Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

EV-DIY (alebo projekt "Co dům dal")

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
 
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky
  • AdoEV
    Junior Member
    • Apr 2016
    • 7

    EV-DIY (alebo projekt "Co dům dal")

    Zdravím všetkých členov TCS . Oddnes sem patrím aj ja, a tak dúfam že budem užitočný . Keďže som človek od ranného veku zaujímajúci sa o elektrotechniku a elektroniku prešiel som množstvo internetových fór zaoberajúcich sa rôznymi odvetviami súvisiacimi z elektrinou. Najviac ma však zaujala elektromobilita, už počas štúdia som začal uvažovať o nejakom "home made vozítku" ktorým by som si splnil aspoň časť môjho sna, vlastniť niekedy elektromobil. Do jeho realizácie som sa však nejako nepúšťal, až teraz, s odstupom času po príchode automobilov Tesla som videl že ak chce človek presadiť svoju myšlienku tak je to možné, len musí makať, viď. E.Musk. Som veľkým fanúšikom automobilov Tesla a samozrejme aj ich tvorcov. Bohužiaľ zatiaľ si takýto skutočný elektromobil nemôžem dovoliť. Dúfam že to teraz nebudete pokladať za reklamu, tak Vám chcem predstaviť vozítko, ktoré síce ešte nieje úplne na konci svojho vývoja, vlastne ani nikdy nebude, keďže technológie idú stále vpred ale splnilo aspoň časť môjho sna. Využil som pri tom veci podľa hesla "Co dům dal" , samozrejme nie len "dům" ale ja susedia a známi a svoje elektrotechnické vzdelanie. Tak pokochajte sa , zasmejte sa, skomentujte .

    Rám : Babeta
    Motor : dynamo Škoda 1203; 12V, 200W; zapojené ako motor
    Batérie : doslova "Co dům dal" , 2x12V v sérií
    Riadiaca elektronika : Arduino (pracovali sme s ním v škole)
    Výkonová elektronika : home made, 2x MOSFET tranzistor + chladič, galvanicky oddelené od RE optočlenom

    Prikladám nejaké aktuálne fotky, akonáhle zistím ako s videom, hodím ho tu tiež ak chcete.
    Rád príjmem kritiku s vývojom v oblasti elektromobilov nechcem prestať a tak tento projekt bude naďalej zlepšovaný v rámci finančných možností. Akékoľvek nápady a rady rád príjmem. Dúfam že som dvihol sebavedomie tým ktorý o takomto "home made vozítku" uvažovali dlhšie, ľudia dá sa to.
    Elektromobilite zdar!
    Naposledy upravené AdoEV; 25-04-2016, 14:01.
  • leo
    leo
    Member
    • Jan 2016
    • 93

    #2
    V pohode mašina ;-) Držím palce v ďalšom vývoji. Aký má zhruba dojazd ?
    Trochu mi udrela do očí zrejme malá nepresnosť, motor 12V, aku 2x12V v sérii = 24V, zrejme chcelo byť paralelne ? Z fotky to až tak nevidno..

