(tento článok mám ešte len rozpracovaný, takže ho sem nahrám, keď ho tento týždeň dopíšem, no pôvodný už nebudem môcť editovať a nevedel by som neskôr pridať odkaz sem)
...tu budú moje prvé dojmy a skúsensti z prvých 5000km najazdených na TM3... (postupne dopĺňané)
... odseky, na ktorých ešte pracujem:
Jazdné vlastnosti
Autopilot
Čo mi na TM3 vadí
.............
Výber elektromobilu
Pre Teslu som sa nadchol po prečítaní si série blogov o Elonovi Muskovi a o jeho geniálnom pláne na https://waitbutwhy.com/2015/05/elon-...ddest-man.html. V tej dobe vyrábala Tesla ešte len Model S, veľké a dosť drahé auto, no Model 3 bol v pláne za dostupnejšiu cenu, tak som začal snívať. Keď začali vyrábať Model 3 a vyšli prvé recenzie, rozhodol som sa, že moje ďalšie auto bude Tesla Model 3 a auto som si predobjednal a zaplatil zálohu 1000€ v domnení, že o rok, maximálne dva bude dostupný aj na Slovensku. Prešli 3 roky a TM3 v nedohľadne. Začal som pokukávať po iných elektromobiloch, vyskúšal som Hyundai Kona electric, Kia eNiro aj Renault ZOE. Všetko natoľko dobré elektromobily, že som si vedel predstaviť ako sa na nich vozím kým nepríde Tesla Model Y (vylepšený Model 3). V momente, keď som sa finálne rozhodoval, ktorý z nich objednám prišla správa, že TM3 môžem mať do 2 tyždňov...
Prvé dojmy
Prichádzam k dohodnutému miestu dodania a z diaľky vidím jeho (pre mňa ešte neokukané) obrysy. Teším sa ako malé dieťa keď dostane tortu so sviečkami...
Preberiem auto, sadnem doň. Cítim sa ako vo vesmírnej lodi, ktorú neviem ani naštartovať. Po pár minútach googlenia prichádzam na to, že Tesla sa neštartuje a po zaradení D (drive) a stlačení akceleračného pedálu sa TM3 pohýňa dopredu. Veľú neistotu z toho, ako to auto ovládať nahrádza skvelý pocit z prvej jazdy. Ešteže som miesto dodania dohodol tak, aby som si mohol skúsiť tú akceleráciu.
....
Nabíjanie
Keďže nemám možnosť nabíjať doma, nabíjam hlavne na verejných nabíjacích staniciach. Aj keď som mal pôvodne trochu obavy, aké komplikované to bude, tak je to úplne v pohode a v podstate skoro nikdy nepotrebujem "ísť nabíjať" len pre samotné nabíjanie. Skoro všade, kam prídem, už je nejaká nabíjacia stanica, takže naplno využívam metódu ABC (Always Be Charging) a nabíjam vždy, keď sa dá a mám menej ako 80-85%.
Poskytovatelia nabíjacích staníc
Na Slovensku majú najviac staníc ZSE, GreenWay a ejoin. U všetkých som sa zaregistroval a využívam tie programy, kde netreba platiť žiaden paušál. Aktuálne najvýhodnejšie nabíjanie je u ejoin, keďže je počas testovacej prevádzky zdarma, no aj pri spoplatnení by mali byť najlacnejší. Zadarmo nabíjačky na slovensku nájdete na https://teslaclub.sk/node/59142
V Česku sú zas najväčší ČEZ, EON a PRE. Oplatí sa mať čip od každého. V CZ nájdete aj veľa staníc, ktoré nie sú spoplatnené, najmä pri supermarketoch ako Kaufland, Lidl a na mnohých čerpacích staniciach MOL.
Pri dlhších trasách využívam najmä stanice Tesla Supercharger alebo iné rýchlonabíjacie stanice, ktorých zoznam nájdete na https://teslaclub.sk/node/58637.
Aplikácie
Výborná aplikácia pre hľadanie najvýhodnejších cien pre nabíjanie je chargeprice.app
Na plánovanie trás a nabíjaní používam aplikáciu A better route planner (ABRP), keďže spotreba aj čas nabíjania v tejto aplikácia sedí skoro na 100% so skutočnosťou.
Na vyhľadávanie nabíjacích staníc používam na SK nabky.com, v CZ používam Mapu fDrive a evmapa.cz.
