Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Zmeny spôsobené masívným nasadením elekromobilty

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • Pavel.Simon
    Junior Member
    • Jun 2016
    • 12

    Zmeny spôsobené masívným nasadením elekromobilty

    V pomerne dlhom článku som sa snažil vyrátať a popísať čo bude znamenať výmena spaľovacích motorov za elektromobily: http://www.energiaweb.sk/2017/04/09/...lektromobilov/ a závery nie sú v súčasnom stave optimistické. Avšak aj táto komunita to môže pomôcť zmeniť...
  • Radovan
    Member
    • Aug 2014
    • 304
    •      

    #2
    V podstatě vše OK až na maličkost, 11 kW nutného příkonu pro nabíjení elektromobilu. Pokud totiž přijíždím domů a pojedu až další den, tak i majitelé aut s velkými bateriemi a palubními nabíječkami 7, 11 či 22 kW obvykle volí nejmenší výkon 3,6 kW a rozkládají tak spotřebu do více hodin. Také se obvykle nenapojují ihned, ale mají odložené nabíjení na dobu nočního, levnějšího proudu. Pokud nepoužívají svůj automobil jako úložiště elektřiny ze svojí FVE. Pak ovšem také mají nastaveno nabíjení přes chytrý prvek, aby brala nabíječka auta elektřinu jen z FVE, ne z veřejné sítě. Mám 3 roky 1 a 1 rok v rodině 2 elektromobily a přesně takto fungujeme. Já navíc nabíjím obvykle v práci, kde máme větrné i fotovoltaické elektrárny. žena pak doma nočním proudem nebo z naší FVE, když dává 2 a více kW výkonu.
    Radovan

    Komentár


    • Pavel.Simon
      Pavel.Simon komentoval
      Upraviť komentár
      Úplne s tebou súhlasím. S jednou malou pripomienkou - v čase keď bude elektromobil bežná masová záležitosť ho budú používať ľudia, ktorí nie sú nadšenci a starajú sa o detaily. Ich modeli správania budú asi inakšie ako vás "early adopterov".
      Mám takúto zmenu správania "odpozorovanú" z mnohých iných oblastí - FVE, kedysi PDA a dnes Smartfón, počítače, ...
      A práve tie technológie "mají nastaveno nabíjení přes chytrý prvek" budú tie, ktoré sa budú strať o to aby to nebolo "hneď a 11 kW". Vodič iba odstaví auto a ono sa o to postará samo.

    • Marcel Pavlík
      Marcel Pavlík komentoval
      Upraviť komentár
      ešte jeden fakt je potreba zmieniť - masívne nasadzovanie výpalníctva obcí spoplatňovaním statickej dopravy a z toho plynúce znižovanie počtu automobilov pri "činžiakoch".

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      Pavel.Simon - aj ked budu EV masovka, budu sa ludia spravat presne ako Radovan, lebo to je najlacnejsi zposob prevadzky EV.

    • Pavel.Simon
      Pavel.Simon komentoval
      Upraviť komentár
      Jiri GrandPa - ja si to nemyslím. Ale to neznamená, že mám pravdu. Nie som psychológ ani futurológ. Môj záver vychádza z mojich skúseností. Ale je fakt, že tak ako píše Radovan u neho to rieši "chytrý prvok" - a tieto prvky sa stanú dôležitou a neoddeliteľnou súčasťou systému. Pre bežného majiteľa to bude skryté... Tu skutočne očakávam hlboké nasadenie predikčných modelov v štýle Google Now a iných. Koniec koncov už sama filozofia autonomného riadenia TESLY to podporuje. Auto si samo nabehne k nabíjačke (indukčnej, robotickej, ...) a začne sa nabíjať keď to bude možné a potreba. Každá TESLA je na internete a má prístup k "neobmedzenému" potenciálu AI - umelej inteligencie (možno ešte len budúcemu potenciálu).

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      S tou AI suhlasim. Uz dnes dokaze chytra krabicka planovat "vyrobu" z FVE na zaklade predpovedi pocasia stiahnutej z webu :-).
  • jux
    jux
    Senior Member
    • Apr 2015
    • 1378
    •      

    #3
    V clanku sice bolo spomenute vyuzivanie kapacity baterii elektromobilov na podporu stabilizacie siete, ale pridal by som dalsie pozitiva. Kazdemu je jasne, ze najdolezitejsie pre buducnost bude ukladanie elektriny. Jednak preto, lebo solar, vietor a podobne bez uloziska nemozu efektivne fungovat a linearizacia odberu elektriny, rovnaky odber zo vsetkych faz a podobne, tak ako je vyzadovana od velkoodberatelov, bude v buducnosti vyzadovana aj od maloodberu. Lokalne uloziska pomozu na splnenie tychto poziadaviek a umoznia znizit hodnotu vstupneho istica. Elektromobilita jednak podstatne akceleruje znizovanie cien baterii a tym umozni efektivnejsie lokalne ukladanie elektriny a akumulatory elektromobilov po ich pouzivani v elektromobile mozu byt pouzite v uloziskach. Spatne tak elektromobilita pomoze rozvoju fotovoltaiky a veternej vyrobe elektriny. Inteligentne riadenie komplexu zdrojov, ulozisk a odberov na globalnej aj lokalnej urovni zabezpeci, ze aj teoreticky narast spotreby elektriny o cca 20% keby uplne zmizli fosilne vozidla sa da zvladnut.
    Naposledy upravené jux; 10-04-2017, 03:20.

