Kedze mam uz najazdenych dost km so zapnutym Navigate on Autopilot na TM3 podelim sa s informaciami pre vas, ktory vahati, ci ma zmysel 6300 eur priplatok za FSD, alebo nie.
Budem sa venovat primarne Navigate on Autopilot, okrem neho ale FSD balik prinasa aj:
- prechadzanie z pruhu do pruhu pri standardnom autopilotovi po vyhodeni smerovky - funguje spolahlivo
- automaticke parkovanie - zatial vie parkovat len medzi 2 auta (pozdlzne aj priecne), medzera ale musi byt pomerne siroka, niekde som nasiel udaj 2,7m co ale sposobuje, ze bezne v parkoviskach v nakupnych centrach je medzera prilis mala. Manzelke sa take miesto podarilo zatial najst len raz ;-)
- summon - pouzivam denne na zaparkovanie auta do uzkej garaze - sirka vchodu je 2,45m a manzelka sa boji auto do garaze cuvat, takze ho kazdy den necha len pred garazou a ja ho nasledne cez summon ked pridem do garaze zasuniem. Vie si cez homelink otvorit aj zatvorit garaz, ale nie vzdy to funguje (mal by som sa pohrat s nastavenim pozicie kedy otvorit). Co je v EU problem je kratky dosah od mobilu, typicky musim stat pred vodicovimi dverami, aby to fungovalo spolahlivo, inak sa spojenie prerusi a auto davam do garaze aj na 3 pokusy.
Co sa tyka Navigate on Autopilot (NoA) bolo by to fantasticke, keby neboli hlupe EU zakony. Po zapnuti NoA sa display prepne zo standardneho autopilot rezimu do NoA rezimu, kedy nie su zvyraznene modrou oba bocne pruhy ale je zvyraznena hruba ciara v strede obrazovky, tak lahko rozponate v akom ste rezime. NoA funguje zatial len na dialnici, ked zadate trasu do navigacie tak sa typicky z domu spusti standardny autopilot a ked vojdete na privadzac tak sa automaticky prepne do NoA rezimu a gongne vam, aby ste o tom vedeli. V nastaveniach sa da preddefinovat, ci sa ma automaticky do NoA rezimu prepnut, alebo nie.
V idealnych podmienkach to dokaze veci ako:
- idete po D1 z BA na Senec cez privadzac Blatne, auto SAMO vyhodi smerovku a SAMO zide z dialnice na privadzac, tam v zakrute spomali, SAMO hodi smerovku a SAMO sa preradi do laveho pruhu (odbocenie na Senec) kde vie, ze konci NoA odbocenim vlavo, takze spomali az kym presne na odbocke nezastavi. Tam staci dat smerovku a tuknut do plynu a auto sa pohne uz na standardny tempomat.
- v mega zapche z Dolnozemskej na pristavny most smerom na Senec sa dokaze postupne SAMO popreradzovat medzi pruhmi az na most (bola to ale start-stop zapcha a stale bolo auto predo mnou)
- ked dobiehate auto pred vami zobrazi vam na displeji vyzvu na predbehnutie, je potrebne dat smerovku a mierne potocit volantom (na potvrdenie, ze ste tu, netusim preco uradnikom nepostacuje vyhodenie toho blinkra), nasledne auto samo spravi preradenie (v US verzii sa da zapnut rezim, ze nemusite nic potvrdzovat, auto sa samo preradi ked dobehne auto pred vami)
- ked auto predbehnete tak sa zase zobrazi vyzva na preradenie sa do povodneho pruhu, znova staci potvrdit blinkrom a miernym potocenim volantu
Dovody preco je NoA v EU nafigu je zhrnute v tomto videu:
https://www.youtube.com/watch?v=SxwrD0MMZxE
ja povazujem za problematicke nasledovne veci:
- kvoli EU nariadeniu auto vyzaduje DLHY odstup od auta za vami, casto sa nedokaze preradit z praveho pruhu do laveho, pretoze je tam auto, pripadne prerusi preradovanie niekde v polke ked vas to auto dobehne (a to je od vas v normalnej vzdialenosti 2-3 auta), detto plati pri preradovani sa nazad (preradi sa, ked uz je obehnute auto uplne male v spetakoch). V US verzii sa dokaze auto napchat aj do medzery jedneho auta. Dodrziavanie extremnej vzdialenosti medzi autami za vami povazujem za najvacsi problem praktickej pouzitelnosti NoA.
