Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

A better routeplanner

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • patapuf
    Member
    • Jun 2016
    • 35

    A better routeplanner

    Ahojte. Viete mi, prosím vás, povedať, či pri vyhodnocovaní trasy na stránke "ABRP", je zohľadňované stúpanie a všetky podobné veci? Vopred ďakujem za odpoveď.
  • nick81
    Senior Member
    • Nov 2019
    • 534

    #2
    patapuf Áno počíta to s prevýšením. Ak máš premium započítava to aj počasie a predpoveď pre časti úsekov vrátane smeru a rýchlosti vetra. Len je dobré si jazdiť už predtým trasy (live data režim), nech sa skalibruje na aktuálne spotreby tvojho auta. Potom aj plánovač doma funguje lepšie, keď má dáta.

    Komentár

    • milan84
      Senior Member
      • Jun 2015
      • 853
      •   

      #3
      Ale aj ked nema live data, da sa na to celkom spolahnut. U mna bol dojazd do ciela v kazdom pripade s vyssim SOC ako hlasilo ABRP.

      Komentár

      • StevoH
        Junior Member
        • May 2022
        • 11
        •   

        #4
        Mozem potvrdit, ze ak spravne zadate spotrebu pri 110km/h tak odhad je dost presny ( auto malo o 1-3% vacsi zostatok v cieli ako odhadol ABRP). Za mna velka spokojnost.

        Komentár

        • nick81
          Senior Member
          • Nov 2019
          • 534

          #5
          Celkom šikovný tool sa stáva z ABRP. Okrem toho, že sa dá v nastaveniach už nejakú dobu nakliknúť, aké má človek karty - ZSE, Greenway, Kia Charge, Ionity Power.

          Tak pribudla po novom dole ikona, ktorá zobrazí panel s nabíjačkami v okolí. Viď. vrátane online stavu. Toto sa hodí do neznáma, ak si treba zistiť miestneho operátora, kvôli apke a výhodnejším cenám a pod.

          Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu  Meno:	Snímka obrazovky 2023-02-03 o 23.05.29.png Videní:	0 Veľkosť:733,0 KB ID:	89457

          Komentár


          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Pekne. Potrebuješ na to premium?

          • nick81
            nick81 komentoval
            Upraviť komentár
            Jiri GrandPa premium len na online stavy. Ostatne ide. Porovnám to vo Finsku s PlugShare. To zobrazuje operatorov nie vždy ideálne.
            Naposledy upravené nick81; 03-02-2023, 23:31.
        • Unknown_user
          Junior Member
          • Apr 2019
          • 4

          #6
          Má niekto viac informácii o tomto 300 kW hube? Podľa ABRP by sa mal nachádzať na OMV hneď vedľa McDonald's v Poprade. Predpokladám že je zatiaľ vo výstavbe.​

          Komentár


          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            URL ABRP, co si tu dal, ma posiela niekam do prec. ale mozno myslis ZSE nabijacku na parkovisku samotneho McDonaldu
            https://zsedrive.sk/mapa?query=gpsNo...rRoaming-false

            podla webu ZSE ako aj ich apky vyzera funkcna 2x150 kW CCS

            a pozeram, ze je aj na nabky.com a ma zarez aj tu na fore https://teslaclub.sk/node/84981
            tak neviem ci myslis tuto alebo nieco ine

            edit, tak som si to skusil pohladat na ABRP webe a mne to pride ako solidny bordel. teda.
            v lokalite ABRP uvadza 3 rychle nabijacky - ZSE 150 kW, E.ON 150 kW a OMV 300 kW.
            pride mi to ako chyba integrity udajov a predpokladam, ze v lokalite nie je nic dalsie okrem tej ZSE nabky. resp. bol by som velmi prekvapeny, ak by tomu bolo inak. pokial je mi zname, tak OMV vlastne nabky u nas nebuduje, takze to tiez naznacuje ze to bude nejaka chyba
            Naposledy upravené PistaTT; 18-02-2023, 10:22.

          • Taur
            Taur komentoval
            Upraviť komentár
            Na ZSE pri McD som uz nabijal ta je relana. Ostatne dve mozem skusit pohladat tento tyzden. Ale preco by tam mal nabku E-on, co by robilli na SK? Alebo niekde inde na SK su, ja som ich tu este nestretol?

          • milan84
            milan84 komentoval
            Upraviť komentár
            Je to uz funkcne a je to projekt OMV.
            Od ich hovorcu (zjavne vidi kWh a kW prvykrat):

            Momentalne sa jedna o prve nabijacky s kapacitou 300kWh. V sucasnosti, pocas skusobnej cca mesacnej prevadzky, maju kapacitu obmedzenu na 150kWh.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Alebo pozna a napisal realnu zivotnost do prvej zavady

          • Taur
            Taur komentoval
            Upraviť komentár
            milan84 A ceny neprezradil?

