Budem sa ruhať. Teda, skalní majitelia Tesiel nebudú chápať, ako som toto mohol napisať... Ale podme po poriadku.

Kedže vozidlo, ktoré mám zapožičané, má voliteľnú výbavu "Paket Tour" , čo v podstate znamená asistenta jazdy v pruhu a prediktívny adaptívny tempomat, rozhodol som sa otestovať ich schopnosti, najmä preto, že s Teslou jazdím 95% po dialnici so zapnutým Autopilotom, ako podobné funkcie nazýva Tesla.

Definícia "Asistenta jazdy v pruhu" je v podstate jasná, auto drží stopu medzi bielimi čiarami. Jeho kvalita je zatiaľ slabšia ako u Tesly, auto jemne "cestuje" medzi čiarami a dokáže vozidlo udržat v pruhu v dialničných zákrutách, pri menšom polomere zlyháva dosť často. Podobne sa správal AP2 Tesly keď ho prvýkrát vypustili.
1:0 pre Teslu.

Na druhej strane nie je zapínanie asistenta pri jazde vôbec potrebné, je totižto zapnutý neustále. Ako? Proste tak, že keď sa auto ustáli v pruhu medzi čiarami, po 0,5 sekunde prevezme kontrolu nad volantom, bez nutnosti hybať nejakou páčkou (plus) a bez akustického signálu (minus). Vodič je ale neustále "vlastníkom" volantu a môže vozidlo viesť z pruhu do pruhu bez prekonávania odporu volantu (ako u Tesly) a bez otravného zvuku pri vypnutí a nutnosti manuálne znovu zapnúť AP v tom druhom pruhu.
Čiže u Audi asistent pracuje "na pozadí" a je na vodičovi, či jeho služby využije alebo nie. Treba si na to trochu zvyknúť ale je to príjemné. Kvôli nutnosti AP manuálne zapínať ho moja polovička v Tesle vôbec nepoužíva. Za túto implementáciu dávam jednoznačne bod e-tronu.
Navyše, (Tesláci poznajú a isto tiež nadávajú ako ja), vo verzii 9 Tesla pridala "bezpečnostnú vlastnosť", že ak sa AP vypne otočením volantu prekonaním jemného odporu, tak sa nastavená rýchlosť tempomatu zmení na tú, ktorou auto práve ide, a kedže sa toto často stáva pri zmene pruhu keď chcem predbiehať, síce s autom zmením pruh, ale auto nezrýchľuje, musím páčkou znovu vrátiť nastavenú rýchlosť tempomatu na pôvodnú hodnotu.
1:1

Čo je adaptívny tempomat isto viete. Ale čo je prediktívny adaptívny tempomat som netušil. V podstate ide o to, že vozidlo na základe znalosti polohy na mape v kombinácii s kamerou čítajúcou značky samo upravuje a nastavuje rýchlosť, a to nie len spomaľuje ale aj zrýchľuje. Logika je nasledujúca:

Idem po ceste obmedzenou maximalkou, povedzme 70 km/h. Tú si auto nastaví samo po zapnutí tempomatu a zrýchli na ňu, ak nejde predo mnou iné pomaľšie auto alebo sa neblíži zákruta. Blíži sa kruhový objazd. Ten 70kou nedám, auto začne spomalovať (pričom rekuperuje) a na kruháč vchádzam zhruba 30 km/h, rýchlosť akurát. Samozrejme volantom krútim ja, túto situáciu zatiaľ "nedá" ani moja Tesla. Opúšťam kruháč a za ním je koniec obce. Auto samo nastaví 100 km/h a zrýchli na túto rýchlosť, pričom už riadi asistent lebo vidí pekné čiary. Blížim sa k miestu, kde je rýchlosť znížená na 50 km/h.. Auto na displeji (vpravo dole) ukáže zelenú 50 a začne samo spomaľovať tak, že v okamžiku keď míňam značku mám presne 50.Po celú dobu som sa nedotkol ani brzdy ani plynu, ani som nič nezapínal alebo nevypínal.
V tejto situácii na Tesle musím - buť vypnúť tempomat, aby auto začalo brzdiť alebo pri zapnutom AP páčkou tempomatu manuálne znížiť rýchlosť, ovšem AP kruháč neusoféruje a tak sa po prevzetí volantu mnou, vypne, pričom tempomat sa prestaví na aktuálnu rýchlosť (30). Čiže po opustení kruháča musím najskôr pridať plyn na cestovnú rýchlosť a potom znovu zapnuť AP.
V rámci obejktivity treba dodať, že aj Tesla na v prudších zákrutách na dialnici a hlavných ťahoch ciest upravuje rýchlost, nie však v meste. Nikdy však nezrýchli na inú rýchlosť podľa maximálnej povolenej rýchlosti.
2:1 pre Audi

Ten popis hore je popis videa, ktoré som sa pokúsil natočiť o tomto správaní: https://youtu.be/v-TA9deXtnc
Moju pravú nohu nevidíte, musite mi proste veriť, že som nebrzdil ani nepridával .

Na tom videu sleduj zelenú šipku na obvode rýchlomeru, tá ukazuje nastavenú rýchlosť tempomatom a ikonku auta s dvomi prerušovanými čiarami vpravo dole na displeji vedľa ktorého sa občas ukáže zelená značka rýchlosti. Toto sú jediné informácie, ktoré informujú vodiča o stave tempomatu a asistenta:
Biela farba autíčka a čiar = všetko vypnuté. Zelené autíčko, biele čiary = zapnutý prediktívny tempoomat, neaktívny asistent, všetko zelené = všetko aktívne.

To by som podrobil kritike, lebo bez detailného pohľadu na palubku človek nevie v akom stave je asistent ani tempomat (ten sa vypne pri stlačení brzdy, ako je zvykom). Audi podľa mňa v súčasnom stave neočakáva, že by niekto nechal auto ísť samé, lebo bez držania volantu sa objavi výzva na prevzatie riadenia (=položiť ruku na volant) po 5 (!) sekunách po tom, čo dám ruky z volantu dole, po 20 sekndách začne akusticky upozorňovat a po 45 sekundách 2x škubne pásom a prudko na zlomok sekundy pribrzdí, aby vodiča "zobudilo".

Subjektívne musím priznať, že aj ked som "zhýčkaný" AP Tesly, tento systém "asistenta na pozadí" mi vyhovuje viac, ako súčasná verzia AP1, ktorú mám v Tesle, a ktorú Tesla updejtmi SW v poslednej dobe dost zkazila "bezpečnostnými" opatreniami ako som písal vyššie, alebo aj tým, že vyžaduje každých 20 sekúnd, aj na dialnici, mierne pohnutie s volantom, nestači ruka na volante.
Pokiaľ Audi bude schopné vyladiť SW asistenta tak, aby ma neposlal na dialničnom nájazde v zákrute cez zvodidla bez varovania (stalo sa mi, ale som držal volant lebo som mu neveril) tak to bude veľmi použiteľné.

Áno, dnes je Tesla zase ďalej s AP3, takže je oveľa bližšie autonómnej jazde, ale implementácia AP s neustálym manuálnym zapínaním je rovnaká aj v Modeli 3.