Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Toyota vs. Tesla

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • nemo
    Senior Member
    • Oct 2015
    • 562
    •   

    Toyota vs. Tesla

    Oznámenie, že Akio Toyoda (CEO Toyota Motors) 1. apríla odíde z funkcie generálneho riaditeľa najpredávanejšej automobilky na svete, prišlo len niekoľko hodín po tom, čo Musk počas oznámenia o štvrťročných výsledkoch Tesly vyhlásil, že Tesla je teraz lídrom automobilového priemyslu v ziskovosti a efektívnosti výroby – koruna, ktorú Toyota doteraz držala tri desaťročia.
    https://www.reuters.com/business/aut...ce-2023-01-26/
  • nemo
    Senior Member
    • Oct 2015
    • 562
    •   

    #2
    Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu

Meno:	Screenshot from 2023-01-29 16-06-33.png
Videní:	306
Veľkosť:300,0 KB
ID:	89296

    https://www.focus2move.com/world-car-market/

    Komentár


    • tommik
      tommik komentoval
      Upraviť komentár
      Hm a to sa v polovici minulého roka písalo ako Tesla zosadzuje Corollu z trónu najpredávanejšieho auta...

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Trend je jasný (+88%), aj keď čas ešte nenastal.

    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      Ono je otazne, ci je vobec mozne zosadit Toyotu z tronu. Toyota exportuje velke mnozstvo aut na trhy, kde Tesla nema velmi sancu najblizsich minimalne 10 rokov (Juzna Amerika, Afrika, chudobnejsie casti Azie). Ak by sa to podarilo, bol by to maly zazrak.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Ono zazrak je uz to, ze Tesla je minuly rok stvrta s cenou auta patnasobnou ako Toyota Corolla. Keby sme tabulku zrealnili (kolko trzieb alebo kolko marze) priniesol vyrobcovi ktory model (pocet kusov x priemerna cena), tak je Y vitaz uz minuly rok.
      Tiez Corolla sa vyraba v troch karoseriach (hatchback, sedan, combi) a teda predaje su zratane za vsetky, aj ked ine znacky mozu mat inak nazvane rozne verzie karoserie s rovnakym podvozkom, interierom a motorizaciou. Ako kazdy rebricek, pozera sa jednym smerom. Lebo hatchback urcite oslovuje inu klientelu ako kombi alebo sedan a pri Tesle sa podobne rozhoduju ludia medzi 3 a Y ale su to len inak oznacene karosarske verzie toho isteho zakladu auta.
      Naposledy upravené Miroslav Rojko; 30-01-2023, 08:43.

    • PistaTT
      PistaTT komentoval
      Upraviť komentár
      Toto je ta krasa statistiky, vzdy si vies spravit rez aky ti vyhovuje. Tuto sa niekto snazi podsuvat, ze Tesla niecomu kraluje.
      Nuz drahi veriaci, verte comulen chcete. V tom je vasa / nasa sloboda.

      skusme si teda naliat zopar faktov.
      1. Tesla aktualne ponuka 4 modely aut. Portfolio Toyoty anllen nedokazem spocitat, kedze nie vsetky ich modely su globalne.
      2. Portfolio Tesly nepokryva ani zdaleka vsetky segmenty a tym padom nedokaze uspokojit aktualne ponukanymi modelmi vyznamnu cast potencialnych zakaznikov. Cybertrucku sa dockame nevedno kedy, TM2 snad v priebehu 2? rokov. Ale ani 2 nove modely nespravia z portfolia Tesly take, z ktoreho si spokojne vyberie kazdy (a uz vobec nie v roznych kutoch sveta, pricom su velke rozdiely kulturne, socialno-ekonomicke ako aj v infrastrukture pre BEV v roznych regionoch)
      3 Tesla za rok vyrobila a predala celosvetovo kolko presne aut? 2 miliony? To je uctyhodne cislo, no zaroven su to priblizne celosvetove predaje Toyoty za kvartal.
      4. Potencial dalsieho rastu objemu prokucie a predaja Tesly nie je nekonecny a dovolim si zapochybovat, ze by boli schopni rast exponencialne. skor to vidim na dosiahnutie akehosi vrcholu a naslednu snahu o udrzanie vo vysokych cislach (ci to budu 3M rocne alebo viac neviem odhadnut, no urcite sa nebavime o 10+M rocne)

      Ano, Tesla dokazala, ze (po X rokoch uz) dokaze vyrabat auta vo velkom, vcelku efektivnym a modernym sposobom. Presvedcila odporcov a pochybovacov o tom, ze dokaze byt uspesnou automobilkou. Dokazala navysit vyrobne kapacity az natolko, ze presiahli aktualny dopyt! A aj preto muselo dojst k znizeniu cien a tym aj marzi. No vzhladom na bod 2 vyssie, sa neda ocakavat, ze by Tesla niekoho rozdrtiala. Ostatni vyrobcovia sice dlhsiu dobu vyckavali, no dnes uz viaceri ponukaju zaujimave BEV a v najblizsich rokoch sa s nimi roztrhne vrece. Zaroven netreba zabudat na Cinu a ich vyrobcov BEV, co samozrejme ohrozi poziciu Tesly hlavne v Cine, no da sa ocakavat ze Cina zohra vyznamnu ulohu aj na globalnom trhu v horizonte odhadom 5+ rokov.

      Ak sa chce niekto pozerat na jedno megapozitivne cislo a robit z toho zavery, tak nech sa paci.
  • Miroslav Rojko
    Senior Member
    • Nov 2016
    • 1314
    •   

    #3
    PistaTT veľa slov, veľa slov ale treba ešte čo to doštudovať ...

    keďže si sa pustil do prekrúcania rebríčku modelov áut na rebríček automobiliek, tak by som uviedol dve čísla s krátkym úvodom:

    Na porovnanie, ktorá automobilka (alebo firma) je lepšia a ktorá horšia, tu máme asi 420 rokov slovo burza, kde lukratívne podniky emitujú svoje akcie a ľudia (dnes celosvetovo) ich hodnotu ohodnotia (záväzne, lebo si kupujú za svoje peniaze v nich podiely) podľa ich výsledkov a potenciálu.

