Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Degradácia batérií rôznych EV

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • Miroslav Rojko
    Senior Member
    • Nov 2016
    • 1314
    •   

    Degradácia batérií rôznych EV

    Ráno som čítal na pravde, aká je tá degradácia veľká a teraz čítam na mojelektromobil, že aká je malá.

    https://auto.pravda.sk/magazin/clano...paign=mostread

    Jedna tabuľka sa dá vysvetliť dvomi spôsobmi ... (alebo o čo komu ide na pravde ?)
    Jeden z argumentov voči elektromobilov je aj degradácia batérií. Pokles kapacity však býva iba v jednotkách percent a intenzita degradácie sa stále znižuje.
    [priezvisko]@me.com
  • nick81
    Senior Member
    • Nov 2019
    • 534

    #2
    Kto vie ako sa starali ľudia o tie baterky. Ale pekne tam vidno ako PHEV trpia, kvôli tej malej baterke. O 5 tis. km budem robiť pri 30 tis. ďalší test kapacity. Vyzerá, že nejaký pokles tam je od 15 tis.. Pri cca 22tis. som robil, ale prišiel som o horný 10% blok. Cca odhad je okolo 65.8kWh (brať s rezervou). Pri 15000km som mal 66.3-66.4kWh - 2 merania pri 110kmh/130kmh.

    Komentár

    • Miroslav Rojko
      Senior Member
      • Nov 2016
      • 1314
      •   

      #3
      zaujímavý je ten Leaf, kde sa nedá nastaviť limit nabitia a väčšina to nabíja bezstarostne do 100% a na DC, nemá to chladenie batérie a ajhľa aký dobrý výsledok

      preto ja keď sa starám a DC baterka vidí raz za niekoľkotisíc km, mám ju stále ako novú aj po 33000 km
      [priezvisko]@me.com

      Komentár


      • nick81
        nick81 komentoval
        Upraviť komentár
        Aj nejako meriaš baterku?

      • milan84
        milan84 komentoval
        Upraviť komentár
        Miro kontrolujes si ju cez Spy alebo to len predpokladas?
        Ktorym autom prides na zraz?

      • Miroslav Rojko
        Miroslav Rojko komentoval
        Upraviť komentár
        pri poslednej prehliadke oficiálnou Nissan diagnostikou merané a tiež dojazd sa mi zväčšuje

        na zraz prídem najlepším a najvybavenejším u nás predávaným EV

      • milan84
        milan84 komentoval
        Upraviť komentár
        ak myslis tie testovacie hviezdicky z nissanu, tak tie maju velmi biednu vypovednu hodnotu.
        Oliverovi napichnem Leafa, on ma dvojnasobok tvojich km, uvidime ci je blizsie k realite moja skusenost a nazbierane cisla alebo nejake statistiky a predajca nissanu

      • hudino
        hudino komentoval
        Upraviť komentár
        no vhladom na klesajuce ceny jazdenych leafov 40 to nemusi byt zle vediet a na Leafe sa neda nastavit ani casovac nabijania ?
    • palo47
      Member
      • Jan 2020
      • 66