          • Vrso
            Vrso komentoval
            Upraviť komentár
            Na Plugshare.com je celkom slusny popis, aj s cenou 0,69€/kWh . https://www.plugshare.com/location/493537 Congrats OMV 👏

          • milan84
            milan84 komentoval
            Upraviť komentár
            ano, zacinaju jedinou sadzabou 0,69€. Za tu cenu to zial opat zostane len ako nudzovka. Hlavne, kym nemaju viac stojanov po Slovensku, tak to je skoro nepouzitelne.
        • milan84
          Senior Member
          • Jun 2015
          • 853
          •   

          #7
          Poprad Matejovce.
          mozna platba kartou priamo pri stojane.
          Kliknite na obrázok pre väčšiu verziu

Meno:	1675856107075.jpg
Videní:	403
Veľkosť:144,4 KB
ID:	89827

          Komentár


          • ICE666SVK
            ICE666SVK komentoval
            Upraviť komentár
            Ze to konecne niekoho napadlo aj spravit. Ziadne registracie, pausaly, hned vies cenu a zaplatis. A pritom platobny vytrualny terminal sa da zobrazit na kazdej obrazovke DC stojanu. Pripojenie na internet to ma, tak preco to nieje vsade.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Nezdielam tento názor. Cenu chcem vedieť vopred, tzn. skôr ako prídem k stojanu. Pritom viacerí operátori nabijaciek umožňujú priamu platbu kartou bez registrácie. A cenník takéhoto nabíjania majú uvedený na webe. Myslím, že buď sminn alebo gtis majú priamo v stojane platobný terminál pre bezkontaktné platby, no väčšina to rieši cez webové rozhranie a internetovú platobnú bránu (zse, lidl, chargeup...)

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Suhlasim. Pri cenovom rozpätí od 25 - 70 centov/kWh je nutnosť vedieť za koľko budeš nabíjať prv ako k tej nabijacke zamieriš.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Je nejaky problem aby nabijacka na displeji podla prilozenej karty alebo bez karty ceny pre neregistrovaneho zobrazovala ? Stojany na benzin to robia aj na mechanickych koleckach desatrocia, je problem zobrazovat ceny nabijania na displeji ? Je to obvykle u tankovania PHM, preco by to nemohli robit stojany na nabijanie ? Maju displej, este jednoduchsie realizovatelne ako na mechanickych stojanoch.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Myslím, že to je problém. Minimálne veľká výzva. Prevádzkovateľ nabíjačky má vzťah s poskytovateľom služby. A nie jedným. Ten má vzťah so zákazníkom. To, že stojan Lidl spustím kartou ZSE mu asi nepovie akú úroveň služby si v ZSE aktuálne platím. Pritom jeden mesiac môžem mať k tej danej fyzickej karte program Eco a druhý mesiac Partner. A to znamená inú cenu. Obdobne ak ten istý stojan použijem s kartou Kia Charge. Tak trochu predpokladám, že vzťah medzi prevádzkovateľom stanice a roaming partnerom je flat - t.j. nejaký set finančných podmienok, ktorý je rovnaký bez ohľadu na to aký paušál má koncový zákazník.

            Takže, ak chceš vedieť cenu, nedá ti ju stojan, ale apka tvojho poskytovateľa.
            Naposledy upravené PistaTT; 19-02-2023, 21:55.

          • ICE666SVK
            ICE666SVK komentoval
            Upraviť komentár
            Suhlasim z Miroslav Rojkom a PistaTT, sme v 21 storoci ak toto nedokaze ITckar naprogramovat na nabijaci stojan, tak ja neviem. Pred tim ako vobec napojim kabel a prihlasim sa, by mi stojan mal dat vediet ake prihlasovacie karty podporuje a aj ake moznosti platby podporuje. A ano ked uz by som vlastnil EV, tak si taketo veci zistim, ale moze sa stat, ze som v zahranici, kde to nepoznam a som pri nabijacke prikladam chip, kartu a nejde sa ani prihlasit a ja neviem ci mi ten stojan vie povedat, ze tu kartu podporuje, alebo nie. Keby som si mal kupit teraz EV, tak tam je dost velky vyber a dalo by sa daco vybrat. Ale ak to chcem nabijat na cestach tak tam je to jeden velky gulas a a zistit co je vyhodnejsie je hodne velky oriesok. A kopec ludi co aj sem pisu to potvrdili. Kariet, chipov je kopec aplikacii je kopec a aj tak tu pisu niektorí, ze pridu na miesto a situacia je uplne ina.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            ICE666SVK Teraz pises ako clovek, ktory nevidel ziadny informacny system z ineho pohladu ako len user GUI.

            Samotna nabijacka nema s koncovym pouzivatelom ziadny vztah. Nabijacke samotnej je uplne jedno aky puasal k danemu autentizacnemu predmetu (karte/apke) plati. Ona potrebuje len jedno - overit, ze ten predmet je platny a zodpoveda zanho konkretny partner. Ak sa toto overenie podari, tak nabijacka spusti nabijanie a vo finale vyfakturuje nieco roamingovemu partnerovi. Vobec ju nezaujima ci drzitel karty/apky bude za nabijanie platit a kolko, resp. ci vobec bude nieco (navyse) platit za take nabijanie.