    Komentár

    • Jiri GrandPa
      Senior Member
      • Dec 2016
      • 707
      • viera8131
      •      

      #4
      Pod toto by som sa podpisal. Prave dokoncujem (spolu s dodavatelom) "design" (=vykon, kapacitu baterie, riadenie) male FVE streche domu a sucasne mam EV necele 3 mesiace, takze stale zatial zbieram prakticke skusenosti. Na zaciatku som si myslel, ze budem ziadat ZSE o navysenie istica z 25A na 40A (lebo sak Tesla "zerie" statocne, ze?), ale nakoniec sme to uzavreli tak, ze ziadne navysenie vobec nebude potreba. Naopak, kedze vykon FVE bude okolo 8 kWp (co znamena zhruba rocnu vyrobu 8 MWh), celkovy odber elektriny zo siete ostane zhruba rovnaky.
      Vsetky kalkulacie o navratnosti investicie do FVE (kde velmi vyznamny naklad predstavuju baterie na "uskladnenie" prebytkov vyrobenych pocas dna) postavi na hlavu pritomnost EV, kam clovek moze "ladovat" prebytky takmer bez limitu.
      Cele je to postavene na chytrom riadni tokov energie a ich smerovani ci uz do spotreby alebo baterie domu alebo EV.
      Elektromobilita zmeni pohlad na produkciu elektriny zo slnka VELMI VYRAZNE.
      Naposledy upravené Jiri GrandPa; 10-04-2017, 03:00.

      Komentár


      • dango
        dango komentoval
        Upraviť komentár
        mas casto cez den odparkovane auto doma? vtedy je system fve = ev velmi vyhodny. lebo ak by to bolo cez medziclanok fve = bateria = ev (vecer z fve baterie), tak tmam by ucinnost rapidne klesala.
        predpokladam, ze nebudes riesit dc napajanie tesly, ale pojde to cez dc/ac menic

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Ano, mam Teslu pomerne casto doma cez den. Dost som teraz studoval problematiku "vlastnej spotreby" (VS) a "sebestacnosti (SS) a existuje k tomu dost dobra praca jednoho nemeckeho profesora,na vysledkoch ktorej stavaju dnes vsetci velki hraci na poli FVE pri vypoctoch a navrhoch designu malych FVE.
        V podstate z toho vyplyva pri zohladneni vyroba vs. naklady tzv. pravidlo 1:1:1, kedy v nasej zemepisnej sirke a slecnom osvite to pravidlo hovori:

        Aka rocna spotreba domu v MWh : taky vykon FVE v kWp : taka kapacita domovej baterie v kWh.

        To je velmi zjednodusene pravidlo pre najekenomickejsie vyuzitie instalovanej kapacity z hladiska VS a SS pri sucasnych cenach kompnentov a hlavne baterii.
        Som velmi zvedavy, aka bude realne skusenost (nabiehame v maji) lebo prave kvoli EV mam v tom vzorci 2 premenne (prvu a poslednu) s velmi velkym rozptylom. Neviem, aka bude spotreba domu ked budem nabijat doma Teslu z FVE (viem aka je bez) a kedze neviem AKY CAS bude Tesla k dispozicii pre uchovavanie prebytkov vykonu FVE neviem ani celkovu priemernu (priemer v priebehu roku) kapacitu baterie (viem kapacitu domovej baterie ktora takmer odpoveda 1:1:1 pravidlu.
        Podla tej nemeckej prace ocakavam okolo 50% VS a 50% SS v priemere za cely rok, co by boli velmi dobre hodnoty ak by sa to podarilo.
        Ak vas to zaujima viac, mozem napisat nejaky blog k tomu, aj v suvislosti s dynamickym riadenim nabijania EV z FVE.

        PS: Tesla ma jednu zasadnu nevyhodu a to tu, ze bateria auta se neda vyuzit k zasobovaniu domu ak treba. Keby to slo, mozem sa odstrihnut od ZSE uplne. Stavaju sa k tomu (ze vraj, podla US Tesla fora) dost rezervovane, mozno kvoli tomu, ze by ludia mohli "tankovat" na SC a potom s tym doma krmit barak - co sa da ale lahko osetrit sledovanim nabijania, vybijania a pohybu auta. Skor si myslim, ze by potom predavali menej PowerWall takze Tesla auto a Tesla PowerWall by boli v tomto pripade v dost velkom konflikte zaujmov.
        Naposledy upravené Jiri GrandPa; 11-04-2017, 13:14.

      • dango
        dango komentoval
        Upraviť komentár
        Vdaka Jiri,

        ak budes mat cas, skus svoje uvahy a nasledne aj technicke detaily rozpisat viac (idealne verejne), nieco podobne ma caka o niekolko desiatok mesiacov, no na cerpanie info nikdy nie je neskoro

      • jux
        jux komentoval
        Upraviť komentár
        Baterie v Teslach maju inu chemiu clankov ako baterie na stacionarne pouzitie. Kazdodenne mozno aj viac ako dvojnasobne caste vybijanie a nabijanie baterii elektromobilu (ved auto aj jazdi) by znamenalo znizenie zivotnosti baterie elektromobilu - aspon JB Straubel v jednej prednaske hovoril, ze by nebolo ekomonicke pouzivat drahu bateriu tesly na ukladanie elektriny. Mozno je to len marketing a mozno je na tom nieco pravdy.

      • Pavel.Simon
        Pavel.Simon komentoval
        Upraviť komentár
        @Jiri GrandPa: Podľa mojich reálnych skúseností sa to pravidlo 1:1:1 na Slovensku v súčasnej dobe nedá použiť. Určite nie v regióne SSE-D.
        SSE-D (síce protiprávne, ale efektívne) odmieta akúkoľvek dodávku elektriny z malého zdroja (menej ako 10 kW) i keď je zrealizovaný bez štátnej podpory. Pri štátnej podpore, alebo zdroji výlučne na vlastnú spotrebu majú dokonca pravdu.
        To ale znamená, že akúkoľvek vyrobenú a nespotrebovanú elektrinu im nevieš (nemôžeš) odovzdať.