      #4
      Trochu som sa zaoberal zisťovaním SoH na mojom e-up. V riadiadej jednotke bateriového manažmentu je údaj o kapacite baterie ale je prístupný len cez špeciálny servisný kód. Ale z princípu veci nie je schopná riadiaca jednotka baterie merať skutočné SoH ale ho len aproximovať z priebehu vybíania počas jazdy (výrobca článkov v špecifikácii presne definuje podmienky merania kapacity a tie sa určite výrazne líšia o podmienok pri bežnej jazde). Na jednom nemeckom fóre sa píše, že v pripade záručnej reklamacie kapacity baterie sa kapacita meria v servise pomocou k tomu určenému vybíjaciemu zariadeniu, ktoré je online spojene so servisným strediskom baterii vo VW. Pri meraní je definovaná teplota 25 deg a meria sa pri presne definovanom vybíjacom prúde a údajne to trvá cca 8 hodín.
      ja som nedávno urobil meranie pomocou čitačov historie nabijania a vybíjania batérie (su to udaje kWh od začiatku používania vozidla) , ktoré sú prístupné cez OBD. Jazdil som tak aby som neprekročil výkon motora cca 20 kW, (vybíjací prúd zhruba zhodný s prúdom pri ktorom LG Chem definuje kapacitu), bateria mala cca 20 deg C a vyjazdil som bateriu až na dojazd 1 km. Po odčitani čitačov kWh nabíjania (rekuperácia za jazdy), vybíjania pri štarte so 100% nabitím a po skončení na 0% s dojazdom 1 km a po korekcii na teplotu 25 deg C mi vyšla kapacita baterie (SoH) môjho e-up 32,33 kWh. Ale zrejme je to len náhoda, že to vyšlo tak blízko nominalnej kapacity 32,3 kWh. Meral som to pri cca 2000 km a zopakujem na jeseň. Ale je to dosť na nervy vyjazďovať bateriu na dojazd 1 km. Keby nebolo pri malom dojazde blokované kúrenie, tak by konečné vybitie na 0 km išlo robiť bez nervov na mieste zapnutím kúrenia na max pri otvorení všetkých dverí. Vybíjanie externou záťažou neprichádza do úvahy pretože to záručne podmienky batérie zakazujú (dá sa to zrejme z riadiacej jednotky zistiťj.
      Pre bežný prehľad o stave baterie je určite úplne postačujúci Spy resp ekvivalent, to moje meranie je značne pracné ale ja som inú možnosť nemal.
      Naposledy upravené palo47; 25-06-2020, 09:37.

      Komentár


      • Teq
        Teq komentoval
        Upraviť komentár
        no toto je najlepsi sposob merania kapacity baterie. pozor ale na to, ze ked je bateria nova, jej kapacita moze zo zaciatku presiahnut aj 100% - zvysit sa a potom po case zacne degradovat a kapacita sa zmensovat. Moj LEAF siel skoro novy na 103.6% - 28.6 kWh a teraz ma ledva 90% - 25.6 kWh

      • nick81
        nick81 komentoval
        Upraviť komentár
        Ja som meranie robil opakovane pri 102kmh (gps) na diaľnici tiež bez prudkých akcelerácií a brzdení a to isté v 130kmh (gps). Rozdiel tam bol len 0.1kWh. Nepotrebujem to ani tak presne, stačí mi cca na celé kWh, každý rok, resp. každých 15000. Na dojazd 1km by som nemal odvahu. Hlavne by som si nechcel ničiť zbytočne baterku. Ak ti chodí OBD a máš kódy a pozície, môžeme pridať podporu do enirodashboardu pre eUp. Potom ti bude stačiť ísť len do 5% SOC, ale ten procesor to bude za teba pocitat v sekunde ako sa to prepne. Teraz sa už budú dať ľahšie pridávať autá, keď robíme podporu pre Ioniq. SOH v BMS lieta.. do 15tis 100%, potom na 90%, potom sa vratil na 94, teraz 24 tis.. padol na 80 .. vratil na 85 potom na 90 .. A stale je tam cca 66kWh... 10% degradácia je nezmysel, 0.02-0.04% max . A auto dostáva slušne zabrať, AC/DC/UFC, všetky tie testy.. denne dlhe trasy. 25 tis km za 3.5 mes..
        Naposledy upravené nick81; 25-06-2020, 11:16.
    • palo47
      Member
      • Jan 2020
      • 66

      #5
      To vybitie na 0 km nie je vybitie na 0% baterie t. j 2,5 V na článok (tak je definovaná kapacita v špec. LG Chem a aj obecne). E-up má pri 0 km napätie cca 3,6 V na článok, tak že to vôbec neohrozuje bateriu. Aj bateria môže zostať blízko 0 km aj dlhšiu dobu, dokonca časová degradácia bude veľmi malá. To vysoké napätie pri 0 km je hlavne z dôvodu, že nová bateria 32,3 kW má len 83 clankov serii a tak ak sa nemá pri nižšom napätí prekračovať max prúd článku a klesal by výrazne max vykon motora, tak takto obmezili kapacitu.

      Komentár

      • Jiri GrandPa
        Senior Member
        • Dec 2016
        • 707
        • viera8131
        •      

        #6
        Dost presne data zo stoviek EVs su tu:
        https://storage.googleapis.com/geota...ion/index.html
        Zdroj Elektrek.

