Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Domáce FV Elektrárne

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • mozeg
    Member
    • Dec 2015
    • 360
    •   

    Domáce FV Elektrárne

    Ahojte nakoľko sa ma ľudia v inom threade pýtajú, čo a ako plánujem riešiť pri výstavbe domácej FV do 10kWp rozhodol som sa založiť nový thread a popísať ako som sa ja nakoniec rozhodol riešiť stavbu svojej FV elektrárne do 10kWp výkonu. Zároveň skúsim načrtnúť ako odporúčam postupovať v takomto prípade.

    Otázka ako začať s FV mi vŕtala v hlave už dlhšie a potom ako som zistil, že zopár kolegov už FVE prevádzkuje, niektorí na ohrev vody, ini ako ostrovný systém na chate som sa rozhodol, že do toho pôjdem. Nasledovalo získavanie vedomostí od kolegov a po domácich a zahraničných fórach. Projekt som niekoľkokrát zmenil a dokonca predal a nakúpil HW a nakoniec dospel k nasledovnému riešeniu, ktoré je pre mňa to najlepšie:

    Ešte jedna malá poznámka: zastávam názor, že ak už niečo spraviť tak poriadne. Realizáciu budem robiť sám a sám si zháňam aj potrebný HW. Elektrikár len zapojí menič (skontroluje zapojenie) a dá reviznú správu.

    Požadované riešenie: napájanie domu 5izbový okrem: (i) el. kotla, (ii) varnej dosky a (iii) 11kW vonkajšej zásuvky. Sebestačnosť na 1-2 dni bez priameho Slniečka, ktoré by dobíjalo baterky. Sekundárny dopad: zatienenie domu (strechy) v letných mesiacoch-nižšie náklady na chladenie domu.

    Umiestnenie: rovná strecha, prístrešok pre autá (ako strešná krytina) a južná fasáda domu ako predsunutá fasáda (ešte nie je súhlas od manželky :-)).

    Požadovaný výkon: do 10kWp. počet ks.: 170 (9,3kWp)

    Panely: amorfné 55W výrobca GS, nové, MC4 konektory 170ks

    Menič: MPP SOLAR MPI Hybrid (3fáza 10kW) 900Vdc, PV Input Current 18Ax2, DC Voltage 48V (vysoká spotreba na prázdno 130W ale vobec neriešim)

    Batérie: LIFEPO4, 200Ah (15ks), 48V+BMS bez prelievacích púmp

    Inštalácia: predsunutá fasáda, strešná krytina, naplocho (nie je to idealne ale to mne osobne vobec nevadi) na strechu na hliníkovú konštrukciu upevnenú na betonových pätkách (klasicke dlazdicove kocky, vzhladom na vahu to nikam neodleti).

    Nabíjanie elektromobilu: z klasickej zasuvky na 16A istici po splneni dvoch podmienok: svieti Slnko a v baterkach je min 80% energie.



    Na zaver: ak by mal niekto zaujem o nove amorfne panely 55W za dobru cenu moze sa ozvat, idem prave nakupovat a mozme ak sa budu dat zosharovat naklady na dovoz do BA tak by to bolo fajn. Viac detailov cez PM.

    dik

    R







    Naposledy upravené mozeg; 17-02-2018, 19:29.
  • EVan
    Member
    • Dec 2017
    • 70
    • ivan98740
    •   

    #2
    Fajn, som rád, že si otvoril túto tému. Myslím, že to sem patrí, viacerí asi riešime nabíjanie EV z FV.

    Mám teda na úvod dve otázky: Ten menič sa mi z tvojho popisu nedarí identifikovať, dalo by sa presnejšie? Resp. moja otázke je, či je transformátorový (pretože pre amorfy musí byť, ak sa nemýlim). Druhá otázka: Ako riešiš (plánuješ) riadenie nabíjania?

    Tie malé panely som pozeral aj ja, boli v pouke už dávno (možno nie konkrétne tieto, ale rovnaký typ) vidím, že cena išla dosť dole. Ja som nakoniec dal Kaneky (48x105Wp), zatiaľ spokojnosť. Je možné, že budem časom rozširovať, ale aktuálne to teraz nie je. Budem ale zvedavý na mechanické vlastnosti, pokiaľ sa nemýlim, tie 55-ky sú bezrámové a to by ma celkom zaujímalo ako sa to montuje a správa v praxi.
    Naposledy upravené EVan; 18-02-2018, 13:50.