    K tomuto okamžiku je hodnota Tesla 561,8 mld. USD (TSLA) a hodnota Toyota je 200,8 mld. USD (TM).​
    [priezvisko]@me.com

    Komentár


    • Taur
      Taur komentoval
      Upraviť komentár
      Miroslav Rojko Je statistika aky je pomer obycajnych ludi ktori sami kupuju za svoje oproti tym co hraju hazard na burze s cudzimi peniazmi? Kolko roznych podielovych fondov, bank atd. uz skrachovalo ked zle inestovali do akcii na burze peniaze obycajnych ludi? Burzova hodnota nieje realna hodnota, lebo nikto dnes nepride a nevyplati v zlate tych 561 mld Elonovi resp. akcionarom. A nedavno mala hodnotu tusim 700+ mld, kde sa vyparilo tych 200mld za tych par tyzdnov? Keby prisla slnecna erupcia alebo nieco take, ktora vymaze pocitacove zaznamy aka by bola hodnota Tesly? Predpokladam ze ani Toyota nema skutocnu hodnotu 200mld, ale myslim ze realnu/hmotnu ma vacsiu ako Tesla. Zatial, uvidime o 20 rokov ...

    • nemo
      nemo komentoval
      Upraviť komentár
      Ta statistika porovnava jednotlive modely aut a ja som ju hodil do temy "Toyota vs. Tesla" tak preto to zvadza na porovnavanie firiem.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Taur burza nie je o filozofovaní ale číslach a k Tvojmu argumentu - keď všetci majitelia Zoe ich budú chcieť predať v jednom mesiaci, akú hodnotu bude mať Tvoje Zoe na trhu ? Budem tam asi taký pokles ako keď budú chcieť všetci naraz predať akcie Tesly alebo Toyoty.
      Keď bude chcieť rodina Toyodu kúpiť viac akcií svojej firmy, za čo ich kúpi ? Nestúpnu, keď bude o ne záujem ? Keď bude chcieť predať viac ako je bežné a nebude toľko kupujúcich, neklesnú ?
      Všetko sú to hypotetické otázky a riziká a budúcnosť je už v danom ohodnotení (cene akcií) započítaná. Keby si veľa ľudí myslelo to, čo ty, že Tesla skrachuje, kto by tie akcie takto vytiahol ?

      A keď kupujú fondy, kupujú to v zastúpení svojich podielnikov. Alebo si myslíš, že ľudia nechajú peniaze fondu, z ktorého smerovaním nesúhlasia ? Práve fondy si vyberajú podľa toho, do akých oblastí a firiem investujú.

      Ozaj, povedz mi - za akú firmu napríklad z indexu NASDAQ alebo S&P500 niekto príde a vyplatí v zlate jej cenu ?

    • PistaTT
      PistaTT komentoval
      Upraviť komentár
      Dobre, ze to spominas.. Burzove ohodnotenie firmy zial nema nic spolocne s hodnotou jej aktiv, vykonnosti, financneho a obchodneho zdravia, trhovou poziciou, aktualnych ani buducich vynosov a ziskov. Hodnota na burze je zial dana v prevaznej miere spekulaciami a "ocakavaniami".
      Vo svojej podstate tu existuje "pekna" paralela s kryptom - s drobnym rozdielom voci kryptu, ze tu existuje aspon nejaka hodnota (aktiva) - krypto nema realnu hodnotu takmer ziadnu, ma iba burzovu cenu, ktora ale nema s hodnotou nic spolocne. Obdobne je to s hodnotou Tesly na burze - nema (zial) nic spolocne s tym, akymi aktivami (vratane fiktivne ohodnotenych aktiv typu goodwill alebo know-how) firma disponuje a ako likvidne tie aktiva su. Prave na prilade Tesly vysvetlujem moj rezervovany postoj voci burze ako takej - je vyslovene proti logike, aby automobilka produkujuca desatinu az patinu objemu obchodu a zisku Toyoty mala 3-nasobne vyssiu realnu hodnotu. Ale ako sme si uz stihli vsimnut, realna hodnota ma s tou burzovou vemli malo spolocneho. Napokon pekne vidno, ako dokaze cenou vyrazne zakolisat jeden vhodny "tweet" (pricom ten tweet ani nenesie v sebe ziadne relevantne informacie ohladne zmien biznisu konkretnej spolocnosti)

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      PistaTT Áno, reálna hodnota firmy nie je teda to, čo za ňu dokážu ľudia zaplatiť a kúpiť si jej "kúsok" ? Vidím, že pustiť sa tu do debaty o financiách je ešte zábavnejšie ako diskutovať o Tesle s niekým, kto ju nemal a nepoužíval. Keď to penesiem k autám, čo je potom reálna hodnota auta ? Tá, čo si myslí jeho majiteľ alebo taká, za ktorú nájde na otvorenom trhu jej kupcu ? Lebo akcie Tesla sa predávajú na otvorenom trhu, kde každý kto príde, si akciu môže kúpiť alebo predať a nie je ničím a nikým nútený.

      Ty si myslíš, že akcia Tesly je nadhodnotená - to by bol presnejší popis a tiež tam hovoríš o "fiktívne" ohodnotených veciach. Zaujímavé, ty dokážeš ohodnotiť hodnotu týchto vecí reálnejšie ako to dokážu na to špecializované agentúry a auditorské spoločnosti, keď si dovolíš toto tvrdiť ?