            Technicky by bola velka vyzva z pohladu samotneho prevadzkovatela nabijacky zabezpecit aby v REALNOM CASE dokazal zistit aku sadzbu bude KTORYKOLVEK ROAMINGOVY PARTNER uplatnovat voci konkretnej karte/pouzivatelovi apky a aby to este finalne zobrazil na displeji.
            Niektori partneri budu uctovat len cenu za kWh, ini pridaju napr. aj jednorazovy poplatok za nabijaciu relaciu a dalsi povedzme poplatok jak za odber kWh tak aj za cas straveny nabijanim, zatial co ini fakturuju jednorazovy poplatok za nejaky maximalny cas nabijania (napr. ZSE to takto ma v ramci zahranicneho roamingu), niektori budu umoznovat cerpanie z predplateneho objemu alebo virtualnej baterky prebytkov domacej FVE... ktoviekolko akych roznych moznosti existuje alebo pribudne v buducnosti)

            Na jednej konkretnej nabijacke pritom vies pouzit aj desiatky roznych kariet/apiek. Tak uz len priklad Lidl - akceptuje ZSE, KIA, Hyundai, Mercedes, VW, Skoda, a ktoviekolko roznych zahranicnych sluzieb, ktore by tu mohli mat roaming. Kazdy z tychto partnerov ponuka zakaznikom minimalne 2 rozne urovne sluzieb a teda s 2 roznymi cenami alebo aj roznymi cenovymi modelmi... Podmienky partnerov sa samozrejme mozu menit v case a rovnako zakaznici mozu menit vyuzivane sluzby.

            Vysvetli mi teda prosim ako to v 21. storoci ten "nejaky ITckar" jednoducho naprogramuje do softveru nabijacej stanice.
            Ked uz sme si vysvetlili, v com je to komplikovane, tak sa skusme zamysliet aku REALNU HODNOTU by prinieslo ak by sa niekto podujal ten problem vyriesit. Rovno ti odpoviem "pouzivatel by nemusel pozriet do svojej mobilnej apky a videl by cenu na displeji nabijacej stanice"
            Ktokolvek kto triezvo zvazi hodnotu mozneho prinosu a porovna to s komplexnostou riesenia problemu (nielen technickou, ale aj legislativnou/pravnou/zmluvnou), tak takyto napad zavrhne skor ako ho nahlas vyslovi.

            A vysvetli mi este prosim ta ako si predstavujes to ze prides k nabijacke a az tam zistis, ci je vobec kompatibilna s tvojou konkretnou kartou? To si nabijacku das vyhladat v navigacii auta (alebo v googlemaps) a zijes v predstave, ze predsa kazda nabijacka musi byt dostupna pre kazdeho bez akychkolvek pravidiel a budes nasledne nadavat, ze tebe nenabija ked ju chces spustit svojou kartou?

            To je ako mat Routex kartu na PHM a nadavat, ze sa nou neda zaplatit na Jurki pumpe. No neda, ani na Slovnaftke nie. A nie je to chyba ani Routexu a ani Slovnaftu ale toho blbca, co si myslel opak. Rovnake je to s nabijanim. USER NEMA VZTAH K PREVADZKOVATELOVI NABIJACKY (s vynimkou scenara, kedy dodavatel sluzby zaroven prevadzkuje nabijacky, napr. ZSE, ejoin, GW). Uz to pochop, ze USER CERPA SLUZBU OD DODAVATELA SLUZBY A NIE OD PREVADZKOVATELOV NABIJACIEK. a preto je zodpovenost pouzivatela zistit cez web/apku svojho poskytovatela sluzieb, kde mu zakupena sluzba umoznuje vyuzitie.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            PistaTT nemas pravdu, je to velmi jednoduche urobit ale nikoho to nenapadlo, ani ziadna regulacia to nenariadila. Presne ako pises je niekolko kariet, ktorymi sa mozes prihlasit a tie karty sa autentifikuju vacsinou online. Je nejaky problem pre poskytovatela nabijacky vyzadovat pri overovaninkarty, aby mu jej vydavatel poslal naspat text - informaciu pre zakaznika ?

            Nabijacka prijme kartu xxxxxx a jej cislo odosle do centraly, kde sa hlada v databaze, ci je povolena. Komunikacia je obojsmerna a centralny pocitac vrati nabijacke hodnoty, medzi ktorymi je informacia, ci je karta platna, nie je deaktivovana atd. Je problem, aby sa vratila este jedna informacia o sadzbe pre tuto konkretnu kartu ? Ja ako programator to vidim ako najmensi problem.
            A karty, ktore spominas (mercedes,kia,hyundai,skoda,bmw,…) je vlastne jedna karta DCS, ktory pre automobilky ich spravuje. Tych kariet nie je tak mnoho, je par tychto velkych firiem, ktore poskytuju vzajomne roamingy a zuctovania a nie je problem mat informacie o cenach podla typu karty ulozene.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Tvoje stanovisko vychadza z predpokladu, ze autorizacny system, ktory odpovie ze je dana karta platna, diisponuje celou sadou dat, ktore sa nabijania tykaju. Tak ako ZSE karta sa da pouzit aj v zahranici, tak predpokladam, ze existuje X zahranicnych sluzieb, ktore sa daju pouzit na vybranych nabijackach u nas. Budu to desiatky poskytovatelov sluzieb kade tade po EU...

            Ak by to bolo ako pises a vsetky udaje tykajuce sa nabijania sa vymienaju medzi partnermi v realnom case, tak udaje z nabijani na roamingovych nabijackach vidim v Kia/ZSE apke v realnom case.
            Prax je vsak ina, zuctovanie nabijani na cudzich nabijackach trva niekedy aj niekolko dni az tyzdnov.
            Takze o obojsmernom prepojeni nad ramec autorizacie karty/apky v realnom case si dovolim vcelku zapochybovat.

            Dalsia vec je ako vyzeraju informacne systemy u samotneho poskytovatela sluzby - u kazdeho to moze byt ine - system, ktory autorizuje pouzitie karty/apky, vobec nemusi disponovat vsetkymi informaciami, ktore su spracuvane v systeme pre billing koncoveho zakaznika alebo v systeme, ktory krmi datami ich vlastnu apku/web mapu.