    Komentár

    • mozeg
      Member
      • Dec 2015
      • 360
      •   

      #3
      Ahoj nechcel som postovat konkretne odkazy z dovodu aby to nebola reklama.

      Ak tak pls. admin o vymaz odkazu.

      https://www.mppsolar.com/v3/mpi-hybrid-series-2/


      Riadenie nabijania bude cez inteligentnu zasuvku zwave komunikacia. Nastavene cez dve podmienky a to svetelny senzor slnko svieti na senzor dlhsie ako 10min a v baterkach v dome je povedzme viac ako 80%. popripade podmienka ak z panelov tecie viac ako xy potom spusti zasuvku EV. Nabijanie EV max 16A jedna faza.

      Komentár


      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        A máš tento MPP original alebo jeho čínsku kópiu? Ja mám (bohužiaľ) kópiu a ta žerie naprázdno 260 W.
        Samozrejme že má na to môj dodávateľ neupozornil.
        Inak v zime nemáš šancu byt sebestačný. Ja mám takmer rovnaký max. výkon panelov a keď je ako dnes tak vyrobím 1-3 kWh. To zožerie všetko striedač (a ešte je malo).
        To máš vážne 15ks 200Ah batérii? Wow. To už je nejaká kapacita. Koľko to preboha stálo?

      • EVan
        EVan komentoval
        Upraviť komentár
        Pokiaľ dobre vidím, je to beztransformátorový menič a tie pre amorfy nie sú vhodné. Dochádza tam k nejakej degradácii panelov, necítim sa kompetentný rozumne to vysvetliť, ale prever si to. Mňa o tom pomerne jasne presvedčili dodávatelia aj google, takže som dal transformátorové meniče.

        Tá nabíjacia zásuvka je nejaké hotové riešenie, či vlastný výtvor?

        Tie baterky budú asi 15 x 3,2V t.j. 48V, 200Ah. Tiež som najskôr myslel, že píšeš 15 ks 48V, 200Ah, to by bol brutal :-)

      • mozeg
        mozeg komentoval
        Upraviť komentár
        To Evan: stavi uzemnit - pol a menic moze byt aj betransf.

        Vela uzitocneho sa da najst tu:

        https://dspace.cvut.cz/bitstream/han...-1&isAllowed=y
    • Miroslav Rojko
      Senior Member
      • Nov 2016
      • 945
      •      

      #4
      260W sa mi zdá príšerne moc vzhľadom na to, ako pri fotpvoltike treba šetriť každý watt.
      Ja mám niekoľko kusov týchto

      https://www.zeversolar.com/fileadmin...ution_s_en.pdf
      s 10 ročnou zárukou a berú pár Watov, nejako do 30W. Ale to je len obyčajný striedač, možno že robí svoje aj riadenie batérie a iné funkčnosti.

      A vráti sa tá baterka alebo si to robíte pre radosť ? Lebo na Jirkovej prezentácii to nakoniec aj pán priznal, že nie.

      Posledná prezentácia Leafa na Tenerife, tam prezentovali využitie EV ako batérie pre dom, to sa mi zdá výhodnejšie,,lebo EV majú dlhoročnú záruku a nemusí sa kupovať iná baterka. Ale zas návratnosť asi Nissan zabije cenou ako to pri novinkách býva.
      [priezvisko]@me.com

      Komentár


      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Je to priserne moc ale nic s tym nenarobim. Aspon, ze ma moznost, cez den ked je vyroba, tuto spotrebu tiez pokryt z panelov. V podstate mi v zime ked ma noc aj 12 h polovica kapacity baterie padne na vlastnu prevadzku systemu.
        Druhy system si uz budem navrhovat sam a kaslem na vsetkych "odbornikov".

      • Miroslav Rojko
        Miroslav Rojko komentoval
        Upraviť komentár
        Alebo si nájdeš niekoho "neskazeného" biznisom, aj takí sa dajú ešte nájsť. Ja som mal to štastie.