    Komentár

    • AdoEV
      Junior Member
      • Apr 2016
      • 7

      #3
      Dojazd som zatiaľ vôbec neprepočítaval, na premiestňovanie po dedine mi to zatiaľ stačí. Tie batérie aj tak nie sú košér, chcelo by to výkonnejšie batérie. Tieto hlavne nie sú vhodné pre ich rozličnosť, jedna je automobilový akumulátor, ktorý je stavaný špičkovo dodávať vysoké štartovacie prúdy, takže nie veľmi vhodné pre dlhodobý odber, tu by sa skôr hodili trakčné, tá druhá je asi z nejakého záložného zdroja, toto je tá časť ktorú som fakt využil iba z domáckych zásob. A hlavne obe sú olovo, dnes sú už technológie ďaleko inde, aj váhovou aj výkonnostne a premňa bohužiaľ aj cenovo.
      No nieje to ani tak nepresnosť, je to vlastne staré dynamo, ktoré pri istých otáčkach a svojej účinnosti postačovalo dodávať energiu do systému v starých škodách, tie údaje sú získané z neho, ja som to však trošku prehodil, budiace vinutie vytvárajúce mag. pole továrensky zapojené 4 cievky v sérií, u mňa zapojené všetky paralelne = zvýšenie prúdu cez cievky= silnejšie mag.pole, no a rotor som najprv napájal 12V (podľa údaju na dyname) ale nešlo to veľmi, chcelo to pomoc, tak padlo na 2x12V v sérií = 24V , takže pri zachovaní odporu vinutia teoreticky dvojnásobný prúd cez neho, tzn. dvojnásobne silnejšie mag. pole pôsobiace proti mag. poľu statora, tzn. 2 násobne väčší moment ja to môžem kľudne napájať aj 48 V len čo mi na to povie vinutie asi sa bude najprv červenať a potom zmení svoju farbu v celej škále ktorá sa dá z RGB vyskladať Mňa napr. veľmi zaujíma ako volia ľudia vo vývoji elektromobilov motory, batérie, nejaké závislosti medzi tým, či sa držia nejakej "normy", určite to dosť závisí na charakteristike motora, na nete som nič nenašiel, tak ak by niekto o niečom vedel, bol by som veľmi rád za poskytnutie informácií Vlastne ide o to že ja si tam môžem vyskladať modul z batérií ktorého konečné napätie bude 230V DC, meničom si z toho urobím AC , hodím tam 1 kW AC motor a som vo výhode oproti tomu keby to bolo 1 kW motor na 12V, pri 230 V budú určite menšie prúdy cez polovodiče, takže dimenzovanie celej výkonovej časti je zasa niekde inde. No veľmi ma zaujímajú rozhodnutia vývojárov prečo práve taký a taký a samozrejme ktorý má v čom výhodu

      Komentár

      • leo
        leo
        Member
        • Jan 2016
        • 93

        #4
        Vďaka za vysvetlenie.
        Myslím si, že asynchrónny motor - preto, že je lacný, jednoduchý, efektívny, prakticky bezúdržbový, s aktuálne dostupnou elektronikou relatívne ľahko regulovateľný, zároveň sa dá z neho rekuperovať, pri vhodnom návrhu a dostatočnom chladení spoľahlivý, najrozšírenejší.A btw. Teslov, preto je v Tesle, či preto je Tesla Teslou ? ;-)
        Li-Ion batérie konkrétne v Tesle preto, že sú opäť relatívne lacné (dobrý pomer výkon/cena), majú vysokú energetickú hustotu, sú bezpečné, vedia dodať i absorbovať relatívne vysoké prúdy. Lítium je relatívne ľahko dostupné, ťažba nenáročná a tiež ekologicky pomerne prijateľná a zatiaľ je ho dosť. Konkrétna veľkosť 18650 zrejme opäť najmä pre cenovú dostupnosť spôsobenú zrejme tým, že je to možno najpoužívanejší typ batérie (nie som si ale istý) napr. pre notebooky, teda známa dostupná technológia, masová výroba. Ďalej je ich možné v tejto veľkosti lepšie chladiť, príp. ohrievať ako väčšie bloky batérií.
        Ale toto všetko zrejme viete, tak neviem, či som správne pochopil otázku. Resp. možno ma niekto doplní alebo opraví..

        Komentár

        • AdoEV
          Junior Member
          • Apr 2016
          • 7

          #5
          Samozrejme s tým motorom a batériami súhlasím, o tých 18650 som rozmýšľal aj ja, no uvidíme ako bude projekt pokračovať. Chlapci z Tesly už vedia čo robia, využili asi to najlepšie čo trh v pomere cena/výkon ponúka. Avšak určite by som neodmietol pokec s ľuďmi z vývoja. Ako som už spomínal, ak by niekto vedel o nejakom zdroji ktorý detailnejšie opisuje celú technológiu týkajúcu sa pohonu v Tesle bol by som veľmi vďačný čo ak práve továrňa pre európu bude sídliť v SR? Myslím že by sa tu našlo množstvo šikovných a kreatívnych ľudí zaoberajúcich sa touto oblasťou .