        No a teraz moja vlastná skúsenosť: dom spotreba cca. 6 MWh. Kúri sa najmä drevom. Inak máme aj elektrický kotol 12 kW, ale ten je iba na čase, keď sme mimo domu a riadi ho termostat. Inak máme bežne spotrebiče TV, chladnička, mraznička, notebooky aj ako server, wi-fi, umývačka, práčka, rýchlovarná kanvica, väčšina svetieľ úsrporné žiarivky/LED,... Stály príkon do baráku je okolo 200 až 500 W - WiFi, čerpadlo k podlahovke, mraznička, chladnička, server a nejaké stand-by. Iba ak je pustená kanvica (2 kW) - 2 min. ráno pred 6:00 a niekoľkorát cez deň, umývačka (1,5 kW), práčka (1 kW) sem tam mikrovlnka (2kW) máme väčší odber. Najsilnejší a najdlhší spotrebič je 150 l 2 kW bojler. Ten ale nie je externe riadený (zatiaľ) a tak sa zohrieva "kedy chce" - teda v nízkej tarife.

        Za barákom mám 1,8 kW FVZ - bez podpory. Využíva energetický zákon ako nepodnikanie v energetike (viac tu: http://www.energiaweb.sk/2016/05/22/...fv_podnikatel/). Podstatné pre ten pomer 1:1:1 je, že mám síce 1,8 kW FVZ, ale jeho produkcia sa málokedy kryje so spotrebou. Moja "vlastná spotreba" (VS) je tak 20 % a "sebestacnosť (SS) tiež okolo 20 %. Proste v peknej produkcii, ak nie je náhodou zapnutý bojler, tak z 1,8 kW by mi odchádzalo cez 1 kW do distribučky. A to mám pomer 3:1:0.

        Môj záver v našich podmienkách je, že by som pre čo najvyššiu VS potreboval 3:1:3 (možno aj 4) a pre čo najvyššiu SS (najmä v lete) 2:1:5. V tejto dobe sebestačnosť je ekonomicky nezmysel a to v lete. V zime by to bolo aj 1:4:6... Skôr sa treba orientovať na vysokú vlastnú spotrebu z vlastného zdroja.

        P.S.: príkon do baráku meriam cez 2,5 roka a od decembra 2016 aj po každej fázi zvlášť. A teda viem dosť presne o čom hovorím. A to som už nerozoberal problematiku 1 fázove FVE/Z (plus batéria) a 3 f spotreby. To je téma na dlhší text a obrázky. Aj k tomu sa časom dostanem.

      • Pavel.Simon
        Pavel.Simon komentoval
        Upraviť komentár
        Ja to mám presne v tom poradí: dom 6MWh spotreba : (takmer) 2 kW FVE: 0 bat = 3:1:0
        Odporúčané: na 6 MWh dom : 2 kW FVE : 6 kWh bat. = 3:1:3
        6 kWh bat sa v lete nabije z 2 kW FVE za 3 hodiny. Ak ešte rátam 0,5 kW priebežnú spotrebu, tak sa bat nabije za 4 h. A potom sa v noci môže 3 až 12 h vybíjať - od 0,5 kW až k 2 kW odberu z bat.

      • Pavel.Simon
        Pavel.Simon komentoval
        Upraviť komentár
        No bohužiaľ som to len nevysvetlil presne: 6 MWh dom : 24 kW FVE : 36 kWh bat = 1:4:6. V zime FVE robí tak 0 ať 3 hod (dakedy aj viac dní 0 h).
        Preto nastavenie na sebestačnosť v zime musí byť veľké a v lete je obrovské množstvo prebytkov. Alebo sa zamerať na leto a v zime zo systému bude minimum...

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Myslim, ze toto forum nie je priamo urcene pre fotovoltiku, takze nechcem ist velmi do detailov.
        Ale predsa len par poznamok - ten princip 1:1:1 je povazovany za "zlatu strednu cestu" pre maleho investora, ktory chce co najviac vyuzit vykon svojej instalacie pre seba a dosiahnut co najrychlejsej navratnosti investicie. Ano, vychadza z nemeckeho predpokladu, ze za elektrinu ktoru dodas do siete dostanes zhruba 50% toho, za co si ju kupis, ked je tma. Ale aj bez toho, pokial clovek vlastni elektro auto, ktore nie je stale cez den prec, je velmi dobre pouzitelny.
        V tvojom pripade je najvacsi problem to, ze nemas ziadnu bateriu. Uz len bateria o kapacite 2 kWh by ti zvysila VS aj SS na takmer dvojnasobok.
        Samozrejme suhlasim, ze uplna sebestacnost je v nasich klimatickych podmienkach pri dnesnych cenach elektriny a baterii utopia, ale po tom nikto nevola.
        Kedze toto je forum o elektromobilite este poznamka o vplyvu EV na vyuzitie FVE. Jednym slovom enormny.
        Moj priklad:
        Spotreba dom - 3 MWh rocne. Odhadovana energia pre auto ~ 7 MWh rocne. (cize prve cislo sa mi zvacsi 3x)
        Vykon FVE - 8.5 kWp (vela, ale mam v celom doma klimatizaciu, ktora bezi prave vtedy, ked prazi slnko, takze to vyznamne zvysi uroven VS).
        Bateria dom - 5.5 kWh (vyuzitelna). Odhadovana kapacita baterie EV k dispozicii pre nabijanie (v priemere) 30 kWh (6x!).

        Takze ten princip 1:1:1 je s tymto v troskach, ale treba niekde zacat. Problem je, ze fakt neviem kolko bude Tesla stat cez den doma a kolko do nej budem schopny ladovat (=ako prazdnu bateriu bude zrovna mat, ked bude prazit slnko). Budem robit inteligentne riadenie celej prevadzky FVE, vratane dynamickeho nabijania EV, takze po roku az troch (aby to malo nejaku statisticku vahu) budem schopny dat nejake relevantne cisla.
        Naposledy upravené Jiri GrandPa; 14-04-2017, 17:43.