        A koľko wattov asi tak majú spotrebu tie lepšie hybridné meniče ? O moc väčšiu ako obyčajné on-grid ?

      • ICE666SVK
        ICE666SVK komentoval
        Upraviť komentár
        Ako to myslis s tim druhym systemom Jiri? Akoze upgradujes system v buducnosti, na lepsi, alebo cely vymenis? Aku ma asi cca zivotnost to co mas teraz? A co by si vsetko zmenil, alebo urobil inac, keby si to nemal a robil to teraz. Je dnes uplne ina dostupnost komponentov aj za ine ceny ako ked si to robil ty?

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        System na druhom dome.
    • mozeg
      Member
      • Dec 2015
      • 360
      •   

      #5
      Tak ako som hovoril na stretnuti v BA ked prezentoval Jirko. Panely zhanam za cenu zhruba 0,20€ za Wp. Baterky tiez zhanam kade tade. Mam rezervovanych 15ks clankov po 200ah a ano budu z buraneho EV autobusu takze cena uplne inde ako tie zo shopu. Takze ak to cele zratam navratnost tam nejaka je ale tiez to nie je az take super.

      Komentár

      • mozeg
        Member
        • Dec 2015
        • 360
        •   

        #6
        Ono ten hybrid 3faz sa da nahradit aj paralelnym zapojenim viacerych jednofazovych s lepsou spotrebou. To je uz na kazdom kolko chce investovat.

        Pri amorfoch je zaklad uzemnit - pol. Menic ak chces vobec nemusi prist do kontaktu s panelmi supnes tam regulator. Co poznam byvalych kolegov tak vsetko funguje ako ma degradacia zatial nemeratelna. Netreba z toho robit raketovu vedu.

        Okrem toho ak nakupim napr 10kWp pole ktore stoji 1700€ on grid menic dalsich 3000€ plus konstrukcia kable dalsich 500€ tak je to 5200€. Rocne vyrobis 10MWh co je pri vykupe 80€ 800€ rocne. takze ak naratam nejaky servis a drobne oprav za 7 rokov je to spat.

        Ak si dam do hlavy ze distribucke nedam nic tak menic 1800€, 1700€ panely, 500€ kable a konstrukcia, 1500€ baterie a 300€ BMS tak som na sume 5800€. vyrobim 10MWh rocne co je pri cene 0,12€/kWh 1200€ rocne nech to zaokruhlim na 1000€ rocne tak za 6 rokov je to cele spat. Ano bude uz degradacia baterky ale to vsetko zalezi na stupni vybitia a nabijania do xy%.stale vsak bude baterka vyuzitelna minimalne na 50% takze uz len setrite a ste enviro.

        Komentár


        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          Ako nahradis trojfazovy system "paralelnym zapojenim viacerych jednofazovych" ?
          Teoreticky mozno troma jednofazovymi, pricom kazdy jednofaz by bol synchronizovany zo siete inou fazou, no to si zrejme neuvazoval a take pouzitie nebude zrejme homologovane. Sparalelnenie akehokolvek poctu jednofazov je stale jednofaz, sice vykon sa spocita, no dalsie dve fazy neziskas.

        • Miroslav Rojko
          Miroslav Rojko komentoval
          Upraviť komentár
          Taktiež ma upútala cena 0,2€ za Wp panelov, to je 50€ za 250-kový panel, predpokladám že to nebudú nové veci ale zháňaš použité a v tej súvislosti tam vidím problém, že panely zapojené do jednej vetvy idú výkonom najmenšeho panelu, takže je dosť nevhodné kombinovať rôzne panely a tiež striedač má obmedzený počet vetiev. Alebo to je už vyriešené v súčasnosti nejakými regulátormi na paneloch ?

        • EVan
          EVan komentoval
          Upraviť komentár
          Môžme o pár rokov vyhodnotiť, ako to teda je s tou degradáciou, sám som dosť zvedavý.

