100.000 km za 2 roky a 5 mesiacov s Nissanom Leaf 40 kWh .


Tak po dvoch rokoch a piatich mesiacoch som najazdil 100.000 km s Nissanom Leaf 40 kWh. Musím povedať, že auto s takto veľkou batériou mi nahradilo v plnom rozsahu všetky moje jazdy, včetne ciest do zahraničia /viď. moje blogy/. To, ale neznamená, že auto je vhodné na dlhé 1000 km trasy. Bohužial nie, lebo batérii chýba ochladzovanie pri rýchlonabíjaní. Auto chráni batériu tým, že zníži nabíjací výkon a tým sa DC nabíjanie predĺži aj na 2 hodiny. Kôli tomuto som sa nezúčastnil ani pretekov 1000 km okolo Slovenska. Bolo by to zbytočné plytvanie časom. Inak je auto pomerne pohodlné a veľmi spoľahlivé. Pochváliť musím nabíjanie v mínusových teplotách. Nedá sa to porovnať s Nissanom Leaf 24kWh. Rýchlosť nabíjania z 10 – 80% je len cca o 10 min dlhšia oproti letnému nabíjaniu. Jazda na elektrickom aute má 3 typické aspekty. Ekologickú, technologickú a ekonomickú. Myslím, že ekologickosť auta na elektrický pohon hádam nespochybňuje už dnes nikto, okrem hejterov samozrejme. Čo sa týka technológie, tak je až neuveriteľné, kam sme sa za 10 r. výroby EV dostali. Od 150 km dojazdu, až po 640 km dnes. A o rok prídu autá s 840 km dojazdom. To myslím nepotrebuje komentár. Jazda na elektromobile je veľmi návyková, to nemusím hádam nikomu z vás hovoriť. Nedávno som mal opäť možnosť asi 10 km viesť auto so spaľovacím motorom a keď som z neho vystúpil, povedal som si: ,,Tak....a teraz späť do budúcnosti“.
Ale poďme sa pozrieť na ekonomický aspekt. Pri nájazde 100.000 km za dva a pol roka, som opäť ušetril na prevádzkových nákladoch 7.000 Euro oproti spaľovaciemu autu. Pri výpočte som počítal s nákladmi 7 eur/100km pri spaľovacom aute. Nezapočítal som pneumatiky a iné položky rovnaké, ako pri spaľovacom aute. Moje prevádzkové náklady Nissana Leaf 40 kWh sú tu:

Priemerná spotreba za celý čas včetne zimy:./ jazdim eco/................................13,5 kWh/100km
Degradácia batérie: .................................................. .......................................... 11 %
Dojazd v súčastnosti:...................................... ................od 180 km v zime do 260 km v lete
Poruchy žiadne:........................................... .................................................. ...... 0 euro
Prehliadky servis 3 x :................................................. ...............97 + 48 +68= 213 euro bez DPH
DC nabíjanie 95%: Freecharging..................................... .................................. 0 euro
AC nabíjanie 5%: Crikvenica +garáž .................................................. ...........37 euro
Celkové prevádzkové náklady:.......................................... ..............................250 euro


Pri pripočítaní úspory za palivo, zostatkovej ceny auta a ostatných benefitov, ako je dotácia od štátu a zľava od predajcu si kúpim nové a lepšie EV , ako som mal doteraz. Takýmto spôsobom som dokázal, bez dodatočných peňazí, prestúpiť z Leafa 24 kWh do Leafa 40 kWh.
Ako je vidieť z mojej skúsenosti, elektromobil vie byť oproti spaľovaciemu autu nielen ekologické, špičkovo technologické, ale aj oveľa ekonomické vozenie.