      Zamyslel sa niekto z Vás nenávidiacich Teslu, že čo by mohla mať Vaša rodina, keby ste si tie akcie pred pár rokmi kúpili a teraz predali ? Že pri relevantnej sume ste nemuseli chodiť do práce kvôli peniazom ale len ako koníček ? Ja viem, že sme tu mali socializmus a ešte aj 30 rokov po revolúcií väčšina Slovákom neverí financiám a investovaniu do podnikania cudzích ľudí ale niekedy je horšie trápenie sa nad premárnenou príležitosťou ako trápenie sa za stratou nejakých našetrených peňazí, ktoré svoju hodnotu na termiňákoch alebo v nejakých "zaručených" finančných produktov našich bánk sa nezhodnotili ani o infláciu.

    • rapid
      rapid komentoval
      Upraviť komentár
      Miroslav Rojko "Ozaj, povedz mi - za akú firmu napríklad z indexu NASDAQ alebo S&P500 niekto príde a vyplatí v zlate jej cenu ?"

      Nikto normalny a pricetny nevyplati jej "cenu" v zlate... nikdy...

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      rapid to bola reakcia na vetu od Taur v prvom komentári: "Burzova hodnota nieje realna hodnota, lebo nikto dnes nepride a nevyplati v zlate tych 561 mld Elonovi resp. akcionarom.", takže súhlasíš že nikto za žiadnu, ja mám tiež ten názor

    • PistaTT
      PistaTT komentoval
      Upraviť komentár
      Pôvodne zverejnené od Miroslav Rojko Pozrieť príspevky
      Ty si myslíš, že akcia Tesly je nadhodnotená - to by bol presnejší popis a tiež tam hovoríš o "fiktívne" ohodnotených veciach. Zaujímavé, ty dokážeš ohodnotiť hodnotu týchto vecí reálnejšie ako to dokážu na to špecializované agentúry a auditorské spoločnosti, keď si dovolíš toto tvrdiť ?
      Ano. myslim si, ze trhova cena akcii Tesla je dhodobo nadhodnotena uplne brutalne. Nebal by som sa to nazvat bublinou.
      Mne nemusis vysvetlovat principy burzy a sposob urcovania ceny cez dopyt a ponuku. Bohuzial su kupujuci ochotni kupovat za premrstenu cenu podiel na tejto firme bez toho aby pozerali na realnu hodnotu. Ono to vsak na burze nie je o kupovani za ucelom ziskania hodnoty ale o spekulacii, kedy nieco kupujem preto aby som to neskor predal (idaalne so ziskom) a preto sa budem snazit manipulovat dopyt aby som tym ovplyvnil cenu. Bohuzial tento sposob fungovania vedie burzu do neodvratnej krizy. Samozrejme nie prvy krat a kedze sme sa naucili, ze po kazdom krachu sa zas veci pozviechali, tak sa na toto spoliehame (zovseobecnujem). Co by sa stalo, ak by toto nenastalo, si radsej nechcem predstavit, lebo dopady by boli globalne a brutalne. Myslim si vsak, ze existuje nenulove riziko, ze dalsia financna kriza skonci inak ako tie predosle a nepride k zotaveniu v tak rychlom case.

      Netvrdil som, ze by fiktivne ocenenie nehmotnych aktiv Tesly bolo spravene zle alebo nedostatocne. Spomenul som tieto aktiva ako specificku podmnozinu aktiv, ktorych hodnota nema nic spolocne s cenou na burze. Nesnaz sa teda prekrutit co som napisal!
      Samozrejme, a to vobec neskyvajme, pri tomto type aktiv je ovela vacsi manevrovaci priestor pri odhade ich "uctovnej" hodnoty oproti inym typom aktiv (napr. budovy, pozemky, technologicke zariadenia, zasoby tovarov, materialu, cash, pohladavky...).

      Pôvodne zverejnené od Miroslav Rojko Pozrieť príspevky
      Zamyslel sa niekto z Vás nenávidiacich Teslu, že čo by mohla mať Vaša rodina, keby ste si tie akcie pred pár rokmi kúpili a teraz predali ?
      1. ja nie som clovek, ktory by nenavidel Teslu. Vadi mi len ta velkohubost niektorych diskutujucich alebo vyjadrenia ako mal Electro Dad o tom ako Tesla "drti konkurenci". Pritom existuje kopec validnych a objektivnych faktov, ktore su ludmi ako TY sam ucelovo odmietane/ignorovane. Ja nemam problem odovodnit vlastne nazory a postoje. Tiez nemam patent na rozum a mozem sa aj mylit. A chybu si priznat.
      2. obdobne mohol niekto nakupit bitcoiny alebo cokolvek ine, coho burzova hodnota v case prudko narastla. To ale v case pred X rokmi malokto tusil, ze ano. Rovnako ako malokto tusil, ze by ten bitcoin mohol na cene hodne stratit. Z mojho pohladu, kedze mi tam chyba adekvatna realna hodnota, tak povazujem taketo investovanie za extremne rizikove. Kto ma aky risk apetit je uz jeho vec. Ak mu obchod vyjde a zarobi na tom kopu penazi - mal stastie / bol :"sikovny" v spravnom case, je to v poriadku a nijako mi to nevadi. Ak na tom prerobi, je to jeho problem a zas mi to vobec nevadi - sam siel do rizika a mal si to riziko vyhodnotit..
      Naposledy upravené PistaTT; 30-01-2023, 14:32.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Takže keď Ti nemusím vysvetľovať princíp tvorby ceny, pochybuješ aj o hodnote iných akcií napr. Toyota alebo len o akciách Tesly ?

      Žeby na tej istej burze Toyotu kupovali uvedomelí ľudia a Teslu hlupáci, ktorí nevidia cenu zmanipulovanú špekulantami ? Lebo stále tu hovoríš, že cena Tesly nie je taká aká je kvôli burze, špekulantom atď. ale tam išlo o porovnanie dvoch cien na tom istom mieste - na burze, ktorá má aj špekulantov, aj múdrych ľudí a k obidvom akciám sa dostanú rovnako.

      Teda nemôžeme porovnávať rovnakým spôsobom a na rovnakom mieste určené ceny dvoch firiem ? Jedna je zle určená a druhá dobre ? Stále tu pletieš Tvoje dojmy, očakávania a možno aj obavu z omylu a stratenej príležitosti a tie dve priamo porovnateľné čísla - 560 vs 200 hovoria jasne, ktorá spoločnosť je hodnotnejšia.