          Tie výpočty sa mi zdajú zaujímavé, 10kWp za 1700 € je moc dobrá cena a konštrukcia+kable na 10kWp za 500 €, to už si vôbec neviem predstaviť. Za takéto ceny (ak by bola ponuka) ihneď beriem 5kWp nových amorfov + konštrukcie s káblami.

          Ekonomika pri výkupe ma nezaujíma (ja s nimi tie ich hry nehrám), zaujalo ma ako uvažuješ spotrebu tých vyrobených 10MWh ročne. Pri bežnom používaní, ako popisuješ v úvode (teda ak napr. neťažíš bitcoiny, alebo niečo nepestuješ) musíš rátať, že v lete značnú časť vyrobnej elektriny nevyužiješ, resp. ani nevyrobíš. Neviem si dobre predstaviť ako denne spotrebuješ nejakých 60kWh. Iba ak by si to prejazdil autom, ale to sú stovky km denne, tak neviem.

        • Pavel.Simon
          Pavel.Simon komentoval
          Upraviť komentár
          Jedno, dvoj alebo trojfázovú sústavu (sieťových) striedačov urobíš ľahko: sieťové striedač sú fázované samotnou fázou a je im jedno v akej fázi sú iné striedače. Ak by mal povedzme tri 250 W mikrostriedače, tak môže urobiť 750 W jednofázu, alebo 500 W na jednej a 250 W na druhej a ešte aj 1 x 250 W na každej fázi (vlastne 3 fázový striedač).
          Dôležité je neprekročiť 4,6 kW medzi fázami. Preto by som ani neodporúčal 5 kW jednofázový striedač.
          FV sieťový striedač je z hľadiska fázovania "pasívny opakovač" toho čo na vstupe vidí...
          Iná otázka je pri ostrovnom striedači, ten musí byť od začiatku 3f. Z 3 ks 1 fázových ostrovných striedačov nedostaneš (bez dodatočného zariadenia) 3 f sústavu, lebo sa nepodarí spustiť. Časový rozdiel medzi dvoma fázami je 20/3 ms = 6,66 ms

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          To vazne mozes pripojit do siete 3x jednofazovy striedac, kazdy do inej faze?

        • Miroslav Rojko
          Miroslav Rojko komentoval
          Upraviť komentár
          Ano, môžeš ale len on-grid systém. Vtedy si striedač chytí sínusoidu zo siete a ide podľa nej. Takže keď pripojíš 3 striedače na 3 fázy, je to OK. Ale pri hybridnom striedači, ktorý vie ísť aj bez siete, musí byť 3f striedač, lebo by ti neurobil správne posun sínusoidy medzi fázami u 400V.

          ON-GRID znamená, že ak vypnú elektrárne elektrinu, nedáva ani fotovoltaika prúd a dom je odpojený aj keď mám na streche panely. Tak to mám ja.

        • Pavel.Simon
          Pavel.Simon komentoval
          Upraviť komentár
          Čistý sieťový striedač (on-grid, grid-tie) nie je problém. Ten je vždy fázovaný z vonku = zo siete.
          Ostrov sa nepripája.
          Najväčší problém je ten "hybrid". Ale to aj tak distribučky povoľujú iba vybrané, nimi testované. druhy.
          Je tu však iný "moment" - do vlastnej siete (rozvodov) si to môžem pripojiť, lebo technicky je to v pohode. Do sústavy (regionálne distribučky) so všetkými papierami to asi bude ťažšie. Lebo ich ľudia sú "konzervatívni" a čo sa pred 100 rokmi naučili chcú aj teraz...
          Naposledy upravené Pavel.Simon; 19-02-2018, 15:18.

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Ked nemam doma ziaden 3 fazovy motor kde by som ten posun faz potreboval tak je to jedno, alebo nie?
          Preco musi byt hybrid problem? Ja ho normalne prevadzkujem Grid-Tie. V pripade, ze grid vypadne tak sa automaticly grid odpoji a barak bezi na panely alebo na bateriu.
          Ved aj ten hybrid sa po uknceni vypadku siete musi "nafazovat" na siet. V mojom pripade to robi 3 fazovo, a tie 3x jednofazove sa tiez korektne nafazuju, kazdy na svoju fazu.
          Alebo je tam este iny pes zakopany?