            Nenapisal som ze je to technicky neriesitelny problem, ale aby toto mohlo fungovat, tak je potrebne aby kazdy poskytovatel sluzieb nabijania, takuto informaciu bol schopny a ochotny dodat (tu narazime na komplexnost legislativnych/pravnych/zmluvnych poziadaviek a nasledne technickej realizacie). Dalej aby to bolo udrzatelne, tak by sa musel najst nejaky jednoznacny standard pre vymenu tych udajov aby povedzme XML struktura bola rovnaka pri vsetkych poskytovateloch. Pre autorizaciu taky standard urcite existuje a bude to popisane v nejakom RFC.

            Ale aktivite sa medze nekladu, v pohode oslov nejakeho prevadzkovatela nabijacich stanic, ze im pomozes taketo nieco implementovat. Kedze je to jednoduche, ty ako programator to vybavis za par mandayov (tzn. to bude ultra lacne) a nevidim dovod, preco by do toho nesli. Daj potom vediet ako si pochodil s takym napadom.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Keď spomínaš tú ZSE, tak majú jednu sadzbu - 25€ za hodinu alebo 9€ pri AC bez rozdielu. Všetky firemné karty(DCS) majú v systéme ceny pri nabíjaní podľa jednotlivých uživateľov. Je to len otázka, že nie je taká potreba. Keď to bude treba, budú to mať. Ja to nepotrebujem, ani nikomu nebudem ponúkať moje služby, ja mám roboty dopredu dosť. Len si viem predstaviť, ako sa to dá urobiť.

            A že ty si to nevieš predstaviť, to neznamená, že je to zložité. Čo je pre niekoho zložité, pre niekoho nie je. Preto aj niekto má auto na operatívny leasing a ešte si to pochvaľuje, lebo si nevie zrátať o koľko preplatí - lebo tá leasingovka to nerobí zadarmo alebo mu je to jedno - platí zamestnávateľ. Neposudzuj ostatných podľa seba.

            Už len z toho čo uvádzaš tie skratky "XML" alebo "RFC" je jasné, že nevieš o čom píšeš ale chceš byť múdry. Môže to byť v hocijakom dohodnutom formáte, nielen XML a verím, že zrovna to XML sa pre jeho "objemnosť" pri komunikácii nabíjačky a centrály nepoužíva. RFC je pri autorizácií samotnej karty a čítačky na stojane ale tu ide o komunikáciu nabíjačky a centrálneho uzla, na ktorý je napojená a tam to môže byť hocijako.
            Naposledy upravené Miroslav Rojko; 20-02-2023, 14:44.

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Dobre ste sa tu rozohnili. Ale stale vam unika jedna vec - ked idem na dlhsiu cestu, cize musim po ceste nabijat, chcem vediet DOPREDU ci tam chcem nabijat alebo nie. Ako to budem vediet, no podla aktualnej ceny. Lebo chvalabohu uz mame na cestach vcelku slusnu volbu kde sa zastavit.
            U benzinu alebo nafty to nie je nutnost, lebo rozdiely su minimalne, takze to nikto neriesi.
            Ale ci zaplatim 0.79EUR alebo 0.49EUR/kWh - to je rozdiel cez 60%!

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Ach, Miroslav Rojko
            nepatris nahodou k slovensko.digital? alebo MIRRI? lebo co sa tyka IT projektov, tak casto prezentuju obdobne naivne predstavy.

            Bez dohodnutého RFC nemôžeš fungovať univerzálne voči ostatným partnerom. Aj to, že funguje načítanie rfid chipu karty, že sú z nej bezpečným spôsobom prečítané dáta a z nich je jasné akým spôsobom a kde ich treba overiť je tu len vďaka existencii dohodnutého štandardu. Teda RFC. Bez štandardov RFC by dnes internet nevyzeral tak ako vyzerá.

            Štruktúru XML som uviedol ako príklad, netvrdil som, že by to bola jediná možnosť vzájomnej integrácie. Netvrdím, že poznám spôsob akým sa tie systémy rozprávajú. Či je to tento prípad teda neviem. Každopádne musí byt integračný formát jednotný.

            ten centralny bod by zjednodusil situaciu pre prevadzkovatela nabijacej stanice ale stale by musel doriesit vymenu dat so vsetkymi poskytovatelmi sluzieb. navyse je to dalsi bod v infrastrukture, ktory niekto musi prevadzkovat a zadarmo to asi robit nebude. Aktualne by ale aj tak nemal kde zobrat relevantne data, takze by sa musel nejako dohodnut s poskytovatelmi sluzieb. ti by museli byt ochotni, upravit existujuce systemy tak, aby mohli dane data poskytovat.

            a nestaci si jednorazovo ulozit, ze tato karta = takato cena, lebo ta karta ma dnes Program 1 a o tyzden moze mat Program 2. zaroven ma roznu cenu ak nabijas u Partnera A na 50 kW, u Partnera A na 150 kW alebo u Partnera B... Zatial som ti tu krasne rozostrel komplexnost problemu ale podla te ba je to jednoduche. Tak mi prosim po lopate vysvetli ako tuto komplexnost v teoretickej rovine adresujes pre vsetky scenare. A skus si spravit zoznam poziadaviek, ktore by museli byt splnene aby sa ta teoria mohla premietnut do praxe.

