Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Zdroje elektriny - electricitymap

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • milan84
    Senior Member
    • Jun 2015
    • 853
    •   

    Zdroje elektriny - electricitymap

    ahojte.
    rozumie niekto podrobne, ako funguje electricitymap?
    pozeram raz za par dni "akej farby" su krajiny v EU a dnesok ma prekvapil. Aktualne pisu, ze z jadra mame 34, z hydro 8 a napr ze z CR berieme az 24 percent. Bezne byva udaj o jadre okolo 44 percent, ale videl som uz aj viac. Znamena to, ze v nocnom prude utlmili atomku a berieme radsej spinavsiu elektrinu z uhlia CR ?

    Druhy paradox - v rovnakom case Nemecko: brutal zelena farba, uhlie 9, veterna vraj 65 !!! Co po novom roku zatvorili skoro vsetky uholne a postavili desiatky tisic vrtul?

    co mi unika, co citam zle?
    https://www.electricitymap.org/?page...countryCode=SK
  • nick81
    Senior Member
    • Nov 2019
    • 534

    #2
    Ak spotreba v nejakej chvili vzrastie tak, za zvysi vykon paroplynu, aktivuje precerpavacka, alebo kupi sa energia z vonku. Spotreba energie v state nie je konstatna. Ani vyroba - viertor/solar kolise. Ak nie je vietor/solar, a jadro ide na plne gule, mas minuty battery storage, precerpavacky, plyn vyhuleny na max.... Tak co spravis.. zvysis vykon uhlia, ktore napr. isli len na 5-20%.. Reaktor ide konstatne na nejakej urovni. Reaktory nie su pruzne, vacsinou idu kontantne. Ostatne veci su pruznejsie.. Co som pochopil je tu pojem ako terciárna regulácia 5 min, 30 min, atd, zaporna terciarna regulacia? Ktorou je oznaceny dany zdroj el.energie. Nie som odbornik, ale co som pochopil tak to su zdroje ktore vedia pruzne reagovat. Ale hlbsie ist do toho je mimo moju hlavu. :-) Mozno pisem bludy

    Nemecko. Kazdy hejtuje na vietor a solar, aky zly. Ale ked si vezmes nemci maju len vietor v moznej kapacite vacsi ako komplet spotrebuju. Solar detto. Tj. celkom to maju predimenzovane. FV a vietor nie vobec zly, len chcelo by to nejaky velky lacny, ekologicky battery storage (napr. prietokove baterie a pod). Potom by boli dost v suchu. Minule dni boli, ze ani nefukalo, ani svietidlo. Sice maju nejaky plyn, jadro, hydro., ale hlavny backup maju uhlie (minaju len tolko kolko treba), CO2 mali 2x horsie ako u nas ..a potom vid teraz.. staci ked aspon trochu fuka a su green 2-3 lepsi ako my.

    Tam v tych grafoch vidis production - sive je ich kapacita - a farba kolko z danej vyuzivaju. Vidis ako to maju nemci predimenzovane? A tie hejty v bulvaroch ako nemci ohrozuju ine staty a pod. Cesi stavaju PST. Logicky, ak na severe vyrobi vietor dost a chcu to dostat na juh nemecka a nemaju dost kapacitu na svojich trasach, tak poslu cez CR. Toto su stavy podla mna docasne. Ked si natiahnu nove vedenia, a spravia protiopatrenia.

    Pri consumption vidis ako kolko si staty medzi sebou predavaju.. Len pozor, energiu vies poslat aj cez x statov, treba pozerat, kolko prijate, ale aj kolko islo do inych krajin.
    Napr. SR dovazalo v 2018 tusim 4TWh, spotreba bola 31TWh za rok. Toto poriesia az Mochovce 3, 4.

