Oznámenie

Zložiť
Zatiaľ žiadne oznámenie.

Autonomne vozidlo spolocnosti UBER zabilo chodkynu

Zložiť

1000,- € zľava na Model S, X

Zložiť


Objednajte si nový Model S, alebo Model X cez tento odkaz a získajte zľavu 1000 eur! Zároveň získate osobnú konzultáciu s majiteľom Tesly a zážitkovú jazdu na Tesle Model S P85D zadarmo (kdekoľvek na SK/CZ). Pre viac info nás kontaktujte.

teslaclub blog bok vrch detaily konverzacie

Zložiť
X
  • Filter
  • Čas
  • Ukázať
Vymazať všetko
Nové príspevky

  • Autonomne vozidlo spolocnosti UBER zabilo chodkynu

    Autonomna doprava ma byt bezpecnejsia ako ta ktoru pozname teraz. Jedno testovacie vozidlo spolcnosti UBER nedavno zabilo chodkynu. Jednak sofer, ktory bol v aute sa nevenoval dostatocne kontrole systemu a po druhe chodkyna isla mimo prechodu v tme s bicyklom cez cestu a nemala ziadne reflexne prvky na sebe. Je to nehoda testovacieho auta, kde vodic dostatocne nekontroloval system a chodkyna spravila tiez bohuzal osudnu chybu, Tu je video zaznam, ktory zverejnila policia. Tazko povedat co zlihalo, ale cas na reakciu tam bol. Podla mna brzdit s ABS a strhnut volant do lava sa tam dalo. Aj ked z pohodia doma pri pozerani videa, ked viem co sa stalo a mam cas na hodnotenie situacie je ine ako keby som sedel za volantom. Z jednej nehody robit zaveri nieje dobre, ale je to presne o tom, ze ludia (vodici) sa na takyto system budu spoliehat viac ako by mali. By ma zaujimalo co vlastne zlihalo a kto bude odpovedny za smrt tej zeny. Spravila chybu, aj vodic spravil chybu ale preco nereagovalo auto by ma zaujimalo. Zlihal system? Preco?

  • #2
    Problem je, ze je to stale len elektronika. Pracuje sice rychlejsie a neomylnejsie ako clovek, ale je tam stale otazka spolahlivosti, a ta nebude nikdy 100%. Tak ako Tesla nevidela nakladak, tak aj tu sa stalo nieco neocakavane a doplatil na to chodec. Je tam prilis vela premennych...

    Argument, ze vodic nevenoval pozornost neberiem, preto sa to vola autonomna jazda, ze to ma jazdit same. Ak to ma chodit same a ja mam stale drzat ruky na volante a mat pripravenu nohu na brzde, a sledovat ludi, zvierata a premavku tak dakujem neprosim, to si odsoferujem rovno sam Obavam sa, ze toto nebude posledne umrtie a par ich este nastane, kym sa tieto systemy vyladia do dokonalosti.

    Skoda, ze takato nehoda vrha zbytocne zle svetlo na autonomnu jazdu, co len podporuje skeptikov

    Komentár


    • dzodzo
      dzodzo komentoval
      Upraviť komentár
      pokial ide stale o testovaciu prevadzku, tak vodic mal venovat pozornost, co neubrzdis, to neukecas

  • #3
    Ioniq Ako aktivny uzivatel Ti poviem, ze aj to co si popisal (ja mam stale drzat ruky na volante a mat pripravenu nohu na brzde, a sledovat ludi, zvierata a premavku ) je OBROVSKA pomoc. Som aj pri dlhej jazde uvolnenejsi, relaxujem a hlavne, je to bezpecenjsie, lebo vlastne soferuju dvaja. Auto je za istych okolnosti spolahlivejsie ako ja. Ale sme kamarati a navzajom sa doplname.

    Komentár


    • Ioniq
      Ioniq komentoval
      Upraviť komentár
      Ano ale to nie je autonomna jazda, to je len jazdny asistent. Autonomna jazda ma byt... autonomna Uz z nazvu to vyplyva. Ma proste fungovat nezavisle a spolahlivo, aj bez vodica.

  • #4
    Tomuto mal zabranit obycajny asistent na brzdenie, ktory maju Volva uz pomaly 10 rokov. Mal upozornit pred pohybujucim sa chodcom a zacat brzdit. Nato maju tie radary v maske. Autonomna jazda riadi vozidlo, ale tu podla mna stacilo nudzove brzdenie, takze ani ten zaklad, co reklamuju uz dlhe roky, im poriadne nefunguje.
    Nebol tam prechod, ale radar mal zaznamenat pohyhujucu sa prekazku s trajektoriou krizujucou drahu vozidla. Mohol to byt chodec, mohla to byt lesna zver.
    Zlyhanie autonomnej jazdy by bolo, ze auto znenazdajky zíde z cesty alebo nerozpozna znacku alebo nevie kto ma prednost na krizovatke. Ale aby z radaru rozpoznalo siluetu chodca a brzdilo . . .