            To, že ZSE má dnes nejaké pravidlá pre zahraničný roaming a sú veľmi jednoduché ešte neznamená, že o mesiac alebo rok to bude rovnako. Ake podmienky pre nabíjanie v zahraničí majú taliani, Nemci a ďalší, vôbec netuším ale aby to čo chcete fungovalo, muselo by sa rozprávať aj s nimi.
            a ZSE karta funguje aj u narodnych partnerov a v narodnom roamingu (napr. na nabkach GreenWay), kde zase platia ine ceny. a teraz sa zacnime bavit o systeme, kde si vymiena data kazdy s kazdym (kazdy prevadzkovatel nabijaciek s kazdym partnerom poskytujucim sluzbu a to so vsetkymi co funguju v ramci regionu. ZSE ma partnerov v celej europe. Kolko takych firiem ako je nase ZSE je v Europe?

            Každý poskytovateľ má samozrejme vo svojich systémoch dáta o po užívateľoch aj ich úrovni služby a aj cenách. Ale nemusí týmito dátami disponovať existujúci komponent zabezpečujúcich autorizáciu. Teda ten, s ktorým komunikuje konkrétna nabíjačka. Ten totiž zo svojej povahy bude s vysokou pravdepodobnosťou publikovaný do internetu a práve preto osekaný na absolútne minimum z dôvodu bezpečnosti. Alternatívne by museli existovať zabezpečené šifrované kanály so všetkými partnermi, čo by tiež bolo technicky možné ale výrazne by stúpla závislosť funkčnosti na týchto prepojoch. Takže skôr by som očakával rozhranie prístupné z internetu.

            Stále je to priveľký effort voči hodnote, ktorú by to prinieslo, takže sa tohto asi nedočkáme.

            A vôbec netuším, čo sem pletieš operatívny lízing. Ani kde si našiel presvedčenie, že som jeho fanúšikom. Nerob zo seba väčšieho blbca ako doteraz.
            Naposledy upravené PistaTT; 20-02-2023, 22:50.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Pôvodne zverejnené od Jiri GrandPa Pozrieť príspevky
            ked idem na dlhsiu cestu, cize musim po ceste nabijat, chcem vediet DOPREDU
            toto samozrejme vies vdaka apke od poskytovatela sluzby, pripadne mozes pozriet webstranky prevadzkovatelov samotnych nabijaciek za akych podmienok umoznuju nabijanie neregistrovanym pouzivatelom. A ano, cestovanie elektromobilom vyzaduje viac planovania ako s ICE autom, no situacia sa da prirovnat k vyuzivaniu Routex kariet na nakup PHM. Pri pouzivani takejto karty tiez planujem kde sa zastavim natankovat.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            PistaTT ja by som Ta nazval “rozpravkar”, zasa su tu tony textu od niekoho, kto tomu nerozumie a nikdy nic take nerobil a su uplne zdestne a zbytocne, mozno oslovia Tebe podobnych. Ano patrim k ludom, ktori hladaju cestu ako veci zlepsit a nie vypisovat odstavce a odstavce, preco to nejde aby nahodou niekto od nich nechcel to urobit.
            S Tebou sa neoplati stracat cas argumentaciou, lebo to je len zaplava textu bez realnych skusenosti a argumentov a trosky pozitivneho myslenia.
            A ano, spominas Mirri a slovensko.digital, to je mozno aj trocha trefne. Vedia ako co zlepsit aj to realizovat, len narazaju na armadu trudov - ano zbytocnych ludi drziacich sa svojich pozicii, ktorych prinos pre projekt ako aj spolocnost je nulovy, su len brzdou rozvoja a objahuju si svoje zbytocne pracovne pozicie tym, ze neustale pochybuju. Ano cela statna sprava je jedna nafuknuta bublina a brzda rozvoja - ale co s tymi ludmi, ktori by sa nikde v sukromnej sfere, kde treba mat aj nejake vysledky a nielen obsadzat tabulkove miesta, neuplatnili.
            A tak to konci ako vzdy, odbornici sa stiahnu, lebo ich nebavi hlupakov presviedcat ze nieco ide urobit lepsie a svoj cas si vazia a chcu ho travit budovanim niecoho zmysluplnejsieho ako neustale presviedcat ludi, ktori tomu nerozumeju.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Miroslav Rojko, rozpravkar hovor tomu co ti rano zavazuje snurky na topankach. Ako si dovolujes ma oznacit za "niekoho kto tomu nerozumie" bez jedineho validneho argumentu? Na moje konkretne postrehy si nenapisal nic validne len vseobecne tvrdenia "ze je to jednoduche vyriesit". Na moje vyzvy, ze teda skus popisat aspon na teoretickej urovni ako by si navrhol riesenie si nenapisal ani ciarku. Trepes tu o tom, ze hladas cestu ako "veci" zlepsit a pozerame pritom na "vec" ktora nedava zmysluplnu hodnotu.