    Komentár

    • nick81
      Senior Member
      • Nov 2019
      • 534

      #3
      Tu je o tom viac.. https://www.atpjournal.sk/rubriky/ro...l?page_id=8016
      Primarna, sekundarna, terciarna... taka onaka .. dialkova regulacia Asi som sa v odpovedi pred netrafil uplne presne :-D

      Komentár

      • milan84
        Senior Member
        • Jun 2015
        • 853
        •   

        #4
        tak dnes asi menej fuka nemci maju veternu len 29, uhlie stuplo na 16. To by sedelo s tym co pises. Teda ak som ta spravne pochopil - ze uhlim dohanaju ked slabo fuka/svieti slnko.
        Pri SK je dnes nejaka chyba, udava 99 z oleja a mame teda ten najhnedsi flak v EU

        Ale este k jadru - ved zasuvanim a vysuvanim tyčí sa redukuje vykon nie? Reaguje to relativne hned, bez velkych omeskani. Je ale pravda, ze na SK, tym ze dovazame, by asi nemalo vyznam ani v noci znizovat vykon-vtedy by sme mohli mat mozno aj prebytok.

        Komentár


        • nick81
          nick81 komentoval
          Upraviť komentár
          To maju este dobre. Pred tyzdnom nebolo skoro nic a uhlie im islo takmer naplno.

          Jadro, len responzivnejsie na okamzitu zmenu vykonu su asi ine typy elektrarni. Jaj, ked to citaju zamestnanci JE alebo ZSDIS, tak sa musia smiat :-)

          SR zavisi od toho kolko sa kupuje z PL/CR (uhlie). Napr. dnes viac vyvazame do inych ako dovazame z CR/PL. Cely tyzden to bolo uplne naopak.
      • g211
        Member
        • Sep 2015
        • 118
        •   

        #5
        Este dodam jednu zaujimavost - kto vie co sa stane ked je na trhu prebytok energie? Napriklad ked svieti slnko aj fuka vietor a vyroba je vyssia nez spotreba (vratane exportu), dochadza k zaujimavej situacii, kedy je cena elektriny na burze zaporna.

        Komentár

        • Miroslav Rojko
          Senior Member
          • Nov 2016
          • 1314
          •   

          #6
          Lebo náklady na reguláciu sú vyššie ako samotna cena elektriny. Preto mala zmysel najväčšia batéria od Tesly v Austràlií. Elektromobily sú výborná príležitosť ukázať ich význam v regulácii - vyvažovaní spotreby a výroby. Kedy už bude normálne kupitelne V2G riešenie ? Aspoň v domovom meradle, na reguláciu spotreby jedného domu.

          A ZSE chcú aby mohli prebytok dávať plánovane v ich riadení do EV ešte 9 € mesačne ako poplatok k ich wallboxu za 899€ bez inštalácie. Skôr by mali nabíjať zadarmo, keď môžu ovládať čas kedy sa nabíja.
          Naposledy upravené Miroslav Rojko; 02-02-2020, 18:59.
          [priezvisko]@me.com

          Komentár


          • Peterka
            Peterka komentoval
            Upraviť komentár
            Presne tak, ja sa chystam kupit nove EV az take, co bude mat funkcne V2G... a dufam, ze nebudem mat Ioniq 8 rokov...
        • milan84
          Senior Member
          • Jun 2015
          • 853
          •   

          #7
          cize ked nasi sudruhovia raz konecne spustia Mochovce 3+4, tak budeme zeleni ako francuzi ?!
          tym, ze nebudeme musiet kupovat uholnu elektrinu zo severu a severozapadu + chlapci v Novakoch si najdu normalne zamestnanie, to znie nadejne.

          Komentár


          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Bohužiaľ to nebude celkom tak. Elektrizačná sústava je v celej EU prepojená a tak tie toky energia z Poľska a CR k nám ostanú aj keď možno v menšej miere. Veď pozri na SK a CR. Obidve krajiny majú taký výkon JE + iných neuhelnych zdrojov, že by tie uhoľné teoreticky mohli vypnúť, keby elektrinu nevyvážali.
            Lenže Temelín, Dukovany aj Mochovce sú tak excentricky umiestnené, že musia dodávať energiu aj za hranice a naopak cez hranice na opačnej strane republiky sa musí energie priviezť, a to je bohužiaľ tá vyrobená z hnedého uhlia v Poľsku. A tie hovädá ešte aj rozširujú doly pri južnej hranici z CR!