        • Miroslav Rojko
          Miroslav Rojko komentoval
          Upraviť komentár
          Určite ? A nenabíjaš Teslu 3F prúdom či už cez Wallbox alebo 5kolík 400V?

        • Peterka
          Peterka komentoval
          Upraviť komentár
          V nejakej inej teme sme sa bavili o vykone pri nabijani auta a tam mi Jux vysvetlil, ze aj 3f nabijanie auta nepouziva medzifazove napatie, ale 3x jednofazu. Preto napr. pri 1f 230V/32A mam 7kW a pri 3f je to trikrat 230V/32A cize 22kW
          Edit: teraz mi napada- potom je ale nulak- vodic aj pin konektora zatazeny vyrazne vacsim prudom, ci?
          Naposledy upravené Peterka; 19-02-2018, 15:57.

        • Pavel.Simon
          Pavel.Simon komentoval
          Upraviť komentár
          Ak by si mal tri jednofázové hybridy na troch fázach, tak po výpadku vonkajšieho fázovania už neurobíš 3 F sústavu. Ak je vnútorne 3 f menič, tak on si rieši sám a je to v pohode.
          Ale ako píšeš, ak nemáš ako spotrebič točivý stroj (motor), tak ani nemusíš poznať, že v reále nemáš 3 f súsatvu.
          Šporák sa síce pripája na 3 F kábel, ale 2 platničky = 1 f (napr. L1), 2 platničky 2 f (napr. L2) a rúra na 3 f (L3).
          Podobne kotol na kúrenie - vo vnútri má tri špirály zapojené každá na 1 fázu...
          Len ten motor by sa ti nerozbehol, on je háklivý na ten fázový posun...

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          To je jasne, ze po vypadku siete sa "rozpadne" fazovanie medzi fazami. Ale presne ako pises - pokial nemam tocivy motor tak je to jedno (a aj keby ze ho mam tak proste v okamziku vypadku vonkajsie siete nepobezi, ked siet je OK,tak problem nie je).
          A ked siet zase nabehne tak sa tie jednotlive fazy zase zosynchronizuju, kazda so "svojou " fazou.
          Otazka je, ci je toto uplne koser aby to preslo reviziou.
          Naposledy upravené Jiri GrandPa; 19-02-2018, 17:02.

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Peterka - preco by nemohla Tesla vyuzivat medzifazove napatie? Podla moznosti zapojenie Tesla wall boxu vyuziva aj faza-nulak aj faza-faza (ak su dve a viac). Auto ma usmernovace ako v konfiguracii do hviezdy tak aj do trojuholnika.

        • Pavel.Simon
          Pavel.Simon komentoval
          Upraviť komentár
          Pokiaľ máš vyriešené oddelenie toho ostrovného režimu od sústavy vo výpadku, tak to nie je problém.
          Ono to má dva rozmery: to čo píšeš - revízia. A druhý je legislatívny. Trošku to rozopisujem tu:https://www.energiaweb.sk/2017/08/15...obe-elektriny/

        • Peterka
          Peterka komentoval
          Upraviť komentár
          Jirko, netvrdim ze nemoze, to mi iba pred casom Jux niekde tu na fore napisal, ze nabijacky elektromobilov vyuzivaju fazove napatie oproti nulaku a nemal som dovod mu neverit

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Vdaka, Pavel, za link. Ten clanok presne popisuje moju situaciu ako vyrobcu - domacnosti. Ale - URSO potvrdenie bez problemov vydalo a dokonca mam zmluvu s ZSE Energia o odkupe toho, co do siete dodam.
          Ale je toho minimum (mozno v lete bude), lebo ked mas doma 2 EV + bateriu domu tak furt mas "kam to davat."

