MINISTERSTVO PROPAGANDY
Zastavil som sa na čerpacej stanici Slovnaft na kávičku. Mal som čas a tak som si začal listovať v bezplatnom časopise Fresh, ktorého tam bola celá hromada. Na piatej strane som našiel informáciu: nemeckí výskumníci zistili, že dieselový Mercedes je ekologickejší ako Tesla.
V roku 1933 založil Hitler spolu s Goebbelsom ministerstvo propagandy. Nemeckí vojaci mrzli a umierali na Ruskom fronte ale ľudia v Nemecku dostávali dokonca aj filmové zábery o veľkej prevahe a skvelom postupe Wehrmachtu. V automobilovom priemysle toto funguje do dnes. Tento článok je perla a bohužiaľ aj napriek diesel gate tomu veľa ludí uverí.
Kto by sa chcel nad obsahom zamyslieť, tu je pár faktov aj keď nie som “nemecký výskumník”.
- Správne je porovnávať autá v rovnakej triede ale aj aspoň približne rovnakého výkonu. Najslabšia Tesla Model 3 je o 1,2 sekundy na stovku rýchlejšia ako Mercedes C220d. Najvýkonnejšia Tesla Model 3 Performance je o 0,6 sekundy na stovku rýchlejšia ako najvýkonnejší Mercedes C63 AMG S. V článku nie je uvedený konkrétny model od Tesly ale od Mercedesu áno. Zaujímavé by bolo porovnanie emisií najvýkonnejších verzií u oboch výrobcov. Viete si predstaviť reálnu spotrebu C63 AMG S ? Porovnanie v článku ale viac vyhovuje propagande.
- Určili životnosť batérií na 10 rokov s nájazdom 15 000 km ročne. Dnes je už dokázané praxou, že Tesly jazdia úplne bežne cez 300 000 km a preto sa emisie pri výrobe batérie musia rozrátať na reálnu životnosť a nie na niekoho domnienku. Berme teda batériu po 300 000 km ako “úplne zničenú a nepoužitelnú” čo nie je pravda. Emisie ktoré výskumníci “odhadli” na 98 gramov na 1 km, budú teda 49 gramov na km.
- Ďalej propaganda píše o emisiách pri výrobe elektriny ale nikde ani zmienka o emisiách pri výrobe nafty do toho ekologického dieselového Mercedesu. Nafta sa v Nemecku zrejme vyskytuje voľne v prírode a stačí ju iba pozbierať zo zeme :-). V realite je v rafinérii potrebných 1,2 kWh elektriny na výrobu jedného litra paliva. Tu je to jednoducho vysvetlené - https://youtu.be/6IXoTVXzQxI. To znamená, že vlastne každé spalovacie auto spotrebuje na svoju prevádzku aj nejaké množstvo elektriny. Za zmienku stojí aj účinnosť spaľovacích motorov, ktorá sa pri najmodernejších pohybuje okolo 35%. Elektromotor v aute má učinnosť okolo 90%.
- Porovnajme najvýkonnejšiu Teslu Model 3 Performance a Mercedes C63 AMG S. Berme oficiálne údaje o spotrebe od výrobcov. Tesla má dojazd 530 km a Mercedes spotrebu 10l/100km. Je nám absolútne jasné že oba údaje sú nereálne ale použijeme ich pre výpočet. V Tesle ja batéria s kapacitou 75 kWh. Spolu so stratou pri nabíjaní 85 kWh elektriny. 85:5,3=16,03. Spotreba na 100 km je teda 16,03 kWh. A teraz Mercedes. Spotreba 10l/100km x 1,2 kWh= 12 kWh na 100 km. Tu ale ešte nie je zarátaná ťažba, prečerpávanie a prevoz ropy tankerom do rafinérie a následne rozvoz hotového paliva na Čerpacie stanice. Dovolím si teda pridať iba 10% a máme spotrebu elektriny pri výrobe paliva na úrovni 13,2 kWh pre Mercedes a 16,03 kWh pre Teslu. To až tak veľký rozdiel nie je, keď zrazu porovnávame autá približne rovnakého výkonu. O tomto sa ale samozrejme nikdy a nikde nepíše a ani nehovorí. Je to predsa proti pravidlám ministerstva propagandy.