      • Pavel.Simon
        Pavel.Simon komentoval
        Upraviť komentár
        Nechcem to tu prevracať na fotovoltické forum, len som upozornil, že v našich podmienkach (a najmä SSE-D regióne) nie je pomer 1:1:1 správny a povedie k rozčarovaniu.

        Sám píšeš, že bez TESLY máš pomer 3 : 8,5 : 5,5 s TESLOU 10 : 8,5 : 35,5 (vlastne 5,5 až 85,5 ak máš P80), tento pomer je ale čiastočne zavádzajúci, lebo baterka EV je len pre EV (zatiaľ).

        Aj jeden pomer aj druhý je mimo toho 1:1:1. Moje tvrdenie vychádza z reálnych údajov a predpokladu, že FVE bude nová, teda bez podpory výkupom elektriny za zvýhodnenú cenu. A prakticky bez možnosti za elektrinu čokoľvek dostať, a v SSE-D čokoľvek odovzdať. Prvotná snaha je teda si vyrobiť toľko aby sa VS blížila 100 %.

        A teraz aby som bol k téme elektromobility:
        1. ak je EV veľmi často "doma" pri tej FVE, tak je ho možno považovať za "spotrebič" a veľkú baterku (=spotrebič). Vtedy tá FVE môže byť aj k 1:1 (dom:FVE) lebo pomer bat je velký a reálne nad 1 k ostatným dvom jednotkám.
        2. ak je EV cez deň v "práci", tak je to len spotrebič v mimo produkčný čas FVE. A teraz je pomer 1:1 (FVE:baterka) malý, lebo 1:1 je iba 1 hodina uskladňovania práce FVE.
        Celkovo pomer 1:1:1 predpokladá, že FVE 1 hodinu robí pre bat. a 1 hodinu (menej, lebo spotreba v dome je rozložená) pre dom. Ale FVE v lete robí 6 hod. max. výkonu. V zime 0 až 3 hod. Preto v našich končinách a novú realizáciu je skôr pomer 1:0,33:1 (alebo ako som písal 3:1:3) a ešte zaviesť inteligentné riadenie spotreby viacerých spotrebičov. Vtedy sa dá uvažovať o vysokom pomere vlastnej spotreby (VS) vyrobenej elektriny z FVE.

        O sebestačnosti je zatiaľ zbytočné hovoriť. Lebo Slnko ju v zime nevie zabezpečiť. Cca. od októbra do marca je Slnko značne deficitný zdroj pre dom a už vôbec pre každodenné použivanie EV.

        P.S.: toto ani v pôvodnom článku nie je rozoberané, lebo už i tak bol dlhý.
        P.S.2: aký je príkon tej klimatizácie? Blíži sa aspoň k polovine výkonu FVE?
    • Jiri GrandPa
      Senior Member
      • Dec 2016
      • 707
      • viera8131
      •      

      #5
      Ja by som mal este jeden feedback k clanku - v tabulke "Ako sa nabijaju EV" mate udaj k beznej rychlonabijacke vykon 108 kWh. Take sa ale u nas ani na zapade moc nevyskytuju. Bezny vykon takej nabijacky (ci uz ChaDEmo and CCS) je 44 alebo 50 kW. To je podla mna relevantnejsi udaj. Na tie 100 kW si este pockame...

      Komentár


      • Pavel.Simon
        Pavel.Simon komentoval
        Upraviť komentár
        Asi máš pravdu (teda vlastne určite), ale povedzme, že to za pár rokov bude. Ale aj tak sa väčšina nabíjania bude odohrávať doma alebo na firme...
    • mozeg
      Member
      • Dec 2015
      • 439
      •   

      #6
      Myslím , že na robenie starostí s kapacitou sieti mame este cas. Inteligentne siete su buducnost. okrem toho vacsina bude nabijat v noci a urcite resp. nebude na vyber zavedie sa model ze kWh budemem moct vracat do siete spat. Proste pridem domov s elektromobilom na 80% viem ze zajtra tolko energie nebudem potrebovat tak si poviem ze mozem poslat napr. 50% do siete alebo napajat vlastny dom. Prechod na elektromobilutu bude bolestny, ropa je o pohode a lacnote.

      Musia sa zaviest zakazy, eko dane, zvyhodnenia, vyssie poistky a potom moze prerod zacat. Slovak nebude nic robit a narusat svoje pohodlie pokial sa to nedotkne jeho penazenky. Smutne ale je to tak. Sam sa snazim robit osvetu ci uz pri nakladani s odpadmi alebo pri prechode na elektromobilitu a vidim tak reakcie ludi. A to nie som ziadny eko-freak, len si myslim ze to proste prehaname ci uz so spalovakmi alebo plastmi.

      Komentár


      • ICE666SVK
        ICE666SVK komentoval
        Upraviť komentár
        Slovak nebude nic robit a narusat svoje pohodlie pokial sa to nedotkne jeho penazenky. Nie len Slovak to je tak skoro vsade. Aspon zatial.

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Momentalne je to bohuzial tak na Slovensku, ze ked mas prebytky energie z FVE, ktore by si mohol pustat do siete aby to spotrebovali tvoji susedia, tak:
        a. Nedostanes ani cent.
        b. SSE to uplne zakazuje robit.
        c. ZSE ta nuti mat ibe jeden jediny striedac(=elektronika ktora vyraba stridavy prud z jednosmerneho) - ten takmer najdrahsi na trhu, ktory zhodou okolnosti aj oni predavaju.