          • milan84
            milan84 komentoval
            Upraviť komentár
            ale nie je uz potom cisto politicke riesenie, ked budeme mat dost energie, tak aby sme nemuseli tahat uholnu od susedov? Ja chapem, ze sme len tranzitne miesto ako aj dalsie krajiny, ale predpokladal by som, ak bude u nas dostatok, resp. prebytok tak budeme moct my dodavat spat do PL. Aj im sa to predsa musi oplatit viac ako ked zamoruju ovzdusie?! Neplatia z toho potom nejake emisne pokuty?
            Alebo budeme nasu cistu posuvat dalej na juh a my budeme minat tu z uhlia?

          • nick81
            nick81 komentoval
            Upraviť komentár
            milan84 Co som cital, tak som pochopil ze SR kupuju ext. 4TWh / rok (bolo to pre 2018). Mochovce 3 - to majú cca dorovnať a o rok neskôr spustený blok Mochovce 4 má robiť prebytok. Oba bloky by mali byť spolu 7TWh/rok. Ale nechcem zavádzať. Nejaká správa bola, aj o navyšovaní Mochovce 1/2 o nejaké percenta. Ale či to už prebehlo, tak neviem. A tiež treba zobrať do úvahy faktor, že rastie spotreba energie. Veď budeme sledovať mapu. Uvidíme ako si prilepšíme.
            Jiri GrandPa Právaže keď si pozrieš ČR, jadra nemajú dosť na pokrytie spotreby. Súčet ich aktuálne, o dosť prevyšuje možnosti jadra. A ako som písal, dnes je celkovo spotreba nižšia (nejaká malá aj u nemcov aj u nás). Pozerajte cez prac.týžďeň.

          • nick81
            nick81 komentoval
            Upraviť komentár
            Ešte taký detail. Doveryhodnosť údajov v tej mape. Či sú tam zarátané všetky zdroje. Nemusia byť.
            Inak neviete , takáto tabuľka rozdelenia je niekde aj komplet pre slovensko? Lebo tu sú len zdroje, ktoré spravujú slovenské elektrárne.
            https://www.seas.sk/zakladne-udaje
            Naposledy upravené nick81; 02-02-2020, 20:42.

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            milan84 - to nie je politika ale fyzika. Tak ako maju Nemci problém dostať energiu zo severu na juh my budeme mat problém dostať energiu z Mochoviec na sever. Jediná cesta je donútiť Poliakov aby investovali do OZE.

          • milan84
            milan84 komentoval
            Upraviť komentár
            Jiri GrandPa sorry, nechapem. preco v pripade prebytku nemozme dodavat Poliakom ? Preco ju tam z hladiska fyziky nevieme dostat?

          • nick81
            nick81 komentoval
            Upraviť komentár
            Jiri GrandPa Spotreba nemecka je úplne inde ako u nás. Nie je to len vec, že si pridajú 400kW tukable a nebudú musieť preháňať časť šťavu cez ČR? Máš nejakú info, že by malo nejakú SR nanič rozvodnú sieť? Podľa tej mapy teraz viac vyvážame do HU a UA ako berieme z ČR a PL. Tj. nevyzerá to, že by sme mali so sústavou problém.
            https://www.sepsas.sk/images/schemas...2019_12_31.png
        • jux
          jux
          Senior Member
          • Apr 2015
          • 1378
          •      

