Chcel by som Vám predstaviť, nadšencom elektromobilty, jeden nie príliš známy elektrický kamion http://eforce.ch/
Dostal som sa k tomu náhodou, ked mi bolo ponúknuté s ním jazdiť. Nebol to môj prvý kontakt s elektroautom, už predtým som mal možnosť povoziť sa na peugeote 106 electric ale bol to prvý kontakt s elektro nákladným autom a využitím v praxi.
Najvačšie emisie produkujú práve nákladné vozidlá, ktoré pri bežnej prevádzke spália 25-35L nafty / 100km. A denný priemer v mojej firme je cca 300- 700km na auto. Tento eforce zvládne zhruba 200km na jedno nabitie a odvezie zhruba 10t nákladu čo je cca 10-13 paliet jedla a vody. Aj napriek tomu že má kapacitu 18 paliet, nieje možné to vždy naložiť doplna, lebo by sa prekročila celková hmotnosť 18t. Maximálna rýchlosť je 85km/h ale v reále sa jazdí radšej 80, kvôli o pár percent nižšej spotrebe.
Nabíjanie je viacmenej konštatné, 10% trvá približne hodinu, až 1:20. Nabíja sa cez noc, a štartuje nad ránom zásobovať vačšinou filiálky v zurichu a okolí čo je 50-70 km od základne.
Základom jazdenia je nabíjať Nabíjam stále, ked nakladám, ked vykladám..každé percento k dobru. Nabíjanie je ponechané na šoférovi a jeho uvážení. Logistici nevedia ešte presne ako čo najlepšie využiť toto auto. Preto sa môže ľahko stať že dostane trasu ktorú nezvládne s dojazdom, a šofér zostane visieť niekde na nabíjačke minimálne 2 hodiny.
Auto je postavené na nie príliš dobrom základe Iveco hi-street. Prakticky len vyhodili motor, nádrže a nahodili elektro motor s dvoma velkými batériami LiFePo4, čo je najpoužívanejšia batéria pre prestavby. Auto má nabehané zatial 95 000km približne a teda jeho stav je citelne rozdielny od toho ako ked som ho jazdil prvý krát s 1000km. Motor je hlučnejší a menej sa mu páčia maximálne rýchlosti. Zato naprázdno auto stále krásne lieta ,a v meste to neraz dokáže na križovatke natrieť osobným autám
Malo to nespočetne problémov, vývoj stále prebieha. Boli tam velké problémy s prehrievaním..predpokladám invertora, ktorý ked sa upiekol, stratil výkon, alebo vozidlo prišlo o motor celkovo. Vždy bolo nutné počkať kým to vychladne a až potom sa dalo dôjsť núdzovo do ciela. A ešte bol problém s jednou batériou pravdepodobne s jej riadiacou jednotkou. Na batérií sa dalo dôjsť aj na 0% , momentálne je nutné mať v batérií aspoň 4-5% na dôjdenie, lebo proste auto príde o výkon, a dotiahne sa ledva 50tkou po ceste.
Čo mna osobne mrzí..že je to postavené na ivecu..mohli ísť do kvalitnejšieho volva,dafa,mercedesa,renaulta..ale nie vybrali to najhoršie a najlacnejšie A mohli sa venovať viac spracovaniu tejto koncepcie, lebo napríklad na displeji sú neustále hlášky o nefunkčnom imobilizéri a chybách v can sieti. Tak isto chýba tam neaký spotrebomer- ekonomer, podla ktorého by sa vodič orientoval, prípadne kalkulovaný dojazd.
Môj názor je že určite budúcnosť patrí elektromobilom. A je nutné začať u najvačších žrútov nafty ktoré každý den zabežpečujú aby ludia mali čo jesť, nakupovať a transportovať..lodiach, kamionoch a ostatných. Ešte by som spomenul, že to nieje prvé nákladné auto, v minulosti bolo bežné elektrické mliekarenské auto, alebo napríklad po druhej svetovej vojne, ked bol nedostatok zdrojov. Zásobovalo francuzske mestá niekolko citroenov TUB electric na plne elektrický pohon. Bola to navyše prvá koncepcia dodávky ako ju poznáme dnes.
