Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Ako zistit kolkymi A mozem nabijat EV z beznej zasuvky?

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • Taur
    Member
    • Dec 2019
    • 296
    •   

    Ako zistit kolkymi A mozem nabijat EV z beznej zasuvky?

    Ako sa da v domacich pomienkach zistit kolko amperove nabijanie EV znesie bezna zasuvka/rozvody 230V?
    Nemyslim rady typu pozri aky mas istic, alebo pust to tam a uvidis ci vyhodi istic. Ide mi o to ci sa da zistit, zmerat mnohohodin kolko A znesie zasuvka/rozvody bez toho aby zacalo horiet. Nejaky bezne dostupny merak, domacky zatazovy test ...?
    Doma sa da dotiahnut odbornik povedzme, ale skor mi ide o to ci a ako sa to da laicky checknut kdekolvek trebars na penzione, na chate/zahrade u znamych, u frajerky a pod. ked niekam pridem ...
  • 1fisker
    Senior Member
    • Aug 2014
    • 1542
    •   

    #2
    Jednoducho, má tam byť 16A istič a čo najkratšie káble. Absolútna väčšina áut nenabíja väčším prúdom ako 13A. Ani neviem o tom, že by niektoré auto bralo viac.

    Komentár


    • EVan
      EVan komentoval
      Upraviť komentár
      Tých 13A, to je preklep?

    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      Presnejsie: vecsina aut nenabija viac ako 13A s k autu dodanym nabijacim kablom na obycajnu 230V zasuvku.

    • 1fisker
      1fisker komentoval
      Upraviť komentár
      Nie je to preklep, je to 13A

    • EVan
      EVan komentoval
      Upraviť komentár
      Tvrdenie, že väčšina áut "nenabíja väčším prúdom ako 13A" ja chápem v tom zmysle, že tie autá nie sú schopné nabíjať prúdom väčším ako 13A. A v tomto zmysle je to nezmysel. Väčšina normálnych EV je schopná nabíjať prúdom 16A a pravdepodobne väčšina aj prúdom do 32A.
      O nabíjaní dodaným káblom nikde vyššie nebola reč, dokonca to tam nevidím ani medzi riadkami :-)

    • 1fisker
      1fisker komentoval
      Upraviť komentár
      Treba si prečítať nadpis témy:
      "Ako zistit kolkymi A mozem nabijat EV z beznej zasuvky? "

    • palo47
      palo47 komentoval
      Upraviť komentár
      Treba sa zmieriť s tým, že bezpečné je zo zasuvky nabíjať max 10A. Hlavne ak ide o neznamy objekt. Už samotné zásuvky môžu mat zaoxidovane kontakty a môžu mat aj vyhriaty meterial kontaktov , ktore tý menej tlacia na kolíky vidlice. Zasuvka aj vidlica sa už pri 10 A môže citelne hriať. Istenie zásuvkových okruhov je obvykle 16 A ale na jeden istič je obvykle pripojene cca 5 zásuviek. Orginal zasuvkové nabíjačky dodávane s Citygo majú aj meranie reploty sietoveho kábla a asi aj vidlice a pri prehriatí sa nabíjacka vypne.
      Ak chceš viac, tak hľadaj 3- fázovú zasuvku, Obvykle má samostatný istič. Pre bežné domy však bude zväčša 3x16 A lebo hlavný istič byva 3x 24 A (ak dom nemá elektrické kúrenie). Tam je mozné vyuziť pre Citygo max 2 fazy, čiže 2x235x16=7,520 kW.
      Zabudovaná AC nabíjacka má definovaný max vykon a aj ked sa nastavi na externej nabíjačke väčši prud tak interna si viac nezoberie.
  • Jiri GrandPa
    Senior Member
    • Dec 2016
    • 707
    • viera8131
    •      

    #3
    Nooo. Laicky to checknes tak, že zapojis auto, pustíš nabíjanie a za 2 hodiny pozrieš - horí/nehorí .
    Ale vážne. Všetky normálne zásuvkové rozvody majú istič. A tomu ističu musí odpovedať prierez vodiča. U medi je to pro 10A minimálne 1.5 mm2, pre 16A - 2.5 mm2.
    Lenže samozrejme to budeš ťažko s posuvným meradlom premeriavať.
    Ja mám zásadu - keď som niekde kde to nepoznám, nastavím 10A.
    Bacha na predlzovacky. Pohladaj tu na fóre ako som s termo kamerou meral kotúč predlzky a takmer ho upiekol.