- Ďalšia dôležitá poznámka. Pri propagandistických porovnaniach sa nikdy nespomínajú pravidelné servisné prehliadky a nutnosť výmeny súčiastok a náplní. Spaľovací motor potrebuje v najlepšom prípade raz za rok alebo po 30 000 km výmenu oleja, filtrov . . . Za 300 000 km sa toto udeje 10x. Koľko je to spolu vyjazdeneho oleja ? Ako sa recykluje ? Koľko emisií sa vyprodukuje pri jeho výrobe ? Toto všetko elektrické auto vôbec nepotrebuje. Okrem toho aj brzdové platničky a kotúče vydržia minimálne dvojnásobok, lebo sa používajú iba v núdzových prípadoch vďaka rekuperácii.
- Stále je tu ešte možnosť vyrobiť elektrinu ekologicky. Vodná, solárna alebo veterná elektráreň už nie je zriedkavosťou. Keby nemeckí výskumníci robili toto porovnanie v Nórsku, to by im moc do ich článku nesedelo. Tam je 98% elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov.
- Férové by podľa sedliackeho rozumu bolo započítavať emisie pri výrobe elektriny pre obe autá a tak isto aj emisie pri ťažbe ropy a následnej výrobe a distribúcii paliva do toho ekologického dieselového Mercedesu. Bude to pre Teslu 82 g/km. Pre Mercedes treba síce o niečo menej elektriny ale musíme ešte férovo pridať aj emisie pri ťažbe ropy a distribúcii paliva. Emisie pri výrobe a likvidácii oleja, filtrov . . . V konečnom dôsledku približne rovnako. Na konci ešte pripočítame emisie oboch áut pri jazde.
- Alebo úplne vynechajme proces výroby paliva aj elektriny pre obe autá rovnako. Potom pôjdu vedľa seba Elektrická Tesla s emisiami 0 gramov na kilometer a dieselový Mercedes s emisiami z výfuku 112 gramov na kilometer iba počas jazdy.
- Zabudol som na emisie pri výrobe batérii ? Nie nezabudol, len výskumníci zabudli uviesť niekoľko spôsobov ako sa batérie po skončení ich životnosti v aute dajú ďalej využívať “napríklad ako zásobníky energie pre budovy na ďalších 10 rokov” alebo dnes už úspešne a dosť výnosne recyklovať. Nikto tak drahú súčiastku nevyhodí na smetisko.
- Emisie pri výrobe celého elektromobilu tu samozrejme sú, ale dieselový Mercedes žiadne emisie pri výrobe nemá ? Pre elektromobil netreba vyrobiť komplikovanú prevodovku, na elektromotor treba asi tak 1/4 ocele oproti dieslovému motoru, nepotrebuje celý výfukový systém s katalyzátorom a lambda sondou, nepotrebuje chladič, alternátor, vodnú pumpu . . . . Potrebuje ale veľkú batériu. V propagandistických článkoch je takmer vždy uvedená neekologická výroba elektromobilov ale nikdy sa nespomenie ekológia pri výrobe spaľovacích áut.
- Zaujímavé ale je, že aj Mercedes už vyrába a predáva elektromobil EQC s veľkou 90 kWh batériou. Myslíte si že sa niekde objaví článok v ktorom výskumníci porovnajú elektrický Mercedes EQC s dieslovým Mercedesom GLE 400d a napíšu že ten diesel je ekologickejší ?
- Bohužiaľ je na svete príliš veľa ludí, čo si niečo iba prečíta a hneď to berie ako fakt bez akéhokoľvek zamyslenia sa. Práve preto je v tejto oblasti také veľké množstvo skeptikov a neprajníkov. Porovnávajme čokoľvek férovo, matematicky korektne, bez emócií a dohladajme si k tomu vždy relevantné hodnoty na dosadenie do rovnice.
- Tak len toto som chcel objasniť :-)
Komentár