Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Životnosť baterií

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • Taur
    Member
    • Dec 2019
    • 296
    •   

    #16
    mozeg no neviem ci az tak malo, ja mam rekup vzdy 10-30%. ty chodis len po dialnici? A tvoje auto neobmedzuje rekuperaciu ked je treba kvoli setreniu bat?

    1romeo1 no neviem ale mam dojem ze Tesla superchargre su tu uz roky a nemaju velke degradacie ani tie Tesly co nabijaju vraj vyhradne na nich.
    A prve Leafy a pod. neviem ci ma zmysel posudzovat pritomnost/buducnost EV podla prvotin masoviek automobiliek na ktorych sa ucili, zberali skusenosti... ved dnes uz kazdy riesi chladenie/tm baterii. Snad okrem vyslovene mestskych priblizovadiel ako citigo/eup ktore niesu urcene na opakovane rychlonabijanie pri tripoch. To DC je tam pre nabitie 1x pred supermarketom pri nakupe na tyzden jazdenia. A to DC je u nich dimenzovane na 1C. U mojho polomestskeho tiez na 1C.

    Komentár

    • nick81
      Senior Member
      • Nov 2019
      • 534

      #17
      Taur Kórea neobmedzuje rekuperácie vôbec. Ale viď merania po zime, veľmi sa to zatiaľ nepodpisuje na degradácií. Reportoval som to už výrobcovi, že by sa patrilo, keď všetky auta aj malobaterkáče obmedzujú.

      Komentár

      • Miroslav Rojko
        Senior Member
        • Nov 2016
        • 1314
        •   

        #18
        1romeo1 skus si precitat par dalsich tem na tomto fore, nie je to pokec alebo facebook, kde sa neustale urazame alebo mame taky poulicny ton, nenazyvame sa chytraci v kazdom prispevku, mozno sa Ti potom podari ulahodit Tvojimi prispevkami do priatelskejsej atmosfery, v ktorej si tu debatujeme o svojom konicku - elektromobiloch
        [priezvisko]@me.com

        Komentár

        • 1romeo1
          Member
          • May 2021
          • 48
          •   

          #19
          nick81 kolko si nameral max. kW rekuperačný výkon na korejcovi a do kolko kWh batérie. Ja ked som šiel na Bčku na ID4 tak na miernom kopci to bolo okolo 70kW ak tu má niekto nejaký rekord na tomto aute rekuperačného výkonu tak sem s ním. A už sa nefúkajte sorry ak som niekoho urazil, ale verbálne je to iné ako na forach tu je to skreslené. Ja som typ človeka čo na srdci to na jazyku.Ale som nekonfliktný typ človeka, písmenka to trochu skresľujú, preto radšej verbálne komunikujem. :-)

          Komentár

          • 1romeo1
            Member
            • May 2021
            • 48
            •   

            #20
            mozeg skúsme zabrdnúť aj do takej účinnosti pri tých vysokých C. Koľko kwh dodáš? Koľko sa ti stratí vplyvom ohrievania/chladenia? A koľko % skutočne ide na elektromotor? Máte toto nejak zmáknuté na grafoch i dátach, lebo myslím, že aj v tomto bude efektivita/účinnosť lepšia pri nižších C. A ešte by ma zaujímalo podľa čoho presne vieš kolko % príde z rekuperácie a kolko z kábla/siete To je len tvoj odhad? Ja zo spalovákov som bol naučený minimálne používať brzdy a vždy som využíval motor a prevodové stupne na spomalovanie preto ked som sadol do prveho EM či EV ako ich vy nazývate tak som vôbec nebol prekvapený z tej najsilnejšej rekuperácie ako mnoho iných šoférov. Ale to je asi vekom a počtom najazdených km, kde ja sa už nepotrebujem bujčiť na aute ako mnoho mladých šoférov. Inak tie dojazdy, tomu netreba veriť a hlavne ich udávať na presnosti na jednotku %, lebo aj to záleží od mäkkosti dannej batérie a teplote a výkonu záťaže. ALe neodpovedal ste mi na to vyrovnávanie /balancovanie článkov, od akého napätia začína tento proces v elektromobile??? Pýtam sa to preto, lebo pri bežných stacionárnych FVT systémoch a BMS to je od určitého napätia nahor a preto minimálne raz mesačne treba batériu nabijať na požadované napätie aby sa sériové články povyrovnávali. No na youtube som videl ako práveže ľudí nabádajú ,aby nabíjali na max. 85% z kapacity. kedy túto napäťovú hodnotu nikdy nedosiahnu a články sa im v sérii rozídu napäťovo. Poďme rozobrať aj túto tému ako je to pri elektromobiloch a vysokonapäťových batériách?
            Naposledy upravené 1romeo1; 17-07-2021, 14:54.