        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          Ked tesla nabija jednofazovo, nulakom tecie rovnaky prud ako jednou aktivnou fazou - je to ten isty prud opacnym smerom.
          Ked tesla nabija 3 fazami, nulakom netecie nic, alebo takmer nic - prudy smeron do nulaku sa vzhladom na posun faz vykompenzuju v nabijacke tesly. Nerovnake napetie jednotlivych faz moze sposobit maly, takmer zanedbatelny prudik nulakom.
          Ked tesla nabija dvoma fazami, nulakom tecie prud no je mensi ako ked nabija jednou fazou.
          Keby niekto zapojil na vsetky tri fazy EU tesly tu istu fazu, nulakom by tiekol trojnasobny prud, co je samozrejme nepripustne, lebo nulak nema istic a jeho vodic by zhorel. To by sa mohlo v nejakom momente stat, keby "trojfazovy" menic fotovoltaiky poskladany z troch jednofazovych stratil synchronizaciu a kazdy jednofazovy menic by isiel ako by chcel a niekedy by chvilu bezali v rovnakej faze.
          Americke tesly pouzivaju rovnaku nabijacku ako europske, len vsetky tri jednofazove nabijacky, ktore teslacka nabijacka obsahuje su sparalelnene, nulakom aj jednou americkou fazou potom tecie trojnasobny prud, ale americky tesla konektor je na to stavany a privod do wallboxu/MK tiez.
          V US maju sice tiez trojfazovy system, no do bytov ho nepouzivaju. Na ulici maju trafo s sekundarom 2x120V, do bytu privadzaju len 120V, a do garaze 2x120V aby mali 240V. Stred je nulak.
          Teda v US tesly nabijaju jednofazovo 120timi voltami alebo jednofazovo - v skutocnosti 2x120V=240 timi voltami
          6,6-7 kW jednofazove nabijacky (leaf, ionig....) davaju pri 230-240W/32A plny vykon, pri 120V/32A cca 3,5kW, tiez pri 230V/16A cca 3,5kW.
          Stale su to tie iste nabijacky v EU aj US alebo inych jedofazovych krajinach.
          Medzifazove napetie 400V sa vzhladom na vyssieuvedene v EV priamo nepouziva, aj ked v trojfazovom type2 3x400V medzi fazami je a v kobinacii s posunom faz nuluje prud nulakom, takze tych 400V je velmi uzitocnych.
          Nabijacka tesly sa sklada z troch jednofazovych nabijaciek zapojenych v EU do hviezdy, takze dvojica nabijaciek de facto 400V pouziva, druha dvojica druhych 400V a tretia tretich 400V.. To je nadhera a jednoduchost trojfazoveho systemu pana Teslu.
          Naposledy upravené jux; 19-02-2018, 23:22.

        • Peterka
          Peterka komentoval
          Upraviť komentár
          Dakujem, Jux, za objasnenie. Este by ma zaujimalo, ako je riesene nabijanie, ked DC napatie baterie auta je 400V a nabija sa z 1f 230V? Zrejme je bateria rozdelena na viac sekcii s nizsim napatim...

        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          Bateria sa nedeli, ved vsetko je natvrdo pospajane pretoze pri vybijani baterie tesly sa rata s prudmi daleko nad 1000A.. Istiic a stykac baterie je pri PxxL verziach na 1500A. Pri ostatnych elektromobiloch je to podobne, len prudy su mensie, lebo baterie maju mensie kapacity a motory mensie prikony/vykony.
          Nabijacka elektromobilu musi zvladat velky rozsah vstupnych striedavych napeti aj prudov, (pri frekvenciach 50 aj 60hz) a prislusny rozsah vystupneho jednosmerneho napetia podla poctu seriovo zapojenych clankov a stavu ich nabitia - pri konci nabijania aj automaticke znizovanie vystupneho prudu.
          Nabijacka nabija teda vzdy celu bateriu - vzdy vsetky clanky - v serii je ich v teslach 85, 90 aj 100 kwh verziach 16x6= 96kusov
          v 75kWh je v serii 14x6=84kusov. Nabijacka je menic (tri menice) z AC na DC. AC moze byt od cca 100V do cca 250V, vystup je DC od cca 300V do cca 400V podla stavu nabitia baterie a poctu clankov.
          U tesly sa da nastavit prud AC od 5A po jednom amperi do 16A (do 24A priplatkova) moze byt zapojena jedna, dve alebo tri fazy. Nabijat sa teda da od 5x230=650W do 3x16x230= 11kW resp 3x24x230=16,5kW (priplatkova) po krokoch 1, 2 alebo 3A x 230V, teda 230W, 460W, alebo 690W podla poctu pouzitych faz.
          Naposledy upravené jux; 20-02-2018, 09:21.
      • dzodzo
        Member
        • Oct 2016
        • 103