- ked date sami povel na preradenie sa z pruhu do pruhu tak auto ide pomerne dobre, vysledkom ale je, ze "vypne" automatiku preradovania na urcity cas (neviem presne odsledovat, raz som meral a bola to minuta ale zvycajne sa mi zda, ze to je omnoho dlhsie). Vysledkom je, ze vam prestane fungovat automaticke preradovanie, pretoze auto si mysli, ze chcete riadit vy. To sposobi, ze ked cakate, ze auto odboci samo na ten zjazd Blatne, tak neodboci samo, musite dat smerovku vy. Stav, ci je v casovej zone blokovania vasim povelom, alebo je v automatike nie je ziadno zobrazeny, takze spravanie je potom nepredidatelne. Pri normalnej doprave je pomerne tazke dosiahnut stav, ked ide NoA same a vy nepotrebujete sem tam hodit smerovku a preradit sa podla vasho uvazenia (respektive sa niekde napchat).
Aktualny stav NoA je teda taky, ze je v polo auto rezime (potvrdzovanie preradzovania medzi pruhmi) ako tak funguje v nedelu doobeda na dialnici, ked je malo aut. Akonahle je na ceste viac aut uz musite preradzovat medzi pruhmi sami, pretoze malokedy mate taky rozostup od auta za vami. Ja ked vidim, ze ma niekto dobieha a auto sa prave preraduje tak sliapnem na plyn, auto zrychli a medzera zostane dostatocne velka aby auto dokoncilo manever (to ze prudko dobieham auto predo mnou legislative EU zjavne nevadi).
Na zaver otazka, kupil by som NoA znovu? Za mna ano, verim, ze problemy s legislativou sa casom vyriesia a potom to bude famozne ;-)
EDIT 18.12.2019: Aktualizacia 2019.40.2.1
Auto dostalo aktualizaciu 2019.40.2.1 a nasledne som mal moznost ist rovnakou trasou ako v predchadzajucej verzii vyssie. Nastali zasadne pozitivne zmeny v Navigate on Autopilot (NoA):
- auto sa zacalo rychlejsie vracat do praveho pruhu po predbiehani, nie je potrebne aby malo od predbehnuteho auta velky odstup, nechava ho podobny ako standardny sofer
- auto prestalo mat dlhe limity po manualnom vyhodeni smerovky - ak som sa rozhodol predbehnut auto predo mnou tak po predbiehacom manevre sa samo chcelo vratit nazad, v starsom SW po manualnom vyhodeni smerovky ako keby na urcitu dobu vyplo NoA
- ak sa chcete dostat do laveho pruhu a ide v nom auto, uz nie je potrebny taky extremny rozostup od ineho auta vzadu za vami v lavom pruhu
Osobne som mal z jazdy velmi dobry pocit, bola pomerne riedka doprava, keby v EU fungovalo Non confirmation lane change tak auto skutocne velku cast dialnice dokaze ist samo vratane predbiehania. Stale robia problem kamiony, ktore ako keby detekuje az pomerne neskoro a kedze idu pomaly, tak najskor znizi rychlost a az nasledne sa rozhodne predbiehat. Pri osobnych autach to robi pomerne prirodzene ako standardny vodic (a v tejto aktualizacii vratane navratu do praveho pruhu), kamiony je ale potrebne stale predbehnut manualne vyhodenim smerovky (v tejto aktualizacii sa ale auto nasledne aspon snazi vratit do praveho pruhu, co pred tym nerobilo).