    Komentár

    • Wilo
      Member
      • May 2019
      • 337
      •      

      #4
      No ja som uz pocas noci roztopil jednu zasuvku (exterierova krabicka na omietku) na chate pri 10A nabijani. Ale bola starsieho data (prelom 80.-90. rokov). Vodice vyzerali byt po naslednej obhliadke ok ale zasuvka bola uplne roztavena. Vedel som ze tam je starsia instalacia (aj ked zas nie az tak stara) a 10A mi prislo dostatocne bezpecne. Moj kabel bol takisto bez ujmy. Zhodou okolnosti bola zasuvka “pod chatou” postavenou vo svahu v blizkosti dreva na kurenie. Sa mohlo vselico stat. Keby to vzblklo tak ide cela chata aj so spiacimi ludmi vnutri. Takze osobne by som pri starsich instalaciach ktore nepoznas priskrtil vykon este viac na dakych 7-9A. A pokial mozno tak radsej nabijat cez den ked sa to da ustriehnut. V noci je to pohodlne ale bez dozoru... nastastie sa nic nestalo.

      Ak je napisane niekde 16A tak to este neznamena ze to tych 16A zvladne dlhodobo. Moze to byt kratkodoba zataz a potom to zapnes pri 10A na 10 hodin a vyhori to.

      Komentár


      • jux
        jux komentoval
        Upraviť komentár
        Ak je v zasuvke zly kontakt, moze zhoriet aj pri 6A. Neznamu zasuvku treba vzdy skontrolovat, po pol hodine nabijania skusit teplotu rukou, alebo lepsie termokamerou. Existuju termokamery k mobilom. Neviem ako ine auta, tesla nekvalitnu instalaciu odhali a znizi nabijaci prud.
    • Taur
      Member
      • Dec 2019
      • 296
      •   

      #5
      Skusim to este raz ked sa nedalo pochopit z nazvu a uvodneho prispevku o co mi ide.
      1. predpokladajme ze som k autu nedostal ziadny kabel na 230v a kupil som si bomba kabel/nabijcku co dokaze nabijat 32A na jednej faze 230v.
      2. predpokladajme ze nie som uplny debil a chapem, ze na neznamej elektroinstalacii je najbezpecnejsie nabijat co najmensim prudom, ale zaroven chcem nabijat co najrychlejsie resp. co najviac natlacit za ptipojeny cas.
      3. predpokladajme ze mam vlastnu predlzovacku dimenzovanu na max prud.
      4. Cakam erudovane odpovede typu: neda sa to ziadnym sposobom zistit, alebo jedine specialnym zaiadenim za milion eur a tromi inziniermi, alebo link na merak za 50eur na ktorom nastavis to a hento a ukaze ti kolko A mozes dlhodobo tahat, alebo radu ala McGuyver zober zemiak varny typ A s priremerom 7-8cm pichni donho 2 klince strc do zasuvky (bezpecnym sposobom pri vypnutom istici, alebo pomocou izolantov) vytiahni o 5 minut a ked bude zamiak surovy mozes nabijat iba 6A, ked uvareny tak 10A, ak do chrumkava upeceny aj 16A a ked speceny tak kludne 20+A. Este som zabudol ze to musi byt omotane s ducktape

      Prispevky ako ma byt spravne prevedena instalacia v objekte, nabijaj vzdy najmensim prudom pre istotu, dozeraj na nabiajnie a kontroluj teplotu zasuvky a pod. je fajn ze ste spomenuli, vzdy si treba pripominat bezpecnost s elektrinnou niesu zarty, ale nezodpovedaju nastolenu otazku.

      Komentár


      • jux
        jux komentoval
        Upraviť komentár
        Presnu odpoved ti neda nikto, lebo neexistuje. Ma to vela podmienok. Prvou podmienkou je kvalitna instalacia podla noriem s 2.5mm2 medenymi vodicmi a istic 16A. Ak su na tom istici zapojene viacere spotrebice, treba zaratat ich spotrebu. Ak je na tom istici len nabijanie auta, tak maximum cez obycajnu 230V zasuvku (shuko) je 13A, no vecsina v EU podporuje len 10A a najdu sa aj 8A.
        Cinan vyrobi nabijaci kabel s shuko aj na 16A, no ten urcite nesplna EU normy.

      • Taur
        Taur komentoval
        Upraviť komentár
        Podla tohto nielen cinan vyroby na 16A http://eshop.inchanet.cz/spark-line-...ne-16-typ2-1f/

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Rac si povsimnut, ze InChanet tam ma moznost maximalny prud na nabijacke si nastavit, u Cinana vzdy ide max 16A (mam taku doma).