        #7
        mam otazku preco take slabe panely? su aj rozmerovo mensie ako napr. nejake 270Wp? je to lepsie/lacnejsie na udrzbu t.j. lepsie ked sa pokazi a treba vymenit jeden mensi lacnejsi panel ako vacsi a drahsi? dakujem za info

        Komentár


        • mozeg
          mozeg komentoval
          Upraviť komentár
          Potrebujem pokryt co mozno najvacsiu plochu a vzhladom na vlastnosti amorfov mi pokryju 130m2 strechy co bude mat za nasledok zatienenie a o to ide. Panely amorfne su nove na fakturu za cenu 12€ s DPH. Takze nie je o com.
      • Jiri GrandPa
        Senior Member
        • Dec 2016
        • 627
        • viera8131
        •      

        #8
        To sa to nabija, ked na oblohe niet ani oblacik a den je nejdlhsi ako moze byt :-). Vcera celkovo takmer 58 kWh, len to uz nemam kde davat tak napajam ulicu.
        Inak vcera SK v case spicky poobede vyrabalo viac elektriny zo slnka ako z uhlia!

        Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu  Meno:	Vykon.p.h.19.06.2018.jpg Videní:	1 Veľkosť:85,8 KB ID:	25416

        Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu  Meno:	Snap3.jpg Videní:	1 Veľkosť:15,9 KB ID:	25420


        Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu  Meno:	Snap2.jpg Videní:	1 Veľkosť:15,5 KB ID:	25417
        Naposledy upravené Jiri GrandPa; 20-06-2018, 09:36.

        Komentár

        • Miroslav Rojko
          Senior Member
          • Nov 2016
          • 945
          •      

          #9
          Dnes som mal telefonát s dodávateľom energie a keďže mám viacero odberných miest s nadpriemernými odbermi ako domácnosť, tak ma v predstihu informovali, že od januára bude asi výraznejšie zdraženie energie. Mám lacnejšiu energiu (štvortarif ako som vyššie odporúčal), takže ma konečná cena nestojí ako podľa ZSE cenníka, ale aj tak že to vyzerá aj na dvojciferný nárast u ZSE (keďže ostatní ich podliezajú, majú info). Dúfajme že to nebude tak veľa, ale zasa na druhú stranu návratnosť fotovoltaiky sa tým znižuje. Tak sa pripravte na vyššie faktúry za nabíjanie EV aj doma a skoršie splatenie panelov.
          [priezvisko]@me.com

          Komentár


          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Chcel si povedať čas návratnosti fotovoltaiky sa znižuje, však?

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            tak z niecoho treba tie Mochovce dokoncit

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Áno, čas návratnosti sa zníži.

          • dzodzo
            dzodzo komentoval
            Upraviť komentár
            je mozne u EV nastavit akym prudom sa maju nabijat? priklad mam 2,7 kW elektraren, ale pri 16A/230V by si auto paplo +/- 3,5 kW a teda by sa system prepol na odber zo siete, keby som mal moznost nastavit si ze nech mi to nabija napr. iba 1 kW bars by to aj dlhsie trvalo, ale usetril by som cez den cast energie natiahnutej od distributora

          • Peterka
            Peterka komentoval
            Upraviť komentár
            Nabijaci prud sa nastavuje na "nabijacke", ta autu povie, aky max. prud si moze zobrat.

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Záleží aké auto a aká nabijacka.
            Na Tesle si môžeš nastaviť manuálne akým prúdom chceš nabíjať. Ale bez ohľadu na to, ako Peterka správne píše, väčšinou je to nabijacka ktorá riadi nabíjací výkon.
            Ja mám Tesla HPWC nabijacku a práve dokončujem automatické riadenie výkonu nabíjačky podľa výkonu FVE.
            Takze áno, ide to.
            Naposledy upravené Jiri GrandPa; 24-07-2018, 09:41.