    • PistaTT
      PistaTT komentoval
      Upraviť komentár
      O niektore akcie moze byt vacsi alebo aj nie az taky vysoky zaujem spekulantov. Nevidim do toho tolko aby som tvrdil, ze pri Tesle je to vyrazne ine ako pri Toyote. Na druhej strane nadhodnotenie Tesly voci aktivam tejto firmy a Toyoty voci ich aktivam je neporovnatelne.
      Ale v principe je moja odpoved ANO, cena akcii na burze casto nereprezentuje hodnotu firmy a nie je nou primarne ovplyvnovana.

      a dovolim si poopravit tvoje tvrdenie na "ktora spolocnost ma aktualne vyssiu hodnotu akcii na burze"
      lebo pojem "hodnotny" si ja osobne stelesnujem cez realnu hodnotu a nie virtualnu bublinu odvodenu od spekulacii.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      A stale sa tocis okolo jedneho. Kto ? Pista z Trnavy urcuje realnu hodnotu Tesly alebo tie miliony ludi, ktori svoj nazor dali najavo zaplatenim svojich penazi ako protihodnoty za podiel v tejto firme ? Komu mame verit viac ?

      Ci sa riadis heslom, vsetci su hlupaci len ja som vymyslel koleso ?

    • PistaTT
      PistaTT komentoval
      Upraviť komentár
      vidim, ze nechces pochopit a slepo si ides svoje.

      Ja ti hovorim to, ze trhova hodnota nevyjadruje realnu hodnotu nejakej firmy. je to bubilna a v tomto pripade priameho porovnavania Tesla vs. Toyota uplne smiesna metrika. Ti ludia co kupuju akcie Tesly su z absolutnej mensiny ti, ktori drzia akcie dlhodobo. Drtiva vacsina obchodou s tymito akciami su spekulacie a umele navysovanie dopytu. preto je ta trhova cena taka vysoka.

      posledny pokus ti to vysvetlit
      Kazda firma ma nejake aktiva a pasiva. Pritom sumarna hodnota aktiv = sumarna hodnota pasiv. Zatial easy, snad stihas sledovat, skusim to zjednodusit.
      Aktiva su:
      - dlhodobe (hmotne - napr. budovy, pozemky; nehmotne - softver, prava, goodwill a financne - cenne papiere a podiely v inych firmach).
      - kratkodobe (material, zasoby vlastnej vyroby, tovar)
      - financne (cash, zostatky na uctoch v bankach, cenne papiere na obchodovanie)
      - pohladavky (neuhradene vystavene faktury, nesplatene poskytnute pozicky)
      Pasiva su:
      - cudzie (zavazky voci dodavatelom, poistovniam/statu, zamestnancom, uvery)
      - vlastne (vlastne imanie, rezervy, fondy, nerozdeleny zisk)

      Teraz co su to vlastne akcie - akcie su cenne papiere, ktore v celkovom objeme vytvaraju vlastne imanie firmy.

      Dame teda priklad, nejaku fiktivnu firmu, ktora ma sumarne aktiva za 100 miliard, nema zavazky, nema ziadne rezervy ani fondy (aby sme mali lahke ratanie) ma tym padom vlastne imanie 100 miliard. Dajme tomu, ze je to milion akcii s menovitou hodnotou jednej akcie 100 000.
      Takato firma pojde na burzu a umozni svojim akcionarom slobodne obchodovat s akciami. Dajme tomu, ze existuju optimisticke vyhliadky na zhodnocovanie vlastneho kapitalu na urovni 25 % (hypoteticky, povedzme ze aj na zaklade historickej skusenosti alebo nejakych inych odhadov, t.j. ze firma z kazdeho dolara zakladneho imania vytvori za rok zisk 25 centov)
      Niekto kto ma tu akciu u seba ju teda nebude predavat za menovitu hodnotu, t.j. 100k, lebo ta akcia mu prinesie za 4 roky dividenty vo vyske dalsich 100k, tak ju dajme tomu nebude predavat pod nim vnimanu vhodnu cenu 200k. a za takychto podmienok ju kupi rozumny investor za predpokladu, ze sa stotoznuje s ocakavanou buducou ziskovostou biznisu tej firmy. V tomto momente je "trhova cena" firmy 200 mld bez toho aby sa akokolvek hybalo s jej majetkom a je to zalozene ciste na predikcii buducich obchodnych uspechov a ziskov.
      Zatial vsetko vcelku fajn, no burza takto nefunguje. Na burze tocia velke baliky penazi rozne typy investorov a medzi nimi spekulanti. Vdaka nafukovaniu dopytu po akciach nejakych spolocnosti dokazu postupne vyhnat tu cenu tak, ze sa uplne odtrhne nielen od sumarnej hodnoty aktiv ale aj od akychkolvek realistickych ocakavani tykajucich sa buducej hospodarskej vykonnosti.
      Na konci dna su akcie obchodovane na burze v globale niekolko krat drahsie ako je realna sucasna hodnota + predpokladana ziskovost v nejakom rozumnom casovom horizonte. Kupuje a predava sa predovsetkym kvoli pokusom o kratkodobe zisky a samozrejme zvyseny dopyt zenie cenu nahor.
      A potom do hoto vstupi top management a povie si ze za tychto okolnosti je fajn vydat dalsie akcie, vysvetli to existujucim akcionarom (v podstate pribudne vyrazne viac penazi do firmy ako bude navysenie zakladneho imania) a tym sa im rovno zhodnotia ich doterajsie akcie, takze ti to odklepnu. Neberu vsak na vedomie, ze ten cash sa da aj prehajdakat zlymi manazerskymi rozhodnutiami (budme zhovievavy a vynechajme moznosti nejakych tunelov alebo farudov) a vytvorenim vysokej hospodarskej straty v buducnosti, co im zas realnu cenu ich podielu na ucasti firmy rapidne znizi... Obvykle vsak emisia novych akcii byva regulovana, takze nebyva zvykom navysovat vlastne imanie o viac ako stvrtinu az tretinu medzirocne. takze z vysokych cien na burze maju vacsi zisk akcionari, ktori svoje akcie v takomto momente predaju. Ako som uz povedal, spekulacie a obchody zamerane na rychle zisky su bez adekvatneho naviazania na realnu hodnotu aktiv v principe rovnakym hazardom ako v pripade krypta. Pride jeden den ked niekto hodi na predaj prilis velky balik akcii a vsetci co predtym kupovali s vidinou zisku budu mat tak oci pre plac. Ta trhova cena v pripade Tesly konkretne je kryta aktivami mozno z 15 %. A o tomto extremnom rozdiele tu hovorim.

