Trip eJantárová cesta 26.-27.5.2018 Trenčín-Ostrava-Bouzov-Trenčín

Čítal som veľa článkov o tom aký má vlastne nový Leaf 2 dojazd. Od rôznych testovacích jazdcov, ktorý mali v rukách prvý krát elektromobil, až po elektromobilistov, ktorý nemajú vlastný Leaf, ale požičajú si u dealera a potom chcú za pár dni rýchlo otestovať dojazd a rútia sa v chladnom počasí 130 km/hod po diaľnici. Na dojazd elektromobilu majú okrem iných, hlavne vplyv rýchlosť a vonkajšia teplota. A tomu treba prispôsobiť štýl jazdy, ak chcem prísť vodič do cieľa. Ja prinášam svoj pohľad, ako sa má jazdiť, ak chce mať majiteľ Leafu 2 dojazd 300 km a viac. Vybral som si na to skvelú akciu eJantárová cesta 2018, ktorú pripravil nadšený majiteľ elektromobilu p. Milan Rajchl.
Z mojich 3 ročných skúseností s Leafom 1 môžem konštatovať, že v lete dokážem jazdiť priemerne za 12kWh/100km. Z toho mi vychádza s 36kWh využiteľnou batériou dojazd 300 km. Keďže verím sebe aj v schopnosť Leafa 2 dosahovať v priaznivých podmienkach dojazd viac ako 300 km, rozhodol som sa , že trasu Trenčín-Ostrava-Bouzov v dĺžke 298 km prejdem na jedno nabitie v bežnej premávke mimo diaľnice.
Ráno vyrážame s plnou batériou a dvomi osobami na palube z Trenčína cez Vsetín a Nový Jičín do Ostravy. Čaká nás trasa dlhá 155 km. Počas cesty dodržiavame rýchlostný limit v obci 50 km/hod a mimo obec nastavujem adaptívny tempomat na 80 km/hod. Po 50 km zisťujem, že mám priemernú spotrebu 12,5 kWh/100km. Ak chcem prísť do cieľa, musím jednoducho znížiť spotrebu pod 12kWh. Pripisujem to rannému chladnému počasiu. Teplomer ukazuje len 13 st.C. Znižujem rýchlosť mimo obec na 70 km/hod. Ako prichádzame do Ostravy vonkajšia teplota sa medzitým zvýšila na 19 st.C a spotreba klesla na 11,5 kWh. Tempomat som opäť zvýšil na 80 km/hod. Do slnkom zaliatej Ostravy s vonkajšou teplotou 21 st.C prichádzame zo zostatkovou kapacitou 52% a výbornou priemernou spotrebou 11,0 kWh/100km. Po asi hodinovej rozprave štartujeme o 11:00 smer Loštice, kde je naplánovaná prehliadka v Múzeu Olomouckých tvaružku. Trasa vedie mimo diaľnicu. Predo mnou ide jeden iMiev a za mnou ďalších 5 týchto vozidiel. Len neviem, či to sú iMiev alebo niektoré iné z trojičiek. Je zaujímavé, ako je ich v Čechách veľa. Na Slovensku som vedel len o jednom a aj toho pred rokom majiteľ predal. Keďže sa pohybovali rýchlosťou asi 65 km/hod kôli dojazdu, tak som ich kolónu opustil a vydal som sa povzbudený dobrou spotrebou, opäť 80 km rýchlosťou na sólo jazdu. Tá skončila v meste Odry. Neviem prečo, ale navigácia ma viedla nie cez mesto Hranice, ale cez Oderské vrchy, obec Potštát do Olomouca. Pravdepodobne to bola kratšia trasa. Stúpanie do kopca zapríčinilo, že dojazd auta začal rapídne klesať. Ten výjazd na kopec mi pripadal nekonečný. Prvý krát som zapochyboval, či sa mi podarí splniť cieľ. Ale boli to kacírske myšlienky. Konečne som sa dočkal zjazdu a v Olomouci asi 40 km pred cieľom Bouzov mi ukazoval Leaf dojazd 70 km. Aj keď je to z Loštíc na Bouzov do kopca, už som vedel že to dám. Po prehliadke múzea sa vydávam do cieľa cesty vzdialeného 8 km. Po 298 km som prišiel na hrad Bouzov zo zostatkovou kapacitou 8 %, priemernou spotrebou 10,8 kWh/100km a dojazdom 22 km. K celkovému dojazdu by som chcel ešte dodať, že tých 8% by mi stačilo, keďže som išiel z Bouzova dolu kopcom, na príjazd do 32 km vzdialeného Olomouca. Takže, keby som nenabil v cieli našej cesty, prešiel by som celkovo na nabitie plnej batérie do 0% 330 km. Počas jazdy som mal nastavený jazdný mód B-eco a jazdil som bez klimatizácie (tú zapínam až nad teplotu 30 st.C). Cestou späť do Trenčína som mal priemernú spotrebu 10,9 kWh/100km aj keď som rýchlosť na tempomate medzi Uherským Hradišťom a St. Hrozenkovom zvýšil z 80 na 90 km/hod.
Na záver by som dodal, že podujatie eJantárová cesta sa vydarila. Počasie nám prialo. Bolo príjemné sa stretnúť z elektromobilistami z Čiech. Na stretnutie prišlo 41 elektromobilov.
Náklady na cestu: Nabíjanie - 0 €.