      • Jiri GrandPa
        Jiri GrandPa komentoval
        Upraviť komentár
        Ked chce byt taky borec tak mam pre teba tip - kup si termo kameru ako prislusenstvo k mobilu. Zapni nabijanie a zhruba pocas hodiny sleduj zohrievanie vedenia od istica po zasuvku .
        Tak ako som sa ja hrajkal tu:
        https://teslaclub.sk/forum/v%C5%A1eo...%A1cej-zasuvky

      • Marcel Pavlík
        Marcel Pavlík komentoval
        Upraviť komentár
        https://svetelektro.com/Forum/ktora-...ky-t45166.html - dejinný rozbor a upresnenie od kedy a koľko možno zásuvku zaťažiť:
        Norma ČSN-ESČ 107 byla schválena 23. května 1933 a stanovila, že od 1. 6. 1934 se nesmí používat jiných typů zásuvek. Znamenalo to výhradní použití chráněných zásuvek v pevných elektrických instalacích. Jmenovitý proud domovních přístrojů byl stanoven na 10A s tím, že trvale snesou zatěžování proudem až 15A. Byla stanovena i přechodná opatření. Ve stávajících zařízeních s vodivým okolím měly být zásuvky vyměněny do r. 1941, v ostatních případech do r. 1950. Teprve na podzim 1933 bylo schváleno doplnění Předpisů, podle nichž se pevné zásuvky montují kolíkem nahoru.
        ps - možná je dnes veľa značiek na zásuvkách a vidliciach, ale určite je tam v krúžku zlomok s ampéremi v čitateli a voltážou v menovateli.

      • Taur
        Taur komentoval
        Upraviť komentár
        Takze aj elektroinstalacie spred vojny su satavane na trvalu zataz 15A s velkou rezervou na 10A , cize 13A by malo byt vseobecne v pohode ak instalcia ok. Uz len ako zistit ci je ok.

      • leo
        leo komentoval
        Upraviť komentár
        Taur, takto je tá otázka zle postavená. Ak máš na mysli, že by si bežne dimenzovaný a pritom neznámy zásuvkový okruh preťažil 32A, to nie je dobrý nápad, aj keď vedenie 2,5 mm2 by to malo prežiť. Problémom však môžu byť aj prechodové odpory v svorkách zásuviek a prípadných svorkovniciach po ceste, takisto je rozdiel v spôsobe uloženia kábla atď. Preto máme normy, ktoré sú stavané s určitou rezervou a pri ich dodržaní je inštalácia bezpečná.
        Podľa noriem môže byť jednofázový zásuvkový okruh istený max 16A, t.j. na príkon max 3680 VA. Ak teda pristúpiš k neznámej inštalácii a začneš ťahať zo zásuvky 16A, si na limite ističa, pokiaľ na tom istom zásuvkovom okruhu nebude bežať napr. práčka, fén, rýchlovarná kanvica, mal by to istič podržať.
        Okruh však môže byť istený aj na nižší prúd, napr. 10A. Uvidíš, keď vyhodíš istič. Potom ho treba len nájsť..
        Ak však chceš nabíjať 32A z jednej fázy, jedinou legálnou možnosťou v bežných inštaláciách je nabíjať z trojfázovej zásuvky istenej min. 32A.Keď si potiahneš len z jednej fázy, je to Tvoja vec. Ale ešte raz, z bežnej jednofázovej zásuvky viac ako 16A nechci.
        Toto je asi hlavný dôvod, prečo sú tie káble dodávané k autám max. 3,7kW (16A) (typ. 10A - 2,3 kW), preto sú aj palubné nabíjačky najbežnejšie max. 7kW (30A) (typ. 6,6 kW), 11 kW (3f, cca .16A/fázu) je super, 22 kW (3f, cca. 32A/fázu) ešte v domoch môžeš využiť, ale si vačšinou asi aj na hranici použiteľného príkonu. 43 kW (3f, 63A/fázu) je skvelé pre autá bez DC nabíjania (napr. Zoe) ale v našich reálnych podmienkach nateraz málo dostupné.
        Naposledy upravené leo; 18-01-2020, 21:15.
    • jux
      jux
      Senior Member
      • Apr 2015
      • 1378
      •      

      #6
      Zvyseny odpor vo vedeni, ktory moze pri dlhodobej velkej zatazi sposobit poziar, mozno odhalit zmeranim napetia bez a s zatazou, no na to tiez treba mat aspon zakladne elektrikarske vedomosti a informacie o instalacii od hlavneho rozvadzaca po zasuvku.

      Komentár

      • mozeg
        Member
        • Dec 2015
        • 439
        •   

        #7
        Za mna nje tu prilis vela neznamych premennych, ktore nie je jednoduche zistit. Bolo by fajn keby existovala mudra krabicka, ktoru strcis do zasuvky a sama zoskenuje rozvod od istica az po zasuvku a vthodi parametre- istic xy, kable 1,5mm2 med/hlinik, zasuvka 10A, povoleny kontakt na mieste xy. Ale ja o nicom takom neviem a ak by to aj bolo tak to bude stat brutalnu sumu. Takze na mam jednoduche pravidlo, nesosam viac ako 10A a v neznamych starych instalaciach 6A. 🤹

        Komentár

        Pracuje...
        X