Postrehy z používania Kia eNIRO 2020 po 2 mesiacoch a 15000km. Brať s rezervou, lebo sú tu aj drobnosti. A predtým som nemal skúsenosti s EV, takže je to skôr pre tých čo chcú eNIRO kúpiť, migrujú s fosilu a nevedia čo od toho očakávať... Predtým som mal o polovicu lacnejšie KIA Ceed sw 2009 TDI, nasledujúce body sú teda takým porovnaním ku tomu čo som mal doteraz.

Bežné jazdenie v okolí bydliska
  • Zrýchlenie/nabíjanie doma atď.. Bez výhrad, pri mojom bežnom dennom objeme nabíjam raz za x dní. Odpadli návštevy benzíniek, namiesto toho treba pripojiť kábel wallboxu a potom odpojiť. Časovo je to adekvátne. Pri 11kW (3x16A) sa mi auto dobije aj počas krátkej návštevy záhrady. Takže, ak je napr. pod ⅔ baterky, dávam kábel, aby som mal vždy nejaký slušný dojazd k dispozícií. Pri AC mám strop nastavený obvykle na 90%. Obmedzenia pri jazde/nabíjaní žiadne, maximálny komfort, jazdne úplne super.
  • Nemám pocit, že by som mal nejaké špeci auto. Jednoducho normálne rodinné auto. Zabúdam, že som v elektromobile. Samozrejme, keď si sadnem potom späť do spaľováku, tak hluk/rozbieha ako slimák. Ale toto netreba riešiť, tak ako som to neriešil predtým pri autách.. Zvyknúť sa dá na hocičo.
  • Pri domácom nabíjaní je cena cca 8.5 eur na tých 450km, resp. diaľničných 250-350.
Diaľkové jazdy
  • Tu je to horšie. Neriešim 105 na diaľnici. Ale reálnu 130. To je 140 na tacho je gps 132kmh. Veľmi slušný dojazd výrazne padá pri veľkých rýchlostiach. Kombinácia dialničná rýchlosť, vietor, mrazy, kopcovitý terén diaľnice robia svoje a dojazd padne na úroveň 250-300 km. Palubák ukazoval 360 a prejdem 240-280. Dosť ma to na začiatku stresovalo, ak je najbližší stojan dosť ďaleko a baterka pod xx%. Nakoľko rýchlosť nabíjania výrazne klesá nad 72-75%, tak pri takomto dojazde je optimálne nabíjať cca každých 180-200km.
  • Kona/eNiro trpia tzv. #coldgate, že si nepredhrejú baterku a elektronika, ak nemá baterka aspoň 25C, tak UFC ide dosť zle. Takže dve hl. hranice sú - 15C neprekročí 43kW, a 25C neprekročí cca 58kW. Treba sledovať tému eniro, tam sú aktuálne veci. UPDATE 2020-05-02: Sú tam ďalšie obmedzenia pri 5 stupňoch a pod 1C. A tiež ak je viac ako 35C, nedovlí nabíjať 200A (77W) ale obmedzí na 180A (69kW), atď.
  • Ďalej také veci, ako z diaľnice sme museli zliezť na nabíjačku do Popradu, v OC bolo zapaskované parkovisko asi kvôli korone, tak potom ísť na druhú. Stráca sa veľa času schádzaním a hľadaním funkčnej nabíjačky. Je to dosť nekomfortné a časovo stratové. 9.5 hod cesta sa predĺžila na 13 hod. Problémy sa vyriešia zhustením siete DC nabíjačiek, resp. UFC na hlavných ťahoch - aby boli funkčné na plný výkon a bolo ich dosť. Potom to bude v norme aj pri diaľkových trasách na východe.