    Komentár


    • Ioniq
      Ioniq komentoval
      Upraviť komentár
      Mozno su tie volvacke asistenty v tychto vozidlach deaktivovane a vsetko to riadi ten system autonomneho riadenia, aby sa navzajom nebili. Nevieme ako to maju vyriesene. Ked si moze auto “nevsimnut” obrovsky kamion, tak ma popravde neprekvapi uz nic V kazdom pripade to bola situacia, ktoru by podla mna nezvladol ani zivy vodic, ta teta bezdomovkyna sa tam fakt vynorila z uplnej tmy na mieste, kde by to nikto necakal. Skor by ma zaujimalo, preco nie je v tom autonomnom systeme aj IR kamera, ktora by pomahala v takychto chvilach. Je to pomerne lacne riesenie (aspon co sa HW tyka) a dnes to ma uz pomaly kazde auto vo vyssej strednej triede. A zo skusenosti to funguje paradne, v noci sa s tym da ist aj bez svetiel a cez hmlu vidno vsetko, tam kde sa ostatni plazia 30kmh lebo je vidno na 2 metre pred auto, s IR kamerou vidno na 200-500m. Budeme musiet pockat na zavery vysetrovania, ale v kazdom pripade je to cudne preco sa nezaplo aspon nudzove brzdenie, ktore by zmiernilo naraz.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Nie, nesuhlasim ze sa nedalo zabranit ludskemu vodicovi. Kazdy z nas si nosi v sebe aj predtuchu a intuiciu a ocakavame nebezpecie a prisposobujeme tomu rychlost, prepiname dialkove atd. Na kamere vidis len uzky zaznam, ale v reale ludske oko vidi sirsie a urcite by videlo aspon naznak postavy. Tiez pocitace maju problem vyhodnotit pri znizenom kontraste obraz, ked hodnoty susednych pixlov v obrazku su podobne, ale ludsky mozog si vie kombinovat a vidiet tam postavu.

    • Ioniq
      Ioniq komentoval
      Upraviť komentár
      Ano suhlasim, ze ludske oko a mozog vedia divy. Ale nespoliehal by som na ziveho vodica. Keby to bolo take jasne a lahke, ludia by v noci nezomierali A je fakt, ze vela krat neosvetleneho chodca v tme zrazil aj clovek, ktory isiel “predvidavo” pomaly pod rychlostnym limitom. Dialkove su sice fajn, ale nehoda sa stala v meste, a tam sa dialkove pouzivat nesmu Debatujeme tu ako lahko by to vodic zvladol, ale pritom tam nikto z nas nebol, a keby sa ta situacia realne stala nam, tak sa za volantom s prepacenim poserieme, a vela ludi by k tomu mozno este reflexne strhla volant do strany, a mohlo by dojst k este vacsej tragedii.

      Raz robil nemecky Autobild test detekcie chodcov v noci, a ked naaranzovali figuranta presne na hranicu svetelneho kuzela a tmy, nikto z piatich testerov he nevidel. Dokonca ked bol figurant v tme, tak zaregistrovali daky neurcity pohyb takze vodic by intuitivne spomalil a zbystril, ale v tom bode hranice bol proste pre ludske oko neviditelny, aj ked na fotke ho vidno bolo. Aj tam bolo zdovodnenie, preco to tak je, ako oko vnima svetlo a tmu a ako nedokonalo zaostruje pri prechodoch. To nie je o subjektivnych schopnostiach, to su proste biologicke vlastnosti oka.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      V meste sa nesmú používať diaľkové ? Ja keď nevidím, tak si diaľkové zapínam, myslel som že len nemám oslňovať. To je vo vyhláške ?

      A že dobre nevidím, je v poslednej dobe často, odkedy začali po dedinách a mestách na eurofondy meniť osvetlenie za LED a úsporné a neviem aké. Zoberú číňanmi namerané lumeny a potom to porovnávajú so starými žiarovkami, ktoré svietili dobre. A keď sa to namontuje a nesvieti dobre, už sa len krčí plecami.
      Naposledy upravené Miroslav Rojko; 23-03-2018, 10:41.

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      Miro to je v zakone o premavke na pozemych komunikaciach, nie vyhlaske. Vyhlasky vydavali nacisti a komunisti ;-).