      Lebo vo finale ta kupena akcia vyjadruje stale iba podiel na tom vlastnom imani spolocnosti. Nic viac, nic menej Ten ma svoju jasnu uctovnu hodnotu a daju sa k tomu pripocitat urcite ocakavania realnych buducich ziskov (dividend) v nejakom rozumnom horizonte. Cena nad tuto hodnotu je uz cenou spekulacii na burze a nema teda nic spolocne s hodnotou firmy. preto sa cez "burzovu cenu" neda aktualne objektivne porovnavat Toyota a Tesla.
      Naposledy upravené PistaTT; 31-01-2023, 12:27.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Stále tu dávaš svoju domnienku, že jedny akcie sú zdvihnuté špekulantami a druhé nie. Takže Toyote sa špekulanti vyhýbajú, majú zásadu že shortovať všetko len nie Toyota a preto nemôžeme porovnávať trhovú kapitalizáciu dvoch firiem akú určil svetový akciový trh. Lebo si to odhadol lepšie ako väčšina ratingových agentúr, kupujúceich akcií a všetkých ľudí z biznisu, ktorí tvoria tie ceny. Je to podobné ako si sa hádal o CarPlay v Tesle, nakoniec z Teba vypadlo, že si infotainment Tesly nikdy nepoužíval - ale vedel si, že je horší ako CarPlay.

    • PistaTT
      PistaTT komentoval
      Upraviť komentár
      Lamem nad tebou palicu. Vymyslas si a klames - ukaz mi kde som napisal ze Toyotu spekulanti neobchoduju a ze cena akcii Toyoty nie je spekulaciami ovplyvnovana. Vyjadril som moj nazor na sucasne fungovanie burzy ako celku. Netvrdil som ze spekulanti obchoduju len a vylucne Teslu a vobec nie Toyotu. Spekulanti obchoduju primarne to, kde maju sancu vyrazne ovplyvnovat dopyt - zviest sa na hype, na buzzwordoch, na sexi veciach To ze vysledkom spekulacii su tu uvedene 2 firmy, ktorych jedna ma vlastne imanie 75 mld a druha 240 mld pricom ich "trhova hodnota" (povedal by som skor cena) je aktualne diametralne odlisna v opacnom garde ako je ich realna aktualna hodnota ty nedokazes pochopit. Kupujes diviaka, ktory este beha po lese. Mozno podobne ako ED snivas o tom, ze do 10 rokov sa stane Tesla dominantnym hracom na globalnom trhy s 20M autami rocne. Nestane. Je na to prilis vela dobrych dovodov. Nechces ich chapat, slepo ides za svojou vierou.

      Ani o Carplay som netvrdil, ze je lepsie ako to co tam ma Tesla urcite nie univerzalne lepsie vo vsetkych scenaroch. Uviedol som ze mne CP vyhovuje a v aute ho chem mat a som napisal som, ze by bolo fajn keby si mohol zakaznik vybrat. Tiez som uviedol, ze vsetky ostatne zavedene automobilky to chapu a tu moznost ponukaju. Dokonca som ti aj vysvetlil ako velmi by mi bola prinosna spickova zabudovana Tesla EV navigacia pri dennom dochadzani do prace. Asi nedokazes citat s porozumenim. No co je horsie stale sa mi snazis vkladat do ust slova, ktore som ja nevyslovil. Tazko s tebou diskutovat na akceptovatelnej urovni a ja som tvojej osobe venoval uz prilis vela snahy bez akehokolvek ucinku. Nazor nech si spravia vsetci co to citaju. Tymto teda koncim a k tvojim nazorom sa uz vyjadrovat priamo nebudem, lebo nie si schopny vecnej konstruktivnej debaty. Ak ti islo o to, tak gratulujem,, dosiahol si to. Vytrhavas veci z kontextu a absolutne nevnimas svoj vlastny fanatizmus. Zi si svoj svet, asi ti vyhovuje.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Ked postavim halu na pustatine za 200000€ a taku istu v meste za 200000€, tak obe budu mat uctovnu hodnotu 200000€ ale jedna bude prinasat najom 500€ mesacne a druha 2000€ mesacne. Ktora hala ma vacsiu trhovu hodnotu aj na zaklade buducich prijmov ?
      Aj haly ohodnoti trh a ked ich budem predavat, tak jedna bude mat uplne inu cenu ako druha. Preto rozumny investor nepostavi halu v pustatine. Ale moze sa stat, ze ju postavi na mieste, ktore nebola pustatina ale odchadzaju odtial ludia a nebude ju komu prenajat a bude ten najom mensi a mensi az ziadny a bude mat mensiu a mensiu hodnotu. Ako ked ludia postupne kupuju viac a viac EV a menej spalovakov.
      Co ma uctovna hodnota s realnou cenou firmy ? To sa posudzuje, ked firmy skrachovali a rozpredava sa majetok ale nie pri fungujucich firmach.