        Komentár


        • nick81
          nick81 komentoval
          Upraviť komentár
          Hmm. Kia Soul 2018 padá rýchlejšie ako 2017.
      • nick81
        Senior Member
        • Nov 2019
        • 534

        #7
        klikar Info pre teba. Nechcem spamovať v téme ID.4. Ale nadviažem ako sme sa tam bavili https://teslaclub.sk/node/60823?p=80532#post80532

        Dnes som zmeral eNiro.
        Do 64 Nira sa natlačí z 0...100% okolo 69.2 kWh. A vyberiem maximálne 65.7kWh, asi už o nejaké desatiny menej.
        3.5kWh rozdiel medzi tým čo musíš dodať do batérie, a tým čo reálne vyberieš naspäť.

        Škoda Enyaq bolo 5,7kWh (125kW) dodané 75,4 vybraté 69,7, obd2 apka piše kapacitu baterie okolo 74,x podľa zistení od milan84
        Ak niekto meria kapacitu tým, že nabíja auto z 0 do 100%, je to ďaleko od toho čo vie použiť na jazdu.

        BMS údaj o kapacite kWh v Enyaqu je dosť blízko tej hodnote dodávanej pri 0..100% (Niro taký register v BMS vôbec nemá).
        Zvláštny pojem využíteľná kapacita - kórea berie hodnotu, ktorá sa z baterky vyberá a ostatní dodávanú kapacitu? :-(
        Uvidíme ešte Ioniq5/EV6 či sa aj oni už neprepli. :-)

        Ak budeš merať kapacitu odpočtom čítačov, tak treba merať pri vybíjaní. Meranie pri nabíjaní je ako vidíš o pár kwh vyššie.
        Príp. odmeraj obe a budeš asi prvý čo bude vedieť tento údaj. :-)

        Na jazdu teda aj pri Tesle treba počítať s hodnotou niekde o 3.5-6kWh nižšou (medzi Nirom a Enyaqom) ako je dodaná pri nabití.
        Smutné je, že toto celé maskuje rekuperácia... A bežný človek to nemá šancu vidieť.

        Je možné ešte, že sa rozdiel mení aj podľa výkonu nabíjania (na jar budem robiť testy pri rôznych výkonoch).

        Skladačka postupne začína dávať zmysel.

        dango Aha. Ty si posledne meral ID.3 cez evdash nabíjaním? Potom predsa len nejaká "degradácia" tam bude

        Naposledy upravené nick81; 18-12-2021, 21:26.

        Komentár


        • klikar
          klikar komentoval
          Upraviť komentár
          nick81 Tak som spravil test 100%-0%-100% a pozapisoval stavy citacov. Do baterie sa dostalo 78kWh energie a z baterie odislo 71kWh energie. Pocas testu sa zrekuperovalo 5 kWh energie, cize do baterie prislo z nabijacky 73 kWh energie a odislo 66 kWh energie ak odpocitame rekuperaciu. Pouzitelna energia podla scanmytesla bola na zaciatku aj na konci rovnaka - 69kWh. Podmienky testu: teplota v kabine 20, vonkajsia teplota 0, vacsina cesty 130km/h autopilot, posledny usek zvysena rychlost kvoli zrychleniu vybitia , priemerna rychlost pocas testu 111km/h, cas 2:35, vzdialenost 283 km, spotreba 235Wh/km, tlak v pneumatikach 3 bar, pneumatiky - pirelli cinturato 235/45 r18

        • nick81
          nick81 komentoval
          Upraviť komentár
          klikar Snažím sa to pochopiť.
          Takže nabitých bolo 73kWh. Počas testu sa narekuperovalo ďalších 5kWh.
          Celkové vydané kWh z baterky boli 71kWh. Ak nepočítame tie rekuperácie, na jazdu pri dodaných 73kWh je 66kWh.
          Tj. medzi prijatou a vydanou energiou až rozdiel 7kWh. Rozdiel až 10%. Čiže ešte o trochu viac ako pri Enyaqu (8.1%).

          To si nabíjal na SCH v2/v3? Či doma na AC?

          Lebo dlhodobý rozdiel medzi čítačmi máš menší 5,57-5,64%

        • klikar
          klikar komentoval
          Upraviť komentár
          SCH V2

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          Lenze u Tesly tam chyba imho spotreba na kúrenie.

        • nick81
          nick81 komentoval
          Upraviť komentár
          Jiri GrandPa To sú údaje na úrovni čítačov bms/ baterky. Kúrenie neriešiš.