    • dzodzo
      dzodzo komentoval
      Upraviť komentár
      sakra nasa dedina je nacisticko-komunisticka, u nas vydavaju same vyhlasky http://www.outesany.cz/resources/upl...8031611360.pdf

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Jirko, z mojej praxe sa s vyhláškami stretávam, takže aby si nezmiatol iných, tak uvediem rozdiel medzi vyhláškou a zákonom. Zákon schvaľuje národná rada a vyhlášky vydáva príslušné ministerstvo. Vyhláškou sa dopĺňa alebo upresňuje zákon, vo veľa zákonoch je aj písané, že ten a ten paragraf sa spresní vyhláškou. A nie je to nič neobvyklé, vyhlášok je niekoľko 100 ročne ako zákonov.
      A samozrejme potom sú miestne vyhlášky, ale tie by sa správne mali volať VZN (všeobecne záväzné nariadenie), takže Vaša dedina, dzodzo to má trocha nepresne.

      Opravujem: dzodzova dedina je v CZ, čo som videl až po napísaní, takže tam asi vyhláška áno, ale v našich dedinách a mestách je to VZN

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Ale že vyhlášky vydávajú len nacisti a komunisti, tomu som neoponoval, len že sú aj teraz:

      8/2009 Z. z. Zákon o cestnej premávke

      Vyhláška č. 9/2009 Z. z. - Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      Miro dik za upresnenie. Som to nemyslel zas tak doslova. Akurát som si pamätal že už nie je vyhláška ale zákon o premávke.
      Nie som právnik ale mám dojem, že vyhláška nie je právne záväzná.

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Ale je

  • #5
    Asistenti brzdenia nepracujú na princípe klasickej kamery ako navádzanie v jazdných pruhoch ale na princípe radaru alebo infra kamery a v tejto situácii zlyhalo vyhodnotenie brzdového asistenta, lebo infra stopu ten chodec dával autu jasne niekoľko metrov. Treba si uvedomiť, že chodec bol v pohybe.

    Samozrejme si stojím za tým, že keby vodička nespala a bola v plnej pohotovosti bez únavy, vidí tú ženu tiež(myslím pri jazde bez asistentov). Ale ľudsky chápem, že ak ma auto vezie v noci samé a nemusím reagovať na situáciu neustále, zaspal by som tiež. Vodičke to za vinu určite netreba dávať, lebo nikto by v takej situácii, keď hodiny sedí bez reakcií, nezareagoval.

    Ak to bolo v meste, nešlo auto 90 ale 50 a tam už stretávacie svetlá svietia na určitú vzdialenosť.

    Netreba sa zastávať autonómneho riadenia za každú cenu. Aj pri havárii Tesly do kamióna to bolo to isté, sústredený človek by to rozpoznal, lebo aj keď kamión mal biely náves ktorý splýval s cestou, tak kolesá boli tmavé a tiež bolo vidieť ťahač a ľudské oko by to videlo, lebo by sa nezameriavalo na krátky úsek pred sebou ale z diaľky by videlo, že tam ten kamión je.

    Určite tu zlyhalo núdzové brzdenie, ktoré je presne na tento účel robené a má radary a infra a navyše postava sa pohybovala jeden a pol pruhu po ceste, nebola učupená, bola v prirodzenej polohe chodca, to sú faktory, ktoré sú ideálne pre rozpoznanie chodca a neurobilo to. Takže maslo na hlave by som v prvom rade dal ešte starému systému, ktorý má už dnes pomaly každé auto.

    Komentár


    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      A na margo, že ani na kamere ju nie je vidieť, tiež si treba uvedomiť, že záznam vidíme takisto z kamery, ktorá obraz už nevidí tak dokonale. A potom ešte komprimácia obrazu, ktorá pri H.264 alebo aj MPEG tiež zničí všetky pri sebe podobne farebné body a zlúči do jednej plochy. Napríklad len tie biele tenisky by sa odrážali od svetiel a pohybovali o dosť ďalej ako sa zjaví postava.

    • jux
      jux komentoval
      Upraviť komentár
      To co vidime na videu zrejme nie je zaznam z kamery, ktoru pouziva system autonomneho riadenia auta, ale je to len dashcam, ktory moze mat uplne ine parametre ako kamera/kamery autonomneho systemu.

  • #6
    http://arstechnica.com/cars/2018/03/...nt-believe-it/

    Podla tohto bolo video, ktore Uber vypustil zmanipulovane. Viacero ludi postlo zabery toho useku a je vyborne osvetleny

    Komentár


    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      A už to tu je. Manipuláce, zahmlievanie. Bude sa odsudzovať autonómna technológia namiesto toho, aby proste odsúdili len babrákov z jedného vývojového oddelenia, ktorí si evidentne verili ešte viac ako keď Tesla uviedla prvý Autopilot.