    • PistaTT
      PistaTT komentoval
      Upraviť komentár
      V tom máš samozrejme pravdu ale zabudol si na jeden drobný fakt. Na pustatine dáš za pozemok 50000 a v meste 300 000. Take vo finále ťažko tvrdiť, že lepšiu investíciu spravil ten v meste. Zas príklad toho ako uvažuješ príliš zjednodušene.

      Ani prirovnanie s úbytkom zákazníkov nie je úplne realistické. Okrem Tesly máš ďalších výrobcov BEV a viacero modelov je už dnes reálnou konkurenciou Tesly. A budú pribúdať. Alebo si myslíš, že doterajší veľký výrobcovia áut nedokážu v najbližších rokoch ponúknuť trhu nič konkurencieschopné autám Tesla? To už hraničí s naivitou.
      Naposledy upravené PistaTT; 30-01-2023, 19:02.

    • Taur
      Taur komentoval
      Upraviť komentár
      Miroslav Rojko Cela burza je iba hra. Netvrdim zeje to ruleta, skor by som to prirovnal k pokru. Nehra sa s kartami, ale s akciami. Vyhrava lepsi hrac a moze vyhrat aj hrac ktory nema lepsie karty, ale lepsie prezentuje ze ich ma. Alebo odstrasi supera silou svojej stavky hoci nema v ruke nic atd.
      A naozaj veris ratingovym agenturam, bankam, burzovym maklerom, analytikom a vsetkym ktory su sucastou tej celej hry menom burza a ziju z nej a prizivuju sa na jej chode? Je to stroj na vytahovanie skutocnych penazi od beznych ludi pod vidinou zboohatnutia bez prace.
      Netvrdim ze na burze sa neda zarobit, ze niesu lepsi i horsi hraci tak ako pri pokri. Ti lepsi kam mozno patris aj ty mozu nieco zarobit, ked ma hrac stastie, alebo hra rozumne (vhodne kupit, vcas predat, diverzifikovat, zuzitkovat informacie...) ale v globale celosvetovo bezni ludia na burze/akciach viac stracaju ako zarobia. Burza sluzi na presun kapitalu od beznych pracujucich ku gamerulerom. Je to podobne ako pri hracich automatoch, alebo v kasine, pravidla/sytem je nastaveny/vymysleny a funguje tak, ze nemozu vsetci vyhrat. Vracia sa do hry len neyhnutne percento, aby sa udrzal zaujem hracov drobnymi vyhrami, aby mali vsetci chut hrat dalej s nadejou na velku vyhru.

      Co sa tyka Tesly vobec to nieje tak ze ju nenavidim, alebo Elona. Len nou niesom oslneny a posudzujem ju triezvo. A myslim ze jej burzova hodnota je znacne premrstena oproti realnej. Toyoty urcite tiez, ale nie az tak ako Tesly. Proste si myslim ze keby nastal zajtra krach na burze, tak Toyota by sa dala vymenit za viac slivovice (alebo coho chces) ako Tesla. O principoch burzy ma nemusis poucovat, chapem ako ta hra funfuje, ako sa hra. Aj chapem ze ako hrac vidis burzovu hodnotu Tesly ako realnu v rozohratej hre ktorej sa zucastnujes. Nic zle na tom nieje, kym hra bezi...

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Na jednoduchom priklade som uviedol Tvoje ponimanie hodnoty. Pozemok s tym nic nema, pozemok som do uctovnej hodnoty neratal, lebo vobec nie je majitela, kludne moze byt prenajaty a oba za rovnaky najom. To bol priklad rovnakej uctovnej hodnoty a inej realnej ceny nehnutelnosti.

      Ale aby teda pozemok stál rovnako - dve haly v jednom meste, kde stál pozemok aj hala rovnako, jedna je zo severu mesta a druhá z juhu a zrazu začnú ľudia chodiť viac na juh, lebo na severe sa potom mesto rozhodlo umiestniť sociálne byty s neprizpôsobivými občanmi a je tam smrad a lokalita sa stala neatraktívna (ako smradľavé spaľováky). Účtovná hodnota haly aj s pozemkom je navlas rovnaká ale jedna hala sa prenajíma za štvornásobok ako druhá (štvornásobná priemerná cena jedného Tesla auta ako jednej Toyoty), lebo pri tej druhej nechce nikto mať firmu. Ktorá hala bude mať väčšiu reálnu (trhovú) cenu ?

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Taur ďakujem za pekné prirovnanie: "Cela burza je iba hra. Netvrdim zeje to ruleta, skor by som to prirovnal k pokru. Nehra sa s kartami, ale s akciami. Vyhrava lepsi hrac a moze vyhrat aj hrac ktory nema lepsie karty, ale lepsie prezentuje ze ich ma."

    • Taur
      Taur komentoval
      Upraviť komentár
      Miroslav Rojko Stale nechapes, hovorime o tom ze ked postavis dve haly za 200 v jednom meste, ale o rok pre tie okolnosti ktore si opisal sudny znalec ohodnoti trhovu hodnotu severnej na 100 a juznej na 400 a tolko aj realny kupec by bol ochotny zaplatit zlatom ktore ma v mesci, tak ked realitny/burzovy makleri 10timi fiktivnymi obchodmi medzi sebou vyzenu cenu na 2000, tak ten realny kupec za tu halu tych 2000 zlatiek neda. Lebo si napr za ne postavi 5 novych hal po 400 tiez na juhu a ked bude zrazu k dispozicii na juhu kopec hal, tak ta tvoja asi nebude mat na burze hodnotu uz tych 2000, skor ani tych povodnych 400. Proste hovorime len ze burzova cena Tesly je velmi nafuiknuta a raz splasne. Nevravim ze na nulu, ale na realnejsiu hodnotu. Alebo v stastnom pripade do nej Tesla dorastie ak bude ta hodnota dlhe roky stagnovat. Ci sa toho dozijes ty, ci vnucata, alebo pravnucata sa uvidi. A vravime ze hodnota Toyoty je teraz menej nafuknuta, relnejsia. Nic viac nic menej.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Taur - aký súdny znalec ? Písal si o porovnaní vlastného imania firmy - čo je účtovná veličina v koncoročných závierkových výkazoch a na to som Ti dal príklad. Čo s tým má súdny znalec ? Alebo myslíš, že súdni znalci hodnotia účtovné záležitosti firmy ?