Budem sa venovat primarne Navigate on Autopilot, okrem neho ale FSD balik prinasa aj:
- prechadzanie z pruhu do pruhu pri standardnom autopilotovi po vyhodeni smerovky - funguje spolahlivo
- automaticke parkovanie - zatial vie parkovat len medzi 2 auta (pozdlzne aj priecne), medzera ale musi byt pomerne siroka, niekde som nasiel udaj 2,7m co ale sposobuje, ze bezne v parkoviskach v nakupnych centrach je medzera prilis mala. Manzelke sa take miesto podarilo zatial najst len raz ;-)
- summon - pouzivam denne na zaparkovanie auta do uzkej garaze - sirka vchodu je 2,45m a manzelka sa boji auto do garaze cuvat, takze ho kazdy den necha len pred garazou a ja ho nasledne cez summon ked pridem do garaze zasuniem. Vie si cez homelink otvorit aj zatvorit garaz, ale nie vzdy to funguje (mal by som sa pohrat s nastavenim pozicie kedy otvorit). Co je v EU problem je kratky dosah od mobilu, typicky musim stat pred vodicovimi dverami, aby to fungovalo spolahlivo, inak sa spojenie prerusi a auto davam do garaze aj na 3 pokusy.
Co sa tyka Navigate on Autopilot (NoA) bolo by to fantasticke, keby neboli hlupe EU zakony. Po zapnuti NoA sa display prepne zo standardneho autopilot rezimu do NoA rezimu, kedy nie su zvyraznene modrou oba bocne pruhy ale je zvyraznena hruba ciara v strede obrazovky, tak lahko rozponate v akom ste rezime. NoA funguje zatial len na dialnici, ked zadate trasu do navigacie tak sa typicky z domu spusti standardny autopilot a ked vojdete na privadzac tak sa automaticky prepne do NoA rezimu a gongne vam, aby ste o tom vedeli. V nastaveniach sa da preddefinovat, ci sa ma automaticky do NoA rezimu prepnut, alebo nie.
V idealnych podmienkach to dokaze veci ako:
- idete po D1 z BA na Senec cez privadzac Blatne, auto SAMO vyhodi smerovku a SAMO zide z dialnice na privadzac, tam v zakrute spomali, SAMO hodi smerovku a SAMO sa preradi do laveho pruhu (odbocenie na Senec) kde vie, ze konci NoA odbocenim vlavo, takze spomali az kym presne na odbocke nezastavi. Tam staci dat smerovku a tuknut do plynu a auto sa pohne uz na standardny tempomat.
- v mega zapche z Dolnozemskej na pristavny most smerom na Senec sa dokaze postupne SAMO popreradzovat medzi pruhmi az na most (bola to ale start-stop zapcha a stale bolo auto predo mnou)
- ked dobiehate auto pred vami zobrazi vam na displeji vyzvu na predbehnutie, je potrebne dat smerovku a mierne potocit volantom (na potvrdenie, ze ste tu, netusim preco uradnikom nepostacuje vyhodenie toho blinkra), nasledne auto samo spravi preradenie (v US verzii sa da zapnut rezim, ze nemusite nic potvrdzovat, auto sa samo preradi ked dobehne auto pred vami)
- ked auto predbehnete tak sa zase zobrazi vyzva na preradenie sa do povodneho pruhu, znova staci potvrdit blinkrom a miernym potocenim volantu
Dovody preco je NoA v EU nafigu je zhrnute v tomto videu:
https://www.youtube.com/watch?v=SxwrD0MMZxE
ja povazujem za problematicke nasledovne veci:
- kvoli EU nariadeniu auto vyzaduje DLHY odstup od auta za vami, casto sa nedokaze preradit z praveho pruhu do laveho, pretoze je tam auto, pripadne prerusi preradovanie niekde v polke ked vas to auto dobehne (a to je od vas v normalnej vzdialenosti 2-3 auta), detto plati pri preradovani sa nazad (preradi sa, ked uz je obehnute auto uplne male v spetakoch). V US verzii sa dokaze auto napchat aj do medzery jedneho auta. Dodrziavanie extremnej vzdialenosti medzi autami za vami povazujem za najvacsi problem praktickej pouzitelnosti NoA.