            MIRRI a slovensko.digital som tu pomenoval nahlas prave preto, ze casto z ich komunikacie bolo zrejme, ze nechapu problematiku komplexne. Vysledky hovoria same za seba. "Statna IT firma" (par programatorov schopnych za 2 roky vyplut mobilnu apku Slovensko v mobile s nulou realnych funkcionalit pre zivotne situacie) je toho dokazom. Tie reci ako tato "statna IT firma" nahradi "drahych dodavatelov" boli bulshit, ktory im zozrali len ludia, co k enterprise IT v zivote nepricuchli. Ale staci sa pozriet na vysledky. Tvoj postoj ku konkretnemu IT problemu je podobne naivny. Ak povazujes MIRRI pod vedenim pani ministerky za odbornikov, tak mi ukaz vysledky. Urcite sa v tom aparate najde zopar schopnych ludi a odbornikov, no ako celok su vysledky zalostne - projekty zdrziavane a nezmyselne posuvane v case, riadenie nezvladnute, zopar drobnosti sa podarilo aspon na papieri standardizovat, no o kopec peniazi z EU pravdepodobne prideme, lebo ich prave kvoli neschopnosti uradnikov nestihneme vycerpat. 2 roky sa tam prsili ako daju veci do poriadku a potom len prepli do modu total panic lebo terminy.

            Davam ti este stale sancu obhajit tvoje tvrdenia, ze na ten problem existuje jednoduche riesenie. Mozes sa teda pochlapit a napisat nieco zmysluplne. Alebo mozes prskat a urazat inyc, ktorych zivotny pribeh nepoznas, ale uz si schopny ich zhadzovat. Si v tomto strasne trapny.

            Mozno ti prezradim tajomstvo. V komercnom enterprise IT nie je miesto pre trudov obsadzujucich tabulkove miesta. Je jedno ci na strane vyrobcov, dodavatelov alebo zakaznikov.
            Naposledy upravené PistaTT; 21-02-2023, 12:43.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            PistaTT na Tvoje "postrehy" som Ti napísal presne, čo to je - rozprávky. Pekne sa to číta, ľudia čo tomu až tak nerozumejú Ti prikývnu, áno veľa textu asi niečo tam je ale bohužiaľ nič. IT je o inom, na najspodnejšej vrstve jednotky a nuly. Sú to dáta a stačí sa na ne správne dotazovať a prenášať ich. Nič viac nič menej, rozprávkarov tam netreba. Každý vydavateľ kariet (ZSE,GreenWay,...) má svoju databázu, kde sú v jednej tabuľke karty, v druhej ceny, v tretej zákaznícke údaje, všetko je to relačne spojené a správnym dotazom dostaneš čo potrebuješ. Alebo si myslíš, že pri fakturovaní to niekto ručne robí a počíta a hľadá ? Všetko je v DB a keďže tu máme roamingy, tak aj či už offline (raz za čas v dávkach) alebo online spôsobom sú nejako tieto údaje jednotlivých subjektov prepojené a či sa tam pridá jedna informácia navyše, je len o potrebe ju tam dať. Keď to bude legislatíva vyžadovať, aby boli ceny jasné pri nabíjaní, bez problémov si to tam prevádzkovatelia doprogramujú, všetko je už zadané, uložené, len to chce použiť.

            A Tvoje obviňovanie slovensko.digital alebo MIRRI z neschopnosti je evidentne spôsobené len mediálnymi správami, kedy sa naháňajú senzácie alebo kritizuje sa nejaká zmena len preto, aby nenastala - kvôli tomu, že sa jej trúdi boja. Skús si niekde nájsť aj druhú stranu, čo všetko najprv museli spraviť a robia tam, kde to ty ako bežný užívateľ nevidíš, aby napokon mohli pravené a vylepšené služby spustiť verejnosti. Urobili aj veľa rozhraní, API, z ktorých veľa firiem a portálov čerpá do svojich aplikácií a výrazne otvorili štátne dáta. Už len zato im patrí vďaka. Ale to bežný konzument služieb štátu nevidí.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Takze vlastne na co IT systemy, ked su vsetky data v troch tabulkach, na to staci excel??? Kedy si ty naposledy videl informacny system prevadzkovany v sulade s best practice a legislativou? Ty si fakt tak naivny, ze si myslis, ze komponent ktory overuje platnost karty je samotny cely system so vsetkymi datami?
            Dnes ten komponent robi jednu vec a tu robi v ramci dohodnuteho standardu (RFC) ak by si od takehoto komponentu chcel informaciu o cene, tak to znamena zmenu na urovni kazdeho poskytovatela sluzieb (aby system sediaci v internej zone dodaval tieto data komponentu v DMZ), aby sa stanovil standard pre vymenu tychto dat medzi jednotlivymi aktermi a uz som ti vyssie opisal minimalne 5 roznych sposobov billingu, tzn. by to nijako nebolo len "jedno cislo" v nejakej datovej vete. A samozrejme kazdy prevadzkovatel nabijaciek by musel data spracovat a vizualizovat.

            Z toho ako to tam posisujes
            Pôvodne zverejnené od Miroslav Rojko Pozrieť príspevky
            všetko je už zadané, uložené, len to chce použiť
            vnimas informacne systemy ako jeden jednoduchy system zabezpecujuci aplikacnu, datovu aj prezentacnu vrstvu. Takto moze svoje systemy prevadzkovat akurat tak nejaka mala bezvyznamna firma, ale nie firmy s milionovymi obratmi a tisickami zakaznikov.