      Súdny znalec hľadá reálnu (čo najbližšie trhovej) hodnotu a práve trh určuje trhovú hodnotu TSLA a TM tak ako určuje a s tým nesúhlastel a PistaTT hovoril o vlastnom imaní ako účtovnej veličine, že tam TSLA stráca. A účtovnú hodnotu som Ti uviedol na príklade. A zrazu Ti to nie je po chuti a ideš hovoriť o trhovej hodnote (ako určí znalec) ? Úlohou znalca je reálne oceniť nejakú vec, aby sa čo najviac blížila trhovej a zrovna pri firmách kvótovaných na burzách tú trhovú hodnotu poznáme presne v každom okamžiku.
      Naposledy upravené Miroslav Rojko; 30-01-2023, 20:41.

    • Taur
      Taur komentoval
      Upraviť komentár
      Miroslav Rojko Sa ti to pletie, uctovne a ine financno-ekonomicke poucky ti pisal PstaTT nie ja. Ja som hovoril o realnej hodnote ako hodnote za ktoru moze byt niekto ochotny vzdat sa inej realnej protihodnoty. Uctovna hodnota s realnou casto nema nic, podobne ako burzova. Ty si zacal s nehnutelnostami, tak som prisposobil retoriku a presiel na sudnoznalecke ocenenie tych hal v tvojom priklade. Kedysi aj znalecke posudky byvali velmi daleko od reality, lebo znalcom metodika dovolovala urobit posudok na nehnutelnost ako sa zadavatelovi hodilo. Ked sa isla budova drazit bol posudok 100tis, ked sa isiel na tu istu budovu brat uver o par mesiacov od ineho znalca bol posudok na milion. Realna hodnota bola 500tis. Ziadny normlany vlastnik by ju nepredal za 100 a ziadny kupec by za nu nedal milion. Realna trhova hodnota mohla byt niekde medzi 400-600tis minci. Samozrejme ze nekrytou zmenkou by za nu hocikto zaplatil aj ten milion, alebo dva, A o tom je rec, ze burzova hodnota Tesly 700 alebo aj 500mld je hooodne nekryta zmenka. A ze 200mld Toyoty je lepsie kryta zmenka. Nic ine nevravime. To nieje nic proti Tesla. Tesla je v tom v principe nevinne. Za to moze burza. Tak klidek, neutocime na samotnu Teslu.

    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      GameStop, AMC a r/wallstreetbets, anyone? 🙈

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Wilo priklad akcii, ktore stupli na zaklade zaujmu, akurat co to ma s temou ? GME a tie dve este mensie nie su zaradene v hlavnych indexoch a teda nie su pod takou kontrolou ako vyssie dve spominane

      Ako keby si povedal, ze Fero v Hornej Dolnej podvadzal v potravinach, ktore mu patria a preto vsetky najvacsie obchodne retazce su podvod. Predsa len Fero je pod inym dohladom ako Tesco,Lidl,Kaufland.

    • Wilo
      Wilo komentoval
      Upraviť komentár
      Miroslav Rojko to ano, ale pointa tam bola ta, ze nie je problem manipulovat hodnotou akcii, ak sa najde urcita zaujmova skupina. O to horsie je to, ze na takuto manipulaciu nebolo treba ziadnu vznesenu ideologiu, ale stacil zaujem osklbat hedgove fondy, a pokus o kolaps. Cim netvrdim, ze Toyota alebo Tesla podvadzaju alebo manipuluju. Ale vsetci vieme, ako malo staci na manipulaciu akciami prave Tesly, a to akymkolvek smerom. Staci jeden tweet. Samozrejme, da sa na to pozerat tak, ze Elon je borec, lebo vytvoril okolo seba taku auru (chtiac ci nechtiac), ze verejnost mu zerie vsetko. A to az tak, ze jeho tweety ovplyvnuju aj cenu inych subjektov este pred tym, ako sa ich vobec dotkne (Twitter?). Nemienim sa zapajat do debaty o burzach. Len som chcel podotknut, ze cena sa vie velmi lahko ovplyvnit, zalezi len od zaujmu. Keby si dnes taky BlackRock alebo Vanguard zaumienil, ze stlaci cenu akcii Tesly na $30 alebo $400 tak to dokazu, a investori sa mozu len pozerat. Jasne, ze je otazne, preco by to robili. Ale ta moznost tam je, a vobec nie je taka zlozita. A regulator s tym neurobi vobec nic, lebo je prilis maly panacik na tychto megalomanskych spravcov, ktory prerastli uz cely svet. Ked to dokaze mala organizovana skupina ludi, alebo jeden CEO, je to este o to viac strasidelne.

    • rapid
      rapid komentoval
      Upraviť komentár
      Miroslav Rojko, ja by som to neprirovnaval k pokru, ale skor by som to prirovnal k ftipu: Vazeny stamgast zhltol v restauracii luxusne jedlo, prislo mu nevolno tak odisiel z podniku. Za chvilku sa vo vnutri zjavi bezdomovec a vypyta si sparatko, casnik mu ho da a ten zmizne vo dverach. za chvilku sa zjavi dalsi bezdomovec a pyta si sparatko, tak aj tomu casnik dal.. takto sa to opakovalo viac krat a potom pribehol dalsi upachteny, ze si prosi slamku. Casnikovi to nedalo a pyta sa ho na co ju potrebuje a bezdomovec mu vysvetluje. V ulicka sa niekto vyzvracal a moji sukmenovci vyjedli sparatkami vsetky velke kusy a ustalo uz len riedke, tak som dosiel po slamku

      vyzvracane jedlo su emitovane akcie, sikovni spekulanti co mali stastie, vyjedia "maso" sparatkami a ostatnim ostane uz len slamka a bezcenne zbytky.