  • Ideálne je teda použiť UFC, predhriať si baterku v šport móde, a dobíjať v najrýchlejšom pásme.. 0-53% SOC, resp. max do 73% kým to padne a ťahať ďalej ku ďalšej. Ideálne brať čo je na trase a neschádzať nikde. PK-R1-ZV-KE (spodom) a späť sme dali v čase plus 2.5 hod nabíjania (3x UFC) .. za 10 hod.komplet, len sme išli o trochu rýchlejšie. Treba si zvážiť - rýchla jazda/častejšie nabíjanie je časovo ekvivalentná s pomalšou napr. 110 / a menej častým nabíjaním.
  • Tu sme zalogovali nejaké jazdy https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing resp. na mojom YT mám trasy/časy a grafy z nabíjaní https://www.youtube.com/channel/UCs_...xEm2oAg/videos
Komfort auta (detaily)
  • Interiér (aspoň v Platinum) verzií je pekne spracovaný. Farebné ambient osvetlenie, otočný ovládač pôsobia dosť dobre. Celkovo interiéru nie je čo vytknúť, len nejaké drobnosti.
  • Odkladacích priestorov je dosť. Porty 1x 12V, 2x USB (data/qc3), QI nabíjanie, 1x USB v podlaktovom boxe, vzadu 220V (200W) menič priamo v konzole. Vzadu by som uvítal aspoň ešte 12V. Deckám potom treba na tablety ťahať káble z predu. A v kufri tiež nie je žiadna 12V zásuvka. Autochladnička má smolu Veľké plus - podlakťový box s USB má vpredu malú medzeru, takže deťom sa dá potiahnuť USB príp. odtiaľ a neláme sa kábel po zatvorení boxu.
  • Výduchy sa ovládajú 1 páčkou, v krajnej polohe sa výduch zacvakne a uzatvorí sa. Tu je teda nedostatok, že sa nedá regulovať (len trochu znížiť), okrem tým vzadu. Tj. ide naplno + smer, alebo vypnúť. Daň za to, že vyzerajú dobre Tepelné čerpadlo je veľmi efektívne, kúrenie sme nevypínali. Prvú veľkú jazdu bolo vypnuté, ale od dverí spolujazdca začala byť dosť zima na pravé koleno + bundy. Potom čo sme zistili, že si kúrenie pýta pri ustálení napr. len 300-500W, tak odvtedy už vždy komfortne na 20-22C.
  • Udržiavanie v pruhoch super, adaptívny tempomat na nezaplatenie. Adaptívny nezlyhal ani raz, vždy spomalí/zastaví/zrýchli. V meste je trochu problém, bol som zvyknutý jazdiť na tempomate aj mesto.. Auto ide okolo veľkého kontajnera pri ceste, alebo zaparkovaných áut a zničoho nič prudké pribrzdenie. UPDATE: toto sa fixlo znížením SCC na pomalé reakcie. Nie vždy, pár krát to spravilo, ale tu vodič potrebuje 100% spoľahlivosť. Ak by za mnou išiel kamión/auto, tak má čo robiť. Na toto si teda treba dávať pozor. Ale keď sa robí vláčik, zapínam, dodržuje spoľahlivo odstup a primerane pribrzdí/zastaví keď treba. Veľmi návykové.
  • Ďalšia výhrada je udržiavanie v pruhoch, vychádzam z dediny, prudká zákruta a v polovici zákruty pustí volant a ide rovno, alebo skracuje si zákruty v dedine cez čiaru do protismeru a potom si pípa prekročenie čiary.. Pri tom kovovom kontajneri pri ceste prudko mykol volantom a spravil myšku. Na diaľniciach chodí dobre, ale treba teda naň dohliadať Život je len jeden.
  • Sedačky… Mám výbavu Platinum, ale bez packu. Sedačky vpredu sú teda manuálne a polokožené. Bratovi požičiavam auto, takže je to nonstop prestavovanie sedadla a pod.. Chcelo by to elektrické s pamäťou pre 2 šoférov. Sedí sa tam pohodlne, ale na dĺžku je sedák nezvyklo kratší porovnaní so starým autom a o málo užší. Tie v starom boli (tiež polokoža) ale boli pohodlnejšie po pár hodinovej jazde. V starom bola na sedačkách aj páčka na bedrovú opierku, tu nič. Majú to len tie plne elektrické/ventilované/kožené v packu. Škoda, pri tej cene auta, chrbát by to uvítal.
