Keď si skúsený niekoľkoročný elektromobilista kúpi v poradí už 3 elektromobil, veľa kolegov sa možno opýta, prečo práve tento? V týchto pár riadkoch vám prinášam moju odpoveď.
Po 6 rokoch a 246.000 km s Nissanom Leaf 1 a 2, som si povedal, že si kúpim také elektroauto s ktorým budem môcť konečne cestovať aj diaľničnou rýchlosťou na veľké vzdialenosti s niekoľkonásobným rýchlonabíjaním bez toho, aby sa mi prehriala batéria, tak ako sa mi to stávalo s Nissanom Leaf. Minimálny dojazd som si stanovil na 400 km normy WLTP. Vo výbave som chcel mať: adaptívny tempomat, navigáciu, cúvaciu kameru, vyhrievaný volant a predne sedačky, aut.2-zonovú klimatizáciu, bluetooth hands-free mobilné pripojenie, vyhrievaný kožený a nastavitelný volant, CCS s min.100kW nabíjaním a palubná nabíjačka 11kW. Cena musí byť do 50.000 € kvôli dotačným podmienkam. Podľa ponuky na trhu na konci r. 2020 prichádzali do úvahy tieto BEV:
Značka................................. dojazd WLTP....................CCS nabíjanie.........cena v € podľa konfigurátora s DPH
VW ID 4 1.st 77.............................520 km................................125 kW.......................45.660,--
VW ID 3 business 58.....................426 km................................100 kW.......................41.080,--
Skoda Enyaq 80 iV.........................510 km................................125 kW.......................50.245,-- /prekročený limit/
Tesla model 3 SR...........................430 km................................200 kW.......................50.244,-- /prekročený limit/
Hyundai Kona 64............................484 km..................................75 kW.......................47.080,--
Kia e-Niro 64 Gold..........................455 km..................................75 kW.......................43.270,--
Kia e-Soul 64 Gold.........................452 km...................................75 kW......................38.790,--

Ako prvé som vylúčil tieto kórejske autá, hoci sú to osvedčené, spoľahlivé a dobré elektromobily:
Kia Soul a Niro – nepáčil sa mi zastaralý vonkajší aj vnútorný dizajn, slabší výkon nabíjania, koncepcia prerobeného spalováku.
Hyundai Kona – je to pomerne malé auto, chcem už konečne väčšie, aby som sa tam mohol v prípade potreby aj vyspať, slabší výkon
nabíjania
Tesla model 3 SR – Pri pohľade na cenník Tesly pre SK som dostal jasný odkaz: Zvýšili sme cenu o 244 € nad váš limit, pretože nám nezáleží na slovenskom zákazníkovi...nestojíme o vaše peniaze. Máme v západnej Európe dosť zákazníkov. My radšej dáme Nemcovi zľavu 3.000 €, aby dosiahol na tú ich dotáciu, ako dať Slovákovi zľavu 245 € aby dosiahol na tú jeho....Takže milá Tesla... prišla si o mojich 50.000 €. Možno príde čas, keď Ti budú dobrí aj slovenskí zákazníci. Dúfam, že ten čas príde čo najskôr a ja si budem môcť o 3 roky konečne kúpiť špičkový výrobok so servisným zázemím v SK. Tých 1.000 €, čo som poslal Tesle pred 4 rokmi, som si vypýtal späť... a nemienim dávať navyše 1.000 € nejakému sprostredkovateľovi, čo mi umelo zníži fakturačnú cenu na 49.999 € včetne DPH len preto, aby som sa dostal do limitu...
Škoda Enyaq 80 iV – Auto sa mi páči zvonku aj z vnútra. Aj tie zadné dvere, čo vyzerajú ako z mikrobusu, by som jej dokázal odpustiť a vyhrala by túto súťaž o moje peniaze. Ale Škodovke bohužiaľ narástlo sebavedomie. Chce za Eniaq iV 80 o skoro 5.000 € viac, ako pýta VW s tou istou výbavou za ID 4 a odmietla mi dať 10 % zľavu ako som v minulosti od nej dostával. VW mi ju dal...Takže, milá Škoda...fakt si myslíš, že sa budú zákazníci až tak trhať o to tvoje 50.000-ove auto???... Good Luck..Škoda
Nakoniec zostal VW ID 3 a ID 4. Z tabuľky je viac ako zrejmé, že moje peniaze dostane a moje nové auto bude...VW ID.4 1st. Ak by mala ID.3 77 kWh batériu, tak by bola štvormiestna a skoro na tej istej cenovej úrovni, ako ID.4.
Prečo u mňa vyhral ID 4 1st. 77 kWh?..: Dobrý pomer ceny a výbavy. Dostal som na ňu ešte aj zľavu. Jedna z najväčších kapacít batérie na trhu a veľmi slušný 125 kW nabíjací výkon s pomerne plochou krivkou nabíjania, kde pri 80% SOC nabíja ešte výkonom 65 kW. Veľmi pekné, podľa môjho vkusu, a priestranné SUV s možnosťou ťažného zariadenia. Po sklopení zadnej rady sedadiel a posunutí predných sedadiel dopredu vznikne až 2 m rovná plocha, kde sa dá pohodlne v prípade potreby aj vyspať. Keďže som už mal 2 auta od VW, tak verím, že kvalita dielenského spracovania bude na veľmi slušnej úrovni. A v neposlednom rade mám servis v mieste bydliska. Auto som si vybral s príplatkovým tepelným čerpadlom a ťažným zariadením. Katalógová cena bola 47.760 € s DPH. Cena ma po zľave a štátnej dotácie vyjde ako obyčajného občana 34.500 € včetne DPH. A ako bonus dostanem kartu, s ktorou spustím nabíjanie na viac ako 150.000 nabíjačkách v Európe a navyše s kreditom 600 €...
Hneď, ako auto dostanem, tak sa s vami budem deliť o dojmy a skúsenosti. Dodanie auta očakávam v marci 2021.