          #8
          Pôvodne zverejnené od Peterka Pozrieť príspevky
          ja sa chystam kupit nove EV az take, co bude mat funkcne V2G
          Myslim, ze pouzivanie akumulatorov BEV na caste (kazdodenne) cyklovanie nie je a ani nebude ekonomicke.
          Akumulatory BEV pouzivaju inu chemiu ako akumulatory pre stacionarne vyuzitie.
          Automobilove akumulatory maju lepsi pomer hmotnost/kapacita za cenu mensieho poctu cyklov, akumulatory ulozisk maju vecsiu hmotnost pri vyssom pocte cyklov. Nie je to len tym, ze stacionarne baterie sa pouzivaju v mensom rozsahu SoC. Dalsim vylepsovanim technologii sa budu vlastnosti EV a stacionarnych baterii este viac rozchadzat. Preto neverim, ze sa V2G masovejsie presadi. Znizenie ceny clankov a vecsie rozdiely v technologiach sposobia, ze V2G bude podla mna len okrajova zalezitost na riesenie vypadkov, ci kratkodobe napajanie na miestach, kde nie je rozvodna siet.

          Komentár


          • nick81
            nick81 komentoval
            Upraviť komentár
            Nie je voľa dávať do EV ani poriadne AC (22-42kW), ani zaviesť indukčné nabíjanie.. Nebude tak skoro ani na V2G. Automobilky sú stále v režime, že sa kupujúci musí za x rokov auta zbaviť.. Pritom by napr. mohlo stačiť len dopredu na to myslieť, spraviť tam miesto a ponúkať iba upgrady (nové typy batérií, indukcia, AC upgrade, V2G, infotainment... ) Skôr to vidím na priestor pre 3 strany (univerzitné projekty, firmy) a osobne by som radšej V2H ako V2G support. Aj keď toto celé padne, keď budú k dispo lacné flow baterky, či nejaké nové iné .. Dom bude mať dosť energie sám pre seba na celý týždeň, načo si ničiť auto
            Na balkón som si chcel dať 2 FV panely, a grid free s limiterom. Viete ako sa ku tomu stavia distribúcia? Že som elektráreň. Zariadenie nie je u nich certifikované, aj keď spĺňa parametre a vôbec ten limit neberu - nechcem robiť žiadny prietok a berú to tak, že mi vyhradzujú plnú kapacitu čo vyrobia panel, musim dať na chodbu rozvodnú skriňu a pod.. Rentabilnú vec, úplne znerentabilnili. Takže už nemám ilúzie.

          • Peterka
            Peterka komentoval
            Upraviť komentár
            jux Zrejme mas pravdu, cital som kedysi ake bude V2G super a dalej som nad nim nerozmyslal... musim teda prehodnotit svoju "fotovolticku buducnost"
            Aktualne teda cakam na dostupnost Tesla PowerWall :-D
            Naposledy upravené Peterka; 03-02-2020, 10:18.

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            Lubos a naco si to vobec nahlasoval distribucke?
        • jux
          jux
          Senior Member
          • Apr 2015
          • 1378
          •      

          #9
          Pôvodne zverejnené od nick81 Pozrieť príspevky
          osobne by som radšej V2H ako V2G support
          V2H je co sa tyka EV technologicky v podstate to iste ako V2G, myslim, ze ani to nebude... Basnili o tom pred rokmi ako o hotovej veci a nic z toho.
          napr. tu:
          Pripojené súbory

          Komentár


          • nick81
            nick81 komentoval
            Upraviť komentár
            Chademo by nemal byt problem a CCS aby vedel dat energiu von sa mi zda robila nejaka ceska univerzita (prerabali konu) a potom este mercedes mal nejaky projekt. Nebolo by zle, aby toto auta mali by default, a napr. v nudzi by mohlo trochu jedno auto dobit nejaku stavu po charger druhemu autu. Nie je len V2G a V2H.

          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Neverim, ze nejake V2V bude. Vyrobcovia nabijaciek maju co robit, aby zabezpecili kompatibilitu pri nabijani EV. Ved si pametame z blizkej minulosti, ze ked sa objavil novy typ auta casto museli upgradovat nabijacky, pretoze kvoli jednoduchosti si standard nejako prisposobili vyrobcovia aut a zrejme inak vyrobcovia nabijacky. Pri nabijani auta z auta by sa problem kompatibility este nasobne zdoraznil. Navyse v ziadnom pripade V2V nebudu podporovat vyrobcovia ako Tesla, ked stale dava nabijanie na SC (pre S a X) v cene auta. Tiez otazka bezpecnosti by bola na uplne inom leveli.