          • EVan
            EVan komentoval
            Upraviť komentár
            dzodzo mám urobené zariadenie, ktorým nabíjam auto automaticky všetkou nespotrebovanou elektrinou z FV. Ak je prebytok menší ako 6A, tak sa to automaticky dopĺňa zo siete na toto minimum.
            Takže áno, ako vraví Jiri GrandPa, ide to. A dá sa to nastaviť (naprogramovať) ako len chceš.

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            Nabijanie auta zo slnka by sa malo dat spravit jednoducho aj cez monitorovacie prudove rele, kde si nastavis, aby max xA (od 0.5A) sa dotahovalo z distribucky. Inak nabijaci obvod auta rozpoji (ak sa zvysi spotreba domu, pekny letny Cumulus zatieni panely,...)

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            To ale len v prípade, že nemáš batériu domu. Potom tie výkyvy vyrovnáva táto batéria a to nie je veľmi žiadúce lebo si tým zkracujes životnosť tejto batérie.

          • dzodzo
            dzodzo komentoval
            Upraviť komentár
            da sa mi to nastavit tak, ze to bude do auta posielat iba prebytky, teraz to mam nastavene tak ze primarne sa ide do spotreby, prebytok do baterky a ked je plna tak prebytok reguluje wattrouter do bojleru, pricom to je jedno zo 6 zariadeni, ktore sa daju takto pripajat a mozu mat roznu prioritu

            v tomto momente je ale elektraren naprojektovana na spotrebu domu, aby neboli velke prebytky, t.j. az by bolo euto, tak potom ma zmysel posilnit aj vykon panelov
        • ICE666SVK
          Senior Member
          • Jul 2014
          • 1916

          #10
          Fotovoltaika + Elektromobil: praktické zkušenosti a tipy
           

          Komentár

        • Miroslav Rojko
          Senior Member
          • Nov 2016
          • 945
          •      

          #11
          Oživím tému fotovoltaiky.

          Keď som si robil prvú fotovoltaiku pred 4 rokmi, elektrinu som mal po 10,3 centa za kWh.

          Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu  Meno:	IMG_1525.jpg Videní:	0 Veľkosť:205,9 KB ID:	52921

          Od januára tohto roka mám elektrinu po 13,4 centa, pričom u najväčšieho dodávateľa ZSE je za 14,3 centa (D2). Zvýšenie za 4 roky o 30%, aj keď niekto v televízií trhal faktúry. Tak som sa rozhodol maximálne zaplniť strechu, nakoľko panely mám už za 4 roky pomaly splatené a domový istič 25A mi nestačí na najrýchlejšie AC nabíjanie, tak si ho "zvýšim" takouto pomocou. Viac sa nedalo ako domácnosť, limit je 10 kWp.

          Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu  Meno:	IMG_1531.jpg Videní:	0 Veľkosť:230,0 KB ID:	52922

          A teraz rozmýšľam, ako sa mi predĺži návratnosť pre COVID, energie pôjdu samozrejme dole.

          Vrátime sa na 10 centov ako pred štyrmi rokmi ?

          Ceny fotovoltaiky klesli výrazne, na polovicu za 4 roky. Čo som dal za W výkonu pred štyrmi rokmi aj 50% dotáciou, to ma teraz stál W výkonu bez dotácie.
          Naposledy upravené Miroslav Rojko; 01-04-2020, 19:24.
          [priezvisko]@me.com

          Komentár

        • JozkoPucik
          Member
          • Aug 2018
          • 122

          #12
          Ja už mám pár rokov tú moju fotovoltaiku, zadovážil som si to hlavne kvôli elektromobilu, ale aj celkovo možnosti byť nezávislí (keby došlo ku apokalypse ). U nás je SSE takže nemôžem nič posielať do siete, takže je dobré mať nejaký dobrý odber v prípade, že dom nič neberie a varába mi to 6 kwh. Musím priznať, že som s tým nadmieru spokojný a čo sa týka nabíjania auta aj to ide. Ja som si to nechal celé spraviť systém je Solar Edge a baterka LG Chem RESU10H KR.

          Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu

Meno:	thumbnail.jpg
Videní:	332
Veľkosť:191,5 KB
ID:	52970

          Komentár

          Pracuje...
          X