        Distribucky nemaju absolutne zaujem o to, aby sa rozbehla masivnejsie fotovoltika. Je to preto, ze su (ciastocne) privatizovane (teda majitelia chu brat zisky) a pridu o obrat.
        Nejaku trvalu udrzatelnost maju uplne v pazi, pre nich udrzatelnost znamena "udrzat si stolicku" na fleku kde sedim.
        A do toho premier trepe o hnedouhelnych elektrarnach, Bohuniciach III a podobnych megalomanskych projektoch. Keby 1/10 z tych penazi venovali na dotacie do baterii ludom s FVE a zmene infrastruktury distribucie elektriny tak je Slovensko za par rokov na spici vyroby elektriny z obnovitelnych zdrojov.
        Diktat (aj prachy) z Bruselu je v tom pripade velmi prinosny...
    • ICE666SVK
      Senior Member
      • Jul 2014
      • 1997

      #7
      Pises, ze k sucastnemu stavu niesu zavery optimisticke. Lenze zmeny prichadzaju postupne nie hned a naraz. Takze postupne sa pripravit aj na vysi odber da. Vlastne to pisies aj v clanku.

      Ku tomuto clanku by si mal este pre porovnanie dat clanok, co nam prinieslo nasivne vyuzivanie spalovaciych aut. Skratili sa defakto vzdialenosti, ale je tu aj znecistenie prostredia trebarz aj eko havariami tankerov a podobne.
      Naposledy upravené ICE666SVK; 10-04-2017, 09:15.

      Komentár


      • Pavel.Simon
        Pavel.Simon komentoval
        Upraviť komentár
        Preto je to vlastne taká "light" analýza čo všetko bude z hľadiska energetického zmeniť aby sa to dalo.

        K tej analýze vzniku a dôsledkom automobility: rád si ju prečítam keď ju niekto napíše.
    • mozeg
      Member
      • Dec 2015
      • 439
      •   

      #8
      Za mna to pozitivne je naraz moze bzt napojenych dost automobilov uz pri terajsom stave prenosovej sustavy.

      No prenosky musia napojit male zdroje do 10kWh vykonu ci sa imbto paci alebo nie. Ak chcemnpustat do sustavy mozem kupim panely, menic a poziadamno pripojenie. 80€za MWh je cenabstanovena uradom. s tym prenosky nic neurobia. vyplnis tlaciva a ide to. Ale v tomto pripade ide 100% vyrobenej energie do sustavy,nic nie je urcene na spotrebu domacnosti. Na strane druhej nepotrebujes baterky abdrahe 3 fazove menice. Toto riesenie chcem aj ja v dome,vsetko do distribucky a ja budem prisosavat s jormalnej siete. Pri mojomninstalovanom vykone 4kWhp to mame za rok 320€ co je 50% toho co spotrebujem pri dome zo siete.

      Komentár


      • Pavel.Simon
        Pavel.Simon komentoval
        Upraviť komentár
        Bohužiaľ nemáš úplnú pravdu. Distribučky ti síce podľa zákona musia pripojiť FVE do 30 kW, ale od januára 2014 majú vyhlásený "Stop stav". Zatiaľ sa s nimi nepodarilo pohnúť, lebo zodpovedný úrad - ÚRSO na to kšle. Na západe a strede ti pripoja len do 10 kW ako malý zdroj - bez podpory doplatkom ako nepodnikanie v energetike. Na východe čokoľvek do 10 kW - aj to s 88 €/MWh, aj to nepodnikanie bez doplatku. A ani povinného odoberenia prebytkov elektriny za cenu na krytie strát (cca. 27 /MWh) sa nedočkáš, lebo si vždy našli výhovorku.

        Celkovo mi pri elektromobilite uchádza pointa urobiť FVE s výkupom 88 €/MWh a potom večer kupovať za 110 €/MWh. Radšej to skutočne riešiť pre okamžité nabíjanie EV, alebo s baterkou a potom si to len "presunúť" do EV...

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Presne tak. Na zapade dostanes za energiu dodanu do siete, ktoru ZSE pouzivaju na vykrytie strat v prenosovej sustave FIGU BOROVU. Tym padom kaslem na nich a robim to ostrovnym zposobom, samozrejme sa bez dodavky zo siete sa nezaobidem. Na uplne odstrihnutie su baterie este prilis drahe. Ale ten cas pride...
        Inak s tym "presuvanim" do baterie EV je to trochu iluzorne, ked bateria k domu vychadza takmer az 1000 EUR/1kWh.
        A naviac su s tym spojene zhruba 10% straty. Ale, kazdy kilowatt sa rata ...
        Naposledy upravené Jiri GrandPa; 10-04-2017, 13:44.
    • mozeg
      Member
      • Dec 2015
      • 439
      •   

      #9
      pointa je jednoducha 4000eur v baterkach a dalsich 2-3tisic v 3f menici/och.

      Komentár

      • mozeg
        Member
        • Dec 2015
        • 439
        •   

        #10
        nehovoriac o letnych prebytkoch baterky plne pradlo 5ty krat oprate voda zohriata uz 4krat a clovek nevie kam s prebytkami. Potombzima zase nedostatok. Takto je prvotna investicia iba panely a menic a kabelaz. Viem ze realita moze byt ina ale zakon a vykonavacky hovoria jasne ak mam ako FO nepodnikatel maly zdroj do 10kWh tak ma musia pripojit a cvakat. Ak odmietnu a nejde to po dobrotky tak je tu URSO a sud. Je to ich vec ak chcu cvakat sudne trovy a nahradu skody.