  • Zrkadlá na slnečných clonách - otvorenie clony nezapne svetlo, treba hore vypínačom. Hlavne v tme treba nahmatávať, lebo nie je ani podsvietený vypínač. Stará ceed automaticky zapla svetlo po otvorení clony. Takto isto sprosto s vypínačom to má aj Kona EV 2020.
  • Človek je v aute na nabíjačke a chce intímčo, zapne Štart, vypne svetlá a displej za volantom praží jasom na 100%. Nenastaví jas podľa nastavenia -/+ vedľa volantu. Treba zapnúť vonkajšie svetla/obrysovky, potom zmení jas podľa nastavenia.. Len auto zas zbytočne svieti. Taký malý bug. Ono to žiari aj v utility móde, pomohlo za volantom vypchať priestor napr. mikinou. Všetko ostatné sa dá pekne zhasnúť.
  • Android auto na 10.25” displeji je len na ⅔ obrazovky a ⅓ obsadí logo android auto, a nedá sa dať preč. Pritom AA to podporuje už rok, len výrobca to zjavne neintegroval. Waze cez AA neumožní zadať nič na klávesnici, ani spolujazdcovi. Čo je škoda. Potom treba neprakticky odpájať tel., tam si vyhľadať a pripojiť. Keď ide AA, tlačidlo volaj na volante nič nespraví, treba zrušiť AA a potom ide volať. Opäť drobnosti, chcelo by to hacknúť infotainment a mať waze natívne.
  • Vstavaná navigácia. Fulltext sa dá hľadať cez položku KIA LIVE, nie je to zlé ale od google to má ďaleko (nie vždy všetko nájde). Výhoda je prepojenie s dojazdom a nabíjačkami, aj keď veľa nabíjačiek (ZSE) tam napr. nie je. V tomto smere to tiež nie je použiteľné. Pekné je, že sa zobrazuje na displeji za volantom kedy a kam odbočiť. Ak by popracovali na tej navigácií (fulltext/zse stanice/svižnejšie a krajšie), pridali predhrev baterky, bola by to bomba. Lebo takto aj mapa v infotainmente aj waze majú svoje muchy.
  • Infotainment. Na voliteľný button (hviezdička) sa nedá dať EV detail obrazovka (nie je v ponuke), resp. chýba mi nejaká obrazovka s technickými info ako zobrazuje eNiro Dashboard. Celý dashboard vznikol iba preto, že auto neukáže aktuálnu spotrebu kWh/100km v reálnom čase ale len nejakom slížiku (progressbare). Obrazovka EV detail, zobrazí kW iba pre motor a nie je to prepočítané na 100km. Ťažko sa potom optimalizuje spotreba.
  • Vyhrievanie zadných sedačiek je pre dieťa veľké plus. Výduchy vzadu aj zo stredovej konzoly.
  • Frunk.at box by mal byť v aute ako základ a normálna dojazdovka.
  • Ultrazvukové senzory majú pomerne krátky dosah. V predu 100cm, vzadu 115cm, krajné vpredu aj v vzadu 60-70 cm. Sú len po 4, chcelo by to 6 ako má napr. ZOE aj na blatníku kolesa a zvýšiť dosah. Cúvacia kamera má v neosvetlenej tme brutálne zrno, ak náhodou sneží a pod, tak vidno veľké nič. Také drobnosti
  • Auto, keď beží sa nedá zamknuť ani na dverách ani diaľkovým. Napr. na parkovisku si odskočiť a nevvypínať auto, alebo pri otváraní brány - na tmavej ulici. A nechávať naštartované otvrené auto len tak. Poriešil som to zatiaľ workaroundom .. zamknúť celé auto cez tlačidlo na dverách šoféra, treba mať zatvorené dvere, ak som vonku, stiahnem okno, tlačidlom zamknem auto a dám vytiahnúť okno... Otvoriť sa dá iba manuálnym kľúčom, tj. stlačením striebornej časti vzadu na ovládači a vytiahnutím sa z diaľkového vytiahne bežný kľúč. Veľký pozor, pri zamknutí auta cez stiahnuté okno nezabudnite kľúč dnu, inak ste v háji. Lepšie je ešte dnu všetko zamknúť, otvoriť si dvere cez páčku na dverách a rovno zamknúť manuálne kľúčom. Nehrozí jeho zabuchnutie.
