auto.jpg V minulých dňoch som mal možnosť vyskúšať novinku z Číny – elektromobil Aiways U5. Bohužiaľ kvôli Korone a nemožnosti cestovať cez Českú republiku som musel dohodnutý termín zrušiť. Keďže viem dosť o tomto aute, ponúkam základné informácie:
AiWAYS U5 je rodinné SUV, ktoré sa práve začína predávať na Nemeckom trhu, má teda všetky schválenia potrebné na predaj v EÚ. Čínsky výrobca zvolil asi netradičnú taktiku predaja a ako prvá krajina kde vozidlo ponúka je práve Nemecko. Až následne keď sa predaj osvedčí, by chcel vozidlá ponúknuť aj v Číne (to sú ale neoverené informácie). Po nemeckých mestách teda krúži trojica áut, kde je možné si ich prezrieť, dohodnúť skúšobnú jazdu a samozrejme vozidlo aj objednať. Prvé dodávky by mali byť následne zrealizované v poslednom týždni októbra 2020.
Na prvý pohľad mám z auta pocit, že je to z 80% e-NIro/Kona a z 20% niečo z Tesly. Dojazd, kapacita batérie, spotreba, výkon motora a celková koncepcia tomu napovedá. Dobré dielenské spracovanie a použité materiály naznačujú že aj Číňania vedia robiť dobré elektromobily. Interiér je priestranný porovnateľný s e-Nirom. Batožinový priestor má rovné dno, objem 432 litrov pod ktorým sa nachádza ešte jedno poschodie na uloženie rôznych predmetov. Plastový organizér je vyberateľný, čím sa batožinový priestor zväčší o cca 220 litrov. Sklopením zadných sedadiel ktoré tvoria úplnú rovinu objem narastie na 1555 litrov. Dĺžka úložného priestoru je cca 1,7m, takže sa dá v aute aj prespať. Priestor pod prednou kapotou je úplne zakrytovaný tak ako to je známe z Tesiel a tu je priestor na uloženie nabíjacích káblov a koncoviek. V interiéri je dosť miesta aj na zadných sedadlách a to aj pre vysoké osoby. Prístrojová doska je s minimom ovládacích prvkov, prakticky všetko sa ovláda cez stredový 12-palcový infotainment. Pred vodičom sú potom ďalšie tri displeje, jeden hlavný a dva postranné, na ktorých je voliteľné zobrazenie rôznych informácií. Auto nemá v základe žiadnu navigáciu, dobré fungujúci Screen Mirrorling prenáša na hlavný displej obsah pripojeného mobilu s ľubovoľnou navigáciou. Niektorá z najbližších aktualizácií by mala priniesť aj funkciu Android Auto a Apple Carplay. Tak ako Tesla sa vozidlo nemusí „zapínať“ ani štartovať, stačí s kľúčom nastúpiť zatlačiť brzdový pedál a auto je pripravené na jazdu. K dispozícii sú tri jazdné režimy Eko/ Normal/ Sport, rekuperácia je cez displej nastaviteľná v troch úrovniach. Parkovacia kamera má dobrý obraz a dokonca aj 360 stupňový pohľad zhora. Nabíjacie konektory sú ukryté rovnako ako vo vozidlách Hyundai/Kia pod ľavým predným reflektorom (tie sú plne vybavené Led technológiu). Po jemnom zatlačení sa otvorí plastový diel nárazníka, pod ktorým je gumeným krytom chránený AC a DC diel CCS konektora. Celý CCS konektor je nezvyčajne umiestnený nie zvislo ale vodorovne, čo môže spôsobovať problémy pri pripájaní káblov.
Vozidlo sa dodáva v dvoch výbavách a to Standard a Premium. Už v štandarde je bohato vybavené dnes už bežnými doplnkami, výbavou a jazdnými asistentmi obdobnými u iných prémiových značiek.
Výbava Premium má oproti výbave Standard navyše presklenú panoramatickú strechu, piate elektricky ovládané dvere s diaľkovým ovládaním, kožený interiér a ešte zopár drobností. Má tiež o 50 kg vyššiu pohotovostnú hmotnosť a o 0,3 sekundy pomalšie zrýchlenie na 100 km. Od budúceho roka by malo byť súčasťou aj ťažné zariadenie a autonómne riadenie známe z Kony alebo e-Nira.
Cena modelu Standard je v Nemecku stanovená na 37.990 €, Cena výbavy Premium je 40.990 €.
K cene sa bude pravdepodobne pripočítavať ešte 1000 € za dopravu z Číny (mimochodom, autá sem nepôjdu lodnými kontajnermi ale vlakom..)
V Nemecku podľa dostupných informácií sú prideľované dotácie na elektromobily vo výške 9.000 € (z toho 3000 € poskytne priamo predajca a 6000 € štát).
Vozidlá budú predávané prostredníctvom spoločnosti Aiways Automobiles v spolupráci so sieťou predajní elektroniky Euronics (na Slovensku myslím TPD...) Tam bude prioritne zabezpečovaný aj servis vozidiel, rokuje sa o tom, že by následne bolo možné servisovať elektromobily aj v iných značkových servisoch. Mimochodom servisné prehliadky sú predbežne nastavené v intervale 100 tisíc km. Autá budú trvale pripojené (vlastnou SIM kartou) do internetu a po vzore Tesly budú prebiehať aj rôzne aktualizácie softvéru a doplnkových funkcií. V cene vozidla by mala byť ročná prevádzka internetového pripojenia.

Na záver pridávam link na krátke video z predvádzacej akcie spojenej so skúšobnými jazdami: https://www.youtube.com/watch?v=qK3gt1otg7s&frags=pl%2Cwn

A ešte základné údaje:

Dĺžka 4680 mm
Šírka 1865 mm
Výška 1700 mm
Svetlosť 150 mm
Objem kufra 432 l
Objem po strechu 1555 l
Pohotovostná hmotnosť 1720kg
Kapacita batérie 63 kWh
Priemerná spotreba 13,8 kWh/100km
Dojazd (WLTP) 410/400km
Poháňaná náprava predná
Max výkon 150kW/204 k
Max. krútiaci moment 310 Nm
Zrýchlenie 0 -100km/h 7,5 sec
AC nabíjanie Type2 (max 6,6kW) 0-100% 10 hod.
DC nabíjanie CCS (max 90kW) 30-80% 30 min.