- ked date sami povel na preradenie sa z pruhu do pruhu tak auto ide pomerne dobre, vysledkom ale je, ze "vypne" automatiku preradovania na urcity cas (neviem presne odsledovat, raz som meral a bola to minuta ale zvycajne sa mi zda, ze to je omnoho dlhsie). Vysledkom je, ze vam prestane fungovat automaticke preradovanie, pretoze auto si mysli, ze chcete riadit vy. To sposobi, ze ked cakate, ze auto odboci samo na ten zjazd Blatne, tak neodboci samo, musite dat smerovku vy. Stav, ci je v casovej zone blokovania vasim povelom, alebo je v automatike nie je ziadno zobrazeny, takze spravanie je potom nepredidatelne. Pri normalnej doprave je pomerne tazke dosiahnut stav, ked ide NoA same a vy nepotrebujete sem tam hodit smerovku a preradit sa podla vasho uvazenia (respektive sa niekde napchat).
Aktualny stav NoA je teda taky, ze je v polo auto rezime (potvrdzovanie preradzovania medzi pruhmi) ako tak funguje v nedelu doobeda na dialnici, ked je malo aut. Akonahle je na ceste viac aut uz musite preradzovat medzi pruhmi sami, pretoze malokedy mate taky rozostup od auta za vami. Ja ked vidim, ze ma niekto dobieha a auto sa prave preraduje tak sliapnem na plyn, auto zrychli a medzera zostane dostatocne velka aby auto dokoncilo manever (to ze prudko dobieham auto predo mnou legislative EU zjavne nevadi).
Na zaver otazka, kupil by som NoA znovu? Za mna ano, verim, ze problemy s legislativou sa casom vyriesia a potom to bude famozne ;-)
EDIT 18.12.2019: Aktualizacia 2019.40.2.1
Auto dostalo aktualizaciu 2019.40.2.1 a nasledne som mal moznost ist rovnakou trasou ako v predchadzajucej verzii vyssie. Nastali zasadne pozitivne zmeny v Navigate on Autopilot (NoA):
- auto sa zacalo rychlejsie vracat do praveho pruhu po predbiehani, nie je potrebne aby malo od predbehnuteho auta velky odstup, nechava ho podobny ako standardny sofer
- auto prestalo mat dlhe limity po manualnom vyhodeni smerovky - ak som sa rozhodol predbehnut auto predo mnou tak po predbiehacom manevre sa samo chcelo vratit nazad, v starsom SW po manualnom vyhodeni smerovky ako keby na urcitu dobu vyplo NoA
- ak sa chcete dostat do laveho pruhu a ide v nom auto, uz nie je potrebny taky extremny rozostup od ineho auta vzadu za vami v lavom pruhu
Osobne som mal z jazdy velmi dobry pocit, bola pomerne riedka doprava, keby v EU fungovalo Non confirmation lane change tak auto skutocne velku cast dialnice dokaze ist samo vratane predbiehania. Stale robia problem kamiony, ktore ako keby detekuje az pomerne neskoro a kedze idu pomaly, tak najskor znizi rychlost a az nasledne sa rozhodne predbiehat. Pri osobnych autach to robi pomerne prirodzene ako standardny vodic (a v tejto aktualizacii vratane navratu do praveho pruhu), kamiony je ale potrebne stale predbehnut manualne vyhodenim smerovky (v tejto aktualizacii sa ale auto nasledne aspon snazi vratit do praveho pruhu, co pred tym nerobilo).
Komentár