Trip Trenčín – Crikvenica a späť s Nissanom Leaf 40 kWh.
2. Časť: Cesta späť.
V nedeľu 8.7. ráno o 10:00 odchádzame späť na Slovensko. Rýchlostné tempo zostáva ako cestou tam. 100 diaľnica, 80-90 okresky a 50 km/hod mesto. Batéria nabitá na 89% a teplota sa drží ako vždy pri začiatku jazdy na 40% stupnice. Dojazd nám ukazuje 284 km, čo je do 165 km vzdialeného Záhrebu až až. Prvých 30 km ideme do kopca so spotrebou 25kWh/100km. Po prekonaní horského pásma už len klesáme a spotreba sa postupne znižuje. Na diaľnici mám opäť nastavenú rýchlosť na tempomate 100 km/hod. Po 167 km prichádzame do 1. nabíjacieho bodu, Záhrebu, so spotrebou 14,2 kWh/100km. Vchádzame na parkovisko pred radnicou ako pri ceste tam. Bohužiaľ sú zas obe nabíjačky obsadené. Tento nabíjací bod je veľmi frekventovaný a treba počítať s tým, že budete možno musieť čakať na uvoľnenie, alebo isť inam. V Záhrebe sú asi 4 FreeCharging nabíjačky bez identifikácie. Ale my sme mali šťastie. Miesto nám uvoľnila ihneď po príchode Tesla, ktorá nabíjala na CHAdeMO konektore DBT nabíjačky. Idem nabíjať: kapacita batérie 21%, teplota batérie 50%, vonkajšia teplota 28 st.C. Je zaujímavé, že teplota batérie sa počas cesty zvýšila o 10% stupnice, tak isto ,ako pri 18 st.C v Bratislave. Počas nabíjania sme sa občerstvili a zahrali sme si na rozloženej deke karty v priľahlom parku. Po 50-tich minútach ukončujem nabíjanie: kapacita batérie 91%,teplota batérie sa zvýšila až na 80% stupnice, vonkajšia teplota rovnaká 28 st.C, priemerný nabíjací výkon 32,4 kW. O 13:32 vyrážame smer Zalaegerszeg. Po menšom zdržaní na mýtnici ideme smer hraničný prechod Goričan – Letenye. Nikomu nedoporučujem tadiaľ ísť od Chorvátskej strany. Strávili sme v kolóne 30 min. a to bola nedeľa...Po 3:11 hod jazdy prichádzame do Zalaegerszegu. Na tomto úseku sme mali spotrebu 14,5 kWh/100km. Začínam nabíjať: kapacita batérie 16%, teplota batérie rovnaká 80%, vonkajšia teplota 26 st.C. Keďže nabíjačka je postavená v samom centre mesta, tak sme si počas nabíjania pozreli dve zaujímavé akcie, ktoré sa tam konali. Jedna bola súťaž mladých dievčat v tanci na tyči , ktorá sa konala na zvýšenom pódiu a asi o 100 m ďalej prebiehala súťaž silákov v nejakom viacboji. Dvíhali sa na hrazde, skákali cez švihadlo, robili pokľak s ručnou činkou, vzpierali nad hlavu veľkú obojručnú činku. Tí Maďari sa ale vedia zabávať. Po 1:17 hod ukončujem nabíjanie: kapacita batérie 92%, vonkajšia teplota 26%, priemerný nabíjací výkon 21,3 kW a pozor, teplota batérie sa už po 2. nabíjaní vyšplhala do červeného poľa na 95% stupnice !! O 18:01 odchádzame tou istou trasou, ako tam. Po 22 km kontrolujem teplotu batérie a s potešením vidím, že klesla na 90% pod červené pole. Pokračujeme cez Sárvár na diaľnicu smer Csorma a potom cez Jánossomoriu do Mosonmagyaróvár. Tam opäť nabehneme na diaľnicu až do Bratislavy. Do 3. nabíjacieho bodu prichádzame s