      Tiež niekde píšu, že na počet zásahov vodiča má Uber 45krát horšie autonómne riadenie. Pri Google alebo iných sú to tisícky kilometrov, kedy auto bez zásahu vodiča prejde a pri Uber-i museli zasahovať "prísediaci" každých 200 km.

      To nič nemení na fakte, že chodca v spriamenej polohe a v pohybe na štvorprúdovej ceste, kedy dva a pol prúdu už šiel s trajektóriou stretu, mala zachytiť už obyčajná pedestrian-protection alebo ako to Volvo volá, nieto ešte autonómne riadenie.

    • Ioniq
      Ioniq komentoval
      Upraviť komentár
      Vsak toto je to, coho sa najviac bojim. Uber teraz zastavil docasne vyvoj. Nastastie Google a ostatni testuju dalej, ale kazde zakopnutie a zastavenie vyvoja len spomaluje pokrok. Staci si precitat viacere automobilove fora, a proti autonomnej jazde sa zdviha velky odpor a ludia hejtuju co mozu. Ale nikto nespomenie, kolko ludi zomrelo pocas 100-rocnej evolucie klasickeho automobilu. Obete proste su a vzdy budu, ked sa robi vyvoj novych veci. S tym nic neurobime, len to mozme minimalizovat, ale zabranit sa tomu uplne neda. No nic, snad nam niekto coskoro predvedie spolahlivu a bezpecnu autonomnu jazdu, nech hejteri stichnu

    • Jiri GrandPa
      Jiri GrandPa komentoval
      Upraviť komentár
      Co pisu hejteri je pre napredovanie technologickeho vyvoje uplne irrelevantne. Akonahle je (akakolvek) technologia zrela, zakaznikov si najde podla klasickej S krivky.

  • #7
    Niektorí exiti že zámerne poškodzujú tie samoriadiace autá, skáču im do cesty alebo ich rozbíjajú. Majú tam tiež veselo, hlúposť sa nájde všade bez rozdielu veku, kontinentu, rasy, štátu.

    Ono nejaké štatistiky už existujú, koľko kilometrov tie autá najazdili, mal by niekto zverejniť napr. že na 1 mil. km je toľkoto nehôd, toľkoto zranených osôb alebo nebodaj úmrtí pri klasických autách a porovnať. Ale to nikde nie je, lebo by museli priznať, že počítač nezadrieme, nenapije sa, nepíše SMS alebo netelefonuje (alebo len v nejakom paralelnom procese) a venuje sa riadeniu auta.

    Komentár


    • ICE666SVK
      ICE666SVK komentoval
      Upraviť komentár
      To mas pravdu, ze pocitac nezadrieme, ale pri prechode na plne autonomnu jazdu, bude musiet pocitac a to neviem ako ale riesit situaciu (nehovorim, ze sa to neda naprogramovat), kde sa dostane do situacie, kde v zaciatkoch bude vecina aut okolo automomneho vozidla, riadena vodicmi a povedzme nejake 1-2% z vodicov sa budu spravat iracionalne. Na toto bude miesiet byt pocitac pripraveny. Lebo naprogramovat mu pravidla cestnej pramavky, dat parametre cesty do programu a pocasie je jedna vec, ale pocitac bude musiet pochopit, ze niekory vodici jazdia ako jazdia.

  • #8
    Tak vysetrovanie ukazalo, ze senzory cyklistku zachytili, ale pocitac to ignoroval, a nejakym carovnym sposobom vyhodnotil, ze ide o falosny poplach, tak neriesil.

    https://www.motor-talk.de/news/ubers...-t6341835.html

    Komentár


    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Pred pár dňami som to čítal a hneď som si povedal, že zasa to pokašlali programátori, všetko v dnešnej dobe záleží od software, tá umelá inteligencia teda už aj zabíja ako to bolo v terminátorovi.

    • Ioniq
      Ioniq komentoval
      Upraviť komentár
      Blizi sa den zuctovania

    • Miroslav Rojko
      Miroslav Rojko komentoval
      Upraviť komentár
      Áno, to sú také filozofické úvahy, či má auto uprednostniť pri rozhodovaní koho zabiť, či chodca alebo vodiča, ale aj tak to nakoniec dopadne náhodne, lebo tak zložité algoritmy s toľkými vstupmi a reagujúce na základe pravdepodobnosti vyhodnotenia takéhoto vstupu sa nedajú odladiť na predpokladané správanie pri každej situácii.

      Napr. len detekcia obrazu alebo radaru nikdy nebude na presnosti áno alebo nie ale či tam je chodec na 70% alebo menej alebo je to iný predmet, nie je to založené na programátorskej logike minulých desaťročí a preto sa to tajomne volá umelá inteligencia ale ja to skôr považujem za kód, o ktorom nikdy nevieme čo urobí.
Pracuje...
X