            Komentár

            • 1romeo1
              Member
              • May 2021
              • 48
              •   

              #21
              Apos až teraz som si prečítal sorry musím napísať "ten tvoj blud" o tom že či je vysoká séria alebo vyššie paralela tak pre C je to presne to isté a preto sa to udáva v C a nie v Ampéroch. Skladba jednotlivých článkov je rovnaká, je to serioparalelné radenie. A to že som tu dal link na objektívne testovanie týchto batérii tak po každom polroku sú robené reporty čo je zhruba 700cyklov každého pol roka 0,33C. Už naozaj neviem ako sa dá objektívnejšie hodnotiť kvalita jednotlivých článkov podľa výrobcu. Dokonca tam máš udávané aj teploty pri akých sa to cykluje v jednotlivých mesiacoch. Samozrejme s vyšším C treba chladiť a nato treba sekundárnu energiu, ale aj spalovák ak bude chodiť na 3000otáčkach vydrží dlhšie voči spalováku s 5000otáčkami kde vodá motor taktiež ochladí. Ale to je so všetkým tak, ked niečo ideš "zodrať z kože" tak to niečo sa ti po čase nepoďakuje. Človek nepotrebuje byť hned otrokom svojho spotrebného tovaru, aby mu vydržal dlhšie, stačí len ubrať, nemusí hned byť všetko na 100%(2,1C) ked stačí v pohode na 73%(1,5C), že Wilo? To je ten rozdiel 170kW resp 125kW posielať na 82kWh batériu. A toto som ja komentoval "že neprosím" mne bohato stačí tých max 73%(125kW)1,5C

              Komentár


              • Wilo
                Wilo komentoval
                Upraviť komentár
                Co tu furt splietas o 170kW? Update zvysuje vykon nabijania zo 125kW na 130kW, co je v reale takmer nepostrehnutelne a vplyv na degradaciu to bude mat na urovni statistickej odchylky. Prepac, ale ked riesis rozdiel 5kW tak si otrokom daneho auta. Uber na chorobnom strachu z degradacie a uzivaj si zivot, prospieva to duchu a vedie k spokojnejsiemu zivotu Tesla riesi upgrade Superchargerov z 250kW na 300kW, Porsche riesi na Taycane upgrade z 270kW na 350kW a tu padaju silne slova pri navyseni o 5kW. Vratim ti tu lopatku alebo mi rozkopes moje babovky z piesku?
            • nick81
              Senior Member
              • Nov 2019
              • 534

              #22
              1romeo1 Na diaľnici v 1X0 km/h brzda na zem - 170kW išlo cez BMS. Prázdna cesta samozrejme. Pri akcelerácií je strop 150kW. Mňa si neurazil, len to nie je príjemné zhadzovať druhých. To, že máš skúsenosti s FVE/Pylontechmi a pod je jedna vec. Tiež mám v okolí ľudí čo s tým roky robia, ale takto sa nechovajú. Vždy sa snažíme preberať aj batérie aut a spoločne hľadáme, čo prečo ako funguje a čo je dobré/zlé.

              Uvidíš po pár rokoch skúsenosti s LiPol v autách, myslím, že budeš mať iný pohľad. Časom zistíš, že chémie v autách sú dosť odlišné, takisto degradácie. V niektorých sú extra prímesi. Samozrejme rôzne chladenia - tie kvalitné chladenia sú inak kľúč. A pod. Ono je to jedno, nemám potrebu sa precikávať. Som lajk. :-). Auto 2500 cyklov nenažije, tak výrobca ide na hranu životnosti auta pár sto tis km. A časom budú aj tak lepšie technológie v baterkách.

              Ku tvojej info čo sa týka balancovania. Tak aspoň Niro vyrovnáva baterky stále. Auto sledujem rok. A nad 10-15% sú napäťovo zhodné do 0.02V. Či už pri rekuperácií, alebo nabíjaní BMS ich stále zrovnáva.

              Komentár

              • 1romeo1
                Member
                • May 2021
                • 48
                •   

                #23
                nick81 a to kde vidíš napätie jednotlivých článkov v sérii? Sto ich je tam v serii však?

                Komentár

                • nick81
                  Senior Member
                  • Nov 2019
                  • 534

                  #24
                  1romeo1 98ks je ich tam. Priamo na volante mám ten náš displej čo to ťahá z BMSky. V zákl.režime vidím min/max cell V, ale stále na to zízam. To auto to nepretržite zrovnáva, ak teda nie je SOC pod tých 10%, potom to začne ulietavať.