            Aby to teda mohlo aspon teoreticky fungovat:
            1) musel by sa dohodnut integracny standard pokryvajuci vsetky mozne scenare (niekto ho navrhne, niekto spripomienkuje, niekto doladi, niekto schvali a vyda. nasledne ho ostatni akteri adoptuju - bud dobrovolne alebo pod tlakom legislativy)
            2) museli by voci tomuto novemu standardu upravit svoje systemy vsetci poskytovatelia nabijacich sluzieb (dovolim si drobnu poznamku autora - to nie je aktivita na 2 dni - analyza technickych moznosti existujucich komponentov, dopady na bezpecnost a pripadne nove bezpecnostne opatrenia, zabezpecenie integrity dat, nasadenie v testovacom prostredi, bezpecnostne testy, zatazove testy, funkcne testy, naplanovanie produkcneho rolloutu, pravdepodobne cez nejaky pilot na overenie spravania v zivom prostredi a az nasledne spustenie pre vsetkych kto sa vedia naintegrovat)
            3) museli by voci tomuto novemu standardu upravit svoj SW pre nabijacky upravit vsetci poskytovatelia nabijacich stanic (pravdepodobne trochu jednoduchsi postup ako uvedeny v bode 2, no kedze ide o zopovednost za zobrazenie spravneho udaja, tak to tiez nebude len tak halabala).


            Toto vsetko len pre to aby si na displeji uvidel to, co uz mas v mobile... ak ti vyssie uvedeny postup pride ako nieco jednoduche a rychlo spravitelne, tak asi ziadny enterprise IT projekt za sebou nemas. Kedze si nam uz prezradil ze si programator - co to vlastne programujes?

            Apropo, ked tankujem s Routex kartou, tak mi stojan na OMV nezobrazuje korektne cenu, ktora neskor pride na fakture. Dokonca tu cenu nevidim ani na dodacom liste, ktory mi da obsluha.
            Mam sa ist stazovat, ze stojan zobrazuje cenu pre "neregistrovaneho zakaznika" a nie je shcopny mi zobrazit cenu, ktoru budem platit?
            Naposledy upravené PistaTT; 21-02-2023, 13:32.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Dávaš pekný príklad, prečo sa v Európe nič tak prevratné ako v USA nedosiahne a je tu nízka produktivita práce.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Mozno to bude pre teba prekvapenie, ale aj v USA existuju vsakovake standardy a aj cuda juda co sa daju nazvat Enterprise architecture a IT Governance.
            A na velke prekvapenie to nie su brzdy pokroku, ale sposob akym zabezpecit funkcnost, bezpecnost, kontinuitu a udrzatelnost informacnych systemov (bez ohladu na pouzite technologie)

            Mozno moja otazka unikla tvojmu pozornemu zraku, tak ju zopakujem - co to vlastne programujes?
            Naposledy upravené PistaTT; 21-02-2023, 13:58.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            čo ma baví

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            ako povies. su na svete aj ludia co "programuju webove stranky", tak som si len chcel spravit obraz na zaklade ktoreho mna hodnotis ako laika, kedze ty si predsa profesional - programator.

            Lebo ine profesionalne skusenosti clovek nadobudne programovanim modulov robustneho informacneho systemu oproti programovaniu nejakej mobilnej apky alebo hry pre nejaku platformu alebo stand-alone aplikacie pre kancelarsky pocitac... Doplnim len, ze ja teda nie som programator.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            áno, sú na svete aj takí "programátori", ja ich volám skôr dizajnéri, aj keď už som aj jeden portál robil, kde išlo hlavne o back-end, s čím si dizajnéri neporadili ale to nie je môj prípad
        • rapid
          Member
          • Aug 2022
          • 35

          #8
          Miroslav Rojko prepac, ale tvoj pristup k problemu je hodne naivny, s reakciami ako u tvora s rebrickovou nervovou sustavou. PistaTT sa ti snazil realnymi argumentami vysvetlit ako to v realite chodi a ty to zabijes tym, ze hlada ako veci nefunguju. Pozitivne myslenie a pociatocny zapal ta opusti hned ako narazis na tieto realne problemy ktore identifikoval hejter PistaTT a hlavne ked budes za to niest aj financnu zodpovednost. Robim pre firmu ktora vyvija aj bankovy software.

          Si naozajstny programator, alebo lopata? /tento vyraz som si pozical z diskusii na root.cz/

          Komentár


          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Áno, aby sa spolu s číslom karty sa od spoločnosti, ktorá kartu vydala, posielala ešte jedna textová informácia (ktorá sa mení podľa príjemcu z niekoľkých možností) s cenami na nabíjanie a prípadne niekoľkokrát do roka sa táto informácia pri zmene cien menila, je kardinálny problém 21. storočia v informačných systémoch.

            Rozmýšľam, ako to riešili mobilní operátori, keď chodia podľa toho, ku akému roamingu sa prihlásiš, textové správy s informáciou o cenách. Asi na to tiež najali špičkové mozgy z celého sveta, aby to poriešili, nakoľko naše európske kapacity na to zjavne nestačia a len samotná analýza problému a prípadové štúdie by zabrali roky.

            A otázka, či som lopata ? Nie, to je to posledné, čo by som chcel byť. Prácu si vyberám, robím len na projeektoch, ktoré ma bavia a analyzujem a jednám so zákazníkmi väčšinou priamo a problémy riešim. Kde nevidím prínos a úžitok, do toho nejdem a zákazky odmietam.
            Naposledy upravené Miroslav Rojko; 21-02-2023, 09:27.

          • rapid
            rapid komentoval
            Upraviť komentár
            tak im to povedz a ponukni ze to implementujes. Predpokladam, ze nakodit to zaberie 1MD, podla toho ako si to popisal.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Miroslav Rojko

            Wow, nieco co uz skoro zavana ako opis predstavy ako by si to navrhol riesit. Akurat ten tvoj naivny navrh vobec neberie v potaz to co som ti tu ako na podnose napisal vyssie.