        • klikar
          klikar komentoval
          Upraviť komentár
          Vacsina citacov nema desatinnu cast takze treba pocitat aj s chybou pri zaokruhlovani.

        • Jiri GrandPa
          Jiri GrandPa komentoval
          Upraviť komentár
          A tie 3 kWh, čo je rozdiel medzi vydanou energiou a použiteľnú energiou (69-66) znamenajú čo?
          Spodný bufer ktorý sa nepoužil?
          Alebo rozkalibrovanú nulu?

        • nick81
          nick81 komentoval
          Upraviť komentár
          Jiri GrandPa 69 je kapacita v kWh, ktorý počíta BMS. 66 koľko reálne dostal pri odpočítaní čítačov pri tomto konkrétnom teste.
          Odhad BMS nemusí byť presný, môže byť buffer. Treba veľa meraní a osledovať logiku počítania. Pri MEB platforme milan84 zistil, že sa tam údaj dokonca trochu mení v priebehu/po nabití dňa podľa teploty. Takm to zatiaľ sedí skôr na dodanú energiu do batérie. Len tam nie je údaj BMS celková kapacita, ale aktuálna vypočítaná podľa SOC%.

          klikar MEB platforma má čítače na 3 des. miesta. Tj Wh, Niro na 1 des miesto (0.1kWh) - len ja som robil už veľa meraní na mojom aute, presnosť do pár des.kWh si tam viem potvrdiť. Len pri vybíjaní má veľký vplyv teplota (LTR) a vysoké C, takže treba dosť striktne dodržiavať podmienky a merať kapacitu v dlhodobom horizonte.

          Tesla total charged/discharged ponúka len nezaokrúhlené, na celé čísla? Ono aj niro interne beží oveľa presnejšie, len cez OBD2 to takto zaokrúhli na 0.1kWh.
          Naposledy upravené nick81; 25-12-2021, 08:13.

        • klikar
          klikar komentoval
          Upraviť komentár
          Jiri GrandPa Spodny buffer bol cely cas 3,2kWh. Nejazdil som do realnej nuly, iba do zobrazovanej nuly na displeji MCU.

        • klikar
          klikar komentoval
          Upraviť komentár
          Jiri GrandPa Ja to chapem takto. V mojej baterii je do nuly pouzitelnych 68,8kWh energie, ale zavisi od toho ako ju budes spotrebovavať, kolko jej realne vies vyuzit. Aj pri vybijani sa prejavi odpor baterie a cast energie sa zmeni na teplo. V zavislosti od štýlu jazdy (plynula jazda, nizke prudy, male straty) alebo (agresivna jazda, vysoke prudy, vysoke straty) sa podarilo realne ziskat pri primernej rychlosti 110km/h 66,5 kWh energie.

        • klikar
          klikar komentoval
          Upraviť komentár
          nick81 skusim niektore cisla trochu spresnit. Hej total charged/discharged sa mi zobrazuje len v celych cislach na scanmytesla. Pocitadlo DC charged total zaznamenalo pri opatovnom nabiti baterie narast o 74kWh energie, mnozstvo pouzitelnej energie narastlo o 68,8kWh energie (rozdiel 5,2kWh pripisujem stratam pri nabijani na 125kW nabíjačke kvoli vyssim nabijacim prudom). Z pouzitelnej energie som bol schopny vyuzit 66,5kWh energie (rozdiel 2,3kWh pripisujem vyssim vybijacim prudom potrebnym na udrzanie dialnicnej rychlosti 130km/h a udrziavaniu tepelneho komfortu pri vonkajsej teplote 0) Aj ked za celu zivotnost su straty medzi dodanou a odobranou energiou 5% a v tomto teste az 10%, tak to pripisujem narocnejsim podmienkam prevadzky pocas testu. Dlhodoba priemerna teplota je vyssia ako bola pri teste, dlhodoby priemer je ratany z prevazujucich AC nabijani a aj dlhodoba priemerna rychlost bude nizsia ako pri teste.

        • klikar
          klikar komentoval
          Upraviť komentár
          nick81 Tu je odkaz na video zo skoro celeho priebehu merania co by malo uz uplne vyjasnit co a ako bolo namerane https://youtu.be/12XysAyGfs0
      Pracuje...
      X