      PistaTT dal idealny priklad ako moze firma vstupit na trh, ale podla man normalny clovek ktory firmu vybudoval od piky je zdrava a planuje dalej jej dalsi rozvoj len tazko spravi taky krok aby ju hodil na akciovy trh
  • rapid
    Member
    • Aug 2022
    • 35

    #4
    Pôvodne zverejnené od Miroslav Rojko Pozrieť príspevky
    PistaTT veľa slov, veľa slov ale treba ešte čo to doštudovať ...

    keďže si sa pustil do prekrúcania rebríčku modelov áut na rebríček automobiliek, tak by som uviedol dve čísla s krátkym úvodom:

    Na porovnanie, ktorá automobilka (alebo firma) je lepšia a ktorá horšia, tu máme asi 420 rokov slovo burza, kde lukratívne podniky emitujú svoje akcie a ľudia (dnes celosvetovo) ich hodnotu ohodnotia (záväzne, lebo si kupujú za svoje peniaze v nich podiely) podľa ich výsledkov a potenciálu.

    K tomuto okamžiku je hodnota Tesla 561,8 mld. USD (TSLA) a hodnota Toyota je 200,8 mld. USD (TM).​
    a vselijakych burzovych podvodikoch a krachoch si este nepocul?

    Komentár


    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      áno, počul aj budem počuť o krachoch klasických automobiliek ale Toyote to aj napriek jej schizofrénnemu PR o EV neprajem

      je to podobná doba ako keď sa menili tlačidlové telefóny za dotykové alebo CRT televízory za LCD a vznikali noví lídri a starí lídri sa uťahovali do úzadia alebo rovno krachovali

      ale bol by som rád, ak by mi rapid uviedol podvodníka, ktorý dokáže manipulovať s výsledkami tak ostro sledovaných a najväčších spoločností ako sú tie dve zmieňované, ktoré sú pod drobnohľadom finančných a štátnych kapacít, ešte som takého nevidel

    • rapid
      rapid komentoval
      Upraviť komentár
      Miroslav Rojko zabudol si odpovedat Taurovi, kde zmizlo tych 200mld za par tyzdnov.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      rapid myslím, že to zmizlo presne tam, kde zmizlo 80 mld. Toyote od 10.1.2022, kedy mala hodnotu 280 mld.USD

    • rapid
      rapid komentoval
      Upraviť komentár
      Miroslav Rojko vidis, v Toyote to iste len v ruzovom. Uz sa zacina rozsvecovat? Cela tato burza a trh je len pre spekulantov a ludi, ktori chcu nerobit a zarobit. Raz to zase padne a zase si miliony drobnych investorov poplace.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      rapid každý si zhodnotí svoje schopnosti a väčšinou plačú na burze Tí špekulanti, ktorí pri krátkodobých obchodoch stratia aj gate a neporážajú ani indexy ale drobní investori, ktorí investujú do oblastí, ktorým veria a zaujímajú sa o ne, samozrejme dlhodobo a diverzifikovane, tak neprehrávajú
  • PistaTT
    Member
    • Jun 2022
    • 130
    •   

    #5
    Miroslav Rojko ja ešte doplním ohľadne môjho vzťahu k Tesla autám. Jedným očkom som po Tesle poškuloval už v 2017, bohužiaľ však vtedy boli v ponuke len ultra drahé modely S, ak si dobre pamätám. Možno teoreticky ešte TMX, no je to fakt dávno. Operatívny lízing základnej TMS vychádzal okolo 1700 mesačne bez DPH. Skončil som teda pri superbe za 470 mesačne. Keď som riešil obmenu auta na jeseň 2021, tak som Teslu ani len nedal naceniť. S cenovkou vysoko nad EV6, servisom najbližšie vo Viedni a žiadnych fleetovych zľavách mi bolo jasné, že tam operatívny lízing bude jednoznačne drahší. Ioniq 5 sa mi nepáčil až tak ako EV6, tak som ho tiež neskúšal. Teraz je situácia iná, kia dosť zdražela. Naopak Tesla išla solídne dolu s cenou. Ak by som vyberal dnes, navyše po aktuálne skúsenosti s mojim prvým BEV, tak TMY dám určite naceniť. Je však dosť možné, že by dnes bola splátka tak EV6, ako aj TMY pravdepodobne nad 800 bez DPH a tak by som pravdepodobne skončil s nejakou slušnejšou oktavkou, golfom, i30 či ceedkou s dieslom, tak ako kopec iných kolegov. Nemám apriori nič proti autám od Tesly. Vo finále by za určitých okolností mohlo aj mne vyjsť auto od nich ako najlepšia voľba v danej situácii. Zatiaľ som sa do takej situácie nedostal.
    Uvedomujem si že práve vďaka Tesle sa aj iné tradičné automobilky museli vydať na cestu elektromobily a veľa z nich to podľa môjho skromného názoru postupne zvláda. Neviem či to zvládnu všetci čo doteraz hrali prím. Neexistuje však pádny dôvod prečo by to zvládnuť nemali. Konštruktérsky je BEV jednoduchšie ako ICE. Vidno to práve v Číne. A obdobne ako pri ICE budú aj pri BEV rôzne kategórie výrobkov. Prémia, bežný standard, low cost. A každá z tých kategórii si nájde svojich spotrebiteľov.

    Čo sa týka prechodu na elektromobilitu vnímam ako problém nie ponuku áut, ale zaostalost a kapacitu infraštruktúry. Oproti aktuálnemu stavu bude pri výraznejším zastúpení BEV vo vozovom parku EÚ potrebné navýšiť samotné zdroje elektrickej energie možno o voac ako 30%. Máme na to ešte tak 10 rokov. Stihneme to? Ak áno, bude to heroický výkon. Ak nie, očakávam skôr posun termínu zákazu predaja nových ICE v EU. Ja to beriem pragmaticky a realisticky.

    Komentár

    Pracuje...
    X