už trocha je poznať, lebo tam záznamníky majú aj sondy v nádržiach a merajú stále (keď si niekto pri vypnutom aute vytiahne palivo z nádrže), tam je tá spotreba už vyššia (okolo 500mA) a v vybitiu batérie môže dôsjť aj za týždeň státia, lebo sú tam aj tachografy a iné blbosti). -
Zrejme má “xxc” pravdu. Podporuje to zj moja úvaha, že dostatočne presné stanovenie polohy vyžaduje niekedy dosť dlhý čas a VW šetrí 12 V bateriu. Určovanie polohy je primárne určené na sledovanie miesta zapatkovania a nie na sledovanie vozidla po odvoze pri kradeži. Ale nie je to jednoduché to 100% overiť.
Ku komentáru “Miroslava Rojka”.
Ja som pod termínom GSM” myslel obecnú mobilnú celulárnu sieť a nie starý prenos dát Gxxx (nepamätám si presne skratku). Ale ja si myslím, že ten objem dát, ktorý sa prenaša z trojičiek je v rozsahu desiatok kB, takźe rýchlosť a typ použitej technológie či čipset je nepodstatný. Ide o to ako riešia aktualizáciu keď je auto odstavené. Počas stánia sa zrejme GSM poloha neaktualizuje (dôvod viď vysšie). To so záznamíkom ja zrejme tak ako píše Miroslav Rojko. Údaje jazdy a ine neverejné údaje su teda uložené v záznamniku údaje a poloha ktoré sa uložili v momente vypnutia zapalovania. Pri aktualizácii pri stání sa teda vždy použijú len dáta zo záznamniku.
Ten modul (tušim OVMS) by mal byť uloženy kdesi pod sedadlom spolujazca a možno je HW zhodny s modulom automatickeho oznamovania polohy pri havarii u súčasnych aut kde to už pri homologácii EU vyžaduje (e-up 2020 využíva staru homologaciu z cca 2016]. Aj so SW tohto systému mal VW v lete problém. -
Nedá mi znovu upozorniť na vybíjanie 12 V baterie pri stáni.
Ak by bola pravda čo uvádza v komentári “Miroslav Rojko”, že záznamník ma odber 500 mA tak 36 Ah 12 V bateria trojičiek sa vybije za 72 h prevádzky záznamníka. Takže je dobré ak je auto dlhodobe odstavené dobíjať bateriu cca raz za mesiac.
Pri skladovaní VW použiva režim “Transport mode” kedy sú deaktivovane všetky systémy ktoré odoberajú vo vypnutom stave energiu okrem tých ktore sú nutné pre pohyb. Zaujimalo ma to lebo ja som kupoval “skladovku”, ktorá stála 3 mesiace a vyskytol sa mi problém s vybitou 12 V bateriou.
-
-
Pokiaľ niekto má záujem o nové, ešte neregistrované Škoda Citigo-e iV s dátumom výroby január 2021, tak sú k dispozícii po 16500e bez DPH.Komentár
-
"As of January 2020, Volkswagen have sold 21,000 E-up! Worldwide
Tesla stale trackuje vsetky svoje auta (ak to tak v svojej tesle majitel dovoli) v niekolko sekundovych intervaloch a ma ich online milion. To koncern co ma "Vorsprung durch Technik" nedokaze?
Komentár
-
Asi som sa nepresne vyjadril. Nejde len o server ale o celý koncept riešenia. VW zrejme nikdy neuvažoval s trackovaním. Veď WeConnect trvá aktualizácia alebo zmena času, miesta nabíjania aj niekoľko minút. A aj s tým má často VW problem. Ani by som sa nedivil, že ich server je skutočne len nejaké priemyselné PC.
Aj iOS aplikácia WeConnect je napr v údajoch spotreby zmätočna, 3x som dal podnet ale nič sa nezmenilo. Ale WEB WeConnect je OK. -
VW má údaje aj na WEB: https://www.portal.volkswagen-we.com.
Tam je pekne riešená celá historia jázd a spotreby podľa jednotlivých zložiek od začiatku použivania vozidla. Je to dobre prehľadne a všetko podľa mňa sedí na rozdiel od appky. Dá sa aj exportovat do excelu. Ale zatial som nezistil ako je riešená aktualizácia. Zistil som len, že ak chcem mať po prihlásení aktuálne data, tak musím predtým aktualizovať v appke na smartfóne.
Udaje spotreby (MFD = WEB= appka) sú blízke realite . Podľa môjho merania je spotreba VW z batérie (tá z ktorej vyplýva dojazd) o cca 10% nižšia ako moje meranie.
VW dáva WeConnect zadarmo iba na prvé tri roky, potom je to cca 100 € za rok!
Dosť veľa za to chcú! Ja to asi nepredľžim. Programovať nabijanie a klimatizaciu sa dá aj z Maps & More, je ale treba byť vo vozidle a po vypršani predplatného sa asi nebudú aktualizovať mapy.
Komentár