                  Komentár


                  • 1romeo1
                    1romeo1 komentoval
                    Upraviť komentár
                    čiže 411,6V max. Ja stále dumám nad tým ako napriamo cez CCS2 konektor zapojiť v PWM režime 13ks seriovo 60 článkových polykrištálov a paralelne zo 3-5 rady, kde by by to napriamo dobíjalo slnko a kde by bol len automatický odpájač pri trebárs 400V. Len ako docieliť aby sa mi zapol + - kontakt a pustilo ma priamo do batérie cez BMS??? Takto by nebolo potrebné žiadne stabilizačné prvky ako je meniče a DC/AC nabijačky kde pri ostrove bez duplicitných batérii to nepojde a nakupovať drahú elektrinu zo siete cez prifázovací menič tak to je o ničom. Poprípade nejako napárovať cez CCS2 konektor menič Goodwe GW-10K ET kde sa dá dať až 10kWp v paneloch a auto používať aj na domáce úložište el energie. Vieš s tým pomôcť resp. poznáš niekoho kto by to vedel napárovať aby to takto šlapalo?

                  • Jiri GrandPa
                    Jiri GrandPa komentoval
                    Upraviť komentár
                    Konečne debata na úrovni.
                    Toto ma tiež máta. Na kieho iného vyrábam z FVE AC so stratami 5% aby som tu energiu opäť v aute usmerňoval (dalších 5% v čudu) keď mám na streche krásny zdroj DC s napätím medzi 400- 500V.
                    Zatiaľ som nevidel takú múdru nabíjačku z CCS konektorom. Ono to asi nebude take jednoduché pri tak variabilnom a mäkom zdroji ako sú FV panely.

                  • 1romeo1
                    1romeo1 komentoval
                    Upraviť komentár
                    Jiri tvrdosť ti robí batéria tá ti bude držať napätie tam menič nepotrebuješ ani regulátor,len správne sériovo vyskladať panely tak aby si dosiahol pracovné napätie kde odpočítaš zhruba 4V na panel pri zohriatí panelov a potom ides v PWM účinníku zhruba 90-100% aj bez meniča či regulátora a ešte maximálne tak odpojenie od batérie ak tá dosiahne 411V max. O účinnosť nejde ide o to, že na stabilizáciu meniča potrebuješ bud duplicitné batérie, alebo sieť a to nieje efektívne. CCS2 konektor sa dá v pohode kúpiť aj na aliexpresse ale doležité je aby elektronika v aute oživila DC + a - konektor, poprípade dostať sa na + a - pól priamo na batérii tam už je BMS paralelne na tých kontaktoch napojená. Systémom pokus omyl nechcem ísť nakoľko ak niečo poseriem tak veľký a drahý prúser. Ale ak sa najde nejaký kutil kto sa v tom vyzná tak, ktorý nám bud GW menič napáruje na SW batérie cez CCS2 tak by to bolo naozaj to o čom rozprával E.Musk o batériovom úložišti v aute pre rodinne domy a aj samotné autá ktoré by boli 100% napájané slnkom. Toto musí byť budúcnosť a nie preťažené siete a centrálne výroby ešte aj fosílne. A najväčšia blbosť je tá, že na FVT systéme je najdrahšia batéria a my ju máme, ale nieje nám umožnené sa k nej dostať!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vrrrrrrrrr ide ma z toho roztrhnúť.
                    Naposledy upravené 1romeo1; 17-07-2021, 20:33.

                  • jux
                    jux komentoval
                    Upraviť komentár
                    nick81 ako vies, ze BMS nepretrzite zrovnava clanky? Rozdiely napeti clankov, ktore spominas to podla mna nedokazuju. Pokial som sa dopatral, BMS v elektromobiloch pracuju len pasivne, t.j. pri dosiahnuti max napetia clanku len u clanku nabiteho na najvyssie napetie palia na odpore energiu ktora by ten clanok prebijala. Ak mate nejake info, co by podporovalo tvrdenie, ze balancovanie pracuje aj skor ako clanok dosiahne max. napetie - sem s nim.
                    Najsofistifikovanejsi sposob balancovania - Aktivne balancovanie vo vyzname presuvania elektriny z najviac nabiteho clanku do najmenej nabiteho clanku za zrejme v ziadnych EV nevyuziva. Dopatral som sa, ze pumpovanie energie z clanku do clanku sa vyuziva len v extremne narocnych aplikaciach, kde sa clanky casto vybijaju/napijaju a extremne dlha zivotnost baterie je klucova - napr. v bateriach satelitov.
                    Vyrobcovia blokov baterii sa vseobecne najviac spoliehaju na rovnakost clankov z vyroby. Pri zahradnom a rucnom akumulatorovom naradi vyrobcovia do akumulatorov spravidla vobec balancovacie obvody nedavaju, instaluju do nich len ochrannne obvody na prehriatie, pretazenie, podpetie a prepetie, pricom prepetie a podpetie meraju len na sumarnom napeti vsetkych clankov, nesleduju jednotlive clanky.