          Komentár

          • Simonn
            Junior Member
            • Jul 2015
            • 10

            #6
            Asynchronny motor je tým najpouzivanejsim typom v priemysle najma pre jednoduchost, nizku cenu, bezudrzbovost, pretazitelnost ale najma dokaze dobre pracovat aj bez menica(je pravdou aj to ze dokaze rekuperovat, no to dokazu takmer vsetky elektricke motory az na par specialit). V trakcnych aplikaciach vsak dlho panovali jednosmerne seriove motory kvoli podstatne jednoduchsiemu riadeniu (napatim). Dnes sú to najma ASM a synchronne m. s permanentnymi magnetmi. V hobby aplikaciach su velmi popularne elektronicky komutovane BLDC motory, co by mohla byt aj vhodna volba pre teba ...

            Nejake technicke parametre motoru v tesle nepozname no je to asynchronny motor s klietkou nakrátko pravdepodobne riadený nejakým typom vektorového riadenia.

            Co sa tyka baterii pre tvoj bike, mohlo by byt zaujimave poskupovat stare baterie z laptopov, a z 18650 si vyskladat battery pack podla poziadaviek.

            Komentár

            • Simonn
              Junior Member
              • Jul 2015
              • 10

              #7
              Asynchronny motor je sice lacny, efektivny, bezudrzbovy a dobre pretazitelny ale lahko regulovatelny zrovna nie je. To je prave vyhoda jednosmernych motorov, ktore sa preto dlho pouzivali v trakcii. Dnes je to uz ASM a synchronny m. s permanentnymi magnetmi.

              Parametre motora z tesly sice nepozname no je to asynchronny motor s klietkou nakratko , pravdepodobne riadenymi nejakym typom vektoroveho riadenia. Motor aj baterie su chladene kvapalinou.

              Pre teba by mohol byt vhodny elektricky komutovany BLDC motor, ktory je v hobby aplikaciach velmi popularny a ma dobru hustotu vykonu.
              Co sa tyka bateriek, mohlo by byt zaujimave nakupit stare baterie z notebookov a z 18650 clankov si vyskladat battery pack podla potreby.

              Komentár

              • Simonn
                Junior Member
                • Jul 2015
                • 10

                #8
                o moznych dovodoch preco si tesla vybrala prave ASM si mozes precitat tu:
                https://www.teslamotors.com/blog/ind...ushless-motors

                http://electronics.stackexchange.com...ad-of-a-dc-one

                Komentár

                • AdoEV
                  Junior Member
                  • Apr 2016
                  • 7

                  #9
                  Práve preto som aj ja išiel do toho dynama, jednosmerné, relatívne ľahko regulovateľné, teoreticky môžeš aj rekuperovať, no prakticky to až také ružové nie je, v článkoch o prestavbách čo som našiel na internete, väčšinou nejaké favority, malé peugeoty používali JS motory, kto mal ASM už to mal "vymakané", tak k ASM by som potreboval menič, to už je čo robiť ohľadom návrhu elektroniky, niekoľko 18650 už mám odložených , ale stále málo a neviem ako budú reagovať keď ich "zobudím" keďže sú z tých starých batérií. Ďakujem za tie linky, hneď to preštudujem

                  Komentár


                  • romiix
                    romiix komentoval
                    Upraviť komentár
                    Ak už plánuješ používať staré 18650, buď k nim milý a pripoj ich aspoň cez nejaké BMS z aliexpressu. Za to veľa nedáš a aspoň ich nezničíš

                  • AdoEV
                    AdoEV komentoval
                    Upraviť komentár
                    Možno raz tie 18650, a BMS by pasovalo aj k tým olovám, im tiež nerobí dobre keď sú tranzistory úplne otvorené a sú dá sa povedať v skrate, no inak to ani nerozbehnem, chce to iný motor
                • Simonn
                  Junior Member
                  • Jul 2015
                  • 10

                  #10
                  no prave v tvojom pripade ASM asi nie je dobra volba ...

                  Komentár

                  Pracuje...
                  X