Diaľnice sú pre elektromobily v CZ zadarmo. Pred cestou do Prahy odporúčam vybaviť si parkovacie oprávnenie pre elektromobil, kde po zaplatení 100czk budete môcť rok parkovať v Prahe v modrých a fialových zónach. Zóny parkovanie v Prahe nájdete napr. na mapy.cz
Kempovanie v TM3 (camping mode)
TM3 je vlastne pojazdný klimatizovaný stan pre 2 osoby. Keď sklopíte zadné sedadlá, vznikne takmer dokonalá rovina o rozmeroch 190 x 110 cm, čo je dostatočný priestor pre jedného, resp pre dvoch s útlejšími postavami, resp. pre dve deti. Stačí vám karimatka (a prípadne deka/spacák) a môžete v aute prespať. Pre o niečo pohodlnejší spánok odporúčam mäkší matrac. Existujú špeciálne matrace určené pre TM3, no podľa môjho vkusu zaberajú dosť miesta a aj ich cena je vyššia. Osobne používam samonafukovaciu karimatku Brother mat double 2,5 - L35, keďže je takmer presne na rozmery TM3, dá sa zbaliť do veľkosti štandardnej karimatky (takže sa zmestí do spodného kufra aj dekami), no je oveľa pohodlnejšia a dá sa zohnať za výbornú cenu. Skúšal som aj dve samostané karimatky ale tie sa krížili a vznikala v strede medzi nimi nerovnosť.
Výborná vlastnosť elektromobilov je to, že dokážu vetrať a prípadne kúriť/chladiť interiér z batérie, vďaka čomu nemusíte mať otvorené okná počas spania v aute, a tým pádom vás neotravujú komáre (ak ste si nejaké nevpustili dverami). Počas bežnej letnej noci sa na kúrenie minie cca 10% batérie (cca 5kWh), no počas chladnejšej noci a nastavení na 24stupňov som sa ráno zobudil s o 30% nižším stavom batérie, takže odporúčam kempovať v dopred nabitom aute. V zime to bude predpokladám koštovať ešte o niečo viac, takže je dobré s tým rátať a nabiť dostatočne dopredu alebo mať niekde nablízku nabíjaciu stanicu.
Tesla má pre kempovanie v aute špeciálny mód klimatizácie s názvom Camping mode. V tomto móde je vypnutý sentry mód a alarm a klimatizácia zostáva zapnutá. Teplotu si môžete upravovať aj zozadu pomocou mobilnej aplikácie ak ste v dosahu signálu. Zároveň môžete počas zaspávania počúvať váš obľúbený playlist zo Spotify (audio sa tiež dá ovládať aplikáciou).
Pre väčšie súkromie v aute odporúčam nosiť so sebou zakrývaciu fóliu na predné sklo (pomáha aj proti slnku) a optimálne si dať fólie (alebo nosiť so sebou tienidlá) na zadné dvere. Na zimu asi ešte vymyslím nejakú lepšiu izoláciu okien, nech zbytočne neuniká teplo.
(Tento článok je súčasť série článkov o Objednaní, dodaní a zapísaní TM3. Odkazy na ostatné články nádejte na https://teslaclub.sk/forum/tesla-mot...-konfigurátor )
...tu budú moje prvé dojmy a skúsensti z prvých 5000km najazdených na TM3... (postupne dopĺňané)
... odseky, na ktorých ešte pracujem:
Jazdné vlastnosti
Autopilot
Čo mi na TM3 vadí
.............
Výber elektromobilu
Pre Teslu som sa nadchol po prečítaní si série blogov o Elonovi Muskovi a o jeho geniálnom pláne na https://waitbutwhy.com/2015/05/elon-...ddest-man.html. V tej dobe vyrábala Tesla ešte len Model S, veľké a dosť drahé auto, no Model 3 bol v pláne za dostupnejšiu cenu, tak som začal snívať. Keď začali vyrábať Model 3 a vyšli prvé recenzie, rozhodol som sa, že moje ďalšie auto bude Tesla Model 3 a auto som si predobjednal a zaplatil zálohu 1000€ v domnení, že o rok, maximálne dva bude dostupný aj na Slovensku. Prešli 3 roky a TM3 v nedohľadne. Začal som pokukávať po iných elektromobiloch, vyskúšal som Hyundai Kona electric, Kia eNiro aj Renault ZOE. Všetko natoľko dobré elektromobily, že som si vedel predstaviť ako sa na nich vozím kým nepríde Tesla Model Y (vylepšený Model 3). V momente, keď som sa finálne rozhodoval, ktorý z nich objednám prišla správa, že TM3 môžem mať do 2 tyždňov...
Prvé dojmy
Prichádzam k dohodnutému miestu dodania a z diaľky vidím jeho (pre mňa ešte neokukané) obrysy. Teším sa ako malé dieťa keď dostane tortu so sviečkami...
Preberiem auto, sadnem doň. Cítim sa ako vo vesmírnej lodi, ktorú neviem ani naštartovať. Po pár minútach googlenia prichádzam na to, že Tesla sa neštartuje a po zaradení D (drive) a stlačení akceleračného pedálu sa TM3 pohýňa dopredu. Veľú neistotu z toho, ako to auto ovládať nahrádza skvelý pocit z prvej jazdy. Ešteže som miesto dodania dohodol tak, aby som si mohol skúsiť tú akceleráciu.
....