                  • 1romeo1
                    1romeo1 komentoval
                    Upraviť komentár
                    jux tiež mám podobný názor, len nizkonapäťove BMS (48V/24V) sú niečo inšie ako vysokonapäťové batériové systémy ktoré ovláda tzv HUB. A preto by som tiež chcel vedieť aké vyrovnávanie v ID4 naozaj je a pri akom napätí sa spúšťa aby som vedel, že aspon raz za mesiac to napätie musím dosiahnúť. Inak pri 98článkoch aký asi bude chladič kde pojde prietok z pasívneho balancovania? Aj koli tomuto by to malo byť asi pri nižších napäťových stavoch aj ked má batéria trebárs 15% nabitia ako nick81 uvádzal. Kde sa to dá zisťiť na 100% a nie len domnienky? Predajca ten nevie ani len aké má napätie batéria, o balancovaní ani len nechyroval čo to je.

                  • jux
                    jux komentoval
                    Upraviť komentár
                    1romeo1 Jiri GrandPa bolo by pekne, keby sa dala bateria EV nabijat priamo z solarnych panelov. No zrejme to nebude mozne. Mozno by sa aj dalo nejako nasimulovat funkcionalitu DC nabijacky, no obavam sa, ze elektronika BEV je stavana na to, ze ona urcuje akym, DC prudom sa bateria EV nabija a premenlivy DC prud z solarnych panelov by zrejme hned odmietla. Jedina moznost by bola obist vsetku riadiacu a ochrannu elektroniku baterie a napojit DC z panelov rovno na bateriu elektromobilu - no to by bola dost velka drzost.
                    Podobne nadivoko sme nabijali podbitu rozobratu bateriu EV priamo usmernenym napetim.
                    Kedze bateria bola velmi vybita, najprv sme ju nabijali po sekciach laboratornymi zdrojmi, potom uz vsetky clanky v serii spolu usmernenym 230V, a nakoniec usmernenym medzifazovym 400V, pricom pri nabiajani z usmernenej siete sme prud nastavovali rucne zaradenim odporov v serii. Prvotne balancovanie sme robili tiez rucne, najviac nabite clanky sme jemne vybili odporom a najmenej nabitym clankom sme pridali trochu elektriny z laboratorneho zdroja.

                  • Jiri GrandPa
                    Jiri GrandPa komentoval
                    Upraviť komentár
                    jux - neviem nájsť relevantný zdroj ale keď si dobre pamätám tak Tesly robia balancovanie článkov pri odstavení vozidla pri hocijakom SOC. Proste zrovná napätie blokov. Ale to nie je to právé orechové, samozrejme, to úplne balancovanie sa koná až pri 100%.
                    Ale mozem sa mýliť.
                    Inak s tebou súhlasím že auto by taký CCS2 zdroj hneď odmietlo aj keby tam bola lege artis PPL komunikácia.
                    Naposledy upravené Jiri GrandPa; 17-07-2021, 21:19.

                  • Miroslav Rojko
                    Miroslav Rojko komentoval
                    Upraviť komentár
                    Zaujimava tema ale za niekolko rokov co som tuto temu na roznych miestach otvoril, kde spominali pouzitie EV ako V2G, zatial nikde ine informacie ako plany. Automobilky si propietarny protokol velmi chrania a napojit sa na originalnu BMS je nemozne. Vsetky pouzite uloziska z EV su vlastne odpojene povodne BMS a nahradene inymi (vacsinou cinskymi) BMS zapojenymi priamo na clanky po vybrati baterie z auta sluziacej uz potom len nafotovoltaiku. Ak neratame “mrtve” Chademo a jeho drahu implementaciu V2G pre Leaf, tak na CCS nic. Takze elegantne vyuzitie prave stojaceho auta na ulozenie ano - wallbox s dynamickym riadenim vykonu ale vratenie energie spat do domacnosti, to uz nie.

                  • nick81
                    nick81 komentoval
                    Upraviť komentár
                    1romeo1 Toto ti neviem poradiť ako sa v rozumnej cene dostať priamo na 400V baterky.
                    jux Pasívne/aktívne balancovanie. Ja to neriešim. Hovoril som o tom, len že to BMS stále zrovnáva. Technicky ako to riešia, je ich vec. Mňa zaujíma to, že auto nenormálne dobre rekuperuje, napr. včera okresky až 1/3 spotrebovanej energie bola narekuperovaná a aká je vo finále degradácia baterky. Straty pri pasívnom balancovaní nie sú nejako enormne veľké.
                Pracuje...
                X