Dostal som sa k tomu náhodou, ked mi bolo ponúknuté s ním jazdiť. Nebol to môj prvý kontakt s elektroautom, už predtým som mal možnosť povoziť sa na peugeote 106 electric ale bol to prvý kontakt s elektro nákladným autom a využitím v praxi.
Najvačšie emisie produkujú práve nákladné vozidlá, ktoré pri bežnej prevádzke spália 25-35L nafty / 100km. A denný priemer v mojej firme je cca 300- 700km na auto. Tento eforce zvládne zhruba 200km na jedno nabitie a odvezie zhruba 10t nákladu čo je cca 10-13 paliet jedla a vody. Aj napriek tomu že má kapacitu 18 paliet, nieje možné to vždy naložiť doplna, lebo by sa prekročila celková hmotnosť 18t. Maximálna rýchlosť je 85km/h ale v reále sa jazdí radšej 80, kvôli o pár percent nižšej spotrebe.
Nabíjanie je viacmenej konštatné, 10% trvá približne hodinu, až 1:20. Nabíja sa cez noc, a štartuje nad ránom zásobovať vačšinou filiálky v zurichu a okolí čo je 50-70 km od základne.
Základom jazdenia je nabíjať Nabíjam stále, ked nakladám, ked vykladám..každé percento k dobru. Nabíjanie je ponechané na šoférovi a jeho uvážení. Logistici nevedia ešte presne ako čo najlepšie využiť toto auto. Preto sa môže ľahko stať že dostane trasu ktorú nezvládne s dojazdom, a šofér zostane visieť niekde na nabíjačke minimálne 2 hodiny.
Auto je postavené na nie príliš dobrom základe Iveco hi-street. Prakticky len vyhodili motor, nádrže a nahodili elektro motor s dvoma velkými batériami LiFePo4, čo je najpoužívanejšia batéria pre prestavby. Auto má nabehané zatial 95 000km približne a teda jeho stav je citelne rozdielny od toho ako ked som ho jazdil prvý krát s 1000km. Motor je hlučnejší a menej sa mu páčia maximálne rýchlosti. Zato naprázdno auto stále krásne lieta ,a v meste to neraz dokáže na križovatke natrieť osobným autám
Malo to nespočetne problémov, vývoj stále prebieha. Boli tam velké problémy s prehrievaním..predpokladám invertora, ktorý ked sa upiekol, stratil výkon, alebo vozidlo prišlo o motor celkovo. Vždy bolo nutné počkať kým to vychladne a až potom sa dalo dôjsť núdzovo do ciela. A ešte bol problém s jednou batériou pravdepodobne s jej riadiacou jednotkou. Na batérií sa dalo dôjsť aj na 0% , momentálne je nutné mať v batérií aspoň 4-5% na dôjdenie, lebo proste auto príde o výkon, a dotiahne sa ledva 50tkou po ceste.
Čo mna osobne mrzí..že je to postavené na ivecu..mohli ísť do kvalitnejšieho volva,dafa,mercedesa,renaulta..ale nie vybrali to najhoršie a najlacnejšie A mohli sa venovať viac spracovaniu tejto koncepcie, lebo napríklad na displeji sú neustále hlášky o nefunkčnom imobilizéri a chybách v can sieti. Tak isto chýba tam neaký spotrebomer- ekonomer, podla ktorého by sa vodič orientoval, prípadne kalkulovaný dojazd.
Môj názor je že určite budúcnosť patrí elektromobilom. A je nutné začať u najvačších žrútov nafty ktoré každý den zabežpečujú aby ludia mali čo jesť, nakupovať a transportovať..lodiach, kamionoch a ostatných. Ešte by som spomenul, že to nieje prvé nákladné auto, v minulosti bolo bežné elektrické mliekarenské auto, alebo napríklad po druhej svetovej vojne, ked bol nedostatok zdrojov. Zásobovalo francuzske mestá niekolko citroenov TUB electric na plne elektrický pohon. Bola to navyše prvá koncepcia dodávky ako ju poznáme dnes.
Komentár