        Komentár


        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          A naco s tym stracat cas? Pri 10 kWp vyrobis rocne zhruba 10 MWh. Prebytky mas iba max 6 mesiacov v roku, povedzme, ze tretinu vyrobenej energie teda spotrebujes sam. Tak bez vlastnej baterie posles do site nech 6 MWh. To je zhruba 500 EUR. A to som velmi optimisticky.
          Kvoli tomu sa sudit sa mi nezda. Faktom je ale ze oni s tym rataju a zneuzivaju to. Treba zmenu zakona proste.
          V Madarsku sa nepocita cez forinty ale cez kWh. Dodas 100 kWh, mas 75 kWh zadarmo. V Kanade je to dokonca 1:1.
      • Miroslav Rojko
        Senior Member
        • Nov 2016
        • 1314
        •   

        #11
        Pridám svoju skúsenosť. V decembri 2015 sa rozbehli dotácie na FVE. Na domy som si dal 3,1kW, kde vychádzala najlepšie cena na jednotku nainštalovaného výkonu - vzhľadom na výšku dotácie. Bolo to bez batérii. Hneď po inštalácii namontovali elektrárne inteligentné merače, takže si môžem v 15 min. intervaloch sledovať denný priebeh spotreby.

        Nemám žiadne inteligentné zariadenia, ktoré by sledovali aktuálnu výrobu elektriny (stálo to stovky € - návratnosť v nedohladne) a spúšťali ohrev vody alebo iné spotrebiče, proste som len dal časovacie hodiny do zásuvky (cena 5€), aby sa ohrev vody mohol spustiť len medzi 9:00 až 18:00. Bojler som nastavil prepínačom z 2kW na 1KW. Manželka namiesto prania večer naplní pračku ráno keď odchádzame do práce, nie večer keď prichádzame.

        Výsledok je 66% pokrytie spotreby celého domu bez hocijakých smart prvkov, proste sú len panely a menič, kde prebytky idú do siete. Teraz v marci sa k tomu pridal elektromobil, ktorý nabíjam na druhom dome "v práci", kde bolo využitie FVE okolo 50% (len počítače a zariadenie kancelárie), po kúpe e-auta tam bude využitie pomaly100%.

        Malá poznámka k dotáciám - sú len pre domácnosti a aj na svojom príklade vidím, že najviac by životnému prostrediu pomohli dotácie na FVE pre firmy. Predsalen väčšina z nás odchádza z domu do práce a v čase slnka v pracovných dňoch nevyužije FVE naplno, kdežto bežná firma práve vtedy má spotrebu.

        ZSE samozrejme za vyrobenú elektrinu nedá ani halier, ale na druhú stranu pri troche snahy sa dá FVE využiť na 100%, čo aj pár mesiacov už robím na jednej FVE a to tak, že ťažím kryptomenu, ale to samozrejme vyžaduje určité IT a obchodné zdatnosti a tým to nie je pre každého dostupné, ale tiež je to cesta na 100% využitia výkonu FVE a tým pádom aj "výhodného predaja výroby elektriny", keďže elektrina tvorí okolo štvrtiny nákladov na ťažbu.
        [priezvisko]@me.com

        Komentár


        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Výborný postreh s tou FVE a nabíjanim v robote. Čítal som jeden americký článok a skúsenostiach s elektromobilitou v Kalifornii a tam presne potvrdil, že ozajstný boom EV v Kalifornii spustili firmy keď začali ponúkať nabíjanie zamestnancom zadarmo pri príchode do roboty.

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          K tej návratnosti - ta je u nás pri súčasných cenách elektriny iluzorna.
          Dobrá správa je, že dnešné ceny panelov sú už veľmi dobre (okolo 0.66€h na Wp) takze nie je až taký problém mat trochu väčší výkon k dispozícii. Človek má síce prebytky v lete ale zase viac energie k dispozícii v zime.
          Ja to nerobím aby som zarobil alebo ušetril . Robím to z toho istého dôvodu prečo som prestúpil na EV. Čím viac energie vyrobia FVE, tým menej CO2 vypustia Vojany a iné smradičky.

        • Pavel.Simon
          Pavel.Simon komentoval
          Upraviť komentár
          Ďakujem za postreh. V podstate mi potvrdzuješ to čo som písal vyššie (vlákno #4) a v článku. 66 % VS je super. Ale znamená to, že 1/3 vyrobenej elektriny ide zadarmo preč. A to teda zvyšuje "cenu elektriny z FVE" o 34 %. Ale ak s tým od začiatku rátaš je to v poriadku. Ak rátaš aj menšiu VS, je to dokonca príjemný pocit mať viac.

          Ale v tej diskusii #4 som len chcel upozorniť aby sa nepodliehalo ilúzii, že FV, bat. a EV je liek na vysokú samospotrebu alebo dokonca na sebestačnosť.

          @Jiri GrandPa: preto mám za barákom 1,8 kW, lebo aj ja som toho názoru, že keď si ju viem vyrobiť "čisto" nemusí ju robiť uholná elektráreň. Ale zasa poznám aj iné okoľnosti, zákony a prístup dodávateľov. a to je bohužiaľ veľká brzda EV, FV aj decentralizovanej výroby.

          Tu sme nadšenci, ktorí majú jasnejšie motivácie vôči energii a elektrmobilite, ale keď to bude masovka, tak sa priority zmenia...

        • voloda69
          voloda69 komentoval
          Upraviť komentár
          Caute, Jiri, rad by som sa pozrel ako to mas / budes mat vyriesene. Myslim si spominal, ze si z Ivanky, ja som z Chorvatskeho Grobu - Cierna voda. Ak chces, mozeme prediskutovat moznosti, ja mam doma 7ks kolektorov na teplu vodu + ohrev bazenu, 14 ks FVE panelov (vykon 4,32 kWp) - tie uz mam viac ako 3 roky, takze mam data ako to funguje (spotreba / dodavka do siete) + dom v pasivnom standarde. Do buducna by som rad riesil bateriu a nejaku aplikaciu/zariadenie na zaldenie vstkych veci dokopy za rozumnu cenu co zatial vidim ako problem na slovenskom trhu. Na elektromobil zatial cakam :-) ......
      • Peterka
        Member
        • May 2017
        • 196
        •      

        #12
        Nahodou som nasiel toto:

        https://www.fuergy.com/sk/home-version#7

        Tvaria sa, akoby mali technologiu V2G uz zvladnutu... napisal som im dotaz. Inak to riesenie vyzera velmi zaujimavo...