priemernou spotrebou 14 kWh/100km po 188 km jazdy o 20:35 hod. Začínam nabíjať: kapacita batérie 15%, vonkajšia teplota 24 st.C, teplota batérie 90% stupnice. Keď som posádke oznámil, že musíme nabíjať aspoň hodinu, aby sme sa dostali domov, chceli si zobrať taxi a ísť na nádražie, že vlakom budú doma rýchlejšie. Nakoniec som ich uplatil 4-mi nanukmi a zostali trpezlivo čakať. Končím nabíjanie: kapacita batérie 65%, vonkajšia teplota 24 st.C, priemerná rýchlosť nabíjania 16,6 kW a teplota batérie opäť vystrelila ako raketa SpaceX na 95% stupnice hlboko do červeného poľa. O 21:40 vyrážame smer Trenčín. Počas cesty nám opäť klesla teplota batérie z červeného poľa na 90% stupnice. Pripisujem to vonkajšej teplote, ktorá klesla na 17 st.C. Domov prichádzame s jednou prestávkou po ceste o 23:25 zo zostatkovou kapacitou batérie 8%. Priemerná spotreba na tomto úseku bola 14,2 kWh/100km. Takže cesta späť mi trvala 13:25 hod, prejdená vzdialenosť 659 km priemerná spotreba bola 14,3 kWh/100km, čistá priemerná rýchlosť bola 66 km/hod a čistý čas jazdy 9:56 hod. Celková priemerná rýchlosť včetne prestávok a nabíjania je 49 km/hod. Na vysvetlenie uvádzam, že pod menšiu vzdialenosť späť, sa podpísala cesta tam, keďže som neodbočil na Sárvár tam kde som mal, ale odbočil som až pri Olbo +8 km a cestou späť som hneď za Maďarskou hranicou odbočil z diaľnice a išiel skratkou cez Borsfu, kôli obave z dojazdu – 10 km. Zvyšné ušetrené km idú na vrub hľadania nabíjačiek po meste cestou tam. Dlhší čas cestou späť a celková nižšia priemerná rýchlosť ide na vrub tej 30 min. kolóne pred Maďarsko – Chorvatskou hranicou. Vyššia spotreba ide pravdepodobne na vrub rozdielu nadmorskej výšky medzi Crikvenicou a Trenčínom.
Záver.
Podľa Chargemaps.com sa dá, cez FreeCharging nabíjačky bez akýchkoľvek identifikačných kariet, prísť do Londýna, Paríža a dokonca až na Gibraltar. S autom o veľkosti batérie 40 kWh a CHAdeMO konektorom, ako má Leaf 2, to ide. Lenže to auto, by muselo mať teplotný management batérie, aby sa mu tá batéria neprehrievala. Chcel som takúto cestu absolvovať, ale po tejto skúsenosti ja osobne končím s cestami, pri ktorých by som musel viac ako 2 x nabíjať na DC nabíjačkách, čomu zodpovedá vzdialenosť cca 500 km za deň. Nebudem riskovať, že si predčasne degradujem baterku tým, že budem nabíjať a jazdiť s teplotou batérie v červenom poli. Bohužiaľ nám Nissan predáva opäť tkz. Destinationcar, t.j. auto na miestne použitie ako bol Leaf 1, len s väčším rádiusom. Na budúci rok nám sľubuje Leaf 2 s 60 kWh baterkou a teplotným managementom, ale to už tu bude auto podobnej cenovej relácie, ktoré bude schopné bezproblémovo jazdiť po celej EU bez desiatok rôznych kariet a prehnaných cien za nabíjanie...
Náklady na cestu tam aj späť: Diaľničná známka Maďarsko – 12 €., ďiaľničné poplatky Chorvátsko - 27 € a nabíjanie hotel Omorika Crikvenica – 6,80 €. Spolu: 45,80 €.