            Na tom priklade s mobilnymi operatormi vidno ako velmi mimo si v chapani temy. Mobilny operator je diametralne iny vztah. Informaciu o cenach totiz stale dostavas od svojho vlastneho poskytovatela sluzby, nie od cudzieho roamingoveho partnera. Ale pri nabijackach chces aby ta kazdy mozny roamingovy partner sam informoval o cenach ktore budu platit pre teba a tvoj aktualny pausal. Zatial co mobilny operator komunikuje na tvoj mobil vlastny obsah, ZSE nema technicku moznost komunikovat cokolvek na displej cudzej nabijacky. Tvoj sposob rozmyslania je skratkovity a prilis zjednoduseny.
            Naposledy upravené PistaTT; 21-02-2023, 12:42.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            blablabla
        • PistaTT
          Member
          • Jun 2022
          • 130
          •   

          #9
          Pôvodne zverejnené od Miroslav Rojko
          PistaTT blablabla
          uroven materska skola, ake vystizne

          Komentár


          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            vidíš už sa mi nechce ani reagovať, aj rozprávky strácajú dej, tak som použil slová klasičky žánru (RT)

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            pozeram, ze tento skvost uz zmizol... mozno by sa oplatilo trosku sa zamysliet aj nad inymi bludmi, osocovanim a urazkami, ktore tu z tvojej strany v diskusii odzneli.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            tak nachystaj náhradnú klávesnicu a zamýšľaj sa, evidentne nával tvorčej činnosti neustáva

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            tento posledny komentar som vobec nepochopil.

          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Myslel som, že sa ideš nahlas zamýšľať - preto radšej aj náhradnú klávesnicu ak by sa aktuálna moc zahriala. A čo sa týka osočovania, začal si ty, tiež sa táto diskusia nevyvinula podľa môjho štýlu ale len som reagoval na Tvoje posmešky a urážky. Ja som Ti jedinú vec jemne napísal, že si "rozprávkar" - proste človek čo rád Tvorí aj keď to moc nie je relevantné.

          • PistaTT
            PistaTT komentoval
            Upraviť komentár
            Rad si necham osviezit pamat - kde presne som zacal s osocovanim?

            lebo prve vyjadrenia mimo misu su od teba 20-02-2023, 14:40

            Pôvodne zverejnené od Miroslav Rojko Pozrieť príspevky
            niekto má auto na operatívny leasing a ešte si to pochvaľuje, lebo si nevie zrátať o koľko preplatí
            Pôvodne zverejnené od Miroslav Rojko Pozrieť príspevky
            že nevieš o čom píšeš ale chceš byť múdry
            az po tomto som napisal ja aby "si zo seba nerobil vacsieho blblca ako doteraz"

            este aby som ti teda ozrejmil, preco sa ma tieto veci dotkli:
            1. Nie som fanusikom operaku a uz davnejsie som nasmu financnemu riaditelovi navrhoval prechod na vlastnu flotilu pricom som si pripravil analyzu a navrh riesenia. Moj navrh bol posudeny a zamietnuty. Cert to teda vem. Je to rozhodnutie vedenia firmy a ocividne maju inak nastavene priority a ine vnimanie roznych rizik. Temu OL si sem vytiahol ucelovo, aby si na mna utocil a snazil ma vykreslit ako nejakeho neschopaka, co si nevie zratat veci.
            2. viem o com pisem, pisem vecne a k veci. uvadzam konkretne detaily ktore je treba vyriesit. od teba neprislo nic co by sa dalo povazovat za konstruktivny navrh ako to vyriesit pri zohladneni vyziev, ktore som pomenoval. len si ides dokola, ze je to jednoduche - "len pouzit to co uz vlastne existuje". mylis sa.

            A este zdoraznim, ze ja som ta nenazval blbcom. Len som ti napisal, aby si ho so seba prestal robit ty sam. Nie je to prvy krat, co ti v diskusii s niekym kto ma iny nazor chybaju argumenty a nedokazes proste ine nazory akceptovat.
            Naposledy upravené PistaTT; 21-02-2023, 14:45.
        • Jiri GrandPa
          Senior Member
          • Dec 2016
          • 707
          • viera8131
          •      

          #10
          Administrator nechces tychto dvoch vychovne na par tyzdnov zablokovat? Pani sorry ale pekne ste to tu zasrali snahou ukazat kto ma vacsieho.
          Taketo okydavanie tu fakt este nebolo - gratulujem.

          Komentár


          • Miroslav Rojko
            Miroslav Rojko komentoval
            Upraviť komentár
            Zablokujem sa sam.

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Mozno postaci ked spolu s kolegom "sklidnite hormony" .

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            Tak to uz vo verejnych diskusiach byva. Osocovanie tu bolo aj horsie, vari si uz zabudol, ako ti bolo vynadane do senilnych dedov od posledneho fanusika polykrystalov vo vesmire? (a uz fakt koniec...)

          • rapid
            rapid komentoval
            Upraviť komentár
            Jiri GrandPa, ty si to cele zaklincoval "ukazat kto ma vacsieho".
            ty ked v praci diskutujes a predkladas relevantne argumenty, tak v skutocnosti vytahujes cicinu a ukazujes aka je velka?
        Pracuje...
        X