        Komentár


        • romiix
          romiix komentoval
          Upraviť komentár
          Ozvali sa?

        • Peterka
          Peterka komentoval
          Upraviť komentár
          Ozvali sa po dost dlhom case, ale na moje konkretne otazky neodpovedali, iba tak vseobecne, s podpisom "Fuergy team". Na moj dalsi email uz odpoved neprisla... Toto je ta prva:

          Ďakujeme veľmi pekne za Váš záujem o riešenie, ktoré poskytuje spoločnosť FUERGY. Naše riešenie vie pri novostavbách plne nahradiť rozvádzač, avšak v prípade už existujúcich stavieb ho vieme zapojiť kdekoľvek v rámci odberného miesta bez potreby stavebných zásahov do elektroinštalácie. Pri inštalácii produktovej verzie Home spolupracujeme výhradne s dodávateľmi elektrickej energie, a preto by sme sa Vás radi opýtali, aký je Váš súčasný dodávateľ elektrickej energie?
          Čo sa týka FUERGY Home riešenia, nabíjačka Charger je jeho súčasťou, ale ako samostatný prvok.

          Edit: pisal som im aj kvoli tomto clanku, ostalo bez odozvy:
          https://www.energie-portal.sk/Dokume...pp-105513.aspx
          Naposledy upravené Peterka; 31-12-2019, 09:48.

        • romiix
          romiix komentoval
          Upraviť komentár
          Peterka Skúsil som im včera napísať, tak uvidím. Malý zákazník s rodinným domom asi nie je pre nich úplne vysnívaný.
          Osobne by mi namiesto toho všetkého čo poskytujú stačil wallbox s realtime reguláciou dostupného výkonu, kvôli lepšiemu využitiu fotovoltaiky a nízkej tarify. Taký, ktorý by mal pre tento účel API (REST, SOAP, XML, bluetooth, 0-5V, ... ) som žiaľ nenašiel.

        • Peterka
          Peterka komentoval
          Upraviť komentár
          Myslim, ze riesenie "Fuergy Home" je prave pre malych zakaznikov, ale este to nemaju hotove, kedze mi ziadne technicke ani cenove info nevedeli (nechceli) dat :-)
          Ja som to ich riesenie pochoplil tak, ze maju zmluvy s dodavatelmi el. energie s variabilnou cenou podla aktualnej situacie a podla toho riadia odber domu, takze teoreticky by som mal vediet nieco usetrit aj bez fotovoltaiky
      • curgali
        Member
        • Jul 2014
        • 310
        •   

        #13
        P. Križanský a SEVA nahral nový podcast s názvom: Koľko elektriny ročne budeme potrebovať na nabíjanie elektromobilu?

        Nájdete ho na portáli Tomáša Gurského / Nebudem menovať názov portálu, keďže to Juro nemá rád, ale každý ho pozná/. Je veľmi chválihodné, že sa tam vyvrátila fáma o nedostatku energie pri prechode na elektromobilitu, ale ako sme si zvykli u p. Križanského, tak opäť nespomenul dôležitý fakt. Môj koment prikladám sem:

        Pán Križanský opäť ,,nesklamal“.
        Neviem či z nevedomosti alebo úmyselne nespomenul fakt, že prechodom na elektromobilitu sa ušetrí energia na výrobu fosílneho paliva. Na výrobu 1 litru benzínu je potreba 1,2 kWh. Tak si to hodime to výpočtu.
        Auto veľkosti Nissan Leaf so potrebou 15 kWh / moja osobná celoročná spotreba je 13,8 kWh/ a podobného auta Kia Venga 1,6 so spotrebou 6,7 l/100km BA.
        15 kWh - / 6,4 x 1,2/ 7,68 kWh = 7,21 kWh čo je cca 50 % spotreby Nisanu Leaf !!
        Auto SUV MB EQC so spotrebou 24 kWh a MB GLC so spotrebou 10 l benzínu na 100 km
        24 kWh - / 10 x 1,2/ 12 kWh = 12 kWh čo je presne 50 % spotreby MB EQC !!
        A takto by sme mohli porovnať všetky auta a prišli by sme na to, že potreba výroby elektrickej energie by bola polovičná oproti súčasnému stavu. Je mi opäť ľúto, že tento fakt p. Križanský nespomenul, čo nesvedčí o jeho profesionalite ako vrcholného predstaviteľa SEVA.



        Naposledy upravené curgali; 25-03-2020, 07:47.

        Komentár


        • Taur
          Taur komentoval
          Upraviť komentár
          curgali V tych 1,2kwh/l asi je len vyroba, este treba zaratat distribuciu kym sa palivo dostane do nadrze auta (rozne precerpavanie z/do zasobnikov, cisterien, vydajne stojany idu na el., celkova prevadzka milionov pump, svietenie, kurenie ...), ci?

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Nie, tych 1-1.2 kWh/l zahrnuje vsetko, aj distribuciu a predaj. Ale na druhej strane to nemozes aplikovat takto rigorozne, lebo benzin aj benzinky este budu pelnych par desiatok rokov existovat, takze ta uspora sa bude len velmi pomaly prejavovat. Podla mna my sa nedozijeme toho, ze nebudu existovat benzinky.

        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          Tiez v rafinerii nemozes ratat vsetko, lebo rafineria vyraba aj ine produkty.
          V zaciatkoch petrochemickeho priemyslu bol benzin dokonca povazovany za odpad pri vyrobe plastov a inych materialov z ropy.