  • Celkom otravná vec, auto beží otváram si bránu, či na chargery (nechcem si vypínať auto kvôli hardvéru). Vystúpim zabuchnem dvere a ozve sa dlhý vysoký pípajúci zvuk od kapoty. Zbytočne na seba auto upozorňuje. Pri opakovanom vystupovaní vyzerám ako debil. Zvuk robí low pitch horn, je za predným krytom pri VESS, predný kryt sa dá dať dole, keď odmontuje spodný, takže ešte čakám, či to nepojde spraviť nejako inak alebo softvérovo.
  • Odkladací priestor. Zo sedáku zadných sedačiek sa dajú preč vzadu 2 skrutky, takto to mám na furt. Ak treba previezť niečo väčšie sedák sa len v 2 miestach vytrhnutím v predu vysadí, a odpojí sa konektor ohrevu. Operadlo sa potom dá sklopiť do roviny. Ak sa predná sedačka posunie úplne dopredu. Priestor je dlhý 185cm, resp. 180 ak je vec na výšku vyššia. V prípade veľkých vecí, dá sa odmotovať predné sedadlo spolujazdca - gola, 4 skrutky, odpojí sa kábel so 4 konektormi sedadle. Po palubovku je to 240 cm v pohode, 250 menej v pohode, priestor pod nohami až na 3 metre ale to je max. na nejaké lišty. Tie už je lepšie potom hodiť na strešný nosič.
    Škoda, že auto nenatiahli aspoň o 15-20cm, tak aby po sedadlo bolo 200cm. To auto by potom bolo brutálne univerzálne aj na prepravu dlhších vecí, resp. na vanlife.
  • Veľmi návykové sú rekuperačné páčky. Pred kúpou som si myslel, že budem auto používať ako normálne, ale v každom teréne sa hodí niečo iné. Negatíva,, točia sa z volantom.. Dobrzdím pred zákrutou na L3 ale chcel by som v zákrute prejsť na L0, len takto keď sa točí volant sú kdesi hocikde. A pri tempomate si neviem meniť budúce nastavenie L0-L3 keď vypnem tempomat. Ak som mal L2 a potom tempom, po zrušení tempomatu auto začne brzdiť L2 a svietia brzdové. Vyzerám ako debil a auto zbytočne brzdí. A ešte jedna vec, ak je tempomat, neviem pridržaním ľavého brzdiť. Iba normál brzdou.. Bezpečnosť by mala mať prednosť :/ Nie aby som rozmýšľal čím môžem a nemôžem kedy brzdiť. Toto sú také detaily. V neutráli detto, tá zmena prednastavenia L0-L3..
  • Neutrál super vec, auto plachtí aj celú dedinu a rýchlosť klesá minimálne. Dobre je si prepínať N a D a L0-3 rekuperáciu podľa potreby. Spotreba sa potom dá pri 50/90 držať 8.5-10kWh (ak nie sú samo kopce). Pri neutrály si treba dávať pozor, lebo auto samo nezabrzdí, ani protikolízne. Lebo motor je vtedy off a automatika brzdí iba motorom.
  • Inak je to parádne auto, kúpil by som ho zas (alebo Konu) - toto platí pre 2020 :-D
Pripojené súbory