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Teoreticky su myslienky nick81 dobre, ale prakticky to nikto nezaplati. V2V je uplne zbytocne, uz pri dnesnej hustote nebijaciek, nehovoriac o par rokov.
            V2G tiez nebude masovo rozsirene, pretoze ludia si nebudu chciet huntovat baterku preto, aby si z nej distribucka urobila zdroj. Cena baterie je radovo vyssia ako profit, co z toho majitel moze mat.
            V2H - kolkorat si za posledny rok zazil vypadok distribucky? Ja mozno raz.

          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Vypadok distribucky vyriesim po starom: nastartujem 20 rocny 4kW benzinovy generator. Musim v nom sice kazdych cca 5 rokov vymenit cca liter oleja a nastartovat ho aspon raz za rok. Nebudem ho predsa vyhadzovat. Pre male vykony mam 1kW (2kW kratkodobo pretazitelny) pure sine invertor z 12V. Mozem ho nahodit na 12V bateriu ktorehokolvek elektromobilu.

          • dango
            dango komentoval
            Upraviť komentár
            Skor V2H by malo zmysel v style: Vybrat bateriu zo stareho auta, osadit to do "peknej skatule" a hruby oranzovy vodic by mal vyustenie do CCS/CHademo adaptera. V garazi, technickej, pivnici si to viem predstavit

          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Nechat bateriu v povodnom stave riadit riadiacou jednotkou auta by bolo velmi zlozite a hlavne neefektivne - auto ma v zapnutom stave prilis velku spotrebu (cca 500W). Efektivnejsie bude pouzit pre ulozisko len menej degradovane clanky alebo bloky baterie.

          • nick81
            nick81 komentoval
            Upraviť komentár
            Čas ukáže, čo bude a hlavne či výhodnejšie.. Dnes sú LifePo4 Pylon (2.4kWh za 1049e) za fajn cenu. Lepšie ako sa babrať so starou baterkou. Možno bude výhodnejšie baterku z auta odpredať a kúpiť do domu normálne batérie. Kŕmiť klasicky cez striedač autá aj dom.
            Naposledy upravené nick81; 03-02-2020, 12:18.

          • jux
            jux komentoval
            Upraviť komentár
            Ked je pravda, ze tie 2,4kWh LifePo4 moduly Pylon vydrzia 6000 90% cyklov pri poklese kapacity na 80%, tak uz fakt nema zmysel hrajkat sa so starymi bateriami z EV. Pri vecsej kapacite ani chybajuce chladenie nemusi byt problem. Len neviem, ci nemaju pre efektivny system male nominalne napetie.
            Jiri GrandPa - ale napetie maju tvoje baterie?

          • Jiri GrandPa
            Jiri GrandPa komentoval
            Upraviť komentár
            Ja mam BMZ ESS 7.0 dva kusy a tie maju nominalne napatie 55.5V. Maximalne napatie je 62V pri 90% nabiti, ale moj striedac da iba 60V. A ked ma bateria 0% tak ma v reale este 10%, uzitna kapacita je 5.54 kWh (x2).
            Vyrobca udava 5000 plnych cyklov na 80%DOD, kedze ja to prevadzkujem vacsinou medzi realnymi 20-70% tak ta tie baterie daju bez problemov aj 7000 cyklov.
        • dango
          Moderator
          Gold Member
          • Nov 2014
          • 693
          •   

          #10
          Toto pocasie (slnko+vietor) zahnalo ceny energii opat do zapornych cisel. U nemcov vcera 85% vyroby energie bolo slnko a vietor a cena zasla ku -20eur/MWh
          Naposledy upravené dango; 10-02-2020, 22:15. Dôvod: doplnene "minus"

          Komentár

          Pracuje...
          X