Nabíjanie
Keďže nemám možnosť nabíjať doma, nabíjam hlavne na verejných nabíjacích staniciach. Aj keď som mal pôvodne trochu obavy, aké komplikované to bude, tak je to úplne v pohode a v podstate skoro nikdy nepotrebujem "ísť nabíjať" len pre samotné nabíjanie. Skoro všade, kam prídem, už je nejaká nabíjacia stanica, takže naplno využívam metódu ABC (Always Be Charging) a nabíjam vždy, keď sa dá a mám menej ako 80-85%.
Poskytovatelia nabíjacích staníc
Na Slovensku majú najviac staníc ZSE, GreenWay a ejoin. U všetkých som sa zaregistroval a využívam tie programy, kde netreba platiť žiaden paušál. Aktuálne najvýhodnejšie nabíjanie je u ejoin, keďže je počas testovacej prevádzky zdarma, no aj pri spoplatnení by mali byť najlacnejší. Zadarmo nabíjačky na slovensku nájdete na https://teslaclub.sk/node/59142
V Česku sú zas najväčší ČEZ, EON a PRE. Oplatí sa mať čip od každého. V CZ nájdete aj veľa staníc, ktoré nie sú spoplatnené, najmä pri supermarketoch ako Kaufland, Lidl a na mnohých čerpacích staniciach MOL.
Pri dlhších trasách využívam najmä stanice Tesla Supercharger alebo iné rýchlonabíjacie stanice, ktorých zoznam nájdete na https://teslaclub.sk/node/58637.
Aplikácie
Výborná aplikácia pre hľadanie najvýhodnejších cien pre nabíjanie je chargeprice.app
Na plánovanie trás a nabíjaní používam aplikáciu A better route planner (ABRP), keďže spotreba aj čas nabíjania v tejto aplikácia sedí skoro na 100% so skutočnosťou.
Na vyhľadávanie nabíjacích staníc používam na SK nabky.com, v CZ používam Mapu fDrive a evmapa.cz.
Diaľnice sú pre elektromobily v CZ zadarmo. Pred cestou do Prahy odporúčam vybaviť si parkovacie oprávnenie pre elektromobil, kde po zaplatení 100czk budete môcť rok parkovať v Prahe v modrých a fialových zónach. Zóny parkovanie v Prahe nájdete napr. na mapy.cz
Kempovanie v TM3 (camping mode)
TM3 je vlastne pojazdný klimatizovaný stan pre 2 osoby. Keď sklopíte zadné sedadlá, vznikne takmer dokonalá rovina o rozmeroch 190 x 110 cm, čo je dostatočný priestor pre jedného, resp pre dvoch s útlejšími postavami, resp. pre dve deti. Stačí vám karimatka (a prípadne deka/spacák) a môžete v aute prespať. Pre o niečo pohodlnejší spánok odporúčam mäkší matrac. Existujú špeciálne matrace určené pre TM3, no podľa môjho vkusu zaberajú dosť miesta a aj ich cena je vyššia. Osobne používam samonafukovaciu karimatku Brother mat double 2,5 - L35, keďže je takmer presne na rozmery TM3, dá sa zbaliť do veľkosti štandardnej karimatky (takže sa zmestí do spodného kufra aj dekami), no je oveľa pohodlnejšia a dá sa zohnať za výbornú cenu. Skúšal som aj dve samostané karimatky ale tie sa krížili a vznikala v strede medzi nimi nerovnosť.
Výborná vlastnosť elektromobilov je to, že dokážu vetrať a prípadne kúriť/chladiť interiér z batérie, vďaka čomu nemusíte mať otvorené okná počas spania v aute, a tým pádom vás neotravujú komáre (ak ste si nejaké nevpustili dverami). Počas bežnej letnej noci sa na kúrenie minie cca 10% batérie (cca 5kWh), no počas chladnejšej noci a nastavení na 24stupňov som sa ráno zobudil s o 30% nižším stavom batérie, takže odporúčam kempovať v dopred nabitom aute. V zime to bude predpokladám koštovať ešte o niečo viac, takže je dobré s tým rátať a nabiť dostatočne dopredu alebo mať niekde nablízku nabíjaciu stanicu.
Tesla má pre kempovanie v aute špeciálny mód klimatizácie s názvom Camping mode. V tomto móde je vypnutý sentry mód a alarm a klimatizácia zostáva zapnutá. Teplotu si môžete upravovať aj zozadu pomocou mobilnej aplikácie ak ste v dosahu signálu. Zároveň môžete počas zaspávania počúvať váš obľúbený playlist zo Spotify (audio sa tiež dá ovládať aplikáciou).
Pre väčšie súkromie v aute odporúčam nosiť so sebou zakrývaciu fóliu na predné sklo (pomáha aj proti slnku) a optimálne si dať fólie (alebo nosiť so sebou tienidlá) na zadné dvere. Na zimu asi ešte vymyslím nejakú lepšiu izoláciu okien, nech zbytočne neuniká teplo.
(Tento článok je súčasť série článkov o Objednaní, dodaní a zapísaní TM3. Odkazy na ostatné články nádejte na https://teslaclub.sk/forum/tesla-mot...-konfigurátor )
Komentár