        • jux
          jux komentoval
          Upraviť komentár
          este pridam moj vypocet inym sposobom:
          - Spotreba elektriny na Slovensku rocne je cca 30 000 GWh
          t.j. 30 000 000 000 kWh
          - Spotreba nafty a benzinu spolu je na Slovensku rocne cca 2 miliony ton
          t.j. 2 000 000 000 kg
          - Pre vozidla je 30kWh elektrickej energie cca ekvivalentom 10kg benzinu alebo nafty. t.j. 3kwh su cca ekvivalentom 1kg benzinu alebo nafty.
          cize 2 000 000 000 kg predstavuje 6 000 000 000 kWh elektrickej energie, co je 20% rocnej spotreby elektrickej energie.
          Velku cast spotreby nafty a benzinu nemozno v dohladnej dobe nahradit elektrinou - lietadla, lode, neelektrifikovane vlaky, nakladne vozidla a autobusy na dlhe vzdialenosti, polnohospodarske stroje, elektricke zdrojove agregaty (generatory)
          Predpokladm, ze stvrtina spotreby dopravnych prostriedkov a inych strojov, ktore funguju na naftu/benzin by sa dala v horizonte cca 20 rokov nahradit elektrickou energiou, co by sposobilo narast spotreby elektriny cca o 5% co je pre vyrobu a distribuciu elektriny nezaujimave cislo.

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Ked sme u tej fyziky dovolim si pripomenut, ze benzin je lahsi ako voda, teda 1 liter - ~0.7 kg.
          Toto si myslel ako "Pre vozidla je 30kWh elektrickej energie cca ekvivalentom 10kg benzinu alebo nafty. t.j. 3kwh su cca ekvivalentom 1kg benzinu alebo nafty."?
          To mi nejako nesedi pri zohladneni priemernych spotrieb.

        • Taur
          Taur komentoval
          Upraviť komentár
          jux Polnohospodarske a stavebne stroja pojdu na el. Uz som cital o bagri na el., ten tzv bielorus (v podstate traktor co ma vpredu radlicu a vzadu lyzicu bagrovaciu). Na jedno nabitie vydrzi makat 8h smenu. Ak nebudu zasuvky na poli, tak pride k nim mobilna nabijacka, tak ako im naftu vozi teraz cisterna. Pres stroje ktore nemozu zastavit asi vymyslia nabijanie za jazdy, podobne ako stihacky tankuju za letu.

        • curgali
          curgali komentoval
          Upraviť komentár
          Niektorí uvádzajú až 1,4 kWh / 1 l benzínu. Ja som použil tú najmenšiu hodnotu čo som nasiel a nikde som sa nedočítal, žeby tam bola zahrnutá aj distribúcia.
          Ja som vychádzal z tohto: https://www.youtube.com/watch?v=6IXoTVXzQxI
      • jux
        jux
        Senior Member
        • Apr 2015
        • 1378
        •      

        #14
        Pôvodne zverejnené od Jiri GrandPa Pozrieť príspevky
        Ked sme u tej fyziky dovolim si pripomenut, ze benzin je lahsi ako voda, teda 1 liter - ~0.7 kg.
        Toto si myslel ako "Pre vozidla je 30kWh elektrickej energie cca ekvivalentom 10kg benzinu alebo nafty. t.j. 3kwh su cca ekvivalentom 1kg benzinu alebo nafty."?
        Ten vypocet je naschval zjednoduseny a cisla su dost zaokruhlene, aby sa to dalo pocitat bez kalkulacky. Pripadna nepresnost +-20% pri takomto vypocte nie je zaujimava.
        Aku priemernu spotrebu kWh voci kilu benzinu/nafty by si odhadol ty?

        Komentár

        • EVan
          Member
          • Dec 2017
          • 80
          • ivan455831
          •   

          #15
          Vidím, že už aj tu sa rieši spotreba el.energie na rafináciu ropy. Údaj okolo 1,5kWh na 1liter benzínu, je viac-menej akceptovaný medzi všetkými fanúšikmi elektromobility (medzi ktroých sa rátam aj ja). Chcel som tento údaj aj ja používať v diskusiách na obhajobu elektromobility (lebo ak by bol pravdivý a doložený, tak máme v rukách diskusného zabijáka). Musím ale povedať, že už dávnejšie som sa snažil dohľadať nejaké relevantné informácie, resp. podklady odkiaľ a ako tento sme tento údaj získali. A teda hľadal som veľa a dlho a nenašiel som nič. Iba tvrdenia typu "údajne", "odhadom" a pod.
          Ak viete niekto zazdrojovať, resp. nejako doložiť reálnosť tohto údaju, sem s tým, budem veľmi vďačný.
          (Pozn.: to videjko od Olivera patrí medzi ten typ obsahovo slabých a pochybných zdrojov, ktoré sú druhej strane na smiech.)

          Komentár


          • Taur
            Taur komentoval
            Upraviť komentár
            Ked sa opytame v Slovnafte nepovedia? Alebo neslo by zistit kolko kwh rocne Slovnaft spotrebuje a kolko litrov paliv vyroby a kolko kg plastov a inych vyrobkov a potom to vydelit? I ked by to chcelo zaratat aj el. co spotrebuje tazobna veza ci ropna plosina, a spotrebu el. pri preprave ropy potrubim do rafinerky ak tam je nejaka ... + ta distribucia ...
            Ked tak na to pozeram tusim by z vypoctu kolko kwh zodpovedna jednemu litru paliva mohol mat niekto aj slusnu diplomovku.

          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Aby sme sa neplietli. Ja som v mojom vypocte nezaratal elektrinu potrebnu na vyrobu paliva.
            Ako vstpny udaj som odhadol 30 kWh elektriny ako ekvivalent 10kg paliva pri jazde elektromobilom versus spalovakom. T. j. predpokladam, ze elektromobil co minie 30kWh el. energie na 100km je funkcne priblizne rovnakym vozidlom, ako spalovak co minie 10kg benzinu alebo nafty
        Pracuje...
        X